La Villa de Don Fadrique

Coordenaes: 39°36′54″N 3°13′24″W / 39.615°N 3.2233333333333°O / 39.615; -3.2233333333333
De Wikipedia
La Villa de Don Fadrique
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Villa de Don Fadrique (es) Traducir Jaime Santos Simón
Nome oficial Villa de Don Fadrique, La (es)[1]
Códigu postal 45850
Xeografía
Coordenaes 39°36′54″N 3°13′24″W / 39.615°N 3.2233333333333°O / 39.615; -3.2233333333333
La Villa de Don Fadrique alcuéntrase n'España
La Villa de Don Fadrique
La Villa de Don Fadrique
La Villa de Don Fadrique (España)
Superficie 83 km²
Altitú 671 m
Llenda con La Puebla de Almoradiel, Quero, Villacañas y Corral de Almaguer
Demografía
Población 3569 hab. (2023)
- 1810 homes (2019)

- 1854 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.17% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 43 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villadonfadrique.com
Cambiar los datos en Wikidata

La Villa de Don Fadrique ye un conceyu español perteneciente a la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Atópase allugáu na contorna de La Mancha.

Toponimia[editar | editar la fonte]

La redolada d'esta villa na contorna de La Mancha toledana foi repoblada primero por mozárabes y dempués polos grandes Maestres de la Orde de Santiago. Na antigüedá llamóse "Poblar de la Isla" por tar arrodiada d'agua, yá que pa dir a cualesquier otra población cercana ye necesariu cruciar un ríu. Entós dependía de Corral de Almaguer, hasta qu'en 1343 el Gran Maestre de la Orde de Santiago, l'Infante Don Fadrique Alfonso de Castiella, abellugar nestes tierres fuxendo del so hermanascu Pedru I el Cruel. Nestos yerbazales y montes d'encines escondióse y atopó ayuda na población. Estimosu por ello y dende el campamentu que abarganaba la ciudá d'Alxecires, concedió'l 25 d'abril de 1343 el privilexu de Villa y dio-y el fueru de Sepúlveda. A partir d'esi momentu pasó a denominase Puebla de Don Fadrique, nome col que se denominó hasta 1916.

Historia[editar | editar la fonte]

Datos prehistóricos[editar | editar la fonte]

La presencia de grupos humanos nos territorios del actual Términu Municipal de La Villa de Don Fadrique remontar a momentos que podríen encuadrase na primer fases del Pleistocenu Cimeru, identificándose xacimientos con industries lítiques adscrites de forma xenérica al Paleolíticu Mediu (128.000-35.000 B.P.). A pesar de la difícil adscripción concreta de dalgunos d'estos xacimientos paleolíticos, podemos numberar los sitios onde s'han documentáu evidencies d'estos periodos: Molín Nuevu , Pozu de Zonga, El Monte y El Castillejo .

Toos estos xacimientos siguen a les traces un patrones similares, yá que son xacimientos en superficie, al campu, allugaos en nidies terraces anguaño desmontaes y alteriaes polos llabores agrícoles, que s'asitien a una distancia d'unos 2000 – 3000 m del calce actual del Cigüela, na so marxe derecha. Los materiales suelen apaecer en contestos xeolóxicos cuaternarios nos qu'aprucen graves cuarcíticas, anque la industria atópase realizada sobre xil, quitando dellos exemplares aisllaos realizaos sobre cuarcita.

A priori, teniendo en cuenta la presencia de casi tolos elementos de la cadena operativa, podemos inferir que se trata de sitios de suministru y esplotación de materia primo. Aprovéchense los nódulos de xiles que s'atopen nos depósitos de graves cuarcíticas qu'aprucen nos aterrazamientos fluviales del Cigüela. Los conxuntos líticos, entá nun realizándose una recoyida sistemática de materiales, son, básicamente, industries de lascas, con un gran númberu de lascas y nucleos. La presencia de preseos retocaos plantega la posibilidá d'una actividá más allá del simple tresformamientu líticu. Dada la proximidá de los xacimientos al principal cursu d'agua de la zona, ye posible que nel redolada realizaren actividaes rellacionaes cola caza y, inclusive, atopárense dellos espacios d'hábitat al campu.

Nos últimos años ta empezando a camudar el panorama relativu al Paleolíticu na actual provincia de Toledo, onde, ente otres coses, nun se conocíen xacimientos claros del Paleolíticu Mediu. Les meyores nel desenvolvimientu de la Carta Arqueolóxica de Castiella-La Mancha tán empezando a camudar el desolador panorama arqueolóxicu relativu a estos periodos. Adulces les cuenques del Guadiana y del Záncara y, más al norte del Tajo, empiecen a refundiar lluz sobre estos periodos pocu conocíos. Van Faer falta dellos años pa carauterizar arqueológicamente estos conxuntos, anque les últimes aportaciones empiecen a dar los sos frutos.

Si la representación de xacimientos del periodu Paleolíticu ye relativamente abondosu y significativa, nun podemos dicir lo mesmo d'otros periodos prehistóricos y de dómina romana. Mientres la realización de les prospecciones pa la ellaboración de la Carta Arqueolóxica de La Villa de Don Fadrique, nun s'alcontraron xacimientos con evidencies pertenecientes a los periodos entendíos ente la Edá del Bronce y la Plena Edá Media. Sicasí, si que llogremos informaciones orales que nos falen de la presencia de xacimientos d'estos periodos en llocalizaciones próximes a les llendes del Términu Municipal. Un exemplu tener nel xacimientu conocíu como Villalobillos, asitiáu dientro de les llendes alministratives de Corral de Almaguer, pero bien próximu a La Villa de Don Fadrique. Nesti xacimientu atopen evidencies de poblamientu mientres la II Edá del Fierro y el periodu Romanu. Daqué similar asocede col despoblado de Bonache, asitiáu, al paecer, nel términu municipal de Lillo.

Les prospecciones realizaes en La Villa de Don Fadrique nun refundiaron nengún datu sobre una posible ocupación visigoda nel so territoriu. De la mesma, les buelgues de la presencia islámica nun se pudieron detectar arqueológicamente en nengún de los xacimientos documentaos.

Sieglu XIII[editar | editar la fonte]

Les primeres noticies escrites que tenemos en referencia a La Villa de Don Fadrique faen alusión a los momentos correspondiente a reconquistar y repoblación de los territorios asitiaos al sur del Tajo.

El primer nome que se conoz d'esti pueblu ye Poblar de la Isla, una aldega dependiente de la encomienda de Corral de Almaguer. Poblar de la Isla surde como nucleu poblacional na redolada de la Llaguna del Salobral y de la cabecera d'un pequeñu regueru conocíu como Regueru de la Fuente, nuna zona llana pero con recursos hidráulicos evidentes.

El desenvolvimientu de munchos nucleos de población surdíos tres reconquistar nesta zona nun s'entiende ensin faer mención a la encomienda santiaguista de Corral de Almaguer. La espansión de la Orde na zona de Corral de Almaguer supunxo la dominación d'un ampliu territoriu onde s'entama la esplotación de dellos cursos fluviales, concretamente los del Cigüela y el Riansares. Esta zona rica en recursos acuíferos, ensin dulda, cuntó con una intensa esplotación ganadera ya hidráulica nuna zona llarada de cañaes y fontes y onde esiste una gran presencia de molinos sobre'l Cigüela y el Riansares. Nel actual términu municipal de Villa de Don Fadrique caltiénse la referencia a un molín, anguaño sumíu, sobre'l Riansares denomináu Molín de Paulés (Ámbitu de Prevención B-1). Nel Cigüela, anque fora de les actuales llendes alministratives de Villa de Don Fadrique, atópense'l Molín del Padre Juan, el Molín de la Vega, el Molín de Doña Sol, el Molín de la Ortiza, el Molín del Novezuelo, el Molín de Botifuera y el Molín de Pringazorras, toos ellos na Puebla de Almoradiel.

Una vegada consolidada la llinia del Tajo y por culpa de que la frontera treslladárase más al sur la Orde procedió al control granible d'esta zona fértil, onde la espansión de la güerta y la ganadería ye un fechu constatáu. Por estes feches, la Orde da en la compra sistemática de propiedaes nesta zona estratéxica del Cigüela, concentrando nes sos manes gran cantidá de molinos y zones d'esplotación hortofrutícola y agraria venceyaes a éstos. Produzse una feudalización de les actividaes granibles, qu'implica una racionalización y meyor xestión de los recursos.

En 1241, Almaguer disponía d'un importante y significativu dominiu territorial que llevó a establecer les llendes ente esti llugar santiaguista y Lillo, aldega de la Guardia. Les llendes occidentales lleguen mui cerca del actual llugar de Lillo y estiéndense pel sur.

Tocantes a les llendes d'esta encomienda pel sur, estos establécense en 1237 acordies colos hospitalarios, y establécense unos moyones que xuniríen Criptana con Lillo, que ye moyón nesti alcuerdu, estableciéndose una especie d'entrada nos territorios santiaguistas que quedaría delimitada pola carrera que xune Almuradiel con Quero, siguiendo la vera del Cigüela y qu'inclúi en manes santiaguistas Miguel Esteban, Almuradiel y Poblar de la Isla (futura Puebla de Don Fadrique).

Na Tradición oral de La Villa de Don Fadrique tresmítese que dos pequeños grupos de varones de La Villa de Don Fadrique y Villanueva de Alcardete xunir a les tropes d'Alfonsu VIII de Castiella pa participar na Batalla de las Navas de Tolosa contra los Moros (1212). La so bandera yera una imaxe de Cristu Crucificáu del Consuelu; d'ende que les dos llocalidaes a día de güei tengan como patronu al Santísimu Cristu del Consuelu.

Sieglu XIV[editar | editar la fonte]

La Encomienda de Corral de Almaguer sufrió un procesu d'esmembramientu nos entamos del sieglu XIV, quiciabes frutu d'un progresivu despoblamientu de la zona, que llevó a la Orde a entamar unidaes alministratives más pequeñes y por tanto más fáciles de controlar y de poblar. Nesti contestu ye nel qu'hai qu'entender la concesión del privilexu de villazgo a Poblar de la Isla. En 1343 el Gran Maestre de la Orde de Santiago, Don Fadrique, a que'l so señoríu pertenecía la entós aldega de Puebla de la Isla, concedió-y el 25 d'Abril el privilexu de Villa y dio-y, pal so gobiernu, el fueru de Sepúlveda: “Sepan cuantos esta Carta vieren, como Nos Don Fadrique, por faer mercé al Conceyu del Llugar de Puebla de Don Fadrique, que mandamos que sía Villa sobre sí, que nun obedeza a la Corral de Almaguer, nin à otru Llugar dalgunu, salvu à Nos el Maestre y à nuesa Orde”. Esti fueru suponía dellos privilexos, como tener conceyu con dos alcaldes, establecía clases de vecinos: los caballeros y los peones; regulaba la esistencia d'un mercáu selmanal los martes; y concedía la exención de portalgu a tolos vecinos nos territorios de la Orde. A partir d'esti momentu, empezó a conocese esti caserío como La Puebla de Don Fadrique.

Puebla de Don Fadrique perteneció, un pocu más tarde, al denomináu Común de La Mancha creáu pol infante Don Fadrique, xunto a otros pueblos comarcanos como Corral de Almaguer, Miguel Esteban, Puebla de Almoradiel, Quintanar de la Orden, El Toboso y Villanueva de Alcardete. En 1353, l'Infante y Maestre de la Orde de Santiago, Don Fadrique, dispón que los pueblos que tán ente los ríos Cigüela y Guadiana formen el Común de La Mancha. Nel Común de La Mancha los pueblos arrexuntar pa poder resolver los sos problemes d'una manera comuñal: esplotar conxuntamente les camperes de ganáu, pagar los sos impuestos d'una manera equitativa, nun tener que faer grandes desplazamientos pa pleitos, etc.

Sieglu XV[editar | editar la fonte]

La nueva Villa de Puebla de Don Fadrique siguió'l so desenvolvimientu a lo llargo del sieglu XV. Anque nun tener munchos datos, sí sabemos que mientres dichu sieglu construyó la Casa de la "Torrecilla". El sieglu XV castellán tuvo marcáu polos enfrentamientos de les distintes facciones de la nobleza pol poder de la dinastía Trastamara. Los fadriqueños decidieron construyir una cortil que los sirviera d'abellugu. Asina nació esta casa-fortaleza qu'inda güei se caltién de pies y conserva parte de la so estructura orixinal. Metanes la guerra de socesión ente Isabel la Católica y Xuana la Beltranexa, les tropes del Marqués de Villena lideraes por Gonzalo de Villafuerte, partidarios de "La Beltranexa", baltaron La Torrecilla en 1475.

Sieglu XVI[editar | editar la fonte]

El sieglu XVI foi, ensin dulda, un sieglu rescamplante nel qu'un importante programa constructivu camudaría la fisonomía del cascu urbanu y daría llugar a una medría demográfica considerable al calor de la prosperidá de la Orde Militar de Santiago.

La Casa de la Tercia empezó a construyise en 1506 por Pedro Naharro y acabar Fernando del Provencio, el mesmu arquiteutu que construyo la torre de la Ilesia. Casa de bastimentos y Pósito nun principiu, dempués pasó a utilizase como edificiu onde se guardaba la tercer parte de los tributos n'especie cobraos pola Orde. Na fachada, per debaxo del bistechu, caltién l'escudu coles armes reales de Lleón y Castiella, por ser nesa dómina'l Rei Gran Maestre de toes ordenar militares.

Del sieglu XVI caltienen delles construcciones de calter priváu d'induldable interés. La Casa de les Llaves ye una típica construcción manchega con patiu de columnes y corredores altos, que la so portada ta llabrada en piedra moldurada del sieglu XVI. Nel centru del dintel lluz un escudu coles armes del sacerdociu: la tiara pontificia y dos llaves cruciaes, símbolu de San Pedro. Percima del conxuntu de la portada caltién una artística rexa de forxa.

Del sieglu XVI tamién ye la Casa Parroquial, un edificiu construyíu pola Orde de Santiago, pa hospital y albergue de probes en 1515. La planta baxa data de principios del sieglu XVI y caltién los dos portaes de piedra que daben accesu a les dos partes en que s'estremaba, una pa homes y otra pa muyeres.

Los dos edificios relixosos que la so construcción remontar al sieglu XVI son: la Ermita de Santa Ana y la Ilesia Parroquial de Ntra. Sra. de l'Asunción.

La Ermita de Santa Ana apaez citada per primer vegada na segunda metá del sieglu XVI polos visitadores de la Orde de Santiago. Nel sieglu XVIII empezó a surdir alredor d'ella'l barriu que lleva'l so nome. Foi entós, en 1776, cuando s'anovó pa dar cabida al cultu que les xentes del nuevu barriu demandaben. Foi escalada mientres la guerra de la Independencia, poles tropes franceses, y tamién foi afarada mientres la guerra civil española. L'edificiu actual foi construyíu a finales de la década de los 60 del sieglu XX.

La Ilesia Parroquial de Ntra. Sra. de l'Asunción data de principios del sieglu XVI, anque se beneficia de numberoses remodelaciones nos sieglos posteriores. De la primer dómina caltiénse la mayor parte de la estructura, la portada occidental d'estilu góticu tardíu y el bautisteriu, asitiáu na base de la torre, que s'atopa cubiertu por una bóveda del mesmu estilu. La construcción orixinal acabar en 1537. A principios del sieglu XVII según los visitadores de la Orde de Santiago, foi ampliada na parte de la cabecera, realizando ésta de nueva planta, la sacristía y la capiya del Nazarenu. Na segunda metá del sieglu XVIII, probablemente por causa de una quema foi anováu casi tol so interior nel estilu tardobarroco y neoclásicu de la dómina. D'entós ye la obra de la nave central cola so bóveda de cañón con lunetos, la capiya de la Inmaculada, la capiya de la Soledá y la portada meridional. En 1777, según recuéyese nes Descripciones del Cardenal Lorenzana, añader a la Ilesia Parroquial la nueva capiya del Cristu del Consuelu, patronu de la llocalidá. Caltiénse la Pila Bautismal fechada en 1548, d'estilu góticu-platerescu, que foi restaurada en 1999. L'actual campanariu foi llevantáu a principios del sieglu XX en sustitución d'aquél que s'atopaba arruináu.

Si'l sieglu XVI foi una centuria d'evidente crecedera, como demuestren les numberoses obres que s'acometen nel cascu urbanu y la consiguiente crecedera demográfica, el sieglu siguiente evidencia signo d'una aguda crisis que se pon de manifiestu nun estancamientu demográficu y nun ciertu estancamientu de les construcciones de calter monumental.

Sieglu XVII[editar | editar la fonte]

Sabemos que nel añu 1609 xúnense'l Pósito de granu y alfolí, dos instituciones col mesmu fin: almacenar granu y faer préstamos d'este pa los llabradores que lu precisen.

Nel añu 1617 rexístrase una plaga de llagosta nel monte de Puebla de Don Fadrique, y nos años 1659 y 1660, carecer na zona numberoses enfermedaes y les colleches escayen notablemente.

Nesta centuria constrúyense magnífiques casones dellos fidalgos, anoblecíes por blasones o escudos familiares. La Casa de los Laras ye una típica casa solariega de llabor propiedá de fidalgos acomodaos, que data de finales del sieglu XVII; caltién el so patiu de columnes y galeríes altes, dependencies, corrolades, cortes y bodega. Nel esterior amuesa una portada barrocu-popular de piedra y una bona coleición de siete reja de forxa de la dómina.

Del sieglu XVII ye tamién la Casa de los Cortés y Salazar, magnífica construcción propiedá de fidalgos acomodaos qu'una conserva'l patiu de columnes con corredores altos, una cueva recién restaurada del sieglu XVI, la portada y la puerta orixinal de la casa, un conxuntu nada refalgable de rexes de forxa y l'escudu coles armes de los Cortés y Salazar, un llinaxe bien importante pa la historia llocal de La Villa de Don Fadrique.

Sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

Pal sieglu XVIII, los datos disponibles sobre Puebla de Don Fadrique provienen del Catastru del Marqués de la Ensenada, ellaboráu ente los años 1750 y 1759. Por eses feches, el pueblu sigue siendo villa del Rei so l'alministración perpetua de la Orde Militar de Santiago. Superada la perda de población del sieglu XVII y les consecuencies de la Guerra de Socesión, la población recupérase.

La estratificación social a mediaos de sieglu distribúi a la población nes siguientes categoríes: 8 eclesiásticos, sacristán, médicu, ciruxanu, 2 albeitares, un sangrador, un boticariu, un escribán, un escribán notariu, un preceptor de gramática, un maestru de neños, 23 comerciantes, 7 arrieros, 2 ministros del conceyu, 3 guardes de monte, 3 arbañiles, 2 zapateros de nuevu, 3 de vieyu, 2 ferreros, 2 xastres, 9 pelaires, 2 texedores, un carpinteru, un carreteru, 5 fidalgos-llabradores. Nel añu 1787 sábese qu'había 7 fidalgos, 150 llabradores, 360 xornaleros y 247 criaos.

La economía básase fundamentalmente na agricultura y na ganadería, según na escasa industria derivada d'esos dos pilastres. Produzse trigu blancu, trigu tranquillón, centenu, cebada, avena, garbanzu, quijas, llenteyes, frijoles, azafrán, anís y cominos. El cultivu más estendíu ye'l de la vide y, en menor proporción, la olivar. Ye interesante reseñar que los primeros derrompimientos que se realizaron na devesa de Puebla de Don Fadrique facer en 1791, polo que se llamaron Rochas Vieyes. Siguieron les Rochas de la Constitución, que pudieron significar un primer intentu de reforma agraria, con repartu de tierra a los llabradores precisaos d'ella, en cuenta de un canon que satisfaíen al Conceyu.

La ganadería tien tamién un papel bien importante dientro de la economía de Puebla de Don Fadrique. Prima la ganadería lanar, la cría de carneros y de corderos. Más escasa ye la ganadería caprina, dada la escasez de monte. Tamién hai ganáu porcino. Sabemos que nel términu municipal de Villa de Don Fadrique, pastiaben unes 23.000 cabeces de ganáu lanar a mediaos del sieglu XVII.

La Casa del Marqués de Mudela data del sieglu XVIII y presenta carauterístiques asemeyaes a la Casa de los Laras. Foi propiedá de la familia Parreño, ricos llabradores de la Villa, dempués foi propiedá de la Ilesia y na desamortización foi mercada pol Marqués de Mudela, que'l so escudu heráldicu caltener na fachada. Nesta mesma fachada lluz una portada de piedra que da accesu al antiguu oratoriu priváu que depués foi capiya pública.

Anque la documentación apunta al sieglu XVI la mayor parte de la estructura de la denomada Casa del Conde ye del sieglu XVIII. Trátase d'otra casa solariega que foi bien bastardeada col pasu del tiempu, pero qu'entá caltién cuatro elegantes rexes de forxa de los siete que llegó a amosar, parte del patiu de columnes y un brocal d'un pozu cos traces romániques.

A finales del sieglu XVIII, la decadencia en que se sumieren les encomiendes de la Orde Militar de Santiago yera absoluta, perdieren dafechu la so razón de ser y podríen calificase como entes casi ficticios.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

El ocaso del réxime señorial d'Ordenar Militares atopábase próximu. A lo llargo de les primeres décades del sieglu XIX peracábase la supresión xurídica y política del réxime señorial y con él, el de les Órdenes Militares. Económicamente, los procesos de desamortización, magar nun tuvieron los efeutos deseyaos, tuvieron la so influencia na distribución de los bienes rústicos y, por tanto, xeneraron cambeos importantes na propiedá de la tierra. En Puebla de Don Fadrique, como na mayor parte de los pueblos de Castiella, el gruesu de les propiedaes cai en manes d'unes poques families con capacidá p'adquirir los bienes desamortizados, colo que s'apinó'l desequilibriu social ente los posesores y los trabayadores xornaleros. Bien cobarde foi, arriendes d'ello, la crecedera de la pequeña y mediana propiedá, lo mesmo que de les clases medies.

Los datos ufiertaos pol Diccionariu de P. Madoz déxennos reconstruyir un interesante panorama de la situación na que s'atopa Puebla de Don Fadrique mientres la primer metá del sieglu XIX. Puebla de Don Fadrique pertenez nesti momentu al partíu xudicial de Quintanar de la Orden y, la so parroquia, a la diócesis eclesiástica de Santiago de Uclés. Sabemos qu'en La Villa de Don Fadrique había, a mediaos del sieglu XIX, un oratoriu públicu, probablemente'l de la Casa del Marqués antes citáu, y dos humilladeros, unu llamáu de San Marcos y otru construyíu en 1834. Había tamién por estes feches escuela dotada con 500 reales pa cincuenta neños.

Puebla de Don Fadrique sufre hasta'l postreru cuartu d'esti sieglu un progresivu descensu demográficu que se corrixe a la fin de la centuria. Les causes d'esti descensu, xeneral, per otra parte, nel restu de la contorna, obedecen a dellos factores d'esti convulso sieglu, pero sobremanera a les catástrofes agrícoles producíes por pedriscaes, nubes y plagues de llagosta.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

A pesar de la crisis xeneral, les últimes décades del sieglu XIX contemplen un cobarde espertar de la contorna a la modernidá que preludia los cambeos fondos que se van producir mientres el siguiente sieglu y que, en La Villa de Don Fadrique, van tener como corolariu'l surdimientu, mientres les primeres décades del XX, de dalgunos de los adelantos del nuevu sieglu. La contorna va vese beneficiada pola implantación de meyores rellacionaes coles comunicaciones, tales como la construcción de les primeres carreteres, la instalación de los tendíos telegráficos y, darréu, telefónicos, y la progresiva instalación del ferrocarril.

Polo qu'afecta a La Villa de Don Fadrique, el ferrocarril de Villacañas-Quintanar de la Orden empieza a ser una realidá dende'l 20 de xineru de 1904, dempués d'inacabables trámites. La llinia, que s'inaugura'l 1 de xineru de 1909, tien un percorríu de 25 km y xune los pueblos de Villacañas, Puebla de Don Fadrique, La Puebla de Almoradiel y Quintanar de la Orden. Por ser de vía estrecha llamóse-y “El Trenillo”. La repercusión d'esta infraestructura tien el so reflexu nel paisaxe urbano de La Villa de Don Fadrique y prodiga la creación de delles industries, como les antigües alcoholeras, que les sos chimenees ya instalaciones entá se caltienen de pies. Les chimenees de les antigües alcoholeras atopar al oeste de la llocalidá. Son tres chimenees construyíes a partir de 1920 con un altor entorno a los 25 - 30 metros. De típica arquiteutura industrial de lladriyu con sabor neomudéxar.

En 1916, un Real Decretu d'Alfonsu XIII, camudó o varió los nomes de munchos pueblos españoles de distintes provincies que yeren similares. Pola so homónima en Granada, Puebla de Don Fadrique, pasó a denominase, La Villa de Don Fadrique.

Mientres el reináu d'Alfonsu XIII, sol gobiernu del Xeneral Miguel Primo de Rivera, construyéronse los edificios de la Escueles de los mozos y de les moces. Son dos dos talos edificios de los cualos caltiénse la fachada de grandes ventanales y qu'allugaron a delles xeneraciones de fabriqueños qu'ellí aprendieron les primeres lletres y les principales nociones de cultura xeneral.

Mientres la II República, en xunetu de 1932, tuvieron llugar los llamaos sucesos de La Villa de Don Fadrique, que ye como se conocen los fechos que tuvieron llugar nesta llocalidá'l 8 de xunetu de 1932, al producise una fuelga mientres la siega qu'acabó derivando nuna revuelta llabradora de calter comunista con enfrentamientos y tiroteos ente un llabradores de la llocalidá y la Guardia Civil, según la quema d'eres, maquinaria agrícola y la corte de les telecomunicaciones telefónicu y terrestre (la carretera y el ferrocarril). El balance final foi la muerte d'un Guardia Civil y cinco compañeros mancaos; un propietariu muertu; per parte de los llabradores, dos muertos, más de sesenta deteníos (ente ellos el médicu Cayetano Bolívar o'l xuez Tomás Maqueda) y ventiún mancaos.[2] Mientres la guerra civil, l'aportación de La Villa de Don Fadrique al esfuerciu de guerra fuera más que notable. De los sos 5000 habitantes fueren unviaos a los frentes a unes 400 persones. D'elles yá morrieron 20 nos combates hasta primeros de febreru de 1937. Un balance posterior a la guerra 1936-1939 daría'l non regresu al pueblu de 200 de los sos vecinos.

Nos primeros meses de guerra (xunetu, agostu y setiembre de 1936), 42 persones de La Villa de Don Fadrique fueron asesinaes, bien por ser sacerdotes o fieles católicos, bien por ser propietarios acomodaos. Dos de los sacerdotes, Don Francisco y Don Miguel, martirizados brutalmente, morrieron perdonando a los sos enemigos y fueron declaraos Beatos en Roma'l 28 d'ochobre de 2007. Mientres la Guerra Civil tol patrimoniu artísticu - relixosu de La Villa de Don Fadrique foi masacrado: talles de imaginería relixosa na so mayor parte d'estilu barrocu, destacando la Imaxe del Cristu del Consuelu o del Milagru, tolos retablos de la Ilesia (na so mayoría de los sieglos XVII y XVIII), vasos sagraos y ornamientos llitúrxicos de valor incalculable. Pero, ensin dala dulda, la mayor perda fueron los fadriqueños, na so mayoría varones, que perdieron la vida nel frente y nel mesmu pueblu.

La mayor parte de los homes que partieron al frente habíense enrolado nel Quintu Reximientu del xeneral Líster formando parte básicamente del Batallón Ochobre nº1 y del Batallón Luis Carlos Prestes. Dempués pasaríen a formar parte del Exércitu Popular Republicanu de les distintes Brigaes Mistes. La población que quedó en La Villa contribuyera tamién de forma destacada nos suministros de ceberes al Madrid corralada, unviara a los frentes y de manera regular, cada selmana dos camiones de productos alimenticios al traviés del Socorru Coloráu. Al rematar la guerra la mayor parte de los executaos de La Villa de Don Fadrique, por delitos de sangre, dir en Quintanar de la Orden y n'Ocaña.[3]

Mientres el réxime de Franco, La Villa de Don Fadrique algama'l so zenit poblacional llegando a cuntar casi 6000 habitantes en 1950-1960. Foi entós cuando se construyeron los denominaos Bloques de los Maestros "San José de Calasanz" p'allugar a los maestros que veníen a La Villa de Don Fadrique, reconstruyir de nueva planta sobre les ruines de l'anterior la Ermita de Santa Ana, afarada poles tropes napoleóniques y darréu na Guerra Civil Española.

La población de La Villa de Don Fadrique sufre un importante descensu a partir de los años 60 debíu al fenómenu migratoriu. Mientres la Democracia la población estabilízase, llevar a cabu la construcción d'importantes infraestructures que dotaron al conceyu de fayadizos servicios educativos, sanitarios, culturales y deportivos. Destaca la construcción del Frontón municipal cubiertu como obra de calter esclusivu en rellación a los conceyos de la contorna. Abonden hasta güei les asociaciones de too tipu que demuestren el calter participativu de los fadriqueños y el so deséu de caltener les tradiciones que fueron forxando la so personalidá propia.

Anguaño La Villa de Don Fadrique ye un pueblu sele, con un marcáu acentu atopadizu que lo caracterizó a lo llargo de tola so historia, qu'encara'l futuru a curtiu y al llargu plazu coles dificultaes propies de la despoblación pola falta de trabayu y oportunidaes pa les families más nueves.

Patrimoniu etnográficu[editar | editar la fonte]

L'arquiteutura tradicional de La Villa de Don Fadrique pertenez al tipu de construcción utilitaria que se amolda a les necesidaes cotidianes xeneraes por unes maneres de vida tradicionales apegaos, xeneralmente, a los usos de la esplotación agrícola y ganadera nuna redolada natural definíu. Nos últimos tiempos, la xeneralización de los tresformamientos teunolóxicos, sociales y, arriendes d'ello, culturales, fixeron qu'esti tipu de construcciones, qu'espresen y afáense a una manera de vida concretu, pierdan el so sentíu y vaigan dexando ante los adelantos de los nuevos tiempos. La vivienda popular manchega, coles sos variantes, ta en víes d'estinción, non yá tocantes a la estructura del edificiu y les sos téuniques constructives sinón tamién a les sos distribuciones y fachaes.

Les construcciones de tipu tradicional más carauterístiques de La Villa de Don Fadrique son los silos allugaos en distintos puntos del Términu Municipal, fora del cascu urbanu, pero tamién se documentan delles cases de llabor y quinterías, chozos y molinos de vientu. Dientro del cascu urbanu, caltiénense dellos exemplos bien notables de casa solariega de tipu nobiliariu.

Na arquiteutura popular de La Villa de Don Fadrique los materiales de construcción más emplegaos fueron la piedra, la folla y la madera. Na cadarma o estructura de les edificaciones utilizábase principalmente'l muriu de carga de tapial, realizáu con folla y paya, anque tamién ye bien frecuente'l muriu completu de mampostería. Nel encamarado, utilizábase la viga de madera y el cañizu y, na cubierta, texer curva de folla cocío.

El tipu de casona o “casa solariega” en La Villa de Don Fadrique carauterizar pola cencellez y austeridá típica de l'arquiteutura castellana, anque dellos exemplares amuesen nes sos fachaes la preminente situación social de los sos propietarios en dómines pasaes, como asocede cola Casa de los Laras, la Casa del Marqués y la Casa de les Llaves.

Xeneralmente, son construcciones de dos pisos, bien amplies y consten de dos partes estremaes en planta y non n'altor; la vivienda puramente dicha y la zona destinada al trabayu y los animales. Dambes dispónense en redol a un espaciu abiertu, patiu nel primer casu, corrolada nel segundu.

Nes casones principales, l'accesu suel ser grande con jambas y dinteles de sillería. Les puertes suelen tar realizaes con madera escuro y dacuando disponen de casetones y adornos de fierro forxáu, xeneralmente clavos ornamentales. Unu o dos gradies dan accesu al zaguán, pos raramente les puertes atópense a flor del suelu. Sobre la puerta suel ser avezada la presencia d'un balcón o gran ventana con rejería de fierro forxáu, como asocede na Casa de los Laras y na Casa de les Llaves. Nel mesmu conxuntu de la fachada, atopar n'ocasiones l'escudu de la familia, en casu de ser d'orixe noble.

Les ventanes baxes de la casa suelen tar protexíes por rejerías ornamentales de forxa que sobresalen de la fachada, les altes, de la mesma, suelen ser pequeñes y tamién disponen n'ocasiones de rexes.

El patiu central a manera de claustru suel disponer de columnes más o menos sencielles qu'emulen modelos clásicos, cuntando n'otres ocasiones con postes o pies derechos de madera. Diches columnes sofiten la segunda llarpiaba abalconada a manera de corredor y distribuidor de les estancies de la segunda planta. El suelu del patiu suel tar tamién enguijarrado, anque na actualidá los propietarios, al integrar el patiu na vivienda sustituyeron el enguijarrado per suelos de cerámica. Nun ye infrecuente atopar un pozu o barcal con accesu dende'l patiu principal, anque tamién puede atopase nes estancies soterrañes de la vivienda.

So la casa suel atopase la cueva o bodega que sirve d'almacén y espaciu esfrecíu pal caltenimientu de ciertos alimentos. Dacuando, puede atopase acomuñada a un llagar con tinajas p'almacenar el vinu. Estes cueves formen dacuando complexes redes de galeríes.

Anexu al edificiu domésticu, atópense entamaos, en redol a grandes patios abiertos, los almacenes, cortes, corrolades, sarmenteras y habitáculos pa guardar los preseos de llabranza. Estos patios suelen tener grandes portones d'accesu pa facilitar el trasiegu de les caballeríes y de los carros.

Otru tipu de construcción bien frecuente en toa La Mancha, anque yá fora de les poblaciones, suelen ser les pequeñes cases de llabor, anque en La Villa de Don Fadrique, xunto a estes y cumpliendo la mesma función, predominen sobremanera los silos soterraños o a ras de tierra. Les cases de llabor son edificaciones realizaes con zócalo de mampuesto y alzaos de tapial, esvalixaes, asitiaes xunto a los campos de llabor y tán destinaes a dar abellu a los trabayadores agrícoles mientres los periodos en que tienen llugar los trabayos de mayor duración, especialmente mientres les colleches. La distancia esistente ente'l nucleu urbanu y delles zones del Términu Municipal obligaba a pernoctar nestes cases pa evitar los llargos desplazamientos diarios a cuerpu.

Les cases de llabor suelen ser de planta rectangular con teyáu d'una sola aguada, anque nun falten les de doble cayida. La entrada suel asitiase nel muriu que recibe los vientos templaos del sur o l'oeste. N'ocasiones, la puerta que cierra la entrada consta d'una sola fueya de madera qu'en munchos casos consta d'un vieyu triyu. Nel interior, estos caxellos suelen distribuyise en dos espacios bien estremaos: per un sitiu, la zona pal descansu de los animales de tiru, que dispón de preselbes corríos a lo llargo d'una de les parés, y per otru llau y separada de l'anterior por un pequeñu tabique a mediu altor, la zona de descansu pa los trabayadores, na que s'atopen la chimenea y dos llechos.


Ensin dulda, la construcción típica de La Villa de Don Fadrique son los denominaos silos, que la so denominación aplicar por igual a los almacenes de cebera soterraños, a les cueves-abellugo de llabradores y animales de tiru y a les construcciones a ras de tierra o semisubterráneas que, realizaes con cubiertes abovedaes, sirven pa los mesmos fines que les anteriores.

Del primer grupu, namái se pudo documentar un exemplar, el denomináu Silu Mancheno. Trátase d'un gran silu soterrañu destináu al almacenamientu de cebera que presenta planta rectangular con orientación SO-NE de 3,5 m d'anchu por 20 m de llargu. El zarramientu cimeru ta resueltu por aciu bóveda de cañón que presenta delles abertures cenitales pa descargar la cebera nel interior dende la superficie. Dispón de dos entraes en rampla que s'abrir na paré sureste. Les robustes parés que revisten el buecu qu'ocupa'l silu tán realizaes de mampostería trabada con argamasa, al igual que la bóveda, y nun disponen de revestimiento dalgunu.

El segundu grupu, el de los silos qu'exercen funciones de cueves abellugo, hanse documentáu cuatro exemplares: el Silu de Flores, el Silu d'Urbanu, el Silu del Conde y el Silu del Guarda. Frente a casar-cueva de tipu residencial, como les que se documentan nel cascu urbanu de dellos pueblos cercanos como Cabezamesada, les cueves-abellugo alcontrar nel campu y tienen una función similar a les cases de llabor manchegues, esto ye, sirvir d'abellugu eventual mientres los periodos de collecha o llabranza. La so construcción, o más puramente la so escavación, tien el so orixe na necesidá de buscar abrigu pa persones y animales y, xeneralmente, tán dedicaes a xeres agrícoles.

Los silos soterraños de La Villa de Don Fadrique suelen presentar, al esterior, un corredor de mampostería cubiertu o ensin cubrir, al traviés del cual apuértase al estragal. La parte más importante desenvolver nel sosuelu, d'una forma que podríamos definir como orgánica, anque suxeta a unos parámetros más o menos típicos. Na cueva apigúrense los espacios pal ganáu, el descansu de los trabayadores, les alacenes, vasares y forniques, reproduciendo de dalguna manera, anque de forma muncho más complexa, el patrón de les cases de llabor. Tol conxuntu atópase escaváu a mano nel sustratu xeolóxicu de pequeñes elevaciones o cuetos, con o ensin refuerzos por aciu arcos fajones o pilastres artificiales, tan solo llucíos con cal o un revoco de folla. Les formes predominantes son arredondiaes, nun hai esquines anguloses. N'unu de los casos, nel Silu d'Urbanu, llamen l'atención los refuerzos de les bóvedes qu'asemeyen les nervaduras apuntaes del góticu. En dellos puntos atopen pilastres circulares que refuercen la suxeción de les bóvedes escavaes. De dichos pilastres surden nervios de refuerzu que percuerren el techu.

El techu y les parés van conformándose direutamente al balerar el terrén interior, procurando arredondiar los techos en forma d'arcos y bóvedes, porque son más segures y eviten el fundimientu parcial del terrenal sobre la vivienda. Xeneralmente aprovéchense terrenes nos qu'esisten faxes o capes de gran espesura de magres endurecíos asitiaes ente dos vetes o capes de suelu más consistente, xeneralmente roques caliares, que se van tresformar asina nel suelu y el techu de les nueves viviendes.

La gran ventaya d'esti tipu d'hábitat ye'l so magníficu comportamientu térmicu, al caltener práuticamente constante la so temperatura, fechu que podría esplicar la so pervivencia nesta zona, onde los iviernos son bien fríos y los branos bien calorosos.

Na actualidá persiste en munchos pueblos de la Península Ibérica la vixencia de construcciones escavaes nes fasteres de montes o pequeñes llombes. Son les denominaes cases-cueva, que s'alcuentren nuna amplia zona del centru peninsular y la zona costera mediterránea. Pueblos como Cabezamesada, Patera, Guadix o Tielmes acrediten la so estensión per Llevante, Castiella y Andalucía.

Esti tipu de vivienda, tien el so orixe nos poblamientos moriscos que se fueron construyendo mientres la fase final de reconquistar, y algamó el so apoxéu nos sieglos XVIII y XIX, perviviendo polo xeneral hasta'l primer terciu del sieglu XX. Nun ye posible esplicar del tou cual ye la razón de la eleición d'esti tipu de construcción frente a otres.

A parte de los silos soterraños, esiste otru tipu de construcción abovedada realizada sobre'l suelu que reproduz de dalguna manera les formes de dalgunos de los silos realizaos so tierra. Exercen la mesma función, pero nesti casu, atópense realizaos con mampostería trabada con argamasa y adopten nel interior una apariencia similar. D'esti tipu de construcciones, se documentan, el Silu de les Fasteres, el Silu del Baldao y el Silu del Médicu. Toos ellos realícense con murios de mampostería, tienen plantes cuadraes, rectangulares o en forma de T y les cubiertes son abovedaes, apuntaes o de cañón, con arcos fajones y, como asocede col Silu de Les Fasteres, con nervaduras que refuercen y distribúin les tensiones del techu. Al igual que les cases de llabor y los silos soterraños, disponen d'espacios pal descansu con chimenea y cortes con preselbes pa los animales.

Los chozos o bombos son abellugos temporales onde pernoctaban y recoyíen el ganáu los pastores, anque tamién fueron usaos polos llabradores. Suelen tar acomuñaos a encerraderos de ganáu, anque en La Villa de Don Fadrique, l'únicu chozo documentáu nun presenta esta carauterística. El Chozo de la Melitona tien planta circular realizáu en mampostería trabada con argamasa que presenta falsa cúpula por aproximamientu de filaes con respiraderu nel cumal. Presenta dos buecos d'accesu remataos por arcos de mediu puntu realizaos con bloques de piedra irregulares trabaos con argamasa. Al esterior les parés atópense toscamente enlucidas con argamasa. Presenta tamién un pequeñu ventanuco circular.

Otra manifestación de l'arquiteutura popular en La Villa de Don Fadrique ye'l Molín de La Cervanta, acomuñáu a la Quintería del mesmu nome, asitiada nes proximidaes. Trátase d'un molín de vientu de planta circular de gruesos murios (1 m) realizaos en mampostería trabada con argamasa con llucíu esterior. Dispón d'una puerta d'accesu nel llau oeste y caltién el furu de la exa de la vela del molín empobináu al suroeste. Dichu furu foi darréu utilizáu como buecu pa la entrada y salida de los palombos, pos la estructura foi reconvertida en palombar hai unos 60 años. Ello ye que la cubierta de media esfera qu'anguaño presenta nun ye la orixinal del molín, foi añadida cuando se convirtió en palombar. Nel interior caltienen los casetones pa los palombos. El Molín de La Cervanta apaez citáu por Madoz a mediaos del sieglu XIX, y supónse que la so construcción remontar a principios de dichu sieglu y dexó d'utilizase como tal antes de 1860, según recuéyese nel Nomenclator d'esi mesmu añu.

El molín atópase na redoma de la Quintería de la Cervanta y ta venceyáu a ella. Felicidad quintería data de principiu del sieglu XVIII, más concretamente de 1708.

Xacimientos arqueolóxicos[editar | editar la fonte]

Molín nuevu

Esti xacimientu del Paleolíticu Mediu carauterizar por presentar una dispersión significativa de material lítico realizáu fundamentalmente en xil blancu, anque tamién s'identificaron delles pieces en cuarcita. La zona onde s'atopa, al igual que toa una amplia franxa de terrén, asitiada a unos 2 km del calce del Cigüela, carauterizar pola bayura de bolos de cuarcita y ocasionales nódulos de xiles de pequeñu tamañu. Ye probable qu'atopemos ante una terraza baxa desmontada asociada al ríu Cigüela. La industria identificada componer de nucleos y lascas, dalgunes con retoque, en xil bien desilicificado. Tamién s'identificó un preséu bifacial realizáu en cuarcita. Esti xacimientu hai que ponelo en rellación con otres concentraciones d'industria lítico alcontraes nuna amplia franxa de terrén asitiada ente'l cascu urbanu y el ríu Cigüela y que respuenden a un espaciu de frecuentación de grupos humanos mientres el Paleolíticu. El xacimientu atópase alteriáu polos llabores agrícoles. Los restos d'industria lítico atópense bien desilicificados y, en munchos casos, afeutaos por golpes modernos causaos polos llabores agrícoles.

Pozu de Zonga

El xacimientu identifícase como una dispersión significativa de material lítico realizáu fundamentalmente en xil blancu. La zona onde s'atopa, al igual que toa una amplia franxa de terrén, asitiada a unos 2 km del calce del Cigüela, carauterizar pola bayura de bolos de cuarcita y ocasionales nódulos de xiles de pequeñu tamañu. Ye probable qu'atopemos ante una terraza baxa desmontada asociada al ríu Cigüela. La industria identificada componer de lascas simples y retocaes. El xacimientu ta en rellación con otres concentraciones alcontraes na mesma redolada dientro del Términu Municipal de La Villa de Don Fadrique. Atópase mui cerca del xacimientu coetaneu de Molín Nuevu, asitiáu unos 300 m al sureste, y tien les mesmes carauterístiques tamién que'l xacimientu d'El Castillejo y El Monte. Toos ellos contienen elementos que nos unvien a momentos indeterminaos del Paleolíticu Mediu. El xacimientu atópase alteriáu polos llabores agrícoles. Los restos d'industria lítico atópense bien desilicificados y, en munchos casos, afeutaos por golpes modernos causaos polos llabores agrícoles.

El monte

El xacimientu identifícase como una dispersión significativa de material lítico realizáu fundamentalmente en xil blancu, anque tamién s'identifiquen delles lascas en cuarcita. La zona onde s'atopa, al igual que toa una amplia franxa de terrén, asitiada a unos 2-3 km del calce del Cigüela, carauterizar pola bayura de bolos de cuarcita y ocasionales nódulos de xiles de pequeñu tamañu. Ye probable qu'atopemos ante una terraza baxa desmontada asociada al ríu Cigüela. La industria identificada componer de nucleos, lascas simples y lascas retocaes. El xacimientu ta en rellación con otres concentraciones alcontraes na mesma redolada dientro del Términu Municipal de La Villa de Don Fadrique como Molín Nuevu , El Castillejo y El Pozu de Zonga. Toos ellos contienen elementos que nos unvien a momentos indeterminaos del Paleolíticu Mediu. El xacimientu atópase alteriáu polos llabores agrícoles. Los restos d'industria lítico atópense bien desilicificados y, en munchos casos, afeutaos por golpes modernos causaos polos llabores agrícoles.

El Castillejo

El xacimientu identifícase como una somera dispersión de material lítico realizáu fundamentalmente en xil blancu. La zona onde s'atopa carauterizar pola presencia de bolos de cuarcita y ocasionales nódulos de xiles de pequeñu tamañu. La industria identificada componer de lascas simples y retocaes. El xacimientu ta en rellación con otres concentraciones alcontraes na mesma redolada dientro del Términu Municipal de La Villa de Don Fadrique. El xacimientu ta en rellación con otres concentraciones alcontraes na mesma redolada dientro del Términu Municipal de La Villa de Don Fadrique como Molín Nuevu, El Pozu de Zonga y El Monte. Toos ellos contienen elementos que nos unvien a momentos indeterminaos del Paleolíticu Mediu. El xacimientu atópase afeutáu polos llabores agrícoles y ye posible que la recién construcción de la variante de la carretera CM-410 alteriara parte d'esti xacimientu. Los restos d'industria lítico atópense bien desilicificados y, en munchos casos, afeutaos por golpes modernos causaos polos llabores agrícoles.

Camín de Lillo I

El xacimientu atópase na paraxa conocida como Camín de Lillo y atópase xunto al camín del mesmu nome, unos 500 m al norte del cascu urbanu de La Villa de Don Fadrique. Atopar xunto a la carretera de Lillo CM-3005, al este de la rotonda qu'enllaza cola variante que bordia'l conceyu. Alcontrar nuna elevación del terrén asitiada al sur de la Cabiana de la Veguilla. Los terrenes atópense dedicaos al cultivu de viñéu. El xacimientu identifícase como una abondosa dispersión superficial de material cerámico y latericio. Los materiales presentes nesti xacimientu corresponder con producciones cerámiques a tornu, de cocción oxidante, con acabaos allisaos, vidraos de color melado con decoraciones en color negru y lloza blanca con decoraciones vexetales y xeométriques n'azul cobaltu, mariellu y ocre. Les formes respuenden a platos, concos y olles. Apaez tamién abondosu texa curva y fragmentos de lladriyu macizu. Los tipos cerámicos y les sos decoraciones únviennos a cronoloxíes asitiaes na Edá Moderna. Ye posible que na zona esistiera dalgún caserío o casa de llabor yá desparecida.

Cuetu de la lluria

El xacimientu alcontrar na paraxa conocida como El Cuetu de la Forca, que s'asitia a unos 500 m al noroeste del cascu urbanu de La Villa de Don Fadrique. Atopar al este de la Cabiana de la Veguilla, en terrenales alomados dedicaos anguaño al cultivu d'olivares, cebera y viñéu. El xacimientu identifícase como una abondosa dispersión superficial de material cerámico y latericio. Los materiales presentes nesti xacimientu corresponder con producciones cerámiques a tornu, de cocción oxidante, con acabaos allisaos, vidraos de color melado y verde manganesu y lloza blanca con decoraciones vexetales y xeométriques n'azul cobaltu y ocre. Les formes respuenden a platos, concos y olles. Apaez tamién abondosu texa curva y fragmentos de lladriyu macizu. Los tipos cerámicos y les sos decoraciones únviennos a cronoloxíes asitiaes na Edá Moderna. Ye posible que na zona esistiera dalgún caserío o casa de llabor yá desparecida.

Cortil de la ermita de la piedá

La Ermita de la Piedá, anguaño sumida, atopábase pela rodiada del cascu urbanu, xusto na bifurcación del Camín de Villanueva de Alcardete y la Tendalada del Camín Provincial, al norte de les antigües yeres del pueblu. Inda s'atopa arrodiada de campos de llabor, anque'l cascu urbanu atópase bien próximu. De l'antigua Ermita de la Piedá nun se caltién anguaño más que l'alcordanza del so allugamientu y la cortil, que ye propiedá del conceyu. Nun sabemos nada de les sos carauterístiques yá que nun se ven en superficie nin siquier les cimentaciones. Según el testimoniu oral d'un vieyu que vive nun barriu próximu a la ermita, esta dexó d'utilizase fai 60 o 70 años por causa del so avanzáu estáu de ruina. Esta ermita yera oxetu d'una romería con pasos procesionales a lo llargo del percorríu que dixebraba la Ilesia Parroquial y la llocalización de la Ermita.

Arquiteutura rústica[editar | editar la fonte]

Silu Mancheño

Esta construcción soterraña asítiase na paraxa conocida como Silu Mancheno, asitiáu nel estremu noroeste del Términu Municipal de La Villa de Don Fadrique, a unos 500 m al este del calce del Riansares. Aportar dende la Carretera de Lillo CM-3005, coyendo un camín que sale a la derecha del PK 5+000. Atópase en terrenes cultivaos de viñéu, a 200 m al norte de la Casa de Mancheno. Silu soterrañu d'almacenamientu de cebera que presenta planta rectangular con orientación SO-NE de 3,5 m d'anchu por 20 m de llargu. El zarramientu cimeru ta resueltu por aciu bóveda de cañón que presenta delles abertures cenitales pa descargar la cebera nel interior dende la superficie. Dispón de dos entraes en rampla que s'abrir na paré sureste. Les robustes parés que revisten el buecu qu'ocupa'l silu tán realizaes de mampostería trabada con argamasa, al igual que la bóveda, y nun disponen de revestimiento dalgunu. Na paré nordés, hai una interesada fornica tallada na roca rematada con arcu de mediu puntu. Atópase afeutáu pol abandonu y, la parte sur ta destruyida pola realización d'un pozu pa regadío.

Silu y caxellu del baldao

Atópase na paraxa conocida como Cañada Fonda, asitiáu a 4,4 km al nordeste del cascu urbanu en llinia recta. Aportar a esta construcción al traviés del Camín de la Lobilla y del Camín del Moyón del Espín. Atopar ente campos dedicaos al cultivu del viñéu, en zona llana. Esta construcción engloba dos tipos d'estructures habitacionales distintes que, sicasí, atópense adosaes una a la otra. Trátase d'una casa de llabor, inda de pies, y un silu abovedáu, n'estáu ruinosu, adosáu a l'anterior. La casa de llabor presenta planta rectangular con orientación E-O; los alzáu tán realizaos íntegramente en mampostería trabada con argamasa y la cubierta ye de texa curva a dos agües sofitada por un armazón de pares y fileres de madera. La puerta d'accesu atópase na paré sur y, nel interior, atópase la típica distribución bipartita que consta de corte con preselbes y espaciu pal descansu de los trabayadores nel que s'atopen dos llechos en redol a una chimenea adosada a la paré oriental. Pela so parte el silu atópase adosáu a la paré oeste de la casa de llabor, cola que tuvo conectáu por un pasu anguaño cegáu. El silu, tamién de planta rectangular, anque daqué más pequeñu, atópase realizáu con mampostería trabada con argamasa y dispón de cubierta abovedada. L'esbarrumbe total de dicha construcción y l'acumuladura d'escombros, torga describir otres carauterístiques d'esti silu.

Silu de flores

El Silu de Flores atopar al nordeste del Términu Municipal, a 5 km del cascu urbanu en llinia recta. Aportar al mesmu al traviés del Camín de La Cervanta, que parte del cascu urbanu. Atópase enclaváu ente campos cultivaos de viñéu. Silu soterrañu que cumple les funciones d'abellugu pa llabradores y animales de trabayu. Atópase escaváu direutamente na roca madre y consta de tres espacios interiores a los que s'apuerta al traviés d'una rampla que desagua nuna puerta rematada por un arcu de mediu puntu de mampostería trabada con argamasa. Nel interior hai un espaciu distribuidor con un pozu. Dende esi espaciu, d'apuerta de frente a les cortes, que disponen de preselbes adosaos a la paré sur, y de un respiraderu circular que s'abrir nel estremu este de la bóveda. A mano derecha del distribuidor atopa un espaciu de descansu pa los trabayadores con chimenea y dos llechos llabraos na roca. La cueva presenta una estructura orgánica, con espacios d'esquines arrondaes y techos abovedaos. Atópase abandonáu y sufre los desperfectos derivaos del pasu del tiempu. Sufre desprendimientu parcial de les bóvedes de tierra y l'entrada atópase parcialmente cegada.

Molín de la Cervanta

El Molín de La Cervanta atopar nel estremu nordés del Términu Municipal, a 5,9 km del cascu urbanu en llinia recta. Aportar al mesmu dende'l cascu urbanu al traviés del Camín de La Cervanta. Atopar nuna zona llixeramente elevada, arrodiáu de tierres de cultivu de secanu. Molín de vientu de planta circular de gruesos murios (1 m) realizaos en mampostería trabada con argamasa con llucíu esterior. Dispón d'una puerta d'accesu nel llau oeste y caltién el furu de la exa de la vela del molín empobináu al suroeste. Dichu furu foi darréu utilizáu como buecu pa la entrada y salida de los palombos, pos la estructura foi reconvertida en palombar hai unos 60 años. Ello ye que la cubierta de media esfera qu'anguaño presenta nun ye la orixinal del molín, foi añadida cuando se convirtió en palombar. Nel interior caltienen los casetones pa los palombos. El Molín de La Cervanta apaez citáu por Madoz a mediaos del sieglu XIX, y supónse que la so construcción remontar a principios de dichu sieglu y dexó d'utilizase como tal antes de 1860, según recuéyese nel Nomenclator d'esi mesmu añu. El molín atópase na redoma de la Quintería de la Cervanta y ta venceyáu a ella. Felicidad quintería data de principiu del sieglu XVIII, más concretamente de 1708. L'antiguu molín de vientu foi reconvertíu en palombar y anguaño ta abandonáu. Nun caltién la maquinaria, anque nel esterior hai delles piedres que tuvieron de formar parte del mecanismu internu del molín. Salvando estes alteraciones, l'estáu xeneral d'esta construcción ye bastante bonu.

Silu d'urbanu

El Silu d'Urbanu atopar nel estremu nordés del Términu Municipal, a 5,9 km del cascu urbanu en llinia recta, ente les paraxes de La Cervanta y La Pastora. Aportar al mesmu dende'l cascu urbanu al traviés del Camín de La Cervanta. Atopar nuna zona llixeramente elevada, arrodiáu de tierres cultivaes de viñéu. Silu soterrañu que cumple les funciones d'abellugu pa llabradores y animales de trabayu. Atópase escaváu direutamente na roca madre y consta d'hasta siete espacios interiores a los que s'apuerta al traviés d'una rampla que desagua nuna puerta enmarcada por un muriu fronteru de mampostería trabada con argamasa. Nel interior hai un espaciu distribuidor dende'l que s'apuerta a les distintes estancies, que cumplen funciones de zona de descansu y cortes pa los animales de trabayu. L'espaciu pal descansu de los trabayadores atopar nel centru de la cueva y dispón de chimenea y un llechu a cada llau. Al pie de la chimenea dispónense dellos vasares y forniques. La cueva presenta una complexa estructura orgánica, con espacios d'esquines arrondaes y techos abovedaos agregos según les necesidaes. Anque'l silu atópase parcialmente fundíu en delles partes, pudimos reconocer hasta cinco habitáculos con preselbes pa los animales y dos espacios distribuidores dende los que s'abrir les distintes galeríes. Lo más llamativo d'esta cueva son los refuerzos de les bóvedes qu'asemeyen les nervaduras apuntaes del góticu. En dellos puntos atopen pilastres circulares que refuercen la suxeción de les bóvedes escavaes. De dichos pilastres surden nervios de refuerzu que percuerren el techu. Atopar n'estáu d'abandonu, con partes dafechu esbarrumbaes y otres a puntu de faelo. Esti silu pola so complexidá, tamañu y guapura tendría de ser calteníu como amuesa sobresaliente d'esti tipu de construcciones populares.

Chozo de la melitona

Esti chozo atópase na paraxa conocida como Cuetu del Espolón, al que s'apuerta al traviés del Carril del Espolón. Atopar nuna zona elevada arrodiada de cultivos de cebera y viñéu Chozo de planta circular realizáu en mampostería trabada con argamasa que presenta falsa cúpula por aproximamientu de filaes con respiraderu nel cumal. Presenta dos buecos d'accesu remataos por arcos de mediu puntu realizaos con bloques de piedra irregulares trabaos con argamasa. Al esterior les parés atópense toscamente enlucidas con argamasa. Presenta tamién un pequeñu ventanuco circular. Atópase aislláu, ensin nenguna otra estructura acomuñada.

Silu del conde

Atopar na llende norte del Términu Municipal, a 7 km al norte del cascu urbanu en llinia recta. Apuértase al traviés del Carril del Silu del Conde, que parte del cascu urbanu. Atopar nuna zona alomada, arrodiáu de campos de viñéu. Silu soterrañu que cumple les funciones d'abellugu pa llabradores y animales de trabayu. Atópase escaváu direutamente nel terrén xeolóxicu y consta d'hasta siete espacios interiores a los que s'apuerta al traviés d'una rampla con cubierta de bóveda de cañón que desagua nuna puerta enmarcada por un muriu fronteru de mampostería trabada con argamasa. Nel interior hai un pasiellu distribuidor dende'l que s'apuerta a les distintes estancies, que cumplen funciones de zona de descansu, cortes con preselbe pa los animales de trabayu y zones d'almacén. L'espaciu pal descansu de los trabayadores atopar nuna estancia próxima a la entrada y dispón de chimenea y un llechu a cada llau. La cueva presenta una complexa estructura orgánica de habitáculos más o menos grandes, con espacios d'esquines arrondaes y techos abovedaos que, en dellos casos, disponen de respiraderos cenitales y refuerzos por aciu arcos fajones. Nel interior de la cueva, dientro del espaciu distribuidor central, atópase un pozu adosáu a la paré. Anque abandonáu, atópase en bon estáu.

Silu de les fasteres

Esti silu exentu atópase na paraxa conocida como Les Fasteres, en cantu del Camín del Silu del Conde. Ta asitiáu en llinia recta a 4,6 km al norte del cascu urbanu de La Villa de Don Fadrique. Asítiase en fastera, en terrenes dedicaos al cultivu de vide y cebera. Silu exentu realizáu en piedra irregular trabada con argamasa. La planta ye en forma de T invertida, cola entrada empobinada al sur. L'espaciu estremar en, una zona con chimenea, destinada al descansu de los trabayadores, que s'atopa namás entrar, y otra zona de cortes con preselbes adosaos a la paré oeste. La cubierta ye abovedada con enclín ojival y presenta nervaturas y arcos fajones apuntaos como refuerzu. Atópase casi dafechu arruináu, namái caltién de pies dellos murios y parte de la cubierta abovedada qu'amenacia esbarrumbe.

Silu de guarda

Atopar na llende norte del Términu Municipal, a 6,8 km al norte del cascu urbanu en llinia recta. Apuértase al traviés del Carril del Silu del Conde, que parte del cascu urbanu y atópase xustamente nel encruz del camino antes citáu y del Carril de la Cenahoria. Atopar nuna zona alomada, arrodiáu de campos de viñéu. Silu soterrañu que cumple les funciones d'abellugu pa llabradores y animales de trabayu. Atópase escaváu direutamente nel sustratu xeolóxicu y consta de cinco espacios interiores a los que s'apuerta dende'l sur al traviés d'una rampla con cubierta de bóveda de cañón que desagua nuna puerta enmarcada por un muriu fronteru de mampostería trabada con argamasa. Nel interior, hai un espaciu distribuidor dende'l que s'apuerta a les distintes estancies, que cumplen funciones de zona de descansu y cortes con preselbe pa los animales de trabayu. Namás entrar, a izquierda y derecha, dispón de dos espacios engarraos pal descansu de los trabayadores, cada unu cola so chimenea y llechos a los llaos. Al pie de la chimenea de la derecha dispónense dellos vasares y forniques. Na parte norte, atópense les cortes con preselbes. Los espacios presenten esquines arrondaes y techos abovedaos. Anque abandonáu, atópase en bon estáu.

Silu del Médicu

Asitiáu na paraxa del mesmu nome, esta construcción atopar a 4,3 km al noroeste del cascu urbanu, xunto a un senderu que xune'l Camín de la Ardosa y el Camín de la Ponte de la Oveya. Atopar nuna zona llana ocupada por plantíos de viñéu. Trátase d'una construcción semisubterranea de planta rectangular, realizada con murios de mampostería trabada con argamasa. La cubierta, totalmente sumida, sería abovedada, como dexa ver l'únicu arcu fajón que se caltién de pies. L'accesu tenía de realizase pola paré oeste, anque nun s'aprecia claramente. L'estáu ruinosu de la construcción nun dexa apreciar otres carauterístiques de la mesma. Atópase casi dafechu arruináu, esbarrumbándose por completu los techos. Atópase arrodiáu per una gran sarmentera.

La Cervanta

La quintería de La Cervanta asítiase nel estremu nororiental del Términu Municipal de La Villa de Don Fadrique, a 6 km del cascu urbanu. Aportar a la mesma al traviés del Camín de La Cervanta o del Camín de la Cruz del Neñu, que llega direutamente a la finca. Atópase arrodiada de monte y de tierres dedicaes al cultivu de secanu. Gran quintería que la so construcción orixinal remontar a principios del s. XVIII, según re recueye nuna inscripción a la entrada del edificiu. L'edificiu principal presenta la típica estructuración de les cases residenciales manchegues en redol a un patiu central cuadráu con columnes de piedra d'estilu dóricu y corredores abalconados na planta cimera. Toles estancies abrir a esi patiu central y disponen de ventanes con rejería al esterior. L'accesu realízase al traviés d'un gran portalón de madera. Gran parte de los elementos del edificiu atópense bien modificaos y sustituyíos por materiales de construcción modernos, como asocede cola cubrición. En redol al edificiu residencial atópense otres construcciones auxiliares rellacionaes colos llabores agrícoles, tales como cortes, almacenes, etc. El Molín de vientu de La Cervanta atópase en rellación con esti gran complexu agropecuariu. La construcción orixinal del sieglu XVIII atópase bien alteriada poles reformes, pero caltién la so distribución orixinal.

Arquiteutura relixosa[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción[editar | editar la fonte]

Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción

Atopar nel cascu urbanu, presidiendo la Plaza d'España, frente al Conceyu y la Casa de la Tercia. La Ilesia Parroquial de Ntra. Sra. de l'Asunción data de principios del sieglu XVI, anque se beneficia de numberoses remodelaciones nos sieglos posteriores. D'estilu góticu renacentista, tratar d'un templu parroquial entamáu nuna sola nave que s'estrema en cinco tramos por aciu pilastres adosaes que formen nichos so los arcos formeros de la bóveda de cañón colos sos correspondientes lunetos. La fábrica xeneral del edificiu, quitando la torre, executóse en mampostería trabada con argamasa con sillares nes esquines. La capiya mayor, a la que s'apuerta al traviés d'un arcu triunfal de mediu puntu, cerrar con cúpula de media esfera. En dos talos llaos del cruceru abren delles capiyes. Nel esterior atopen dos portaes d'accesu. La puerta meridional atópase coronada por un arcu de mediu puntu y ta enmarcada por pilastres decoraes con baxorrelieves de volutes sobre grandes plintos. Trátase d'un monumental orde dóricu de columnes sobre un altu basamento que suxeta una cornisa y un orde cimeru de menor tamañu de pilastres y entablamento qu'arrodia una fornica y que se corona por un frontón curvu partíu nel que s'atopa un escudu de la Orde Militar de Santiago. La portada del piecero ye d'estilu góticu y anguaño atópase bien afeutada pol deterioru y la perda de dellos importantes elementos escultóricos. Trátase d'una puerta abocinada con arquivoltas llixeramente apuntaes que s'atopen suxetes por columnillas con pequeños capiteles góticos con boceles, dalgunes de les cualos presenten doble capitel na metá del fuste. La portada atópase flanqueada nes sos bandes por fexes de columnes remataes por aguyes. L'actual campanariu foi llevantáu a principios del sieglu XX en sustitución del anterior que s'atopaba arruináu. La torre, que s'atopa adosada a la esquina noroccidental del edificiu, entamar en tres cuerpos, tando los dos primeros realizaos en mampostería y lladriyu y, el terceru y más altu, namái en lladriyu. Agospia un campanariu d'un buecu en cada cara con diverses temes decoratives. Atópase coronáu por un chapitel de cayuela. De la primer dómina caltiénse la mayor parte de la estructura, la portada occidental d'estilu góticu tardíu y el bautisteriu, asitiáu na base de la torre, que s'atopa cubiertu por una bóveda del mesmu estilu. La construcción orixinal acabar en 1537. La Pila Bautismal, sicasí, ta fechada en 1548 y ye d'estilu góticu-platerescu; foi restaurada en 1999. A principios del sieglu XVII según los visitadores de la Orde de Santiago, foi ampliada na parte de la cabecera, realizando ésta de nueva planta, la sacristía y la capiya del Nazarenu. Na segunda metá del sieglu XVIII, probablemente por causa de una quema foi anováu casi tol so interior nel estilu tardobarroco y neoclásicu de la dómina. D'entós ye la obra de la nave central cola so bóveda de cañón con lunetos, la capiya de la Inmaculada, la capiya de la Soledá y la portada meridional. En 1777, según recuéyese nes Descripciones del Cardenal Lorenzana y nuna llábana inscrita na paré esterior Norte de la Ilesia, añader al conxuntu, cola aportación de tolos vecinos de la villa, la nueva capiya del Cristu del Consuelu, patronu de la llocalidá. Mientres el sieglu XX, amás de la torre-campanariu, adosar a la construcción delles estancies auxiliar pela parte norte y construyóse el suelu enguijarrado esterior qu'arrodia la Ilesia pel oeste, el Sur y l'este.

Capiya del Santísimu Cristu del Consuelo[editar | editar la fonte]

Esta capiya ye digna d'una mención especial pola so arquiteutura yá que se trata d'una pequeña "Ilesia" a la que s'apuerta dende la nave principal de la Ilesia Parroquial de Ntra. Sra. de l'Asunción por trés arcos de mediu puntu. Foi construída a espensas de la devoción de tolos vecinos del pueblu y terminada en 1777 según consta nuna placa asitiada detrás del altar mayor. Ye d'arquiteutura neoclásica con dos grandes columnes que sostienen la bóveda en que les sos pechinas hai cuatro cuadros al oleu que representen los Padres de la Ilesia d'Occidente y que ta coronada por un capitel que-y da lluz. La Capiya ta decorada con cinco retablos de nueva fábrica d'estilu neobarrocu posterior a la guerra civil española. El principal guarda a la Sagrada Imaxe del Cristu del Consuelu, patronu de La Villa, obra realizada en nocéu pol escultor Pedro Verdugu en Valladolid (1940). La Sagrada Imaxe representa a Cristu Crucificáu, de perfectes proporciones y con una cara piadosa y bellísimo. El sagrariu d'esti retablu ye de bronce bruñido del sieglu XVIII. Amás d'ésti la Capiya tien un retablu del Carmelo cola Virxe del Carmen, Santa Teresa, San Juan de la Cruz y a los sos pies la ánimes del purgatoriu; un retablu de la Doliosa con San Pedro y San Pablo a entrambos llaos; un retablu de San José curiáu pola talla del Divín Cautivu, d'una guapura particular, y Cristu Resucitáu; finalmente'l retablu del Sagráu Corazón de Jesús. Dos elementos a destacar na decoración d'estos retablos ye'l caltenimientu de toles "Sacres" coles que se celebraba la Santa Misa antes del Conceyu Vaticanu II y de toles banderes de les cofraderíes y hermandaes correspondientes.

Oratoriu del Marqués[editar | editar la fonte]

Ermita y Barriu de Santa Ana[editar | editar la fonte]

Atopar nel cascu urbanu, presidiendo la Plaza de Santa Ana.

Arquiteutura civil[editar | editar la fonte]

Tercia Real[editar | editar la fonte]

Atopar nel cascu urbanu de La Villa de Don Fadrique, na Plaza d'España, xunto al Conceyu. Empezó a construyise en 1506 por Pedro Naharro y acabar Fernando del Provencio, el mesmu arquiteutu que construyó la torre de la Ilesia. Casa de bastimentos y pósito nun principiu, dempués pasó a utilizase como edificiu onde se guardaba la tercer parte de los tributos n'especie cobraos pola Orde de Santiago y deducibles pa la Corona. Na fachada, per debaxo del bistechu, caltiénse l'escudu coles armes reales de Castiella y de Lleón, encolaes pola Cruz de Santiago, por ser yá a principios del siblo XVI el rei Gran Maestre Xeneral de toles órdenes militares.

Trátase d'un edificiu de dos altures y planta rectangular bien allargada que s'atopaba exentu nel so orixe y qu'anguaño s'atopa adosáu al edificiu qu'ocupa'l Llar del Xubiláu, xunto al Conceyu. La construcción ye de mampostería trabada con argamasa y sillares nes esquines. Na fachada que da a la Plaza d'España, caltién dos portaes adinteladas de piedra, una de les cualos atópase cegada.

Cases solariegas y fidalgues[editar | editar la fonte]

  • Casa-Fortaleza de la Torrecilla: sieglu XV
  • Casa Parroquial (Antiguu hospital de la Orde): sieglu XVI *

Casa de les llaves: sieglu XVI * Casa de Doña Higinia: sieglu XVI * Casa de los Lara: sieglu XVII * Casa de los Cortés y Salazar: sieglu XVII * Casa del Conde: sieglu XVII * Casa del Marqués de Mudela: sieglu XVIII * Casa de la Médica: sieglu XX

  • Casa de Don Víctor Jiménez: sieglu XX

Casa del Marqués de Mudela[editar | editar la fonte]

Atópase en plenu cascu urbanu de La Villa de Don Fadrique, na Plaza Mayor, 17 esquina con Callar Glorieta. La Casa del Marqués data del sieglu XVIII y presenta carauterístiques asemeyaes a la Casa de los Laras. Tien les carauterístiques propies de la casa solariega de tipu señorial, articulándose en redol a un patiu central con columnes que sofiten un corredor cimeru. En redol al patiu central articúlense toles estancies de la vivienda. A parte del patiu interior, tien tamién un gran patiu traseru al que s'apuerta dende la cai al traviés d'una gran portada. La fachada principal, que da a la plaza mayor, ye bien austera pero presenta elementos ornamentales como la portada de piedra que daba al antiguu oratoriu y l'escudu nobiliariu. Destaca tamién la rejería que protexe les ventanes esteriores. La casa foi propiedá de los Parreño, una familia de ricos llabradores de la Villa, anque darréu foi propiedá de la Ilesia y, mientres la desamortización, foi adquirida pol Marqués de Mudela, que'l so escudu heráldicu caltener na fachada. Nesta mesma fachada lluz una portada de piedra que da accesu al antiguu oratoriu priváu que depués foi capiya pública. La casa caltién la so estructura orixinal en bien bones condiciones. Ta habitada y los sos dueños encargar del so caltenimientu. La portada de piedra del oratoriu sufre desperfectos y gastadura por cuenta de la mala calidá de l'arenisca de la que ta construyida.

Casa de los Lara[editar | editar la fonte]

Atópase en plenu cascu urbanu de La Villa de Don Fadrique, na Cai de los Laras, 6. Tol conxuntu enmarcar ente callar antes citada, callar Padre Torrubia y la Cai Venancio González. La Casa de los Laras ye una típica casa solariega de llabor propiedá de fidalgos acomodaos, que data de finales del sieglu XVII. L'edificiu principal ye de planta cuadrada y dispón de dos plantes articulaes en redol a un patiu central con columnes. En redol al edificiu residencial atópense otres dependencies, según corrolades, cortes y bodegues, tou ello alredor d'un gran patiu posterior al que s'apuerta al traviés d'un portalón traseru. Nel esterior amuesa una portada adintelada de piedra d'estilu barrocu-popular y una bona coleición de siete reja de forxa de la dómina.

=== Casa de les llaves Típica construcción manchega con patiu de columnes y corredores altos. La portada ta llabrada en piedra muldurada del sieglu XVI. Nel centru del dintel de la puerta lluz un escudu colos emblemes del sacerdociu: la tiara pontificia y dos llaves cruciaes que simbolicen a San Pedro, el primer Papa de la historia, como guardián de les puertes del cielu.

Casa de los Cortés y Salazar[editar | editar la fonte]

Típicu caserón manchegu de llabradores y fidalgos acomodaos con bones rexes de forma similares nel so diseñu a les de la Casa de los Laras. Nel interior, la vieya "botica", farmacia hasta l'añu 2012, que caltién toos y cada unu de los detalles de los trés xeneraciones que rexentaron esti negociu, como la coleición de tarros de parafarmacia en cerámica, dispuestos en rancios anaqueles, qu'exhiben los suxerentes nomes de les sustancies utilizaes na farmacopea d'otros tiempos, como cuernu de venáu xamuscáu, pastillas de liquenes, goma tragacanto, chocolate purgante y munches más, convirtiéndose asina nun llugar obligáu pal visitante que, al entrar na so cortil, va papar de la historia farmacéutica de más d'un sieglu d'historia.

Apocayá foi rehabilitáu'l so escudu d'armes nobiliariu nel dintel de la entrada a la farmacia qu'exhibe la so historia ancestral, esculpíu en piedra qu'amuesa dos campos arrodiaos de cruces templaries, unu de campos de gules y otru con 13 estrelles de seis picos y que perteneció a la familia Cortés de Salazar.

Casa del Marqués de Mudela[editar | editar la fonte]

Data del sieglu XVIII y ye de carauterístiques asemeyaes a la Casa de los Laras. Foi propiedá de la familia Parreño, ricos llabradores de La Villa de Don Fadrique, que dempués pasó a ser de la Ilesia y na desamortización foi mercada pol Marqués de Mudela. Na fachada que mira al mediudía, lluz l'escudu heráldicu de los propietarios y una portada de piedra que da accesu al antiguu oratoriu priváu que depués foi capiya pública.

Les torres de les alcoholeras[editar | editar la fonte]

Les antigües alcoholeras de La Villa de Don Fadrique asitiar na llende occidental del cascu urbanu, ente la Cai San Juan y la Cai San Gregorio. Atópense, por tanto, nuna redolada periurbano, a puntu de ser encloyaes pola ampliación urbanística. Fábriques pa la destilación del oruxu de la vide y pa la producción d'alcohol. Caltiénense tres chimenees construyíes a lo llargo de la primer metá del sieglu XX. Trátase d'una de les muestres del claru poder industrial vinícola que tenía La Villa de Don Fadrique dende la so fundación y que'l so relevu tomar les modernes bodegues y cooperativa. Ye una típica arquiteutura industrial de lladriyu con sabor neomudéxar.

El conxuntu industrial de les antigües alcoholeras consta de delles construcciones ente les que destaquen tres chimenees de lladriyu macizu con un altor entorno a los 25 - 30 metros. El conxuntu afacer a los cánones de la típica arquiteutura industrial de lladriyu con estilu neomudéxar. Dos de les chimenees son de seición cónica y, la tercera, presenta seición octogonal. Toes presenten remates ornamentales xeométricos nel cumal y llevántense sobre un podiu de planta cuadrada. Les chimenees fueron construyíes a partir de 1920 y el so allugamientu respuende a la inauguración unos años antes de la llinia ferroviaria que xunía Villacañas y Quintanar, pasando por La Villa de Don Fadrique. El conxuntu industrial atópase en desusu dende va décades y sufre les consecuencies del abandonu. Una de los trés chimenees de lladriyu, l'asitiada na zona suroeste, sufre un enclín qu'amenacia esbarrumbe, y toes tienen nel so cumal niales de cigüeña. Anguaño tase executando una actuación urbanizadora na zona qu'amenacia con faer sumir esti conxuntu industrial de principios del sieglu XX.[4]

Corredor ferroviariu Villacañas-Quintanar[editar | editar la fonte]

Traviesa'l términu municipal de La Villa de Don Fadrique d'oeste a este, cruciando'l cascu urbanu pola so metá sur. Esti ferrocarril empezó a ser una realidá'l 20 de xineru de 1904, dempués d'inacabables trámites. La llinia, que s'inaugura'l 1 de xineru de 1909 tien un percorríu de 25 quilómetros y xune los pueblos de Villacañas, Puebla de Don Fadrique, La Puebla de Almoradiel y Quintanar de la Orden. Por ser de vía estrella llamóse-y "El Trenillo". La repercusión d'esta infraestructura tien el so reflexu nel paisaxe urbano de La Villa de Don Fabrique y prodiga la creación de delles industries, como les antigües alcoholeras, que les sos chimenees ya instalaciones entá se caltienen de pies. Fora del cascu urbanu solo caltiénse la plataforma ferroviaria y dalguna infraestructura auxiliar como una pequeña ponte de fierro. Nel cascu urbanu, sicasí, sí se caltienen les víes y parte del antiguu apeaderu. Güei ye una zona axardinada y de recréu pa pasiar y folgar.

Cultura y Fiestes[editar | editar la fonte]

  • 17 xineru: San Antonio Abá. Misa, procesión y bendición d'animales. Repartu del tradicional “Fardelín de San Antón” con cebada o trigu pa les besties.
  • 2 febreru: Candelaria. Con procesión de candeles, portando la Sagrada Imaxe les novies del añu en cursu y dos neños con una tarta y dos pichones pa ser ufiertaos na Misa. Cantaraes populares y tradicionales remembrando los pasaxes evanxélicos.
  • 25 abril: Fogueres de San Marcos. Ancestral tradición. Fogueres por barrios pa pidir al Santu que nun se xelen los viñeos nin les llantaderes.
  • Domingo Resurrección: procesión del Alcuentru” y tradicionales “peleles” llanzaos a lo alto con perantigues cantaraes pa celebrar la Resurrección de Cristu.
  • 15 de mayu: San Isidro. Con verbena, Misa, procesión y bendición de campos.
  • Xornaes fadriqueñas: celébrense l'últimu fin de selmana de mayu pa dar a conocer y potenciar la rica historia local, el so patrimoniu mueble ya inmueble. Mercáu medieval, conferencies históriques, esposiciones, espectáculos de dómina.
  • 17 de mayu: fiesta del Milagru del Santísimu Cristu del Consuelu acaecíu'l 17 de mayu de 1925 y fondamente enraigonáu na memoria coleutiva de los fadriqueños.
  • 26 de xunetu: Santa Ana. Con verbena nel so barriu y Misa na ermita. Eleición de Reina y Dames de les fiestes patronales.Selmana cultural y de la mocedá.
  • 10 al 13 de setiembre: fiestes patronales n'honor del Santísimu Cristu del Consuelu, patronu del pueblu. El día 11 ye'l más importante con Mises solemnes y una multitudinaria procesión onde'l Cristu” ye veneráu y acompañáu por vecinos y foresteros. Pregón, coronación de Reina y Dames, concursos, espectáculos, esposiciones, deportes, feria, etc.

El Llugar de la Mancha[5][editar | editar la fonte]

Antonio Mendoza Mendoza ye l'autor del llibru "La Gayola de les Muses: del llugar de la Mancha al orixe del Quixote y al trubiecu de Cervantes" (Aache, Guadalaxara 2016). L'estudiu, que consta de casi 700 páxines y vien acompañáu por documentación cartográfica, plantega la hipótesis de que l'antigua Villa de Puebla de Don Fadrique podría ser el llugar del que Cervantes nun quixo alcordase nel Quixote. L'autor apurre datos documentales, xeográficos, culturales y históricos, analiza minuciosamente toos ellos ordenar y creando una teoría coherente y verosimil. La publicación del llibru tuvo una acoyida importante dende'l principiu siendo presentáu na Biblioteca Rexonal de Castiella La Mancha, la Casa de Castiella-La Mancha de Madrid, el conceyu de Alcazar de San Juan, El Toboso y La Villa de Don Fadrique, etc., xunto col espardimientu qu'algamó en medios de comunicación y redes sociales. Considerando toos lo nicios y a la espera de la confirmación documental definitiva de les hipótesis plantegaes nel estudiu de Mendoza, La Villa de Don Fadrique puede considerase, siquier, como un conceyu quijotesco y cervantín.

Demografía[editar | editar la fonte]

D'alcuerdu a los datos oficiales, La Villa de Don Fadrique tien una población de 3798 habitantes y una superficie de 86 km². La densidá de población yera de 49/km², en 2018. La economía del pueblu basar na fabricación de puertes y na agricultura.

Gráfica d'evolución demográfica de La Villa de Don Fadrique ente 1900 y 2006
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Xeografía[editar | editar la fonte]

Llenda colos conceyos de Corral de Almaguer, La Puebla de Almoradiel, Quero, Villacañas y Lillo. El nome del pueblu honra a Fadrique Alfonso de Castiella, gran maestre de la Orde de Santiago, quien-y concedió la "Carta-Puebla" (el documentu fundacional y que recoyía los fueros y privilexos de la Villa) el 25 d'abril de 1343. Antes d'esta fecha la población taba so l'alministración de Corral de Almaguer.

La Villa de don Fadrique asitiar ente los ríos Cigüela y Riánsares, polo que nel so escudu apaecen dos ríos y foi conocida como "La Isla", yá que p'aportar al conceyu dende cualquier direición siempres había que cruciar unu de los ríos o los regueros que los xunen. Edificios d'interés son la ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción, construyíu en estilu clásicu, y la Casa de los Laras.

Alministración[editar | editar la fonte]

Casa consistorial

La Corporación Municipal ta formada por 11 conceyales/as escoyíos por aciu sufraxu universal y cola siguiente distribución: 5 conceyales correspuenden al PP, 3 a Izquierda Xunida, y 3 al PSOE

A lo llargo de la nuesa democracia estos fueron los distintos alcaldes y equipos de gobiernu:

Llexislatura Alcalde Partíu políticu Conceyales
1ª (1979-1983) Pedro Tello Díaz-Maroto PCE 5
2ª (1983-1987) Pedro Tello Díaz-Maroto PCE 5
3ª (1987-1991) Pedro Tello Díaz-Maroto IX 6
4ª (1991-1995) Pedro Tello Díaz-Maroto IX 5
5ª (1995-1999) Fernando Manzanero Díaz-Maroto IX 5
6ª (1999-2003) Fernando Manzanero Díaz-Maroto IX 5
7ª (2003-2007) Juan Agustín González Checa PSOE 4
8ª (2007-2011) Juan Agustín González Checa PSOE 5
9ª (2011-2015) Jaime Santos Simón PP 4
10ª (2015-2019) Jaime Santos Simón PP 5
Plaza Mayor

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. ORGANERO RONCU, P.: Los Sucesos de La Villa de Don Fadrique. 2014
  3. ORGANERO, PEDRO. : La Villa de Don Fadrique mientres la Guerra Civil y la posterior represión (1936-1945)
  4. «Arqueología industrial en La Mancha Toledana: Les alcoholeras.». Revista Tecnoambiente.. 2012. 
  5. Mendoza Mendoza, Antonio (2016) La Gayola de les Muses: del llugar de la Mancha al orixe del Quixote y al trubiecu de Cervantes. Guadalaxara: AACHE. ISBN 9788492886845.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]