La Puebla del Río

Coordenaes: 37°16′02″N 6°03′45″W / 37.267222222222°N 6.0625°O / 37.267222222222; -6.0625
De Wikipedia
La Puebla del Río
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Puebla del Río Manuel Bejarano Álvarez
Nome oficial Puebla del Río, La (es)[1]
Códigu postal 41130
Xeografía
Coordenaes 37°16′02″N 6°03′45″W / 37.267222222222°N 6.0625°O / 37.267222222222; -6.0625
La Puebla del Río alcuéntrase n'España
La Puebla del Río
La Puebla del Río
La Puebla del Río (España)
Superficie 377 km²
Altitú 20 m
Llenda con
Demografía
Población 11 862 hab. (2023)
- 5869 homes (2019)

- 5999 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.61% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.03% de España
Densidá 31,46 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lapuebladelrio.es
Cambiar los datos en Wikidata

La Puebla del Río ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Nel añu 2016 cuntaba con 11.995 habitantes. La so estensión superficial ye de 375,1 km² y tien una densidá de 31,98 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37ᵘ 16' N, 6ᵘ 03' O. Asítiase a una altitú de 20 metros y a 14 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla. Tienen especial importancia los sos cultivos de regadío, arroz, naranxales, maíz, algodón, xirasol y trigu.

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes nos últimos diez años

Añu Población
1.996 10.650
1.998 10.660
1.999 10.660
2.000 10.688
2.001 10.654
2.002 10.690
2.003 10.832
2.004 11.032
2.005 11.326
2.006 11.570
2.007 11.946
2.012 13.221
2.015 12.114
2.016 11.995

Historia[editar | editar la fonte]

El Guadalquivir non yá determina'l nome d'esti conceyu, sinón que constitúi tamién la razón de qu'esistan grandes superficies dedicaes al cultivu d'arroz cerca del términu municipal.

La segregación del conceyu d'Isla Mayor amenorgó la superficie municipal de La Puebla del Río en 114 km² y la población en 6.022 habitantes, colo qu'en 1.996, la población del conceyu de La Puebla del Río xubía a 10.650 habitantes, concentraos en más del 90% nel nucleu principal y respondiendo el restu a la población tremada.

Anque s'especula que'l nucleu de población orixinal surdió na Edá del Bronce, lo cierto ye qu'abonden los restos de dómina llatina, en que la villa esfrutó d'unos tiempos de prosperidá. Ésta siguió mientres la dominación musulmana, mientres la que foi puerta d'entrada a Sevilla de la mayoría de la cebera; hortolices, frutes, pites, carne y pexe.

Una vegada espulsaos los musulmanes, Fernandu III de Castiella apurrió l'alquería al Conceyu de Sevilla con vistes a qu'esta entidá encargar de defender los accesos fluviales a la ciudá utilizando como centru d'operaciones esi territoriu, polo que se bautizó la villa como La Guardia. Alfonsu X amplió la concesión polo que La Guardia convertir en Puebla o terrén a repoblar. A tales efeutos, partir ente 200 caballeros, desafiándose del Conceyu hispalense y adquiriendo conceyu propiu. El términu enanchar cola inclusión de Villanueva, Puebla Vieya, La Torre, Abenmaffón y los trés islles.

El nucleu orixinariu de la ciudá asítiase formando un óvalu allargáu en cantu del calce del ríu ocupando una zona elevada que la so llende norte ye la Ermita de San Sebastián y el llende sur ye'l cuartel de la Guardia Civil, qu'ocupa'l llugar d'una antigua fortaleza dende la que se protexía'l tránsitu pol Guadalquivir. Les primeres espansiones producir escontra l'oeste sofitándose na cai en que s'alluga l'actual conceyu. Darréu, y sofitáu na travesía de la carretera, prodúcense espansiones escontra'l norte y el suroeste del nucleu, viéndose esta postrera reforzada pola implantación de la zona deportiva al otru llau de la carretera y de modernos barrios con edificación n'altor (barrios de Los Príncipes, República Arxentina y Les Marismas). Les espansiones más recién produciéronse escontra'l sur (en redol a la guardería infantil), escontra l'oeste (zona urbanizada pola Empresa Pública de Suelu d'Andalucía, EPSA) y escontra el norte, en redol a los depósitos d'agua.

En 1594 Poblar de Coria formaba parte del reinu de Sevilla nel Axarafe y cuntaba con 233 vecinos pecheros.[2]

Estructura interna[editar | editar la fonte]

La estructura urbana actual respuende en gran parte a un tipu llinial que la so orientación predominante ye norte-sur. Ello reparar claramente na configuración del nucleu orixinariu y vien dada pola so adautación al relieve de la zona. Sicasí, el trazáu de la carretera que comunica la capital coles zones arroceres del sur y la crecedera recién de la ciudá, sofitándose nésta, fixeron qu'esta estructura llinial de la trama urbana caltener na actualidá, magar daqué más complicada debíu a la lóxica crecedera del nucleu urbanu.

A nivel monumental, La Puebla del Río presenta ente otros llugares d'interés la Ilesia de La nuesa Señora de la Granada y la yá mentada Ermita de San Sebastián. Esta postrera asitiar nel estremu norte del nucleu orixinariu y nel so interior destaquen les imáxenes de San Marcos y de la Inmaculada, dambes del sieglu XVII. Tocantes a la Ilesia de La nuesa Señora de la Granada, tratar d'una construcción mudéxar d'una sola nave y a la qu'acompaña una nave con campanariu barrocu.

Turismu[editar | editar la fonte]

Allugada dientro de la redolada del Parque Nacional de Doñana, esta llocalidá sobresal pola so riqueza medioambiental. Gran parte del so términu municipal ocupar diversos espacios protexíos d'interés científicu y turísticu.

Dende'l principal nucleu de población, sobre'l escarpe del Aljarafe y col Guadalquivir a los sos pies, puede visualizase la marxe derecha del ríu, que constitúi un ecosistema típicu de ribera. Destaquen les reserves naturales alcordaes de Cañada de los Páxaros y Devesa de baxo, la primera privada y la segunda municipal, según los montes de pinares, los brazos del Este y l'Oeste, La Isleta y Los Olivillos.

Cultura[editar | editar la fonte]

La Puebla del Río ye trubiecu d'importantes artistes como les cantantes Antoñita Moreno, Macarena del Río, Loli Martínez La Canastera y María de la Llomba y los grupos de sevillanes Rocieros de Poblar, Los Romeros de Poblar, Llucerinos de Poblar, Flamencos de Poblar, Canela en Caña, Ecos de Les Marismas, Riberanos de Poblar y La Pequeña Puebla. Esisten dellos coros na llocalidá como son el coru de la Hermandá del Rocío, Tomillu y Jara, Coru Parroquial y el Coru de Campanilleros Asina Canta Poblar. Dende setiembre de 2005, Poblar tamién cunta cola Coral de La Puebla del Río, fundada por Paco Serrano de Poblar. Amás, nos últimos años, apaecieron más cantantes de sonadía, como Javi Moya y José María Ruiz, ganador de la Voz Kids II, nel añu 2015.

Poblar ye un pueblu privilexáu no referente al cante por sevillanes, yá que amás de los intérpretes de primera fila mentaos enantes, tamién cunta con un gran repartu de lletristes y compositores. Ente los autores de lletres destaquen Angel Peralta, Martín Vega, Paco Serrano, J. S. Morales, Manuel Maireles, Rafael Peralta, Miguel R. Angulo, José Palma y los Hnos. Martínez Bizcocho. Tocantes a los compositores cabo destacar a José M. Moya, Paco Serrano, Juan Díaz, Miguel Mayu, Guillermo Caláu, Rafael Peralta, Manuel Xapón, J. S. Morales, los hermanos José Manuel, Hilario y Mari Moya, Ismael Aguilera, y José Fco. Angulo, ente otros.[ensin referencies]

Tamién son de la llocalidá'l mozu poeta y escritor Rafael Peralta Revuelta y el ex-futbolista internacional Enrique Lora, según los rejoneadores Diego Ventura, Ángel y Rafael Peralta, amás de Lea Vicens, que s'atopa afincada na llocalidá, y los Corrida de toros toreros Morante de Poblar, Vicente Bejarano, Antonio Fernández Pineda y José María Bejarano.

Tamién tien esti conceyu una Banda Municipal de Música que foi fundada'l 28 de febreru de 1992 pol músicu Laureano Borrego. Ente les actividaes d'esta agrupación tán l'acompañamientu musical en procesiones de Selmana Santa en Sevilla (Hermandá de San Benitu, de Montesión y de les Agües), y n'otres ciudaes andaluces (Hermandá de la Mercé de Córdoba, del Gran Poder de Coria del Río).

Deportes[editar | editar la fonte]

Nesta llocalidá esisten dos equipos de fútbol, Puebla CF y CD Cantarrana.

Esisten tamién escueles deportives de full contact, kárate, taekwondo, baloncestu, tenis, voleibol, ximnasia rítmica, y cursos de natación pel branu pa toles edaes nel polideportivu de La Puebla del Río.

Tamién se practica'l ciclismu y l'atletismu. Esisten dos equipos de ciclismu (C.C Bicicletes Palma y C.C La Puebla del Río) y un equipu d'atletismu (Club Atletismu Puebla), los trés clubes con seición de triatlón. El Club Atletismu Puebla (C.A. PUEBLA) anguaño ye organizador de trés pruebes añales:

  • En Xineru: Mediu Maratón Cross La Puebla del Río *

En Mayu: Carrera Solidaria Yo Cuerro Por Borja * En setiembre: Triatlón Cros La Puebla del Río "Puerta de Doñana"

Fiestes[editar | editar la fonte]

Esta cabalgata, qu'amás cunta con una asociación y fuerte sofitu local, ye referente y de gran interés na provincia de Sevilla.

  • San Sebastián: Los cigarreros procesionan al so Patrón San Sebastián (el 20 de xineru). A partir del añu 2015 añader los encierres y novillada (al estilu de los Sanfermines) promocionaos por Morante de Poblar y qu'arréu que, amás de tener una enorme acoyida, aumentando en más de 3 vegaes la so población, sía l'apertura de la temporada taurina n'España.
  • Selmana Santa: Vienres Santu, procesión de la Real Hermandá Servita y Cofradería del Stmu. Cristu del Perdón y María Stma. de los Dolores (fundada nel sieglu XVIII), dende la Capiya de San Sebastián.
  • Corpus Christi: Ye la Fiesta Grande de la llocalidá. En 2008 celebróse'l 425 aniversariu de la Hermandá Sacramental y de la procesión del Santísimu Sacramentu. Coincidiendo col Corpus celebrar na llocalidá la feria de la llocalidá, qu'empieza'l miércoles anterior del Corpus col pescaíto y prueba del allumáu, y termina al siguiente domingu col tradicional castiellu de fueos artificiales. Nella preséntase actuaciones, paseos a caballu, amás de numberoses casetes.
  • La nuesa Señora de la Granada: Procesión de la Patrona y Alcaldesa Perpetua de la llocalidá (el 8 de setiembre).
  • Santuariu de La nuesa Señora de les Gracies de Onuva: Fiesta de La nuesa Señora como Inmaculada Madre y Mediadora de les Gracies (el 15 de setiembre).

Espacios naturales[editar | editar la fonte]

Ensin dulda el valor ambiental del conceyu queda patente na so participación territorial en Siete Espacio Naturales Protexíos distintos, pertenecientes a la Rede Natura 2000, amás d'otres figures internacionales como Reserva de la Biosfera que la inclúi na so totalidá.

Parque Nacional de Doñana

Incluyíu como llugar Ramsar de la Llista de Güelgues d'Importancia Internacional, l'aportación a esti espaciu del territoriu municipal vien dada per márxenes de ríos y brazos antiguos del mesmu, 66 hectárees aproximao, sofitando especies vulnerables, en peligru o en peligru críticu y comunidaes ecolóxiques amenaciaes.

Parque Natural de Doñana

El 30% del términu municipal pertenez al Parque Natural de Doñana. La mayor parte concentrar nuna de les islles que formen los distintos brazos del ríu Guadalquivir, concretamente na Isla Mayor. Trátase casi na so totalidá d'una finca privada denomada Veta La Palma, onde s'entemecen marismas naturales, arrozales y la mayor zona d'interior dedicada a acuicultura, llubines, doraes, albures o boquerones, funcionando como llugar d'abelugu en dómines de seca y de descansu mientres les migraciones de les aves. Asina se-y denomina la despensa natural de les aves de Doñana, yá que ye equí onde atopen alimentu en toles dómines del añu. Llegar a concentrar hasta 600.000 aves de 250 especies distintes, destacando les poblaciones de flamencos, espátules, patos cuyar y l'importancia como hábitat pa la malvasía, la focha moruna o'l porrón pardu.

El Parque Nacional y el Parque Natural fueron incluyíos na llista de Llugares d'Importancia Comuñal (d'equí p'arriba LIC) de la Rexón Bioxeográfica Mediterránea, y declaraos como Zona Especial de Caltenimientu Doñana (YE0000024) por aciu el Decretu 493/2012, de 25 de setiembre, pol que se declaren determinaos llugares d'importancia comuñal como Zones especiales de caltenimientu de la rede ecolóxica europea Natura 2000 na comunidá Autónoma d'Andalucía.

Los principales valores ambientales del conxuntu del Espaciu vienen daos poles formaciones vexetales, per un sitiu les asociaes a los sistemes eólicos (sistemes dunares activos, cotos y montes, y deveses) y la vexetación acomuñada a marismas, güelgues, zones palustres y riberes. Con unes 1.400 especies, la flora del espaciu ye una de les más riques y diverses d'Andalucía, con predominiu de plantes mediterránees (57,3% de los taxones). 23 especies de flora tán incluyíes nel CAEA, 8 d'elles en peligru d'estinción y 15 vulnerables.[3]

La riqueza faunística deber a la variedá de hábitats esistentes nel Espaciu y el so llocalización estratéxica pa los fluxos migratorios ente Eurasia y África. A la yá mentada importancia pa les aves acuátiques xúnese la diversidá de mamíferos (38 especies qu'inclúin 12 quirópteros, 9 carnívoros, 8 royedores, 4 insectívoros, 3 artiodáctilos y 2 lagomorfos), d'anfibios y reptiles (42 especies), tando catalogada como Zona d'Escepcional Interés Herpetolóxicu, de pexes o d'invertebraos.

Como especies emblemátiques destaca la presencia del llobu cerval ibéricu, con una población en esperanzador progresu nos últimos años y l'águila imperial.

A esto xúnese hasta 34 Hábitat d'Interés Comuñal (HIC) declaraos nel ZEC Doñana.

Paraxa Natural Brazu del Este (YE0000272)

Declaráu en 1989 pola so importancia pa les aves, en concretu poles especies y l'eleváu númberu qu'algamen les poblaciones de delles d'elles.

Trátase d'un espaciu de 1653 has a les que La Puebla del Río apurre 772 has, conformáu per un antiguu brazu del ríu Guadalquivir tresformáu por aciu un enriamientu, onde s'entemecen arrozales y árees de vexetación palustre nel antiguu calce con sableres.

En 2002, la Paraxa Natural foi designáu como Zona d'Especial Proteición pa les Aves (ZEPA) y por ello forma parte de la Rede Natura 2000.

En 2005 foi incluyíu na llista de Güelgues d'Importancia Internacional, conforme al Conveniu relativu a Güelgues d'Importancia Internacional (Ramsar) especialmente como Hábitat d'Aves Acuátiques.

Les especies faunístiques más destacables son el avetorillo común (Ixobrichus minutus), la garza imperial (Ardea purpurea), la garza real (Ardea cinerea) y el avetoro común (Botaurus stellaris). Ente les anátidas destaquen el ánade azulón (Anas platyrhynchos), ánade rabudu (A. acuta), cuyar común (A. clypeata) o cerceta común (A. crecca). Tamién ye frecuente la presencia de la garceta grande (Egretta alba), y trés paseriformes d'orixe africanu: texedor de cabeza negra (Ploceus melanocephalus), texedor mariellu (Euplectes afer) y picu de coral común (Estrilda astrild).[4]

Para esfrute del turismu ornitolóxicu tamién pueden reparase abeyerucos, cigüeñes negres, grullas o martín pescador.

Reserva Natural Alcordada Cañada de Los Páxaros

Finca de 7´5 Has tresformada en 1986, d'una gravera hasta llegar a convertise nuna Güelga de gran relevancia y biodiversidá, asitiada sobre'l calce del regueru Cañada de la Barca. Gracies a la so actuación foi declarada Reserva Natural Alcordada en 1991 (la primera n'España), incluyida na RENPA (Rede d'Espacios Naturales Protexíos) y nel Inventariu de Zones Húmedes d'Andalucía.

La Cañada de los Páxaros desenvuelve “Programa de Reproducción” de la focha moruna, especie en peligru d'estinción, pal so posterior reintroducción a la naturaleza.

Na reserva pueden acolumbrase en redol a 150-200 especies ente les cualos atópense: calamón, avoceta, cigüeñuela, cisne negru, espátula, flamencu, grulla, martinete, coríu coloráu, etc.

De forma añal, el día 2 de Febreru, Día Mundial de les Güelgues, La Cañada de los Páxaros realiza una lliberación de, aproximao, unos 200 exemplares de focha moruna y cerceta pardilla.

Reserva Natural Alcordada Devesa de baxo

La finca municipal “Devesa de baxo”, de 617 Hai, foi declarada Reserva Natural Alcordada'l 21 de Marzu de 2000, incorporada nel Inventariu de Zones Húmedes d'Andalucía'l 5 d'Abril de 2004 ya incluyida na Zona d'Especial Caltenimientu Doñana.

El territoriu exerz como ecotono ente'l monte y la marisma, combinando monte mediterraneu de acebuches centenarios y encines con una llaguna artificial formada pol apresamientu del regueru Majalberraque. La llaguna, llamada de Rianzuela formar pol apurra fluvial y de precipitaciones. Dependiendo del nivel d'hinchente y de la dómina del añu, concéntrense grandes poblaciones de anátidas, limícolas y otres aves acuátiques. Ente otres especies más comunes, pueden detectase individuos d'águila pescadora, ánade rabudu, ánade frisu, cerceta carretona, ánsar común, malvasía cabeciblanca o focha moruna. Mientres el branu, la llaguna ensúgase dexando la desapaición d'especies invasores, como'l pexe gatu.

El acebuchal maduru destaca pola presencia de la mayor colonia nidificante d'Europa de Cigüeña Blanca, colos sos grandes niales en acebuches, encines y ocalitos, que xunto con unes mases de pinos, constitúin árees importantes pa diversos mamíferos, como la martalena, el foín, el meloncillo o'l llobu cerval ibéricu. Ente les llombes de acebuches escuéndese'l Cabanu de la Bala”, reconstrucción realizada pola Sociedá de Cazadores local d'un antiguu chozo con techu d'uz.

La Reserva dispón de dos observatorios pal avistamiento d'aves de la llaguna, de dellos senderos piatonales lo mesmo que de Centru de Visitantes con distintos servicios (restorán, sala d'esposiciones, aseos, cafetería y sala multiusos). Añalmente, entama la Feria Internacional de les Aves de Doñana” (Doñana Birdfair) amás de cursos y talleres.

Zona d'Especial Caltenimientu Doñana Norte y Oeste (YE6150009)

Espaciu Protexíu declaráu por aciu el decretu 142/2016 como ZEC Doñana Norte y Oeste (YE6150009) y por tanto dientro de la Rede Natura 2000, de 31000 hectárees estremaes en cuatro sectores. La Puebla del Río apurre más de 3000 has al sector denomináu Pinares de Poblar-Aznalcázar, predominantemente forestal. Amás de tar declaráu como Área Importante pa les Aves (IBA) de les Marismas del Guadalquivir, anguaño esti sector constitúi'l principal territoriu d'espansión y crecedera de la población de llobu cerval ibéricu Doñana-Aljarafe.[5]

La masa de pinar acueye una de les colonies nidificantes de bilanu negru más numberoses d'Europa.

Dientro del Sector hai enclaves naturales destacables como la devesa de Puñana, Monte Martel o'l regueru Majalberraque, y elementos históricos-patrimoniales como'l Castiellu-Palaciu Los Montes (con Bienes d'Interés Cultural) o'l Pobláu de Llombes, dende onde s'empecipia'l tresformamientu y colonización de les marismas del Guadalquivir.

Zona d'Especial Caltenimientu Baxu Guadalquivir (YE6150019)

Declarada por aciu el Decretu 113/2015, de 17 de marzu, toma'l tramu baxu del ríu Guadalquivir, dende la presa en Alcalá del Río hasta la so desaguada en Sanlúcar de Barrameda pola so importancia como ecosistema fluvial y la so función de conectividad ente distintes hábitats.[6]

Otros Espacios

=== Brazu de la Torre Unu de los antiguos brazos en que s'estrema'l Guadalquivir concreramente n'Isla Mayor nel so percorríu poles marismas que se caracteriza pola so importancia biolóxica. La vexetación representativa de la zona corresponder cola de les marismas y güelgues, destacando les especies de la enea y el carrizu nos calces, ente que nes sableres y veres predominen les especies propies de suelos salinos de marismas como'l almajo o la sosa. Tamién ye importante destacar la avifauna esistente, qu'algama'l so mayor valor por ser el Brazu de la Torre una zona de mugor anubiertu práuticamente tol añu lo que-y dexa ser válvula d'escape a les aves del Parque Nacional Doñana cuando les condiciones hídriques d'este son desfavorables, ufiertando unes cualidaes aparentes como zona de descansu nes migraciones, nidificación, ya ivernada pa ensame d'especies, munches d'elles protexíes. Destacar el calamón (con una población que puede considerase como la mayor d'Europa)[ensin referencies], el rascón, colonies reproductores de garza imperial, garcilla cangrejera, garcetas, cigüeñes, etc.

La Isleta y Los Olivillos, son dos espacios separaos ente sí unos 3 km, con una superficie averada de 539 ha y que resulten de les islles formaes pel ríu Guadalquivir y les curties que se fueron realizando al mesmu, concretamente les de "La Isleta y la de Los Olivos", lo que dio llugar a una zona húmeda d'agües seles con una enorme variedá de gradientesde fondura, dinámica y cobertoria vexetal, constituyendo un espaciu singular y en munchos aspeutos únicu. Estes islles caltienen importantes valores medioambientales y paisaxísticos, carauterizaos por se zones húmedes y próximes al Parque Nacional Doñana. Ente les especies que tomaron diches zones como árees de nidificación merez la pena destacar una colonia de ardeidas, garcetas, garcillas boyeras, martinetes, flamencos y avocetas.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  3. Consejería de Mediu Ambiente y Ordenación del Territoriu. «Ficha YE0000024 Doñana». Consultáu'l 27 de setiembre de 2017.
  4. Consejería de Mediu Ambiente y Ordenación del Territoriu. «Ficha YE0000272 Brazu del Este». Consultáu'l 27 de setiembre de 2017.
  5. Consejería de Mediu Ambiente y Ordenación del Territoriu. «Ficha YE6150009 Doñana Norte y Oeste». Consultáu'l 27 de setiembre de 2017.
  6. Consejería de Mediu Ambiente y Ordenación del Territoriu. «Ficha YE6150019 Baxu Guadalquivir». Consultáu'l 27 de setiembre de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Patrimoniu cultural de La Puebla del Río na Guía Dixital del Patrimoniu Cultural d'Andalucía. Institutu Andaluz del Patrimoniu Históricu