La Iruela

Coordenaes: 37°55′13″N 2°59′39″W / 37.9204°N 2.9941°O / 37.9204; -2.9941
De Wikipedia
La Iruela
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Iruela (es) Traducir José Antonio Olivares Sánchez
Nome oficial Iruela, La (es)[1]
Códigu postal 23476
Xeografía
Coordenaes 37°55′13″N 2°59′39″W / 37.9204°N 2.9941°O / 37.9204; -2.9941
La Iruela alcuéntrase n'España
La Iruela
La Iruela
La Iruela (España)
Superficie 124 km²
Altitú 954 m
Llenda con Chilluévar, Santo Tomé, Santiago-Pontones y Cazorla
Demografía
Población 1881 hab. (2023)
- 948 homes (2019)

- 951 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 15,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lairuela.es
Cambiar los datos en Wikidata

La Iruela ye un conceyu español al este de la provincia de Xaén, Andalucía. Atópase nes faldes de la Sierra de Cazorla, coronando'l valle del Guadalquivir.

Pertenecen al conceyu de La Iruela les pedaníes de Burunchel, El Burrueco, El Palombar, Arroyo Frío, Tramaya, San Martín, Fontanares, La Pasada Barrero, La Estrella, Mortalejos, Los Tiscares, Arroyos de la Plaza, Juntas de Muriel, Nubla, El Pocico, Copete y Don Roque.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Castiellu de La Iruela.
  • Castiellu de la Iruela: El Castiellu de La Iruela ye d'orixe almohade, construyíu sobre cimientos pre-bereberes.

Cola entrada de los musulmanes a la Península nel sieglu VIII, La Iruela foi ocupada por estos, y coles mires de cultivar estes tierres, crearon alquerías, pa darréu crear una muralla que los defendieren de los ataques enemigos. Darréu los almohades entraríen na Península nel sieglu XII, y nel llugar onde s'atopaben estes alquerías, crearon la primer cortil de la fortaleza, de los trés que presenta anguaño. El segundu recintu, tamién creáu por estos almohades, consiste nun patiu d'armes arrodiáu per una serie de torrexones xuníos por una muralla. Nel interior del patiu d'armes, podemos atopar anguaño, restos de lo que foi un barcal. El Castiellu, xunto al restu del conceyu, foi conquistáu polos cristianos nel sieglu XIII, en tiempos del rei Fernandu III "El Santu" y gracies a les tropes del arzobispu de Toledo Rodrigo Ximénez de Rada, al cual foi-y apurrida la xurisdicción d'estes tierres dientro del Adelantamientu de Cazorla. Los cristianos realizaríen una serie de reformes nel castiellu, destacando la creación de la torre del homenaxe. Foi declaráu Monumentu Históricu en 1985 y anguaño, ente'l castiellu y la peña creóse un auditoriu al estilu de teatru clásicu onde se realicen actividaes artístiques, siendo reconocíos los espectáculos pirotécnicos realizaos nél por cuenta de les fiestes d'agostu, n'honor a la Virxe de los Desamparaos.

  • Ilesia de Santu Domingu: Ilesia renacentista del sieglu XVI, construyida por orde de Don Francisco de los Cobos, marqués de Camarasa, que va ser nomáu Adelantado de Cazorla y secretariu personal de Carlos V. Esiste un alderique sobre l'autoría del edificiu, otorgándo-y dichu méritu a Andrés de Vandelvira y a los sos discípulos, pero per otra parte en 1538, atopábase dirixendo les obres Rodrigo de Gibaja, maestru tamién de la Ilesia de la Concepción. Ta dedicada al patrón de La Iruela, Domingo de Silos Santu Domingu de Silos, del que l'edificiu tenía un cachu de casulla so a manera de reliquia. Esta Ilesia atópase allugada dientro del recintu cercáu del castiellu, nel llugar onde enantes s'atoparía otru edificiu relixosu, qu'anque s'atope en niveles almohades, ye bien posible que fora d'orixe cristianu.La Ilesia ta compuesta por trés naves, siendo la central más ancha y onde s'atoparía'l presbiteriu; les naves llaterales seríen más anches, que la so función yera la de ser capiyes. L'edificiu cuntaba con dos puertes, una al sur qu'anguaño s'atopa tapiada, y otra al norte, que foi destruyida y anguaño ta restaurada. L'edificiu cunta con una cripta, na zona este de la ilesia, que comunicaría cola paré esti del edificiu, onde esistiría comunicación col esterior de la mesma, anque anguaño atópase cegáu por un vau. La zona oeste pela so parte nun consta de cripta, yá que ta construyida sobre la mesma piedra. Un edificiu amiesto a la Ilesia, sería l'antigua torre-puerta d'orixe musulmán que daría entrada al interior de la fortaleza almohade, y que los cristianos reutilizaron en forma de campanariu de la Ilesia. L'edificiu constaba d'un rosetón y delles ventanes, que seríen tapiaes mientres el sieglu XVII, por cuenta de la grave crisis na que s'atopaben y al nun poder restaurar los cristales que lu enguapecíen, decidió cegáselos.

Mientres el sieglu XVII-XVIII, empezar a usar diverses partes del edificiu p'allugar panteones, destacando nel llateral sur un panteón del que quedaríen restos hasta'l sieglu XX. Mientres la invasión francesa na península, La Iruela recibió diversos ataques y quemes, destacando'l del 4 de xunu de 1810, nel que foi amburáu l'edificiu xunto a otros del conceyu. Tres la invasión, la Ilesia quedó totalmente en ruines, y la dexadez al nun restaurala fixo que'l so estáu empiorara, cayéndose-y inclusive'l techu. La Ilesia pasaría a tomar la función de campusantu municipal, y seríen les sos parés ocupaes por nichos, hasta l'añu 1954 cola apertura del nuevu campusantu municipal, anque anguaño caltiénense diverses tumbes, alredor del edificiu. Mientres la segunda parte del sieglu XX, la Ilesia recibió diverses restauraciones, destacando la de la so puerta norte.

Poblaciones[editar | editar la fonte]

El términu municipal embarca delles pedaníes amás de la Iruela. Tán son: Burunchel, El Palombar, Tramaya, Arroyo Frío, San Martín, Fontanares, La Estrella, Mortalejos, Los Tiscares, Regueros de Plaza, Juntas de Muriel, Nubla, el Pocico, Copete, Don Roque, Mortalejos, El Burrueco y La Pasada Barrero

Fiestes[editar | editar la fonte]

Na nueche del 16 al 17 de xineru tien llugar les tradicionales fogueres n'honor de San Antón.

El primer domingu de febreru celébrase, n'honor de San Blas, la típica y tradicional puya de productos de la tierra y otres donaciones.

La feria y fiestes patronales n'honor de la Virxe de los Desamparaos y Santu Domingu de Silos tien llugar nos últimos díes del mes d'agostu. Estos díes tán llenos d'acontecimientos d'interés: fueos artificiales, campeonatos de truque, chinos y bolos serranos, tornéu de dominó, concursos de productos de la güerta y de gastronomía llocal, teatru infantil, pasacalles, recitales verbenes, etc.

El Palombar celebra los sos fiestes n'honor de la Virxe María el primer domingu d'agostu. Arroyo Frío celebra los sos fiestes n'honor de La nuesa Señora de l'Asunción a mediaos d'agostu, con diversos campeonatos y concursos. Burunchel celebrar n'honor de la Inmaculada Concepción del 22 al 25 del mes d'agostu. Y San Martín celebra la Virxe del Rosario el primer domingu d'ochobre.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Al igual que los pueblos de la contorna, La Iruela tien una serie de comíes típiques que lo son de la zona, tales como migues de farina, gachamiga, ajoharina], talarines, farrapes duces, Rin-Ran, etc., estremándose namái en simples variaciones locales d'ellaboración, pero tien otres comíes más específicamente locales como l'ayu-pan, folio-papes y ayu-aserraores

Tanto unes como otres tán preparaes con ingredientes comunes, baratos y de producción llocal, pero que cumplen cola función de combatir el fríu del iviernu y reponer les enerxíes perdíes nun duru día de trabayu. La más conocida de la zona son les migues de farina, comida pa tastiar preferentemente nun día lluviosu o borrinosu.

La so base ye la farina, con agua, un pocu d'aceite, sal y unos ayos; lo difícil ye atopa-y el puntu. Suelse comer na mesma sartén, acompañándoles con diversos productos al gustu, como aceitunes, granaes, melón, uves, tocinillos, pimientos secos fritos, rábanos, etc. Cuando se segaba a mano, en plenu branu, les migues yeren la comida que'l dueñu llevaba a los "segaores" hasta la mesma finca onde taben segando.

Tocantes a la so repostería cabo destacar los roscos de bañu, roscos Fritos, borrachuelos, el merengue y les flores de lliriu.

Turismu[editar | editar la fonte]

A La Iruela hai que dir pa visitala adulces, ensin priesa, contemplando cada cai, cada casa, cada esquina, falar coles persones cola que cruciemos, entemecese colos sos habitantes na celebración de les sos fiestes y tradiciones, tastiar la so cocina típica y mercar los sos famosos productos chacineros. Ente los llugares a visitar atópase la Ilesia Parroquial y el Conceyu, d'estilu "toledanu". Hai que contemplar lo que s'acolumbra dende'l Mirador del Cerrico: una estensa y bella panorámica de media provincia giennense, alfombrada d'olivares y chiscada de blancos cortixos. El so castiellu, de "figura quimérica", permanente vigía, conserva abondoses restos de muralles almenadas, cola so torre del homenaxe deteriorada polos avatares bélicos y l'inclemencia del tiempu, álzase maxestosa sobre una mole predresa, en cantu d'un impresionante derribadoriu. Cerca, y a más altor entá, caltiénse una pequeña torre de vixilancia. Xunto al castiellu tán los restos de la plateresca ilesia de Santu domingu de Silos, destruyida polos franceses, y dempués convertíu en campusantu. A esti conxuntu háise-y incoado espediente en 1.985 pa la so declaración como conxuntu históricu-artísticu y foi escenariu pa rodar los esteriores de delles películes. De llombu de les ruines de Stu. domingu construyóse un auditórium al campu, perfectamente integráu nel conxuntu monumental, onde se celebren representaciones de teatru y conciertos. En Nubla, l'antigua Eleta, a 8 km, na carretera de Cazorla a Santu Tomé, entá se caltién de pies desafiando'l pasu del tiempu, un paredón, restu d'un torrexón que xixilaba na mesma confluencia del Cañamares col Cerezuelo. Cañamares enriba, mui cerca de Nubla, tópase una preciosa ponte de dómina romana, xunto a un vieyu molín convertíu en casa señorial.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Jaenpedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.