La Guaira

Coordenaes: 10°36′00″N 66°55′59″W / 10.6°N 66.9331°O / 10.6; -66.9331
De Wikipedia
La Guaira
Alministración
PaísBandera de Venezuela Venezuela
Estáu federáu Vargas
Tipu d'entidá ciudá
Nome llocal La Guaira (es)
Códigu postal 1160
Xeografía
Coordenaes 10°36′00″N 66°55′59″W / 10.6°N 66.9331°O / 10.6; -66.9331
La Guaira alcuéntrase en Venezuela
La Guaira
La Guaira
La Guaira (Venezuela)
Superficie 1497 km²
Altitú 4 m
Demografía
Población 203 520 hab. (2018)
Porcentaxe 100% de Vargas
0.71% de Venezuela
Densidá 135,95 hab/km²
Más información
Fundación 1589
Prefixu telefónicu 212
Estaya horaria UTC−04:00 [1]
vargas-vargas.gov.ve
Cambiar los datos en Wikidata

La Guaira ye la capital del estáu Vargas y del Municipio Vargas. Ta allugada nel centru-norte de Venezuela, a tan solo 30 km de Caraques.

Historia[editar | editar la fonte]

Fueron los aboríxenes arauacos quien primero marcaron cola so buelga la mariña central venezolanu. Sicasí, 500 años antes de la llegada de Cristóbal Colón, fueron movíos en dellos sitios polos Caribes, asitiaos nestes mariñes. L'actual Estáu Vargas convirtióse dempués na gran nación Tarma, "estendida ente Puertu Maya y los Valles del Tuy", poblada por indios del independiente, quien falaben llingües caribe.

Fundación de la Guaira[editar | editar la fonte]

La ciudá yera d'antiguo conocida como Huaira, por ser un asentamientu indíxena. Castu Fulgencio López, l'historiador más aceptáu, establez un día 29 de xunu l'añu de 1589, día de San Pedro y San Pablo. Por eso'l nome formal foi "San Pedro de La Guaira". Yá en 1580, nueve años antes de la so supuesta fundación, Diego Ruiz de Vallina, contador de Real Facienda de la Provincia de Venezuela, en carta al Rei Felipe II, fala del Puertu de La Guaira.

Actu de fundación[editar | editar la fonte]

Bien de mañana llegaron, a llombu de mula, el Gobernador y Capitán Xeneral de la Provincia, Don Diego de Osorio y el so Secretariu, Don Simón Bolívar, ancestru de Simón Bolívar. Taben tamién los dignatarios del Cabildru de Caraques y dellos indios. El primer cura designáu pal pueblu, Padre Franco, daría una misa. Una campana improvisada tañó ente tiros d'arcabuz. Don Diego de Osorio, señalando la hora y cuchiellu, como se estilaba, declaró fundada, en nome de la Sacra, Real y Católica Maxestá de Don Felipe Segundu, Rei d'España, a la población de "San Pedro de La Guaira". Foi'l 29 de xunu de 1589, el fundador reta cola espada n'alto:

"Si dalgunu fuera tan ardigosu y villanu que contradixera esti bien grande actu pol cual tomo posesión en nome de La so Maxestá, que compareza y diga."

Ataques de pirates y otros[editar | editar la fonte]

Acabante fundar, ye tomada por pirates holandeses. Diego de Osorio, retirar a Caraques en busca de refuerzos y antes de volver, el cacique Guaicamacuto ataca por sorpresa a los pirates ingleses comandados por Amyas Preston, de la flota de Sir Walter Raleigh. Anque Preston dexó a un llau La Guaira y llegó a Caraques per un senderu indíxena qu'empezaba en Macutu, los españoles decidieron fortificar el puertu, ameyorar y controlar un solu camín y por consiguiente esaniciar picar secundaries.

  • El 11 de xunu de 1641 un seísmu afecta a La Guaira, Caraques y la so contorna.Envalorar ente 300 y 500 persones víctimes del terremotu. La so magnitú foi de Mb 7,5-8,0. Esti seísmu ye conocíu col nome de terremotu de San Bernabé.
  • En 1642, William Jackson, con más de mil homes, bombardea a La Guaira, pero ye refugáu. Otru bombardéu producir en xunetu de 1651.
  • En 1680, el pirata francés Michel de Grammont apoderar de La Guaira la nueche del 26 de xunu por dos díes y llevóse como rehenes a 150 homes de la guarnición. Esti episodiu tuvo d'influyir na decisión d'aumentar la seguridá de les fortificaciones del puertu y el camín escontra Caraques.
  • En dómina colonial La Guaira convertir nun puntu importante pal comerciu coles Antilles y Europa. Dende 1730 opera la Real Compañía Guipuzcoana constituyida en virtú d'una Real cédula del rei Felipe V pa controlar el contrabandu de los holandeses y consolidar el monopoliu comercial en particular de rubros agrarios como'l cacáu, el tabacu, el algodón y l'índigo.
  • La Guaira foi'l primer escenariu bélicu de la Guerra del Asientu el 22 d'ochobre de 1739, al ser atacada por 3 navíos de la flota inglesa del Almirante Edward Vernon. A les órdenes del Capitán Waterhouse bombardearon les defenses y trataron de tomar el puertu, pero la xente en tierra taba sobre aviso y llanzaron fueu zarrao.
  • Remontaos del buque inglés HMS Hermione apurren la nave a les autoridaes españoles del puertu de La Guaira el 27 de setiembre de 1797.
Recibimientu de Miranda en La Guaira, Mauricio Rugendas, sieglu XIX.

El 20 de payares de 1799 llega'l barón Alexander von Humboldt y entama marcha escontra Caraques al traviés del camín de los españoles. Ellí atópase con Bonpland y son recibíos pol gobernador y capitán xeneral Manuel de Guevara Vasconcelos, quien s'ocupa d'atendelos.

En 1804 llega a La Guaira la Real Espedición Filantrópica de la Vacuna al cargu de Francisco Javier Balmis y José Salvany. La espedición estremar en La Guaira: José Salvany, el segundu ciruxanu, enfusar na actual Colombia y el Virreinatu de Perú y Balmis pela so parte volvió a Caraques y más tarde a la L'Habana. El poeta venezolanu Andrés Bello inclusive escribió en 1804 una Oda a la Vacuna.

El 18 d'abril de 1810 lleguen a La Guaira los comisarios regios de la Xunta Suprema de Cádiz pa dirixise a Caraques, ciudá qu'atoparon ximelgada pola revolución que desaguó na declaracación d'independencia del 19 d'abril. Entós tocó-y intervenir ante la Xunta de Gobiernu por que nun se produxera la independencia total d'España. Meses más tarde Francisco de Miranda al tornar a Venezuela foi recibíu con honores y manifestaciones d'allegría nel Puertu de La Guaira.

Cola cayida de la Primer República en 1812 mientres el Xeneralísimu Francisco de Miranda esperaba en La Guaira pa embarcase al esterior, un grupu d'oficiales patriotes dirixíos por Simón Bolívar, prindaron a Miranda y apurrir a los españoles al qu'hasta entós fuera líder del movimientu independentista. Miranda foi encarceláu nel fuerte San Carlos antes d'unvialo a Puerto Cabello.

En 1815 llega a La Guaira la flota española de cerca de 85 buques del xeneral Pablo Morillo p'abastecese d'alimentos y pertrechos destinaos a reconquistar del virreinatu de la Nueva Granada siguiendo órdenes espreses del rei Fernandu VII.

En 1822, llega al puertu la misión científica que, por entemediu d'Antonio Zea, Bolívar encargara traer dende Europa. Esta misión conformada en parte por encamientos d'Alexander von Humboldt- taba al mandu del científicu y anticuariu peruanu Mariano de Rivero. Nella, tamién participaben los franceses Jean Baptiste Boussingault y Jean François Roulin. El so oxetivu yera realizar investigaciones científiques na Gran Colombia y fundar instituciones como una escuela de minería y un muséu d'historia natural.

En 1856 una flota de tres buques de guerra holandeses bloquien el puertu de La Guaira unviando amás un ultimátum al gobiernu venezolanu pa dar respuesta a los sos pidimientos sobre la soberanía de la isla d'Aves amás de “axustar” los términos de les supuestes indemnizaciones a los xudíos espulsaos de Coru.

Mariña este del estáu Vargas (Ferdinand Bellermann, 1874)

El 13 de marzu de 1858 mientres la Revolución de Marzu, el Xeneral Xusto Briceño bloquia'l puertu de La Guaira con delles naves tomaes en Puerto Cabello.

En 1867 empecípiase'l llevantamientu topográficu pa la llinia de ferrocarril La Guaira-Caraques. La capital de Venezuela, Caraques, ta asitiada a solu 11 km. del mar Caribe pero a una altitú de 914 metros, empreses britániques y estauxunidenses apostar mientres 14 años la ruta y la so financiamiento. Finalmente, un grupu inglés llogró'l contratu en 1881 y empezó la construcción de la llinia de 37 km. El ferrocarril empezó a operar en xunetu de 1883 y emprestó serviciu hasta 1951.

El 21 de mayu de 1885 el Presidente Antonio Guzmán Blanco, suscribe en Inglaterra un contratu cola empresa Punchard Mc Taggart Lowrther la modernización del puertu de La Guaira qu'incluyía un ruempefoles de 625 metros aproximao de llargor, 945 metros aproximao de malecón, sistemes ferroviarios, almacenes, grúes y un faru ente otres instalaciones. Asina mesmu constituyóse la compañía La Guaira Harbour Corporation Limited, siendo la nación propietaria de 120 mil remanes ordinaries.

Fuerte'l Vigía, allugáu na parte alta de la Guaira

Ente fines de 1902 y principios de 1903 buques de guerra del Imperiu Británicu, l'Imperiu Alemán y el Reinu d'Italia bloquiaron los puertos de Venezuela esixendo'l pagu inmediatu de les deldes contraíes pol gobiernu a les empreses de les sos connacionales. En 1908 los cruceros holandeses Gelderland y Friesland bloquien el puertu de La Guaira cola orde de prindar cualquier buque de l'armada venezolana. En 1908 tres l'ascensión al poder de Juan Vicente Gómez, atracaron en La Guaira a pidimientu del mesmu Gómez, los acorazaos norteamericanos USS Maine, USS Dolphin y al cruceru pesáu USS North Carolina, pa controlar cualesquier revuelta interna tres el golpe d'estáu que depunxo al presidente Cipriano Castro; oportunidá qu'aprovecharon los estauxunidenses pa disuadir nueves incursiones navales europees en Venezuela y reafitar la Doctrina Monroe.

Fuerte "San Carlos" allugáu nun monte altu en La Guaira

En 1939, 251 xudíos europeos prófugos, llegaron a La Guaira nos llamaos "Barcos de la Esperanza", el Königstein y el Caribia dempués de ser refugaos en Barbados, Trinidá y la Guayana Británica. Una historia conmovedora que fala de la calidá humana y valor del presidente Eleazar López Contreras al da-yos asilu en Venezuela.

En xineru de 1950 la Xunta Militar de Gobiernu empecipia la construcción de l'Autopista Caraques - La Guaira una de les importantes autopistes de Venezuela. Inaugurada pa finales de 1953 pol xeneral Marcos Pérez Jiménez con un enorme costu foi considerada por dellos aspeutos como la obra d'inxeniería más importante realizada n'América dempués de la Canal de Panamá. Colos sos más de 16,1 quilómetros puede llegase de Caraques a la Mariña Central en tan solo 20 minutos.

El 21 de xineru de 1961 embarcaron nel tresatlánticu portugués Santa Maria surto nesti puertu un grupu de 20 miembros del DRIL. Un día más tarde, en Willemstad, Curaçao (Antilles holandeses), embarcó Henrique Galvão con otros trés elementos del DRIL y secuestren el buque con fines políticos y propagandisticos na llamada Operación Dulcinea.

Nesta ciudá nacieron importantes próceres de la independencia venezolana, como José María España y Manuel Gual; dos presidentes de la república como'l xeneral Carlos Soublette y el doctor José María Vargas, amás l'héroe venezolanu-curazoleño, Manuel Piar pasó bona parte de la so vida en La Guaira.

La Guaira sobrevivió a dellos terremotos (1812, 1900 y 1967), según a los hinchentes de los llavuquies de 1798, 1951, 1999 y 2005.

Habitantes[editar | editar la fonte]

La Guaira nel sieglu XIX
Puertu de la Guaira

El 30 de payares de 1772, La Guaira foi visitada pol obispu Mariano Martí, quien fixo'l so avezáu inventariu del númberu de cases, families y d'habitantes residentes nel llugar, apurriendo los siguientes datos d'interés demográficu: Cuntáronse 532 cases onde moraben 482 families, atendíes por 8 sacerdotes seculares; igualmente'l númberu de persones morando dientro del área del puertu xubía a 3.118 adultos y 560 párvulos. Nes contornes del puertu, el señor obispu contabilizó 65 cases y 61 families, conformaes por 1.089 adultos y 86 párvulos, pa un total xeneral de 1.175 habitantes. Sumaos los residentes dientro del puertu colos qu'habitaben pela redolada, llógrense 4.853 individuos viviendo en La Guaira pal añu de 1772.

Pal añu de 1800, ye dicir 28 años dempués de la visita del obispu Martí, la población guaireña práuticamente doblóse. Humboldt envaloró que'l númberu d'habitantes bazcuyaba ente los 6.000 y 8.000 habitantes; ente qu'en 1802, Francisco Depons asitiar esautamente en 6.000 persones; diciendo:

"D'ellos, cientu trenta tán emplegaos na chalupes cañoneras; setecientos once formen la guarnición o sirven nos guardacostes y galeres".[2]

Pa 1807, Dauxion Lavaisse asignába-y unes 7.000 almes, incluyida una guarnición de 800 homes.

"La guarnición de la plaza consiste d'ordinariu nuna compañía destacada del reximientu de Caraques".[2]

Acordies colos distintos testimonios de quienes conocieron esti importante puertu marítimu a empiezos del sieglu XIX, el so aspeutu nun se presentaba bien curiosu que se diga, ante los güeyos de los viaxeros que recalaben la so vida. Dicía Humboldt al respeutive de La Guaira:

L'orde y la división de la ciudá mesma obedecen a la irregularidá y estrechura de la paraxa. Les cais son angostes, torcíes y mal pavimentadas; les cases miserablemente construyíes (...) La ciudá nun tien sinón dos calles dirixíes paralelamente d'este a oeste (...) L'aspeutu d'esti llugar amuesa daqué de solitariu y lúgubre.[3]

Ente que Dauxion Lavaisse percibir tamién con daqué d'ofiendo non perbién disimuláu:

"Esta ciudá ta mal construyida, pero abondo bien fortificada" (...) "Solo hai una ilesia; el cura ye al empar capellán de la guarnición".[4]

Y el mesmu autor al referise a la parte alministrativa de la ciudá amestaba lo siguiente:

"La Guaira nun tenía antes de la revolución, nenguna alministración municipal (cabildru), como la mayoría de les otres ciudaes d'esi país; taba gobernada por un comandante de plaza qu'axuntaba na so persona l'autoridá civil y militar, pero que les sos sentencies poder apelar a l'Audiencia Real de Caraques (...) El gobiernu solu quixo faer un puestu militar y el comerciu contentóse con tener un cai pa la capital".[4]

Por tou lo antes señaláu, puede en consecuencia inferise, que se trataba d'un llugar pocu prósperu, poco curiosu y pocu pobláu. Igual a lo qu'asocedía n'otres partes de la Provincia de Venezuela nel puertu de La Guaira faíense presentes enfermedaes reinales; epidémiques, que causaben estragos significativos ente la población.

La Guaira en 1902

Escontra finales del sieglu XVIII, concretamente en 1798, producir en La Guaira distintos eventos con una incidencia negativa na salú de los sos moradores, como fueron los casos de la fiebre mariello y les fiebres atáxiques y biliosas que de manera recurrente atacaben les poblaciones de Macutu y Caraballeda. Estes fiebres tamién llamaes "apodrellaes", fixeron la so apaición dempués de presentase un tarrecible hinchente en febreru d'esi añu, que causó graves estragos nel llugar. Les agües enllancaes y represadas nos grandes charcos formaos de resultes de los deficientes sistemes de drenaxes, facilitaron la reproducción de gran cantidá de bárabos de los mosquitos tresmisores de distintes enfermedaes contaxoses. En 1908, el bachiller Rafael Rangel foi comisionado pol presidente Cipriano Castro pa controlar un biltu de peste bubónica nel puertu de La Guaira.

Camín de los Españoles[editar | editar la fonte]

El Camín de los Españoles ye un senderu fortificáu nel Parque nacional L'Ávila, que va dende La Guaira hasta la ciudá de Caraques. El camín foi ordenáu en mayu de 1589, pol Gobernador y fundador del puertu de La Guaira, don Diego de Osorio. Según hai constancia nuna acta de fecha 4 de xineru de 1603 por fin cumplir la orde de construcción siguiendo un senderu o pica indíxena llamada La Culebruca.

Inauguración de la Plaza Vargas[editar | editar la fonte]

Cuando s'aportó al primer centenariu de la nacencia del doctor José María Vargas, el 10 de marzu de 1886, inauguróse la Plaza Vargas en La Guaira.

La Plaza Vargas sustituyó a la Plaza Mayor qu'esistía dende la dómina de la Colonia. La estatua del Dr. Vargas, obra del artista Rafael de la Cova, inauguróse'l 2 de febreru de 1890. Nel actu de develación del monumentu, la tela foi descorrida por un grupu de belles señorites guaireñas, afatiaes con traxes que simbolizaben la medicina, la teoloxía, la filosofía, la república, la sabiduría, la llibertá y la historia. Nesi memorable actu, llevó la palabra'l doctor Raimundo Andueza Palacio, quien tiempu dempués aportaría a Presidente de la República. Foi un merecíu homenaxe al más pernomáu de los guaireños, el doctor José María Vargas, nel centenariu de la so nacencia.

La Casa Guipuzcoana[editar | editar la fonte]

Edificiu sede de la Real Compañía Guipuzcoana en La Guaira, estáu Vargas (Venezuela).

L'antigua sede de la Real Compañía Guipuzcoana en La Guaira ye un pintorescu edificiu con techu a dos agües con un pequeñu patiu internu, típicu exemplu arquiteutónicu del País Vascu. Afortunadamente esta reliquia histórica del sieglu XVIII nun resultó deteriorada mientres los hinchentes asocedíos nel estáu Vargas n'avientu de 1999. Persones bien importantes tuvieron na Casa Guipuzcoana, allugada na actual Avenida Soublette de La Guaira.

  • En 1823, l'alministrador del puertu, Don José María de Rojás, padre del sabiu Arístides Rojas.
  • En febreru de 1827, el Llibertador Simón Bolívar agospiar na casa, antes de xubir a Caraques. Los comerciantes guaireños entós ufiertáron-y un regio llacuada al Padre de la Patria.
  • En 1844 agospióse'l prócer llicenciáu Francisco Aranda.
  • En 1847 mora'l xeneral José Antonio Páez.
  • En 1878 el Presidente de la República, Francisco Linares Alcántara, escueye como despachu al históricu edificiu y fina nél.
  • En 1883 el Xeneral Juan Bautista Arismendi, Alministrador de l'Aduana, asitia na casa un reló pa serviciu públicu y el primer teléfonu de La Guaira, que comunicaba la Casa Guipuzcoana col Resguardu Marítimu.

La Casa Guipuzcoana ye anguaño un muséu qu'atesora pervalibles recursos y hestories.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Picacho de Galipán

La ciudá que formó una conurbación con Maiquetía allugar nel centru-norte del país a veres del Mar Caribe, nes faldes del cuetu y parque nacional L'Ávila, na Cordal de la Mariña, onde los montes lleguen hasta cerca del mar y la población asítiase horizontalmente por tola estrecha franxa costera y parte de los montes. Esto resulta en que tea pocu poblada, a pesar de la so importancia política, económica y cultural. El mar d'esta zona ye bravu y nun hai sableres aptes pal bañu, pero si hai importantes centros de pescadores.

Ta dixebrada de Caraques por tan solo 30 km y del principal aeropuertu del país (Aeropuertu Internacional de Maiquetía Simón Bolívar) por menos de 5 km. El clima ye tropical grebu, con un permediu añal de 28 °C y menos de 200 mm de precipitaciones añales, a pesar de que la ciudá sufrió los hinchentes d'agües enchentes a finales de 1999, que la anubrieron parcialmente.

L'altitú de La Guaira ye de 4 msnm, la so llatitú de 10º 36' 00" N y el so llargor de 66º 55' 59" O.

Deportes[editar | editar la fonte]

Esta ciudá ye sede del tercer equipu de béisbol con más fanaticada nel país, los Tiburones de La Guaira. Los Tiburones de la Guaira tuvieron como estadiu llocal dende la so fundación en 1962 al Estadiu Universitariu de Caraques, na ciudá vecina de Caraques. Inda cuando nun principiu el so estadiu orixinal sería'l César Nieves de Catia La Mar, esti nun foi aprobáu pola Lliga Venezolana de Béisbol Profesional por cuenta de les sos amenorgaes dimensiones. Ente los beisbolistas venezolanos más importantes nativos de La Guaira pueden incluyise a Cristóbal "Cris" Colón, Óscar Henríquez, Carlos "Café" Martínez, Kelvim Escobar, Alcides Escobar y Luis Rivas.

Na Lliga Profesional de Baloncestu tien l'equipu Bucaneros de La Guaira, con un equipu precursor na Lliga Nacional de Baloncestu como lo fueron los Delfines de Vargas. La Organización Deportiva Bucaneros tamién cunta con equipos en Fútbol Sala, Baloncestu Femenín y Voleibol tanto femenín como masculín nes sos respeutives lligues profesionales y/o nacionales. Toos estos equipos realicen los sos xuegos nel Polideportivo José María Vargas.

La Guaira cuenta con dos equipos nel fútbol Profesional venezolanu: na primer División dende l'añu 2013 cunten col Deportivu La Guaira (antes Real Esppor) y col equipu Pellícano FC en Tercer División. Nes mariñes de la mariña central frente a La Guaira atópase unu de los meyores llugares del mundu pa la pesca deportiva de marlines (aguya azul y aguya blanca) y pez vela. Gracies a que mientres tol añu pueden pescase estos exemplares el prestar de La Guaira ta calificáu pa la celebración de campeonatos de la categoría competitiva conocida como Grand Slam.

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Almacén La Pólvora, allugáu en La Guaira
El camín de los Españoles de La Guaira, Ferdinand Bellermann

La Guaira ufierta nel so cascu colonial, muertes d'un pasáu cargáu d'historia que guarda parte del mancomún cultural venezolanu.

  1. La Casa Guipuzcoana #

Catedral de San Pedro Apóstol

  1. Ermita "El Carmen"
  2. Almacén "La Pólvora"
  3. Fuerte "El Vigía"
  4. Fuerte "San Carlos"
  5. Casa Fleury
  6. Casa Boggio
  7. Casa Boulton
  8. Casa de Manuel Gual y José María España
  9. Casa Sociedá Bolivariana de la Guayra
  10. Camín de los Españoles
  11. Camín de los Indios.
  12. Campusantu de los Estranxeros.
  13. Hotel L'Alemaña.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://news.microsoft.com/es-xl/actualizacion-de-zona-horaria-para-venezuela/. Llingua de la obra o nome: castellanu.
  2. 2,0 2,1 Chacón Vargas, Ramón Vicente (setiembre de 2009) La población de la Provincia de Caraques, o Provincia de Venezuela en víspores de la Guerra d'Independencia (1800-1812), primer, Caraques, Venezuela: Fundación Centro Nacional d'Historia, páx. 141. ISBN 978-980-7248-08-2.
  3. Chacón Vargas, Ramón Vicente (setiembre de 2009) La población de la Provincia de Caraques, o Provincia de Venezuela en víspores de la Guerra d'Independencia (1800-1812), primer, Caraques, Venezuela: Fundación Centro Nacional d'Historia, páx. 141-142. ISBN 978-980-7248-08-2.
  4. 4,0 4,1 Chacón Vargas, Ramón Vicente (setiembre de 2009) La población de la Provincia de Caraques, o Provincia de Venezuela en víspores de la Guerra d'Independencia (1800-1812), primer, Caraques, Venezuela: Fundación Centro Nacional d'Historia, páx. 142. ISBN 978-980-7248-08-2.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]