Juan Velasco Alvarado

De Wikipedia
Juan Velasco Alvarado
Presidente de Perú

3 ochobre 1968 - 29 agostu 1975
Fernando Belaúnde Terry - Francisco Morales Bermúdez
Comandante General del Ejército del Perú (es) Traducir

setiembre 1967 - 3 ochobre 1968 - Ernesto Montagne Sánchez
Vida
Nacimientu Distrito de Castilla (es) Traducir16 de xunu de 1910[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima24 d'avientu de 1977[1] (67 años)
Sepultura Cementerio El Ángel (es) Traducir
Causa de la muerte causes naturales
Familia
Casáu con Consuelo Gonzales Posada
Familia
Estudios
Estudios Instituto del Hemisferio Occidental para la Cooperación en Seguridad (es) Traducir
Centro de Altos Estudios Nacionales (es) Traducir
Colegio San Miguel de Piura (es) Traducir
(1923 - 1927) educación secundaria
Escuela Militar de Chorrillos (es) Traducir
(1929 - 1934)
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuoficial
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército del Perú (es) Traducir
Graduación xeneral del exércitu
Creencies
Partíu políticu Sistema Nacional de Apoyo a la Movilización Social (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Juan Francisco Velasco Alvarado (16 de xunu de 1910Distrito de Castilla (es) Traducir – 24 d'avientu de 1977Lima) foi un militar y políticu peruanu. Siendo xefe del Comandu Conxuntu de les Fuercies Armaes de Perú, dirixó y executó el golpe d'Estáu del 3 d'ochobre de 1968 que derrocó al presidente Fernando Belaúnde Terry, ganador de les eleiciones xenerales de 1963. Exerció la presidencia de Perú dende ochobre 1968 y hasta agostu de 1975 de la llamada Revolución de la Fuercia Armada.[2] El so gobiernu dictatorial ye conocíu tamién como la Primer Fase del Gobiernu Militar, (1968-1975), que duró hasta'l so destitución pol tamién militar Francisco Morales Bermúdez.

Infancia y mocedá[editar | editar la fonte]

Foi fíu de Juan Manuel Velasco Gallu y de Clara Lluz Alvarado Zevallos. Nació en Castiella, un distritu de la provincia de Piura, nel senu d'una familia trabayadora. La so madre vendía chicha p'arreglar los gastos del llar, yá qu'en total yeren once hermanos. Cursó estudios escolares primarios nel Centru Escolar Nᵘ21 (1918-1922) y secundarios nel Colegio San Miguel (1923-1927), dambos na so ciudá natal. Terminaos los sos estudios escolares, decidió siguir la carrera militar, pero al nun cuntar con recursos pa treslladase a Lima, retrasó meses en partir, hasta que s'embarcó de polizón nel barcu chilenu Imperiu que se topaba acoderáu en Paita.

Carrera militar[editar | editar la fonte]

En 1929 a los 18 años, llegó a Lima cuando yá se realizara'l concursu d'almisión a la Escuela de Cadetes de la Escuela Militar de Chorrillos. Decidió entós incorporase al exércitu como recluta, el 5 d'abril de 1929, aportando a instructor de la Escuela de Clases. Pudo dempués asistir a la Escuela Militar, d'onde egresó el 1 de febreru de 1934, col grau de subteniente d'infantería, llogrando'l primer puestu de la so promoción (llamada Huáscar), pero la espada d'honor ganólo el so compañeru Enrique López Velasco, de l'arma d'inxeniería.

En 1937, xubió a teniente. En 1939, pasó a ser instructor de la Escuela de Cadetes. En 1940, xubió a capitán, siendo destacáu a la División de la Selva, pero retornó a Lima en 1941, pa sirvir como instructor na Escuela d'Oficiales.

Pasó a cursar na Escuela Cimera de Guerra (1944), onde más tarde foi profesor d'Infantería, Táctica y Estáu Mayor (1946). En 1945, xubió a mayor y en 1946 foi diplomáu como oficial d'Estáu Mayor. En 1949, xubió a teniente coronel y en 1952, pasó a dirixir la Escuela Militar onde fixo reformes y afixo el so reglamentu acorde a les meyores del arte bélico.

En 1953, pasó a comandar un batallón d'infantería de la División de la Selva, hasta 1954. Al añu siguiente xubió a coronel. Depués pasó a ser Direutor de la Escuela d'Infantería y Xefe d'Estáu Mayor de la IV División del Centru d'Instrucción Militar de Perú (1955-1958).

En 1959, sol segundu gobiernu de Manuel Prado Ugarteche, foi xubíu a Xeneral de Brigada y nomáu Direutor Xeneral de Tiru y Comandante Xeneral de la II División Llixera (1960-1961).

En 1962, pasó a ser Amestáu Militar na Embaxada de Perú en París, Francia y, yá de torna, foi nomáu Xefe d'Estáu Mayor de la I Rexón Militar (1964). En 1965, xubió a Xeneral de División. En xineru de 1968, sol primer gobiernu de Fernando Belaúnde Terry, asumió la Comandancia Xeneral del Exércitu y la presidencia del Comandu Conxuntu de les Fuercies Armaes de Perú.

En Chincha, conoció a la que sería la so esposa, Consuelo Gonzáles Posada (hermana de Luis Gonzales Posada), que daquella yera una activista aprista. D'esta unión nacieron: Teresa Consuelo, María Elena, Francisco Javier y Juan Mario.

Intriga contra'l gobiernu de Belaúnde[editar | editar la fonte]

Desque algamara la Comandancia Xeneral del Exércitu y la presidencia del Comandu Conxuntu, el xeneral Juan Velasco empezó a complotar contra'l gobiernu democráticu de Belaunde, xunto con otros oficiales del Exércitu. Ente estos destacaben cuatro coroneles: Rafael Hoyo Rubio, Jorge Fernández-Maldonado, Leonidas Rodríguez Figueroa y Enrique Gallegos Venero. Esti oficiales, formaos nel CAEM, dedicáronse primeramente a estudiar la situación política, social y económica de Perú y concibieron un plan que, al so xuiciu, superaría la tarrecible crisis qu'aforfugaba a la nación.

L'escándalu de l'Acta de Baltara y la Páxina 11[editar | editar la fonte]

La sida usada pa perpetar el golpe foi l'arreglu que'l gobiernu de Belaúnde dio al aneyu problema de La Brea y Pariñas. Este yera'l nome d'unos xacimientos petrolíferos asitiaos nel norte y esplotaos entós por una compañía estauxunidense, la International Petroleum Company (IPC). Mientres décades esta compañía (y la so antecesora británica), negárense a pagar al Estáu'l monto real de los impuestos por esplotación, usando descaradamente al so favor un error inicial de parte del Estáu na midida de les pertenencies qu'esplotaben. Esti vieyu pleitu tuvo'l so términu'l 13 d'agostu de 1968 cola suscripción de l'Acta de Baltara, pola cual tolos campos petrolíferos qu'esplotaba l'IPC retornaben al Estáu peruanu, ente que dicha compañía solo caltenía la vieya refinería de Baltara. Llueu se faló de manexos ocultos na operación, que supuestamente beneficiaben al IPC, y acusóse de “entreguismo” al gobiernu de Belaunde. L'escándalu españó cuando se denunció que faltaba una páxina nel contratu de precios de petroleu crudo ente la estatal Empresa Petrolera Fiscal (EPF) y l'IPC (10 de setiembre de 1968). Esa foi la famosa "Páxina Once", que sirvió d'escusa pal golpe d'estáu que Velasco encabezó en menos d'un mes.

Aldericóse sobre les verdaderes razones del golpe d'estáu de 1968. Ente que unos sostienen qu'a los militares golpistes inspirábalos un sinceru deséu d'enllantar la xusticia social nel Perú, otros (como'l mesmu Belaúnde) fixeron notar que los militares adelantrar a torgar la realización de les eleiciones xenerales de 1969, nes que s'abarruntaba'l trunfu de Víctor Raúl Haya de la Torre.[3] Y ye que los militares, dende la década de 1930, fixeren cuerpu únicu pa torgar l'ascensu al poder de Faya y los apristas, perceguera que se remontaba a la revolución de Trujillo de 1932, onde fueron masacrados oficiales del Exércitu a manes de apristas aponderaos, en respuesta de lo cual, un númberu indetermináu de apristas fueron fusilaos.

El golpe d'estáu de 1968[editar | editar la fonte]

El 2 d'ochobre de 1968, el xeneral Velasco allegó pela mañana a Palaciu de Gobiernu y presentó'l so saludu al presidente Belaúnde, mientres la juramentación del gabinete presidíu por Miguel Mujica Gallu. N'hores de la madrugada del 3 d'ochobre, tanques de la división blindada arrodiaron Palaciu de Gobiernu, según el Palaciu del Congresu. El presidente Belaúnde foi aprehendido y unviáu n'avión escontra Buenos Aires. El Congresu foi zarráu. Peracabóse asina'l golpe d'estáu, qu'a dicir de los golpistes tenía calter de “institucional”, ye dicir que cuntaba col sofitu de les Fuercies Armaes nos sos trés armes (Exércitu, Marina y Aviación). Sicasí, güei sábese qu'eso nun yera ciertu. Como se señaló, el golpe foi entamáu por un grupu d'oficiales del Exércitu encabezaos por Velasco; los demás miembros de les Fuercies Armaes fuéronse plegando pasu ente pasu, como aceptando los fechos peracabaos.[4]

Xestión gubernamental[editar | editar la fonte]

Visita oficial a Perú en 1970 del presidente chilenu Salvador Allende.

Nel manifiestu qu'esi mesmu 3 d'ochobre de 1968 dieron los militares, estos trataron de xustificar el golpe acotando contra'l gobiernu depuestu la «pseudo solución entreguista dada al problema de La Brea y Pariñas». Darréu, diose l'Estatutu que rexiría al autodenominado Gobiernu Revolucionariu de les Fuercies Armaes. Los comandantes xenerales del Exércitu, la Marina y la Fuercia Aérea constituyir en Xunta Revolucionaria y designaron al xeneral Juan Velasco Alvarado como Presidente de la República. A diferencia de la Xunta Militar de 1962, la Xunta Revolucionaria instalada en 1968 nun punxo llende al tiempu en que permanecería nel poder. Falar d'un procesu riquíu pa llevar a cabu les grandes reformes que'l país precisaba. En principiu, el gobiernu revolucionariu declaró suxetar a la Constitución vixente (la de 1933) y a les demás lleis, pero siempres en cuanto estes «sían compatibles colos oxetivos del gobiernu revolucionariu». N'otres pallabres, la Constitución y les lleis quedaben subordinaes a los oxetivos del gobiernu.

El 9 d'ochobre de 1968, el gobiernu ordenó tomar de les instalaciones del IPC en Baltara, la mesma que la realizaron les fuercies de la Primer Rexón Militar con sede en Piura, al mandu del xeneral Fermín Málaga. Esti fechu tuvo un gran impautu nel país y ayudó al gobiernu a consolidase nel poder. La fecha del 9 d'ochobre celebrar a lo llargo del gobiernu militar como'l Día de la Dignidá Nacional. Darréu, esta efeméride foi esaniciada del calendariu cívicu del país al restaurase'l gobiernu democráticu. L'IPC foi espulsada definitivamente del país, y anque Velasco anunció reiteradamente que nun pagaría nengún centavu a dicha empresa (que yera filial de la Standard Oil de New Jersey), más tarde súpose que'l gobiernu axustó de callao col IPC, y que, por aciu el Conveniu De la Flor-Greene, el Perú pagó una indemnización de 76 millones de dólares. Tocantes a los adeudos que l'IPC tenía col Estáu peruanu, estos nunca fueron pagos.[5]

Velasco conformó un gabinete compuestu por ministros militares y civiles. El so primer ministru y ministru de Guerra foi'l xeneral Ernesto Montagne Sánchez. En llinies xenerales, la so política enfocar a nacionalizar los sectores claves de la economía per mediu de midíes proteicionistes y intervencionistes. Arrodiar de munchos civiles de bultable filiación izquierdista y tanto él como'l restu de los militares qu'integraben la Xunta y el Conseyu de Ministros, dicíense “progresistes”.

Obres principales[editar | editar la fonte]

Ficheru:La Reforma agraria peruana.png
Cartelu de la Reforma agraria publicáu en 1971 pol estáu peruanu mientres el gobierno del presidente Juan Velasco Alvarado.
  • Nacionalizó la Banca Nacional dende l'entamu del so gobiernu, cuando'l 31 d'avientu de 1968 diose'l decretu llei 17330 disponiendo que'l 75% del accionariado tenía de tar en manes de peruanos.
  • Nacionalizó los recursos mineros del país: espropió los xacimientos petrolíferos de Baltara (del IPC), según les esplotaciones ya instalaciones de Cuetu de Pasco Corporation y Marcona Mining. Surdieron diverses empreses estatales: PETROPERÚ (Petróleos de Perú), CENTROMIN PERÚ (encargada de l'actividá minera metalúrxica de la zona central de Perú), HIERRO PERÚ (pa Marcona) y SIDER PERÚ (pa la siderúrxica de Chimbote).
  • Por decretu llei 17716 dada'l 29 de xunu de 1969, dispúnxose una reforma agraria en tol país coles mires de poner fin a la oligarquía terrateniente. Afectó a los llatifundios de la sierra, pero tamién a los complexos agroindustriales de la mariña, nes que se crearon Cooperatives Agraries de Producción (CAPS), ensin tar debidamente capacitaes p'alministrales. Ello condució al colapsu de la industria azucrero, hasta entós unu de les pilastres de la economía peruana.
  • Estatizó la industria pesquero y creó'l Ministeriu de Pesquería. La pesquería empobinar escontra'l consumu humanu. Con ello ameyoró l'alimentación de la población, yá que por casu el pexe de mar que nunca había llegáu frescu a andar peruanos, llegaba agora en carros esfrecíos de la empresa pesquera estatal. Pero d'otru llau, empecipióse'l colapsu de la industria pesquero (farina y aceite de pexe), hasta entós la primera del planeta.
  • Pa distribuyir los alimentos producíos poles cooperatives agraries creaes pola revolución, creóse'l Ministeriu d'Alimentación, que xestionó convenios pa importar alimentos pal país.
  • La reforma del sector industrial facer por mediu de la Llei Xeneral d'Industries, que creó la Comunidá Industrial. Esta arreyaba a tolos trabayadores d'una empresa, qu'en teoría teníen de participar nes utilidaes, na xestión y l'alministración de la mesma.
  • Impunxo un control direutu del Estáu sobre les telecomunicaciones. La Compañía Peruana de Teléfonos foi espropiada y l'Estáu asumió una participación mayoritaria na Radio y la Televisión, primeramente nun 51% del accionarado; darréu tomó'l 100%.
  • Igualó los derechos de los fíos llexítimu y natural ante la llei.
  • Impunxo fuertes restricciones a la llibertá de prensa, confiscando tolos diarios de la capital, na medianueche del 27 de xunetu de 1974. Tamién se confiscaron diarios en provincies.
  • Les Fuercies Armaes fueron forníes con modernu armamentu adquiríu de la estinguida Xunión Soviética, convirtiéndose nuna de les meyores d'América Llatina.
  • Col fin de movilizar organizadamente a la población y controlar les movilizaciones sociales, creó en 1972 el Sistema Nacional de Sofitu a la Movilización Social (SINAMOS), que llueu actuó como una entidá política al serviciu del gobiernu revolucionariu, odiada y tarrecida. Pasaron a formar parte del SINAMOS dellos intelectuales "progresistes" y cuadros d'esquierda, ye'l casu del exguerrillero del ELN, Héctor Béxar, quien foi nomáu direutor del área xuvenil del SINAMOS. Otros direutivos del SINAMOS fueron Carlos Delgado (exaprista), Carlos Franco, Hugo Neira, Jaime Llosa, etc.
  • Nel ámbitu internacional, el gobiernu de les Fuercies Armaes promovió una política de non alliniación, sol lema "nin col capitalismu nin col comunismu". Nos fechos, la rotura colos Estaos Xuníos implicó aliances col llamáu socialista.
  • En 1972, decretó una reforma educativa que previo ente otros una educación billingüe pa los peruanos, usuarios de llingües natives, que componíen casi la metá de la población.
  • En 1973 diose'l Reglamentu d'Educación Billingüe[6] y, el 27 de mayu de 1975, por Decretu Llei 21156, " reconozse'l quechua, al igual, que'l castellán, como llingua oficial de la República".[7] Apruébase l'Alfabetu básicu xeneral del Quechua por R.M. Nᵘ4023 del 16 d'ochobre de 1975.[8] En 1976, yá mientres el gobiernu de Morales Bermúdez, editáronse seis gramátiques y los sos respeutivos diccionarios pa los diversos dialeutos del quechua.
  • Realizó un conxuntu d'obres en beneficiu de la so tierra natal: la restitución al departamentu de Piura de terrenes que se topaben incluyíos ensin aparente razón nel de Lambayeque; el proyeutu Chira-Piura; la construcción d'una planta de fertilizantes en Baltara; el complexu pesqueru de Paita; la modernización de la refinería de petroleu de Baltara; la creación del comité executivu del complexu Bayóvar; y la construcción d'una planta de solventes pa producir alcohol isopropílico y acetona en Baltara.[9]
  • Los militares y los sos allegaos acoparon puestos de direición y niveles d'alministración pública.

Colapsu gubernamental[editar | editar la fonte]

Les grandes reformes entamaes col propósitu de camudar la fisonomía del país agravaron la situación económica, por cuenta de les sos costos enormes. Multiplicáronse les empreses estatales, con un númberu crecíu d'emplegaos, que por corrupción o ineficiencia, producieron enormes perdes. D'otru llau, Velasco aplicó polítiques económiques demagóxiques, como los subsidios a la gasolina. Empeñóse tamién en nun devaluar la moneda, en momentos en qu'esta midida yera necesaria. Cuando remató'l so gobiernu en 1975, yá nun esistíen reserves nel Bancu Central; más bien, esistíen les llamaes «reserves negatives». Ensin dulda, nel aspeutu económicu'l Velascato constituyir nun fracasu redondu.[10]

En 1973, cuando la crisis económica yá rescamplaba, Velasco sufrió un grave colapsu de salú. El 22 de febreru d'esi añu foi hospitalizáu d'urxencia. La presencia d'aneurisma provocó-y la rotura de l'aorta abdominal. Foi sometíu a dos intervenciones quirúrxiques. El 10 de marzu toyóse-y la pierna derecha. La xunta revolucionaria anunció nesi momentu que les obligaciones del presidente de la República yeren asumíes pol presidente del Conseyu de Ministros Edgardo Mercado Jarrín. Pero a fines d'esi mesmu mes, Velasco reasumió les sos funciones, anque bien menguáu físicamente. Sectores estremistes cercanos a Velasco ciscaben una radicalización qu'empobinara al país de manera definitiva escontra'l socialismu y el marxismu. Influyíu por esos sectores, el gobiernu decidió confiscar los medios de comunicación. Na medianueche del 26 al 27 de xunetu de 1974, fueron ocupaes les sedes de los postreros diarios limeños qu'entá calteníen la so autonomía: La Prensa (de propiedá de Pedro Beltrán), Última Hora (vespertín que s'imprimía nos mesmos talleres de La Prensa), El Comercio (de propiedá de la familia Miró Quesada), Corréu y Güeyu (de propiedá del empresariu pesqueru Luis Banchero Rossi). Nominalmente, estos diarios fueron puestos a manes de los sectores entamaos» de la población, pero en realidá fueron apurríos a emplegaos serviles del gobiernu. Les televisoras y les radios yá fueren afeutaes tiempu tras por diversu formes de control.

Dichu atropellu a la llibertá de prensa anició que per primer vegada surdieren nes cais de Lima manifestaciones populares contra la dictadura. Los díes 28 al 30 de xunetu la mocedá del distritu de Miraflores apoderar de les cais y places alzando la so voz de protesta. Más de 400 manifestantes fueron deteníos. L'aparatu propagandísticu del gobiernu llindar a faer risión la protesta, calificándola de “pituca” o “oligárquica”.

Asina, nesi ambiente de descontentu, llegar a 1975. El 1 de febreru d'esi añu empecipiar en Lima una fuelga de policías, quien se quexaben de maltratos y esixíen aumentu de los sos sueldos. Los policías acuarteláronse pacíficamente en Radio Patrulla, na avenida 28 de xunetu del centru de Lima. Na medianueche del 4 al 5 de febreru, fueron atacaos pola tropa y les unidaes blindaes del exércitu. Munchos policías fuxeron; otros rindiéronse. Producióse tamién un númberu indetermináu de muertos y mancaos.[11]

Na mañana del 5 de febreru españó la protesta popular, enguizada pol APRA, la CIA y l'estrema esquierda.[12] Grupos de revoltosos, onde s'entemecieron delincuentes, percorrieron la ciudá y amburaron el Casino Militar de la Plaza San Martín, el llocal del diariu Corréu y les oficines de SINAMOS. L'exércitu salió a la cai, y nel intre de la tarde y la nueche d'esi mesmu día, restableció l'orde a sangre y fueu, y fixo un númberu indetermináu de víctimes. El gobiernu suspendió les garantíes constitucionales ya impunxo el toque de queda. El saldu oficial foi de 86 muertos, 155 mancaos, 1.012 deteníos y 53 policías enxuiciaos.[13] Velasco acusó a la CIA y al Partíu Aprista d'afalar los disturbios y protestes. Pero la so autoridá taba yá mancada de muerte.[14]

D'otru llau, falar de implicancias del gobiernu en casos de corrupción. Detectaríase lenidad pa xulgar supuestos contrabandos, en que taríen comprometíos miembros del gobiernu. Tamién seríen favorecíos por beques d'estudios a países del Este européu parientes de los altos funcionarios del réxime velasquista como de los del socesor inmediatu.[15]

Golpe d'Estáu de 1975[editar | editar la fonte]

El 29 d'agostu de 1975, el Xeneral Francisco Morales Bermúdez, entós Presidente del Conseyu de Ministros, y quien taba vocingláu p'asoceder nel gobiernu a Velasco, lideró un golpe d'estáu dende la ciudá de Tacna y derrocó a Velasco nuna aición que se conoció como'l Tacnazo. Pa la realización d'esta aición, Morales Bermúdez alegó la mala situación económica que travesaba'l país y la deteriorada salú de Velasco, a quien se-y debió toyer la pierna derecha'l 10 de marzu de 1973 por cuenta d'una cangrena aportada d'un aneurisma aórtico abdominal que lo punxo en cantu de la muerte'l 23 de febreru.

Na tarde d'esi mesmu día Velasco abandonó Palaciu de Gobiernu y colóse pacíficamente a la so residencia de Chaclacayo. Oficialmente, consideróse-y “releváu” del altu mandu. Nun hubo manifestación dalguna al so favor nel país.

Balance del so gobiernu[editar | editar la fonte]

El réxime velasquista tuvo como prioridá camudar les estructures de la sociedá peruana que nesa dómina yera desigual y subdesendolcada; na midida de lo posible lo consiguio anque cometiendo errores especialmente a nivel economico. Sía comoquier, el país empezó a entrar nun procesu de transición con mires al so meyoramientu. Nel aspeutu políticu, controló'l poder executivo y el llexislativu y marxinó a los partíos políticos, que nun tuvieron la capacidá d'enfrenta-y -y. Socialmente, rompió pa siempres l'espinazu del poder de la élite peruana representada pola hasta entós omnipotente oligarquía, a la cual amenorgó considerablemente. Munchos de los miembros d'esta oligarquía abandonaron el país pa siempres. Los poderosos “barones” del azucre y del algodón nunca más recuperaron los sos antiguos predivos, que mal alministraos terminaron en banca rota perdiendo una gran parte de la so capacidá granible. Nel campu económico, el velascato llogró la participación del Estáu n'escales nunca vistes hasta entós. En 1975 controlaba'l 31% de les empreses, el 75% de les esportaciones, el 66% del creitu bancariu, el 50% de la inversión fixa y el 33% del emplegu nel sector empresarial. El modelu estatista destruyó parte de la industria peruano y dexó d'heriedu xigantes empreses nacionales con masives cantidaes d'emplegaos públicos, notables ineficiencias y niveles de delda exorbitantes. Dichu modelu caltener a lo llargo de los años 1980 y sería a la fin revertíu recién nos años noventa. Nel planu sociocultural, el discursu velasquista fizo que munchos peruanos dexaren de sentise inferiores por ser llamaos de forma discriminatoria por xente de la oligarquia como cholos o serranos.

Muerte[editar | editar la fonte]

La tumba de Velasco Alvarado; nel campusantu L'Ánxel de Lima.

Nos sos últimos años, Velasco vivió una especie de reclusión voluntaria, ensin dexar herederos políticos. Finó nel Hospital Militar de la ciudá de Lima, el sábadu 24 d'avientu de 1977 y el so sepelio foi multitudinariu.

El 25 d'avientu, el Gobiernu anunció que Velasco sería soterráu con honores de Presidente de la República y que'l día 26 sería día de duelu nacional y non llaborable. La misa d'Honres aciages foi celebrada pol Cardenal Juan Landázuri Ricketts y depués treslladóse'l cuerpu pel Centru de Lima hasta'l campusantu, con gran cantidá de población acompañando a los altos mandos militares. El Presidente del Conseyu de Ministros, Xeneral Guillermo Arbulú Galliani foi l'encargáu de dar un discursu nel campusantu de parte del gobiernu.

Los sos restos reposen nel Campusantu L'Ánxel de Lima. En 1980, la so tumba foi oxetu d'un atentáu dinamiteru por Senderu Lluminosu (15 de xunu), nuna de les sos primeres aiciones nel marcu del Terrorismu nel Perú.

Mandáu[editar | editar la fonte]

La imaxe de Velasco caltendríase como un importante referente del reformismu militar peruanu. Dalgunos de los sos principales llugartenientes fundaron el Partíu Socialista Revolucionariu (PSR), inspiráu netamente nel proyeutu velasquista. Dos meses dempués de la so conformanza los sos cabezaleros fueron deportaos a Panamá y Méxicu, dexándose'l so regresu pa les eleiciones de l'Asamblea Constituyente, llogrando 7% de los votos. PSR foi parte de la Izquierda Xunida, qu'integraba a les diverses organizaciones socialistes peruanes, allugaes políticamente a la izquierda.

Homenaxes[editar | editar la fonte]

El 18 d'avientu de 2014, el presidente Ollanta Humala clausuró l'añu de la Promoción Juan Velasco Alvarado na Escuela Militar de Chorrillos (CIMP).[16]

Distinciones y condecoraciones[editar | editar la fonte]

Condecoraciones peruanes[editar | editar la fonte]

Condecoraciones estranxeres[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Fernando Belaúnde Terry
Presidente Constitucional
Presidente del Gobiernu Revolucionariu de les Fuercies Armaes de Perú

3 d'ochobre de 1968-29 d'agostu de 1975
Socesor:
Francisco Morales Bermúdez
Presidente del Gobiernu Revolucionariu de les Fuercies Armaes

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Juan-Velasco-Alvarado. Apaez como: Juan Velasco Alvarado. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. El Procesu Peruanu. (1974). Inide p.15.
  3. López Martínez 2011, p. 51.
  4. Chirinos Soto, 1985, páxs. 295-296.
  5. Chirinos Soto, 1985, páxs. 301-302.
  6. Howard: Polos llenderu de la llingua ISBN 978-9972-51-164-2
  7. Cerrón Palomino. Lingüistica quechua
  8. Introducción de Diccionariu Quechua Ancash- Huailas Ministeriu d'Educación. Lima (1976)
  9. Grandes Forxadores de Perú, 2000, p. 425.
  10. Chirinos Soto, 1985, páxs. 312-315.
  11. Chirinos Soto, 1985, p. 318.
  12. José del Bustu. Historia cronolóxica de Perú ISBN 978-9972-606-53-8
  13. Datos de Aldo Panfichi y Dirk Kruijt, citaos en El Perú Contemporaneu, de Ricardo Portocarrero Graos (2000), p. 1105.
  14. Chirinos Soto, 1985, ídem.
  15. Alfonso W. Quiroz. Historia de la corrupción de Perú ISBN 978-84613-0053-2
  16. Portal de la Presidencia de la República de Perú: presidente-de-la-republica-ollanta-humala-tasso-en-la clausura-del anu-academico-2014-de-la escuela militar-de-chorrillos-y-graduacion-de-la-promocion-xeneral-de-division-juan-velasco-alvarado Discursu del Presidente de la República, Ollanta Humala Tasso, na Clausura del Añu Académicu 2014 de la Escuela Militar de Chorrillos y Graduación de la Promoción Xeneral de División Juan Velasco Alvarado” Lima, 19 d'avientu de 2014.
Bibliografía
  • Arias Quincot, César y Ruiz Zevallos, Augusto.(2005) Perú Históricu, tomu 9. Milla Batres.
  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República / 1930 -1985. Tomu II. Dende Sánchez Cuetu hasta Alan García. Lima, AFA Editores, 1985.
  • Cotler, Julio (1982). "Estáu oligárquicu y reformismu militar n'América Llatina". En: Historia de mediu sieglu, volume 1 América del Sur. Méxicu: Sieglu Ventiún.
  • Cotler, Julio (1998). "De Velasco a Belaúnde: el problema de la construcción nacional y la democracia en Perú". En: L'Estáu n'América Llatina, teoría y práutica. Méxicu: Sieglu Ventiún.
  • Fajardo Torres, José Carlos (2009). Organización y participación política nel Perú, antes y mientres el gobiernu de Juan Velasco Alvarado. Lima: Universidad Ricardo Palma.
  • Franco, Carlos, comp. (1983). El Perú de Velasco. Lima: Centru d'Estudios pal Desenvolvimientu y la Participación.
  • Kruijt, Dirk (2008). La Revolución por decretu: el Perú mientres el gobiernu militar. Lima: Instítuto de Defensa Llegal.
  • López Martínez, Héctor: La República Contemporánea (1933-2010). Tomu XII de la Historia de Perú” publicada pola Empresa Editora El Comercio S.A, 2010. ISBN 978-612-4069-98-7
  • Martín Sánchez, Juan (2002). La revolución peruana: ideoloxía y práutica política d'un gobiernu militar 1968 – 1975. Sevilla: Universidá de Sevilla.
  • Monteforte, Mario (1973). La solución militar a la peruana 1968 – 1970. Méxicu: Universidá Nacional Autónoma de Méxicu.
  • Pásara, Luis (1980) El docenio militar nel tomu XII de "Historia de Perú" Editorial Juan Mejía Baca.
  • Pease, Franklin (1995). Curtia Historia Contemporánea de Perú. Méxicu: Fondu de Cultura Económica.
  • Pease G.Y., Franklin (direutor) (1998) Gran Historia de Perú. Ex-Libris. S:A.
  • Perú, Ministeriu d'Educación (1974). El Procesu Peruanu. Llectures. Lima: INIDE.
  • Portocarrero Graos, Ricardo: El Perú Contemporaneu. Incluyíu en Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4
  • Tauro del Pino, Alberto (2001) Enciclopedia ilustrativa de Perú. Lima: PEISA.
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-50-8

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]