Juan Ramírez de Lucena

De Wikipedia
Juan Ramírez de Lucena
Vida
Nacimientu Soria1430
Nacionalidá España
Muerte 1506 (75/76 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
llatín
Oficiu protonotario apostólico (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Juan Ramírez de Lucena (1430Soria – 1506), tamién conocíu como Juan de Lucena, foi un gran humanista, protonotariu apostólicu y embaxador de los Reis Católicos, y fíu de Juan Ramírez de Lucena y de Catalina Ramírez. Nació en redol al añu 1431 en Soria, yá que nel so testamentu del 10 de setiembre de 1501, ante l'escribán Sancho Morales de Soria, declaró que tenía 70 años d'edá. Nun se sabe la fecha de la so muerte, pero xeneralmente aceptóse la fecha de 1506/1507. La madre del protonotariu yera Catalina Ramírez, fía de Simuel Pesquer que taba al serviciu del segundu señor de Cameros, Carlos de Arellano, perteneciente a l'alta nobleza mientres el sieglu XV, en Soria.

Trayeutoria[editar | editar la fonte]

Juan de Lucena foi sacerdote y vivió en Roma dalgún tiempu al serviciu del cardenal Enea Silvio Piccolomini, futuru papa Pío II. Con 28 años yera bachiller en decretos, y ye posible que s'entainara a completar estudios cimeros por medrana a posibles desplazamientos na Curia, cuidao qu'en 1461 yera yá llicenciáu en decretos.

En 1463 afixo y tradució llibremente al castellán el diálogu Dialogus de Felicitate Vitae, escritu en 1445 por Bartolomeo Facio para Alfonsu V d'Aragón, dándo-y el títulu de De Vita Beata (1483). Nesta obra, escrita nuna prosa de regustu ciceroniano, dialoguen el mesmu Lucena y los yá finaos poetes Íñigo López de Mendoza y Juan de Mena, según l'obispu de Burgos Alfonso de Cartaxena, sobre la felicidá. La obra, en trés partes, ta dedicada a Enrique IV de Castiella y, entá cuando sigue a Facio no fundamental, contién bastantes pasaxes orixinales, como aquellos que se refieren a l'afición de los españoles a les pullas y a los llamátigos, a les sátires populares contra tolos estaos o la calorosa defensa de los xudíos conversos. Lucena mesmu pudo ser d'una familia de xudíos conversos. Per otra parte, la crítica moderna atopó dellos pasaxes con idees bastantes modernes. El diálogu De vida beata foi editáu modernamente por Antonio Paz y Meliá en Opúsculos lliterarios de los sieglos XIV al XVI, (Madrid, 1892).

La presencia del protonotariu Lucena en Roma ta reflexada na so obra Epístola Exhortatoria a les lletres qu'emponderaba a Sabela la Católica. Tamién escribió un curtiu Tratáu de los gualardones compuestu ente 1482 y 1492. Munches otres obres sos perdiéronse.

Los documentos asitiar como miembru del séquitu del poderosu cardenal Prósperu Colonna, sobrín del Papa Martín V (1417-1431).

Nel momentu que ye nomáu pal Conseyu del príncipe Fernando, el 2 de xineru de 1470, asignándo-y la paga añal de 30.000 mrs, atopar como doctor. Ye interesáu constatar que los Reis Católicos tituláben-y como “el nuesu capellán y criáu”

A Juan Ramírez de Lucena nun-y gustaben les actuaciones de la Santa Inquisición, asina que na primeravera del añu 1485 escribe una carta col títulu: “De temperandis apud Patres fidei vindíces poenis hoereticorum” al Rei protestando contra l'actuación d'esti tribunal. Al paecer el protonotariu siempres adoptó una postura favorable a los xudeo conversos y contraria a los drásticos procedimientos inquisitoriales, asina que estos puntos de vista qu'ellí sostenía debieron de paecer bien graves a los Reis, por cuenta de una posible y considerable espardimientu. Poro, la carta tuvo les sos consecuencies.

A pesar de que'l prestíu de Juan Ramírez de Lucena na corte y na corte romana –como antiguu sirviente de Pío II- salvára-y de procesos inquisitoriales, el protonotariu finalmente tuvo que retratase nun actu públicu celebráu en Córdoba poles aiciones del gran inquisidor Tomás de Torquemada. El tratáu contra la carta del protonotariu de Lucena, escritu pol canónigu de Toledo, el doctor Alfonso Ortiz, apaeció en 1493, numberando los presuntos errores teolóxicos conteníos nes obres del protonotariu.

Juan Ramírez de Lucena, protonotariu apostólicu y clérigu, nun podía llegalmente tar casáu, pero yera frecuente tener mancebes y fíos. Esi tamién foi'l so casu, yá que siquier tuvo dos fíos illexítimos. Unu d'ellos foi l'autor del llibru de Repetición d'amores y arte d'axedrez, publicáu en Salamanca en 1497, llamáu nesti llibru namái Lucena (Luis Ramírez de Lucena).

D'esti gran humanista nun se faló enforma, yá que hasta apocayá nun se conocía la so biografía.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  1. Lucena (1497). Repetición d'amores y arte d'axedrez. Salamanca.
  2. Lucena (1498?). Tratáu sobre la muerte de D. Diego d'Acebal, compuestu por Lucena.
  3. RAMÍREZ DE LUCENA, Juan (1483) Vita Beata. Zamora, Antonio de Centenera, 7 de febreru. (Burgos, 1499, Juan de Burgos, 8 d'agostu y 1502, Burgos, Juan de Burgos, 8 d'ochobre).
  4. WESTERVELD, Govert (2006). Biografía de Juan Ramírez de Lucena.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]