Juan N. Méndez

De Wikipedia
Juan N. Méndez
senador de Méxicu

Vida
Nacimientu Puebla2 de xunetu de 1820[1]
Nacionalidá España
Muerte Ciudá de Méxicu29 de payares de 1894[1] (74 años)
Familia
Casáu con Trinidad González
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Graduación xeneral de brigada
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Juan Nepomuceno Méndez Sánchez (2 de xunetu de 1820Puebla – 29 de payares de 1894Ciudá de Méxicu) foi un políticu mexicanu, Presidente de Méxicu ente 1876 y 1877. Lliberal, militar de carrera, consideráu como “l'alma” o “el padre” de “Los 3 Juanes de Sierra Norte de Puebla”.[2]

Primeros años[editar | editar la fonte]

Foi'l segundu fíu del matrimoniu formáu pol prolíficu comerciante y capitán insurxente José Mariano Méndez y la señora María de Jesús Sánchez. Ente 1830 y 1832 ingresa a la Escuela de Primeres Lletres so la direición del maestru José María Vargas, darréu'l so padre unviar en compañía del so hermanu mayor Leocadio Guadalupe Méndez Sánchez al Colexu Carolín de la Ciudá de Puebla, onde depués de dos años de trabayosu estudiu tornen a la so población natal, el mozu Leocadio Guadalupe manifestó al so padre la intención de nun siguir colos sos estudios y ayudar nos trabayos comerciales, polo que don José Mariano decidió atayar los estudios cimeros de dambos.

El mozu Juan Nepomuceno dedicar a trabayar tamién al llau del so padre, aprendiendo a fabricar llicores, veles y xabón, amás de llevar la contabilidá del so establecimientu comercial, cuntando con 16 años d'edá cuándo aprendió l'oficiu d'afinar oru y plata, amás d'ellaborar pieces artesanales de platería, que vendía don José Mariano na Ciudá de Méxicu.

Escontra principios de 1843 llegó a encargase de la Parroquia de Santa María Tetela el presbíteru Miguel Castruera, orixinariu de Huamantla, Tlaxcala, ente los sos acompañantes llegó la nueva Trinidad González Castruera quién cuntaba con 15 años d'edá, apinada de grandes virtúes el mozu Juan Nepomuceno solicitó la so mano y casóse con ella (en primeres nupcias) el día 31 d'agostu de 1843.

Esti matrimoniu nun foi del presto del so padre, polo que tuvo que trabayar arduamente pola so propia cuenta pa sostener a la so acabante formar familia, desempeñándose notablemente nel oficiu de plateru. Pol usu de sustancies tóxiques, el mozu Juan Nepomuceno careció gravemente hasta perder temporalmente la vista. Gracies a la intervención de los sos amigos, don José Mariano tendió la mano al so fíu Juan Nepomuceno, dexando -y un pequeñu capital el cual trabayó intelixentemente, llogrando establecer otra próspera casa comercial, amás de comercializar con plata y vainilla.

Empecipia la so carrera alministrativa en 1845, como testigu d'asistencia nel Xulgáu de Paz. Pal 29 d'abril de 1845, funge como comisionado de vixilancia de la Compañía Lancasteriana de la población de Tetela del Oru.

Carrera militar y política[editar | editar la fonte]

El 13 de mayu de 1846 el Congresu Norteamericanu declara la guerra contra Méxicu, el gobiernu nacional prepara la defensa de la Patria, polo que'l 25 de marzu de 1847, el Ministeriu de Gobernación ordena al Gobernador y Comandante Militar del Estáu de Puebla el reclutamiento de 2000 infantes, por que salgan darréu a la ciudá de Xalapa, Veracruz. El 18 d'abril de 1847 llíbrase la Batalla de Cuetu Gordu, participando la milicia del Partíu de Tetela del Oru, atopándose presentes los tetelenses Juan N. Méndez y Pilar Rivera, ente otros.

Dempués de participar viviegamente na Guerra d'Intervención Norteamericana, en 1849 ye electu alcalde segundu del Partíu de Tetela del Oru y en 1852 ye nuevamente electu, agora como alcalde primeru. El 15 d'avientu de 1854 el Gobiernu del Estáu de Puebla nomar teniente coronel d'Infantería de la Guardia Nacional, entamando la Guardia Nacional del Partíu de Tetela del Oru.

En xineru de 1855 foi nomáu subprefecto políticu y comandante militar del Partíu de Tetela del Oru (unu de los trés qu'hubo nesi añu). Lamentablemente por órdenes d'Antonio López de Santa Anna ye destituyíu del so cargu, polo qu'en payares d'esi añu los conceyos del Partíu de Tetela del Oru unvien una comisión al gobiernu del estáu, conformada polos señores Pilar Rivera, Juan Crisóstomo Bonilla y Nazario Bonilla col fin de restituyilo nel so cargu, recibiendo l'avientu'l so nuevu nomamientu, exerciendo hasta l'añu siguiente. El 17 d'avientu de 1855 garrasti col calter de Comandante en Xefe de la Guardia Nacional del Partíu de Tetela del Oru a la defensa de la Ciudá de Puebla, asediada pol Xeneral Antonio de Haro y Tamariz.

El 7 de febreru de 1857 fina la so esposa. Polo que'l teniente coronel Méndez alloñar de la vida pública nuna fonda murnia, llogrando sobreponese sobre la base de los pruyimientos de llibertá del so pueblu. El 15 de xunu de 1857 instálase'l primera Congresu Constitucional del Estáu Llibre y Soberanu de Puebla, depués de les eleiciones el teniente coronel Juan N. Méndez resulta electu diputáu polos distritos de Teziutlán y Tetela del Oru, con cabecera en Teziutlán.

El 1º de setiembre de 1857 el xeneral de brigada Miguel Cástulo de Alatriste, Gobernador y Comandante Militar del Estáu de Puebla nomar Coronel d'Infantería de la Guardia Nacional. El 7 d'abril de 1858 el xeneral Miguel Cástulo de Alatriste nomar tesoreru xeneral del Estáu de Puebla.

El 21 y 22 de xunetu de 1858 el coronel Juan N. Méndez col Batallón Guardia Nacional de Puebla y en combinación col Batallón Guardia Nacional de Teziutlán y la compañía de Tlapacoyan, llogren l'importante trunfu nel puntu conocíu como Les Filipines, ganando a los conservadores al mandu del Coronel Manuel Fuertes en númberu de 610 homes de los trés armes (infantería, caballería y artillería)

El 25 d'agostu de 1858 el xeneral Miguel Cástulo de Alatriste nomar prefeutu políticu y comandante militar del departamentu de Zacatlán. El 16 de setiembre de 1858 la fuercia lliberal al mandu del coronel Juan N. Méndez gana a los conservadores de Tulancingo y Chignahuapan nel pobláu de Ayotla cerca de Zacatlán.

El 20 de payares de 1858 depués d'un combate empecipiáu a los trés de la madrugada ganó a los conservadores al mandu del Coronel Amador en San Pablo Apetatitlán, Tlaxcala, dexando munchos muertos y mancaos, amás de llograr tres cañones, una gran cantidá de fusiles, municiones y munchos otros “pertrechos” de guerra. El 4 y 7 de febreru dan dos intentos de tomar la plaza de Zacapoaxtla, fracasando, finalmente'l 15 de febreru de 1859 el coronel Juan N. Méndez al mandu de 335 milicianos de los milicianos del Batallón de Tetela del Oru, Zacatlán y de les compañíes de Xochiapulco y Ixtacamatitlán ocupen la plaza de Zacapoaxtla, defendida pol teniente coronel conservador Agustín Roldán al frente del Batallón Guardia Móvil de Zacapoaxtla.

El 21 de febreru de 1859 el xeneral Miguel Cástulo de Alatriste nomar comandante militar de la prefeutura de Zacapoaxtla, darréu dixébrase y dexa el mandu de la prefeutura al coronel Ramón Márquez Galindo. El 5 de xunetu de 1859 Juan N. Méndez al mandu de 440 milicianos de les Guardia Nacionales de Zacatlán, Tetela del Oru y Ahuacatlán, ganen a encomalo conservadora del xeneral Carlos Oronoz en númberu de 1000 homes, depués d'un reñíu combate nel puntu conocíu como Tlatempa, Zacatlán.

En xunetu de 1859, el Ministru de Guerra y Marina Melchor Ocampo lo comisiona pa formar tres batallones de Guardia Nacional na Prefeutura de Zacatlán (unu per cada Partíu) El 30 de xunetu de 1859 el coronel Méndez unvia l'estáu de la so fuercia, el Batallón Guardia Nacional de Tetela del Oru componer de 460 elementos d'infantería al mandu del teniente coronel Pilar Rivera, la fuercia de Zacatlán de 300 elementos d'infantería amás de 50 de caballería atopar al mandu del coronel Ramón Márquez Galindo y el Batallón de Huauchinango de 250 elementos d'infantería al mandu del coronel Rafael Cravioto, el xefe d'estes fuercies ye'l coronel Juan N. Méndez.

El 2 de payares de 1859 el presidente Benito Juárez nomar comandante militar del Estáu de Puebla. El 13 de xineru de 1860 Juan N. Méndez al mandu de los batallones de Guardia Nacional de Tetela del Oru y Zacatlán poner a disposición del Ministeriu de Gobernación nel Puertu de Veracruz, participando na defensa del mesmu mientres el sitiu impuestu pol xeneral conservador Miguel Miramón del 3 al 21 de marzu d'esi añu.

El 12 de marzu de 1861 denuncia xunto a José María Castañeda de Xochitlán y Luis y Pedro Besies un "rebosadero" que paez ser d'azufre nel cuetu de La Xunta, en terrenes de la municipalidá de Jonotla, al otru llau del ríu Apulco. El 12 d'ochobre de 1861 el gobernador civil Francisco Ibarra Ramos nomar secretariu d'Estáu y del despachu de Gobernación y Milicia del Estáu de Puebla. El 8 d'avientu de 1861 foi nomáu Comandante en Xefe del 6º Batallón Guardia Nacional del Estáu de Puebla.

A mediaos d'abril de 1862 el Xeneral Ignacio Zaragoza lo comisiona pa percorrer los Distritos de la Sierra Norte ya incorporar el mayor númberu de milicianos y recuersos pa los que s'atopaben en camapaña, pertenecientes al Cuerpu d'Exércitu d'Oriente. El 4 de mayu de 1862 pola madrugada torna de la so comisión, incorporar al so batallón con 60 homes (30 provenientes del distritu de Zacapoaxtla y 30 de la municipalidá de Xochiapulco) esi mesmu día reorganiza al so batallón, estremándolo en 6 compañíes, 4 de la Villa de Tetela de Ocampo(1a, 2a, 3a y 4a) una de Zacapoaxtla, la 5a compañía "Única" de la Guardia Nacional del distritu de Zacapoaxtla(26 elementos) y una de Xochiapulco, la 6a compañía "Única" de la Guardia Nacional de la municipalidá de Xochiapulco" (26 elementos)

El 5 de mayu de 1862 participa na Batalla de Puebla, como comandante en xefe del 6o Batallón Guardia Nacional del Estáu de Puebla defendiendo la llinia entendida ente los cuetos de Loreto y Guadalupe, siendo'l primer cuerpu de guerra del Exércitu d'Oriente en faer frente al enemigu y el primeru en refugar el so ataque, mientres el segundu asaltu ye retiráu personalmente del campu de batalla pol xeneral Miguel Negrete, yá que s'atopaba mancáu de gravedá y siguía lluchando. El 21 d'avientu de 1862 José Daniel Posadas a nome de Juan N. Méndez denuncia ante la xefatura política y comandancia militar del distritu de Tetela de Ocampo el Ranchu de Calapa, perteneciente a la Cofradería d'El nuesu Padre Jesús, con un valor de $ 180.00 y la casa conocida como “Doña Juana Martina” perteneciente a la Cofradería del Misteriu, con un valor de $ 140.00

El 26 d'avientu de 1862 solicita y ye-y concedida llicencia pa dixebrase del serviciu de les armes, reincorporándose a les files republicanes el 3 de xineru de 1862. El xeneral Jesús González Ortega, xeneral en xefe del cuerpu d'Exércitu d'Oriente nomar xefe del Fuerte de Loreto, sicasí n'abril ye necesariu conducilo al hospital na Ciudá de Puebla, por cuenta de que la firida que recibiera mientres la batalla del 5 de mayu, volviera abrir y amenaciaba la so esistencia.

El 18 de mayu de 1863 foi nomáu Comandante en Xefe del 6º Batallón Guardia Nacional “Cazadores de los Montes de Tetela de Ocampo”. El 27 de xunetu de 1863 el Xeneral de División Miguel Negrete, Gobernador y Comandante Militar de los Estaos de Puebla y Tlaxcala apúrre-y el so nomamientu de Xeneral de Brigada del Exércitu Republicanu. Ente finales de 1864 y principios de 1865 el Xeneral de Brigada Fernando María Ortega, gobernador y comandante militar del Estáu de Puebla, nomar xeneral en xefe de la llinia político y militar de Tetela de Ocampo y Xochiapulco.

El 19 de febreru les tropes traidor y austriacu entamen una ofensiva xeneral en contra de les principales posiciones republicanes defendíes pol 6º Batallón Guardia Nacional “Cazadores de los Montes de Tetela de Ocampo” una columna de 800 homes ataca la Villa de Tetela de Ocampo, que nun puede ser defendida pol escasu númberu de fuercies, yá que s'atopaben partíes en guarniciones republicanes en distintos puntos de la llinia de Tetela de Ocampo y Xochiapulco, el Xeneral Méndez entama la resistencia (con 100 homes) esi mesmu día llibren combates en San Esteban Cuautempan, Cuapancingo y Tonalapa, onde muerre'l Capitán Francisco Rivera (hermanu del Coronel Pilar Rivera) amás de cayer prisioneru'l Capitán Ramón Gómez, Xefe de l'Artillería de Tetela, el Xeneral Ortega fuxe con camín de Xochiapulco, partiendo'l 21 de febreru escontra Ixtepec, con destín a Ahuacatlán.

El 23 d'abril de 1865 el Visitador Imperial Francisco Villanueva, solicita una entrevista colos principales xefes de la llinia de la Sierra Norte de Puebla, resultando la firma d'un armisticiu a partir del 3 de mayu de 1865, que los mimos xefes de la llinia van concluyir abruptamente de resultes del fervor más acertáu de patriotismu'l 6 de xunu de 1865.

El xeneral conde Franz Graft Von Thun Hohenstein, comandante xeneral de la 2a División Territorial y Militar del Imperiu Mexicanu y xeneral en xefe del Cuerpu Imperial Mexicanu de Voluntarios Austru Belgues, decide entamar un ataque masivu pa destruyir d'una vegada por toes a los republicanos, la última plaza se que caltenía en poder de los republicanos yera la Villa de Tetela de Ocampo, que ye duramente atacada por más de 8000 elementos, ente austriacos y traidores, estremando la so columna d'ataque en cuatro columnes menores, defendiendo la plaza'l 6º Batallón Guardia Nacional “Cazadores de los Montes de Tetela de Ocampo”, según 200 homes del barriu de Cuahuíctic al mandu del coronel Dionisio Leal.

Esi mesmu día ye atacáu'l 2º Batallón Guardia Nacional de Xochiapulco al mandu del xeneral Juan Francisco Lucas y de los coroneles Juan Crisóstomo Bonilla y Luis Antonio Díaz, por una columna de 3000 homes traidores de Zacapoaxtla, Tlatlauquitepec, San Juan de los Llanos, ente que les sos fuercies atopar les del indiu Cenobiu Canteru, siendo desallugaos los republicanos del Cume de Apulco y darréu de Huahuaxtla, esi mesmu día son atacaes les fuercies del xeneral Ortega n'Ahuacatlán, siendo repelido l'ataque. Pela tarde lleguen los homes de Xochiapulco a Tetela de Ocampo, na nueche hai xunta de xefes, decidiendo formar dos columnes, la primera diríen col xeneral Méndez a xunise a les fuercies del Xeneral Ortega y siguir hasta la tierra caliente, xuniéndose al xeneral Vicente Lara, so les órdenes del xeneral Lázaro Muñoz y la otra permanecería na Sierra faciendo la guerra de guerrilles al enemigu.

El 3 de payares, nuevamente'l visitador imperial Francisco Villanueva, convida a Juan N. Méndez a que s'acueya a l'amnistía brindada pol gobiernu imperial, recibiendo respuesta negativa. El 11 de payares de 1865 foi nomáu comandante en xefe de les fuercies republicanes del Cantón de Papantla, Veracruz de Ignacio de la Llave Estáu de Veracruz. El 29 de payares Juan N. Méndez gana dafechu a una columna enemiga compuesta de 500 austriacos y “traidores” de Zacapoaxtla nel puntu conocíu como El Paso de les Naranxales.

El 12 de xineru de 1866, depués d'una victoria parcial, les fuercies republicanes qu'operen nel norte del Veracruz de Ignacio de la Llave Estáu de Veracruz son dafechu ganaes polos austriacos y traidores nel pobláu d'Agua Duce. El 15 de xineru de 1866 les fuercies republicanes capitulan definitivamente ante l'enemigu, nesi alcuerdo paz, tamién s'inclúin a les fuercies qu'operen na Sierra Norte de Puebla sol mandu de los xenerales Juan Francisco Lucas y Juan Crisóstomo Bonilla.

El 17 de xineru de 1866 llogró llicencia pa viaxar al estranxeru en virtú de la capitulación de les fuercies republicanes del Estáu de Puebla, sicasí permaneció al llau de la so familia na Villa de Tetela de Ocampo. El 26 d'agostu de 1866 el xeneral de división Porfirio Díaz nomar xefe políticu y comandante militar de los distritos de la llinia de la Sierra Norte de Puebla. El 1º de payares de 1866 el xeneral de división Porfirio Díaz nomar xeneral en xefe de les fuercies republicanes del Estáu de Puebla ya inspeutor xeneral de les del Estáu de Tlaxcala.

Participa nos primeros díes del sitiu de la Ciudá de Puebla y nos primeros díes del sitiu de la Ciudá de Querétaro. El 16 d'abril de 1867 el xeneral de división Porfirio Díaz nomar gobernador civil y comandante militar del Estáu de Puebla. En 1867 contrái matrimoniu en segundes nupcias cola señorita Isabel Ortega, casándola por poder, por cuenta de qu'atopábase na Ciudá de Puebla.

El 27 de xunu de 1867 el xeneral de división Porfirio Díaz, xeneral en xefe del exércitu y llinia política y militar d'Oriente ratifíca-y el so nomamientu de xeneral de brigada del Exércitu Republicanu. El 19 de setiembre de 1867 el presidente Benito Juárez revoca'l so nomamientu de gobernador civil y comandante militar del Estáu de Puebla, sustituyéndolo pol periodista Rafael J. García.

El 19 de xineru de 1868 verifícase la eleición pa gobernador, el 15 de febreru conocen los resultancies y a otru día los diputaos presenten el so inconformidad ante'l Conceyu de Tetela de Ocampo, pol descaráu fraude eleutoral cometíu contra la so persona. El 21 de payares de 1870 acoyer a l'amnistía decretada pol Congresu de la Unión, magar nun participar én la insurrección anterior de la Sierra Norte. El 22 d'avientu de 1871 el xeneral Porfirio Díaz nomar xefe d'operaciones militares del Estáu de Puebla ya incorpora al Estáu de Tlaxcala dientro la llinia d'operaciones del so mandu.

El 8 d'avientu de 1872 el xeneral de división Porfirio Díaz nomar xeneral de división del Exércitu Nacional. El 16 de payares de 1876 participa na Batalla de Tecoac, Estáu de Tlaxcala, al frente del Exércitu d'Oriente, ganando a les fuercies lerdistas al mandu del xeneral Ignacio R. Alatorre, trunfando la Revolución de Tuxtepec empobinada pol xeneral Porfirio Díaz.

Presidencia interina[editar | editar la fonte]

Sepulcru de Juan Nepomuceno Méndez na Rotonda de les Persones Pernomaes (Méxicu).

El 6 d'avientu de 1876 el xeneral de división Porfirio Díaz, xeneral en xefe del Exércitu Rexenerador de la República Mexicana nomar presidente interín de los Estaos Xuníos Mexicanos, en virtú de axustar nel artículu 6o del Plan de Tuxtepec reformáu en Palo Blanco, Tamaulipas. Mientres la so alministración, el xeneral Méndez reorganizó l'Exércitu Nacional y la Guardia Nacional, abolió la lleva, la pena de muerte civil y los castigos corporales, dio una efectiva llibertá de cultu, amás de decretar la obligatoriedá de la educación primaria, tou baxu un estrictu programa lliberal encontáu na Constitución de 1857, nes Lleis de Reforma y no axustao nel Plan de Tuxtepec.

post-Presidencia[editar | editar la fonte]

El 20 de marzu de 1877 el xeneral de división Porfirio Díaz, presidente constitucional de los Estaos Xuníos Mexicanu nomar xeneral de división efectivu del Exércitu Nacional Mexicanu. El 20 de mayu de 1877 la Llexislatura del H. Congresu Constitucional del Estáu Llibre y Soberanu de Yucatán declarar ciudadanu del Estáu de Yucatán. El 8 de xunetu de 1877 ye electu Senador al Congresu de la Unión pol Estáu de Puebla. El 24 d'agostu de 1877 la Llexislatura del H. Congresu Constitucional del Estáu Llibre y Soberanu de Méxicu declarar ciudadanu del Estáu de Méxicu. El 4 de xunetu de 1878 el IV Congresu Constitucional del Estáu Llibre y Soberanu de Puebla declarar beneméritu del Estáu de Puebla.

El 10 d'avientu de 1879 el xeneral de brigada Juan Crisóstomo Bonilla, gobernador constitucional del Estáu Llibre y Soberanu de Puebla, nomar gobernador interín de la entidá. El 1º d'ochobre de 1880, ye electu gobernador constitucional del Estáu Llibre y Soberanu de Puebla. En 1884 foi nomáu presidente de la Suprema Corte de Xusticia Militar hasta la so muerte.

Un fechu francamente reconocíu yera'l so notable xuiciu ya indulxencia, al nunca autorizar un fusilamiento ensin antes realizar un xustu xuiciu, escosando toles posibilidaes llegales esistentes pa evitar dicha pena capital. Fina'l 29 de payares de 1894 na Ciudá de Méxicu Distritu Federal.

Homenaxes[editar | editar la fonte]

Los sos restos mortales son depositaos na Rotonda de les Persones Pernomaes.[3] El 8 d'avientu de 1894 hubo una velada de duelu na Villa de Tetela de Ocampo, por cuenta del so fallecimientu. En 1895 álzase'l conceyu de Juan N. Méndez n'honor del distinguíu prócer lliberal del Estáu de Puebla. En conceyu de Zapotitlán, perteneciente al distritu de Tetela de Ocampo álzase como conceyu de Zapotitlán de Méndez. El gobiernu del Estáu de Puebla da una pensión a les fíes del ameritado xeneral de división Juan Nepomuceno Méndez. Mientres la Revolución mexicana formóse'l Batallón Mistu “Juan N. Méndez” incorporáu a la Brigada Serrana del Exércitu Constitucionalista de la Sierra Norte del Estáu de Puebla.

En 1961 inscríbese'l so nome con lletres d'oru nel salón de sesiones del H. Congresu Constitucional del Estáu Llibre y Soberanu de Puebla. El 5 de mayu de 1962 ye inauguráu nel zócalo de la Villa de Tetela de Ocampo un monumentu n'honor a Los 3 Juanes de la Sierra Norte de Puebla, asistiendo al eventu munchos de los descendientes de los héroes integrantes del gloriosu 6º Batallón Guardia Nacional del Estáu de Puebla participantes na xesta heroica de la Ciudá de Puebla. En 1980 álzase una estatua na Unidá Cívicu Cultura "5 de mayu de 1862" nos Fuertes de Loreto y Guadalupe na ciudá de Puebla de Zaragoza.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6gh9h56. Apaez como: Juan N. Méndez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Covarrubias, Ricardo (1987). Hombre de la Reforma. Orven. Consultáu'l 2 d'ochobre de 2010.
    Méxicu desconocíu (Méxicu: Organización Editorial Novaro) (85-96):  páxs. 36. 1983. https://books.google.com.mx/books?ei=a2GnTLKQAoPQsAPviY3cDA&ct=result&id=-O0LAAAAYAAJ&dq=El+-y%C3%B3n+de+les monta%C3%B1as+Juan+N.+M%C3%A9ndez&q=El+-y%C3%B3n+de+les monta%C3%B1as+#search_anchor. 
  3. Rotonda de les Persones Pernomaes. «Juan N. Méndez». Segob. Archiváu dende l'orixinal, el 3 de marzu de 2016. Consultáu'l 20 de xunetu de 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Porfirio Díaz

Presidente de Méxicu
(Presidencia impuesta por Porfirio Díaz)

1876-1877
Socesor:
Porfirio Díaz