Juan José Salas

De Wikipedia
Juan José Salas
Vida
Nacimientu Ica9 de mayu de 1792
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Ica1847 (54/55 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu, militardiplomáticu
Cambiar los datos en Wikidata

Juan José Salas Bernales (9 de mayu de 1792Ica – 1847Ica) foi un militar y políticu peruanu. Prócer de la independencia de Perú. Sumar al bandu patriota tres l'apuerto de la espedición llibertadora del xeneral José de San Martín. Como alcalde de Ica, convocó y presidió el cabildru abiertu que proclamó la independencia de Perú, el 20 d'ochobre de 1820. Depués emprestó los sos servicios nos primeros gobiernos republicanos de Perú. Foi ministru de Guerra y de Marina sol primer gobiernu d'Agustín Gamarra. Depués foi prefeutu del departamentu d'Arequipa (1833-1834). En 1835 el xefe supremu Felipe Santiago Salaverry nomólu Presidente del Conseyu de Gobiernu, y como tal asumió interinamente el gobiernu de la nación de setiembre a ochobre d'esi mesmu añu. Nel so homenaxe, Sales un distritu de la provincia de Ica lleva'l so nome (distritu de Salas), con capital en Guadalupe; nome escoyíu por Don Teófilo Escobar Alzamora xestor de la creación del distritu.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Fíu del maestre de campo Rafael Estanislao Salas y de Lorenza Xuliana Bernales. Foi bautizáu na parroquia de San Jerónimo de Ica (güei Jesús María). A la edá de 15 años casóse cola so prima María Josefa Ocharán, de 13 años d'edá, y establecieron el so llar na facienda de La Macacona, 10 km al norte de la ciudá de Ica, patrimoniu familiar qu'heredó.

Bien nuevu entá foi nomáu alcalde de Ica de primer votu (1820), y topábase en dicha función cuando la Espedición Llibertadora comandada por don José de San Martín llegó a les mariñes de Perú y desembarcó na badea de Paracas (8 de setiembre de 1820).

Al serviciu de la independencia[editar | editar la fonte]

Juan José Salas xunir a la causa independentista xunto con otros mozos iqueños y entamó la resistencia cuntando col sofitu del pueblu. Correspondió-y recibir en Ica al exércitu llibertador al mandu del xeneral Juan Antonio Álvarez de Arenales. Depués convocó a cabildru abiertu de vecinos de la ciudá y presidió xunto con Arenales la ceremonia de la Proclamación y Xura de la Independencia de Perú (20 d'ochobre de 1820, anque se sabe que díes antes, el 7 d'ochobre, yá fuera xurada la independencia anque inda circunscrita a la corporación municipal, polo que cronológicamente sería la primera que se dio en suelu peruanu).

Salas foi nomáu por San Martín como Gobernador Políticu de Ica y darréu entamó un batallón pa reemplazar a les fuercies que se sumaren al xeneral Arenales na so marcha a la sierra, empecipiando lo que depués foi conocida como la so primer campaña a la sierra.

Como Ica taba amenazada poles fuercies realistes, tantu pel norte como pel sur, alcordóse que les tropes patriotes salieren de la ciudá ensin faer resistencia, yá que nun cuntaben con armamentu abondu nin preparación pa lluchar; aun así, los iqueños engarraron y perdieron. Salas, como gobernador políticu de Ica y por aciu carta empobinada al virréi Joaquín de la Pezuela, propunxo a los realistes la ocupación pacífica de la ciudá; la comunicación foi interceptada polos patriotes, polo que Sales foi acusáu de traidor, siendo desterráu a Chile (fines de 1820). L'historiador Rubén Vargas Ugarte cunta que Salas foi dende un principiu un “aparente” patriota, acusación que tien de ser tomada con procuru.[1]

Salas permaneció enforma tiempu en Chile hasta que tornó al Perú, poniéndose a les órdenes del presidente José Bernardo de Tagle (marqués de Torre Tagle) quien lo nomó la so edecán col grau de coronel; pero al enemistarse Tagle con Bolívar (1823), Salas foi escorríu y pasó a Nicaragua, onde anició dellos años. Volvió al Perú, onde pasó a ocupar altos cargos nel flamante gobiernu republicanu. Polos sos méritos personales y los sos servicios emprestaos a la causa de la independencia foi xubíu al altu grau de Xeneral de Brigada.

Carrera política y militar[editar | editar la fonte]

Foi ministru de guerra y marina del primer gobiernu d'Agustín Gamarra, n'abril de 1832 y en payares de 1833. Yera tíu de Francisca Zubiaga y Bernales, la famosa Mariscala, esposa del presidente. Arreyar na enemistá de la so sobrina col vicepresidente Antonio Gutiérrez de la Fuente, quien foi espulsáu de Lima tres una asonada popular promovida por aquella.

Pasó a exercer como prefeutu d'Arequipa, onde punxo enfotu nel embellecimiento de la ciudá, interesando con esti fin a los vecinos pudientes y tamién al pueblu por que contribuyera col trabayu de los sos brazos. Ameyoró'l empedrado de les cais; pintáronse los edificios y perfeccionóse l'allumáu públicu. Favoreció la enseñanza y entamó la obra del nuevu panteón, que vieno sustituyir al antiguu de la pampa de Miraflores; inauguróse solemnemente y nesi día traxeron los restos del poeta Mariano Melgar (patriota fusiláu polos realistes en 1815) dende Umachiri (1833).

Por enfermedá Salas dexó'l cargu de prefeutu en 1834, yá sol gobiernu provisional d'Orbegoso y en plena guerra civil ente gamarristas y orbegosistas que remató nel abrazu de Maquinhuayo.

Cuando Orbegoso topar en xira pel sur del país, producióse la sulevación de Felipe Santiago Salaverry, quien se proclamó Xefe Supremu de la República. Dende Arequipa, Orbegoso mandó fuercies al mandu del xeneral Francisco Valle Riestra, que s'embarcaron en Islay camín de Pisco, na provincia de Ica, onde tenía d'axuntáse-y Sales con más tropes. Pero Salas, yá col enfotu de plegase a Salaverry, traicionó a Valle Riestra (magar que yera el so compadre) faciendo posible la so captura, y consecuentemente, la so fusilamiento (1835).

Conseyeru de Gobiernu[editar | editar la fonte]

Felipe Santiago Salaverry

Salaverry nomó socesivos Conseyos de Gobiernu nos que delegó el poder cuando se punxo en campaña pa enfrentar la invasión boliviana. El primeru d'ellos tenía de tar presidíu pol so aliáu, el xeneral Agustín Gamarra, col xeneral Sales como vicepresidente ya integráu amás por Manuel Ferreyros y José Braulio del Campo Redondo. Pero'l nomamientu de Gamarra yera en realidá nominal y quien s'encargó de la presidencia del Conseyu foi Salas, facultáu por decretu de Salaverry dau en Bellavista el 12 de setiembre de 1835. Esto ye, asumió, anque en calidá d'interín, l'altu mandu de la nación.

Menos d'un mes dempués, Salas dexó'l gobiernu y pasó al Ecuador pa faese cargu de la llegación peruana con sede en Guayaquil. Salaverry nomó un segundu Conseyu de Gobiernu, presidíu por Juan Bautista de Lavalle ya integráu sobremanera por personalidaes civiles (10 d'ochobre de 1835). Estos Conseyos, faltos d'entereza y dinamismu, vinieron ser organismos anodinos. Depués sobrevieno la derrota y fusilamiento de Salaverry y l'establecimientu de la Confederación Perú-Boliviana por obra d'Andrés de Santa Cruz.

Salas retornó al Perú enrolado na segunda espedición restauradora peruanu-chilena entamada pa destruyir la Confederación. Participó nes campañes militares que remataron cola derrota de los confederaos (1839).

Fallecimiento[editar | editar la fonte]

Juan José Salas, n'abandonando la vida pública, retirar a la so tierra natal y finó na so facienda La Macacona en 1847. Los sos restos fueron soterraos nel Campusantu de Luren del que fueron dempués treslladaos a la ilesia de San Francisco. Güei fuelguen nel Campusantu de Saraja en que'l so mausoléu lleer na placa la inscripción siguiente: «A la memoria del beneméritu xeneral de Brigada y conseyeru de Estado Juan José Sales».


Predecesor:
Felipe Santiago Salaverry
Xefe Supremu de Perú
Encargáu del Poder Executivu de Perú

Escudu de Perú

12 de setiembre de 1835 a 10 d'ochobre de 1835

Socesor:
Juan Bautista de Lavalle
Pdte. del Conseyu de Gobiernu
Predecesor:
Ramón de Galdamez
Juan Gonzáles del Valle y de Murga socesor2 = -
Alcalde de Ica
Ica

1820
Socesor:
{{{socesora2}}}

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Vargas Ugarte, tomu VI, p. 100.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Basadre, Jorge:
- Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomu 1 y 2. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.
- Iniciación de la República. Tomu 1. UNMSM - Oficina Xeneral del Sistema de Biblioteques y Biblioteca Central.
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. Sestu, Sétimu y Octavu Tomu. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971.
  • Dellos autores: Gran Enciclopedia de Perú. LEXUS EDITORES, 1998. ISBN 9972-625-13-3
  • Historia de Ica. Monografía. Por: Juan Pardo Cornejo y Elvia Pardo Pino.

Ver tamién[editar | editar la fonte]