José Sarney

De Wikipedia
José Sarney
presidente del Senado Federal del Brasil (es) Traducir

2 febreru 2009 - 1r febreru 2013
Garibaldi Alves Filho - Renan Calheiros
senador de Brasil

1r febreru 1991 - 1r febreru 2015
← ensin valor
Presidente de Brasil

15 marzu 1985 - 15 marzu 1990
Tancredo Nieves, João Baptista Figueiredo - Fernando Collor de Mello
Vicepresidente de Brasil

15 marzu 1985 - 21 abril 1985
Aureliano Chaves - Itamar Franco
federal deputy of Maranhão (en) Traducir

Vida
Nacimientu Pinheiro (es) Traducir24 d'abril de 1930[1] (93 años)
Nacionalidá Bandera de Brasil Brasil
Llingua materna portugués
Familia
Casáu con Marly Sarney
Fíos/es
Pueblu Sarney family (en) Traducir
Estudios
Estudios Federal University of Maranhão (en) Traducir
Llingües falaes portugués[2]
Oficiu abogáu, periodista, políticu, escritor, poetanovelista
Llugares de trabayu Brasilia
Premios
Miembru de Academia Brasileira de Letras
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Movimientu Democráticu Brasilanu
josesarney.org
Cambiar los datos en Wikidata

José Ribamar Elias Nascimento Ferreira de Araújo Costa Sarney, más conocíu como José Sarney (24 d'abril de 1930Pinheiro (es) Traducir) ye un políticu brasilanu, presidente del so país na segunda metá de la década de los 80.

Familia[editar | editar la fonte]

Fíu del políticu Sarney de Araújo Costa y de Kiola Ferreira de Araújo Costa, en 1965 adoptó llegalmente el nome de José Sarney de Araújo Costa, que yá utilizaba pa fines políticos dende 1958, por ser más conocíu como Zé do Sarney, esto ye, José'l fíu de Sarney.

Casáu con Marly Macieira Sarney, tien trés fíos, Roseana, Fernando y José. La familia controla'l conglomeráu Sistema Mirante de Comunicação, con trés emisores y decenes de retransmisoras de televisión de la Rede Mirante (afiliaes a la Rede Globo), seis emisores de radio (Radio Mirante AM y FM) y el periódicu O Estáu do Maranhão.[5]

Biografía[editar | editar la fonte]

Fixo los sos estudios secundarios nel Colégio Marista y nel Llicéu Maranhense. Dempués, estudió na Facultá de Derechu de Maranhão, onde se graduó en 1953. N'anguaño ingresó na Academia Maranhense de Lletres (academia d'escritores del estáu). Según l'estudiosu Maurício Vaitsman, Sarney foi parte d'un movimientu lliterariu espublizáu al traviés de la revista A Ilha, al llau de los escritores Bandera Tribuzi, Luci Teixeira, Llagu Burnet, José Bento, Ferreira Gullar y otros. Foi escoyíu pa l'Academia Brasilana de Lletres en 1980, ocupando la siella númberu 38, que'l so patronu ye l'escritor Tobias Barreto.

Ingresó na vida pública na década de 1950. A lo llargo de la so carrera política, foi escoyíu diputáu y senador en delles ocasiones, amás de ser electu como gobernador del estáu de Maranhão, ente 1966 y 1971. Presentóse como candidatu a la vicepresidencia de Brasil, acompañando la candidatura de Tancredo Nieves pero por cuenta de la muerte d'ésti antes d'asumir la presidencia, Sarney convertir en Presidente de la República pal periodu 1985-1990.

Presidencia de Brasil (1985-1990)[editar | editar la fonte]

José Sarney.

Sarney, na so calidá de vicepresidente electu, asumió como presidente constitucional dempués de la enfermedá y muerte de Tancredo Nieves, en 1985. El so mandatu carauterizar pola debilidá política d'entós, ensin reclamar nueves eleiciones na acabante recuperar democracia brasilana, y sufrió una de les más graves crisis económiques, qu'evolucionó escontra una hiperinflación.

Na economía, el gobiernu de Sarney adoptó una política considerada bien heterodoxa. Ente les midíes más destacaes ta'l Plan Cruzáu dende'l 28 de febreru de 1986: esti Plan disponía la fixación xeneral de los precios por 12 meses, introducción del cruzáu como nueva moneda ante la severa devaluación del cruzeiro, y l'adopción del reaxuste automáticu de salarios siempres que la inflación algamaba o devasaba'l 20% del nivel de precios.

El Plan Cruzáu tuvo efeutu inmediatu na contención de la inflación y nel aumentu del poder adquisitivu de la población, lo que creó un clima de curtia euforia nel país. Miles de consumidores, conocíos como los fiscales de Sarney, pasaron a fiscalizar y a denunciar los aumentos de precios nel comerciu. Sicasí, cuatro meses más tarde, surdieron problemes: asocedió una grave crisis de suministru, les mercancíes sumieron de los mercaos, ente que los provisores pasaron a vender percima del preciu fitu p'asina recuperar los sos gastos.

La inflación volvió xubir pocos meses dempués, en tanto'l control de precios nun compensaba'l costu de producción de munchos bienes y servicios, particularmente los d'empreses que nun pudieren calcular ganancies y costos antes del 28 de febreru de 1986. Coles mesmes, el continuu aumentu de sueldos establecíu pol gatíu salarial como respuesta al aumentu de la inflación aguiyaba'l consumu en curtiu plazu, pero la consiguiente crecedera de la demanda (non correspondíu por un equivalente aumentu de la ufierta) aguiyaba nuevamente la inflación en pocos meses; ello formó una carrera onde l'aumentu de precios terminaba trunfando inevitablemente sobre los aumentos salariales decretaos pol gobiernu.

Coles mesmes, el Plan Cruzáu nun contemplaba un amenorgamientu del gastu públicu, que influyía na xubida de precios pos los gastos estatales implicaben una fuerte inyeición de dineru na economía de Brasil, aguiyando una demanda mayor (insatisfecha pola ufierta de bienes y servicios) que tamién favorecía la inflación. Finalmente, un factor negativu foi que'l gobiernu caltuvo la fixación de los precios hasta les eleiciones llexislatives del sábadu 15 de payares de 1986, intentando estrayer dividendos políticos del plan.

La estratexa eleutoral funcionó: el PMDB (Partíu del Movimientu Democráticu Brasilanu, partíu del presidente Sarney), ganó les eleiciones pa gobernador en casi tolos Estaos del país. La economía, sicasí, quedóse desorganizada, y l'inflación disparó díes dempués de les eleiciones. Llanzóse'l Plan Cruzáu II, ensin que la situación ameyorara. Esi procesu remató col decretu de la moratoria nel pagu de la delda esterna que'l gobiernu brasielño yá nun podía siguir abonando, disposición emitida'l 20 de xineru de 1987, decisión considerada discutiniu y pola cual Brasil sufrió graves represalies de los mercaos financieros internacionales.

Plantegóse entós llanzar el Plan Bresser en xunu de 1987, qu'intento detener la inflación esaniciando subsidios y alzando impuestos (pa combatir el creciente déficit estatal), mientres se desenvolvíen obres públiques y esaniciábase el gatíu salarial de 1986. Sicasí, el Plan Bresser nun combatió les traces más distinguíes del Plan Cruzáu (como'l control de precios y l'escesu de gastu públicu) y la inflación siguió xubiendo.

Ante esti nuevu fracasu adoptóse'l Plan Branu el 16 de xineru de 1989, creando una nueva moneda: el cruzáu novo, como retruque a l'acelerada devaluación del cruzáu; el Plan Branu trató d'estabilizar la economía recurriendo al reaxuste de los depósitos bancarios pa evitar el fluxu indetenible de dineru devaluáu dientro de la economía, procesu que causó perdes financieres a munchos ahorristas, ensin llograr ésitu nel combate a la inflación. Al términu del gobiernu Sarney, Brasil queda nuna crisis de hiperinflación: ente los meses de febreru de 1989 y marzu de 1990, la xubida de precios llega al 2751 % añal y al 86 % mensual.

Amás de la hiperinflación na economía, el gobiernu Sarney foi conocíu pol so arteru conducción del procesu de democratización del país, por causa del so pocu enfotu en llamar les urnes y sumir definitivamente del escenário políticu[6][7][8] que remató cola aprobación de la Constitución de 1988 y la realización de les primeres eleiciones direutes para Presidente de Brasil dempués de 29 años. Tamién fueron famoses les acusaciones de corrupción en tolos sectores del gobiernu: el mesmu presidente José Sarney foi denunciáu, anque les acusaciones nun fueron consideraes pol Congresu Nacional.

La cartera de Facienda vio desfilar una serie de titulares, por cuenta de lo inestable de la situación: Francisco Dornelles, Dilson Funaro (autor del Plan Cruzáu), Luiz Carlos Bresser Pereira, Maílson da Nóbrega. Nel so gabinete destacaron amás João Alves Filho (Interior), Luiz Henrique da Silveira (Ciencia y Teunoloxía), Celso Furtado (Cultura) y Antônio Carlos Magalhães (Comunicaciones).

José Sarney foi asocedíu por Fernando Collor de Mello el 15 de marzu de 1990.

Tres la presidencia[editar | editar la fonte]

Dempués del términu de la so presidencia, Sarney siguió la so trayeutoria política como senador pol estáu d'Amapá, cargu qu'anovó en toles eleiciones siguientes, y en 1995 foi designáu presidente del Senáu de Brasil por un ralu de dos años, situación que se repitió nos periodos 2003 a 2005 y nuevamente a partir de 2009, cargu que detenta anguaño.

Obres (títulos en portugués)[editar | editar la fonte]

  • A pesca do curral (ensayu), 1953
  • A canção inicial (poesía), 1954
  • Norte das águas (cuentos), 1969
  • Marimbondos de fogo (poesía), 1978
  • Partíos Políticos (ensayu), 1979
  • Dez contos escolhidos, 1985
  • Brejal dos Guaje y outras histórias, 1985
  • O mundão das águas (novela), 1995
  • O dono do mar (novela), 1995
  • Saraminda (novela), 2000
  • Saudades mortas (poesía), 2002
  • Crônicas do Brasil contemporâneo, 2004, 2 vols
  • Tempo de pacotilha, 2004

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 URL de la referencia: http://www.ordens.presidencia.pt/?idc=154.
  4. URL de la referencia: http://www.moe.gov.cn/s78/A22/xwb_left/moe_829/tnull_44386.html. Data de consulta: 11 abril 2019. Llingua de la obra o nome: chinu. Editorial: Ministerio de Educación de la República Popular China.
  5. D'antena amestada - NEMP-UnB
  6. Deputado Chicu Alencar, discursu proferíu na Câmara dos Deputados em 16 de março de 2005, mientres a sessão de homenagem aos 20 ano do retorno à democracia.
  7. Senadores Pedro Simon, Marco Maciel, Arthur Virgílio, discursos proferíos non Senáu Federal em 15 de março de 2005, mientres a sessão de homenagem aos 20 ano do retorno à democracia.
  8. Seminário "Olhares sobre 1985, Vinte Anos de Redemocratização do Brasil: Bancia ente estadistes", Jornal do Brasil, discursos de Julio María Sanguinetti y Raúl Alfonsín, em 9 de maio de 2005.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
João Figueiredo
Tancredo Nieves (Nun llegó a asumir)
Presidente de Brasil
15 de marzu de 1985
- 15 de marzu de 1990
Socesor:
Fernando Collor de Mello