José María Obando

De Wikipedia
José María Obando
Presidente de Colombia

1r abril 1853 - 17 abril 1854
José Hilario López - José María Melo
miembru de la Cámara de Representantes de Colombia

Vida
Nacimientu Caloto8 d'agostu de 1795[1]
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte El Rosal29 d'abril de 1861[2] (65 años)
Causa de la muerte homicidiu
Estudios
Estudios Israel
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticu
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

José María Ramón Obando del Campu (8 d'agostu de 1795Caloto – 29 d'abril de 1861El Rosal) foi un militar y políticu neogranadino, vicepresidente encargáu de la Nueva Granada en 1831 y escoyíu presidente de la República en 1853-1857. Estudió nel seminariu de Popayán y na Universidá del Cauca.

Biografía[editar | editar la fonte]

Obando nació'l 6 d'agostu de 1795 en Güengüé, ente les faciendes Quebradaseca y García.[4] Yera fíu illexítimu de Joseph de Iragorri y Ana María Lemos,[5] dos nuevos de l'aristocracia local.[6] Ye bautizáu como José María Ramón Iragorri Crespo pero la Ilesia católica primió por que nun lo criara una madre soltera.[7] Foi adoptáu a los dos años polos ricos comerciantes pastusos avecindados en Popayán y que-y dieron el so apellíos, Juan Luis Obando del Castillo y Frías y María Agustina del Campu y López,[5] fondos realistes que al españar la revolución en 1811 abellugar en Campera. Por eso xúnese a los exércitos realistes como capitán.[7]

Obando casóse con Dolores Espinosa de los Monteros, con quien tuvo seis fíos (Cornelia Juana, Simón José Bernabé, José María Eugenio, Micaela, José Dolores) antes de finar nel partu del postreru d'ellos. En 1836 casar por segunda vegada con Timotea Carvajal Marulanda, con quien tuvo otros cinco fíos.

Trayectoria políticu-militar[editar | editar la fonte]

Independencia nacional ya insurrección contra Bolívar[editar | editar la fonte]

Obando foi teniente coronel del exércitu realista, pero'l 7 de febreru de 1822 incorporar a les files independentistes y dirixó la llucha que ganó a los realistes de Campera. El xeneral Francisco de Paula Santander poner a cargu del mandu civil y militar d'esa ciudá.

Xunto a José Hilario López, remontar en 1828 contra'l gobiernu de Simón Bolívar. Dempués de llograr una victoria en La Fastera, Obando retirar a Campera y entró n'arreglos con Bolívar, quien lo promovió a xeneral en 1829 en Guayaquil, y nomar comandante xeneral del Departamentu del Cauca. Anque foi sindicáu pola autoría intelectual del asesinatu del Mariscal Antonio José de Sucre en 1830, esti cargu nunca foi probáu.

República de la Nueva Granada[editar | editar la fonte]

Al retirase Bolívar, en setiembre de 1830 el xeneral bolivariano, Rafael Urdaneta, derrocó al presidente Joaquín Mosquera, nomáu pol Congresu. Obando y otros convocaron l'Asamblea Caucana de Buga y entamaron un exércitu que dempués de la muerte de Bolívar trunfó cerca de Palmira, na batalla de Papayal, el 10 de febreru de 1831. Tres l'arrenunciu de Urdaneta, Mosquera volvió ocupar la presidencia de Colombia'l 2 de mayu de 1831 y Obando ye nomáu entós pola Convención Constituyente, Vicepresidente. El 23 de payares de 1831 asumi como primer presidente de la República de Nueva Granada. En febreru de 1832 tocó-y sancionar la nueva Constitución, en que la so redacción tuvo un influxu democráticu.

Les eleiciones de 1832 dieron el trunfu a Santander como presidente y como vicepresidente a José Ignacio de Márquez. Obando foi nomáu ministru de Guerra, pero tuvo que dexar el ministeriu pa viaxar a Nariño mientres la guerra colombo-ecuatoriana, a recuperar esti territoriu invadíu por Juan José Flores, aniciándose dempués en Popayán. En 1833 Obando creó nesa ciudá la Sociedá d'Educación Primaria, la primera que s'estableció nel país. Obando consideraba que la educación primaria yera la base de la formación democrática.

En 1840 sublevar contra'l presidente José Ignacio de Márquez mientres la llamada guerra de los Supremos de la que se declaró "Supremu direutor".[8] Foi ganáu en La Chanca, cerca de Cali, el 11 de xunetu de 1841. Escorrióse-y al traviés del sur, fuxendo pol ríu Putumayo y el ríu Amazones escontra'l Perú. Establecer en Lima, onde recibió asilu políticu del presidente xeneral Juan Crisóstomo Torrico. Derrotáu ésti por Francisco Vidal, tuvo que dirixise a Chile, onde foi amigu de dellos exiliaos como Domingo Faustino Sarmiento, Andrés Bello y otros.

Sofitó la eleición de José Hilario López a la presidencia de la República en 1849. Gracies al indultu de 1849, tornó a la so patria en marzu d'esi añu y foi nomáu por López gobernador de la Provincia de Cartaxena. En 1850 foi escoyíu a la Cámara de Representantes y designáu como Presidente d'esa corporación.

Presidencia[editar | editar la fonte]

En 1853 col sofitu de López y de les Sociedaes Democrátiques de los artesanos y con una inmensa popularidá, Obando foi escoyíu Presidente de la República, tomando posesión el 1º d'abril y funda lo que sería'l Partíu Nacional retomáu por Miguel Antonio Caro y Rafael Núñez. La unión de los lliberales gólgotas colos conservadores contra'l so gobiernu poner en minoría nel Congresu y coles gobernaciones y la mayoría de les alcaldíes na so contra. En cantu de ser destituyíu, los artesanos y el xeneral izquierdista José María Melo, ufiertáron-y la posibilidá de convertise en dictador popular, lo cual nun aceptó. Foi entós deteníu y encarceláu polos revolucionarios que tomaron el poder el 17 d'abril de 1854.

Una vegada ganada la revolución, en 1855 el Senáu y la Corte Suprema acusar como responsable, pero dempués del xuiciu los dos corporaciones absolver. Obando tornó al Cauca.

Guerra civil de 1860 y muerte[editar | editar la fonte]

Obando reconciliar col so tradicional enemigu Tomás Cipriano de Mosquera. Foi nomáu xefe de les milicies caucanas. Movilizar a debelar la rebelión conservadora del norte del Valle del Cauca, que fuera ganada cerca a Buga, n'El Esmarranáu (1860).

En 1861 dirixir a Bogotá pa sofitar la rebelión de Mosquera contra'l presidente conservador Mariano Ospina Rodríguez, pero foi emboscado y muertu en Cruz Verde (actual conceyu de La Rosal (Cundinamarca).[9])

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 136166/jose-maria-obando-del-campo. Apaez como: José María Obando del Campo. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Jose-Maria-Obando. Apaez como: Jose Maria Obando. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Torres Méndez, Ramón. José María Obando. Hestoria y Biografía. Publicáu'l 30 de setiembre de 2017. Consultáu'l 13 d'avientu de 2017.
  5. 5,0 5,1 Campu-naz-el-8-de-agostu-de-1795-en-Guengue José María Ramón Obando del Campu. Scribd
  6. José María Obando. Biografíes y vides.
  7. 7,0 7,1 José María Obando. Busca biografía.
  8. Guerra de los Supremos | banrepcultural.org
  9. «Unes cartes en redol a la muerte de Obando». El Tiempu, Lectura Dominicales:  p. 3. 30 d'abril de 1961. https://news.google.com/newspapers?id=0z4gAAAAIBAJ&sjid=5GgEAAAAIBAJ&pg=1406%2C4443770. Consultáu'l 7 d'avientu de 2016. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]