José María Blázquez Martínez

De Wikipedia
José María Blázquez Martínez
profesor


caderalgu d'universidá

Vida
Nacimientu Uviéu7 de xunu de 1926[1]
Nacionalidá España
Muerte Madrid27 de marzu de 2016[2] (89 años)
Estudios
Estudios Universidá de Salamanca
Nivel d'estudios doctor
Direutor de tesis de José Remesal Rodríguez
Urbano Espinosa Ruiz (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[3]
Alumnu de Antonio García y Bellido
Oficiu historiador, arqueólogu, profesor universitariuescritor
Emplegadores Universidá Complutense de Madrid
Universidá de Salamanca
Premios
Miembru de Academia Nacional de los Linces (es) Traducir
Real Academia de la Historia
Instituto Arqueológico Alemán (es) Traducir
Sociedá Hispánica d'América
Colexu Llibre d'Eméritos
Real Academia de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes de Córdoba (es) Traducir
Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría (es) Traducir
Real Academia de Bones Lletres de Barcelona
Real Academia de Cultura Valenciana
Academia de les inscripciones y llingües antigües
Cambiar los datos en Wikidata

José María Blázquez Martínez (7 de xunu de 1926Uviéu – 27 de marzu de 2016Madrid)[4][5][6] foi un historiador español. Foi caderalgu de Historia Antigua de la Universidá de Salamanca y de la Universidá Complutense de Madrid y Académicu Numerario de la Real Academia de la Historia, escoyíu en 1987 cola medaya nᵘ13.

Biografía[editar | editar la fonte]

Fixo los sos estudios en Filoloxía Clásica y doctoróse en Filosofía y Lletres pola Universidá de Salamanca con una tesis sobre Relixones primitives de Hispania I. Fontes lliteraries y epigráficas, publicada en Madrid en 1962. Amplió estudios en distintes universidaes y centros d'investigación estranxeros. Empecipió la so carrera como profesor d'Arqueoloxía Clásica pa darréu ocupar la cátedra de Historia Antigua Universal y d'España en dicha Universidá. Pasó depués a la Universidá Complutense de Madrid como caderalgu de Historia Antigua d'España. Con esta cátedra, la segunda creada n'España con esa denominación, la enseñanza nel estensu ámbitu de la investigación de la Historia Antigua específicamente hispana esperimentó una gran meyora.

Mientres dellos años Blázquez pasó estancies d'investigación semestrales na Universidá de Marburg (Alemaña) como becariu del DAAD.[7] Foi direutor del Institutu Español d'Arqueoloxía "Rodrigo Caro" del CSIC (asocediendo nello al so maestru, el profesor Antonio García y Bellido), dirixó la revista Archivu Español d'Arqueoloxía y foi fundador y direutor de Gerión (UCM), según cofundador del "Archivu Epigráfico de Hispania" (UCM) y de la so revista Hispania Epigraphica, de que'l so conseyu de redaición siguía formando parte.

Impulsó na so docencia la importancia y la validez del usu de fontes diverses pa la investigación, sobremanera de l'Arqueoloxía y la Epigrafía, dando a la indagación histórica una identidá propia. A partir de les enseñances del profesor Blázquez formóse una xeneración completa d'estudiosos de la Historia. Munchos de los sos alumnos ocuparon cátedres y titularidaes en distintes universidaes.

Amás del so extensísima producción científica, na que destaca tamién la publicación de numberosos manuales, Blázquez combinó'l so llabor docente cola actividá de campu, dende les escavaciones de Cástulo n'España a les más recién investigaciones nel monte Testaccio de Roma, xunto col so antiguu alumnu'l profesor José Remesal Rodríguez.

Foi doctor honoris causa poles universidaes de Bolonia, Salamanca, Valladolid y Lleón, siendo electu pola Universidá Carlos III de Madrid el 1 de febreru de 2013. Foi miembru amás de numberoses academies ya instituciones españoles, europees y americanes: Miembru Ordinariu del Institutu Arqueolóxicu Alemán de Berlín, de la Hispanic Society of America, y Correspondiente de l'Academia Nazionale dei Lincei de Roma.

Foi coles mesmes miembru del Colexu Llibre d'Eméritos, Presidente de la Sociedá Española d'Orientalistes, miembru de The New York Academy of Sciences y presidente d'honor de la Sociedá Española de Iranología. Foi igualmente académicu correspondiente de la Academie des Inscriptions et Belles-Lettres de París, y de les Córdoba, Santa Isabel d'Hungría de Sevilla, de la de Cultura Valenciana y de la de Bones Lletres de Barcelona.

Tuvo casáu cola arquiteuta alemana Beatrix Schwaar. Los sos restos fueron soterraos el llunes 28 de marzu de 2016 na tumba familiar del campusantu de San Carlos Borromeo de Salamanca, la ciudá onde tenía los sos raigaños y en que la so universidá enseñara mientres dellos años.

Obra[editar | editar la fonte]

Destacó especialmente, dientro de l'Arqueoloxía, nel estudiu de los mosaicos romanos peninsulares, que'l so catálogu xeneral pol CSIC impulsó decididamente, siendo autor de dalgunos de los sos volumes, y, dientro de la Historia Antigua, no referío al cristianismu primitivu. A lo llargo de tola so vida nun dexó d'interesase pol estudiu de la identidá relixosa de los distintos pueblos prerromanos de Hispania (tema al que dedicó yá'l so tesis doctoral) y por integrar les sos contribuciones dientro del estudiu de les relixones na historia mediterránea. En temes d'Oriente, interesóse especialmente nel arte persa antiguu y nes manifestaciones relixoses del Irán preislámico, siendo ésta la razón pola que foi escoyíu pa la presidencia d'honor de la Sociedá Española de Iranología, cuando ésta fundóse en 2009.

Premios y reconocencies[editar | editar la fonte]

Ente'l so premios cunten la Gran Medaya de Plata d'Arqueoloxía de l'Academia d'Arquiteutura de París, el Premiu Franz Cumont de l'Academia de Bruxeles, el Premiu Roma 2003 y el Premiu Caballos d'Oru de Venecia en 2003. En xunu de 2010 foi nomáu Conseyeru d'Honor del Centru d'Estudios Linarenses, en pronunciando'l correspondiente discursu académicu d'ingresu que llevó por títulu "Cuarenta años d'estudios sobre Cástulo".

El profesor José María Blázquez foi maestru de delles xeneraciones d'historiadores ya inspiración de munches de les llinies d'investigación qu'elles siguieron. Amás de la so atención especial a la relixosidá de l'Antigüedá o a la iconografía de los mosaicos, bona parte de la so obra toma la romanización, la colonización fenicia, Tartessos, y polo xeneral el Mediterraneu Antiguu.

En 1998, por cuenta de la so recién xubilación, la Universidá Complutense de Madrid publicó un Homenaxe a José María Blázquez en seis volúmenes, coordináu por dos de los sos discípulos más cercanos, Julio Mangues y Jaime Alvar, nel que participaron munchos otros de quien se formaren con él en distintes etapes de la so vida académica, xunto a otros colegues y amigos de los distintos campos nos que trabayó.

En marzu de 2007, por alcuerdu de la xunta de gobiernu del Conceyu de Mérida, foi-y dedicada una cai nel nuevu enanche oriental de la ciudá.[8]

El 29 de marzu de 2016, con ocasión del so fallecimientu, el ministru d'Educación, Cultura y Deporte, nuna nota oficial, llamentó la so perda y declaró:

José María Blázquez ye una referencia imprescindible pa conocer el nuesu pasáu... Blázquez dexa un legáu importante tantu pola so vasta producción científica, como pol so calquier, que creó escuela nun ampliu númberu de discípulos que s'atopen n'activu.[9]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 12019531g. Apaez como: José María Blázquez. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. URL de la referencia: http://www.abc.es/cultura/abci-fallece-catedratico-historia-jose-maria-blazquez-201603272049_noticia.html.
  3. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: mub2013785085. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  4. Cuenca, Luis Alberto de (27 de marzu de 2016). Fina'l catedráticu d'Historia, José María Blázquez. ABC. https://www.abc.es/cultura/abci-fina-catedratico-historia-jose-maria-blazquez-201603272049_noticia.html. Consultáu'l 28 de marzu de 2016. 
  5. historia antigua-FG12279297#.Ttt1Ia3KQkWcUZo Muerre José María Blázquez, referente de la Historia Antigua. La Razón. 28 de marzu de 2016. http://www.larazon.es/cultura/muere-jose-maria-blazquez-referente-de-la historia antigua-FG12279297#.Ttt1Ia3KQkWcUZo. Consultáu'l 28 de marzu de 2016. 
  6. Fina José María Blázquez, maestru de xeneraciones d'historiadores. El Comercio. 28 de marzu de 2016. https://www.elcomercio.es/cultures/201603/28/fina-jose-maria-blazquez-20160328004940-v.html. Consultáu'l 28 de marzu de 2016. 
  7. La so biografía pol doctoráu h.c. na Universidá Carlos III (2013).
  8. Arqueólogos, historiadores y reis dan nome a 9 cais. El Periódico Extremadura. 21 de marzu de 2007. http://www.elperiodicoextremadura.com/noticias/merida/arqueologos-historiadores-reis-dan-nome-9-cais_292644.html. Consultáu'l 1 d'abril de 2016. 
  9. "José María Blázquez ye una referencia imprescindible pa conocer el nuesu pasáu". La Moncloa. 29 de marzu de 2016. http://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/mecd/Paginas/2016/290316pesamejmblazquez.aspx. Consultáu'l 30 de marzu de 2016. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Necrolóxiques:


Predecesor:
Pedro Sáinz Rodríguez
centru Real Academia de la Historia
Medaya 13

1987 - 2016
Socesor:
-