José Gaspar Rodríguez de Francia

De Wikipedia
José Gaspar Rodríguez de Francia
Presidente de Paraguái

12 ochobre 1813 - 12 febreru 1814
Fulgencio Yegros - Fulgencio Yegros
Vida
Nacimientu Yaguarón6 de xineru de 1766[1]
Nacionalidá Imperiu Español
Bandera de Paraguái Paraguái
Muerte Asunción20 de setiembre de 1840[1] (74 años)
Sepultura Panteón Nacional de los Héroes (es) Traducir
Causa de la muerte apoplejía (es) Traducir
Familia
Fíos/es Ubalda García de Cañete
Estudios
Estudios Universidá Nacional de Córdoba
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu abogáupolíticu
Premios
Movimientu contrarrevolucionariu
Carlotismo (es) Traducir
Graduación xeneral de brigada
Cambiar los datos en Wikidata

José Gaspar Rodríguez de Francia y Velasco (6 de xineru de 1766Yaguarón – 20 de setiembre de 1840Asunción), conocíu como José Gaspar Rodríguez de Francia o como Doctor Francia o pa los paraguayos de la so dómina como Karaí Guazú ye consideráu l'ideólogu y principal dirixente políticu que llevó alantre'l procesu de la independencia del Paraguay de les Provincies Xuníes del Rio de la Plata, del Imperiu de Brasil y de la corona española.

Dómina pre-revolucionaria[editar | editar la fonte]

Pel añu 1750, con once años d'edá, Joseph Engracia García Rodrigues de França llegó a Asunción como parte d'un grupu de colonos provenientes de Mariana, llamaos pol gobernador de la provincia pa la llantadera, cultivu ya instalación d'una fábrica de tabacu torcíu nel Paraguay. Nel añu 1762 casóse con María Josefa Fabiana Velasco y Yegros natural d'Asunción (Gobernación del Paraguay), sobrina del antiguu gobernador y capitán xeneral de la provincia Fulgencio Yegros y Ledesma. Esti matrimoniu tuvo cinco fíos, de los cualos el terceru y primer varón foi José Gaspar Rodríguez de Francia, que llevó'l nome de José pol padre y de Gaspar por nacer el día de Reyes.[3].[n 1]

Estudios[editar | editar la fonte]

Cursó los sos estudios básicos n'Asunción, y depués treslladóse a la Universidá Real de Córdoba del Tucumán, de la que egresó en xunetu de 1785. Ellí cursó Teoloxía llogrando los siguientes títulos:

"El títulu orixinal y bien completu que tengo nel mio poder de los graos de Bachiller Llicenciáu y Maestru en Filosofía y de Bachiller Llicenciáu y Doctor en Sagrada Teoloxía [...] tener repitíes vegaes presentáu nesti gobiernu y pa non yá equí sinón tamién na Secretaría del Virreinatu"
José Gaspar Francia al xuez Castelví (8/3/1803) (Vázquez, 1975, p. 60, documentu 25)

Foi tamién ellí onde s'introdució nes llectures prohibíes de los filósofos y enciclopedistes franceses.

Candidatu a diputáu de la provincia ante la Xunta Suprema Central[editar | editar la fonte]

En xineru de 1809, la Xunta Suprema Central determinó que los cabildros, incluyíos los americanos, teníen d'escoyer un diputáu en calidá de representante ante dichu organismu. Tratóse, non solo d'una forma de legitimarse a si mesma, sinón que la convocatoria introdució una novedá na esfera política pública al crease un "espaciu políticu representativu qu'antes nun esistía".[4] Siguiendo les instrucciones de la Real Orde del 22 de xineru de 1809, el cabildru d'Asunción axuntó'l 4 d'agostu de 1809 pa escoyer un representante na Xunta Suprema Central. El métodu foi'l siguiente: l'alcalde de primer votu, don José de Astirraga, propunxo una terna integrada pol gobernador Velasco, el síndicu procurador doctor Francia y el teniente coronel José Antonio Zavala. Tolos demás capitulares acompañaron esta moción. Depués, por sortéu, resultó escoyíu'l doctor Francia quien aceptó la eleición y nel supuestu de ser escoyíu como diputáu del virreinatu treslladase a la Corte pa desempeñar el cargu. Esti sistema eleutoral amuesa la visión tradicional de la representación antigua onde, partiendo de la moción d'una terna fecha por un miembru del cabildru y aceptada polos restantes once miembros del cuerpu, determinar, per mediu del azar, quien va ser el diputáu que va representar a la provincia.[5]

Nos antecedentes que lu fixeron figurar na terna detalláronse les funciones desempeñaes pol doctor Francia hasta esi momentu: docente de llatinidá nel Real Colexu Seminariu, rexencia de la cátedra de víspores de teoloxía, ganada n'oposición a Francisco Javier Bogarín. De resultes del so estudiu del derechu, demostró al públicu y maxistraos la so capacidá y conocencia en distintos asuntos encamentaos pol Foru como defensor de Capellaníes y Obres Pías y Promotor Fiscal de la Real Facienda (1807-1809). En 1808, pol so "reputación y bon nome", foi escoyíu alcalde ordinariu de primer votu, según diputáu interín del Real Consuláu. "Na actualidá [1809]", dicía l'informe, "desempéñase como síndicu procurador xeneral". La función d'un alcalde ordinariu del primer votu consistía n'actuar como xuez de primera instancia, portar en públicu varar, signu de l'alministración de xusticia, presidir el Cabildru y nos oficios relixosos sentase al llau del gobernador de la provincia.[6] Nestos antecedentes nun figuró la redaición d'un memorándum empobináu al virréi en 1804 sobre los "actos vandálicos" cometíos por José Espínola y Peña que'l so impautu políticu sumar a otres causes que determinaron la sustitución del gobernador Lázaro de Ribera por Bernardo de Velasco.[7]

Congresu del 24 de xunetu de 1810[editar | editar la fonte]

El 21 de xunu de 1810 aportó a Asunción el coronel paraguayu José d'Espínola y Peña, unviáu pola Xunta de Buenos Aires con pliegos empobinaos al gobernador Velasco y al cabildru d'Asunción, nes que s'esplicaba les intenciones de la Xunta y solicitábase l'adhesión a la mesma. La otra misión, non esplícita, d'Espínola y Peña yera reemplazar al gobernador español; pero al afayase esta postrera tuvo de fuxir escontra Buenos Aires, escapando de la orde de Velasco d'unvialo deteníu a Concepción, al norte d'Asunción.

Velasco convocó con urxencia un congresu pa tratar la política que tenía d'adoptar la provincia frente a la Xunta de Buenos Aires. Allegaron más de 200 persones. El 24 de xunetu, por aclamación, decidióse nun xuntar a la Xunta de Buenos Aires pero caltener bones rellaciones con ella, acatar al Conseyu de Rexencia d'España ya Indies con asientu en Cádiz y formar una Xunta de Guerra pa defender la provincia d'eventuales ataques dende l'esterior.[8] [9]

La posición política espresada pol doctor Francia nel Congresu foi que la provincia del Paraguay nun tenía d'obedecer al gobiernu español nin a nengún otru y la so firma nun figuró na acta final del mesmu:

"Esta asamblea nun va perder el so tiempu aldericando si'l cobarde padre o'l apocado fíu ye'l rei d'España. Cada unu d'ellos abdicó dos veces. Los dos demostraron el so débil espíritu y el so deslleal corazón. Más sía o nun sía rei d'España unu d'ellos, ¿qué nos importa a nós? Nengún d'ellos ye yá rei del Paraguay. El Paraguay nun ye patrimoniu d'España, nin provincia de Buenos Aires. El Paraguay ye Independiente y ye República. La única cuestión que tien d'aldericase nesta asamblea y decidise por mayoría de votos ye cómo tenemos de defender y caltener la nuesa independencia contra España, contra Lima, contra Buenos Aires y contra el Brasil; cómo tenemos de caltener la paz interna; cómo tenemos de fomentar la pública prosperidá y el bienestar de tolos habitantes del Paraguay."
Discursu atribuyíu al doctor Francia nel Congresu Xeneral del 24 de xunetu de 1810 según rellatu de fray Francisco Javier Bogarín.(Vittone, 1960, p. 13/14)

Consocio del gobernador de la Provincia del Paraguay[editar | editar la fonte]

José Gaspar Rodríguez de Francia.

La Xunta de Buenos Aires nun recibió de bona gana lo dispuesto pol congresu del 24 de xunetu de 1810. Castelli y Moreno unviaron emisarios a Asunción pa provocar un llevantamientu contra Velasco. El doctor Pedro Somellera púnxose al frente y esploró, ente otros, al doctor Francia pero esti escusóse diciendo que tenía d'estudiar primeramente les propuestes y fixo tolo posible pa nun venceyase colos "porteñistas". En setiembre de 1810, afayóse la combalechadura y fueron deteníos dellos implicaos. El plan incluyía la decapitación del gobernador y allegaos. Velasco los confinó nel fuerte Borbón, al estremu norte del país. La Xunta de Buenos Aires resolvió entós unviar una espedición militar al mandu de Manuel Belgrano, la que provocó la unidá de la población de la provincia frente al exércitu invasor.

Derrotáu Belgrano nes batalles de Paraguarí y Tacuarí, producióse un fechu inesperáu. Manuel Atanasio Cabañas, al mandu del exércitu provincial, dexó la retirada del enemigu, totalmente corralada, al otru llau del Paraná con armes y pertrechos. Esti estrañu armisticiu con Belgrano foi criticáu pol doctor Francia. Un amigu so, Antonio Recalde, propunxo al Cabildru que Cabañas tenía de xustificar les razones de tal actitú.

Como les fuercies de Belgrano siguieron siendo una amenaza yá que podíen recibir refuerzos de Corrientes y Santa Fe, Cabañas, por indicación de Velasco, pidió auxiliu al Capitán Xeneral Diego de Souza de San Pedro de Ríu Grande (güei Rio Grande do Sul, Brasil) ensin mentar l'armisticiu con Belgrano:

" [...] va quedar V.S. enteráu de la batalla que dieron tropes del Rei a los insurxentes nos campos de Paraguarí y Tacuarí, y de la derrota qu'estos van careciendo na rápida y violenta fuga que lleven pa salvar les reliquies del so exércitu. [...] Nun duldar que na so arrogancia voi atopar cuantos auxilios pueda precisar pa dar l'últimu golpe a los rebeldes"
Oficiu d'Atanasio Cabañas al coronel Francisco Xavier de Chagas (Rodríguez Alcalá de González Oddone , 1996, p. 589)

Diego de Souza ufiertó una fuercia de diez mil homes "pa socorrer a les autoridaes llexítimamente constituyíes [...] contra los revolucionarios de Buenos Aires". [10]

El 14 d'abril de 1811, el teniente de dragones José de Abreu llegó a Itapúa coles mires d'alcordar con Velasco l'ayuda qu'ufiertaba Souza. El 9 de mayu presentar n'Asunción, siendo recibíu polos españolistes "como un don del cielu". Asumiendo la inminente invasión portuguesa y el rumor de que Velasco taba al tanto de lo qu'entamaben los conspiradores, los oficiales Pedro Juan Caballero y Ignacio Iturbe tomaron el cuartel na nueche del 14 de mayu. La conducción del golpe, dada l'ausencia de Cabañas y Yegros, recayó nel doctor Francia, según consta en dellos documentos.

"Falóse-y al doctor José Gaspar Francia, quien conviniendo en dirixir la empresa, instruyó'l plan que se debía executar"
Mariano Antonio Molas (Chaves, 1958, p. 98)

Velasco foi obligáu polos insurrectos a aceptar dos consocios nel gobiernu de la provincia: el doctor José Gaspar de Francia y Juan Valeriano de Zeballos, esti postreru un comerciante español que desempeñara dellos cargos na alministración colonial. Esta cuasi-subrogación implicó dixebrar el "cargu" de gobernador, que Velasco caltuvo colos correspondientes atributos, y el "mandu" que compartió en forma acomuñada colos otros dos consocios.[11]

Nel bandu del 17 de mayu de 1811, que la so autoría ye del doctor Francia, establecióse:

  • que'l gobiernu y los comandantes acuartelaos nun tienen por oxetu apurrir la provincia a Buenos Aires nin suxetar a potencia estranxera;
  • reconocer al "desgraciáu soberanu" Fernandu VII;
  • confederase cola ciudá de Buenos Aires sobre la base de la igualdá de derechos;
  • los vecinos tendrán de siguir cola so vida normal;
  • nun se va dexar nengún agraviu a los vecinos per parte de les tropes acuartelaes;
  • tolos vecinos, milicies, etc. tendrán d'apurrir armes, pólvora y municiones;
  • queda prohibíu estrayer d'esta ciudá (Asunción) y de la provincia tou tipu d'armes.[12]

Pa demostrar a la Xunta de Buenos Aires la bona voluntá del nuevu gobiernu, decidió retirase les tropes que n'abril, y en forma preventiva, ocuparen Corrientes.[13]

Mientres el curtiu gobiernu de Velasco y los sos consocios, Francia dirixó la política interior y esterior del país, camudó la composición del cabildru ya incorporó a pequeños hacendados conocíos por él.[14] La prioridá del momentu foi aselar a la corte de Rio de Janeiro y al capitán xeneral Diego de Souza y el so unviáu Abreu, testigu presencial de los cambeos nel gobiernu. Nuna nota que Abreu tenía de llevar estimóse la ufierta d'ayuda militar y aseguróse que la provincia caltendría bones rellaciones con Buenos Aires ensin "apoderase una a otra".[15]

El 1° de xunu unviaron invitaciones a determinaos destinatarios p'asistir a l'asamblea a realizase'l 17 de xunu. Estes notificaciones fueron refrendaes polos dos consocios ensin la firma del Velasco.

"Los consocios del Gobiernu tienen l'honor de citar a Ud. pa la Xunta xeneral que s'hai de celebrar nesta Capital el 17 del corriente pal establecimientu del Gobiernu y afitar les rellaciones d'esta Provincia coles de Buenos Aires y demás del continente. Asunción, xunu 1° de 1811. José Gaspar de Francia, Juan Valeriano de Zeballos"
(Vázquez, 1975, p. 75, documentu 44)} y (Bareiro, 2009, p. 40, documentu 61)

El 9 de xunu de 1811, el gobernador Bernardo de Velasco foi suspendíu y prindáu conxuntamente cola mayoría de los miembros del cabildru. El gobiernu quedó práuticamente a cargu del doctor Francia. El bandu onde se comunicó esta novedá foi robláu puramente polos oficiales sulevaos anque, según l'historiador Julio César Chaves, pola "redaición y estilu, prueben ser de Francia".[16][17] [18]

Vocal de la Xunta y diputáu de la Provincia[editar | editar la fonte]

Espulsión del asesor de Velasco[editar | editar la fonte]

Antes de la xunta del Congresu del 17 al 20 de xunu de 1811, el doctor Francia neutralizó'l remanar del doctor Pedro Somellera, asesor del gobiernu de Velasco y activu ya importante personaxe que bregaba a favor de la unión con Buenos Aires. Pa ello tuvo qu'exercer una fuerte presión sobre los militares por que estos encarcelar conxuntamente col so hermanu. Asina empezó l'afitamientu del rol del "lletráu" como motor de la política na so calidá d'home de lletres, intelixencia, saber y talentu. Nun ye casualidá que tanto los contemporáneos de los socesos como los primeros ensayos historiográficos definieron la constitución del Estáu paraguayu como una "guerra de secretarios".[19]

Congresu de xunu de 1811[editar | editar la fonte]

L'asamblea abrir con un discursu de los dos consocios onde espunxeron l'orde de día: establecer la nueva forma de gobiernu, afitar les rellaciones cola Xunta de Buenos Aires y demás provincies, y decidir el destín del ex-gobernador Velasco y otros miembros del cabildru que fueren suspendíos nes sos funciones.

Establecióse que l'orde de les votaciones fadríase de tras escontra alantre, esto ye, de los ciudadanos menos importantes a los más importantes, norma que Francia intentara implementar fallidamente nel Cabildru, en 1808.[20][21] Tomó la pallabra en primer llugar un aliáu de Francia, Mariano Antonio Molas. La so moción foi:

  • Quitar a Velasco de too mandu y constituyir nel so llugar una xunta de cinco miembros que'l so presidente y comandante xeneral de les armes sería'l teniente coronel Fulgencio Yegros acompañáu por cuatro vocales: José Gaspar de Francia, capitán Pedro Juan Caballero, presbíteru doctor Francisco Javier (o Xavier) Bogarín y Fernando de la Mora.
  • Quitar de los sos oficios a tolos miembros del Cabildru y qu'en delantre solo los "patricios" [sic] puedan ocupar cargos na provincia debiendo la Xunta nomar "agora" los miembros del nuevu Cabildru en reemplazu de los cesanteados.
  • Prohibir a los españoles europeos el desempeñu de cargos alministrativos na provincia teniendo d'aprovise de nacíos nella o de "americanos" que xunten a la causa.
  • Establecer la rellación con Buenos Aires non solo nun planu d'amistá y bona harmonía sinón xunise a ella pa fundar una sociedá basada en principios de xusticia, equidad ya igualdá.
  • Establecer qu'hasta la xunta del Congresu Xeneral en Buenos Aires, la provincia del Paraguay "va gobernar por si mesma" ensin que la Xunta de Buenos Aires pueda exercer xurisdicción sobre la "forma de gobiernu, réxime, alministración nin otra dalguna causa correspondiente a esta mesma provincia"
  • Suspender el cobru de la sisa y arbitrio sobre la yerba mate y l'estancu del tabacu en Buenos Aires.
  • Unviar un diputáu con votu al Congresu Xeneral a axuntase en Buenos Aires. Con esi envís el congresu estremó la so soberanía en dos actos: per un sitiu retomó la eleición que pal cargu yá tenía'l doctor Francia, y pol otru, habilitar "d'equí p'arriba" pa exercelo. Frente a les decisiones que pudieren tomase en dichu Congresu Xeneral tamién estremó en dos la so soberanía: per una parte la representación del diputáu tenía'l calter de "mandatu imperativu", esto ye, tenía d'obedecer instrucciones precises, y per otra parte, les decisiones que se tomar en dichu Congresu quedaben suxetes a la ratificación del Paraguay "en Xunta plena y xeneral de los sos habitantes y moradores".
  • Suspender, hasta la decisión del Congresu Xeneral próximu a axuntase, la reconocencia de les Cortes, Conseyu de Rexencia y toa otra "representación de l'autoridá suprema o superior de la Nación na provincia del Paraguay.[22]

Esta moción foi aprobada por amplia mayoría [88% de los presentes].

La primer midida de la nueva Xunta foi la unviada de la Nota del 20 de xunetu de 1811 a la Xunta de Buenos Aires, que la so autoría perteneció al doctor Francia.[23] Nella manifestóse la idea de la confederación. Bartolomé Mitre, confundiendo los términos, comentó: "esta foi la primer vegada que resonó na historia arxentina la pallabra Federación".[24]

Primer crisis política[editar | editar la fonte]

Pocos díes dempués producióse'l primer retiru del doctor Francia de la Xunta ante la inxerencia del sector militar na conducción política. Esistíen zones grises onde s'asolapaben el poder de la Xunta, el Cabildru y los militares. Dellos miembros de la Xunta, en forma coleutiva o individual pidieron la so torna. Les cartes intercambiaes demostraron les rellaciones de parentescu y amistá qu'esistíen con Francia.[25] [26] El 2 de setiembre de 1811, el comandante del cuartel, sarxentu mayor Antonio Tomás Yegros, hermanu del presidente de la Xunta, Fulgencio Yegros, pidió al Cabildru la inmediata remoción del vocal Bogarín y la xunta d'un congresu pa nomar otru vocal si'l doctor Francia nun se reincorporaba a la Xunta.[27] El Cabildru pidió a la Xunta la so opinión sobre la tema y por nota solicitó a Francia la so reincorporación. Na respuesta que Francia unvió a otru día manifestó la so oposición a "esti tonu amenazante y decretorio" que fixeren los militares al Cabildru "que nun son nin el pueblu nin la provincia".[28] Dempués de definir la función de los militares y del peligru de la so falta de subordinación y fidelidá preguntóse: "¿Qué seria de la Xunta y la Provincia, si a cada poco los oficiales prevalidos de les armes hubieren de faer tremecer al gobiernu pa llograr con amenaces les pretensiones de la so arbitrio?".[29] La Xunta resolvió suspender al vocal Bogarín y tres una serie de negociaciones colos militares, mediaos pol Cabildru, el doctor Francia reincorporar a la Xunta. Influyó nesti rápidu alcuerdu la llegada de la importante misión Belgrano-Echevarría qu'unvió la Xunta de Buenos Aires.

Les tratativas con Belgrano recayeron nel doctor Francia y les mesmes remataron, depués de llargues negociaciones, nel Tratáu del 12 d'ochobre de 1811. Esti tratáu ratificó la nota del 20 de xunetu de 1811 unviada pola Xunta d'Asunción y la so aceptación pola Xunta de Buenos Aires del 28 d'agostu del mesmu añu. Esta respuesta foi la condición impuesta pola Xunta d'Asunción por que la misión Belgrano-Echevarría nun quedara retenida en Corrientes. Una novedá nel tratáu foi la ratificación de qu'aquello que s'alcordara nel Congresu Xeneral sería ad referendu d'un congresu paraguayu. El doctor Francia foi designáu como diputáu p'asistir a esi congresu que dempués nunca se realizó.

Segunda crisis política[editar | editar la fonte]

N'avientu de 1811 españó una nueva crisis política de carauterístiques similares a la que motivara'l primer retiru del doctor Francia. Nuevamente ciertos miembros del sector militar, cola complicidá o preste de miembros de la Xunta frayaron el poder d'esta. Francia retirar de la xunta y propunxo que se realizara un nuevu congresu pos col so arrenunciu yeren dos los vocales que faltaben. En nota del 16 d'avientu de 1811, adoptando esta vegada una llinia dura, los trés miembros restantes, sofitándose nel poder militar, refugaron les sos razones:

"La nenguna adhesión d'esti Gobiernu a ciertes arbitrariedaes que por nada caracterizaes y sellaes col espíritu públicu, graduar puramente personales, afayó y fixo ver qu'Usté nada menos trata de dixebrar los sos intereses de los de la Patria sol especioso y decantáu títulu d'amor a esta [...] Va Tener Usté entendíu que dende esti momentu faíse-y especialmente responsable de tolos daños y perxuicios que se sigan y irroguen a aquella, dimanados de la so separación arbitraria, y demás novedaes de que se constituyó autor"
Xunta Cimera Gubernativa al vocal Francia (Vázquez, 1975, p. 81 documentu 54)

Magar l'amenaza, dos díes depués, Francia refugó de la mesma estes acusaciones y ufiertó dexar el cargu y arrenunciar. La crisis siguió afondándose cuando los miembros del Cabildru, en nota empobinada a Francia'l 24 d'avientu, llamentaron el so alloñamientu en tiempos tan difíciles. Pero foi nel oficiu del 31 d'avientu de 1811 empobináu a Yegros, Caballero y Mora onde'l Cabildru afitó la so posición alvirtiendo:

"[...] que faltando los dos sabios referíos vocales [Francia y Bogarín] [...] y que son los que suplíen cola so ciencia la insuficiencia de los demás, nun puede dase espediente a los negocios públicos y col aciertu y seguridá correspondiente a un nuevu gobiernu"
El Cabildru a la Xunta Cimera Gubernativa (Vázquez, 1975, p. 82, documentu 56)

El Cabildru trató de torgar adicionalmente que la menguada Xunta intentara nomar por si mesma los reemplazantes ensin llamar a un congresu ad-hoc como pidía Francia. Magar la Xunta refugó esta nota nun realizó cambeos, dexó en suspensu l'arrenunciu de Francia y la separación Bogarin pa nun convocar a un nuevu congresu. Pa cubrir les funciones nomó como asesor a Gregorio Tadeo de la Cerda, un amigu de De la Mora. D'orixe cordobés, tenía muncha esperiencia alministrativa a la que sumaba'l so oportunismu y falta de principios. Pola poca capacidá de los trés miembros de la Xunta práuticamente exerció'l gobiernu mientres l'ausencia del doctor Francia.[30]

Ente avientu de 1811 y payares de 1812, dende la so casa en Ibiray, nes contornes d'Asunción, el doctor Francia siguió exerciendo la so influencia al traviés del Cabildru y, sobremanera, empezó un llargu procesu de construcción d'una nueva fuercia político integrada por llabradores y hacendados de la campaña, única capaz d'oponer resistencia al sector de militares, grandes hacendados y comerciantes qu'apoderaben n'Asunción.

La política de la Mora y de la Cerda foi buscar l'alcuerdu ente los comerciantes del Paraguay y Buenos Aires pa caltener les esportaciones ya importaciones atenuando amás la presión contra'l grupu español de la provincia.[31]Tolos comerciantes, fueren o non españoles, sofitaben a de la Mora porque tarrecíen les represalies de los criollos. A mediaos de 1812 Mora llogró aumentar los sos venceyos con esi sector casándose cola nieta de José Coene, el más ricu hacendado y comerciante de la provincia.

Nel interior les condiciones de seguridá deterioráronse. Desertores armaos del exércitu d'Artigas ingresaron por Misiones a la Provincia produciendo tou tipu de desordes nos partíos del sur lindantes col ríu Paraná. Les midíes adoptaes resultaron insuficientes. La xunta se desacreditó al nun poder controlar la seguridá nel interior: "Percibíase la incompetencia de Yegros, Caballero yera malapenes la solombra d'ésti". Un historiador señaló qu'unu de los motivos yera que Fulgencio Yegros recibiera obsequios d'unu d'l'autores d'estos polveros y pasaba per alto les sos aiciones.[32] El vocal de la Mora resultó débil pa contener les aiciones de Yegros.

Al cumplise l'añu de la revolución produció'l primer síntoma de que daqué nun andar bien nel gobiernu. El 15 de mayu de 1812, nuna nota personal, Antonio Tomás Yegros, en nome de "toos los oficiales" [del cuartel] y de la Xunta pidiólu que vuelva ocupar el so cargu. Ensin apuru, depués de siete díes de demoranza, Francia respondió que taba dispuestu a aldericar la so reincorporación y amestó: "Diga usté a los oficiales qu'en tou tiempu y en cualquier coxuntura por desgraciada que fora, voi acompañar como'l más seguru amigu".[33] Recién en payares de 1812, Yegros y Caballero, primíos perdayures y con una situación internacional en permanente deterioru por cuenta de la presión de Buenos Aires por que'l Paraguay unviara un diputáu al Congresu del añu XIII, solicitáron-y que vuelva a la Xunta. El 16 de payares de 1812 Francia robló un alcuerdu con Yegros y Caballero y retomó les sos funciones na Xunta. Creóse un segundu batallón, equivalente en fuercia al primeru, al mandu del vocal decanu doctor Francia.[34] D'esta manera Francia llogró permediar el poder de los militares y a partir d'entós la conducción de la Xunta quedó práuticamente nes sos manes.

El vocal Fernando de la Mora foi suspendíu'l 4 de xunu de 1813 y a mediaos de setiembre del mesmu añu foi espulsáu definitivamente de la Xunta. Díes dempués, el so influyente amigu Gregorio de la Cerda tuvo qu'abandonar el país acusáu de ser informante del Triunviratu porteño.[35]

Creación del Consuláu[editar | editar la fonte]

En mayu del añu 1813, l'Asamblea Xeneral Constituyente axuntada en Buenos Aires unvió a Asunción al diputáu Nicolás d'Herrera, cola misión de convidar a esa provincia a unviar un representante a la mesma ya incorporase a les Provincies Xuníes. L'unviáu vieno precedíu por fechos pocu favorables: la indebida retención per parte de Buenos Aires de productos paraguayos por 53 000 pesos y la nueva política de sanciones que dobló l'impuestu a los "tabacos estranxeros". Por iniciativa de Francia, la Xunta respondió que se citara a un Congresu xeneral, y que sería este'l que decidiría al respeutu.

La Xunta Cimera Gubernativa propunxo una ampliación radical na participación política de los ciudadanos, que yá nun seríen solamente de "vecinos" o "la parte principal y sana" de la sociedá, sinón que s'estendería a toos aquellos que pudieren ser escoyíos "n'eleiciones populares y llibres (...) en cada unu de dichos llugares, por toos o la mayor parte de los sos respeutivos habitantes", en proporción a les sos respeutives poblaciones. La consecuencia inmediata d'esti actu revolucionariu foi:

  • El trespasu del pesu políticu, casi esclusivu, que tenía Asunción escontra tol interior de la Provincia;
  • L'apaición d'otros intereses social y económicu qu'agora tán representaos polos nuevu diputaos que lleguen al congresu con voz y votu individual y non con representación corporativa.

Esti cambéu foi la qu'afiguró poco tiempu dempués la lenta desapaición del términu "Provincia" y la nacencia de la nueva espresión "República del Paraguay".[36]

El Congresu axuntó'l 30 de setiembre de 1813 y la so primer midida foi refugar la nota qu'unvió Nicolás Herrera por que lo convidaren a esponer la so misión ante l'asamblea. A les anteriores aiciones del gobiernu porteño sumóse esta pretensión del so delegáu, la que dio llugar a que, por aclamación, resolviérase nun unviar diputaos a l'asamblea de les Provincies Xuníes.[37]

Doce díes más tarde, Francia presentó al Congresu un Reglamentu de Gobiernu, que foi aprobáu nel mesmu día. Pol mesmu establecía un "Consuláu", gobiernu colexáu formáu por dos funcionarios llamaos "cónsules" que duraríen un añu nel so cargu y se turnarían cada cuatro meses na presidencia del mesmu.[38].[36]

Fueron escoyíos el doctor Francia y el coronel Fulgencio Yegros qu'empecipiaron la so xestión el 12 d'ochobre de 1813.

Cónsul de la República del Paraguay[editar | editar la fonte]

Fulgencio Yegros. Oleu pintáu en 1910 por Pablo Alborno

Dende un principiu'l gobiernu del Consuláu folgó nel doctor Francia:

  • Pola preponderancia nel tiempu de xestión yá que ocupó dos de los trés veces. Yegros ocupó un solu periodu ente febreru y xunu de 1814.
  • Pol cargu adicional que-y dio'l Cabildru que fizo recayer en Francia l'oficiu de lletráu no contencioso "qu'a más del respeutivu de mancomún [que pudieren tener los dos cónsules] cuerre al so cargu [esclusivu]". D'esta manera la función de direutor o asesor, ensin tar explicitado pol Congresu, recayó en Francia.
  • Lo anterior xustificó que'l sueldu del doctor Francia fuera cimeru al de Yegros nun 17%. Francia arrenunció a esta diferencia anque esclarió que la mesma debía al "mayor pesu que llevaba";
  • Pola eleición de Sebastián Martínez Sanz, como "Secretariu d'Estáu y Despachu" en desterciu d'un postulante escoyíu por Yegros. Magar el secretariu escoyíu yera home d'enfotu de Francia, los cónsules prefirieron denominalo como Secretariu de Cámara o de Gobernación Xeneral menguando la so importancia, cuantimás Francia.
"[...] el Consuláu paraguayu primero que ser un simple pasu nel camín de Francia escontra'l gobiernu absolutu foi, más esautamente, el so empiezu" (White, 1984, p. 61)

Ente les primeres midíes figuró la instalación de nueves guarniciones militares nes fronteres al cargu d'oficiales adictos a Pedro Juan Caballero y Fulgencio Yegros que d'esta manera fueron alloñaos d'Asunción.

Otra midida importante foi menguar la importancia social, política y económica de los "europeos españoles" . L'intentu d'espulsión de 100 a 200 miembros d'esi grupu escontra Corrientes fracasó pola medrana del gobiernu de Buenos Aires a esa inmigración forzada d'enemigos. En xineru de 1814 proceder al censu de los mesmos, emitiéronse bandos prohibiendo que s'axuntaren o se manifestaren en contra del gobiernu. Finalmente, por resolución consular del 1° de marzu del 1814,[39] prohibióse: el casoriu con "americanes blanques" entá en casu d'estupro; que faigan de padrinos o testigos de bodes de paraguayos; y namái s'autorizó que se casaren con indies de los pueblos.[40]

En xineru de 1814, José Gervasio Artigas escribió a Vicente Antonio Matiauda, llugarteniente de Fulgencio Yegros y el so socesor na delegación de Misiones.[41] Convidar a xunir les sos fuercies contra les tropes porteñas comandadas por Bernardo Pérez Planes ya influyir sobre Yegros, a quien unviara una nota formal, pa una alianza contra Buenos Aires. L'entusiasmu de Matiauda foi grande, pos creía que podía incorporar al Paraguay una zona que-y dexaría ameyorar el comerciu y les comunicaciones. Pero esa zona yera altamente conflictiva, porque nella asolapábense intereses del Paraguay, del gobiernu de Buenos Aires, de los portugueses y d'Artigas. Siguiendo les directives del doctor Francia, los cónsules decidieron adoptar una política de non intervención, y asina lo comunicaron al gobernador de Corrientes con fecha 13 de marzu de 1814.[42] Desligado del so cargu pol gobiernu, Matiauda terminó incorporándose a les fuercies d'Artigas.[43]

El direutor del gobiernu de Buenos Aires, Gervasio Antonio de Posadas declaró a Artigas "infame, quitáu de los sos emplegos, fora de la Llei y enemigu de la Patria" y por decretu del 11 de febreru de 1814 punxo preciu a la so cabeza y prometió fusilar en 24 hores a los que-y emprestaben ayuda. Siete díes dempués escribió al gobierno paraguayu:

"Recibí delles cartes interceptaes a Artigas, en que, induciendo a tola campaña a una sulevación xeneral contra l'exércitu sitiador [de Montevideo] y esta capital [Buenos Aires], valse atrevidamente del nome de La vuesa Excelencia pa dar a la sedición un aspeutu de seguridá ya importancia. Él proclama a tolos orientales que los sos proyeutos destructores tán abiertamente protexíos pola República del Paraguay, comprometiendo d'esa manera los respetos de l'autoridá de La vuesa Excelencia"
Gervasio Antonio de Posadas al Consuláu del Paraguay (Ribeiro, 2003, p. 69)

En 1815, el Direutor Juan Martín de Pueyrredón pidió-y a Francia cuatro mil reclutes pal so exércitu contra Artigas y la posible invasión de Pablo Morillo, lo que'l paraguayu aceptó a cambéu que Buenos Aires pagara la movilización de los homes, lo que foi refugáu.[44]

Dictador Supremu de la República[editar | editar la fonte]

Nel so últimu periodu como cónsul, el doctor Francia preparó con tiempu l'asamblea que tenía d'anovar a los cónsules. Realizó nomamientos de funcionarios alministrativos na campaña y d'oficiales nel exércitu adictos a la Revolución. Entamó amás una campaña propagandística a favor de la necesidá de concentrar el poder nuna sola persona, fenómenu que tamién se dio n'otres partes de l'América española nel periodu revolucionariu y que yá suxuriera Francisco de Miranda en 1801.[45] La oposición más fuerte concentrar nos "porteñistas", partidarios de la unión con Buenos Aires, en sectores del exércitu que los sos dirixentes yeren Pedro Juan Caballero, Juan Manuel Gamarra y l'ex edecán de Velasco, l'oficial español José Teodoro Cruz Fernández, quien intentaron sumar a les sos files al cónsul Fulgencio Yegros. Este, sicasí, non solo tornó la ufierta sinón qu'aceptó la suxerencia de Francia d'ordenar la espulsión de dellos d'ellos d'Asunción camín de les sos residencies na campaña y amás prohibi-yos volver ensin autorización, lo que se fixo por decretu siete díes antes de la xunta de l'asamblea. A principios d'ochobre de 1814, Asunción foise enllenando de cientos de llabradores, pequeños hacendados, alministradores, xefes políticos que na so calidá de diputaos veníen de too l'interior p'asistir a l'asamblea. Ente ellos empezó a circular una "instrucción" y un "Plan de Congresu", [46] dambos d'autor anónimu anque s'abarrunta que fueron redactaos per Francia.

El Congresu empecipió los sos deliberaciones el 4 d'ochobre de 1814, cola presencia d'unos 1100 emisarios veníos de los rincones más estremaos del Paraguay. Foi escoyíu como presidente del mesmu, por aclamación, el doctor Francia.[47] Nel so discursu d'apertura aconseyo l'adopción d'un gobiernu unipersonal. Presentáronse mociones como esta:

“[…] tendrá de nomase por únicu Gobernante Supremu al señor doctor don José Gaspar de Francia […] Debe necesariamente destruyise de raigañu'l europeísmu toleráu hasta agora nos eclesiásticos y seculares […] Nengunu que de dalguna manera delinquiera contra la llibertá de la Patria va llograr emplegu de cualquier clase y estáu […] L'estáu eclesiásticu va ser precisamente iguáu y modificáu al sistema de la Llibertá de la Patria […] y nun va poder predicar, confesar, llograr nin gobernar o ministrar sacerdote dalgunu […] Tien De reparase en tolos sos partes el pactu social de xunta y demás axustáu ente esta República y les Provincies Xuníes, nel mes d'ochobre de 1811 […] y caltener los sos diputaos na Asamblea soberana constituyente, pa los asuntos que s'ufierten tratar coles Provincies Xuníes, con absoluta independencia d'aquella Soberana […] El númberu de mil sufragantes debe minorarse al d'unu o dos de los más ilustraos y patriotes de cada Parroquia […] Tou européu indecisu dende'l principiu de la nuesa gloriosa revolución debe reputarse civilmente muertu […] Muncho menos van poder traer divises de ciudadanos nin de militares, como lo tán faciendo, y reparar la prohibición nupcial y demás especulaciones que contra los españoles europeos decretaron los señores cónsules el 1º de marzu últimu”.
Moción d'un diputáu nel Congresu d'ochobre de 1814 (Vázquez, 1975, p. 104-105 documentu  87)

Depués de bancies ente los que queríen siguir col consuláu y los que proponíen el gobiernu únicu y, dientro d'estos, los que proponíen a Fulgencio Yegros y los que sofitaben a Francia, alcordar por amplia mayoría de votos llabradores escoyer a esti postreru col títulu de Dictador Supremu de la República, por un periodu de cinco años.[48] Según tomárase de l'antigua Roma la figura xurídica del consuláu, nesti casu fíxose lo mesmo cola figura del dictador. Otros resoluciones fueron: que los congresos teníen d'axuntase añalmente nel mes de mayu; que nel futuru'l númberu de diputaos sería de 253 miembros y que'l nuevu gobernante tenía de nomar a los miembros del supremu tribunal de xusticia exerciendo hasta tanto diches funciones como interín.

El 12 d'ochobre de 1814, el nuevu Dictador unvió circulares a los delegaos de los pueblos del interior nes que dicía:

"[...] Yo aflixo al considerar el grave pesu que se punxo sobre los mios costazos precisamente en tiempos tan difíciles; lo único qu'alcuentru capaz d'apangar los mios cuidos ye l'alcordanza de que tolos bonos y verdaderos patriotes, en que'l so númberu tengo'l prestu de cuntar cola vuesa mercé, van ayudame a llevar tan enorme carga".
Oficiu del Dictador Supremu a los Delegaos (12/10/1814) (Vázquez, 1975, p. 108, documentu 91)

Dende la dómina colonial el principal y más codalosu rubro d'esportación del Paraguay foi la yerba mate. La economía esencialmente agrícola del Paraguay tendió al monocultivu en desterciu d'otres actividaes agrícoles que los sos productos, menos rentables que la yerba mate, escayeron en volume siendo compensaos con una creciente importación de los mesmos. Esta debilidá económica amosó la so importancia estratéxica a partir del bloquéu impuestu per Buenos Aires pa torar a la provincia rebalba del Paraguay. Pa empezar a revertir esta situación non coyuntural, el gobiernu del doctor Francia tomó una serie de midíes económiques. Impunxo un sistema de control del comerciu esterior: aumentó los aranceles d'importación como midida proteicionista lo qu'incentivó la producción nacional d'alimentos qu'antes s'importaben y aumentó l'actividá artesanal esistente cola apaición de nuevos artesanos: ferreros, texedores, armeros, albañiles, plateros y orfebres. Creóse'l monopoliu estatal na esportación de maderes y otros bienes. El 13 de payares de 1814 prohibióse la salida de moneda metálica (o otres formes) pa evitar la fuga de capitales cola esceición nes compres d'armes realizaes pol gobiernu. El comerciante estranxeru tuvo que retornar llevando frutos del país en cupos que tuvieren autorizaos pol Estáu.[49]

Caltúvose'l control de los adversarios del modelu revolucionariu, especialmente de los que yeren partidarios de la unión coles Provincies Xuníes del Rio de la Plata.

A fines del sieglu XVIII, Félix d'Azara comentó, con rellación a la ilesia del Paraguay, lo siguiente:

"[...] nun creo que sía xusto que s'emplegue esta contribución [diezmu] en caltener na ostentación, opulencia y regalu a los eclesiásticos [...]. Si atender a les sumes que per otros mil caminos reciben los mesmos eclesiásticos de los fieles va conocese más visiblemente la necesidá de contener el so riqueza que la saca del so xuiciu y base, que ye la probeza y humildá; que les sos fatales resultes van vese dalgún día; porque la riqueza dalos enforma creitu nel vulgo y facer menos relixosos, de que va resultar que nun va haber enxamás polveru en que nun tomen la mayor parte. Asina'l principal curiáu del Estáu tien de ser xixilar sobre la conducta d'estes xentes que son tanto más consideraes equí cuanto'l vulgo esta menos instruyíu."
(Azara, 1904, p. 437-438)

En tal sentíu esanicióse beneficios que tenía de pagar el pueblu, y curar párrocos pasaron a depender d'un sueldu como emplegaos públicos. Secularizó los bienes de la Ilesia Católica, lo que camudó la situación de los llabradores que trabayaben neses tierres, que pasaron de renteros de la Ilesia a propietarios llibres.[50]A partir d'entós munchos bienes que los propietarios vencíen en testamentu a la ilesia pasaron a ser vencíos al Estáu:

"Sía bultable como yo, Don Francisco Suma, natural de la islla [...], nel Reinu de Nápoles [...] legu a favor de la Tesorería principal del Estáu la metá de dichos los mios bienes, o'l so productu [...] Ítem declaro ser la mio voluntá que la otra metá de dichos bienes o los sos productos, inviértase y distribuya [...] nos probes d'esta ciudá"
Francisco Suma ante l'escribán del Cabildru, 11/1/1816.(Vázquez, 1975, p. 131, documentu 122)

En 1815, debíu al saquéu de les tropes d'Artigas nes Misiones, el doctor Francia ordenó que l'exércitu treslladara a la marxe derecha del Paraná a los pobladores y oxetos de les ilesies xesuítiques. D'esta manera los nichos, imáxenes y reliquies de Santa Ana, Corpus, San Ignacio Miní y Candelaría quedaron dientro del Paraguay y salváronse.[51] Medrosu que lo invadiera Artigas, Francia movilizó en xunetu d'esi añu 4000 milicianos y llegó a considerar invadir Corrientes pero l'oriental, amenaciáu pola previsible invasión lusu-brasilana, abandonó esa idea en febreru de 1816 y Francia desmovilizó al exércitu.[52][53].

Otru pasu importante nel tresformamientu de la Ilesia a los ideales de la revolución foi cortar les rellaciones de subordinación y dependencia con funcionarios eclesiásticos del esterior, esto ye, de Buenos Aires y Roma. Con esi envís, por un Autu Supremu del 2 de xunetu de 1815, el doctor Francia espunxo:

"“Esixendo les presentes circunstancies y l'estáu mesmu de la República que les comunidaes relixoses esistentes nel territoriu d'ella sían exentes de toa interferencia, o exerciciu de xurisdicción de los prelaos o autoridaes estrañes d'otros países; prohibo y en casu necesariu escasto y anulo tou usu d'autoridá o supremacía de les mentaes autoridaes, xueces o prelaos residentes n'otres provincies, o gobiernos, sobre los conventos de regulares d'esta República, les sos comunidaes, individuos, bienes de cualesquier clase, hermandaes o cofraderíes amiestes o dependientes d'elles. Nesta virtú les espresaes comunidaes relixoses queden llibres y absueltes de toa obediencia y dafechu independientes [...]. Por consecuencia van gobernase en delantre [...] so la direición y autoridá del Ilustrísimo Obispu d'esta Diócesis asina no espiritual como en tou lo temporal y económico”.
Autu Supremu de Francia 2 de xunetu de 1815, A.N.A Colecc. Solano López (Báez, 1985, p. 89)

L'obispu d'Asunción yera Pedro Ignacio García Panés, que por cuenta del so estáu de salú tuvo que delegar gran parte de les sos funciones en Roque Antonio Verdes Xeria a quien nomó como Provisor y Vicariu Xeneral. Años dempués, ante l'agravamientu de Panés, el doctor Francia "subrogó" (sic) nesti lo que nel so autu supremu del 2 de xunetu de 1815 atribuyera a aquel. Esto dio llugar a la versión habitual, y errónea, de que'l doctor Francia lo punxera en "reemplazu" de Panés.[54]

La ciudá d'Asunción

"nun yera nin podía llamase tal con propiedá, nun siendo antes más qu'un desorde estravagante conxuntu y amestáu de cases tremaes arbitrariamente y a fantasía ensin nengún arreglu nin orde, formando asina buecos, banzaos, estreches y trabancoses callejuelas que dacuando se confundíen y diben parar a una sola"
(Viola, 1984, p. 61/62)

El doctor Francia dio en la urbanización col trazáu de cais alliniaes, construcción de muralles llinderes y nivelación de suelos pa evitar los daños que producíen los raudales. L'Estáu indemnizó, según consta en dellos documentos, a los propietarios de les cases que tuvieron que ser destruyíes o de los terrenes que tuvieron de ser ocupaos pal trazáu de les cais cola esceición de los bien pudientes. Empezó tamién la construcción de la Casa Capitular o Cabildru pa lo cual el gobiernu axudicó un fornu de lladriyos y donó una embarcación p'acelerar la construcción. Dexó amás a los cabildantes el cobru d'una "moderada contribución" a los comerciantes d'Asunción pa terminar la obra.[55]

Dictador Perpetuu[editar | editar la fonte]

Litografía de José Gaspar Rodríguez de Francia con un mate y el so bombilla.

El 30 de mayu de 1816, d'alcuerdu a lo previsto en 1814 sobre la convocatoria añal d'un congresu con 250 diputaos, axuntóse'l cuartu congresu paraguayu. Magar que nun se cumpliera'l plazu de cinco años previstu na llei de creación de la dictadura temporaria, na so primer y única sesión decidióse, por aclamación, la instauración del doctor Francia como Dictador Perpetuu de la República con una aclaración significativa, "con calidá de ser ensin exemplar", vale dicir, únicu, por que nunca más se repitiera. Alcordóse afitar un sueldu de $7000 añales en razón que'l doctor Francia refugó'l sueldu de 12 000 añales que-y diben a otorgar. Decidióse tamién que'l Congresu axuntaríase cada vez que lo riquir el Dictador. Dende entós nengún congresu volvió axuntase en vida del doctor Francia.[56]

Munchos documentos públicos de les más de dos décades en que gobernó'l doctor Francia perdiéronse, en parte pol clima húmedu y calorosu, pola falta de cuidu contra inseutos y royedores y, sobremanera, pol treslláu y saquéu asocedíu mientres la guerra de la Triple Alianza. Magar tou sobrevivieron munchos que constitúin fontes de primera mano y que sirvieron o tán pendientes de revisión p'analizar el so gobiernu.

Alministración pública[editar | editar la fonte]

El doctor Francia siguió la depuración de l'alministración pública qu'empecipiara como cónsul. Caltuvo los trés oxetivos: esaniciar l'elementu estranxeru, esaniciar la corruptela colonial y llograr la llealtá de cada soldáu, maestru o emplegáu públicu que tenía de tar consustanciado cola Revolución.

"Carauterísticu d'una sociedá de clases, la oligarquía [española y criolla] caltuviera tradicionalmente el monopoliu de la educación y l'esperiencia alministrativa [...] consecuentemente, como en toles radicales revoluciones sociales, al alloñar a les élites de los sos cargos tradicionales, el Paraguay enfrentó una crónica escasez de personal entrenáu y competente".
(White, 1984, p. 110)

Esto puede reparase nos documentos onde'l doctor Francia comunicar colos sos delegaos onde esti, con gran capacidá docente, instruyir sobre tarrezas d'alministración, asuntos militares, formes de redactar los informes, política nacional ya internacional, comerciu y una gran variedá d'otres temes.

Un exemplu de cómo funcionó l'alministración puede trate nel siguiente legajo: El sarxentu Simeón Osorio, qu'empresta serviciu na alloñada Tevegó, recibe una carta de la so madre na que-y pide ayuda económica. Simeón respuende que solicite n'Asunción el pagu de seis meses de los sueldos que se-y deben. El 5 d'avientu de 1815, sabiendo que'l comandante de Tevegó, teniente Estigarribia, esta n'Asunción, la madre interpon una instancia al traviés de José Mateo Tellez quien la entrega al secretariu de gobierno Francisco Díaz Moreno. Este tresllada la solicitú al teniente Estigarribia quien el mesmu día contesta por escritu que lo que diz la madre "ye ciertu y que me consta". A otru día l'espediente llega al escritoriu del doctor Francia quien de puñu y lletra pide opinión al ministru de hacienda Francisco Díaz de Bedoya. Cuatro díes dempués, el 11 d'avientu de 1815, el ministru devuelve'l legajo al doctor Francia confirmando que efeutivamente al sarxentu Osorio débense-y diez meses de los sos haberes. Esi mesmu día'l doctor Francia tresllada l'espediente a la Tesorería y de puñu y lletra ordena: "Apúrrase a la suplicante los seis meses de sueldu que solicita". Hores dempués la madre cobra'l monto debíu según consta nel recibu correspondiente. (A.N.A., Seición Nueva Encuadernación, tomu 2009).

Esti intrescendente legajo, non solo dexa ver el funcionamientu alministrativu, la rapidez de los trámites, la capacidá del doctor Francia y los problemes económicos (atrasu de sueldos) al entamu del so gobiernu, sinón qu'amás, gracies al puntilloso y desconocíu burócrata que tamién archivó nel legajo la carta d'Osorio a la so madre, esta va sirvir, más d'un sieglu y mediu dempués, pal estudiu llingüísticu de la evolución del español paraguayu nel sieglu XIX.

Munchos funcionarios siguieron en funciones nos gobiernos siguientes. El casu más notable foi'l de Domingo Francisco Sánchez, nuevu escribiente de Policarpo Patiño, secretariu de gobiernu del doctor Francia en 1826, y que terminó como vice presidente de la República nel gobiernu de Francisco Solano López, morriendo con él na última batalla, en Cuetu Corá, el 1° de marzu de 1870.[57]

Educación[editar | editar la fonte]

La educación pública primaria fíxose obligatoria y gratuita y estendióse a tolos niveles de la sociedá. Les municipalidaes locales fueron encargaes d'abonar a los maestros y los xueces locales de construyir nueves escueles. Según Rengger, a mediaos de la década de 1820, non solo casi tolos paraguayos taben alfabetizados sinón qu'esistíen dellos seminarios privaos n'Asunción. El naturalista francés Grandsire que tuvo en Itapúa en 1825 tamién reparó "que casi tolos habitantes saben lleer y escribir".[58] El Real Colexu Seminariu de San Carlos, onde'l doctor Francia enseñara llatín y teoloxía, entró en franca decadencia por falta de profesores aparentes y alumnos.[59] Tamién influyó la falta d'ordenamientu de sacerdotes debíu al retiru por enfermedá del obispu Panés.[60] El Colexu foi cerráu por decretu del 23 de marzu de 1823. Les tierres del colexu fueron loteadas beneficiando a 876 families. En 1834, l'Estáu abonaba salarios uniformes a 140 maestros rurales qu'enseñaben a 5000 alumnos. Amás de los salarios aprovía a los maestros de ropa y ganáu. El Congresu aconceyáu en 1841, dempués de la muerte del doctor Francia, dando cumplimientu a la so última voluntá, apurrió como donación la suma de 12 000 pesos al Colexu Seminariu de San Carlos provenientes de los sueldos que l'Estáu debía-y al Supremu Dictador.[61]

La primer Biblioteca Pública del Paraguay foi creada mientres el gobiernu del doctor Francia. Contenía unos 5000 exemplares provenientes de los heriedos a favor del estáu, como foi'l casu de los llibros de Cabañas, o de confiscaciones a la clase ilustrada d'Asunción.[62] Un documentu fecháu'l 3 de xineru de 1838 menta la entrega de 43 vidrios de los depósitos del Estáu pa les ventanes de la Biblioteca.[63] Asumir que la importante biblioteca del doctor Francia tamién engrosó la Biblioteca Nacional yá que nun figura na repartu de los sos bienes. El destín de munchos d'estos llibros, pasada la guerra de la Triple Alianza, ye otru exemplu del saquéu que sufrió'l Estáu paraguayu. Nuna carta d'agradecimientu de Mariano A. Pelliza, subsecretariu de Rellaciones Esteriores de l'Arxentina, pol agasayo que lu unvió Martin Merou, embaxador arxentín n'Asunción, diz-y:

"[...] Queda na mio poder el preciosu llibru que m'unvió con un autógrafu del so antiguu propietariu, el doctor Francia. Independiente de la firma auténtica, tien l'enunciáu llibru'l méritu históricu del so conteníu [...]
Mariano A. Pelliza a Martín Merou, 4/6/1887 (Vázquez, 1975, p. 398 documentu 451)

Lliga Vázquez nel so comentariu a esti documentu: "Quien quiera güeyar estos llibros del Paraguay antiguu [referir a los de la Biblioteca Nacional] , va tener güei que viaxar enforma y vivir errante poles capitales civilizaes d'América y Europa."

Ilesia[editar | editar la fonte]

Catedral d'Asunción (Paraguay) onde s'aprecia l'escudu nacional asitiáu por orde del doctor Francia

Al respeutive de la Ilesia, los sacerdotes tuvieron que xurar fidelidá a la República. Nun se dexaron procesiones salvo aquelles fites nel calendariu. Munches de les ceremonies relixoses non afitaes nel mesmu yeren en realidad fiestes paganes, como yera'l casu de los velorios de párvulos o la fiesta de San Baltazar nes qu'abondaba'l llicor y los xuegos d'azar. Tamién s'esanició'l Paséu del Estandarte Real. Esta importante y costosa ceremonia públicu-relixosa, de peraltu simbolismu, tenía como función reforzar la imaxe del monarca y la prédica relixosa pola cual toos teníen de xurar vasallaxe a Dios y al Rei. Diba acompañada d'una misa na catedral, ufierta nel Cabildru de llicores a los más importantes vecinos, corríes de toros, xuegu de sortíes, comedies, xaréu na casa de gobiernu, etc. Estos gastos taben a cargu del Cabildru.

El gobiernu constituyóse como máxima autoridá de la ilesia y únicu capaz de designar a los ministros eclesiales siguiendo'l patronatu regio esistente na dómina colonial. Según Irala Burgos facer con "una estrictez que los más severos Borbones o Habsburgos envidiaren".[64] Coles mesmes los oficios pastorales y encícliques teníen de ser aprobaos primeramente pol gobiernu. Ordenó borrar de los frontispicios de les ilesies los emblemes pontificios que fueron reemplazaos pol escudu de la República.

Exércitu[editar | editar la fonte]

Magar la política española a fines del sieglu XVIII foi reforzar les milicies locales de les colonies poles dificultaes na unviada d'exércitos dende la península, la invasión de Belgrano amosó la probeza del exércitu de la Provincia del Paraguay, sobremanera en materia d'armamentu. Solo'l 10% de los soldaos movilizaos teníen fusiles, el restu taben armaos con llances, sables, machetes y garrotes.[65]

La invasión de Belgrano y los socesos de mayu de 1811 crearon un nuevu poder políticu: los "oficiales del Cuartel". Nel Bandu del 17 de mayu de 1811 esclarióse que nun se dexaría nengún agraviu a los vecinos per parte de les "tropes acuartelaes". Darréu, los dos arrenuncies del doctor Francia como vocal de la Xunta punxeron n'evidencia la connivencia d'esti nuevu factor de poder con miembros de la Xunta en contra del sector civil. La primer xera del doctor Francia, dau'l peligru que significaba pal gobiernu, foi desmantelar el poder d'estos "oficiales prevalidos de les armes" como lo espresó abiertamente na so nota al Cabildru del 3 de setiembre de 1811. Esta lenta y cautelosa xera llevar alantre mientres l'últimu periodu de la Xunta y nos sos dos periodos como cónsul.

Recién como Dictador, Francia pudo dedicar tol so esfuerciu a lo que foi unu de los sos oxetivos centrales: dotar a la República d'una fuercia militar sometida al poder de les instituciones y de la Revolución y que tuviera capacitada pa disuadir el permanente deséu de los gobernantes de Buenos Aires (Pueyrredón, Dorrego) de correxir el fallíu intentu de Belgrano. A esti peligru sumáronse dempués los caudiellos federales: Artigas, Ramírez y hasta Quiroga, siempres precisaos d'homes y recursos económicos pa enfrentar a Buenos Aires o enfrentase ente sigo. Per otru llau taba'l Brasil que nun cesó de primir sobre la frontera norte sofitando les correríes de los cervunos mbayaes ensin perder el so interés poles Misiones na frontera sur. Dende l'oeste, detrás del desiertu chaqueño, el xeneral Bolívar, socatráu pol so bien pagu axente nel Ríu de la Plata, el Deán Gregorio Funes, tamién pretendió, nun momentu dau, invadir el Paraguay cola sida de "rescatar" al so amigu Amadeo Bonpland.

Esti nuevu exércitu regular integrar con mozu ensin venceyar coles families poderoses y que fueren lleales a la Revolución. Mercóse cuanto armamentu pudo sortear el bloquéu impuestu dende l'esterior, especialmente per Buenos Aires, pagando sobreprecios, evitando l'ingresu d'armes defectuoses y tentando a los comerciantes d'armes col permisu de sacar metálicu o los productos que quixeren. Son innumberables los documentos que menten compres d'armamentu usáu, munchos pa reparar, dacuando d'a unu, fechu a particulares o'l pagu a carpinteros de distintos pueblos pola construcción de cureñas pa los cañones. Tamién se crearon nueves posiciones defensives, como la colonia de Tevegó al norte o la fortaleza de San José frente a Itapúa y la posición adelantrada de Tranquera de Loreto allugada na zona más angosta ente la llaguna Iberá y el ríu Paraná al altor del saltu d'Apipé, o s'ameyoraron les esistentes.

"El ritmu de les xeres intensificar en 1837 y tou remató [...] nos últimos meses de 1838 [...] [La fortaleza de San José o Trinchera de los Paraguayos, güei Posadas] tenía un murallón esterior totalmente de piedra, de casi cuatro vares [3,30 metros] d'altor y dos [1,67 metros] d'espesura con perfil almenado y cuayáu de torrexones con boques de fueu batiendo tolos ángulos del horizonte [...] esti murallón, con un fondu foso paralelu [..] arrincaba [en cantu] del Paraná pa dempués de describir un dilatáu semicírculu de munchos quilómetros, volver cerrase como una bisarma semienroscado sobre'l mesmu ríu.
(Vázquez, 1975, p. 48)

Nun se tienen datos fehacientes sobre'l poder del exércitu anque en dellos documentos méntense planes pa movilizar 3000 o más homes. Según l'historiador White esi foi unu de los secretos del doctor Francia que, sumáu a la desaxeración pública, foi utilizáu pa disuadir los intentos d'invasión de los países vecinos que desconocíen la importancia de les fuercies que tendríen d'enfrentar. [66]

Tol esfuerciu esplegáu pa la compra d'armes y equipos, reclutamiento de soldaos, construcción d'hospitales, cuarteles y fortines y suministru facer ensin amontar los impuestos. Allá una vegada esixóse a los "llamaos europeos" un apurra estraordinariu pero salvándolos del impuestu a les obres públiques.

"El Gobiernu resolvió faer pasar a la otra banda un Cuerpu de trés mil homes, o más si fora precisu, a efeutu de devasar la navegación y llibertar el tráficu mercantil de les torgues, pirateríes y bárbares exaiciones, con que torguen el so cursu los Pueblos de les Mariñes [Corrientes, Santa Fe, La Baxada, Buenos Aires], pretendiendo arbitrariamente arrogarse el dominiu del Río, grasarse y aidase coles sos bederres depredaciones, pa tener a esta República na más infamante y servil dependencia, y preparar d'esta miente el so atrasu, acabamientu y ruina, yá que nun pudieron consiguilo otra manera [...] los llamaos europeos establecíos nel País a más de que nunca lleven les cargues de la Milicia, son los que pol so exerciciu y aptitú, que-yos apurre'l so facultaes, van participar tamién de les ventayes y utilidá consiguientes a la indemnidad del tráficu y navegación entá ensin ser Ciudadanos d'esti Estáu, y ensin tener que sufrir los penosos trabayos, molesties, incomodidades y riesgos de la vida que toleren los Patriotes y que s'esponen nuevamente abandonando los sos llares y el reposu de les sos cases. [...] imponer a los mentaos europeos la contribución de cientu cincuenta mil pesos fuertes [...] quedando amás exentados d'equí p'arriba de toa contribución pa obres públiques".
Autu Supremu sobre contribuciones de "los llamaos europeos" al exércitu de la República (20/1/1823) en (Chaves, 1958, p. 288 nota 2)

La conformanza del exércitu xeneró amás nuevos puestos de trabayu nos talleres de cordura, talabartería, armeríes, carpinteríes y ferreríes. Lo mesmo asocedió cola construcción de llanches cañoneras y buques. El doctor Francia yera consciente de que pa llevar alantre esta gran xera precisábase una estructura burocrática como la que detalló al Ministru de Facienda na so nota del 30 de xineru de 1822.[67] Sicasí, fíxose cargu personalmente de too sofitáu por espertos artesanos. En 1827 el dictador paraguayu cuntaba con 5000 soldaos y 40 000 milicianos.[68] A mediaos de 1832 producióse una importante compra de 1000 fusiles y una cantidá equivalente de sables.[69] De resultes de la interrupción del comerciu nel corredor misioneru mientres tol añu 1833 por cuenta de los correntinos, n'avientu d'esi añu, l'exércitu paraguayu ocupó Candelaria y dio proteición a los comerciantes estranxeros qu'utilizaben esa vía. Magar l'alarma xeneralizada sobre esta operación militar paraguaya ante la cual Buenos Aires punxo n'alerta una escuadra naval pa enfrentar al "fabulosu exércitu paraguayu", nun pasó nada y los correntinos abandonaron la zona mientres el restu del gobiernu del doctor Francia.[70]

Economía[editar | editar la fonte]

La estructura económica colonial qu'heredó la Revolución consistía nuna llarga cadena onde cada eslabón apoderábase, según la so posición dominante, d'una parte del valor de la producción que se xeneraba na Provincia del Paraguay. Esta cadena arrincaba n'España, pasaba per Buenos Aires, que yera amás emprestador de los comerciantes d'Asunción, quien de la mesma recibíen a creitu les mercaderías de los acopiadores del interior de la provincia. Estos acopiadores pela so parte, amás d'afitar el preciu de lo que mercaben aprovíen d'alimentos, ferramientes y ropa a los peones y pequeños productores a un preciu exorbitante. Yá'l gobernador español Agustín Fernando de Pinedo nel so informe al Rei del 29 de xineru de 1777 [el doctor Francia tenía entós 11 años] reparó que: "estos miserables nun pueden pagar nin entá la metá (meyor voi dicir la tercia parte) d'aquello en que s'empeñen". Esta mesma cadena repitir coles mercaderías d'importación.

[...] en toa aquella población rural, patricia, blanca, consciente de los sos raigaños, yera coles mesmes la más miserable y privada d'América, a tales estremos, qu'a la so sola vista axorizar hasta les llárimes y trescalaben a obispos y gobernadores [...] Col Dr. Francia va dexar de trate pa siempres nel Paraguay la desnudez que por tanto tiempu escupulició a Obispos y Gobernadores.
(Vázquez, 1998, p. 47-50)

Cola Revolución, la élite criolla vio la oportunidá d'aportar al poder políticu y por esi mediu sumar a los sos beneficios la parte del eslabón que detentaban los comerciantes españoles d'Asunción. Asumíen amás que, por aciu tratativas y aliances, podríen compartir con Buenos Aires una parte del eslabón del que otrora apoderábase España.

Nuna llinia distinta, el modelu económicu-políticu del doctor Francia consistió:

  • en menguar o esaniciar l'apropiación de los eslabones internos del Paraguay (comerciantes españoles, acopiadores, grandes hacendados y la Ilesia llocal na so calidá de propietaria, financista y cobradora de diezmos y otros beneficios) tresfiriéndolos a los productores primarios por aciu la cesión o arrendamientu a precios baxos de les tierres espropiaes a esos sectores, la eliminación de privilexos reales, el monopoliu estatal del comerciu esterior y el manexu de les llicencies comerciales, la fixación de precios mínimos pa los productos d'esportación y de máximos pa los d'importación.
  • en configurar al Estáu como gran competidor nel mercáu, tanto na compra como na venta, utilizando les Estancies de la Patria y los Almacenes del Estáu pa tal fin, interviniendo amás na demanda de mano d'obra, na fixación de salarios, tarifes d'arrendamientu, precios de los medios de producción, etc. L'Estáu yera propietariu del 50% de la rexón Oriental del Paraguay. El 28 d'abril de 1824, el cabildru, por instrucción del gobiernu, afitó una llista de precios máximos a bienes de consumu: carne, maíz, mandioca nes sos distintes clasificaciones, y sal. L'oxetivu yera evitar fluctuaciones escesives en "tiempos de falta".[71]

Estes midíes producieron una importante redistribución de la riqueza escontra los pequeños y medianos llabradores y artesanos que se beneficiaron amás d'una radical y progresivu amenorgamientu de la carga impositiva. Conformóse asina un Estáu económicamente cada vez más fuerte y autónomu que torgó que la riqueza atropar nun sector minoritariu o se fugara del país por culpa de negociadores débiles, ideolóxica y económicamente dependientes de los centros de poder estranxeros o non consustanciados cola Revolución.

L'amenorgamientu de l'actividá nel puertu d'Asunción, y el so reemplazu polos puertos fronterizos de Pilar y Itapúa, descentralizó'l comerciu esterior y ameyoró el control internu y esternu amestáu a esa actividá. El costo por flete dende'l productores hasta esos puertos se nacionalizó incorporándose a los precios d'esportación o esaniciándolos de los d'importación. Un exemplu de negociación estatal figura na comunicación del doctor Francia al so delegáu de Pilar :

"Los precios que [el] comerciante diz costar los sos efeutos, son manifiestamente supuestos [...] la propuesta qu'has de faer ye qu'ensin tener que pagar derechos dalgunos d'Introducción nin d'Alcabala de los sos efeutos, nin tampoco los d'Estraición de la Facienda, nin de Ramu de Guerra, nin d'Anclaje y poniéndo-y amás la yerba nesa Villa [Pilar] onde tamién s'hai de recibir lo mercao, [...] afórra-y de munchos gastos y de la demoranza [de dir hasta Asunción]: van dáse-y 40 arrobes netes de Yerba bona por cada pipa llena de Vinu Carlon [...]; 15 arrobes per cada barrica de farina bono [...] d'esta miente va llevar trés mil arrobes [34,5 tonelaes] [..] que lu van producir en cuanto menos 12 000 pesos [...]."
Francia al delegáu de Pilar (4/10/1825) en (Bareiro, 2009, p. 1132, vol.2, documentu 1350)

Poro, el gobiernu non solo conocía los precios internacionales y los diversos costos qu'incidíen na resultancia sinón que, sobre esa base, podía establecer los precios d'equivalencia ente los productos nacionales ya importaos. Finalmente, calculando la ganancia que llograría'l comerciante por tola operación, el gobiernu lliberar d'axustar los resultaos parciales por productu, ente los cualos, cabo señalar, incluyíase la compra de 60 fusiles pa la caballería.

"Al nun afitar el comerciu en valores o precios fixos sinón na utilidá o valor d'usu de les importaciones en rellación cola cantidá de trabayu riquíu pa producir l'artículu d'esportación, el Paraguay adquiría les sos importaciones en trueque poles sos esportaciones ensin incurrir en déficit de la so balanza comercial. Tampoco abría a los países europeos un mercáu onde los sos productos pudieren ser vendíos ensin llende. Ye namái dientro d'esti contestu que'l Paraguay se "cerró" al comerciu internacional. Mientres la idea de la autarquía paraguaya ye históricamente incorreuta, el control de la economía nacional pol Estáu punxo valles defensives a les influencies corroyentes de les economíes capitalistes".
(Areces, 2007, p. 48)

Fabricáronse ponchos y cobertores pa caballos, qu'antes non se faíen nel país, amás d'uniformes y vestuarios, cigarros, miel d'abeya, cueros crudos, curtidos, etc. producíen drogues melecinales con yerbes. Na agricultura introducieron cultivos nuevos como'l trigu y l'algodón, siendo la so producción obligatoria.[72] Cultiváronse amás arroz, maíz, llegumes, atribuyendo a cada propietariu una especie específica nun área determinada. D'esta forma sustituyeron munches importaciones.

Fomentóse la ganadería al traviés de les faciendes del Estáu o "Estancies de la Patria". Tal foi l'ésitu que s'esportaron caballos a Entre Ríos, cuando históricamente importábense de dicha provincia. La bayura de ganáu foi tal que se llegó a sacrificar animales per falta de pasturas o se regaló l'escedente a los probes.[73]

Renglón aparte ocuparon les multes y confiscaciones a los españoles qu'apurrieron grandes ingresos. El derechu a les socesiones vacantes d'estranxeros tamién foi estrictu. Abondaron los legaos voluntarios per parte de los ciudadanos:

"Los legaos por clausa testamentaria o verbales a favor del Estáu fueron unu de les traces más carauterístiques y conmovedores de la dómina notable qu'encarnó'l dictador Francia. Paraguayos de toa clase y condición, y frecuentemente los más humildes, disponiéndose a morrer [...] designaben un presente que dempués del fallecimientu tenía d'apurrise [..] con estes sencielles pero sublimes pallabres: "pa la Patria""
(Vázquez, 1975, p. 297, comentariu al documentu 324)

El 15 d'ochobre de 1838, el gobiernu esixó una contribución a 7 comerciantes estranxeros que s'instalaren ensin permisu poniendo "tiendes y pulperías" atropando metálicu magar tar prohibida la so estraición. Los montos de les contribuciones fueron calculaos sobre les factures "aforadas" per caúnu d'ellos y en distintos porcentaxes lo que prueba un analís de casu per casu.[74]

El gobiernu controló l'alministración de cada centavu qu'ingresaba al erariu públicu. El doctor Francia dio l'exemplu pagando del so bolsu, como cualquier ciudadanu común, tou lo que consumía. Roblaba rigorosamente'l recibu al cobrar el so sueldu, siempres atrasáu, según consta nos archivos d'Asunción.[75]

Política interior[editar | editar la fonte]

Nenguna persona podía salir o entrar del país ensin un permisu especial del gobiernu. Los estranxeros qu'ingresaron al Paraguay fuxendo de la esplotación esclavista o de les guerres civiles qu'afaraben a los países vecinos fueron internaos lloñe de les fronteres y en zones que'l gobiernu deseyaba poblar.[76] Como asocedía n'otros países, yera necesariu tener una autorización de tránsitu dientro de país, con esto controlóse'l desplazamientu de los delincuentes, folgazanes y desertores. El control yera mayor na zona fronteriza pola presencia de los contrabandistes.

El bloquéu comercial impuestu al Paraguay afectó tamién a los periódicos que veníen dende Buenos Aires. El doctor Francia encargaba a los comerciantes que traxeren determinaes publicaciones pa informase de lo que pasaba fuera. Por igual razón la correspondencia col esterior cortar por completu.[77]

Combalechadura del añu 1820[editar | editar la fonte]

Los enemigos del modelu políticu-económicu del doctor Francia caltener na solombra per munchos años. Dende antes y mientres el congresu d'ochobre de 1814 yá esistíen grupos que conspiraben contra él. Artigas intentara conectase con ellos nel añu 1815. Diverses multes aplicar en 1817 a persones que nun respetaben l'autoridá del gobiernu. Un fechu económicu aumentó'l descontentu del minoritariu grupu de comerciantes, grandes hacendados y acopiadores, tanto españoles como criollos: el drásticu amenorgamientu del comerciu internacional pola mor del bloquéu impuestu dende l'esterior pola política de non intervención y defensa de la soberanía del doctor Francia. Si tomamos les esportaciones paraguayas del añu 1816 como índiz de base=100, la de 1818 foi de 75, la de 1819 foi de 49 y la del añu 1820 foi de solu 17.[78] Esto significó pa esa poderosa clase económica, non solo la perda d'ingentes ingresos sinón l'aumentu de los costos de caltenimientu de los productos ensin vender y perdes crecientes pol deterioru de los mesmos.

El gobiernu nun yera ayenu a estos descontentos. En xineru de 1820, el poderosu militar-hacendado y excónsul Fulgencio Yegros foi llamáu a morar n'Asunción por causa de les frecuentes xuntes que faía na so estancia. El 28 de marzu de 1820 fueron deteníes delles persones que salíen d'una xunta onde se taben afaciendo los detalles finales p'asesinar al doctor Francia y miembros del gobiernu'l día de Vienres Santu del 31 de marzu de 1820. Rápido arrestóse a una trentena d'implicaos ente los cualos el más destacáu foi Fulgencio Yegros. Les investigaciones sobre l'algame de la combalechadura prosiguieron nos meses siguientes aumentando'l númberu de sospechosos a más de 170. Pedro Juan Caballero foi deteníu ocho meses dempués que Yegros.[79]Nun procesu que se realizó a un señor Tomás Verges onde se-y impunxo una multa

"[...] consta que'l capitán Pedro Juan Caballero topábase atropando una cantidá exorbitante de yerba mate [1338 tercios], juntamente con esti señor Verges porque [creíen] diz Francia "de que'l mio fin yera yá llegáu, qu'asocedería d'un momentu a otru", esto ye, que teníen ellos la certidume de que trunfaría la combalechadura".
Expediente ANA, vol. 813, Secc. Propiedaes y Testamentos en (Viola, 1984, p. 15 y 29)

La nula participación popular na combalechadura dexó al gobiernu albortar rápido'l golpe d'estáu ensin derramamiento de sangre, unviando a los sospechosos a la cárcel y confiscando los sos bienes.

Contemporáneamente a estos socesu produció la presencia, na frontera sur, de Francisco Ramírez, ex llugarteniente d'Artigas, que se consideraba a sigo mesmu un home llamáu a realizar grandes destinos. La rellación de Ramírez col gobiernu paraguayu mientres l'añu 1820 desenvolver en trés planos: 1) Unvió notes, de gobiernu a gobiernu, al doctor Francia convidándolo a xunise al Tratáu de Pilar; pidió la estradición d'Artigas y propunxo esaniciar el bloquéu comercial; 2) Simultáneamente tomó contautu coles fuercies opositores al doctor Francia qu'operaben dientro del país al traviés del so delegáu Ramón Cáceres; 3) Ensin despintar la so intención, constituyó una fuercia militar en Corrientes pa invadir el Paraguay. Esta ausencia de secretu provocó que'l xeneral López Jordán alvirtiéralu "que te acutes de dellos suxetos que tán al to llau y [que] publiquen les tos providencies privaes.[80]

El doctor Francia nun contestó nenguna d'eses notes y prindó a los unviaos de Ramírez; aumentó les investigaciones sobre la posible conexón ente Ramírez y los conspiradores y preparó les fuercies militares pa detener la invasión. Nesti contestu, a finales de 1820, reinicióse'l comerciu pol Paraná pero que duró 60 díes pos Ramírez cortar intempestivamente en marzu de 1821:

"Los buques menores del Paraguay como canoes y chalanes pequeñes, déxeles tornar; pero los buques mayores toos tendrán de venir pa embaxo. Tolos que tornen de Buenos Aires o d'otru puntu pal Paraguay, yá nun tienen de pasar al Paraguay"
Francisco Ramírez al comandante de Corrientes Evaristo Carriego en (Vásquez, 1930, p. 125)

En mayu de 1821, so la proteición de Ramírez, Bonpland instalar en Santa Ana, nuna zona so xurisdicción paraguaya. A principios de xunu de 1821, un destacamentu paraguayu detuvo a Juan Alfano cuando cruciaba'l Paraná con una carta al comandante entrerriano Ramón Cáceres onde-y manifestaba que non solamente esistíen inda conspiradores en llibertá nel Paraguay sinón qu'l'españoles tamién taben llistos p'ayudar a la insurrección. El doctor Francia axuntó a los españoles na plaza, punxo presos a los más importantes y esixó-yos el pagu d'una contribución de 150 000 pesos pa financiar una espedición militar escontra'l sur.[81]

Según Wisner, el 3 de xunetu de 1821 foi interceptada una carta de Cáceres a Pedro Juan Caballero na cual pidía-y que comunicara a Yegros que llueu los diba a ayudar. Esto provocó que'l doctor Francia tomara la decisión de fusilar a los principales responsables a partir del 17 de xunetu.[82] Fulgencio Yegros figuró ente los primeres. Pedro Juan Caballero prefirió suicidase. Francia posiblemente nun supo que siete díes antes, el 10 de xunetu de 1821, en Córdoba, Francisco Ramírez morriera d'un balazu y que la so cabeza terminara asitiada nuna xaula.

Política esterior[editar | editar la fonte]

A la fecha del fallecimientu del doctor Francia, en setiembre de 1840, el Paraguay yera la única de les antigües colonies españoles d'América continental que nun proclamara formalmente la so independencia. Sicasí, la so independencia política, cultural y económica, yera un fechu indubitable.

Pidíu d'asilu de José Gervasio Artigas[editar | editar la fonte]

Les rellaciones ente José Gervasio Artigas y el doctor Francia, que les sos idees coincidíen en munchos puntos, fueron siempres tirantes por cuenta de la intransixente actitú d'esti postreru con rellación a la política de non intervención nos conflictos que se producíen más allá de les fronteres del Paraguay. El 16 de xineru de 1814, na dómina del consuláu, socatráu por Artigas asocediera l'incidente Matiauda-Pérez Planes [Vease "Cónsul de la República del Paraguay" ut supra] lo que motivó que los cónsules Yegros y Francia tuvieren que dar esplicaciones y seguridaes al gobernador de Corrientes. A principios de 1815, Artigas unvió una carta a Cabana per entemediu de Francisco Antonio Aldao, un comerciante paraguayu qu'atopó en Santa Fe. Nesa carta proponía invadir el Paraguay, "buscar la cabeza" de Francia col sofitu de los homes que podríen apurrir Cabañas y Yegros, quien depués gobernaríen el Paraguay. Tamién se mentaba a Pedro Juan Caballero. El 21 d'abril de 1815, Artigas camudó d'estratexa y escribió al doctor Francia solicitando que'l Paraguay aliárase "nuna combinación exacta con él pa dar a l'América un exemplu de moderación". Obviamente l'unviáu d'Artigas nun llogró llegar a Asunción nin la carta foi contestada. Artigas reaccionó colo habitual: bloquió'l ríu Paraná prohibiendo tou comerciu, ocupó Candelaria y apoderóse d'un cargamentu que traía'l comerciante inglés Robertson con destín al Paraguay.

"Igualmente yá previni a usté l'absoluta prohibición de la introducción de ganaos al Paraguay [dende Corrientes] [...] De la mesma prevengo a usté oficiame'l Comandante Xeneral de Misiones prohibía la introducción de ganáu nella, que con notable desterciu pasaba al Paraguay. Usté nun tien d'ignorar que Misiones ye una provincia amiga [...] nun hai razón por que a ella prohíbase-y la introducción de ganáu [...] d'esta miente vamos guardar l'equilibriu tan preciosu ente provincies hermanes y la escrupulosidad necesaria coles qu'arrenunciaron la nuesa fraternidá [el Paraguay]"
Artigas al gobernador de Corrientes, 12 de setiembre de 1815 en (Ribeiro, 2003, p. 88)

El doctor Francia tomó diverses midíes defensives preparar pa una invasión. Sicasí nada asocedió y en febreru de 1816 Artigas retiró les sos fuercies al recibir noticies ciertes de que la invasión portuguesa yá taba en marcha escontra Montevideo. En xunetu de 1817 Artigas volvió aportunar nun alcuerdu. Depués de les derrotes sufiertes na guerra lusu-brasilana que remató en Tacuarembó el 22 de xineru de 1820, sumáu a la defección de los sos llugartenientes y ganar frente a Ramírez nos meses de xunu y xunetu, Artigas crució'l Paraná el 5 de setiembre de 1820 solicitando asilu políticu al gobierno paraguayu. Tenía entós 56 años.

El momentu nun pudo ser más inoportunu y peligrosu pa Artigas. Tolos amigos que tenía nel Paraguay, sacante Cabañas, taben presos arriendes de la conxura pa matar al Dictador afayada seis meses antes. Les investigaciones sobre los algames de la mesma atopábense en plenu desenvolvimientu. Sicasí, Francia dio-y l'asilu. Artigas foi treslladáu a Asunción con una escolta de 20 húsares y un oficial a onde llegaron de nueche. Agospiáu nel Conventu de la Mercé foi asistíu diariamente con dineru y la visita del prior y un ayudante del doctor Francia que s'esmoleció de que nun-y faltara nada. Depués foi internáu en Curuguaty, a 80 legua (400 km) d'Asunción, escontra'l nordés, onde amás se -y asignó una casa. Primeramente apurrióse-y ropes feches a midida, cubiertos, navayes, zapatos, botes y otros elementos.[83] Nos presupuestos añales del Estáu, nel rubro "Gastos Xenerales" figuró mientres años la "pensión" que se-y asignaba pal so sostenimientu.[84]

Nel añu 1822 el doctor Francia tomó conocencia de la carta que Artigas unviara a Cabañas en 1815. Nun fixo nada, guardar hasta la muerte de Cabañas en 1833 pa depués usala como xustificativu de la espropiación de los sos bienes. Nos antecedentes mentar a Artigas como "malváu caudiellu de bandíos y perturbador de la pública tranquilidá". Seis años dempués fixo lo mesmo cuando finó la esposa de Cabañas, acusándola de tar al tanto de les combalechadures del so maríu nel añu 1815 y apavorialo con denunciar el so "descomanáu delitu". En dambos casos Artigas nun foi fadiáu nel so retiru y siguió la so vida como pequeñu productor agrícola hasta la muerte del doctor Francia. Esi día salió un emisariu escontra Curuguaty cola siguiente orde:

"[...] ponga la persona del bandíu José Artigas en segures prisiones hasta otra disposición d'esti Gobiernu provisional y va dar cuenta ensin dilación de cumplilo roblando con testigos"
Orde de los Representantes de la República al comandante Gauto en (Ribeiro, 2003, p. 393 nota 223)

El doctor Francia nunca recibió a Artigas personalmente.

Detención y internación d'Amadeo Bonpland[editar | editar la fonte]

Mientres Humboldt y Darwin fueron confiablemente recibíos en Venezuela y Buenos Aires respeutivamente, nun asocedió lo mesmo con Bonpland nel Paraguay.

" Pal doctor Francia, l'afincamiento de Bonpland en zona fronteriza deber a razones estratéxiques y planes invasivos d'entrerrianos, porteños y franceses. A esto sumábase que'l sabiu llevantara un planu de la rexón [...] Por esto, el supremu resabia de los viaxeros franceses, a los que considera espíes imperialistes." (Gómez, 2009, p. 129)

Convidáu pol gobiernu porteño, Bonpland llegó a Buenos Aires el 1° de febreru de 1817 y el cónsul francés Antoine Leloir incorporar al grupu de Dominique Roguin, Pedro Saguier y Juan Esteban Ricardo Grandsir pa frenar la creciente influencia comercial británica. A fines de 1819, el doctor Francia dexó que Saguier llegara hasta Asunción creyendo que podía llograr la reconocencia de la independencia del Paraguay per parte del gobiernu francés y d'esa manera asegurar el llibre tránsitu pel ríu Paraná, unu de los sos oxetivos fundamentales pa romper l'aislamientu impuestu per Buenos Aires. Pero Saguier escarecía de toa representatividá. Ente'l so pertenencies atopó una carta que Grandsir unviára-y el 18 de setiembre de 1818 y que llegó a manes de Francia:

"Nun ye positivamente una simple operación de comerciu que debe usté pensar faer sinón una operación en grande [...] ¡Qué de riqueces de productos tien d'ufiertar el Paraguay! [...] poniendo'l pie nel Paraguay, el comerciu inglés va recibir un golpe tarrecible".
Grandsir a Saguier en (Chaves, 1958, p. 315, nota 8)

Bonpland conoció la yerba mate na isla Martín García y les grandes ventayes económiques de la so esplotación. El 1° d'ochobre de 1820, na sumaca "La Bombardera", Bonpland y los sos socios Roguin y Filisbert Vaulquin salieron pa Corrientes. En mayu de 1821, col sofitu de Ramírez, siguieron el viaxe escontra Caatí al amparu d'un encamientu del "Capitán" Nicolás Aripí, xefe indíxena del restu de les tropes d'Artigas qu'analayaben armaos pela zona misionera cola pretensión d'apoderase de la mesma y arrendala a quien quixera esplotala. Bonpland instalar nel pobláu de Santa Ana onde empecipió actividaes como comerciante y médicu según cartes unviaes a los gobernadores d'Entre Ríos y Corrientes. El doctor Francia, enteráu de les rellaciones de Bonpland con Buenos Aires, Corrientes, Aripí y Ramírez, amás de la instalación ensin permisu d'una esplotación yerbatera en territoriu paraguayu y el llevantamientu de mapes nes fronteres, preparó una cuidadosa operación militar pa prindar a Aripí, los sos homes y Bonpland. El 8 d'avientu de 1821 l'exércitu paraguayu ocupó Santa Ana. Aripí llogró escapar pero cayeron gran parte de los sos homes, delles muyeres y Amadeo Bonpland. Este foi entrugáu en Itapúa y el 3 de xineru de 1822 foi internáu nun llugar denomináu "Cerrito", allugáu ente Santa Rosa y Santa María, antiguu amenorgamientu xesuíticu, unu de los llugares más bellos y fértiles del Paraguay.

Gran repercusión internacional tuvo la detención y internación de Bonpland nel Paraguay. El 22 d'ochobre de 1823 Bolívar unvió una carta al doctor Francia reclamando pol so "amigu". Nella amenació abiertamente que "sería capaz de colar hasta'l Paraguay solo por llibertar al meyor de los homes y al más célebre de los viaxeros".[85]Desconozse si la carta llegó a la so destinatario. Lo que se sabe ye que Francia non la contestó. Dos años dempués Bolívar preguntó al so axente en Buenos Aires, el Deán Funes, si les autoridaes porteñas dexaríen que'l so exércitu invadiera'l Paraguay pol Bermejo pa dempués xunila a la Confederación. El gobiernu de Buenos Aires opúnxose dos veces a estes insinuaciones. En 1826, dende Colombia, Francisco de Paula Santander tampoco atopó un argumentu válidu que xustificara tal invasión. Finalmente'l proyeutu quedó nel olvidu. Llarga foi la llista de los que solicitaron o pretendieron ufiertar los sos oficios pa lliberar a Bonpland. Grandsir llegó a Itapúa el 17 d'agostu de 1824 portando notes del Institutu de Francia pero nun pudo convencer al gobiernu sobre les sos intenciones. Foi espulsáu'l día 13 del mes siguiente.[86] Grandsir diose cunta que la detención de Bonpland taba amestada a la rellación que'l doctor Francia quería establecer oficialmente col gobiernu francés, lo que comunicó a los sos superiores. Correa da Cámara de Brasil fixo otru intentu. Dende La Paz, el xeneral Sucre, a instancia de la esposa de Bonpland, unvió una misión que llegó al fuerte Olimpo'l 21 de mayu de 1828, nel estremu norte del país, pero tampoco tuvo ésitu.[87]

Depués de casi 8 años de vivir nel Paraguay como un ciudadanu más, de desenvolver llibremente actividaes agrícoles, ganaderes, comerciales, de médicu y boticariu, el 10 de mayu de 1829, sorpresivamente, el doctor Francia ordenó al delegáu de Misiones que Bonpland tenía d'abandonar el país. Podía liquidar con tiempu toles sos posesiones y llevase lo que quixera salvo los ciudadanos paraguayos que trabayaben pa él (llegó a tener 45 emplegaos).[88]Dempués de 21 meses d'esa orde, el 8 de febreru de 1831, Bonpland crució'l ríu Paraná dende Itapúa y abandonó el Paraguay. Yá dientro de la provincia de Corrientes robáron-y dellos caballos: "como se ve que yá nun tamos nel Paraguay" anotó nel so diariu. Años dempués el doctor Francia quixo saber si inda moraba en San Borja pa pidi-y dellos remedios.

Rellaciones col Brasil[editar | editar la fonte]

El doctor Francia caltuvo la política de non intervención empecipiada a empiezos de la Revolución pa caltener a la República llibre de les consecuencies de les guerres civiles qu'afaraben el Ríu de la Plata y les guerres ente los nuevos países.

Según les notes del deán Gregorio Funes a Simón Bolívar, dambos creíen que'l gobiernu del Paraguay modificaría la so política sofitando al Brasil na guerra que les Provincies Xuníes del Rio de la Plata llevaben a cabu pa llibertar a la Provincia Oriental de la ocupación brasilana. Nada d'esto asocedió. Inclusive l'axente diplomáticu unviáu pol Imperiu de Brasil, en 1828, foi espulsáu.

Caltuvo siempres conflictos col Brasil, por cuenta de que estos, violando la zona norte del territoriu que reclamaba'l tao paraguayu, cometíen abigeato sofitando a los indíxenes mbayás para tal cometíu. Nesa dómina, les reclamaciones límitrofes ante Brasil yeren les llendes que tuviera'l Virreinatu del Rio de la Plata: al nordeste el ríu Igurey (el güei llamáu Ivinhema), al norte'l ríu Corrientes o Mbotetey (el güei llamáu Miranda polos brasilanos) y, na rexón chaqueña, el ríu Yaurú.

Rellaciones col Ríu de la Plata[editar | editar la fonte]

La política de non intervención colos países estremeros caltuvo al Paraguay en paz colos sos vecinos.

En 1829, un cargamentu d'armes dirixíu al Paraguay foi prindáu, nel so viaxe pel ríu Paraná, pol gobiernu santafesino. El doctor Francia, ante esti actu de piratería y l'importancia que les armes teníen pal Paraguay ordenó, en represalia y pa primir al gobiernu de Santa Fe, la prisión de tolos santafesinos residentes n'Asunción hasta que'l cargamentu fuera lliberáu. Estos presos salieron de la cárcel depués de la muerte del Dictador en 1840, momentu en que s'enteraron de la causa de la so prisión.[89]

El so sistema de gobiernu atraxo la simpatía de Juan Manuel de Rosas, gobernador de la provincia de Buenos Aires y virtual gobernante supremu de la Confederación Arxentina. Cuando los socesores del doctor Francia, los cónsules Carlos Antonio López y Mariano Roque Alonso celebraron un tratáu comercial y de llendes provisional cola provincia de Corrientes, enfrentada contra Rosas, esti vivamente ofendíu polo que consideraba un cambéu na tradicional política paraguaya, empezó a hostilizar al gobiernu y a contestar la so independencia. Coles mesmes, mandó publicar, nel Archivu Americanu de Buenos Aires (númberu 29), aponderamientos al doctor Francia y crítiques a la política contraria de los cónsules paraguayos escontra'l gobiernu de la Confederación.

Fallecimientu del doctor Francia[editar | editar la fonte]

A mediaos de xunetu de 1840, colos sos 74 años d'edá, el doctor Francia cayó enfermu por causa d'un bastiu que lu sorprendió na so clásica cabalgata diaria. Ensin escuchar los conseyos del so médicu, el doctor Estigarribia, a los pocos díes volvió a les sos funciones. Mientres el mes d'agostu y primer metá de setiembre siguió atendiendo los asuntos d'Estáu anque con menor actividá. La so salú empezó a deteriorase seriamente a partir del día 16 de setiembre. El día 17, Estigarribia comunicó-y la gravedá del so estáu y solicitó-y que nomara un socesor: el doctor Francia refugó esa idea. Llindar a indicar que la so quinta d'Ibiray, heriedu de la so madre, tenía de ser apurrida a les sos fíes Ubalda García y María Roque Cañete y que los sueldos que se-y debíen d'años distribuyir ente los soldaos que curiaben les fronteres. La so agonía empezó a la nueche del 19. Finó'l domingu 20 de setiembre de 1840, a les 13:30 hores.[90]

Una vegada soterraos los sos restos con importante ceremonia, celebráronse trés novenes mientres ochobre de 1840 y finalmente el día 20, a un mes del fallecimientu, realizáronse les honres aciages. D'aquellos momentos queden nel Archivu Nacional d'Asunción munchos recibos por pagos de frutes seques que se sirvieron a los asistentes (ANA, vol.1903, Secc. Nueva Encuadernación). Nel Llibru d'Inhumaciones de la Catedral d'Asunción (años 1832-1854), nel foliu 117, nel centru y ocupando tola páxina como anotación esclusiva consta: "En venti y dos de setiembre de 1840 soterré nel Presbiteriu de la Ilesia de la Encarnación, el cadabre del Supremu Dictador José Gaspar de Francia con sesenta y seis poses, vixilia y misa de cuerpu presente, lo que certifico. José Casimiro Ramírez".

El monumentu qu'indicaba'l llugar de la so tumba foi removíu. Nun esiste alcuerdu sobre'l destín final de los sos restos.

Legáu[editar | editar la fonte]

El legáu de Francia a los sos socesores foi'l d'un país independiente no político y económico, pero que difícilmente podía evolucionar escontra una democracia tal como-y la entendía na América Llatina nel sieglu XIX, onde namái una amenorgada elite podía votar, o a la integración económica col esterior so les regles del lliberalismu económicu neocolonial imperante. Por esa razón Carlos Antonio López, que puede considerase el so llexítimu socesor no político, va caltener el modelu del doctor Francia ensin cambeos esenciales.

La importancia histórica del doctor José Gaspar Rodríguez de Francia reactivar a partir de la so inclusión como'l personaxe principal de la novela "Yo'l Supremu", del escritor paraguayu Augusto Roa Bastos, Premiu Cervantes, 1989. Refiriéndose al so gobiernu y lo qu'asocedía fora del país el personaxe pregunta:

"¿Cuálos son los mios pecaos? ¿Cuál la mio culpa? Los mios difamadores clandestinos d'adientro y de fuera acúsenme de convertir a la Nación nuna perrera atacada d'hidrofobia. Echar# llevantos de mandar degollar, aforcar, fusilar a les principales figures del país. ¿Ye ciertu eso, provisor? [...] ¿Cuántos ajusticiamientos produciéronse, Patiño, sol mio Reinu del Terror? Arriendes de la Gran Conxura del añu 20, fueron llevaos xunto a la naranxal 68 conspiradores Excelencia. ¿Cuántu duró'l procesu d'esos infames traidores a la Patria? Tou lo necesario pa nun dar# en tontes y a lloques. [...] Menos d'un centenar d'ajusticiamientos en más d'un cuartu de sieglu, ente lladrones, criminales comunes y traidores de lesa Patria, ¿ye eso una otomía? ¿Qué podría dicime, por comparancia, del vandalaje de bandíos que faen tremecer cola so cabalgata infernal tola tierra americana? Escalen, degüellen, a tou trapu y a desganche. Cuando acabaron coles poblaciones inermes, degüéllense los unos a los otros [...] Arreciando les distinciones y les llendes, diría-y qu'acostumáronse a vivir y a matar ensin cabeza. Total, pa qué les precisen, pa qué les quieren, si los sos caballos piensen por ellos"
(Roa Bastos, 1974, p. 354)

Pa tener un marcu de comparanza, Lázaro de Rivera (1796-1805), el gobernador español de la Provincia del Paraguay anterior a Velasco, "executó a 260 persones como parte del caltenimientu rutinariu de la tradicional sociedá de clases del Paraguay" en diez años de gobiernu.[91]

La historiografía sobre'l doctor Francia[editar | editar la fonte]

"Dempués van venir lo que van escribir pasquinos más avolumaos. Llamar Llibros d'Historia, noveles, rellaciones de fechos imaxinarios adobaos al gustu del momentu o de los sos intereses. Profetes del pasáu, van cuntar nellos les sos inventaes patrañas, la historia de lo que nun pasó. Lo que nun sería del tou malu si la so imaxinación fuera pasablemente bona. Historiadores y novelistes van enllibrar les sos endrómines y van vender a bien bon preciu. A ellos nun-yos interesa cuntar los fechos, sinón cuntar que los cunten".
De la novela Yo'l Supremu (Roa Bastos, 1974, p. 38)

L'historiador paraguayu Blas Garay escribió a fines del sieglu XIX:

" Tantos anatemas fueron atropándose nel intre del tiempu [...] que yá nun rixen con él [el doctor Francia] les regles de la crítica: tou lo malo que se-y achacar crear a pies xuntos; lo bono [...] hai menester de dir bien documentáu por que nun lo neguemos ensin exame".
(Garay, 1897, p. 174)

A midida que los trabayos historiográficos sobre'l doctor Francia basáronse cada vez más na documentación primaria allugada nos distintos archivos d'Asunción, Buenos Aires, Rio de Janeiro, Montevideo y España y realizáronse llectures crítiques de les fontes secundaries, el so gobiernu adquirió una nueva dimensión. Tendieron a sumir les esplicaciones biolóxiques, psicolóxiques y hasta meteorolóxiques de munches de les sos aiciones polítiques les que fueron reemplazaes pola racionalidá revolucionaria de los sos actos acorde cola dómina y les circunstancies particulares y la resistencia d'enemigos poderosos y persistentes, tanto esternos como internos. Munches afirmaciones, casi axomátiques, nun pudieron sostenese al ser oldeaes cola documentación esistente. Asina la política atribuyida al doctor Francia de "aisllar" al país o buscar la "autarquía" resultaron inconsistentes frente al analís del bloquéu comercial impuestu al Paraguay pa torar la so independencia.

Les publicaciones contemporánees al gobiernu del doctor Francia, especialmente les de Rengger-Longchamp, y les de los hermanos Robertson, dexaron de ser utilizaes ingenuamente como fontes primaries. Estos comentarios suxetivos, influyíos pol gustu poles noveles gótiques de los llectores europeos, xeneraron la "lleenda negra" del doctor Francia como bisarma, la qu'influyó inclusive nun poeta como Neruda o nun científicu como Darwin, que nin siquier tuvo nel Paraguay.[92]

"Pa John y William Robertson, el doctor Francia ye un personaxe del popular góticu inglés. [...] [onde] el terror ye'l motor principal de la ficción y la mayor parte de l'atraición de los llectores. Les Cartes del Paraguay recreen una atmósfera de misteriu na escuridá de los edificios, les cais y les mentes de los sos personaxes. [...] el doctor Francia del Reinu del Terror ye una bisarma comparable al del doctor Frankenstein de Mary Shelley. [La novela de Shelley foi publicada en 1818].
(Gómez, 2009, p. 137)

Igual criteriu hermenéuticu aplicóse a la propaganda en contra del doctor Francia xenerada principalmente en Buenos Aires, al cargu de los gobiernos de vez, de los poderosos "cles" familiares, de los exiliaos políticos y de los periódicos.

"Si'l Dictador Francia merez dalgún perdón, ye pola vixilancia con que tien zarráu al Proteutor Don José Artigas [...] la humanidá ganaría enforma, si dalgún ánxel exterminador purgase la tierra, lliberar d'estos dos bisarmes"
Periódicu "El Tribunu" (15/10/1826) en (White, 1984, p. 6)

Estes crítiques, que paecíen dirixíes contra la persona del doctor Francia, nun cesaron cola so muerte sinón persistieron con igual roxura contra Carlos Antonio López y el so fíu Francisco lo que demostró que se basaben en particulares intereses políticu-económicos.

" Resulta comprensible, una y bones Francia atacó los intereses de les élites nacional ya internacional, la mesma clase qu'escribió la historia del Paraguay, qu'él fuera tradicionalmente consideráu [como] el prototipu del tiranu despóticu".
(White, 1984, p. 4)

Terminada la guerra de la Triple Alianza, el 14 y 15 de mayu de 1870, per primer vegada en 59 años, nun se conmemoró n'Asunción la Revolución de Mayu de 1811. Diez díes dempués, como si aquel silenciu nun fuera abondu, el gobiernu provisional del Paraguay robló un decretu pol cual establecíase que'l 25 de mayu, fecha de la independencia Arxentina, fora feriáu nel Paraguay n'alcordanza del "tan grandiosu y feliz acontecimientu". El meyor homenaxe a la política independentista del doctor Francia figuró nos considerandos del decretu que suburdió la so persona:

"Que solo los intereses criminal y egoísta del Dictador Francia y los sos socesores quitaron al pueblo paraguayu de la participación en tan grande llucha que dio por resultancia la emancipación ya independencia de la colonia americana"
Decretu del Gobiernu Provisional de la República del Paraguay, 24/5/1870, robláu por Cirilo Antonio Rivarola, Carlos Loizaga y Fernandu Iturburu, en (Vázquez, 1975, p. 395/396, doc. 447)

Recién nel añu 1900, ante'l pidíu d'una manifestación, el presidente Emilio Aceval declaró nuevamente feriáu'l 14 y 15 de mayu.[93] Pasaren 30 años.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  1. Areces, Nidia R. (2007). Tao y frontera nel Paraguay: Concepción mientres el gobiernu del Dr. Francia, Biblioteca d'estudios paraguayos; vol. 68. Coleición Bicentenariu, Asunción (Paraguay): Universidá Católica Nuesa Señora de l'Asunción. ISBN 978-999537-6017.
  2. Azara, Félix de (1904). Geografía física y esférica de les Provincies del Paraguay y Misiones guaraníes, Bibliografía, Prólogu y anotaciones por Rodolfo R. Schuller, Montevideo (Uruguái): Ensin datos.
  3. Báez, Cecilio (1985). Ensayo sobre'l Dr. Francia y la Dictadura en Suramérica, Controláu por Raúl Amaral, Asunción (Paraguay): Cromos SRL/Mediterraneu.
  4. Bareiro, Doroteo (2009). Francia: 1762-1817 Colecc. Bareiro, comentada, aumentada y correxida, Vol. 1, Asunción (Paraguay): Editorial Tiempu d'Historia.
  5. Bareiro, Doroteo (2012). Francia: 1830-1840 Colecc. Bareiro, comentada, aumentada y correxida, Vol. 3, Asunción (Paraguay): Editorial Tiempu d'Historia. ISBN 978-999676-0907.
  6. Bouvet, Nora Esperanza (2009). Poder y escritura: el doctor Francia y la construcción del Estáu paraguayu, Historia de las políticas e ideas sobre el lenguaje en América Latina, Buenos Aires (Arxentina): EUDEBA. ISBN 978-950-231-669-7.
  7. Cardozo, Efraím. Paraguay independiente. Barcelona (España): Salvat.
  8. Chaves, Julio César. El supremu dictador. Biografía de José Gaspar de Francia. Buenos Aires (Arxentina): Ediciones Nizza.
  9. Garay, Blas. La revolución de la independencia del Paraguay. Madrid (España): Est.tip. de la vilba é fíos de Tello.
  10. García Mellid, Atilio (1959). Proceso a los Falsificadores de la Historia del Paraguay, dos volúmenes. Buenos Aires (Arxentina): Ediciones Theoria.
  11. Gómez, Leila. Allumaos y tránsfugas. Rellatos de viaxeros y ficciones nacionales n'Arxentina, Paraguay y Perú.. Madrid (España): Iberoamericana.
  12. González, Erasmo (2015). «La primer república na considerancia de los novecentistas». Revista Estudios Paraguayos 2015 XXXIII (1-2):  páxs. 79-94. 
  13. Guerra Vilaboy, Sergio (1981). «El Paraguay del doctor Francia». Revista Crítica & Utopía (5):  páxs. 93-125. ISSN 0325-9676. 
  14. Guerra Vilaboy, Sergio. Paraguay: de la independencia a la dominación imperialista, 1811-1870. Asunción (Paraguay): Industrial Gráfica Comuñeros SAEP.
  15. Heyn Schupp, Carlos Antonio (1981). «Iglesia y Estáu nel Paraguay mientres el gobiernu de Carlos Antonio López. 1841-1862». Estudio Paraguayo 9 (1):  páxs. 135-352. 
  16. Massare de Kostianovsky, Olinda. El Vice Presidente Domingo Francisco Sánchez. Asunción (Paraguay): Escuela Téunica Salesianu.
  17. Mitre, Bartolomé. Historia de Belgrano y de la independencia arxentina. Buenos Aires (Arxentina): Félix Lejouane.
  18. Molas, Mariano Antonio. Descripción histórica de l'antigua provincia del Paraguay. Buenos Aires (Arxentina): Ediciones Nizza.
  19. Nogués, Alberto. El Provisor Roque Antonio Verdes Xeria. Asunción (Paraguay): Institutu Paraguayu d'Investigaciones Históriques.
  20. Ramos, R. Antonio. La independencia del Paraguay y l'Imperiu de Brasil. Rio de Janeiro (Brasil): Conselho Federal de Culyura y do Institutu Históricu y Xeográficu Brasileiro.
  21. Ribeiro, Ana (2003). El Caudiellu y el Dictador otros=. Montevideo (Uruguái): Editorial Planeta. ISBN 950491134X, 9789504911340.
  22. Roa Bastos, Augusto. Yo'l Supremu. Buenos Aires (Arxentina): Sieglu XXI Arxentina Editores S.A..
  23. Rodríguez Alcalá de González Oddone, Beatriz (1996). «La misión José de Abreu». Academia Portuguesa da História 2 d'IV Congresso das Academies da história Ibero-Americanes:  páxs. 581 a 599. 
  24. Romero, Roberto A.. Dr. José Gaspar Rodríguez de Francia: ideólogu de la independencia del Paraguay. Asunción (Paraguay): A.R. Impr..
  25. Saldías, Adolfo (1958). Historia de la Confederación arxentina. Buenos Aires: Ediciones Cenit.
  26. Soerensen, Bruno (1998). O poder absolutu do Dr. Francia, En portugués, Sáo Paulo (Brasil): Arte & Ciencia y UNIMAR. ISBN 85-86127-64-7.
  27. Tutté, Andrea. Catálogu de la Seición Historia del Archivu Nacional d'Asunción. Asunción (Paraguay): Editorial Tiempu d'Historia. ISBN 978-99953-816-2-2.
  28. Vásquez, Aníbal S. (1930). La república d'Entre Ríos otros=. Paraná (Arxentina): Talleres Gráficos D. Predassi.
  29. Vázquez, José Antonio. El doctor Francia vistu y oyíu polos sos contemporáneos. Buenos Aires (Arxentina): Editorial Universitaria de Buenos Aires.
  30. Vázquez, José Antonio (1998). Matiauda, capitán y vértiz de mayu: La Revolución de los Patricios otros=. Asunción (Paraguay): Ana Sofía Piñeiro Editor.
  31. Velázquez, Rafael Eladio (1992). «El votu de Mariano Antonio Molas nel Congresu de 1811». Historia paraguaya: anuariu del Institutu Paraguayu d'Investigaciones Históriques 29-31:  páxs. 185-197. 
  32. Viola, Alfredo. Cartes y decretos del dictador Francia. Volume 3. Asunción (Paraguay): Universidá Católica.
  33. Viola, Alfredo. Doctrina, economía, obres públiques y la Ilesia mientres la dictadura del Dr. Francia. Asunción (Paraguay): Editorial Clásicos Coloriaos.
  34. Vittone, Luis. El Paraguay na llucha pola so independencia. Asunción (Paraguay): Imprenta Militar, Direición publicaciones.
  35. Whigham, Thomas. Paraguay sol Dr. Francia. Asunción (Paraguay): El Llector.
  36. White, Richard Alan & Robert S Thompson. La primer revolución radical d'América: la política económica de la independencia del Paraguay. Asunción (Paraguay): Ediciones la República.
  37. Williams, John Hoyt (1974). «El doctor Francia ante la Ilesia». Estudio Paraguayo II (1):  páxs. 139-154. 

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Según el xenealoxista Narciso Binayán Carmona, yera descendiente del conquistador, esplorador y colonizador español Domingo Martínez d'Irala (1509-1556); los sos antepasaos teníen un remotu orixe mestizu guaraní, que compartía con munchos próceres de la dómina de la Independencia y con grandes personaxes paraguayos y arxentinos.Binayán Carmona, Narciso (1 de xineru de 1999). Historia xenealóxica arxentina Buenos Aires. Buenos Aires: Emecé Editores. ISBN 9500420589.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Chaves, 1958, p. 21-29.
  4. Chust Calero, 2003, p. 37.
  5. Guerra, 2011, p. 175.
  6. Vázquez, 1975, p. 66 y 69/70.
  7. Wisner, 1923, p. 17.
  8. Chaves, 1958, p. 85-88.
  9. White, 1984, p. 34-35.
  10. Rodríguez Alcalá de González Oddone, 1996, p. 590.
  11. Investigaciones, 2010, p. 12 nota 7.
  12. Bareiro, 2009, p. 30, doc.54, vol. 214, N° 2.
  13. Bareiro, 2009, p. 33, doc. 60, Secc. Historia, vol. 213A.
  14. Guerra Vilaboy, 1991, p. 50.
  15. Chaves, 1958, p. 105-106.
  16. Chaves, 1958, p. 107.
  17. Garay, 1897, p. 156-157.
  18. Bareiro, 2009, p. 40 doc. 63.
  19. Bouvet, 2009, p. 22-23.
  20. Molas, 1957, p. 135.
  21. Vásquez, 1975, p. 66, doc. 34.
  22. Velázquez, 1992, p. 185-197.
  23. Molas, 1957, p. 148-157.
  24. Mitre, 1887, p. 27/28.
  25. Vásquez, 1975, p. 76, doc. 46.
  26. Bareiro, 2009, p. 41, doc. 90.
  27. Bareiro, 2009, p. 41, doc. 96.
  28. Chaves, 1958, p. 115.
  29. Bareiro, 2009, p. 41, documentu 98 (3/9/1811).
  30. Vázquez, 1975, p. 100, comentariu al documentu 79.
  31. Whigham, 1996, p. 165.
  32. Vázquez, 1975, p. 147-148.
  33. Chaves, 1958, p. 136.
  34. Bareiro, 2009, p. 45, documentu 138.
  35. Chaves, 1958, p. 140-143.
  36. 36,0 36,1 Ramos, 1976, p. 165.
  37. Chaves, 1958, p. 148-150.
  38. Tutté, 2008, p. 105, documentu 222,3.
  39. Chaves, 1958, p. 158 nota 6 Resolvimientu Consular en B.N.R., Colec. R.B..
  40. Chaves, 1958, p. 158.
  41. Ribeiro, 2003, p. 68.
  42. Chaves, 1958, p. 164, nota 14.
  43. Chaves, 1958, p. 159-164.
  44. Saldías, 1958, p. 105.
  45. Chaves, 1958, p. 178 y 183.
  46. Bareiro, 2009, p. 56, documentu 467, borrador ensin fecha..
  47. Vázquez, 1975, p. 106, documentu 88.
  48. Cardozo, 1949, p. 55.
  49. Guerra Vilaboy, 1981, p. 11.
  50. Guerra Vilaboy, 1981, p. 8.
  51. Williams, 1974, p. 153.
  52. Cardozo, 1949, p. 57.
  53. White, 1984, p. 72.
  54. Nogués, 1960, p. 4.
  55. Vázquez, 1975, p. 136, doc.129; p.138, doc.130; p.141, doc.135.
  56. Chaves, 1958, p. 182.
  57. Massare de Kostianovsky, 1972, p. 14/15.
  58. White, 1984, p. 133.
  59. Heyn Schupp, 1981, p. 59.
  60. White, 1984, p. 133/134, nota 102.
  61. Chaves, 1958, p. 446.
  62. Romero, 1988, p. 73.
  63. Vázquez, 1975, p. 328, documentu 360.
  64. Irala Burgos, 1988, p. 33.
  65. White, 1984, p. 36 nota 12.
  66. White, 1984, p. 167.
  67. Chaves, 1958, p. 210 nota 2, A.N.A vol. 2, inéditu.
  68. Cardozo, 1949, p. 71.
  69. White, 1984, p. 161.
  70. White, 1984, p. 167/168.
  71. Vázquez, 1975, p. 242, documentu 254.
  72. Vázquez, 1975, p. 243-244 documentos 255 y 256.
  73. Vázquez, 1975, p. 293 documentu 319.
  74. Bareiro, 2012, p. vol.3, documentu 242-10 (15/10/1838).
  75. Bareiro, 2009, p. 58 vol.1, documentos 577 (2/2/1815).
  76. Vázquez, 1975, p. 327, docs. 358-359.
  77. Chaves, 1958, p. 292.
  78. White, 1984, p. 83.
  79. Viola, 1990, p. 65.
  80. Vásquez, 1930, p. 121.
  81. Chaves, 1958, p. 268, nota 27.
  82. Chaves, 1958, p. 266, nota22 .
  83. Ribeiro, 2003, p. 221.
  84. Bareiro, 2009, p. 1140 vol.2, documentu 1579.
  85. Chaves, 1958, p. 368, nota 1.
  86. Bareiro, 2009, p. 1130, vol. 2, documentu 1307.
  87. Chaves, 1958, p. 372/375.
  88. Bareiro, 2009, p. 1139, vol.2, documentos 1536 y 1539.
  89. Sorensen, 1998, p. 82.
  90. Chaves, 1958, p. 433-436.
  91. White, 1984, p. 94.
  92. White, 1984, p. 7.
  93. González, 2015, p. 84.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  1. Bouvet, 2009, p. 10.