Joseph Cotten

De Wikipedia
Joseph Cotten
Vida
Nacimientu Petersburg (es) Traducir15 de mayu de 1905[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Los Angeles[2]6 de febreru de 1994[1] (88 años)
Sepultura Virxinia
Causa de la muerte cáncer de cabeza y cuello (es) Traducir
neumonía[3]
Familia
Casáu con Patricia Medina (1960 – 1994)
Estudios
Llingües falaes inglés[4]
Oficiu actor de cine, guionista, autobiógrafu, actor de teatru, actor de televisión, llocutor radiofónicuactor
Llugares de trabayu Estaos Xuníos
Emplegadores Proyecto de Teatro Federal (es) Traducir
Premios
Creencies
Partíu políticu Partido Republicano de California (es) Traducir
IMDb nm0001072
Cambiar los datos en Wikidata

Joseph Cheshire Cotten (15 de mayu de 1905Petersburg (es) Traducir – 6 de febreru de 1994Los Angeles), más conocíu como Joseph Cotten, foi un actor de cine, guionista, autobiógrafu, actor de teatru, actor de televisión, llocutor radiofónicu y actor d'Estaos Xuníos. Llegó al cine de la mano d'Orson Welles, collaborando en películes como Citizen Kane o El tercer home, y dau a conocer al gran públicu por delles de les sos interpretaciones en películes d'Alfred Hitchcock (Shadow of a Doubt y Acoradada).

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació en Petersburgu, Virxinia, nel senu d'una familia de l'alta sociedá. Los sos padres, Sally Bartlett y Joseph Cotten Sr. tuvieron otros dos fíos, Whit y Sam, siendo Joseph el mayor d'ellos. En 1931 casóse cola so primer muyer, Leonore Kipp, una pianista, y el so matrimoniu duró hasta la muerte d'ella en 1960. Esi mesmu añu casóse cola actriz británica, d'orixe canariu, Patricia Medina, y el matrimoniu duró trenta y cuatro años, hasta la muerte d'él. Tres una llarga llucha contra'l cáncer, morrió de neumonía en 1994.

Teatru[editar | editar la fonte]

Estudió interpretación na Hickman School, en Washington D.C. Trabayó como críticu de cine pal Miami Herald, y dedicóse a la publicidá, a la radio y al teatru, teniendo llugar el so debú en Broadway en 1930. Interpretó papeles principales n'obres teatrales como Jezabel, Xuliu César, The Philadelphia Story (xunto a Katharine Hepburn) y Sabrina Fair .

Foi nesi ambiente teatral onde conoció a Orson Welles, col cual fundó, en 1937, el Mercury Theatre.

Citizen Kane y Welles[editar | editar la fonte]

En "Citizen Kane".

El so debú nel cine foi na primer producción d'Orson Welles, Citizen Kane, nel papel de Jedediah Leland, en 1941. Por cuenta de que la película basar na vida real del magnate de la comunicación William Randolph Hearst, ésti fixo tolo posible por que nun se distribuyera y atacar sistemáticamente dende los sos periódicos. Consiguió sabotear la película, que namái ganó un Óscar. Sicasí, ye considerada una obra maestra y una de les meyores películes de la historia del cine, y sería decisiva pa llanzar la carrera cinematográfica de Cotten y pa da-y el prestíu de gran actor que caltuvo mientres tola so trayeutoria. Pal repartu de la película, Welles utilizó a dellos actores de la compañía teatral Mercury Theatre, que fundara con Cotten.

Fotograma de "El cuartu mandamientu".

El tercer papel de Cotten nel cine foi tamién n'otra película d'Orson Welles, El cuartu mandamientu, na qu'interpretaba'l papel de Eugene Morgan, que-y consolidaría definitivamente nel mundu del cine.

Les sos últimes collaboraciones con Welles fueron nes producciones El tercer home, de Carol Reed, en 1949, anque nesti casu Welles y él namái fueron compañeros de repartu, y na película Sei de Mal, dirixida por Welles en 1958; nella, Cotten ye oxetu d'un curtiu caméu.

A pesar de nun siguir collaborando xuntos, a Welles y a Cotten siempres-yos xuniría una gran amistá.

Décades de 1940 y 1950[editar | editar la fonte]

Al pie de Marilyn Monroe en Niágara.

Foi un actor bien versátil, y tres el so gran ésitu en El ciudadanu Kane, collaboró en delles películes d'Alfred Hitchcock. La primera d'elles foi Shadow of a Doubt, en 1943, xunto a Teresa Wright, na qu'interpretaba a un asesín en serie. La otra collaboración sería na película Acoradada, de 1949, xunto a Ingrid Bergman. Volvió coincidir con Ingrid Bergman na película de George Cukor, Gaslight, en 1944, como actor secundariu. Esti papel rellanzó la so carrera magar que foi l'únicu actor del repartu de la película que nun tuvo nomáu a nengún Globu d'Oru nin a nengún Óscar de Hollywood.

La so trayeutoria a lo llargo de la década de 1940 y la del 50 foi bien granible, participando nun gran númberu de películes. Duel in the Sun, con Jennifer Jones, en 1946 y Niágara, de Henry Hathaway, xunto a Marilyn Monroe, en 1953, fueron dos de les sos películes más conocíes.

Décades de 1960 y 1970[editar | editar la fonte]

Na década de 1960 y 70 la so carrera tornóse un tanto irregular, participando en películes como Hush… Hush, Sweet Charlotte de Robert Aldrich, con Bette Davis y Olivia de Havilland, y Soylent Green, con Charlton Heston, pero tamién dedicándose a películes de serie B o a películes pa televisión, coles esceiciones de Airport '77 y Tora! Tora! Tora!.

A pesar de la so estensa filmografía, y de participar en delles de les películes más importantes de la historia del cine, nunca ganó nengún Óscar; de fechu nin siquier llegó a tar nomáu.

Filmografía[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Autobiografía: La vanidá te va llevar a dalguna parte. Joseph Cotten. Barcelona: Ediciones Parsifal, 1992. ISBN 84-87265-39-1

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 24 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. URL de la referencia: https://www.nytimes.com/1994/02/07/obituaries/joseph-cotten-88-is-dead-actor-on-stage-and-in-films.html. Data de consulta: 6 marzu 2023.
  3. URL de la referencia: https://www.nytimes.com/1994/02/07/obituaries/joseph-cotten-88-is-dead-actor-on-stage-and-in-films.html.
  4. Identificador CONOR.SI: 35334243. Afirmao en: CONOR.SI.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]