Josefina Castellví

De Wikipedia
Josefina Castellví
delegada Conseyu Superior d'Investigaciones Científiques, España, Cataluña, España

1984 - 1986 - Carles Miravitlles i Torras
Vida
Nacimientu Barcelona1 de xunetu de 1935[1] (88 años)
Nacionalidá España
Estudios
Estudios Universidá de Barcelona
Tesis Contribución a la biología de skeletonema costatum (Grev.) Cleve
Direutor de tesis Ramon Parés i Farràs
Llingües falaes catalán
castellanu
Oficiu bióloga, oceanógrafa, escritoraprofesora universitaria
Emplegadores Conseyu Superior d'Investigaciones Científiques
Premios
Cambiar los datos en Wikidata

Josefina Castellví i Piulachs (1 de xunetu de 1935Barcelona) ye una oceanógrafa, bióloga y escritora española.[7] En 1984 foi la primer española en participar nuna espedición internacional en L'Antártida. Llicenciada en 1957 y doctora en ciencies biolóxiques pola Universidá de Barcelona en 1969. Dende l'añu 1960 trabayó nel Institutu de les Ciencies del Mar. Amás, tamién foi profesora d'investigación del CSIC. Foi delegada en Cataluña mientres dos años (1984-1986).

A partir del añu de 1984 participó na organización de la investigación en L'Antártida y collaboró na instalación de la Base Antártica Español Xuan Carlos I na Isla Livingstone, de la cual foi la cabeza del 1989 al 1997, en sustitución del oceanógrafu Antoni Ballester. De los años 1989 a 1995 dirixó en Madrid el Programa Nacional d'Investigación Antártica, y darréu, en 1994 y 1995, l'Institutu de Ciencies del Mar.

Foi galardona ente otros premios cola Medaya d'Oru de la Ciudá de Barcelona en 1994, la Cruz de San Jorge en 2003, el Premiu de Mediu Ambiente del IEC en 2006 y el Premiu Nacional de CONCA en 2013.[8]

Biografía[editar | editar la fonte]

Josefina Castellví ye fía d'un médicu y de una ama de casa. Josefina Castellví i Piulachs, nació en Barcelona mientres la República y solo a falta d'unos meses primero qu'españara la Guerra Civil Española (1936-1939). Estudió nel Institutu Montserrat.[9] Más tarde, en 1957, llicencióse en Bioloxía na Universidá de Barcelona, que ye considerada como una de les universidaes más importantes d'España pola so tradición, prestíu, calidá y selectividá d'ingresu». En 1960 especializar n'oceanografía na histórica universidá, de sonadía internacional La Sorbona de París, Francia, que ye, xunto coles universidaes d'Oxford, Bolonia y Salamanca, ye una de les universidaes más antigües y prestixoses del mundu. Más palantre, Josefina doctorar en ciencies biolóxiques pola Universidá de Barcelona en 1969.

Josefina y la so hermana mayor asistieron dende bien llueu a la escuela, empezando dende'l principiu na zona del eixample, onde nacieron y vivía la familia. Más tarde, fueron treslladaes a un colexu de monxes nel qu'estudiaron hasta'l segundu cursu de bachilleratu y, finalmente, terminaron los sos estudios básicos nel Institutu Monsterrat, del barriu de Sant Gervasi, onde Josefina se preparar pa entrar na universidá. A pesar de la posguerra y la probeza nes que taba somorguiáu'l país, la niñez y l'adolescencia de Josefina fueron dómines de relativa normalidá, vivíes alternativamente en Barcelona y Castelldefels, llugar onde los sos padres teníen una casa.

En 1953, alredor de los 18 años, Josefina empezó a estudiar bioloxía na Universidá de Barcelona, nunes clases minoritaries, lo que quier dicir que nel so cursu había tan solo 12 persones matriculaes. Realizó dos cursos n'unu y llicencióse en 1957, cuando solo tenía 22 años. Solo dos persones terminaron la carrera aquel añu: ella y una monxa. Darréu siguió los sos estudios, con cuenta de dedicase más fondamente a la investigación.

Una vegada terminada la carrera, Josefina Castellví viaxó a Francia pa estudiar mientres dos años. Escontra'l 1960, cuando s'especializó y doctoró n'oceanografía tenía 25 años y empecipiaba la so aventura científica: participó nes sos primeres espediciones oceanográfiques nun barcu con bandera francesa y fixo de profesora de trabayos práuticos en cursos de la Universidá de La Sorbona. Dende anguaño, 1960, trabayó nel Institutu de Ciencies del Mar del Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques, organismu del que foi direutora en 1994 y 1995, amás de delegada en Cataluña. En 1984 foi la primer muyer d'España en participar nuna espedición internacional en L'Antártida; cabo destacar la so collaboración na organización de la investigación pola que foi premiada[10][11] xunto a Antonio Ballester y Nolla, según pola so intervención na instalación de la Base Antártica Español Xuan Carlos I na isla Livingston,[12][13][14] de la que foi xefa del añu 1989 al 1993, lo cual dexó qu'España entrara a formar parte per primer vegada como miembru del Tratáu Antárticu (1988).

Cuando tornó a Barcelona decidió siguir cola so investigación nel Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques (CSIC). Primero, faciendo esperimentos nel llaboratoriu, yá que entós daquella España escarecía de buques oceanográficos y batiscafos pa esplorar racionalmente y de manera direuta los mares. Dempués, a partir de 1971, cuando los científicos dispunxeron del primer buque oceanográficu español pa les sos investigaciones, Josefina Castellví pudo faer el so trabayu dende'l mar, onde taben los oxetos d'estudiu y onde podía analizar cómo se portaben metanes les corrientes marines.

En 1987 Antonio Ballester, Josefina Castellví y otros siete persones más punxeron en funcionamientu la primer base española en L'Antártida, que crearon na isla Livingstone y bautizaron col nome de Xuan Carlos I. Josefina Castellví tenía 52 años y hasta en 1997 encargar de dirixir la base, onde vivíen 12 persones mientres cuatro meses al añu. La investigación en L'Antártida apurrió-y grandes conocencies y emociones al empar. L'Antártida ye un llaboratoriu natural, nel que nel xelu tán escrites les vivencies de la Tierra dende hai millones d'años y saber analizar estes escritures déxanos compartir les vivencies del nuesu planeta.

Dempués de vivir unos años en Madrid, onde s'encargara dende 1989 del Programa Nacional d'Investigación Antártica, en 1995 Josefina Castellví tornó a Barcelona pa dirixir l'Institutu de Ciencies del Mar del CSIC. Mientres tola so vida llaboral, compaxinó'l so llabor investigador coles conferencies pa sopelexar y cola escritura de llibros, ente los que destaca'l que lleva por títulu Yo he vivido en la Antártida (Yo viví en L'Antártida), publicáu en 1996.

Josefina Castellví en 2003 recibiendo la Cruz de San Jorge.

En 1994 recibió la Medaya d'Oru de la Ciudá de Barcelona y en 2003 recibió la Cruz de San Jorge, una distinción añal que da la Xeneralidá de Cataluña a aquelles persones y entidaes sociales que «polos sos méritos, hayan emprestáu servicios destacaos a Cataluña na defensa de la so identidá especialmente nel planu cívicu y cultur»[15] y ye considerada, xunto a ésta y del Premiu Internacional Cataluña, una de les distinciones más prestixoses que se conceden en Cataluña.[16] Dende 2010 ye la presidenta de la Universidá de Branu d'Andorra.

El 8 d'ochobre de 2013 ganó'l premiu de Cultura de la Xeneralidá de Cataluña, col que s'estrema a les persones, entidaes o instituciones de cualquier ámbitu que sían merecedores de la reconocencia institucional pola so contribución a la cultura catalana, valorando preferentemente la excelencia, la innovación, la trayeutoria y la proyeición, y teniendo presente la so contribución mientres l'añu anterior al de la concesión.[17] Amás, el 13 de mayu de 2014 foi nomada catalana del añu.[18]

En 2014 foi designada vicepresidenta del Conseyu Asesor pal Desenvolvimientu Sostenible de Cataluña (CADS)[19]

El 5 de marzu de 2015 recibió la Medaya August Pi i Sunyer de la Facultá de Medicina de la UB, nel marcu de la conmemoración del Día Internacional de la Muyer. La investigadora Josefina Castellví ye la primer muyer que recibe esta distinción.

A pesar de la so xubilación , socedida nel añu 2000, Josefina Castellví caltiénse activa, yá que a día de güei sigue collaborando col Conseyu Asesor pal Desenvolvimientu Sostenible, del Departamentu de Presidencia de la Xeneralidá de Cataluña, y sigue dando conferencies sobre'l so trabayu y sobre L'Antártida, nes que tresmite al so públicu la importancia que tien esti desiertu xeláu. Como ye'l llugar más fríu, comenta, ye'l llugar ideal pa estudiar los mecanismos d'adaptación de tolos seres vivientes, que tienen de camudar la so estructura pa sobrevivir, yá que si nun lu faen, escastar, como los pasó a los árboles y les plantes, que sumieron de L'Antártida.

Josefina Castellví, que foi la primer muyer catalana y española que se dedicó a la oceanografía, recibió numberosos premios en reconocencia al so llabor investigador. "Lo difícil ye llograr el primer premiu", diz ella citando'l científicu Ramon Margalef, "porque los otros vienen como por aiciones mimétiques". De tolos que tien, Josefina valora especialmente dos: la Medaya d'Oru de la Ciudá de Barcelona (1994) y la Cruz de San Jorge (2003), porque signifiquen l'homenaxe de la so ciudá y del so país. Na actualidá Josefina Castellví, sigui viviendo nel mesmu pisu onde nació, valorando especialmente los oríxenes de les persones y de toles especies.[20]

Obra[editar | editar la fonte]

Josefina Castellví escribió llibros, más de 70 artículos científicos en revistes nacionales ya internacionales y presidió diversos comités y comisiones internacionales rellacionaes colos océanos y l'Antártica.[21][22] Ente'l so llibros cunten los siguientes:

  • 1967: Ecología marina (Ecoloxía marina)
  • 1996: Yo he vivido en la Antártida (Yo viví en L'Antártida)

Obra autobiográfica onde narra la so vivencia en L'Antártida. Nel llibru, esplica cómo dirixó mientres cuatro campañes la base antártica español Xuan Carlos I, siendo la primer muyer española n'investigar el continente. El llibru cunta con munches anécdotes, onde nos primeros momentos tuvo sobremanera xunto a Antoni Ballester, el impulsor de la presencia española en L'Antártida nos 60, tratando de llevar alantre'l proyeutu nel continente.[23]

  • 2005: El paper que juguen els oceans en l'equilibri del planeta Terra (El papel que xueguen los océanos nel equilibriu del planeta Tierra)

Obra publicada en catalán que fala sobre l'impautu del cambéu climáticu y cómo les condiciones ambientales del planeta Tierra camudaron.[24]

Artículos[editar | editar la fonte]

  • 1963: Pigmentos de la diatomea marina Skeletonema costatum (Grev.) en su dependencia de los factores ambientales y de la dinámica de las poblaciones
  • 1964: Un sencillo experimento para demostrar la influencia de la concentración de elementos nutritivos sobre la calidad de los pigmentos de las algas
  • 1981: Aspectos microbiológicos del estudio oceanográfico de la plataforma continental. I. Planteamiento general
  • 1990: La investigación en la Antártida
  • 1997: ¿Por qué la Antártida atrae a los investigadores científicos?
  • 1999: La Antártida
  • 2002: Españoles en la Antártida
  • 2007: De cómo España abrió su ruta a la investigación antártica
  • 2014: El musclo i el seu entorn ambiental
  • 2015: Fascinación por la Naturaleza

Filmografía[editar | editar la fonte]

Nel 25ᵘ aniversariu de la creación de la base española, Josefina Castellví, a les sos 77 años, tornó a L'Antártida dempués de más d'una década xunto al periodista y direutor de documentales Albert Solé, quien dirixó Les alcordances de xelu, nel que Castellví documentó el so viaxe de despidida del continente blancu. El documental realizar a manera d'homenaxe per tol trabayu realizáu por ella y los otros trés científicos que llograron qu'España construyera la primer base pa investigar esta remota zona del planeta. La película recueye la crónica d'esta vuelta a L'Antártida.[25]

Albert Solé dixo "Lo cierto ye que provengo d'una familia de muyeres bien potentes, un auténticu matriarcáu. Va Ser por eso que cuando conocí a Josefina Castellví --Pepita pa casi toos-- reconocí aína un paisaxe familiar, el de les muyeres fuerte y lluchador, que supieron enfrentase con munches pasión a les numberoses torgues que-yos punxo la vida nunos tiempos y nun mundu bien difíciles pa elles. Di cuenta que nesta hestoria producía una alquimia d'elementos irresistibles pa mi: muyer, ciencia, aventura y L'Antártida."[26]

Sinopsis: En 1986, cuatro científicos catalanes, Agustí Julià, Joan Rovira, Josefina Castellví y Antoni Ballester consiguieron llegar a L'Antártida col proyeutu de llantar la so tienda de campaña na isla Decepción pa forzar al estáu español a venceyase al tratáu antárticu, que acabaría asocediendo en 1988, y poner una base. El líder de la espedición, el doctor Antoni Ballester, acabaría sufriendo un ictus que llevó a Josefina Castellví a coyer el relevu y dirixir la pequeña instalación nuna dómina onde los recursos yeren bastante llindaos pal programa antárticu. Foi según convirtióse na primer muyer xefa d'una base na hestoria de la investigación antártica internacional. Dempués de xubilase, dedica'l so tiempu al encaxe de boliyos y a la xardinería, los sos dos pasiones actuales, pero les semeyes colgaes a la paré de casa y la so coleición de pingüinos en miniatura aseguren la so gran aventura vital. Amás, atopa la maleta con 30 hores de filmaciones que rodara ella mesma mientres los primeros años nel continente blancu. Por ello y pola presión de la señardá, Josefina decidió volver a L'Antártida.[27][28]

El documental emitióse por primer vegada en La 2 de TVE'l vienres 30 de mayu de 2014[26]

Reconocencies[editar | editar la fonte]

La medaya August Pi i Sunyer[editar | editar la fonte]

La Medaya August Pi i Sunyer foi instituyida pola Facultá de Medicina de la Universidá de Barcelona en marzu de 1983 n'alcordanza d'unu de los profesores más destacaos pol so llabor docente y d'investigación. El gallardón homenaxa una personalidá científica d'ámbitu llocal qu'apocayá recibiera dalguna distinción importante y apúrrese nel intre de la Lleición August Pi i Sunyer, qu'imparte'l premiáu. La primer personalidá que recibió la medaya foi l'ecólogu Ramon Margalef; siguiéron-y el oftalmólogo Joaquín Barraquer, el cardiólogu Valentín Fuster y el primatólogo Jordi Sabater Pi, ente otros. El postreru en recibila foi l'hepatólogu y catedráticu de la UB Joan Rodés, en 2010. La investigadora Josefina Castellví ye la primer muyer que recibe esta distinción.

Josefina Castellvi foi Delegada del CSIC en Cataluña y, amás, tamién desenvolvió la so carrera científica nel CSIC. Dempués de que se llicenciara en Ciencies Biolóxiques na Universidá de Barcelona, nel añu 1960, con Premiu Estraordinariu, entró a trabayar nel Institutu de Ciencies del Mar, entós conocíu como Institutu d'Investigaciones Pesqueres. Años más tarde, siendo yá Profesora d'Investigación del CSIC, especialista en bacterioloxía marina, foi la so direutora. La so pasión pol estudiu de bacteries en condiciones d'ambientes estremos llevar a interesase pol continente antárticu y, en 1984, convertir na primer muyer española que participaba nuna espedición internacional neses tierres xelaes. Publicó más de setenta trabayos científicos y participó en 36 campañes oceanográfiques.

Amás del so talentu científico, Castellví nel intre amosó escelentes cualidaes como xestora d'investigación, que-y dexaron ser Delegada del CSIC en Cataluña, nel añu 1984, y Direutora de Coordinación de la Presidencia del CSIC, en 1986. Na temporada 1987-88 coordinó la instalación de la Base Antártica Español Xuan Carlos I na Isla de Livingston y, ente 1989 y 1994, exerció la so xefatura. Darréu, foi xestora del Programa Nacional d'Investigación en L'Antártida (CICYT) a nivel estatal, responsable de la coordinación de los proyeutos científicos internacionales llevaos a cabu nesi territoriu.[29]

Premios[editar | editar la fonte]

  • Premiu Proèmula 1994 a la muyer direutiva del añu[30]
  • Medaya d'Oru al Méritu Científicu del Conceyu de Barcelona (1995).
  • Medaya "Narcís Monturiol" al Méritu Científico y Tecnolóxico de la Xeneralidá de Cataluña (1996).
  • Dama de Goya de l'Asociación Española Amigos de Goya, (1997).
  • Premiu Fundació Imhotep-Creu Blanca (1998).
  • Premiu Nacional 1998 de la Sociedá Xeográfica Española.
  • Encomienda al Méritu Civil, (2002).
  • Cruz de Sant Jordi de la Generalitat de Cataluña, (2003).
  • Premiu Mediu Ambiente 2003 de la Compañía Nacional Suiza.
  • Premiu Esteva Bassols: "Senyora de Barcelona" (2005)
  • Catalán del añu 2013. Gallardón que da El Periódico de Catalunya dende l'añu 2000 a una personalidá destacada de la sociedá catalana. Los llectores del diariu proponen los candidatos y son los encargaos de decidir el ganador.
  • Medaya August Pi i Sunyer (2015)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.nomecuentescuentos.com/josefina-castellvi-la-cientifica-del-hielo/.
  2. URL de la referencia: http://universitatsirecerca.gencat.cat/ca/01_secretaria_duniversitats_i_recerca/premis_i_reconeixements/guardons_narcis_monturiol/medalles_narcis_monturiol/.
  3. URL de la referencia: http://www.gencat.cat/presidencia/creusantjordi/2006/cat/. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190314064615/http://www.gencat.cat/presidencia/creusantjordi/2006/cat/. Data d'archivu: 14 marzu 2019.
  4. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-2007-12430.
  5. URL de la referencia: http://www.cataladelany.cat/default.asp?opcio=edicionsanteriors.
  6. URL de la referencia: https://www.ccma.cat/324/la-generalitat-atorga-la-medalla-dor-a-josefina-castellvi-i-a-arcadi-oliveres/noticia/3115960/.
  7. Gran Enciclopedia Catalana (ed.): «Josefina Castellví i Piulachs» (catalán). l'Enciclopèdia.
  8. Gran Enciclopedia Catalana. «Josegina Castellví i Puilachs» (catalán).
  9. dones catalanes/03-altres-professionals-esposes/07-josefina-castellvi-i-piulachs Josefina Castellví i Piulachs (1935)
  10. «Universitat de Barcelona - La Facultat de Medicina guardona l'oceanògrafa Josefina Castellví» (catalán) (8 d'ochobre de 2009). Consultáu'l 27 de marzu de 2017.
  11. (en castellanu) La güela científica torna a L'Antártida. ELMUNDO. https://www.elmundo.es/ciencia/2013/12/01/529901a80ab740ed668b456y.html. Consultáu'l 27 de marzu de 2017. 
  12. CSIC. «Josefina Castellví». Consultáu'l 14 de mayu de 2014.
  13. El Mundo (6 d'avientu de 2013). «La güela científica torna a L'Antártida». Consultáu'l 14 de mayu de 2014.
  14. La Vanguardia (29 de payares de 2013). «Sabemos más del espaciu que de los océanos». Consultáu'l 14 de mayu de 2014.
  15. «Generalitat de Catalunya».
  16. «Generalitat de Catalunya».
  17. «Conseyu Nacional de la Cultura y de les Artes y Premios Nacionales de Cultura». (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  18. La biòloga Josefina Castellví, Catalana de l'Any 2013
  19. «Consell Assessor per al desenvolupament Sostenible». Consultáu'l 28 de xunetu de 2016.
  20. Antònia Carré. «dones catalanes/03-altres-professionals-esposes/07-josefina-castellvi-i-piulachs Narrativa i pedagogia, narracions i currículum» (catalán).
  21. «y-spacio». Consultáu'l 22 de marzu de 2017.
  22. «Universidá de Granada». Consultáu'l 22 de marzu de 2017.
  23. «Institutu de Ciencies del Mar». Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'abril de 2017. Consultáu'l 22 de marzu de 2017.
  24. «Revista Igualada» (catalán). Consultáu'l 22 de marzu de 2017.
  25. «El Mundo». Consultáu'l 22 de marzu de 2017.
  26. 26,0 26,1 «RTVE». Consultáu'l 22 de marzu de 2017.
  27. «alcordances-de-xelu/4112/ Catalan Films». Consultáu'l 22 de marzu de 2017.
  28. «Minimafilms». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de febreru de 2017. Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  29. «Josefina Castellví».
  30. Professora Josefina Castellví

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]