José Trinidad Cabañas

De Wikipedia
José Trinidad Cabañas
Presidente d'Hondures

1r marzu 1852 - 18 ochobre 1855
José Francisco Gómez y Argüelles - José Santiago Bueso Soto
Vida
Nacimientu Tegucigalpa9 de xunu de 1805[1]
Nacionalidá Bandera de Hondures Hondures
Muerte Comayagua8 de xineru de 1871[1] (65 años)
Familia
Fíos/es
Oficiu políticu
Graduación oficial
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partíu Lliberal d'Hondures
Cambiar los datos en Wikidata

José Trinidad Cabañas Fiallos (9 de xunu de 1805Tegucigalpa – 8 de xineru de 1871Comayagua) foi un militar col grau de Xeneral de División y políticu hondureñu, electu como Séptimu Presidente constitucional del Estáu d'Hondures nel periodu de 1852 a 1855. Foi un defensor de les idees unionistes de Centroamérica.

Ye consideráu prócer y una de les persones más honraes de la hestoria d'Hondures. Mientres el so periodu de presidente sostuvo que: "Nun se trata de fundar la República de dalgunos, si non la República de toos". Na so estatua alzada nel Parque La Mercedes en Tegucigalpa, puede lleese: "Al heroicu soldáu de la unión centroamericana. Al guerreru modelu de constancia, d'honradez y de valor. Al home que tou Hondures almira y va siguir almirando siempres".

Biografía[editar | editar la fonte]

José Trinidad Cabañas nació en Tegucigalpa el 9 de xunu de 1805. Ye fíu de José María Cabañas Rivera y Juana María Fiallos. Foi bautizáu pol padre Juan Francisco Márquez Castejón el mesmu día de la so nacencia. La so fe de bautismu atopar nel foliu 98 del Rexistru Eclesiásticu de la Ilesia Parroquial de San Miguel de Tegucigalpa y rexistrar como español.

Nel Colexu Tridentino de Comayagua, realizó estudios de gramática llatina, teoloxía y filosofía.

Vida militar[editar | editar la fonte]

En 1827, cuando les fuercies de José Justo Milla invadieron y asitiaron Comayagua, derrocando al gobiernu de Dionisio de Herrera; Cabañas, con 22 años d'edá, emprestó la so cooperación en defensa del gobiernu; el so padre presentóse ante Dionisio de Herrera colos sos trés fíos y dixo:

«Señor, el pesu de los mios años nun me dexa acompañalos al campu de batalla pero equí tenéis a los mios trés fíos que pueden lo que yo tuviera de faer, dispuestos a arramar la so sangre xunto a la bandera que defendéis.»

Foi según ingresó al exércitu de la República Federal de Centroamérica, onde foi llugarteniente del Xeneral Francisco Morazán y aportó a xeneral del Exércitu federal, ganando lideralgu políticu y militar, lo que-y valió ser Diputáu de l'Asamblea Constituyente de 1830. La primer esperiencia militar de Cabañas foi na Batalla de La Trinidad el 11 de payares del mesmu añu. Participó amás nes batalles de San Salvador y Les Llamargues, y destacó na Batalla del Espíritu Santu y na Batalla de San Pedro Perulapán —llevada a cabu en territoriu salvadoreñu—, asocedíes el 6 d'abril y el 25 de setiembre de 1839 respeutivamente. El 13 de payares d'este mesmu añu, venció a les fuercies del xeneral José Francisco Zelaya y Ayes, na Batalla nel Sitiu de la Soledá, a redoma de Tegucigalpa, y depués foi ganáu pol mesmu xeneral el 31 de xineru de 1840 en Los Llanos del Potreru. Tres la derrota lliberal de 1840, Cabañas y el xeneral Francisco Morazán retirar de Guatemala y exiliáronse en Panamá. Depués Cabañas viaxó a Costa Rica.

Cabañas estableció una lleal amistá col Xeneral Francisco Morazán, a quien, como diz el Xeneral Luis Maldonado, dicía-y "El mio amáu xeneral" na so correspondencia. Tres la muerte d'este, en Costa Rica el 15 de setiembre de 1842, el Xeneral Cabañas espresó'l so descontentu: «Nun ye posible. A nós pueden fusilanos, pero al xeneral Morazán non... esi sería un crime escontra Centroamérica...». Cabañas tornó a El Salvador, onde vivió per dellos años y collaboró col gobiernu de los presidentes salvadoreños Eugenio Aguilar y Doroteo Vasconcelos. Foi Ministru de Guerra n'avientu de 1850 y foi vencíu na Batalla del Sitiu de San José, de l'Arada, el 2 de febreru de 1851.

Presidencia[editar | editar la fonte]

Mientres Trinidad Cabañas moraba na ciudá de San Miguel, foi comunicáu por una Comisión de Senadores formada por Francisco López, Vicente Vaquero y León Alvarado, de los resultaos de les eleiciones celebraes n'Hondures a finales de 1851, nes qu'él fuera escoyíu como Presidente d'Hondures. L'Asamblea Llexislativa d'Hondures unvió-y el Decretu d'Eleición como Presidente Constitucional d'Hondures, emprestó la promesa de Llei y tomó posesión del cargu'l 1 de marzu de 1852.

Mientres el so periodu, con José Santiago Bueso Soto como Vice-Presidente, Cabañas realizó importantes obres pa fomentar la instrucción pública, l'agricultura y la minería, según esfuercios significativos p'ameyorar el cultivu del café y l'instrucción pública. Foi'l primera impulsor del ferrocarril, el café y l'artesanía de xuncu. Yera un presidente educador, qu'impunxo impuestos a la esportación de ganáu y madera pa establecer les primeres 50 escueles públiques pagues pol erariu nacional.

Coles mires de restablecer la Federación Centroamericana, Cabañas foi nomáu como Vice Xefe d'Estáu pola Asamblea Constituyente de Centroamérica, axuntada en Tegucigalpa el 13 d'ochobre de 1852. Sicasí Cabañas refugó dichu cargu y manifestó: «Nun toi preparáu pa tan altu cargu, soi un soldáu, nun tengo conocencies de l'alministración pública», polo que'l Vicepresidente Pedro Molina asumió les xeres de celebrar asamblees n'El Salvador y Nicaragua.

El 23 de xunu de 1853 robló la primer contrata pa la Construcción del Ferrocarril Interoceánico d'Hondures, pa comunicar Omoa con Amapala, proyeutu que se venía xestando dende 1590 pero que fuera engavetado pol Conseyu d'Indies y realizáu en Panamá. Como dicha idea riquía d'emprestos de la banca estranxera, Cabañas vio esta opción como un peligru a la enayenadura y perdida de la soberanía nacional, polo qu'arrenunció y el proyeutu foi lleváu a cabu nel gobiernu de José María Medina.

Guerra con Guatemala[editar | editar la fonte]

Estatua n'honor de José Trinidad Cabañas. Alcontrada na ciudá de Tela, departamentu d'Atlántida.

En 1853, Cabañas nomó a José Francisco Barrundia, Ministru Plenipotenciario en Washington D. C.. Mientres anguaño, fueron constantes los hostigamientos del Presidente guatemalianu, el Xeneral Rafael Carrera escontra'l xeneral Cabañas. Por ello, Cabana dexó la presidencia provisionalmente al Xeneral José Francisco Gómez y Argüelles dende'l 9 de mayu al 31 d'avientu de 1853, pa conducir en forma personal la campaña militar contra Guatemala, ya instaló na ciudá de Gracias el so cuartel xeneral. A finales del mes d'agostu d'esi añu, fuercies invasores al mandu del Coronel guatemalianu José Víctor Zavala tomaron fácilmente la Fortaleza de San Fernando n'Omoa, por cuenta de la infidencia del Capitán José María Medina, apostáu nesa zona. Cabañas unvió apresuradamente fuercies gubernamentales pa reponer esti fuerte.[3]

Volvió a la presidencia'l 1 de xineru de 1854 y enfrentóse a condiciones polítiques difíciles. En xunetu d'esi mesmu añu unvió una columna militar escontra Nicaragua so la xefatura del Xeneral José Francisco Gómez y Argüelles, quien morrió atacáu pol roxura el 25 de xunetu de 1854. Por cuenta de los intentos de Cabañas de restablecer la Federación Centroamericana y a los sos conflictos col gobiernu conservador de Rafael Carrera, ésti declaró que'l so oxetivu n'Hondures yera derrocar al Xeneral José Trinidad Cabañas, lo cual llogró sofitando a los conservadores hondureños, quien encabezaos pol Xeneral Juan López, invadieron el país y ganaron a Cabañas na batalla de Masaguara, nos llanos de Santa Rosa y Gracias el 6 d'ochobre de 1855, obligándolo a arrenunciar a la presidencia y a abellugase n'El Salvador. El xeneral Juan López llamó al Vicepresidente José Santiago Bueso Soto a desempeñar la titularidá del Executivu'l 18 d'ochobre del mesmu añu.

Darréu dempués de llegar a El Salvador, Cabañas viaxó a Nicaragua a solicitar sofitu pa recuperar la presidencia d'Hondures al presidente nicaragüense Patricio Rivas, quien nun selo brindó por supuestes influencia del venturero William Walker. Asina que tornó a El Salvador, onde vivió munchos años y na so estadía sirvió como ministru y gobernador civil y militar de San Miguel nel gobiernu del so amigu Gerardo Barrios (1858-1863).

Cara de Cabañas, como aparie nel billete de 10 lempires.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Mientres los últimos años de la so vida, el Xeneral Cabañas retirar de la política y pudo tornar a Hondures en 1867 y establecese en Comayagua. N'Hondures, empecipió una campaña contra la presencia de William Walker en Centroamérica, depués foi nomáu pola alministración del Presidente José María Medina como Intendente de l'Aduana de Trujillo. Cabañas finó'l 8 de xineru de 1871, a la edá de 65 años.

Depués de la so muerte, el gobiernu d'Hondures dio-y el títulu de "Soldáu de la Patria" y la República d'El Salvador nomó Cabañas a unu de los sos departamentos nel so honor. Los sos restos fuelguen na Ilesia de San Sebastián de Comayagua.

Familia[editar | editar la fonte]

Del Xeneral Cabañas y la so señora esposa Petronila Barrios, solo conozse como fía a Rafaela Cabañas Barrio, quien foi casada con Manuel Antonio Ugarte y quien finaría a temprana edá (28 años) un 3 de setiembre de 1866.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

   Próceres d'Hondures   

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6675rdg. Apaez como: José Trinidad Cabañas. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. URL de la referencia: https://www.geni.com/people/Julia-Caba%C3%B1as/6000000015952997423.
  3. Barahona, Rubén. Curtia hestoria d'Hondures. Tercer edición, Compañía Editora Nacional, 1950 (páxina 128)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
José Francisco Gómez y Argüelles
Presidente Constitucional d'Hondures

1852-1855
Socesor:
Juan López (xeneral)