José Santos Chocano

De Wikipedia
José Santos Chocano
Vida
Nacimientu Lima14 de mayu de 1875[1]
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Llingua materna castellanu
Muerte Santiagu[2]13 d'avientu de 1934[1] (59 años)
Sepultura Cementeriu Presbíteru Matías Maestro
Causa de la muerte firida por pinchatu
Estudios
Estudios Universidá Nacional Mayor de San Marcos
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu poeta, periodista, diplomáticu, dramaturgu, escritorcantante
Movimientu modernismo (es) Traducir
Instrumentu musical voz
Cambiar los datos en Wikidata

José Santos Chocano Gastañodi (14 de mayu de 1875Lima – 13 d'avientu de 1934Santiagu) foi un destacáu poeta peruanu, conocíu como «El Cantor d'América» por antonomasia. La so vida foi rocambolesca y tuvo amestada a la de los dictadores y los caudiellos llatinoamericanos del so tiempu.

Ye consideráu unu de los poetes hispanoamericanos más importantes, pol so poesía épica de tonu grandilocuente, bien sonora y llena de color, anque tamién produció poesía llírica de singular intimismu, toes elles trabayaes con depuráu formalismu, dientro de los moldes del modernismu. La so obra inspírase mayormente nes temes, los paisaxes y la xente del so país y d'América polo xeneral. La so creación lliteraria llogró nel Perú una reconocencia nunca antes vistu; aportó a el lliteratu más popular dempués de Ricardo Palma, anque'l so ascendiente nos círculos lliterarios peruanos foi menguando pasu ente pasu, en beneficiu d'otru grande de la poesía peruana, César Vallejo. Sicasí, Chocano sigue siendo recordáu pola mayoría de los peruanos como un gran poeta; dalgunos de les sos composiciones como «Blasón», «Los caballos de los conquistadores» y «¡Quién sabe!…», son clásicos de les recitaciones hasta l'actualidá.

La so infancia trescurrió en plena Guerra del Pacíficu, cuando los chilenos ocupaben la capital de Perú. Cursó los sos estudios secundarios nel Institutu de Lima y nel Colexu de Lima. En 1891, ingresó a la Facultá de Lletres de la Universidá Nacional Mayor de San Marcos, pero nun concluyó la so carrera. En 1894 empecipiar nel periodismu, collaborando nel diariu La Tunda, que s'oponía al segundu gobiernu del xeneral Andrés A. Cáceres. Acusáu de subversión, foi encarceláu nuna celda submarina de la Fortaleza del Real Felipe. Tenía entós 20 años. Salió llibre tres el trunfu de la revolución cívicu-demócrata de 1895 y goció del sofitu del nuevu gobiernu. Publicó los sos primeros poemarios y editó periódicos y revistes na imprenta del Estáu. Depués percorrió América como diplomáticu y aventureru; desempeñar en delles misiones diplomátiques que lu conducieron a Centroamérica, Colombia y España. Mientres la so estancia en Madrid y dada la so vinculación al movimientu modernista en redol al editor y llibreru Gregorio Pueyo, publicó'l so poemariu Alma América (1906).

Separáu del serviciu diplomáticu al ser arreyáu nuna estafa al Bancu d'España, pasó a Cuba, Puertu Ricu y Méxicu, onde foi secretariu del xefe revolucionariu Pancho Villa. En 1915 treslladar a Guatemala, onde collaboró col dictador Manuel Estrada Cabrera, lo que casi lo llevó ser fusiláu en 1920 al ser derrocáu ésti, salvándose gracies a la intercesión de munchos estadistes y escritores del mundu. En 1921 volvió al Perú y el gobiernu municipal de Lima nomar poeta gallardoniáu, otorgándo-y una corona de lloreos d'oru en 1922. Declaróse amigu y simpatizante del presidente Augusto B. Leguía. Convertir nel panexirista de les dictadures organizadores» del continente.

En 1925, asesinó d'un disparu a espetaperru al nuevu escritor Edwin Elmore, depués d'un fregáu ente dambos nel llocal del diariu El Comercio de Lima. Chocano salió en llibertá a los dos años, pos el Congresu de mayoría leguiísta ordenó cortar el procesu xudicial.

marchó a vivir a Santiago de Chile, onde careció penuries económiques. En 1934 foi asesináu nuna tranvía por Martín Bruce Padilla, un esquizofrénicu qu'afirmó acomuñase col poeta na busca d'ayalgues ocultes, pero al trate marxináu de los supuestos beneficios de la empresa, optó por vengar se d'esa manera. En realidá, Chocano nun topó nenguna ayalga. Foi soterráu en Santiago. Trenta años dempués los sos restos fueron treslladaos a Lima.

Biografía[editar | editar la fonte]

Don José Félix Chocano de Zela, arrodiáu de los sos nietos: Eduardo, Alberto y José Santos Chocano Bermúdez, toos fíos del Cantor d'América» del so primer matrimoniu.

Foi fíu de José Félix Chocano de Zela y María Aurora Gastañodi de la Vega. Yera bisnietu de Francisco de Zela, precursor de la independencia peruana. Dicía ser descendiente de Gonzalo Fernández de Córdoba, el famosu Gran Capitán.

Cursó los sos estudios secundarios nel Institutu de Lima, dirixíu por profesores alemanes, pero al poco tiempu treslladar al Colexu de Lima, que dirixía Pedro A. Labarthe, onde foi condiscípulo de Clemente Palma. En 1891, a la edá de 16 años, ingresó a la Facultá de Lletres de la Universidá Nacional Mayor de San Marcos, col enfotu de formase como abogáu, pero nun concluyó la so carrera.[4]

En 1894 empecipiar nel periodismu, collaborando nel diariu La Tunda con creaciones llíriques destinaes a criticar al segundu gobiernu d'Andrés A. Cáceres, nel marcu de la revolución de 1894-1895. Acusáu de combalechadura, foi prindáu y zarráu n'unu de los barcals (celdes submarines) de la Fortaleza del Real Felipe. Unu de los sos compañeros de prisión foi Óscar R. Benavides, que dempués sería mariscal y presidente de Perú. Tuvo zarráu mientres seis meses metanes penoses condiciones, hasta que foi puestu en llibertá, poco antes del trunfu de la revolución.[5]

Pasó a ser secretariu de Manuel Candamo, presidente de la flamante Xunta de Gobiernu, y d'Elías Malpartida, ministru de Facienda, en 1895. Esi mesmu añu llogró la concesión de la imprenta del Estáu, onde editó simultáneamente los sos dos primeros llibros de versos: Roxures santes y Na aldega. Tenía entós 20 años. Al añu siguiente publicó Azahares, coleición de poemes amatorios. Estes primeres creaciones denotan la influencia del romanticismu tardíu americanu y européu. D'otru llau, dirixó provisoriamente El Perú Ilustráu y editó La Neblina, La Gran Revista y El Sieglu XX. Contribuyó a constituyir la sociedá lliteraria «Enrique Alvarado». Auspició les primeres publicaciones de José Fiansón, Clemente Palma, Enrique López Albújar, ente otros. Dedicar a collaborar en casi toles revistes del continente. Entamó l'homenaxe públicu al poeta Luis Benjamín Cisneros, yá vieyu ya invalido. Daquella casóse con Consuelo Bermúdez y Velázquez, la musa inspiradora de los sos primeros poemes (2 de febreru de 1897). Con ella tuvo trés fíos: Eduardo Adolfo (1897), José Alberto (1901) y José Santos (1903).

En 1897 partió a Chanchamayo, na selva peruana, deseosu de tentar suerte nel negociu de la esplotación de café. Fracasó nesti menester y tornó a Lima, col ánimu de «cultivar solo la poesía». Sía comoquier, el so viaxe al interior de Perú dexó-y tener una conocencia del so país que foi por demás pervalible pa la so creación poética. Daquella publicó'l so poemariu La selva virxe. En 1899 el so poema épicu La epopeya del morru ganó un concursu promovíu pol Atenéu de Lima; esi mesmu añu publicó otru poema llargu, El derrumbe (llamáu dempués L'esbarrumbamientu). En 1901 publicó El cantar del sieglu.

En 1901 empecipio la so carrera diplomática cuando'l gobiernu d'Eduardo López de Romaña unviar a Centroamérica cola misión de faer propaganda a favor del arbitraxe obligatoriu na solución de los conflictos internacionales. En realizando'l so periplu centroamericanu volvió al Perú, asegurando tres voto, de los cinco, pa la causa del arbitraxe obligatoriu, que'l Perú diba proponer nel segundu Congresu Panamericanu de Méxicu. El presidente López de Romaña nomar cónsul xeneral de Centroamérica con sede en Guatemala. Ellí goció de l'amistá del dictador Manuel Estrada Cabrera y ofició con ésitu como mediador d'un conflictu de llendes ente Guatemala y El Salvador.

En 1904, el gobiernu de Manuel Candamo nomó a Chocano como Encargáu de Negocios en Bogotá. Daquella acababa de producise la independencia de Panamá y el gobiernu peruanu foi unu de los primeros en reconocer esi fechu, lo que-y ganó la perceguera de Colombia, país col que'l Perú caltenía un diferendo estremeru. Yera necesariu, pos, restablecer los bonos oficios col país del norte. Chocano tuvo ésitu na so misión y llogró que la cancillería colombiana aceptara someter la cuestión estremera al arbitraxe del Rei d'España. Pero arriendes de una desavenencia colos ministros d'Estáu del so país, arrenunció al so cargu en Bogotá y partió nuevamente escontra Centroamérica.

De vuelta en Lima, el gobiernu de José Pardo nomar Secretariu de la misión especial qu'encabezaba Mariano H. Cornejo p'aldericar les llendes peruanu-ecuatorianos ante'l rei d'España (1905). Nel so viaxe a España pasó por Santiago de Chile y Buenos Aires, onde conoció a Bartolomé Mitre. En Montevidéu tomó'l barcu que lu treslladó a la península ibérica. Ellí fixo amistá colos más importantes escritores españoles del momentu: Benito Pérez Galdós, Emilia Pardo Bazán, Miguel de Unamuno, Jacinto Benavente, Manuel Machado, ente otros. Tamién entabló una cordial amistá con Rubén Darío, el máximu poeta llatinoamericanu d'entós y iniciador del modernismu lliterariu. Daquella, el mesmu Chocano yá yera un poeta reconocíu a nivel del mundu hispanofalante. El so prestíu amontar con Alma América (1906), llibru prologáu por Rubén Darío, onde entestó dalgunes de les sos composiciones más conocíes y aludió a la vocación mestiza del continente. Esi mesmu añu publicó un drama en tres actos y en versu, tituláu Los Conquistadores. En 1908 publicó otru poemariu: Fiat Lux.

En Madrid conoció a la moza d'alta sociedá, Dolores González, cola cual tuvo una fía, Maria Esperanza Chocano González (1907). Chocano permaneció trés años n'España, hasta que tuvo que salir d'ellí apresuradamente, al trate arreyáu nuna famosa estafa al Bancu d'España, escuru episodiu nel que tamién tuvo enredáu'l so compatriota, l'escritor Felipe Sassone. Debíu al escándalu, foi retiráu del serviciu diplomáticu.

En 1908 viaxó a Cuba, Santu Domingu y Estaos Xuníos. Depués pasó a Centroamérica, a la que consideraba como la so segunda patria. En Guatemala conoció a Margot Batres Jáuregui, distinguida dama guatemaliana, con quien se casó polo civil en Nueva York, en 1912. D'esa unión nacieron Antonio José (1913) y Alma América (1917).[6]

En 1912 pasó a Méxicu, onde fixo públicu'l so sofitu a la revolución mexicana y sirvió al presidente Francisco I. Madero, hasta qu'ésti foi depuestu y asesináu. El nuevu gobiernu mexicanu encabezadura por Victoriano Huerta espulsó a Chocano, quien viaxó entós a Cuba, Puertu Ricu y Estaos Xuníos. En Nueva York desempeñó misiones confidenciales al serviciu del gobiernu revolucionariu de Venustiano Carranza.

Nuevamente en Méxicu, actuó tamién como secretariu de Pancho Villa, a quien dio conseyos alrodiu de la reivindicación agraria. Inclusive llegó a participar en tomar de Chihuahua. El so entusiasmu pola causa revolucionaria mexicana foi innegablemente sinceru.

Enemistado colos bandos mexicanos en disputa, en 1915 pasó a Guatemala, onde se convirtió en secretariu y conseyeru del dictador Manuel Estrada Cabrera, nel poder dende fines del sieglu anterior. Dende Guatemala, especialmente en 1918, unvió poemes que fueron publicaos con frecuencia en Lima, pol selmanariu d'algame nacional Sudámerica, de propiedá y so la direición del so amigu'l periodista y antiguu Cónsul Xeneral de Perú en Cádiz y en Ciudá Guatemala, Carlos Pérez Canepa. Entós que Cabrera fora depuestu en 1920, Chocano foi prindáu y condergáu a muerte, pero salvar por intercesión del Papa, el rei Alfonso XIII d'España, los presidentes d'Arxentina y Perú, según dellos escritores d'América y Europa.

Avieyáu y enfermu, Chocano convaleció en Costa Rica, onde conoció a Margarita Aguilar Machado, nueva de 19 años, prima de la so esposa guatemaliana. Surdió un apasionáu romance ente dambos. Margarita sería la postrera pareya de Chocano, unión de la que nació l'últimu fíu del poeta, Jorge Santos.

José Santos Chocano en Caracas, 1922.

Chocano retornó al Perú n'avientu de 1921, dempués de diecisiete años d'ausencia. Habíen yá fináu Manuel González Prada y Nicolás de Piérola, ídolos de la so mocedá, según el so proteutor, Javier Prado Ugarteche. En Lima recibió l'entusiasta aplausu de los ensames, la prensa y l'intelectualidá. José Gálvez Barrenechea, Luis Alberto Sánchez, José María Eguren y César Vallejo fueron al puertu del Callao pa recibilo. Recibió l'homenaxe de la municipalidá limeña. Foi declaráu «fíu predilectu de la ciudá de Lima» y brindóse-y una receición nel Palaciu de la Esposición, onde se-y cinxo la frente con una corona de lloreos d'oru, otorgándose-y el títulu de «Poeta d'América» (5 de payares de 1922). A pesar de la so egolatría, Chocano amosóse siempres cordial colos poetes que lu almiraben, como Eguren y Vallina. Sobre esti postreru inclusive llegó a dicir, hacia 1930, qu'apreciaba la so poesía, según consta nuna carta que dirixó al poeta y editor Pablo Abril de Viveru.[7]

En 1924 celebróse pomposamente en Lima'l centenariu de la batalla d'Ayacucho y, pa tal ocasión, Chocano escribió la so «Ayacucho y Andar». Daquella llegó a Lima una importante delegación d'intelectuales y escritores llatinoamericanos como Leopoldo Llugones, Ricardo Jaimes Freyre y Guillermo Valencia. Como simpatizante del réxime d'Augusto B. Leguía y amigu del dictador venezolanu Juan Vicente Gómez, Chocano emponderó públicamente a les dictadures organizadores» de Llatinoamérica; pela so parte, Llugones afirmó que llegara «la hora de la espada» pal continente. Estes declaraciones tuvieron una amplia repercusión nos diarios americanos. L'escritor José Vasconcelos atacó dende Méxicu a Chocano, y calificar de «bufón». Como yera d'esperar, Chocano respondió a Vasconcelos, usando los más duros términos y faciéndo-y les más acedes crítiques. Un grupu de catorce intelectuales peruanos solidarizar con Vasconcelos y roblaron una declaración al respeutu. Ente los firmantes topábense José Carlos Mariátegui, Manuel Beltroy, Luis Alberto Sánchez, Carlos Manuel Cox y Edwin Elmore. Esti postreru yera un mozu y fogosu escritor limeñu, que presumiendo de «llibrepensador», topábase encegoláu con atacar al réxime leguiísta. Non conforme con roblar l'anterior declaración, escribió un llargu artículu contra la dictadura de Leguía y los sos partidarios, ente ellos Chocano, a quien calificó de «vulgar impostor». Dichu artículu tuvo de publicar nel diariu La Crónica, pero ello nun asocedió al nun pasar pol filtru del direutor; sicasí, por cuenta de una infidencia, el testu llegó a la vista de Chocano, quien enfurecido, llamó per teléfonu a Elmore, preguntando insultantemente: «¿Falo col fíu del traidor de Arica» (alusión al padre de Edwin, Teodoro Elmore, un inxenieru peruanu que sirviera na defensa d'Arica de 1880 y a quien s'acusaba de delatar a los chilenos la rede de mines que defendía dichu puertu). Elmore respondiólu: «Eso nun s'atrevería usté a dicime lo na mio cara». Por desgracia, pocu dempués d'esi agresivu intercambiu de pallabres, dambos atopáronse a la entrada del diariu El Comercio, nel centru de Lima, onde fora publicar dos tales cartes onde se respondíen de los mutuos agravios. Elmore dio-y una bofetada a Chocano, y ésti, ensin duldar, sacó'l so revólver y disparó a espetaperru al so agresor, quien cayó mancáu de gravedá (31 d'ochobre de 1925).[8][9] Treslladáu a l'asistencia pública, Elmore finó depués de dos díes de penosa agonía. Chocano foi apurríu a la xusticia y recluyíu nel Hospital Militar, onde permaneció con toles comodidaes, mientres duró'l xuiciu. Los xueces tuvieron en cuenta la fama del poeta y alcordaron una sentencia bien benévola, de trés años de prisión; entá ensin tar ésta confirmada, el Congresu, de mayoría leguiísta, dispunxo que'l xuiciu fora cortáu (10 d'abril de 1927). Chocano nunca se penó del so crime, y entá más, mientres tuvo deteníu, siguió mancillando la memoria del difuntu y el so padre al traviés de la prensa. Tamién atacó duramente a los amigos de Elmore, ente ellos a los del grupu Amauta qu'encabezaba Mariátegui. Sobre'l xuiciu qu'encaró escribió una obra titulada El llibru del mio procesu, en tres volúmenes (1927-1928).

Manifestación popular n'honor de Chocano. Lima, 1922.

Entendiendo que la so situación nel Perú yera precaria, n'ochobre de 1928 partió escontra Chile y establecióse en Santiago. Ellí intentó subsistir con collaboraciones periodístiques y recitales; pero viose acosáu pola probeza y por conflictos sentimentales. A tal puntu llegaron los sos apremios económicos, qu'inclusive empeñó la corona de lloréu d'oru que la municipalidá de Lima otorgára-y en 1922. Empezó a publicar los sos Memories, simultáneamente en dellos periódicos del continente. Publicó tamién Primicias d'Oru d'Indies, antoloxía poética. Entamaba editar una coleición de los sos poemes entamada de manera cíclica, sol títulu de Oru d'Indies.

El so amigu y proteutor Leguía foi baltáu en 1930; aquel día, Chocano yá s'alloñara d'aquél. Tampoco simpatizó colos nuevos dictadores de Perú, Luis Sánchez Cuetu y Óscar R. Benavides. Arriendes de la guerra colombo-peruana de 1933, escribió un folletu tituláu L'escándalu de Leticia ante les conferencies de Rio de Janeiro (1933). Yera partidariu del respetu al Tratado Salomón-Lozano.

Como nun superara la so precaria situación económica en Chile, dedicar a xugar a la Bolsa, arruinándose económicamente y gracies a un supuestu clarividente encegolóse ilusamente en buscar l'ayalga oculta de los xesuites nel centru de Santiago (actual cai 21 de Mayu), pa lo cual llogró inclusive'l permisu de les autoridaes municipales chilenes. Pero nun topó nada; pa mientres, decenes de supuestos videntes y timadores orbitaban el so llugar de xera intentando sonsacarle recursos. Unu d'estos personaxes sería fatal: Martín Bruce Badilla.

Na tarde del 13 d'avientu de 1934, viaxando nuna tranvía de Santiago, foi apuñaláu pel costazu por Martín Bruce Badilla. Mancáu de dos puñalaes nel corazón y dos nel llombu, Chocano finó casi nel actu.[10]

Balta de Jose Santu Chocano, soterráu de pies y nun metru cuadráu de superficie (tal como lo pidiera nun poema) nel Campusantu Presbíteru Maestru.

L'asesín, nel so defensa, adució ser sociu de Chocano nuna empresa de busca d'ayalgues ocultes y taba seguro que'l poeta llograra dalgún beneficiu, escluyéndolo a él de les ganancies. Un exame psiquiátricu determinó que l'homicida yera un esquizofrénicu paranoicu, polo que foi recluyíu nun manicomiu de la capital chilena, onde finó años dempués.[11]

Chocano morrió probe. El so sepelio en Chile foi casi apoteósico.[12] Los sos restos fueron treslladaos a Lima'l 15 de mayu de 1965, siendo soterráu de pies y nun metru cuadráu de superficie (tal como lo pidiera nun poema) nel Campusantu Presbíteru Maestru, metanes homenaxes oficiales y l'indiferencia lliteraria.

Estilu lliterariu[editar | editar la fonte]

Considérase-y como unu de los representantes peruanos de la corriente modernista, compartiendo xunto con Rubén Darío (Nicaragua), Manuel González Prada (Perú), José Martí (Cuba), Manuel Gutiérrez Nájera (Méxicu) y José Asunción Silva (Colombia). Sicasí, cabo aprofiar que dalgunos entendíos consideren que pol so calter, Chocano ta más cerca del romanticismu que del modernismu, ente qu'otros, como ye'l casu del críticu estauxunidense Willis Knapp Jones, llegar a denominar como mundonovista. El mesmu Chocano sentíase distante del afrancesamientu» de Rubén Darío –anque por momentos asonsañar– y demandaba, n'harmonía col llamamientu de José Enrique Rodó, una poesía que reflexara la naturaleza y la historia d'América. El so pretensión llevar dalguna vegada a comparase con Walt Whitman, el célebre vate estauxunidense: «Walt Whitman tien el norte, pero yo tengo'l sur».

Pero munchos estudiosos entienden que Chocano ye bien diversu amás de prolíficu, polo que delles vegaes ye épicu y otres ye llíricu. Épicu, ye por casu, el so poema «Los caballos de los conquistadores», tan llenu de ritmu y fuercia atronador, convertida nuna pieza clásica de recitación. Na llírica destaquen curties composiciones íntimes y delicaes como'l Nocherniegu Nᵘ18 (El cantar del camín)», «Les orquídees», «La magnolia», etc.

Soi'l cantor d'América autóctonu y selvaxe;
la mio llira tien una alma, el mio cantar un ideal.
El mio versu non se mece colgáu d'una ramasca
con un vaivén pausáu d'hamaca tropical...

Cuando me siento Inca, ríndo-y un vasallaxe
al Sol, que me da'l cetru del so poder real;
cuando me siento hispanu y remembro el coloniaje,
paecen les mios estrofes trompetes de cristal.

La mio fantasía vien d'un abolengu moru:
andar son de plata, pero'l Lleón d'Oru;
y los dos castes fundo con épicu estreldu.

El sangre ye española ya incaicu ye'l llatíu;
¡Y de nun ser poeta, quiciabes yo fuera
un blancu aventureru o un indiu emperador!
"Blasón"

Obres[editar | editar la fonte]

Poesía[editar | editar la fonte]

  1. Roxures santes [poesíes] (Lima, Biblioteca de "El Perú Ilustráu"; Imprenta del Estáu, calle Rifa, 58, añu 1895), qu'axunta 19 composiciones de protesta cívica, fechaes de 1893 a 1895.
  2. Na aldega [poesíes] (San Pedro de los Chorrillos [Lima]: estivu y seronda de 1893; Biblioteca de "El Perú Ilustráu"; Imprenta del Estáu, calle Rifa, 58, añu 1895), ye un florilegio de sonetos inspiraos nel paisaxe rural.
  3. Azahares [versos llíricos] (Lima; Imprenta del Estáu, calle Rifa, 58, añu 1896), poemes amatorios, dedicaos a la so novia Consuelo Bermúdez. Consta de 12 composiciones.
  4. Selva virxe (Lima, ¿1896? y 1898), inspirada nos paisaxes naturales de Perú. Una posterior edición, titulada La selva virxe [poemes y poesíes] foi editada en París, en 1901, por Garnier Hermanos, Llibreros Editores (Rue de Saints-Pères, 6) y reeditada en socesives tiraes a lo menos hasta 1923, según Luis Alberto Sánchez
  5. La epopeya del morru [poema americanu] (Lima: Imprenta El Comercio, Rifa 44) Inspiráu nun episodiu históricu: la batalla de Arica de 1880, onde s'inmolaron un grupu de peruanos defendiendo'l suelu patriu. Premiáu con medaya d'oru por L'Atenéu de Lima nel concursu de xunu-xunetu de 1899. En reproducciones posteriores foi amenorgada pol autor de 1941 a 575 versos.
  6. El derrumbe [poema americanu] (Lima: Imprenta d'El Comercio, 1899). Amenorgáu de 1345 a 637 versos en Poesíes completes (1902) y Alma d'América (1906), terminó adoptando'l nome de L'esbarrumbamientu. Ye un vastu poema argumentáu que'l so escenariu ye la selva.
  7. El cantar del sieglu [poema finisecular] (Lima: Imprenta La Industria, 1901), ye una alcordanza d'episodios y valores históricos del sieglu XIX.
  8. El fin de Satán y otros poemes (Guatemala: Imprenta Tip. Nacional, 1901), desglose de parte de los poemes de La selva virxe.
  9. Poesíes completes (Barcelona, Ed. Maucci, 1902) en dos tomos, con prólogu de Manuel González Prada.
  10. Los cantares del Pacíficu (París/Méxicu: Ed. Vda. de Ch. Bouret, 1904) escoyeta selecta de la so poesía pal públicu francés.
  11. Alma América [Poemes indo-españoles] (Madrid, Ed. Suárez, 1906; París, Llibrería de la Vda. de C. Bouret, 1908), proyeutáu en 1903 como una coleición de 100 sonetos, terminó notoriamente aumentada, convirtiéndose a xuiciu del so autor na so obra más representativa. Prologáu por Rubén Darío y dedicáu al rei d'España Alfonso XIII, figuren nél los poemes «Blasón» y «Los caballos de los conquistadores», convertíes en pieces clásiques de la recitación. L'autor empieza diciendo que Téngase por non escritos cuantos llibros de poesía apaecieron antes col mio nome», dando a entender qu'empezaba una nueva era poética, y depués confiesa que «nel mio arte caben toles escueles, como nun rayada toes los colores».
  12. Fiat lux [Poemes varios] (Madrid: Pueyo, 1908), antoloxía poética, onde estrema les sos creaciones en tres clases: Clásicos, Románticos y Modernistes.
  13. El Dorado: epopeya selvaxe (Santiago de Chile: Ed. Beltrán, 1908), poemariu.
  14. Puertu Ricu llíricu y otros poemes (Puertu Ricu, 1914).
  15. Ayacucho y Andar (Lima, 1924), cantar IV d'una ataya epopeya dedicada al llibertador Bolívar.
  16. Primicias d'oru d'Indies [poemes neo-mundiales] (Santiago de Chile: Imprenta Siglo XX, 1934), selección de poesíes realizada pol mesmu autor; ye una edición artística, con ilustraciones.
  17. Poemes del amor doliente (edición póstuma, Santiago de Chile: Editorial Nascimento, 1937), dedicada a Margarita Aguilar Machado, la so tercera pareya.
  18. Oru d'Indies (Santiago de Chile, Editorial Nascimento, 1940-1941), coleición de los sos poemes entamaos de manera cíclica en cuatro volúmenes: Pómpares Solares; Fantasía Errante; Sangre Incaico (Estampes Neoyorquines y Madrilanes); y Nocherniegos Intensos.
  19. Páxines d'oru (1944), qu'axunta poesíes xuveniles y facsímiles de manuscritos orixinales, xunto con dellos documentos gráficos de la so vida.

Teatru[editar | editar la fonte]

  1. Ensin nome (1896)
  2. El nuevu Hamlet (1899)
  3. Vendimiario (1900)
  4. Ingénito (1902)
  5. L'home ensin mundu (1903)
  6. Mundu rural y urbanu
  7. Los conquistadores (1906)

Prosa[editar | editar la fonte]

  1. Idearium tropical - Apuntes sobre les dictadures organizadores y la gran farsa democrática (1922).
  2. La coronación de José Santos Chocano (Lima: Imprenta La Opinión Pública, 1924).
  3. El llibru del mio procesu, en tres volúmenes (1927-1928), escrites mientres la so prisión de 1925-1927 en redol al xuiciu que sufrió a consecuencia del asesinatu de Edwin Elmore
  4. L'escándalu de Leticia ante les conferencies de Rio de Janeiro (1933) folletu sobre'l conflictu peruanu-colombianu de 1932-1933.
  5. L'alma de Voltaire y otres proses (1940), reflexones lliteraries.
  6. Memories. Los mil y una aventures (Santiago de Chile: Nascimento, 1940), escoyeta de los sos artículos de calter autobiográficu, publicaos en diversos diarios d'América. Abarca solo hasta la so llegada a España en 1905.

Obres completes[editar | editar la fonte]

Sánchez editó tamién la única y meyor biografía sobre Chocano: Aladino o vida y obra de José Santos Chocano (Méxicu, 1960; revisáu en 1974). Coles mesmes, editó de manera trupa y pulcra les Obres escoyíes de Chocano (Lima, Occidental Petroleum Company, 1988).

Influencia lliteraria[editar | editar la fonte]

Chocano tuvo munchos detractores que faíen de menos les sos poesíes y comparar cola depurada obra del poeta peruanu José María Eguren, calificándolo como un simple versificador. Sicasí Eguren profesó una gran estima y almiración pol trabayu realizáu por Chocano. Chocano influyó a dos poetes peruanos, Parra del Riego y Alberto Hidalgo, que mientres les sos carreres señalaben a Chocano como una fonte d'inspiración a la qu'ellos trataben d'emular a la so propia manera.

La buelga de Chocano na nuesa lliteratura—y nel idioma— duró más de lo que confiesen los sos vergonzantes siguidores. Provocó'l so ocaso de primeres, l'ambición chocanesca de dicilo tou y el so impermeabilidad a toa interpretación; segundu, la so vida, enllena d'altibaxos, amoral y aventurera; terceru, la so adhesión a dictadores y caudiellos y el so desdeñu al home común y, por tanto a la democracia; cuartu, el so pruyiciu de disponer d'enforma dineru, p'aventalo ensin jactancia nin regatio. Pero la presencia de Chocano ye patente en tola poesía del idioma dende 1900 hasta a lo menos 1920.
Luis Alberto Sánchez[13]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118931768. Data de consulta: 14 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. URL de la referencia: https://elcomercio.pe/luces/libros/ocurrio-1934-asesinado-jose-santos-chocano-313341-noticia/. Data de consulta: 7 avientu 2020. Data d'espublización: 13 avientu 2014.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. «Páxina oficial UNMSM Sanmarquinos Pernomaos del XX». Consultáu'l 7 d'agostu de 2007.
  5. Sánchez 1975, páxs. 53-54.
  6. Sánchez 1975, páxs. 263-265.
  7. Sánchez 1975, páxs. 451-452.
  8. Sánchez 1975, páxs. 428-429.
  9. . Caretes.
  10. Yankelevich, Pablo: «Vendedor de pallabres. José Santos Chocano y la Revolución mexicana». En Desacatamientos (Racismos, seición Esquines, 4), 2000. ISSN 1405 -9274.
  11. Sánchez 1975, páxs. 478-481.
  12. Sánchez 1975, páxs. 482-483.
  13. Sánchez, La lliteratura peruana, 1975, tomu IV, p. 1142.
Bibliografía
  • Basadre Grohmann, Jorge: Historia de la República de Perú (1822 - 1933), Tomu 16, páxs. 224-231. Editada pola Empresa Editora El Comercio S. A. Lima, 2005. ISBN 9972-205-78-9 (V.16)
  • Cornejo Polar, Antonio: Historia de la lliteratura de Perú republicanu. Incluyida en “Historia de Perú”, Tomu VIII. Perú Republicanu. Lima, Editorial Mejía Baca, 1981.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 4, CAN/CHO. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-153-3
  • Sánchez, Luis Alberto: Aladino o vida y obra de José Santos Chocano. Lima, Editorial Universu S.A. 1975. Segunda edición. / La lliteratura peruana, cuarta edición y definitiva, Lima, P. L. Villanueva Editor, 1975, tomu IV.
  • Dellos autores: Grandes Forxadores de Perú. Lima, Lexus Editores, 2001. ISBN 9972-625-50-8

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]