José María Sarastí

De Wikipedia
José María Sarastí
Vida
Nacimientu Pupiales1837
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu1926 (88/89 años)
Oficiu políticu
Cambiar los datos en Wikidata

José María Sarastí y Ladrón de Guevara (1837Pupiales – 1926Quitu) foi un militar y políticu ecuatorianu qu'exerció como xefe d'estáu de facto en 1883 depués del derrocamientu del presidente Ignacio de Veintemilla.

Biografía[editar | editar la fonte]

Destacáu militar nacíu en Pupiales, Colombia, nel añu 1837, fíu del señor Manuel Sarasti y Garzón y de la señora Gertrudis Ladrón de Guevara.

Yera bien nuevu inda cuando los sos padres vinieron al Ecuador p'aniciase en Guanu y Riobamba, onde realizó tolos sos estudios. Mas tarde, al llegar a la mayoría d'edá adoptó la nacionalidá ecuatoriana.

«Home lliberal, tolerante, juicioso, patriota, republicanu, valientísimo, dotáu de calter, constancia y d'arrogantes dotes de militar» (1), tuvo importante y trascendental actuación como caudiellu y conductor de fuercies militares mientres la campaña de la Restauración, en contra de la dictadura del Xeneral Ignacio de Veintemilla.

Golpe d'estáu a Veintemilla y Gobiernu Provisional[editar | editar la fonte]

En xineru de 1883 entró en Quito lluchando contra les fuercies comandadas por «La Generalita» Marieta de Veintemilla, sobrina del dictador, y depués de vencer la resistencia de los gobiernistas foi nomáu, el 14 de xineru, Xefe Principal y Direutor de Guerra del Pentavirato que formaron en Quito los pernomaos ciudadanos Pablo Herrera, Luis Cordero, Pedro Lizarzaburu, Rafael Pérez Pareja y Xeneral Agustín Guerrero, que foi conocíu tamién como Gobiernu de la Restauración. Esti gobiernu formar a pesar de que'l Xeneral Veintemilla fixérase fuerte en Guayaquil, onde se preparar pa enfrentar a les fuercies d'Eloy Alfaro y Francisco Javier Salazar.

Unvió entós una carta al Xeneral Alfaro na que-y dicía: «Usté y yo nun tenemos más programa que la salvación de la República y pa esto tenemos de xunir los nuesos esfuercios materiales, intelectuales y morales pa obrar d'alcuerdu, formando primeramente un plan d'ataque a Guayaquil» (Narraciones Históriques, p. 109.- Eloy Alfaro).

Descollaba sobre tolos demás pol so altu sentíu de lo que tenía de ser la disciplina del soldáu y l'organización d'un exércitu, y gracies a eses cualidaes foi un militar que la so vida va ser exemplu pa les nueves xeneraciones castrenses.

Revolución Lliberal y muerte[editar | editar la fonte]

En 1895, depués de que'l presidente Dr. Luis Cordero foi obligáu a dimitir a raigañu del bullado escándalu de la Venta de la Bandera, el Dr. Vicente Lucio Salazar -que desempeñaba les funciones d'Encargáu del Poder Executivu- nomar pal cargu de Xefe del Exércitu. Poco tiempu dempués españó en Guayaquil la Revolución Lliberal que proclamó la Xefatura Suprema del Xeneral Eloy Alfaro, polo que-y foi encamentada la misión de colar al frente del exércitu regular pa intentar detener a les fuercies alfaristas que, dende Guayaquil, avanzaben escontra l'interior pa tomar el poder de Quito. Los dos exércitos enfrentáronse'l 14 d'agostu nes batalles de Chimbo y Gatazo, con claru y definitivu trunfu de los lliberales que d'esa manera tuvieron el camín abiertu escontra la capital de la República. Sarastí foi encarceláu.

Darréu, en 1905 formó col Xeneral Alfaro y Hipólito Moncayo parte de la Comisión que'l presidente Lizardo García nomó pa codificar les lleis militares promulgaes pol gobiernu del Xeneral Alfaro.

Aniciáu en Quito, con vergüenza, indignación ya impotencia, en 1912 vivió los horrores del sangrientu Asesinatu de los Héroes Lliberales. Alfaro fuera'l so aliáu mientres la campaña de la Restauración y el so adversariu mientres la Revolución Lliberal, pero primero de too, yera un militar d'honor que nun mereció la cobarde muerte que-y dieron. Esto minó'l so ánimu y el so espíritu, polo que se retiró a la vida privada hasta'l día de la so muerte asocedida en 1926.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Simón Espinoza (2000) Presidentes d'Ecuador. Editorial Güeyada
  • Manuel María Borrero.- El Coronel Antonio Vega Muñoz, p. 19)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]