José María Plácido Caamaño

De Wikipedia
José María Plácido Caamaño
Vida
Nacimientu Guayaquil[1]5 d'ochobre de 1837[1]
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Sevilla[1]31 d'avientu de 1900[1] (63 años)
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Estudios
Estudios Universidá Central del Ecuador
Oficiu políticu, terratenienteabogáu
Creencies
Partíu políticu Partido Progresista (es) Traducir (de 1888 a 1895)
Partido Conservador Ecuatoriano (es) Traducir (de 1869 a 1888)
Cambiar los datos en Wikidata

José María Plácido de la Trinidad Caamaño y Gómez Cornejo (5 d'ochobre de 1837Guayaquil – 31 d'avientu de 1900Sevilla), foi abogáu y políticu ecuatorianu. Foi presidente de la República del Ecuador mientres el periodu entendíu ente los años 1884 y 1888.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació'l 5 d'ochobre de 1837 na ciudá de Guayaquil y foi bautizáu na ilesia matriz d'esta ciudá colos nomes de José María Plácido de la Trinidad, el día 19 d'ochobre siguiente. Los sos padres fueron don José María Caamaño y Arteta y doña Dolores Gómez Cornejo y Castro.

Los sos estudios primariu y secundariu realizar nel Institutu Teunolóxicu Superior Vicente Rocafuerte. Depués treslladóse a Quitu, especializar en xurisprudencia y finalmente graduóse d'abogáu.

Yera nietu del almirante español Jacinto Caamaño y sestu fíu de José María Caamaño y Arteta, candidatu presidencial en 1865. José María padre arrenunciara a esa candidatura por considerar que García Moreno escorría al so opositor nes eleiciones. Foi miembru correspondiente de doce academies d'Europa y América. La so ocupación principal fueron los negocios na facienda cacaotera de Tenguel, propiedá de la so familia, y nel comerciu, lo que-y dio una gran fortuna. Una parte d'ella foi emplegada en financiar la campaña restauradora del Sur.

Participó nel golpe d'Estáu del 8 de setiembre de 1876 contra'l presidente Borrero y collaboró cola primer xefatura suprema de Veintemilla. Cuando ésti decepcionó a los lliberales pola mala alministración del Estáu agroesportador, pasó a la oposición y foi desterráu a Lima. Dende ellí armó y financió la segunda espedición del Sur. Foi miembru del pentaviratu del Gobiernu Provisional de 1883 nel que desempeñó la misión de ponte colos gobiernos de Carbo y de Alfaro. Llogró que los trés gobiernos convocaren la Convención de 1883.

Al terminar la presidencia'l 30 de xunu de 1888, dixo al Congresu: "Estes insinies (la banda presidencial y el cayáu de mandu) nun fueron enllordiaes por indignos procederes y habiendo consiguíu salvales de la roxura revolucionario, esprendo d'elles sele, y deseyando namái que sían símbolu de paz, de gloria y de progresu pa esta patria quería, a la cual sirví como ciudadanu desinteresáu y lleal, na midida de les mios fuercies". Dempués de la so presidencia foi embaxador en Washington y gobernador del Guayas, onde pol so influxu convertir nel Gran Eleutor de la política nacional y nel empiezu y fin de 'L'Argolla' que gobernó hasta'l trunfu d'Alfaro. Siendo gobernador en tiempos del presidente Luis Cordero, asocedió'l negociu de la compraventa del cruceru chilenu Esmeralda (casu de 'la Venta de la Bandera'). Acusóse-y por esto de peculado. Se exilió a Sevilla, España, onde morrió na probeza'l 31 d'avientu de 1900.

Presidencia[editar | editar la fonte]

José M. Plácido Caamaño, na fotografía que sirviría pa ellaborar la so semeya presidencial (1888)

La Convención de 1883 tuvo integrada "polos meyores homes de la República". Participó nun golpe d'estáu, Expedió la décima Constitución, que, a xuiciu del historiador Julio Tobar Donoso, "dio les llibertaes más preciaes: asociación, pidimientu, sufraxu, industria, enseñanza y pensamientu, respetando, tocantes a la postrera, la relixón, la decencia, la moral y l'honra y suxetar nestos casos a la responsabilidá llegal". José María Plácido Caamaño foi escoyíu presidente constitucional por 43 votos; los 13 representantes lliberales votaron por Alfaro; Luis Cordero recibió dos votos y hubo unu en blancu.

La ceremonia del xuramentu tuvo llugar na Catedral el 10 de febreru de 1884 a los dolce del día. Nel so discursu de posesión Caamaño foi bien pareo, nun fixo promeses nin delineó un programa: El mio únicu fin va ser buscar "la ventura nacional, ensin mires estropiaes, con un corazón sanu y una conciencia recta... y caltener la paz y dir dempués ensin odios y ensin vengación a buscar el duce reposu del llar". Cuando Caamaño terminó'l so periodu presidencial, anota l'historiador José María -y Gohuir, "más de 500 persones pertenecientes a toles categoríes polítiques formáron-y un cortexu d'honor; y diose a lluz un avolumáu álbum de votos d'aplausu, coleutivos y personales, axuntaos de tola República".

La eleición de Caamaño, home del centru, por sobre'l radical Alfaro y el conservador Camilo Ponce Ortiz, foi resultáu d'una alianza ente los conservadores centristes y los lliberales-católicos, que formaron un tercer grupu políticu que cinco años dempués habría de constituyise nel Partíu Progresista durante la presidencia d'Antonio Flores. Proveníen del pensamientu republicanu, yeren antimilitaristes, defendíen la supremacía de la llei, respetaben les garantíes constitucionales y yeren tolerantes en materia relixoso y d'idees. Defendíen que l'Estáu tuviera una función directriz nel desenvolvimientu económicu y queríen reformar la estructura xurídica p'afaela a les nueves realidaes de la coxuntura del mercáu internacional.

Na so xestión instalóse'l telégrafu nacional, aumentáronse cuatro faro na mariña del Pacíficu y curióse con muncho afincu del progresu de la república. Caamaño, como presidente, fixo munchos servicios al país yá no relativo a la instrucción, yá no tocante a les obres públiques. Nel so gabinete descollaron José Modesto Espinosa, Vicente Lucio Salazar y el xeneral José María Sarasti. Pero nes revoluciones que s'encaloraron gastáronse dos millones de sucres que sirvieren pa la realización d'obres.

El presidente fixo un plan de gobiernu bien bonu, sobremanera na educación y nes obres públiques; creáronse escueles perdayures, entá nes Islles Galápagos. Nel añu de 1888 había unos 50.000 alumnos nes escueles primaries y 29 colexos secundarios funcionaben de normal. Reabrióse y estructuróse la Escuela Militar Náutica; el reestablecimientu de la Universidá de Quito, fundóse l'Institutu de Ciencies; ameyoráronse la Biblioteca Nacional, el Xardín Botánicu, la Escuela d'Agronomía y l'Observatoriu Astronómicu, entamáronse los archivos llexislativu y municipal. Pa dirixir el Proteutor de Quito, entamáu polos HH. CC. nel tiempu de Gabriel García Moreno, traxo a los PP. Salesianos, tamién la Escuela de Belles Artes en Ibarra; en Pifo, el Colexu Máximu de los PP. Xesuites, foi'l primer centru de ciencies físiques. Les víes de comunicación fueron atendíes ensin fuelgu, reparáronse les carreteres nacionales, aumentáronse los ricos montes de canelu. Inauguróse'l telégrafu ente Quitu y Guayaquil.

Caamaño propúnxose siguir les buelgues del García Moreno alministrador. Fundó nueves escueles primaries, ameyoró les esistentes que llegaron a cuntar con 50 mil alumnos ya impulsó la creación d'escueles municipales. Fixo xubir el númberu de colexos secundarios a 29. Restableció con profesores nacionales la Escuela Politéunica sol nome d'Institutu de Ciencies, reabrió l'Observatoriu Astronómicu y fomentó el Proteutoráu Católicu cola enseñanza de nuevos oficios. Creó la Escuela Náutica y l'Archivu Nacional. Contrató a Teodoro Wolf pal llevantamientu de cartes xeolóxiques y xeográfiques y la preparación d'una Xeografía y Xeoloxía del Ecuador ya inauguró el Teatru Nacional Sucre.

Entamó la reforma de la Policía Urbana, reglamentó la instrucción del Exércitu y de la Guardia Cívica y reguló el serviciu de faros y correos. Metió en sienda a la burocracia y esixó-y puntualidá y trabayu. Como nun yera home d'escritoriu viaxó poles provincies de Carchi, Imbabura, Lleón (Cotopaxi), Tungurahua, Bolívar, Los Ríos, L'Oru, Guayas y Manabí pa conocer de primera esquito les necesidaes del Ecuador real. Contrató con Finley y Wiswell l'apertura de la llinia de ferrocarril Ibarra-San Llorienzo; y con Marcos Kelly, el ferrocarril Chimbo-Sibambe financiáu por un préstamu estranxeru de nueve millones de francos, pero la vía namái llegó a enllargase dende Durán hasta Yaguachi. Nesta estación del tren, les montoneras alfaristas atacaron al presidente, que se dirixía a Guayaquil. Yera la nueche del 6 de febreru de 1886. Los pistoleros mataron al teniente coronel Marco Antonio Jaramillo, edecán del presidente. Ésti salvóse disparando a los asaltantes, refundiándose al ríu y nadando hasta la otra vera. A otru día torgóse un nuevu atentáu en Guayaquil.

Tendió 350 quilómetros de llinia telegráfica y xunió Guayaquil a Quito con un cable subfluvial. Decretó que cada añu hubiera una esposición azucrera, empezó a xestionar el cumplimientu de la sustitución del diezmu por un impuestu a la propiedá, promulgó la llei monetaria de los dobles cóndores, los cóndores d'oru, el sucre, el mediu sucre, los dos décimos, el décimu y el mediu décimu de plata y el mediu décimu de níquel y punxo les bases pa la colonización de los Galápagos por aciu un contratu cola compañía Suizu-Escandinava de Colonización.

Promovió "por honor y gratitú nacionales" la traslación de los restos de Rocafuerte dende Lima a Guayaquil y punxo los cimientos de la Basílica del Votu Nacional. Como en 1886 Perú trató de pagar la so delda esterna con terrenes amazónicos de soberanía ecuatoriana, llegar por aciu el conveniu Espinosa-Bonifaz a que "los gobiernos de Perú y del Ecuador sometieren diches cuestiones a la so maxestá'l Rei d'España por que les decida, como árbitru de derechu, d'una manera definitiva ya inapellable".

Esti dinamismu del Estáu Agroesportador foi frenáu pol llevantamientu d'Eloy Alfaro. Yá dende la campaña de Guayaquil hubo tensión ente Alfaro y el Pentavirato. Alfaro perdió les eleiciones de 1884 y salió del Ecuador. El 15 de payares de 1884 un grupu lliberal proclamó la sulevación armada a veres del ríu Chapulo na facienda "La Victoria ". Otres proclames asemeyaes llanzáronse esi mesmu día n'Esmeraldes y Manabí. Empezara la Revolución de los Chapulos. Unu de los sos líderes, Luis Vargas Torres, esplicaba los motivos de la sulevación: El gobiernu de Caamaño "taba lloñe d'una alministración xusta, honrada y progresista. Esmoreciérense les esperances que se teníen sobre'l bon porvenir de la República".

L'alzamientu respondía a un plan entamáu por Alfaro dende Panamá. Ellí embarcárase nel vapor Alajuela pa combatir al Gobiernu. Tres una primer victoria, Alfaro foi ganáu nel combate naval de Jaramijó. Los Ríos, Manabí y Esmeraldes fueron recuperaes poles tropes del Gobiernu. Fusilar a dellos líderes, ente ellos al coronel Nicolás Infante. Pero'l movimientu nun s'escastó con esta derrota y demientres trés años hubo guerra de guerrilles (montoneras) qu'atacaben de sorpresa les guarniciones militares, los bancos, les embarcaciones fluviales, les estaciones del tren y les propiedaes de particulares, amburaben, ciscaben rescate y retirábense a la espesura del monte.

Alfaro entamó una segunda espedición dende Lima. Luis Vargas Torres, que participó nella, foi ganáu en Loja pol coronel cuencano Antonio Vega y lleváu a Cuenca, foi fusiláu. A los otros prisioneros se -yos conmutó la pena de muerte porque lo solicitaron. Vargas Torres nun lo fixo y anque fuxó, tornó a la so prisión pa evitar represalies contra los sos compañeros. Namái a instancies de dellos lliberales católicos cuencanos solicitó a última hora la conmutación de la so condena; pero'l Conseyu d'Estáu ratificó la pena de muerte. Cuando-y visitó l'obispu de Cuenca Miguel Lleón, y trató de que se confesara, Vargas díxo-y: "Ustedes ven la lluz d'un llau. Yo ver del opuestu. Pierde usté'l so tiempu". Pela tarde del 19 y la madrugada del 20, día de la so execución, escribió'l opúsculu "En cantu de la tumba" y una carta a la so madre. Según Robalino, "llegada la hora, con coraxe griespu, punxo les sos manes nes bocamangas del chalecu, adelantró'l pie esquierdu y esperó la descarga". Yeren los nueve menos 20 del 20 de marzu de 1887. Foi pa los radicales -cola esperiencia actual- el Che Guevara de los chapulos. La mala fama de Caamaño ente los historiadores lliberales obedeció a la enerxía con que reprimió a los montoneros. Solicitó préstamos a los bancos pa combatilos y recurrió al exiliu inconstitucional y a la pena de muerte, recursu "llexítimu", gracies a una bien aldericada y cuestionada reforma a la Constitución de 1884.

A la fin pudo terminar Caamaño los sos cuatro años de presidencia, depués de convocar a eleiciones nes que s'aldericaben les candidatures de Camilo Ponce Ortiz, Manuel Angel Larrea y Antonio Flores Jijón. Llegáu'l tiempu de la votación, foi electu'l Dr. Antonio Flores Jijón del partíu progresista.

Caamaño yá fora de la Presidencia de la República, acepto dellos cargos públicos como'l de gobernador del Guayas na alministración de Luis Cordero Crespo, na qu'asocedió'l bullíu casu de la "venta de la Bandera", pol que s'acusó a Caamaño de lladrón de 30.000 llibres, causa que nun foi desmentida nin justiciada. Caamaño fuxó del País y se exilió n'España.

Legáu[editar | editar la fonte]

En calidá de presidente de la república del Ecuador, impulsó la educación, les ciencies y les artes. Reformó l'alministración pública. Mientres el so primer añu de mandatu, el 22 de marzu de 1884 ordenó la emisión de la moneda nacional "El Sucre".

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

Morrió esiláu, na ciudá de Sevilla, el 31 d'avientu de 1900, a los 63 años, n'estáu de probeza.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Ignacio Veintimilla
(Xefe Supremu del Ecuador)
Miembru del Gobiernu Provisional de Quito
(Gobierno de facto)

14 de xineru de 1883 - 14 de febreru de 1883
Socesor:
Gobiernu Provisional de Quito (Pentavirato):
Luis Cordero Crespo (Presidente)
Rafael Pérez Pareja
Pablo Herrera González
Agustín Guerrero Lizarzaburu
Pedro Ignacio Lizarzaburu y Borja
Predecesor:
Ramón Borrero
(Presidente Encargáu del Poder)
Presidente Constitucional Interín de la República del Ecuador

15 d'ochobre de 1883 - 10 de febreru de 1884
Socesor:
Él mesmu
(Pdte. Constitucional)
Predecesor:
Él mesmu
(Pdte. Constitucional Interín)
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

10 de febreru de 1884 - 30 de xunu de 1888
Socesor:
Pedro José Cevallos
(Pdte. Encargáu del Poder)