José Luis Tamayo

De Wikipedia
José Luis Tamayo
diputáu Nacional del Ecuador

Vida
Nacimientu provincia de Guayas29 de xunetu de 1858
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Guayaquil7 de xunetu de 1947 (88 años)
Sepultura Cementerio General de Guayaquil (es) Traducir
Causa de la muerte hemorraxa cerebral[1]
Fíos/es 4
Oficiu futbolistaabogáu
Premios
Creencies
Relixón catolicismu
Partíu políticu Partido Liberal Radical Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

José Luis Tamayo Terán (29 de xunetu de 1858provincia de Guayas – 7 de xunetu de 1947Guayaquil) foi un abogáu y políticu ecuatorianu qu'ocupó la Presidencia de la República ente'l 1 de setiembre de 1920 y el 31 d'agostu de 1924.

Biografía[editar | editar la fonte]

José Luis nació na población de Chanduy, Provincia de Guayas (anguaño na Provincia de Santa Elena). Foi'l segundu fíu de Manuel Tamayo Roca y de Delfina Terán, quedó güérfanu a temprana edá. Realizó los sos estudios nel Colexu de San Vicente en Guayaquil. Foi profesor de llatín y collaboró en dellos periódicos. En 1883 llogró'l títulu d'abogáu. Casar en 1897 con Esther Concha Torres y tuvo cuatro fíos. Reporteru, editor y direutor trabayó en La Nación (1879), Los Andes (1886), Diariu d'Avisos (1887), La Opinión Pública (1888), Revista Lliteraria y La Reforma (1889). Dende ellos defendió la causa lliberal, condergó'l fusilamiento de Vargas Torres y promovió la candidatura de diputaos y senadores. En 1895 integró la comisión qu'investigó'l casu de "La Venta de la Bandera" y ocupó la xefatura Civil y Militar de Manabí al empiezu de la Revolución Lliberal de 1895. Engarró como soldáu na batalla de Gatazo, que consolidó a Eloy Alfaro, y llogró'l grau de cabu primeru. Terminada la campaña, Alfaro nomar coronel, pero Tamayo tornó la ufierta por consideralo desproporcionáu. Trabayó na xefatura Suprema de Alfaro como ministru de lo Interior y arrenunció al poco tiempu por desalcuerdos col xeneral y por defender el derechu a la llibertá de prensa. Perdió los sos bienes na Quema Grande de Guayaquil en 1896. Foi escoyíu diputáu por Esmeraldas en 1898. Al añu siguiente y tamién en 1901 presidió'l Senáu.

Mientres la segunda presidencia de Alfaro, la casa de Tamayo foi allanado. "Que ponga'l xeneral Alfaro la mano sobre'l so pechu y que declare bonalmente si tien el derechu de llamase xefe del Partíu Lliberal l'home en que'l so Gobierno los ciudadanos nun gocien de nenguna garantía, de nengún de los derechos que proclama y sostién esa noble agrupación política ", dixo Tamayo a la de exiliase del Ecuador. En 1916 trabayó pola candidatura d'Alfredo Baquerizo Moreno y en 1920 foi escoyíu presidente. En 1924 poco primero de terminar el mandatu, perdió a la so esposa. Nun volvió a la vida pública y dedicóse mientres 23 años hasta la so muerte al exerciciu del oficiu d'abogáu. Tenía fama d'íntegru ya incorruptu, d'arrogante colos probes, d'home de gran fortaleza. "Vivu bien honrosu cola mio probeza ", escribió nuna telegrama d'agradecimientu al tornar una pensión vitalicia que-y concediera'l Congresu. Trabayó pa subsistir hasta que foi abrasáu por un derrame cerebral 21 díes antes del so fallecimientu. Morrió en Guayabal a los 88 años d'edá'l 7 de xunetu de 1947. Dexó a la so familia un legáu de cinco mil sucres por un trabayu profesional que nun cobrara inda. El periodista José Abel Castillo publicó n'El Telégrafu, de Guayaquil, una protesta pola matanza del 15 de payares de 1922. Tamayo ordenó la so captura y prisión nel Panóptico. Abel Romeo Castillo, fíu d'esi periodista, escribió con motivu del fallecimientu de Tamayo: "Home honráu a carta cabal y d'íntegros principios baxó de la presidencia más probe que nunca y tuvo que volver trabayar nel so oficiu. Siempres mereció'l respetu de tolos sos conciudadanos mientres él pasiábase a cuerpu y diba y venía caminando dende'l barriu del Saláu hasta'l so estudiu asitiáu nes cais Nueve d'Ochobre y Pichincha". Ironíes del destín. A esti home tan allabáu cupió-y enfrentar la crisis económica y, nella, el llevantamientu popular y obreru de payares de 1922 y convertise asina, pa la Lliteratura y la Hestoria ecuatorianes, na personificación del represor al serviciu de la oligarquía bancaria y agroexportadora.

Ocupó dellos cargos públicos como Secretariu de la Cámara de Comerciu, diputáu d'Esmeraldas y presidente del Senáu pol Partíu Lliberal Radical Ecuatorianu.

Trunfó de manera arrolladora nes eleiciones presidenciales de 1920 y Tamayo tomó posesión del cargu'l 1 de setiembre de 1920.

Presidencia[editar | editar la fonte]

El presidente José Luis Tamayo llamara al so despachu a un grupu de productores que extorsionaban al pueblu vendiendo a precios escandalosos l'arroz y l'azucre. El grupu negar a baxar los precios aduciendo l'alza de los fletes del tresporte navieru, la vixencia de llistes negres y los efeutos inflacionarios de la Llei Moratoria. "Pero, señores, nun ganen tantu ", díxo-yos el presidente. Esta anéudota qu'otru historiadores cunten como empobinada a los banqueros revela la crisis económica del Ecuador a empiezos de la década de 1920 y la fortaleza y derechura de calter de José Luis Tamayo. Los historiadores xulgaron a esti presidente a la lluz de dos fechos sangrientos asocedíos nel so mandatu: Matanza del 15 de payares de 1922 y la represión a los indios sulevaos na facienda de Leite, provincia del Tungurahua, el 13 de payares de 1923.

La cayida de la producción y de los precios del cacáu produció malestar económico. En 1922 el sucre devaluar de 2,25 el dólar a 4,27. El costu de la canasta familiar en Quito xubiera de 193 sucres en 1920 a 215 en 1922. La carestía de la vida llevó a protestes populares especialmente en Guayaquil, onde los artesanos veníen entamándose dende 1896. Na década de 1920 taba activa la Sociedá de Socorros Mutuos, que la so grana echar en 1879. La Confederación d'Obreros del Guayas, fundada en 1905, llograra pa 1920 l'adhesión de 14 sociedaes obreres. N'ochobre de 1922 los trabayadores de la Guayaquil and Quito Railway y un grupu de agitadores anarquistes declarar en fuelga. En payares la gran asamblea de trabayadores de Lluz y Fuercia Llétrico y Carros Urbanos presentó un pliegu de pidimientos. L'Asociación Gremial del Estelleru (artesanos y pequeños comerciantes d'esi barriu) sofitar.

La Sociedá de Tipógrafos declaróse tamién en fuelga xeneral. Guayaquil quedar ensin lluz nin mercaos mientres una selmana y el 14 de payares la ciudá pasó al control de les fuercies populares, que los sos directivos faltos d'esperiencia nun pudieron conteneles. Nel baturiciu popular interviniera tamién la fracción de la oligarquía antigobiernista venceyada a l'actividá bancaria y enemiga del Bancu Agrícola y Comercial. Enrique Baquerizo Moreno, Carlos Puig, José Vicente Trujillo, ente otros, manipoliaron la insurrección al incluyir nos postulaos d'ésta la intervención del Gobiernu na venta de documentos financieros del esterior (prinda de xiros) y na baxa del dólar.

El 15 de payares la Policía y l'Exércitu reprimieron brutalmente una manifestación popular. El cálculu del númberu de muertos varia. Según el diariu El Telégrafu del 17 de payares, hubo nueve muertos y 76 mancaos; según l'anarquista Alejo Capelo, que da los nomes, fueron 13 les muyeres y 76 los homes muertos, y 161 los mancaos; depués Capelo xubió la cifra a 900 víctimes; dempués falóse, llixeramente, de millares. Venticuatro años más tarde, Joaquín Gallegos Lara novelaría la matanza de payares en Les cruces sobre l'agua. Un zambo cargador diz a Alfonso Cortés, unu de los protagonistes de la novela: "Como yeren bastantísimos (los muertos), a munchos tirar a la ría pequí, abrir la barriga con bayoneta, a que non rebalsaran ". Nuna carta del 3 d'avientu de 1922 a Adelaida Velasco Galdós, diz el presidente Tamayo: "Los políticos preteridos empezaron dende la iniciación del mio Gobiernu una axatada campaña d'oposición sistemática contra l'Alministración, culpando al mio Gobiernu de la situación económica y d'ineptitú pa resolver problemes que nengún país del mundu puede resolver mientres nun suman les causes del esquiciamientu políticu, social y económicu. Tola prensa sofitó inxusta y temerariamente esta campaña... D'esti llabor antisocial de la prensa aprovecháronse los propagandistes del bolxevismu... Baquerizo (Enrique) creyó oportuna pa los sos planes la situación anómala que se presentaba. Mandó axentes a toes partes pa provocar un llevantamientu xeneral d'obreros faciéndo-yos creer que la prinda ameyoraría la situación d'ellos... (... ) ... (Entós) él se pre- sentaría nel momentu oportunu como caudiellu y salvador de la clase obrera ".

Pa los historiógrafos de la Izquierda, el proletariáu del Ecuador tuvo equí'l so bautismu de sangre y gracies a él superó les esviaciones d'una conducción anarquista. Pa Jaime Durán Barba, historiador de los movimientos obreros artesanales, ye discutible que "el proletariáu" fuera'l que con un altu nivel de conciencia llevara alantre les movilizaciones de payares. Más bien foi grande, diz, la importancia de los sectores artesanales nestos fechos, (amás de que) los sectores asalariaos que nellos participaron nun teníen inda una conciencia "proletaria". Sía que non, el 15 de payares de 1922 haber de convertir en bandera de llucha y puntu de referencia del sindicalismu marxista ecuatorianu.

Según l'informe del ministru de Facienda de 1921, "la decisión parlarmentaria de subordinar la responsabilidá fiscal a la conveniencia política yera la causa de la crisis financiera del Ecuador". Esto manifestábase na progresiva descentralización del sistema fiscal p'atender intereses localistes y rexonalistes. Tamayo contrató a John Hord, asistente financieru norteamericanu, por que collaborara na reforma del sistema fiscal. El presidente pudo presentar al Congresu un presupuestu unificáu pal añu fiscal de 1924 Magar la crisis y contribuyendo al escalabru fiscal, Ecuador modernizábase: inauguróse la radiocomunicación ente Guayaquil y Quito y el serviciu inalámbricu con estaciones n'Esmeraldas, Machala y La Puná; saniar a Guayaquil y enriar, pavimentó y dotó d'agua potable y de un Hospital Xeneral, y fíxose el primer censu de población de la ciudá; asfaltáronse les cais de Quito, instalar nella'l bombéu d'agua y la canalización, enguapecer con monumentos y fontes como la de "La Engalima", trabayada pol artista Antonio Salas, y construyóse l'Avenida 24 de Mayu na antigua quebrada de Xerusalén. Con estes obres conmemoraron los cien años de la Batalla de Pichincha. Saniar a Ibarra ya instaláronse faros a lo llargo de la Mariña.

Llegaron profesores alemanes p'ameyorar el sistema educativu, editóse'l mapa físicu-escolar del Ecuador ellaboráu por Luis Tufiño, inaugurar en Quito'l colexu Venticuatro de Mayu, y construyéronse los edificios de los colexos Maldonado de Riobamba y Bolívar de Ambato, inauguróse la Biblioteca Nacional en Quito y abriéronse biblioteques en Ambato, Azogues, Guanu, Yaguachi y Salitre. Diose autonomía a la Xunta de Beneficencia de Guayaquil. Traer a una Misión Militar Italiana p'asesorar a les Fuercies Armaes, abriéronse l'Academia de Guerra y la Escuela de Policía. L'avión "El Telégrafu" pilotáu pol italianu Elia Liut crució per primer vegada andar ecuatorianos el 4 de payares de 1920; fundóse la primer Escuela d'Aviación en Guayas y la Fuercia Aérea Ecuatoriana.

Los bancos multiplicáronse: La Previsora, el Nacional de Creitu y el de Descuentu en Guayaquil, el del Tungurahua y la Sociedá Bancaria del Chimborazo, mientres la delda interna del Estáu principalmente colos bancos Comercial y Agrícola y del Ecuador, de Guayaquil y col Pichincha, de Quito, llegara yá en 1920 a los 15 millones y mediu de sucres. A otru día de la matanza del 15 de payares de 1922, el gobiernu de Tamayo decretó la prinda de xiros nun ilusoriu intentu por frenar la xubida del dólar. Los periódicos tamién se multiplicaron: L'Universu en 1921, El Mercurio en 1922 y La Prensa en 1923. Luis Napoleón Dillon estableció en 1922, en Quito, la fábrica testil "La Internacional", y nesa mesma ciudá abrió les sos puertes el primer templu Evanxélicu del Ecuador. Tamayo entamó un ambiciosu plan d'obres públiques y caminos, bona parte del cual nun s'executó por falta de financiamiento, y empeñóse en volver a entamar los pagos de la delda esterna pa poder aportar al creitu estranxeru. Pero había fame y desemplegu na masa popular. En 1921, los indios llevantar en Guanu, Cubijíes y Paquicahuán pa protestar contra les lleis d'impuestos territoriales y en 1923 los indios sulevar na facienda de Leito, T'ungurahua, onde la Fuercia Público reprimir con ferocidá. En 1922, apaeció'l llibru L'indiu ecuatorianu, de Pío Jaramillo Alvarado, futuru ministru de Gobiernu del réxime de Córdova, ensayu capital na lliteratura indixenista llatinoamericana. Nel asuntu territorial con Perú, Ecuador poníase baxu tutelar de los Estaos Xuníos qu'empezaron a constituyise nel Gran Componedor. Pol protocolu Ponce-Castro Oyanguren del 21 de xunu de 1924, los gobiernos peruano y ecuatoriano unviaron delegaos a Washington pa tratar amistosamente el problema de les llendes.

Tou esto anunciaba'l fin d'una dómina. El Partíu Lliberal, solmenáu pola masacre del 15 de payares, celebró una asamblea pa remozarse, abrir a avanzaes tesis socialistes que nunca punxo en práutica, y anovó la so fe nel llaicismu. Yera 1923. Dos años más tarde, tamién s'habría d'anovar el Partíu Conservador y en 1926 nacería'l Partíu Socialista. Nada estrañu entós que la Plutocracia escoyera pa la presidencia al lliberal Gonzalo Córdova, más allegáu cola nueva direición del lliberalismu. Los sos contrincantes, el conservador Jacinto Jijón y Caamaño, ideólogu de la renovación del partíu, y el hacendado socializante coronel Juan Manuel Lasso, que gociaba de gran popularidá, terciaron na lid ensin probabilidá nenguna de trunfar, pos les eleiciones fueron fraudulentas como lo fueren en tol periodu de los gobiernos lliberales.

Mientres la so presidencia impulsó la economía faciendo frente a la crisis del cacáu, desenvolvió obres d'infraestructura y suministró enerxía llétrica a les ciudaes, promovió la política "Nacional" pal acercamientu a les idees del partíu conservador, desenvolvió l'aviación nacional y fundó la Fuercia Aérea Ecuatoriana. Poco primero de rematar el so gobiernu finó la so esposa.

Al so retiru de la presidencia refugó cualquier sueldu o pensión. En 1940 designóse-y presidente del conceyu cantonal de Guayaquil ensin sueldu y en 1942 foi nomáu "el meyor ciudadanu de Guayaquil". Finó en Guayaquil en 1947.

Los sos descendientes actuales son los: Tamayo Vargas. Tamayo Navarro, Tamayo Manrique, Tamayo Rigail, Tamayo Molina y Tamayo Suarez

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Octavio G. Icaza
Pablo A.

Vásconez

Ministeriu del Interior Delfín B. Treviño
Gustavo

Aguirre Overweg

Ministeriu de Rellaciones Esteriores Clemente Ponce
José Rafael Bustamante

Fonte:[3]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Luis Vernaza Lazarte
Presidente del Conseyu Municipal de Guayaquil

1939 - 1940
Socesor:
Arsenio Espinoza Smith
Predecesor:
Alfredo Baquerizo Moreno
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de setiembre de 1920 - 31 d'agostu de 1924
Socesor:
Gonzalo Córdova