José Domingo de Obaldía

De Wikipedia
José Domingo de Obaldía
Vida
Nacimientu David30 de xineru de 1845[1]
Nacionalidá Bandera de Panamá Panamá
Muerte Ciudá de Panamá1 de marzu de 1910[1] (65 años)
Familia
Padre José de Obaldía
Estudios
Estudios Universidad del Rosario (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (Panamá) (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

José Domingo De Obaldía Gallegos (30 de xineru de 1845David – 1 de marzu de 1910Ciudá de Panamá) foi un políticu panamiegu. Finó exerciendo'l cargu presidencial.

Vida prepresidencial[editar | editar la fonte]

Fíu de José de Obaldía, quintu presidente de la República de la Nueva Granada, y Ana María Gallegos. Realizó los sos estudios primarios en David, Chiriquí, y al treslladase los sos padres a Bogotá graduar de Derechu nel Colexu Mayor de La nuesa Señora del Rosario. Remató los sos estudios nos Estaos Xuníos.

Al tornar a Panamá ocupó cargos como conceyal, alministrador de facienda, inspeutor de la cárcel de David y como Direutor d'Instrucción Pública. Aportó a Presidente Provisional del Estáu, xefe civil y militar, diputáu constituyente y senador en dos causes.

De Obaldía foi l'últimu gobernador que tuvo l'Istmu mientres la unión a Colombia. Foi arrestáu'l 3 de payares de 1903 como tal; pero Manuel Amador Guerrero, unu de los dirixentes del movimientu separatista y íntimu amigu de De Obaldía, dictaminó-y casa por cárcel.

Dempués de la independencia, foi'l primera panamiegu qu'ocupó'l puestu d'unviáu estraordinariu y ministru plenipontenciario de Panamá en Washington.

Eleición[editar | editar la fonte]

Amador Guerrero intentó enllargar la influencia de la so Partíu Conservador sofitando a un candidatu oficial, el so ministru-canciller Ricardo Arias. Con poco sofitu popular, Arias tornó la so candidatura, facilitando la eleición del so oponente, José Domingo de Obaldía. Él foi'l primer presidente escoyíu por votu popular indireutu, dempués de la separación de Colombia. Les eleiciones fueron supervisaes por Estaos Xuníos, facultá dexada pol artículu 136 de la Constitución Política de Panamá de 1904.

Perfil de la so xestión[editar | editar la fonte]

De Obaldía intentó realizar un gobiernu de conciliación nacional. Unu de los sos intereses primordiales foi fomentar la educación pública, empecipiando la construcción del Institutu Nacional. Se instituyeron casar correccionales de Panamá y Colón, creó'l distritu de Santa María y dictó llexislación sobre réxime políticu y municipal. Dictáronse decretos d'importancia en rellación cola educación, buscando amenorgar drásticamente la influencia clerical. Tamién se racionalizó la facienda y el manexu de la contabilidá nacional.

Mientres la so alministración, amontóse la inversión estranxera, sobremanera la estauxunidense. Otorgar grandes estensiones de tierra nes provincies de Bocas del Toro, Chiriquí, Veraguas, Colón y Panamá pa la esplotación agrícola, forestal, industrial y minera. Por ello'l so gobiernu foi duramente criticáu.

El 9 de xineru de 1909, roblóse la primer enmienda del tratáu de la Canal de Panamá. Ente otres coses, trespasó a Colombia los sos derechos de cobrar direutamente les añalidaes ente 1908 y 1917 inclusive, como una compensación monetaria «pela parte que pudiera caber a Panamá no relativo a la delda interna y esterna de Colombia hasta'l día 3 de payares de 1903».

Promulgó'l Decretu Nᵘ18 del 26 de xineru de 1909, na que se crea la Policía Secreta Nacional y foi'l constructor del Institutu Nacional de Panamá.

Finó n'exerciciu del so cargu de presidente, el 1 de marzu de 1910, a los 65 años.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Roglo. Identificador Roglo: p=jose+domingo;n=de+obaldia. Apaez como: José Domingo de Obaldía.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Zentner, Federico. Forxadores de la patria, 1999.
  • Alba, Manuel María. Cronoloxía de los gobernantes de Panamá 1510-1967. Panamá Ministeriu d'Educación, 1967
  • Araúz, Celestino y Patricia Pizzurno. Historia de Panamá: Panamá nel sieglu xx.Editora Panamá América.
  • Castillero, Ernesto J. Galería de Presidentes de Panamá. Panamá, 1935
  • Mellander, Gustavo A.; Nelly Maldonado Mellander (1999). Charles Edward Magoon: The Panama Years. Río Piedres, Puertu Ricu: Editorial Plaza Mayor. ISBN 1-56328-155-4. OCLC 42970390.
  • Mellander, Gustavo A. (1971). The United States in Panamanian Politics: The Intriguing Formative Years. Danville, Ill.: Interstate Publishers. OCLC 138568.
  • Plasmu Lara, J.A.Galería de Gobernantes de Panamá (1821-1971) Imprenta Litho Garzo S.A. Payares de 1971.


Predecesor:
Manuel Amador Guerrero
Presidente de Panamá
1908 - 1910
Socesor:
Carlos Antonio Mendoza
Predecesor:
Facundo Mutis Durán
Gobernador del Departamentu de Panamá
1903
Socesor:
Abolíu'l cargu
(Separación de Panamá de Colombia)