John Goodricke

De Wikipedia
John Goodricke
Vida
Nacimientu Groningen17 de setiembre de 1764[1]
Nacionalidá Bandera de Países Baxos Países Baxos
Reinu de Gran Bretaña
Muerte York20 d'abril de 1786[1] (21 años)
Causa de la muerte neumonía
Familia
Padre Henry Goodricke
Estudios
Llingües falaes neerlandés
Oficiu astrónomu
Premios
Influyencies Edward Pigott
Miembru de Royal Society
Cambiar los datos en Wikidata

John Goodricke (17 de setiembre de 1764Groningen – 20 d'abril de 1786York) foi un astrónomu aficionáu eminente y con una sordera fonda.

Fíu d'un diplomáticu inglés y la so esposa holandesa, nació en Groningen, Países Baxos, en 1764.

Cuando tenía cinco años la escarlatina dexar sordu. Los sos padres unviar a una escuela especial d'Edimburgu onde aprendió a lleer los llabios y desenvolvió la capacidá de falar. Dempués, tando n'otra escuela especial güei llamada nel so honor Goodricke College cerca de York, convertir nun alvertíu astrónomu aficionáu. En 1782, a los dieciocho años d'edá, realizó una inspirada hipótesis sobre la peculiaridá de la estrella Algol.

La segunda estrella más lluminosa de la constelación de Perseo ye Algol, un nome árabe que significa "la cabeza del ogru". Los astrónomos notaren daqué raru nella, en concretu lo que se denomina estrella variable. Cada trés díes la so lluz mengua de sópitu en trés cuartes partes de la so intensidá, y permanez escura mientres diez hores antes de recuperar el so rellumu máximu. Los griegos nun fueron capaces de hipotizar sobre les causes, pensando que quiciabes fora una esceición no que se suponía ser un universu perfectu ya inmutable. Los astrónomos conocíen esa estrella dende 1670 a lo menos, y el so comportamientu siguía siendo un misteriu.

Goodricke estudió la estrella y afayó que la fluctuaciones nel so rellumu yeren regulares, con un periodo de sesenta y ocho hores y cuarenta y nueve minutos. Pa esplicales, aventuró una hipótesis atrevida: suxurió que Algol tenía una compañera que orbitaba al so alredor y que'l so rellumu menguaba cuando esta compañera pasaba ente Algol y la Tierra, clisando la mayor parte de la so lluz. Na primavera de 1783, cuando namái tenía dieciocho años, Goodricke presentó por escritu la so hipótesis na Royal Society. El 16 d'abril de 1786, con ventiún años, foi almitíu como miembru de la Sociedá y compensáu pola acobiciada Medaya Copley. Cuatro díes dempués, morrería de pulmonía.

En 1890, 104 años dempués de la muerte de Goodricke, l'astrónomu Alemán Hermann Carl Vogel, dirixió'l so espectroscopiu escontra Algol y, partiendo del estudiu del so espectru, estableció que la esplicación de Goodricke yera correuta. Algol yera una binaria clisada: una estrella lluminosa escurecida dacuando por una compañeru escura que orbitaba xunto a ella. Esa estrella compañera foi llamada "Estrella Goodricke".

Tamién en 1784 afayó la variación de Beta Lyrae, carauterizada tamién por un eclís, nesti casu d'otru tipu, nel que dambes estrelles, nesti casu los dos lluminoses, tán tan cercanes ente sigo y deformadas pola atraición recíproca que la variación de la lluminosidá que se repara dende la Tierra asocede de manera continua, inclusive cuando nun hai eclís, al variar la superficie aparente de les dos estrelles. Los sos descubrimientos fueron fundamentales por que, a partir del añu 1900, pudiera empecipiase los sistemes de cálculu de les distancies cósmiques.

Ente ochobre de 2005 y marzu de 2006, Sean Ellingham y James Valner de la Universidá de York, desenvolvieron un proyeutu destináu a intentar atopar la posición del observatoriu utilizáu por Goodricke, usando los datos qu'esti postreru rexistrara. Un estudiu de Sidney Melmore amosó que John Goodricke trabayó na Casa de la Moneda, cerca de la Catedral de York. Recreando les sos observaciones, dambos estudiantes concluyeron que les sos observaciones realizar dende la ventana más oriental del segundu pisu.

Animación qu'amuesa cómo s'alteria la curva de lluz d'una estrella binaria de contautu mientres realiza la so órbita. Esti casu presupon que'l planu de la órbita crucia cola llinia d'observación del observador.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w67t0dsj. Apaez como: John Goodricke. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. «Award winners : Copley Medal» (inglés). Royal Society. Consultáu'l 30 avientu 2018.
  • Aydon, Cyril (2006). Histories curioses de la ciencia. Ediciones Robinbook. ISBN 84-96222-67-5.

Ver tamién[editar | editar la fonte]