Joaquín Lorenzo Villanueva

De Wikipedia
Joaquín Lorenzo Villanueva
Diputáu nel Congresu de los Diputaos d'España

1r xunetu 1820 - 27 setiembre 1823
Diputáu nel Congresu de los Diputaos d'España

24 ochobre 1810 - 25 setiembre 1813
Capellán del rey de España (es) Traducir

1795 -
calificador del Santo Oficio (es) Traducir

Vida
Nacimientu Xàtiva10 d'agostu de 1757[1]
Nacionalidá España
Muerte Dublín26 de marzu de 1837[1] (79 años)
Sepultura Cementeriu de Glasnevin
Familia
Hermanos/es Jaime Villanueva (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[2]
llatín
inglés[3]
Oficiu historiador, políticu, escritor, periodistapoeta
Llugares de trabayu Madrid
Miembru de Real Academia Española
Real Academia de la Historia
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Joaquín Lorenzo Villanueva y Astengo (10 d'agostu de 1757Xàtiva – 26 de marzu de 1837Dublín) foi un historiador y escritor lliberal español de la Ilustración, hermanu del tamién historiador Jaime Villanueva.

Biografía[editar | editar la fonte]

Fíu del encuadernador de llibros aragonés José Villanueva y Salvador, descendiente de hacendados y nacíu en Olba (Teruel), y de la italiana Catalina Astengo y Badi, natural de Taurani (república de Xénova), casaos en Valencia y residentes en Xàtiva. Estudió humanidaes en Orihuela y Teoloxía en Valencia y doctoróse en 1777. D'esta dómina ye la so Philosophiae theses quas in petitione magisterii defendet... (Valencia, 1772). Hasta 1780 enseñó filosofía nel seminariu de Orihuela, xera a la qu'arrenunció por discrepancies colos sos colegues. Yá yera un gran defensor del Regalismo eclesiásticu español.

Protexíu por Juan Bautista Muñoz, cosmógrafu mayor d'Indies, instalar en Madrid y ellí rellacionóse colos más importantes eruditos ilustraos, cuantimás colos xansenistes. Nun llogró una canonjía en San Isidro a la que opositó en 1781, pero l'ilustráu obispu de Salamanca ya Inquisidor Xeneral Felipe Bertrán, tamién proteutor del helenista Pedro Estala, nomó-y catedráticu de Teoloxía nel Seminariu de Salamanca. Tradució en versu'l llibru de San Prósperu d'Aquitania Poema contra los ingratos (Madrid, 1783) y tamién el Oficiu de la Selmana Santa, bien reimpreso. Siguió De la obligación de dicir misa con circunspección y posa (Madrid, 1788), pero de nuevu tuvo qu'abandonar el so cargu por indisponerse doctrinalmente col restu de los profesores y pasó a Madrid como capellán de Bertrán y calificador del Santu Oficiu. Publica De la reverencia con que se debe asistir a misa y de les faltes que nesto se cometen (Madrid, 1791) y l'importante De la lleición de la Sagrada Escritura en llingües vulgares, Valencia, 1791, onde defende la traducción al español de la Biblia. Al añu siguiente ingresa na Real Academia de la Llingua, onde foi bibliotecariu, y pocu dempués na Real Academia de la Historia.

Empieza a publicar el Añu cristianu d'España (Madrid, 1781-1803) y Dominiques, feries y fiestes movibles del añu cristianu d'España (Madrid, 1791-1803), Novena del Beatu Nicolás Factor (Madrid, 1792), Catecismu del Estáu según los principios de la Relixón (Madrid, 1793), Cartes eclesiástiques al doctor don Guillermo Díaz Luzeredi en defensa de de les lleis qu'autoricen agora al Pueblu por que llea na so llingua la Sagrada Escritura (Madrid, 1794), onde vuelve a batallar por que se dexe a la xente lleer la Biblia n'español. Llogra en 1795 el cargu de capellán d'honor y predicador del rei Carlos IV, amás d'otros cargos eclesiásticos. Publica Cartes d'un presbíteru español sobre la carta del ciudadanu Grégoire, Obispu de Blois, al señor Arzobispu de Burgos, Inquisidor Xeneral d'España, (Madrid, 1798), obra ésta como les anteriores en que s'amuesa inda partidariu del absolutismu. Daquella forxa col so hermanu Jaime Villanueva el gran proyeutu del Viaxe lliterariu a les ilesies d'España, un intentu d'encontar científicamente el Regalismo de la ilesia española nos documentos buscando les diferencies y variaciones nos ritos litúrginos nacionales de les distintes rexones d'España dende les más remota antigüedá; el proyeutu ampliar pa copiar tou cuanto documentu pervalible pa la hestoria eclesiástica d'España y la hestoria polo xeneral del país pudiera ufiertar l'itinerariu del so hermanu Jaime polos archivos de los templos y monesterios españoles. El llabor de Joaquín Lorenzo foi anotar les cartes que diba recibiendo del so hermanu colos sos descubrimientos y anotales debidamente. Escribió dempués la Oración aciaga nes exquias de... D. Antonio Sentmarat de Cartellá (Madrid, 1806) y El Kempis de los lliteratos (Madrid, 1807).

El 2 de mayu de 1808 retirar al conventu de los Agustinos d'Alcalá de Henares y, anque volvió a Madrid y participó nel so defensa, abandonó la ciudá poco primero de ser tomada por Napoleón. En 1809 ta en Sevilla como miembru de la "Xunta de materies eclesiástiques" creada pola Xunta Central, que-y nomó canónigu de Cuenca. Escoyíu diputáu por Valencia a les Cortes Estraordinaries, coló a Cádiz llegando con ciertu retrasu'l 24 d'ochobre, por causa de les difíciles comunicaciones. Foi unu de los diputaos más activos, y les sos intervenciones, de primeres pocu definíes políticamente, fueron decantándose escontra'l llau lliberal, del que foi unu de los más destacaos representantes dende 1811. Gran parte de la política relixosa de les Cortes foi inspirada por esti diputáu, odiáu especialmente polos realistes. Publicó El Xansenismu dedicáu al Filósofu Ranciu (Cádiz, 1811), col seudónimu de Ireneo Nystactes, siguíu del bien famosu Les anxéliques fontes o'l tomista nes Cortes (Cádiz, 1811-1813). Escribió tamién Dictame sobre la segunda proposición preliminar del proyeutu de decretu sobre los Tribunales proteutores de la relixón (Cádiz, 1813), Memoria crítica d'una parte del Dictame y Votu por escritu sobre la Inquisición (Cádiz, 1813), Esposición (Cádiz, 1813), Conciliación políticu cristiana del Sigo y el Non (Valencia, 1813).

Al treslladase les cortes a Madrid facer él tamién y en mayu de 1814 viaxó a Valencia, onde Fernandu VII dexólu clara la so perceguera. Por más que se-y aconseyó l'exiliu, volvió a Madrid, onde foi deteníu na so casa y zarráu na Cárcel de la Corona. En setiembre de 1815 condergóse-y a seis años de reclusión nel Conventu de La Salceda, Guadalaxara, a confiscación de les sos rentes y a la privación de los sos cargos y emplegos. Ellí consagróse a escribir una serie de poemes que depués axuntó sol títulu de Cancioneru de La Salceda.

Cola vuelta al sistema constitucional se-y reintegró en 1820 al so canonjía de Cuenca, pero llueu volvió a Madrid como diputáu por Valencia. Publicó entós Apuntes sobre l'arrestu de los vocales de Cortes, executáu en mayu de 1814 (Madrid, 1820), qu'escribiera en prisión; Cartes de Don Roque Leal a una amigu so, sobre la representación del Arzobispu de Valencia a les Cortes (Madrid, 1820); Observaciones sobre l'apoloxía del Altar y el Tronu, Valencia, 1820; Nuevos apuntes sobre les Cartes del señor Alcalá Galiano (Madrid, 1821); Cuestión importante: los diputaos de les nueses Cortes ¿son inviolables respectu de la Curia romana? (Madrid, 1821). N'agostu de 1822 foi nomáu embaxador ante la Santa Sede y coló pa Italia col so hermanu Jaime Villanueva, pero'l papa prohibió la so entrada nos Estaos Pontificios, polo que'l gobiernu español espulsó en correspondencia al nunciu Giustiniani en xineru de 1823. Al regresu dende Italia, non ensin visitar enantes a los sos parientes xenoveses, viaxa a Sevilla pa dar cuenta al Gobiernu y publica La mio despidida de la Curia romana (Barcelona y Murcia, 1823). Los acontecimientos políticos (invasión de la Santa Alianza y les sos Cien mil fíos de San Luis en 1823) decíden-y a un exiliu que sera definitivu. De Xibraltar pasa a Irlanda, llegando a Londres col so hermanu Jaime n'avientu de 1823. Ellí los dos hermanos frecuenten la conxusta del so paisanu'l llibreru ya imprentador Vicente Salvá, y xunto al políticu José Canga Argüelles van fundar y van redactar la principal revista de los lliberales españoles emigraos, Ocios d'españoles emigraos (Londres, 1824-1827), onde Joaquín Lorenzo va publicar los sos Cartes hibérnicas. Pero Jaime muerre aína. Sigue publicando folletos y llibros: Observaciones sobre la contestación del Rev. Doyle a la comisión de la Cámara de los Comunes (Londres, 1825), tamién apaecíu n'inglés. Publica amás la so autobiografía, Vida lliteraria (Londres, 1825); hai edición moderna de Germán Ramírez Aledón (Alicante, 1996).

Trabayó tamién sobre asuntos propios de les Islles Britániques, como The apostolic Vicariate of England and Scotland, (Londres, 1825), Misapprehensions of the V. R. P Curteis and the V. R. G. Doyle concerning the oath which the Bishops of Ireland take to the Roman Pontiff (Londres, 1825); Mr. Daniel O'connell as Irish Counsellor denounced as an impostor, at the bar of the tribunal of public opinion (Londres, 1826); Catecismu de Moral (Londres, 1826), Xuiciu de la obra del Señor Arzobispu Despradt titulada "Concordatu de Méxicu con Roma" (Londres, 1827), Catecismu de los lliteratos (Londres, 1828), Carta de Juanillo el Tuertu al so primu Saiz Castellanos (Londres, 1828), folletu que se va incorporar al llargu discutiniu filolóxicu que va sostener con otru lliberal español exiliáu en Londres, Antonio Puigblanch, serie a la que pertenecen tamién Don Termópilo o defensa del Prospeutu del Doctor Puigblanch (Londres, 1829, col seudónimu de "Perico de los Palotes") y Carta... al Sr. D. Antonio Puigblanch (Londres, 1829) y Xuiciu de los opúsculos gramáticu-satíricos de Don Antonio Puigblanch (Dublín, 1836). Publicó amás Protesta del Dr... sobre la furtiva edición del so Catecismu de Moral fecha en Bogotá l'añu de 1829 (Londres, 1829), Hibernia Phoenicea (Dublín, 1831, en llatín y en traducción inglesa de Londres, 1833), Poesíes escoyíes (Dublin, 1833), Sancti Patricii Ibernorum apostoli, synodo, canones, opuscula, et scriptorum quae supersunt, estaza, (Dublin, 1835). Póstumu apaeció El mio viaxe a les Cortes (Madrid, 1860). Cueto atribúye-y tamién Cartes hibérnicas, Glosariu llatín del Fueru Xulgo, Discursos sobre les llibertaes de la Ilesia Española, Incompatibilidá de la monarquía universal y absoluto, Contestación que dio a la censura de les sos obres pola Inquisición, De la divina Providencia, Memoria d'un baxorrelieve topáu en Xàtiva, dictames diversos, etcétera. Perdióse un Diccionariu etimolóxicu qu'intentaba componer.

Pasó los sos últimes díes n'Irlanda, próximu a posiciones protestantes, y ta soterráu nel campusantu de Glasnevin, al norte de Dublín,como afayó Germán Ramírez Aledón, editor modernu del so Vida lliteraria (Alicante, 1996).

Obres[editar | editar la fonte]

Relixón[editar | editar la fonte]

  • Philosophiae theses quas in petitione magisterii defendet... (Valencia, 1772)
  • De la obligación de dicir misa con circunspección y posa (Madrid, 1788)
  • De la reverencia con que se debe asistir a misa y de les faltes que nesto se cometen (Madrid, 1791)
  • De la lleición de la Sagrada Escritura en llingües vulgares, Valencia, 1791.
  • Añu cristianu d'España (Madrid, 1781-1803)
  • Dominiques, feries y fiestes movibles del añu cristianu d'España (Madrid, 1791-1803)
  • Novena del Beatu Nicolás Factor (Madrid, 1792)
  • Catecismu del Estáu según los principios de la Relixón (Madrid, 1793)
  • Cartes eclesiástiques al doctor don Guillermo Díaz Luzeredi en defensa de de les lleis qu'autoricen agora al Pueblu por que llea na so llingua la Sagrada Escritura (Madrid, 1794)
  • El Xansenismu dedicáu al Filósofu Ranciu (Cádiz, 1811), col seudónimu de Ireneo Nystactes
  • Sancti Patricii Ibernorum apostoli, synodo, canones, opuscula, et scriptorum quae supersunt, estaza, (Dublin, 1835).

Traducciones[editar | editar la fonte]

  • Traducción de San Prósperu d'Aquitania Poema contra los ingratos (Madrid, 1783)
  • Traducción del Oficiu de la Selmana Santa, bien reimpreso.
  • Traducción de la Teoloxía moral de Paley.

Política[editar | editar la fonte]

  • Cartes d'un presbíteru español sobre la carta del ciudadanu Grégoire, Obispu de Blois, al señor Arzobispu de Burgos, Inquisidor Xeneral d'España, (Madrid, 1798)
  • Dictame sobre la segunda proposición preliminar del proyeutu de decretu sobre los Tribunales proteutores de la relixón (Cádiz, 1813)
  • Memoria crítica d'una parte del Dictame y Votu por escritu sobre la Inquisición (Cádiz, 1813)
  • Esposición (Cádiz, 1813)
  • Conciliación políticu cristiana del Sigo y el Non (Valencia, 1813).
  • Apuntes sobre l'arrestu de los vocales de Cortes, executáu en mayu de 1814 (Madrid, 1820)
  • Cartes de Don Roque Leal a una amigu so, sobre la representación del Arzobispu de Valencia a les Cortes (Madrid, 1820)
  • Les anxéliques fontes o'l tomista nes Cortes (Cádiz, 1811-1813).
  • Observaciones sobre l'Apoloxía del Altar y el Tronu, Valencia, 1820
  • Nuevos apuntes sobre les Cartes del señor Alcalá Galiano (Madrid, 1821)
  • Cuestión importante: los diputaos de les nueses Cortes ¿son inviolables respectu de la Curia romana? (Madrid, 1821).
  • Misapprehensions of the V. R. P Curteis and the V. R. G. Doyle concerning the path which the Bishops of Ireland take to the Roman Pontiff (Londres, 1825)
  • Observaciones sobre la contestación del Rev. Doyle a la comisión de la Cámara de los Comunes (Londres, 1825), tamién apaecíu n'inglés.
  • Mr. Daniel O'Connell as Irish Counsellor denounced as an impostor, at the bar of the tribunal of public opinion (Londres, 1826)

Historia eclesiástica[editar | editar la fonte]

  • Prólogu y notes a Jaime Villanueva Viaxe lliterariu a les ilesies d'España (1803- )
  • The apostolic Vicariate of England and Scotland, (Londres, 1825)

Oratoria[editar | editar la fonte]

Escritos autobiográficos[editar | editar la fonte]

  • La mio despidida de la Curia romana (Barcelona y Murcia, 1823).
  • Vida lliteraria ó memoria de los sos escritos y opiniones... (Londres, 1825). Hai edición moderna de Germán Ramírez Aledón, (Alicante, 1996).
  • El mio viaxe a les Cortes (Madrid, 1860), póstuma.

Artículos de prensa[editar | editar la fonte]

  • Artículo en Ocios d'españoles emigraos (Londres, 1824-1827).

Escritos plémicos[editar | editar la fonte]

  • Xuiciu de la obra del Señor Arzobispu Despradt titulada "Concordatu de Méxicu con Roma" (Londres, 1827)
  • Carta de Juanillo el Tuertu al so primu Saiz Castellanos (Londres, 1828)
  • Don Termópilo o defensa del Prospeutu del Doctor Puigblanch (Londres, 1829, col seudónimu de "Perico de los Palotes")
  • Carta... al Sr. D. Antonio Puigblanch (Londres, 1829)
  • Xuiciu de los opúsculos gramáticu-satíricos de Don Antonio Puigblanch (Dublín, 1836). *Protesta del Dr... sobre la furtiva edición de la so "Catecismu de Moral" fecha en Bogotá l'añu de 1829 (Londres, 1829)

Poesía[editar | editar la fonte]

  • Hibernia Phoenicea (Dublín, 1831, en llatín y en traducción inglesa de Londres, 1833)
  • Poesíes escoyíes (Dublin, 1833)

Dellos[editar | editar la fonte]

  • El Kempis de los lliteratos (Madrid, 1807).
  • Catecismu de Moral (Londres, 1826)
  • Catecismu de los lliteratos (Londres, 1828)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Diccionariu biográficu del Trieniu Lliberal. Madrid: El Muséu Universal, 1991.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Identificador CONOR.SI: 317125219. Afirmao en: CONOR.SI.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]