Joaquín Suárez

De Wikipedia
Joaquín Suárez
Presidente d'Uruguái

1r marzu 1843 - 15 febreru 1852
Fructuoso Rivera - Bernardo Prudencio Berru
Presidente d'Uruguái

15 febreru 1852
Fructuoso Rivera - Bernardo Prudencio Berru
Vida
Nacimientu Canelones[1]18 d'agostu de 1781[1]
Nacionalidá Bandera de Uruguái Uruguái
Muerte Montevidéu[1]26 d'avientu de 1868[1] (87 años)
Sepultura Catedral Basílica Metropolitana de la Inmaculada Concepción y San Felipe y Santiago (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticudiplomáticu
Creencies
Partíu políticu Partido Colorado (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Joaquín Luis Miguel Suárez de Rondelo y Fernández (18 d'agostu de 1781Canelones – 26 d'avientu de 1868Montevidéu) foi un políticu uruguayu, prócer de la independencia y Presidente d'Uruguái.

Contestu familiar[editar | editar la fonte]

El so padre[editar | editar la fonte]

El so padre Bernardo Suárez del Rondelo foi unu de los primeros pobladores de la bien nueva Villa del Guadalupe del Canelón, allá por fines del sieglu XVIII. Establecíu nestes tierres, y de xuru al traviés d'un trabayu trabayosu del únicu mediu de subsistencia d'un recién llegáu al mediu rural, como lo yera'l de la tierra, aportó a un hacendado con un importante capital, quien a dicir d'Andrés Lamas, foi respetáu pola so honradez.[2]

Bernardo Suárez aportó a una persona bien respetada, quien llogró ciertos cargos y honores. Por casu: llogró'l grau de Capitán del Exércitu Español por cuenta del so actuar na guerra contra los portugueses; cuando Canelones convertir nuna paraxa importante pol so creciente población, constituyóse'l primera Cabildru nel añu 1782, onde Bernardo Suárez foi electu pa desempeñar el cargu d'Alguacil Mayor. Tamién se desempeñó na xera nun campu que llogró en Cerro Largo, lo cual sirviólu pa estender la so persona pola campaña, faciéndose conocíu más allá de Guadalupe. Por cuenta de el so actuar como home de campu o llatifundista, y la so posición importante como hacendado de la campaña, foi nomáu diputáu del Gremiu de Hacendados frente a la Xunta Económicu Direutiva del Cuerpu de Hacendados en 1805.

Tamién tuvo importante participación na fundación de la Villa de San Fernando de la Florida, por cuenta de la so cercanía ya importancia pela redolada de dicha zona.

Puede suxurise que l'adhesión del futuru Joaquín a la causa independentista, tamién provién del so padre, quien n'ocasión de la guerra de les Provincies Xuníes del Río de la Plata contra l'Imperiu de Brasil ente 1825 y 1828, dexó que s'estableciera'l Cuartel Xeneral nes cercaníes de la so estancia en Cerro Largo, según el permisu que-y brindó a estes fuercies pa faese de la cantidá que precisara de cabeces de ganáu. Esta situación puede brindar esta traza de la personalidá paterna de Joaquín, y ye bien facedera qu'esta amuesa documentada de mediaos del sieglu XIX[3] pudiera significar nos primeros años de la so vida, una apuntaladura de los valores emancipadores que, darréu llevó alantre.

La rellación establecida ente padre y fíu siempres foi bien amena, como lo amuesen la comunicación epistorlar que dambos caltuvieron.[4] En 1780, Bernardo Suárez contrái matrimoniu con María Fernández, nacida en Montevidéu, y el 18 d'agostu de 1781 naz Joaquín Luis Miguel Suárez, quien vivió nel mediu rural hasta que sufrió la muerte de la so madre cuando tenía trece años d'edá. Esti fechu llevar a xunise entá más al so padre, con quien se treslladaron a Montevidéu, onde recibió educación. Col pasar de los años dedicar al comerciu, actividá que tenía gran y nueva pujanza nel Montevidéu d'entós; alministró delles propiedaes rurales del so padre lo cual poner nuevamente en contautu cola campaña.

La so esposa[editar | editar la fonte]

María Josefa Álamu esposa de Joaquín Suárez.

En 1806 Joaquín casóse con María Josefa Álamu (n. 19 de marzu de 1787 - m. 19 de xunu de 1890),[5] na Villa de Guadalupe. El primer pabellón nacional, según la hestoria recoyida pola familia Suárez, foi bordáu pola so propia esposa Josefa,[6] pa ser depués izado per primer vegada pol so home'l 1 de xineru de 1829.

Al pie de Josefa, Joaquín convertir en padre de 8 fíos, dos de los cualos finen al poco tiempu de nacer.

Físicamente, Joaquín yera una persona d'estatura baxa, de facciones regulares, con pómulos daqué pronunciaos, pelo fuertemente emplazado, enllargada frente qu'ostentaba un abaniellu na so parte media y central, con cuerpu delgáu pero fuerte.[7] Puede dicise que dicha descripción resulta fidedigna, por cuenta de que presenta a un home común, nada idealizáu.

A manera de resume púdose apreciar la figura de gran influencia del so padre, el mediu onde se forxó, y dellos calteres significativos de la so vida privada.

Actividá militar[editar | editar la fonte]

A pesar de que la so actividá como militar destacar a partir de 1811, esisten datos documentales que revelen qu'esta empezara previu a esa fecha. Los mesmu fueron publicaos nel periódicu "La Razón" el 3 de mayu de 1910[8]

Na Banda Oriental en 1811 esistíen dellos focos revolucionarios. A manera d'exemplu, pueden mentase l'actividá de José Artigas en Colonia del Sacramento, de Pedro José Viera y Venancio Benavides en Monte Grande del regueru Asencio, Francisco Haedo en Villa nueva de Mercedes, Celedonio Esguilada en Santo Domingo de Soriano, el de Tomás García de Zuñiga, Ramón Márquez, Pedro Celestino Bauzá, y Joaquín Suárez en Florida y Canelones),[9] y dellos más a lo llargo de la campaña.

Lo primero a destacar nestos años ye la designación de Joaquín como "Capitán de Milicies",[10] per parte del mesmu Artigas, al incorporase a la revolución, y participar con dichu rangu na Batalla de les Piedres. Esti nomamientu deber a lo reconocío que yera Suárez y la influyencia que tenía sobre esta parte sur de la Banda Oriental, según la conocencia de la so xeografía, carauterística que compartía con Artigas. La so rellación con Artigas puede atribuyíse-y, ente otros antecedentes, a la designación realizada polos hacendados a Artigas como Guarda Xeneral de la Campaña en 1804.

Depués de la Batalla de les Piedres, que tuvo enormes repercusiones, Suárez prosigue camín escontra'l primer sitiu de Montevidéu. El so nomamientu como capitán de milicies lleva a que mientres el sitiu tuviera una presencia importante, y una visión d'esti fechu de primera mano. Teniendo que llevantar el sitiu de resultes del armisticiu robláu col virréi Elío pola Xunta de Buenos Aires, los orientales colen escontra lo que ye conocíu históricamente como "el Éxodu Oriental", nel marcu del cual Suárez permanez trece meses fora de la so tierra.

Nesti contestu Suárez xunto a otros orientales d'importante posición, roblaron un petitoriu, solicitando permisu p'asitiase n'Entre Ríos, dirixida al Gobiernu Cimeru de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, lo cual demuestra la so importancia dientro y tamién fuera del territoriu oriental[11] Hai de solliñar que munchos personaxes d'alta posición social, refugaron l'éxodu, yá que lo víen como una actitú arcaica, bárbara.[12]

Siguíu del éxodu participó nel segundu sitiu a Montevidéu hasta la so final escontra xunu de 1814. Mientres este, produzse una discrepancia qu'alloñó a Suárez de Artigas, por cuenta de que esti postreru decidió abandonar el sitiu por discrepancies con Rondeau en xineru, ente que Suárez prosiguió hasta'l final en xunu.

Rematáu'l sitiu retirar de la so actividá militar, por cuenta de que nun quixo participar, o tomar partíu na llucha que se advenía darréu ente les fuercies porteñas y les antigüistas; dexando les armes, Suárez enfusar na actividá política.

A manera de rematar estos años, onde Suárez s'enfusó na causa revolucionaria, ye oportunu citar lo que'l mesmu Joaquín escribe sobre Artigas na so autobiografía:

...tengo de declarar que'l Xeneral Artigas foi'l primer patriota oriental, amigu a quien fixi les mios observaciones, y puedo dicir que fui l'únicu qu'oyó, si cometió dellos errores nun foi por ambición miserable, sinón por llegar a ver la so Patria independiente; nesti sentíu obró siempres como home honráu, enxamás faltó a la so pallabra, nun yera sanguinario y si bien sensible colos desgraciaos".[13]

Nes pallabres qu'ufierta Suárez sobre "el Xeneral", puede reparase la fidelidá afeutiva y la reconocencia de la so actuar, n'aciertos y equivocaciones según el so puntu de vista.

Dominación Lusu-Brasilana[editar | editar la fonte]

Pa ingresar a la vida de Suárez mientres la década del venti ye importante ver el so actuar y actitú mientres y ante la dominación lusu-brasilana, que s'empecipia dellos años antes. La so reacción primera ante'l nuevu invasor ye d'alloñar de toa actividá pública, retirándose a Guadalupe, refugando y evitando cualquier cargu ufiertáu polos portugueses, actitú que la estremó de la posición tomada por dalgunos de los sos antiguos amigos personales.

Foi publicáu en "La Prensa Arxentina", nun Selmanariu, el día ventisiete d'agostu de 1816, una solicitú suscrita por Miguel Barreiro, Joaquín Suárez, y Pedro Maria de Taveiro. Dicha publicación realza al pueblu a tomar les armes pa detener la meyora portuguesa y prosiguir coles victories llograes mientres los cinco años anteriores d'enfrentamientos.

"El mundu enteru míranos con plasmu. Corramos a faenos pa siempres l'oxetu d'almiración y respetu universal, faciendo que se cante nel añu 16 la nueva estroza de los esclavos d'un rei, pola victoria de los homes llibres."[14]

Esti tipu d'actitúes demuestren, a pesar d'alloñase del terrén militar, el refugo a la dominación de la banda per parte de fuercies estranxeres.

Cabildante electu por Montevidéu en 1816, y empecipiada la llucha contra los portugueses invasores, compartió col Delegáu Miguel Barreiro les funciones executives y sacupó la plaza'l 18 de xineru de 1817, casi al momentu en que llegaben los enemigos.

Unu de los fechos que resume la so actitú frente a la dominación portuguesa, según el respetu que d'él teníen les autoridaes estranxeres, ye la defensa que realizó de Pedro Amigu nel añu 1823. Pedro foi acusáu pol mesmu Barón de Llaguna a pena de muerte, por cuenta de que ésti enfrentó xunto a otros, a tropes brasilanes dando de muerte a dellos soldaos. Como naide quixo participar nel so defensa, Suárez tomó les riendes. Nel so alegatu de defensa reparar claramente'l so refugo al dominiu estranxeru. Voi Destacar delles frases sosteníes mientres la defensa que demuestren el calter de Suárez ante'l nuevu invasor. Diz que'l so defendíu actuó

...conducíu pola necesidá de defender los derechos de la llibertá del so país a qu'esta obligáu por toles lleis civil y humanu, defendiendo la causa del pueblu de Montevidéu.

Tamién aliega nel so defensa que

...un ciudadanu en tou Estáu tien el derechu d'aspirar al gobiernu mas aparente que faiga'l so bien...
...l'amor a la xusticia y al bien ye un fuerte antemural contra l'invasor o contra'l tiranu...
"Pedro Amigu nun cometió nin unu (asesinatu) nin otru (robu). Dio la orde, ye verdá, pa matar, falemos ensin emboce, como a enemigos y lladrones."[15]

.

Del estensu alegatu, esta síntesis de frases demuestren de volao el sentir íntimo de Suárez, que nun refuga l'actuar del so defendíu, sinón que lo xustifica al traviés d'otru “pecáu” entá peor, el de tar suxetu a un poder estranxero. Finalmente Pedro foi executáu na plaza de Canelones, de lo cual puede estrayese que, a pesar de realizar una apoloxía contra les autoridaes estranxeres, la persona de Suárez nun foi productu d'agravios de dalgún tipu. Esto ensin batura a duldes demuestra'l respetu que se-y caltenía, a pesar de topetar ideológicamente col Barón de Llaguna, y faelo públicu.

Otru fechu de destaque d'estos años ye'l so allugamientu frente a los sucesos de la Cruzada Llibertadora de 1825. Al poco tiempu de la llegada de los "33 Orientales", el Xeneral Juan Antonio Lavalleja viaxó a Canelones p'axuntase con Suárez y otres persones coles cualos podía confiar y atopar sofitu. El sofitu de Suárez debe d'envalorase debíu al respetu, influencia, y posibilidaes económiques qu'ésti podría brindar a esti movimientu. No económico Suárez apurrió personalmente a Lavalleja cincuenta mil pesos por que pudiera arreglar los gastos militares.[16]

Actividá política[editar | editar la fonte]

Alturrelieve de Joaquín Suárez, en monumentu a la bandera allugáu en Canelones.

No político, la so actividá foi empecipiada n'abril de 1813 cuando participó como diputáu por Guadalupe, nel Congresu de Trés Crucies.

Más d'una década dempués, nel añu 1825, Suárez foi designáu Diputáu pa l'Asamblea Constituyente de Florida, electu por Florida.[17] El fechu de ser electu por esi departamentu a pesar de que la so vida tuvo venceyada direutamente a Canelones dase por cuenta que'l so padre Bernardo, fuera estanciero de la zona y yera una persona conocida y de bona reputación.
D'esta manera formó parte nin más nin menos que la Primer Asamblea Llexislativa, tando presente y participando nos resoluciones del 25 d'agostu.

Nesti marcu emitió un votu afirmativu ante la llei d'Unión; qu'implicaba la unión coles demás provincies platenses. La respuesta a esta actitú puede esplicase na considerancia de que la meyor opción yera potenciar la unión local y evitar toa fregadura contraria con Buenos Aires y llograr asina una alianza común qu'enfrentara al exércitu Imperial Brasilanu.

Suárez prosiguió col so llabor na Sala de Representantes, nos meses posteriores al 25 d'agostu de 1825, una y bones ésta depués del so funcionamientu na Villa de la Florida del 20 d'agostu al 6 de setiembre d'esi añu, treslladar a la Villa de San José ente'l 27 d'avientu y 13 de febreru del añu 1826, un periodu onde se realizaron sesiones estraordinaries tamién en San José ente'l 23 de xunu y 17 de xunetu del mesmu añu; y finalmente en Canelones ente'l 30 de setiembre al 10 d'abril de 1827, siguíu d'un periodu estraordinariu del 17 d'abril al 12 d'ochobre, onde la Sala foi eslleida.

Mientres l'entamu de la Sala, hasta xunetu del añu 26, Suárez desempeñó'l cargu de diputáu. En dichu intervalu puede reparase delles actuaciones llexislatives d'importancia, impulsaes por él, como la so propuesta que data del 14 de xineru de 1826, pa fomentar l'agricultura al traviés de midíes proteicionistes que regularen los impuestos aplicaos al trigu y a la farina. Esti proyeutu foi aceptáu llargamente y aprobáu ensin nenguna oxeción.

Otru exemplu de la so actividá llexislativa mientres esti periodu referir a un informe de la comisión de llexislación, realizada por él en xunto del diputáu Chucarro, Gabriel Pereira, ente otros. Esti proyeutu trató sobre les garantíes individuales, onde dalgún de los artículos aprobaos tuvieron importancia sustancial nel futuru de los derechos y garantíes. A manera de resume, establezse que los individuos solo podíen ser arrestaos pa ser xulgaos pola autoridá que-y yera competente; tamién que la inxuria, sedición, yeren crímenes; decretóse la llibertá d'opinión, yá que se prohibió la censura previa[18]

Estos puntos llexislaos son exemplu del pensamientu que compartía Suárez xunto colos sos colegues de llexislatura, sobre la situación de la Provincia, y de los caminos a siguir pa regular los derechos y obligaciones de la población, una y bones estos veníen aburuyando dende va munchos años debíu al ambiente contrario, y con variaciones d'autoridaes, onde caúna tenía'l so puntu de vista sobre la cuestión.

El 5 de xunetu de 1826 nel marcu de la partida del Xeneral Lavalleja a una campaña militar, el cargu ye-y delegáu a Joaquín Suárez por votu públicu, convirtiéndose asina en gobernador de la Provincia.[19]

Este ye quiciabes el momentu más importante na vida política d'ésti personaxe, teniendo nel so haber 45 años d'edá. Por pidimientu d'él, el gobiernu treslladar a Canelones como yá foi mentáu, prosiguiendo la organización alministrativa de la Provincia Oriental, creándose y aldericando lleis y decretos. Exemplos d'esti periodu pueden demostrar cualos yeren les urxencies más bultables, según les esmoliciones de Suárez al respeutu: el 2 de xineru de 1827 establecióse'l Rexistru Oficial de Lleis y Decretos; el 10 de xineru decretóse sobre garantíes de la Seguridá Nacional, y la creación de la Contadoría de la Provincia; el 24 de xineru entamaron les Cárceles; el 25 de xineru entamó la Policía; el 5 de febreru reorganizaron les Cárceles; el 5 de marzu creóse l'Archivu Xeneral de la Provincia. A partir de dicha resolución empecipiar ente marzu y abril la organización de l'Alministración de Xusticia: el 27 de marzu establecieron disposiciones sobre los Escribanos; el 3 d'abril sobre los Xueces de Paz, y Defensores de Menores; el 7 d'abril sobre Tribunal d'Apelación; el 9 d'abril creóse la Llei de llibertá d'imprenta; el 16 de mayu creóse la primer Escuela Normal pa la formación de maestros, y entamáronse les escueles de campaña.[17]

Esta actividá llexislativa demuestra l'incesante llabor mientres el curtiu periodu en que Suárez tuvo'l mandu políticu; conformando pa dellos autores una de les asamblees llexislatives más importantes de tola historia del Uruguái, que con errores y aciertos sentó les bases de la futura República.

Concluyendo con esti periodu granible y de gran importancia na vida de Suárez, cabo mentar la disolución de la segunda llexislatura per parte de Lavalleja el 12 d'ochobre de 1827. Sobre esti puntu ye de destacar l'actitú sostenida por Suárez ante la nota escrita por Lavalleja empobinada escontra él, por que de reasunción del Gobiernu de la Provincia y el cese de la Sala de Representantes, na so persona. Ante ello Suárez contestó que solo suspendería'l so exerciciu si'l mesmu órganu que lo escoyó, solicitar. Por tal circunstancia Joaquín tuvo que dexar el Gobiernu a encomalo, pola intervención violenta llevada a cabu por Lavalleja y Oribe.[20]

Quiciabes pueda llamar l'atención la diverxencia de la rellación Suárez-Lavalleja, dende l'amistá, o rellación de respetu, hasta esti enfrenamiento final y cruces d'intereses. Pero tienen de tenese en cuenta que'l venir de dambos debe a personalidaes totalmente distintes, onde Lavalleja portábase non como políticu, sinón como militar, ente que Suárez portábase, por cuenta de la so distinta formación y vocación, siguiendo lo que consideraba actuaría en favor de les instituciones que se taben forxando. Estes personalidaes particulares llevar a estremase nes visiones que dambos teníen en 1827, lo que constitúi una suerte de repetición del so alloñamientu con Artigas.

De toes formes Suárez nun s'alloñar de la escena pública, y el 22 de payares de 1828 instalar en San José l'Asamblea Xeneral Constituyente y Llexislativa del Estáu, que darréu funcionaria en Canelones y depués na Aguada, rematando'l so treslláu y trabayu na ciudá de Montevidéu hacia 1930. Suárez en tal trascendental acontecimientu foi escoyíu diputáu pol departamentu de Soriano, y depués escoyíu pal cargu de segundu Vicepresidente.

Gobernador provisional[editar | editar la fonte]

Joaquín Suárez.

Una de les primeres midíes tomaes pola Asamblea foi la de crear un Gobiernu Provisional y escoyer el Gobernador del Estáu, optando por José Rondeau. Como ésti atopábase fora del país, designar a Suárez como sustitutu provisional, polo cual nuevamente ocupó un cargu de gobiernu de gran importancia. Dichu cargu desempeñar mientres un curtiu periodu, ente'l 1 d'avientu al 22 del mesmu mes.[21]

De toes formes a pesar del curtiu ralu en qu'ocupó esi cargu, Suárez tomo iniciativa en resoluciones d'importancia: la primera a mentar ye'l decretu del día 13 d'avientu, onde queda per llei'l cese de les autoridaes estranxeres[22]

Otru decretu dientro d'esti curtiu ralu ye la llei de creación del pabellón nacional, el 18 d'avientu.

El procesu de creación del pabellón, empecipiar con un proyeutu presentáu por Suárez el 17 de xineru de 1828 ante l'Asamblea, onde destacaba la urxente necesidá de crear un pabellón que represente a tolos ciudadanos del Estáu; col trescurrir del tiempu cobró suma importancia hasta la so promulgación como llei'l 18 d'avientu. Esi día foi decretáu en sesión compuesta por 26 diputaos, cola ausencia d'otros 10 diputaos.

Na Banda Oriental se izaron dellos pabellones como'l del Reinu d'España, el del Reinu de Portugal, el Union Jack británicu, el de les Provincies Xuníes, el d'Artigas, el del Imperiu de Brasil, el de la Cruzada Llibertadora (tricolor), el de la Florida (tricolor), el de les Provincies Xuníes izado en San José, el de 9 franxes azul celestes, y el definitivu de 4 franxes azules a partir de 1830.

El pabellón creáu daquella foi'l compuestu por nueve franxes de color azul celestes horizontales (por cuenta de los nueve departamentos en que taba estremáu'l territoriu oriental), alternaes con fondu blancu, onde nel ángulu cimeru del llau del estil tenía un recuadru con un Sol.

Esti pabellón foi creáu oficialmente en Canelones, y Suárez tuvo'l gran honor de llevantalo per vegada primera. La tradición cunta que'l primer pabellón foi fechu pola so esposa Josefa Álamu, en xunto con otres muyeres del ámbitu patriciu.

La ceremonia de bendición de la Bandera foi realizada na Ilesia Matriz de Montevidéu el 1 de xineru de 1829. Rematada tola ceremonia relixosa previa, el primer pabellón patriu foi izado frente a la mesma Ilesia, ante exclamaciones d'allegría de los presentes, y detonaciones d'artillería de los buques fondiaos nel puertu.

Casi simultáneamente en Canelones, otra celebración similar realizóse, na cual el pabellón foi izado por Suárez.[23]

Curtiu foi'l desempeñu d'esti cargu, pero cabo la mención de la importancia y respetu que caltenía Suárez na órbita política, por que-y lo considerara de tal manera. Coles mesmes alviértese d'ello que'l so anterior actuar políticu foi vistu perbién, y que non ameritó oxeción dalguna, a pesar de la so violenta salida.

En xunu de 1829 Suárez alloñar de l'Asamblea por motivos de salú, polo cual nun participó na conformanza del testu constitucional que foi sancionáu'l 10 de setiembre de 1829. Pol motivu citáu, l'Asamblea aceptó'l so arrenunciu, colos sos debíos honores:

Al tomar esti resolución la Honorable Asamblea tuvo bien presentes los importantes servicios que'l Sr. Joaquín Suárez emprestó al País, y en consecuencia ordenó al que suscribe manifesta-y los sos mas espresivos agradecimientos pol Patriotismu, celu y desinterés nel desempeñu de los diversos cargos con que los sos conciudadanos estremáronlu en distintes dómines.[24]

Actividá a partir de 1830[editar | editar la fonte]

El 19 de setiembre de 1831 foi convocáu pol presidente Fructuoso Rivera pa desempeñar el cargu de Ministru de Gobiernu y Rellaciones Esteriores, función a la qu'arrenuncia'l 7 de payares d'esi mesmu añu por non querer aprobar y roblar determinaos resoluciones que nun compartía.

Foi electu en 1834 como diputáu por Montevidéu pa la 2ª llexislatura de la Cámara de Representantes,[25] y al concluyir el so términu foi electu senador por Cerro Largo.

En 1838 foi miembru de la Comisión Pacificadora que dio fin a la revolución riverista produciendo l'arrenunciu de Manuel Oribe a la presidencia'l 22 d'ochobre d'esi añu.

El 15 de febreru de 1839 resultó electu Presidente del Senáu, en virtú de lo cual, ausente en campaña'l xeneral Rivera, pasó per primer vegada al exerciciu de la Presidencia pa desempeñala casi un añu. En 1842 promulga la llei aboliendo la esclavitú. A fines d'esi añu, el desastre militar de Rivera frente al exércitu de Juan Manuel de Rosas na batalla de Regueru Grande abrió les puertes del país a la invasión del xeneral Manuel Oribe que, al mandu de les sos tropes uruguayu-arxentines, pudo llegar a les puertes de Montevidéu, en febreru de 1843.

En 1844 participa na Apertura de la Casa de la Moneda acuñándose la primer moneda nacional; en 1845 reglamentó los requisitos pa poder exercer la Medicina y Ciruxía, según reconoció la Independencia de la República del Paraguay.

Nos ocho años de la Guerra Grande fueron abondoses los episodios de los que nun s'esclúin nin revoluciones, como la riverista d'abril de 1846, nin motinos de tropes, nin biltos de traición.

Andrés Lamas, unu de los integrantes del gobiernu que presidió, escribió d'él: "Rosas y Oribe apellidaban de xabaces y inmundos unitarios a toos a los sos enemigos; pero la so única esceición cuando a él referíense siempres yera Don Joaquín Suárez".

En 1846 n'ocasión del cese de funciones de la V Llexislatura, creó l'Asamblea de Notables y el Conseyu d'Estáu, presidíu por Alejandro Chucarro qu'oficiaron como Poder Llexislativu. En 1847 fundó l'Institutu d'Instrucción Pública; en 1848 declaró la llibertá d'enseñanza; en 1850 l'Asamblea de Notables declaró que merecía pol bien de la patria la suma de 50.000 patacones de l'Ayalga Pública, que nun aceptó.

Gabinete de gobiernu[editar | editar la fonte]

Ministeriu Nome Periodu
Gobierno y Rellaciones Esteriores Santiago Vázquez 1843 - 1846
Francisco Magariños 1846 - 1847
Alejandro Chucarro 1847
Miguel Barreiro 1847
Manuel Herrera y Obes 1847 - 1852
Facienda Andrés Lamas 1843 - 1844
Santiago Sayago 1844 - 1847
José de Béxar 1847 - 1852
Guerra y Marina Melchor Pacheco y Obes 1843 - 1844
Rufino Bauzá 1844 - 1845
Francisco Sinforiano Muñoz 1845 - 1846
José Antonio Mariña 1846 - 1847
Francisco Sinforiano Muñoz 1847
Manuel Correa 1847
Lorenzo Batlle 1847 - 1851
José de los Reyes Brito del Pino 1851 - 1852

Últimos años[editar | editar la fonte]

En 1851 eslleió l'Asamblea de Notables y creó'l Tribunal Militar Superior

Robló'l Tratáu de Paz que remato col asediu a Montevidéu dempués de 9 años el 8 d'ochobre de 1851, y foi condecoráu pol Emperador de Brasil cola Gran Cruz de la Orde de Cristu

Cuando se volvió al réxime constitucional el 15 de febreru de 1852, Suárez resignó'l so mandu nel presidente del Senáu Bernardo Prudencio Berro, por motivos de salú. Retiróse entós a la vida privada, a la so casa quinta de la paraxa montevideano del Regueru Secu, semi arruinada pola guerra.

En 1854 foi escoyíu senador por Canelones, y depués diputáu por Montevidéu en 1858, pero la so poca salú obligar a dimitir colo cual pasó penuries económiques. Votáronlu en 1861 una pensión la cual por cuenta de constantes apuros de la facienda pública casi nunca la cobraba.

En 1862 con ochenta años d'edá presidió la Comisión Vecinal encargada pola Xunta Alministrativa de les Escueles del Apartaz y Paso Molín; en 1866 con ceguera y rematando la so vida preside funerales celebraos na Ilesia Matriz n'alcordanza de los Mártires de Quinteros.[22]

Finó'l 26 d'avientu de 1868 a los 87 años d'edá y ye soterráu na Catedral de Montevidéu, al llau de la tumba del xeneral Fructuoso Rivera.

Una llei de 1881 decretó-y una estatua, que foi alzada na Plaza Independencia en 1896 y depués treslladada a l'actual plaza que lleva'l so nome na cortil onde antes asitiara la so quinta, nuna bifurcación de l'avenida Engraciada cola avenida güei llamada Joaquín Suárez.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 44207/joaquin-suarez. Apaez como: Joaquín Suárez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. González Albistur, J. Joaquín Suárez “El Gran Ciudadanu”. Ed. Rosgal S.A. Montevidéu, 1978. 30
  3. González Albistur, Op. cit. Páx. 33.
  4. González Albistur, Op. cit. Páx. 34.
  5. Xénesis de la familia uruguaya, Juan A. Apolant, Vimaak, Montevidéu, 1974, 2a Edición.
  6. Ricardo Goldaracena “El Llibru de los Llinaxes”
  7. González Albistur, Op. cit. Páx. 46.
  8. Ardao, Maria Julia. Bibliografía de Artigas. Tomu II. Ed: Imprentadora Uruguaya S.A. Montevidéu: 1958. Páx. 145.
  9. Xunta departamental de Montevidéu. La Revolución de 1811 na Banda Oriental. Ed: Imprentadora Rex S.A. Montevidéu, 1962. Páx. 169.
  10. González Albistur, Op. cit. Páx. 69
  11. González Albistur, Op. cit. Páx. 76.
  12. González Albistur, Op. cit. Páx. 74.
  13. González Albistur, Op. cit. Páx. 103.
  14. Ardao, Maria Julia. Op. cit. Páx. 304.
  15. González Albistur, Op. cit. Páx. 119.
  16. González Albistur, Op. cit. Páx. 140.
  17. 17,0 17,1 Institutu Históricu de la Ciudá de Canelones. Revista “El Canelón”. Nº3. Canelones, payares de 2004. Páx. 6.
  18. González Albistur, Op. cit. Páx. 162.
  19. Ledesma, Serafín. N'honor de Joaquín Suárez. Ed. Impresión Artística. Montevidéu,1896. Páx. 32
  20. González Albistur, Op. cit. Páx. 224.
  21. González Albistur, Op. cit. Páx. 246
  22. 22,0 22,1 Ledesma, Serafín. Op. cit. Páx. 34.
  23. Institutu Históricu de la Ciudá de Canelones. Revista “El Canelón”. Nº1. Canelones, setiembre de 2004. Páx. 6.
  24. González Albistur, Op. cit. Páx. 248
  25. (1971) Cámara de Representantes editorial=: Tables Cronolóxiques 1830-1971, páx. 12.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Fructuoso Rivera
Presidente d'Uruguái
(Gobiernu de la Defensa)

1843-1852
Socesor:
Juan Francisco Giró