Jean Jaurès

De Wikipedia
Jean Jaurès
miembru de la Asamblea Nacional francesa

1r xunu 1902 - 31 xunetu 1914
Distritu: Tarn
presidente Partíu Socialista, Francia

1902 - 1905
miembru de la Asamblea Nacional francesa

8 xineru 1893 - 1r xunu 1898
Distritu: Tarn
Vida
Nacimientu Castres[1]3 de setiembre de 1859[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Muerte París[3]31 de xunetu de 1914[2] (54 años)
Sepultura Panteón de París (es) Traducir
Chaudun
Causa de la muerte homicidiu
Asesín Raoul Villain
Familia
Casáu con Louise Bois (en) Traducir
Hermanos/es Louis Jaurès
Estudios
Estudios École normale supérieure
Liceo Louis-le-Grand (es) Traducir
Collège Sainte-Barbe (es) Traducir
Llingües falaes llatín
esperantu
francés[4]
Alumnu de Bernard Germa
Oficiu políticu, profesor, periodista, escritor, historiadorreporteru
Llugares de trabayu París
Emplegadores L'Humanité (es) Traducir
La Dépêche du Midi (es) Traducir
Universidá de Toulouse
Premios
Creencies
Partíu políticu Seición Francesa de la Internacional Obrera
Cambiar los datos en Wikidata

Jean Jaurès, que'l so nome completu yera Auguste Marie Joseph Jean Léon Jaurès (Capes, Francia, 3 de setiembre de 1859-París, 31 de xunetu de 1914),[5] foi un políticu socialista francés. Fundó L'Humanité en 1904. Foi asesináu trés díes depués d'empezada la Primer Guerra Mundial.[6]

Biografía[editar | editar la fonte]

Jean Jaurès nació en Capes en 1859, nel senu d'una familia de la pequeña burguesía asitiada nel departamentu de Tarn. Yera fíu de Jules Jaurès (1819-1882) y Adélaïde Barbaza y Salvaire (1822-1906), y primu d'André Louis Georges Marie Salvaire, mentor de la Basílica Nacional de La nuesa Señora de Luján, n'Arxentina. Jaurès llogró'l númberu unu nel accesu a la Escuela Normal Superior de la cai de Ulm en 1878 y el númberu trés na oposición a la cátedra de filosofía en 1881. Exerció como profesor en primer llugar n'Albi y más palantre en Toulouse, en 1882, en que la so Facultá de Lletres exerció la so cátedra de maestru de conferencies.[7]

Políticu[editar | editar la fonte]

Tres l'afitamientu de la República, que siguía al deceniu de fluctuaciones y na que la Cámara de Diputaos había estáu apoderada polos monárquicos estremaos tres l'esbarrumbamientu del Segundu Imperiu en 1870, Jaurès tenía namái venti años. Entró en política y foi escoyíu diputáu republicanu pol departamentu de Tarn en 1885. Alliniar colos herederos» de Jules Ferry y ente los «comenenciosos», republicanos socialmente moderaos.

Pa él, por aquella dómina, los radicales» qu'encabezaba Clemenceau yeren demasiáu esixentes, y los socialistes violentos y peligrosos pal orde republicanu que se taba reconstruyendo. Nun ye que nun s'interesara pola clase obrera. Punxo la so mítica elocuencia a disposición de les primeres lleis sociales del réxime (llibertá sindical, proteición de los delegaos, creación de planes de xubilación pa los obreros...). Herederu del espíritu de 1789, yera sicasí un firme partidariu del reformismu institucional y republicanu, de l'alianza ente obreros y pequeña burguesía pol trunfu de la llibertá, de la igualdá y de la fraternidá.

En 1889 los republicanos ganaron nes llexislatives, pero él, el republicanu que defendía'l control del estáu sobre les empreses, foi ganáu na so circunscripción de Tarn pol marqués de Solages, presidente de les mines. Siendo profesor en Toulouse llevó a cabu una tesis doctoral sobre los oríxenes del pensamientu socialista alemán, qu'acentuaron la so vocación social, y presentóse nes llistes municipales per Tolosa.

La fuelga de Carmaux[editar | editar la fonte]

Monumentu a Jaurès en Carmaux

Jaurès vivía alloñáu de la vida política nacional cuando españó en 1892 la gran fuelga de les mines de Carmaux. L'alcalde electu, Jean Baptiste Calvignac, mineru sindicalista y socialista, foi despidíu pol marqués de Solages cola escusa de que faltara al so trabayu pa cubrir les sos necesidaes de representante municipal. Los obreros poner en fuelga pa defender a aquel alcalde del que se sentíen arguyosos. La República unvió al exércitu, 1500 soldaos, en nome del derechu al trabayu». Paez que la República poner de parte de la patronal monárquica contra los güelguistes. Francia taba sumida nel escándalu de Panamá. Jaurès yá nun yera capaz de sentise identificáu con una República que paez ser qu'amosaba la so auténtica cara na que diputaos y ministros capitalistes primaben a les finances y a la industria sobre'l respetu a les persones; Carmaux y la mina van ser el trampolín políticu que buscaba. Llevó a cabu l'aprendizaxe de la llucha de clases y del socialismu. Nuna fuelga a la qu'entró como intelectual burgués republicanu social salió como socialista convencíu.

Diputáu socialista[editar | editar la fonte]

So la presión de la fuelga y de Jaurès, el gobiernu arbitró'l pleitu ente Solages y Calvignac en favor d'esti postreru. Solages dimitió del so escañu de diputáu. De manera lóxica, los obreros de la cuenca minera designaron diputáu a Jaurès; yá nun va ser un obreru, sinón un burgués el líder de los mineros. La oposición del votu rural nun torgar la so eleición. Jaurès consagrar a la defensa continua y resuelta de los obreros en llucha. En Albi tuvo ente los que participaron na famosa «vidriería obrera». Nel Languedoc vitícola visitó a los vendimiadores llibres de Maraussan, que crearon la primer bodega cooperativa.

De primeres del casu Dreyfus, Jaurès nun tomó partíu con claridá. Sicasí, de resultes de la presión popular, y tamién gracies al fervor de les nueves promociones de les Escueles Normales, Jaurès y los socialistes tomaron partíu claramente por Alfred Dreyfus.

Oponer por esa dómina a los marxistes ortodoxos, que'l so líder yera Jules Guesde y pa quien Dreyfus yera un oficial burgués, polo que'l so defensa nun s'envaloraba prioritaria. Pa Jaurès, el cúmulu de desgracies ya inxusticies de les que Dreyfus foi víctima borró les diferencies de clase. La cuestión nun yera si Dreyfus yera un privilexáu o un esplotador; yera un home que sufría inxustamente y los socialistes teníen d'oponese a cualquier inxusticia. Jaurès fundó'l periódicu L'Humanité en 1904.

En 1905 participó na fundación de la SFIO, qu'unificó, so presión de la Internacional, los distintos enclinos socialistes de Francia. A pesar de que reconocía la llucha de clases, pa Jaurès, namái hai una humanidá, y l'home d'izquierdes tenía d'implicase pola República nuna revolución democrática y non violenta. Oponer al colonialismu y enfrentóse a la intervención francesa en Marruecos.

En 1911 escribió abogando pola enseñanza nes escueles del occitanu, el bretón y l'euskera.

Internacionalista pacifista[editar | editar la fonte]

Café -y Croissant de París, onde Jean Jaurès foi ablayáu a tiros el 31 de xunetu de 1914. Una placa de la Lliga de Derechos del Home recuerda'l so asesinatu.

Combatía'l peligru de la guerra europea con pasión, especialmente tres l'españíu de les Guerres Balcániques en 1912-1913. Oponer a la llei qu'allargó a trés años'l serviciu militar obligatoriu. Ante l'ultimátum austriacu contra Serbia, tres l'asesinatu del Archiduque Francisco Fernando en Sarayevu, Jaurès alloñar de la fola chauvinista que crecía y nel so discursu en Lyon, el 23 de xunetu de 1914, culpó de la situación tarrecible» a «la política colonial de Francia, la política hipócrita de Rusia y la brutal voluntá d'Austria». Llamó a los obreros de tolos países que taben en cantu d'enfrentase na guerra a xunise p'alloñar «la horrible velea».

Balta de Jaurès en París.

El so toma de postura en pro del pacifismu, poco antes del desencadenamiento de la Primer Guerra Mundial, facer impopular ente los sectores nacionalistes, y Raoul Villain, un mozu d'idees ultrapatrióticas, asesinar nel Café du Croissant de la cai Montmartre de París, una selmana dempués del so discursu y trés díes depués de que s'empecipiaren les hostilidaes.[6] Villain foi lliberáu'l 29 de marzu de 1919.

Al rematar la I Guerra Mundial, y como reacción a la masacre que causó, munchos conceyos franceses asitiaron a cais y places el so nome, recordando'l so papel de firme opositor a dichu conflictu. Tamién el Metro de París y el Metro de Lyon y el de Toulouse punxeron el so nome a una de les sos estaciones. En 1954, con ocasión del cuarenta aniversariu del fallecimientu de Jaurès, crear na so ciudá natal, Capes, el Muséu Jaurès; reinaugurado oficialmente por François Mitterrand el 24 de payares de 1988, reconvertir nel Centru Nacional y Muséu Jean-Jaurès (CNMJJ).[8]

Obra[editar | editar la fonte]

  • Les pruebes (1898, sobre'l casu Dreyfus)
  • Estudios socialistes
  • Escontra la república social
  • Los dos métodos (1900)
  • Hestoria socialista de la Revolución Francesa (1901)
  • Nestro oxetivu (1904)
  • La Revolución rusa (1905)
  • L'alianza de los pueblos
  • Conflictu ampliáu (1912)
  • El nuevu exércitu (1914)
  • Discursu de Vaise (1914)

Homenaxes[editar | editar la fonte]

Eponimia[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Жорес Жан. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. «Nel centenariu de la muerte de Jaurès.» 23 de xunetu de 2014. nuevatribuna.es.
  6. 6,0 6,1 Fourmont, Guillaume. «Jaurès, la voz de la llucha de clases.» 13/8/2010. Públicu.
  7. Trotsky, León (1915). «Jean Jaurès». Kievskaïa Mysl - Archivo francés del MIA. Marxists Internet Archive, 2001. https://www.marxists.org/espanol/trotsky/1910s/19150717.htm. 
  8. Páxina dedicada al Muséu na web de los Musées Occitanie
  9. cai/jean-jaures-rosariu-santa-fe-arxentina.html

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]