Javier Bardem

De Wikipedia
Javier Bardem
jury at the Cannes Festival (en) Traducir

Vida
Nacimientu Les Palmes de Gran Canaria[1]1 de marzu de 1969[2] (55 años)
Nacionalidá España
Residencia Los Angeles
Familia
Padre José Carlos Encinas Doussinague
Madre Pilar Bardem
Casáu con Penélope Cruz (2010 – )
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
inglés
Oficiu
Oficiu actor, actor de cine, xugador de rugbi, xugador de rugbi unionactor de televisión
Trayeutoria
Premios
Nominaciones
Seudónimu/os Javier Bardem
Creencies
Relixón Agnosticismu
IMDb nm0000849
Cambiar los datos en Wikidata

Javier Ángel Encinas Bardem (1 de marzu de 1969Les Palmes de Gran Canaria), más conocíu como Javier Bardem, ye un actor español, fíu de l'actriz española Pilar Bardem y proveniente d'una familia de grandes actores españoles. En 2007, ganó'l Premiu Óscar al Meyor Actor de repartu pol so papel como'l sicópata asesín Anton Chigurh en No Country for Old Men (2007). Tamién collechó aponderamientos de la crítica por papeles en películes tales como Jamón, jamón, Carne trémula, Boca a boca, Los lunes al sol y Mar adentro. Interpretó al antagonista principal Raoul Silva na película de James Bond de 2012 Skyfall, pola que recibió una nominación tanto al BAFTA como al SAG por Meyor Actor de repartu.

Bardem amás ganó cinco Goyas, un Globu d'Oru, un BAFTA, el premiu del Festival de Cannes al meyor actor y un premiu del Sindicatu d'Actores. Ye'l primer actor español en ser nomáu a un Óscar (Meyor Actor, 2000, por Before Night Falls), según el primer actor español en ganar un Óscar. Recibió la so tercer nominación a los premiu Óscar y segunda nominación a Meyor Actor, pola película Biutiful.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nacíu nel barriu de San Nicolás en Les Palmes de Gran Canaria, fíu de José Carlos Encinas Doussinague y Pilar Bardem, Bardem baxa d'una saga d'actores: los sos güelos Rafael Bardem y Matilde Muñoz Sampedro, la so madre Pilar y el so hermanu mayor Carlos son un exemplu. Pero tamién el so tíu Juan Antonio Bardem y el so primu Miguel destacaron como direutores de cine. Aun así, Javier empezó nes categoríes inferiores de la seleición española de Rugby[17] y llegó a xugar hasta 1990 col CR Llicéu Francés de Madrid nes posiciones de pilier y tercer llinia hasta la categoría senior antes d'estudiar Pintura na Escuela d'Artes y Oficios[ensin referencies] y siguir cola so formación en Juan Carlos Corazza, estudiu col que sigue venceyáu a día de güei.

Con solu cuatro años, de la mano de la so madre Pilar Bardem fixo un papel pequeñu na serie de televisión El pícaru (1974), anque nun apaez nos creitos. La so primer escena como actor tuvo marcada por una anéudota con Fernando Fernán Gómez. Según esplica l'artista, na secuencia Fernán Gómez apuntába-y con una pistola y él tenía que rise. Sicasí, asustóse y lloró. El so compañeru de trabayu quitó-y pesu a la situación y esclamó: "Nun pasa nada, dexái-y, ye un actor dramáticu".[18]

Con 11 años, Bardem tuvo un pequeñu papel na película protagonizada pola so madre El poderosu influxu de la Luna, dirixida por Antonio del Real. Na segunda metá de la década de 1980, realizó apaiciones esporádiques en Televisión Española, como nun capítulu de les series Segunda enseñanza (1986) y Brigada central (1989), dambes de Pedro Masó o collaborando col magazín El día per delantre (1989), empobináu y presentáu por Pepe Navarro.

Primeros ésitos[editar | editar la fonte]

Los años pasaron y el so físicu ye bien apoderáu pa interpretar personaxes agresivos y axataos. Tres una curtia apaición nel discutiniu Las edades de Lulú (Bigas Luna, 1990), de nuevu de la mano de la so madre Pilar, y convirtióse n'unu de los actores fetiche d'esti direutor y por eso, xunto a la que 18 años dempués convertiríase na so muyer Penélope Cruz y Jordi Mollá, protagonizó Jamón, jamón (1992), película que catapultaría al tríu a la fama.

Ganó, en 1994, el Fotogrames de Plata al Meyor Actor por Huevos de oro, de Bigas Luna, el Premiu a Meyor actor nel Festival de San Sebastián por Díes contaos y El detective y la muerte y el Premiu Fernando Rey a la Meyor Interpretación por Díes contaos. Un añu más tarde, y por esta últimu película, consiguió'l Goya al Meyor Intérprete Masculín de Repartu y el Premiu de la Unión d'Actores al Meyor Actor, amás del Fotograma de Plata por Boca a boca, gracies a la cual ganó'l Goya a la Meyor interpretación masculina protagonista en 1996.

Dempués de consiguir n'avientu de 1997 el Premiu del Públicu al Meyor Actor na Gala de l'Academia de Cine Européu, en xineru de 1998 compite pol Goya a la Meyor Interpretación Masculina por Carne trémula. En 1999 volvería trabayar con Mollá en Segunda piel.

Los lunes al sol y Mar adentro[editar | editar la fonte]

En 2003 llogró'l Goya a la Meyor Interpretación Masculina protagonista pol so papel en Los lunes al sol, compartiendo protagonismu con Luis Tosar, tamién ganador d'un Goya por esta película. Na ceremonia d'entrega de dichu premiu fai oyer la so voz xunto cola d'otros compañeros d'oficiu— contra la guerra y la invasión d'Iraq. En 2004 consiguió nuevamente la Copa Volpi nel Festival de Cine de Venecia[ensin referencies], esta vegada pol so papel en Mar adentro, pol que tamién repitió'l Goya al Meyor actor.

Saltu al cine internacional[editar | editar la fonte]

En 2006 protagonizó Love in the Time of Cholera, empobinada Mike Newel con un guión del sudafricano Ronald Harwood y rodada en Cartagena de Indias. En 2008 protagonizó, xunto a ente otres Scarlett Johansson y la que trés años dempués sería la so muyer Penélope Cruz, Vicky Cristina Barcelona, dirixida pol neoyorquín Woody Allen.

En 2008 ganó un Globu d'oru al meyor actor de repartu pola so actuación na película No Country for Old Men de los hermanos Coen. Tamién, por esta mesma película, ganó'l BAFTA al meyor actor de repartu y finalmente l'Óscar na mesma categoría, siendo'l primer actor español que gana tal premiu. En recibiendo'l premiu, estimó públicamente al so maestru Corazza la so ayuda pa componer el personaxe. Este mesmu añu ye gallardoniáu col Premiu Nacional de Cinematografía. Ente los sos últimos proyeutos ta Biutiful col que ganó'l Goya al meyor actor protagonista.

Bardem y los hermanos Coen nel Festival de Cannes.

Bardem alzóse nos últimos años en defensor del pueblu saḥarianu y el so derechu a l'autodeterminación que tien esti pueblu, antigua colonia española.[19]

El 8 de payares de 2012 Bardem estrenó la so estrella nel Paséu de la Fama de Hollywood.[20]

En xineru de 2013, l'Academia Británica de Cine anunció la candidatura a los Premios BAFTA de Bardem na categoría d'actor secundariu pol so papel nel filme Skyfall como oponente de James Bond.[21] Esti filme foi'l mayor ésitu de taquilla de la saga Bond y recibió escelentes crítiques.[ensin referencies]

En febreru de 2014, l'actor español foi premiáu por Majestic Passy pol so llabor solidaria col Sáḥara Occidental, materializada en “Fíu de les nubes: la última colonia”, el documental empobináu Álvaro Longoria, y conducíu y narráu por el mesmu Bardem.[22] A mediaos de 2014 empezó a rodar en dellos trabayos cinematográficos, como por casu como protagonista: Ra.One y The Gunman, trabayos empobinaos por Anubhav Sinha y Pierre Morel respeutivamente.

Vida privada[editar | editar la fonte]

Tres intensos rumores de novialgu, en xunetu de 2010, casóse con Penélope Cruz y dempués d'habelo negáu, el publicista de l'actriz confirma en setiembre d'esi mesmu añu que ta embarazada de cuatro meses y mediu. El 22 de xineru de 2011, nació Leonardo Encinas Cruz na Clínica Cedars-Sinaí de Los Angeles.

En febreru de 2013, Javier y Penélope confirmen qu'esperen el so segundu fíu.[23] El ñácaru, una neña llamada Luna Encinas Cruz, nació'l 22 de xunetu de 2013 na clínica Ruber Internacional de Madrid.

Películes[editar | editar la fonte]

Añu Película Direutor
1980 El poderoso influjo de la luna(**) Antonio del Real
1990 Las edades de Lulú Bigas Luna
1991 Amo tu cama rica Emilio Martínez Lázaro
Tacones lejanos Pedro Almodóvar
1992 Jamón, jamón Bigas Luna
Fuxíos Sancho Gracia
1993 Huevos de oro Bigas Luna
El amante bilingüe Vicente Aranda
1994 La teta y la luna Bigas Luna
Pronósticu reserváu(**) Antonio Mollà
Díes contaos Imanol Uribe
El detective y la muerte Gonzalo Suárez
1995 La madre (Curtiu) Miguel Bardem
Boca a boca Manuel Gómez Pereira
1996 El amor perjudica seriamente la salud(**) Manuel Gómez Pereira
Airbag(**) Juanma Bajo Ulloa
Éxtasis Mariano Barroso
Más que amor, frenesí M. Bardem, Alfonso Albacete y David Menkes
1997 Carne trémula Pedro Almodóvar
Perdita Durango Álex de la Iglesia
1998 Torrente, el brazo tonto de la ley(**) Santiago Segura
1999 Entre las piernas Manuel Gómez Pereira
Los lobos de Washington Mariano Barroso
Segunda piel Gerardo Vera
2000 Before Night Falls Julian Schnabel
2001 Sin noticias de Dios(**) Agustín Díaz Yanes
2002 Pasos de baile John Malkovich
Los lunes al sol Fernando León de Aranoa
2004 Collateral(**) Michael Mann
Mar adentro Alejandro Amenábar
2006 Goya's Ghosts Miloš Forman
2007 No Country for Old Men Joel y Ethan Coen
Love in the Time of Cholera Mike Newell
2008 Vicky Cristina Barcelona Woody Allen
2010 Biutiful Alejandro González Iñárritu
Eat, Pray, Love Ryan Murphy
2012 Skyfall Sam Mendes
To the wonder Terrence Malick
2013 Alacrán enamorado(**) Santiago Zannou
El conseyeru (The Counselor) Ridley Scott
2014 Autómata(**) Gabe Ibañez
Ra.One (Doblaxe al español) Anubhav Sinha
2015 The Gunman Pierre Morel
2016 The Last Face Sean Penn
El misteriu del tercer planeta (Doblaxe al español) Roman Kachanov
2017 Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales Joachim Rønning y Espen Sandberg
Mother! Darren Aronofsky
Loving Pablo Fernando León de Aranoa
2018 Toos saber Asghar Farhadi

(**) Realiza pequeños papeles, apaición esporádica

Documentales (como actor y productor)[editar | editar la fonte]

Añu Documental Direutor
2012 Hijos de las nubes, la última colonia Álvaro Longoria
2007 Invisibles Isabel Coixet, Wim Wenders, Fernando León de Aranoa, Mariano Barroso y Javier Corcuera

Videoclips[editar | editar la fonte]

Añu Títulu orixinal Intérprete BSO Película Notes
2012 Skyfall Adele Skyfall Skyfall

Reconocencies artístiques[editar | editar la fonte]

Premiu Óscar
Añu Categoría Película Resultáu
2000 Meyor actor Before Night Falls Nomáu
2007 Meyor actor de repartu No Country for Old Men Ganador
2010 Meyor actor Biutiful Nomáu
Premiu Globu d'Oru
Añu Categoría Película Resultáu
2001 Meyor actor - Drama Before Night Falls Nomáu
2005 Meyor actor - Drama Mar adentro Nomáu
2008 Meyor actor de repartu No Country for Old Men Ganador
2009 Meyor actor - Comedia o musical Vicky Cristina Barcelona Nomáu
Premios Goya
Añu Categoría Película Resultáu
1992 Meyor interpretación masculina protagonista Jamón, jamón Nomáu
1993 Meyor interpretación masculina protagonista Huevos de oro Nomáu
1994 Meyor interpretación masculina de repartu Díes contaos Ganador
1995 Meyor interpretación masculina protagonista Boca a boca Ganador
1997 Meyor interpretación masculina protagonista Carne trémula Nomáu
2002 Meyor interpretación masculina protagonista Los lunes al sol Ganador
2004 Meyor interpretación masculina protagonista Mar adentro Ganador
2010 Meyor interpretación masculina protagonista Biutiful Ganador
2017 Meyor interpretación masculina protagonista Loving Pablo Nomáu
Premios BAFTA
Añu Categoría Película Resultáu
2008 Meyor actor de repartu No Country for Old Men Ganador
2011 Meyor actor protagonista Biutiful Nomáu
2013 Meyor actor de repartu Skyfall Nomáu
Premios del Sindicatu d'Actores
Añu Categoría Película Resultáu
2008 Meyor repartu No Country for Old Men Ganador
2008 Meyor actor de repartu No Country for Old Men Ganador
2012 Meyor actor de repartu Skyfall Nomáu
Premios Satellite
Añu Categoría Película Resultáu
2004 Meyor actor Mar adentro Nomáu
2007 Meyor actor de repartu No Country for Old Men Nomáu
2012 Meyor actor de repartu[28] Skyfall Ganador
Festival Internacional de Cine de Venecia
Añu Categoría Película Resultáu
2001 Copa Volpi al meyor actor Before Night Falls Ganador
2004 Copa Volpi al meyor actor Mar adentro Ganador
Festival Internacional de Cine de Cannes
Añu Categoría Película Resultáu
2007 Palma de Plata al Meyor actor No Country for Old Men Nomáu
2010 Palma de Plata al Meyor actor Biutiful Ganador
Festival Internacional de Cine de Donostia-San Sebastián
Añu Categoría Película Resultáu
1994 Concha de Plata al meyor actor Díes contaos Ganador
Premios del cine européu
Añu Categoría Película Resultáu
1997 Meyor actor protagonista Carne trémula Nomáu
2002 Meyor actor protagonista Los lunes al sol Nomáu
2004 Meyor actor protagonista Mar adentro Ganador
Medayes del Círculu d'Escritores Cinematográficos[29][30][31][32][33]
Añu Categoría Película Resultáu
1992 Meyor actor Jamón, jamón Ganador
1995 Meyor actor Boca a boca Ganador
2002 Meyor actor Los lunes al sol Ganador
2004 Meyor actor Mar adentro Ganador
2010 Meyor actor Biutiful Ganador
Premios Fotogrames de Plata
Añu Categoría Película Resultáu
1992 Meyor actor de cine Jamón, jamón Nomáu
1993 Meyor actor de cine Huevos de oro Ganador
1994 Meyor actor de cine Díes contaos
El detective y la muerte
Nomáu
1995 Meyor actor de cine Boca a boca Ganador
1996 Meyor actor de cine Éxtasis Nomáu
1997 Meyor actor de cine Carne trémula
Perdita Durango
Ganador
2000 Meyor actor de cine Segunda piel Ganador
2002 Meyor actor de cine Los lunes al sol Ganador
2004 Meyor actor de cine Mar adentro Ganador
2010 Meyor actor de cine Biutiful Ganador
Premios de la Unión d'Actores
Añu Categoría Película Resultáu
1994 Meyor interpretación secundaria de cine Díes contaos Ganador
1996 Meyor interpretación protagonista de cine Éxtasis Nomáu
1997 Meyor interpretación protagonista de cine Carne trémula Nomáu
2002 Meyor actor protagonista de cine Los lunes al sol Ganador
2004 Meyor actor protagonista de cine Mar adentro Ganador
Premios Independent Spirit
Añu Categoría Película Resultáu
2001 Meyor actor Before Night Falls Ganador
2008 Meyor actor Vicky Cristina Barcelona Nomáu
Premios People n'Español
Añu Categoría Película Resultáu
2010 Meyor actor Eat, Pray, Love Nomáu

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Identificador CONOR.SI: 17578083. Afirmao en: CONOR.SI.
  4. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-1997.76.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20180312083520/https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-1997.76.0.html. Data de consulta: 11 avientu 2019.
  5. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2004.69.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190720124302/https://www.europeanfilmacademy.org/European-Film-Awards-Winners-2004.69.0.html. Data de consulta: 22 avientu 2019.
  6. 6,0 6,1 6,2 URL de la referencia: https://elpais.com/cultura/2018/02/24/actualidad/1519473076_446353.html.
  7. URL de la referencia: http://www.filmdreams.net/2022/02/medallas-del-circulo-de-escritores.html. Data de consulta: 13 febreru 2022.
  8. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-2021-21775.
  9. URL de la referencia: https://www.premiojosemariaforque.com/JMF_EDICIONACTUAL.asp. Data de consulta: 15 febreru 2022.
  10. URL de la referencia: https://www.informadoresdecine.es/ix-premios-feroz/. Data de consulta: 7 febreru 2022.
  11. URL de la referencia: https://www.rtve.es/television/20220207/pelicula-espanyola-premis-sant-jordi/2284281.shtml. Data de consulta: 7 febreru 2022.
  12. URL de la referencia: https://www.elmundo.es/cultura/premios-goya/2022/02/12/620804d5e4d4d88f6e8b4593.html. Data de consulta: 16 febreru 2022.
  13. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/1998.96.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20191212141625/https://www.europeanfilmacademy.org/1998.96.0.html. Data de consulta: 13 avientu 2019.
  14. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2002.100.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190720125139/https://www.europeanfilmacademy.org/2002.100.0.html. Data de consulta: 16 avientu 2019.
  15. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2003.130.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20191217221642/https://www.europeanfilmacademy.org/2003.130.0.html. Data de consulta: 22 avientu 2019.
  16. URL de la referencia: https://www.europeanfilmacademy.org/2004.102.0.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20190720124252/https://www.europeanfilmacademy.org/2004.102.0.html. Data de consulta: 22 avientu 2019.
  17. Fotografía de J. Bardem cola seleición de rugbi. Diariu El Mundo.
  18. El País (21 de payares de 2010). «"Nun soi un xeniu"».
  19. «Atopo dixital con Javier Bardem (El Mundo)». Elmundo.es. Consultáu'l 25 d'abril de 2010.
  20. «Javier Bardem yá tien la so estrella nel Paséu de la Fama de Hollywood».
  21. Madrid Actualidá. «Javier Bardem candidatu a los premios Bafta como meyor actor secundariu». Consultáu'l 9 de xineru de 2013.
  22. Revista Selmana. «Javier Bardem, premiáu en París». Consultáu'l 19 de febreru de 2014.
  23. «so-segundu-embaranzu-22878/ Vanitatis».
  24. Buckland, Lucy (10 de xineru de 2013). «Adele's Skyfall nominated for Best Song Oscar - but Bond blockbuster is snubbed in film category» (inglés). Daily Mail. Consultáu'l 10 de xineru de 2013.
  25. «Adele cantó y ganó un Oscar». Diariu Clarín (25 de febreru de 2013). Consultáu'l 25 de febreru de 2013.
  26. «Adele Recorded Golden Globe Nominated Theme Skyfall In Ten Minutes» (inglés). Yahoo! (14 d'avientu de 2012). Archiváu dende l'orixinal, el 22 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 10 de xineru de 2013.
  27. «serie-mas.shtml Adele gana Globu d'Oru per tema de Skyfall». La Tercera (14 de xineru de 2013). Consultáu'l 14 de xineru de 2013.
  28. AlicanteNoticias (18 d'avientu de 2012). «Javier Bardem, premiáu nos Satellite Awards». Consultáu'l 18 d'avientu de 2012.
  29. «Premios del CEC a la producción española de 1992». Círculu d'Escritores Cinematográficos. Consultáu'l 28 de marzu de 2016.
  30. «Medayes del CEC a la producción española de 1995». CEC. Consultáu'l 28 de marzu de 2016.
  31. «Medayes del CEC a la producción española de 2002». CEC. Consultáu'l 2 d'abril de 2016.
  32. «Medayes del CEC a la producción española de 2004». CEC. Consultáu'l 2 d'abril de 2016.
  33. «Medayes del CEC a la producción española de 2010». CEC. Consultáu'l 3 d'abril de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]