Iván III de Rusia

De Wikipedia
Iván III de Rusia
Gran Príncipe Moscovita (es) Traducir

4 xunu 1452 - 27 ochobre 1505
Basilio II de Moscú (es) Traducir
Vida
Nacimientu Moscú[1]calendario no especificado, se asume juliano (es) Traducir 22 de xineru de 1440[2]
Muerte Moscú[3]27 d'ochobre de 1505[2] (65 años)
Sepultura Catedral del Arcángel Miguel (es) Traducir
Familia
Padre Basilio II de Moscú
Madre Maria of Borovsk
Casáu con Maria of Tver (es) Traducir (1452 (Gregorianu) – )[4]
Sofía Paleólogo (es) Traducir (1472 (Gregorianu) – )[4]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Rúrikovich
Estudios
Llingües falaes rusu[5]
Oficiu políticu
Creencies
Relixón cristianismu ortodoxu
Cambiar los datos en Wikidata

Iván III Vasílievich (Иван III Васильевич) (calendario no especificado, se asume juliano (es) Traducir 22 de xineru de 1440Moscú – calendario no especificado, se asume juliano (es) Traducir 27 d'ochobre de 1505Moscú), tamién conocíu como Iván el Grande, foi gran príncipe de Moscú y el primeru n'adoptar el títulu de «gran príncipe de toles Rusias». N'ocasiones referir a él como'l «unificador de les tierres ruses», yá que cuadriplicó el so territoriu y proclamó Moscú como la Tercera Roma. Construyó'l Kremlin de Moscú y creó instituciones p'asegurar l'autocracia. Foi tamién el protagonista del reináu más llargu de la historia de Rusia.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Los padres d'Iván fueron Basilio II y Maria de Bórovsk. Foi correxente col so padre a la fin del reináu d'este y asocedió-y en 1462, siguiendo aprofiantemente la política unificadora de los sos predecesores.

Sicasí, yera bien acordáu, raspiando la cobardura propia de munchos de los príncipes de la casa de Rúrik. Evitaba no posible los enfrentamientos violentos colos sos vecinos sacante cuando les circunstancies yéren-y escepcionalmente favorables, prefiriendo siempres consiguir los sos oxetivos de forma gradual ya indireutamente. Moscovia convertir nesti tiempu nun fuerte y poderosu estáu, ente que los sos rivales debilitárense, una situación bien favorable pa la consecución de los fines políticos d'un estadista del peculiar calter d'Iván III.

Ampliando los territorios de Moscovia[editar | editar la fonte]

La so primer empresa foi la guerra contra la República de Nóvgorod, que, sollertada ante la creciente dominación de Moscovia, poner so la proteición de Casimiro IV, rei de Polonia, una alianza que Moscú interpretó como una apostasía de la ortodoxa. Anque pudiera utilizar cualesquier otra sida, la relixón paecía'l meyor, asina qu'Iván empecipió la guerra contra Nóvgorod en 1470, y tres los dos ganes infligidas polos sos xenerales a les tropes de la república en Shelona y nel Dviná mientres el branu de 1471, Nóvgorod viose forzada a apautar una paz pola qu'abandonaba pa siempres la so alianza con Polonia, dexaba una considerable porción de les sos colonies nel norte y pagaba una indemnización de quince mil quinientos rublos.

Tres ello, Iván buscó de cutio una sida p'apoderase de Nóvgorod totalmente, pero, anque violó con frecuencia los sos antiguos privilexos en materies de pequeña importancia, l'actitú de la república yera tan cuidadosa que la oportunidá nun se dio hasta 1477. Nesi añu los embaxadores de la república, pola so cuenta y riesgu, dirixir a él n'audiencia pública como gosudar (soberanu) en cuenta de gospodín (señor), como yera habitual. Iván interpretó esto como una reconocencia de la so soberanía, y cuando Nóvgorod desdijo a los sos embaxadores, coló contra la ciudá. Abandonada por Casimiro IV y arrodiada poles tropes moscovitas, qu'incluyíen un contingente tártaru, la república reconoció a Iván como autócrata, y apurrió el 14 de xineru de 1478 toes los sos prerrogativas y posesiones (incluyendo'l conxuntu de territorios que s'estendía dende la Rusia nortiza de Laponia a los Urales).

Les rebeliones que siguieron (1479-1488) fueron castigaes treslladando en masa a les families más riques y más antigües de Nóvgorod a Moscú, a Vyatka y a otres ciudaes ruses centrales. Dempués d'esto Nóvgorod dexó d'esistir como Estáu independiente. La república rival de Pskov debió la continuación de la so propia esistencia política a l'ayuda que lu emprestó a Iván contra la so antigua enemiga. Los otros principaos fueron absorbíos virtualmente, por conquista, compra o unión: Yaroslavl en 1463, Rostov en 1474, Tver en 1485 y Vyatka en 1489.

Iván negar a compartir les sos conquistes colos sos hermanos; el so intromisión na política interna de los principaos rexíos por estos anició delles guerres, de les cualos salió victoriosu, a pesar de tener qu'enfrentase tamién con Lituania —que sostuvo a los sos hermanos—. Finalmente, la nueva llei de gobiernu d'Iván, dispuesta formalmente na so última voluntá, establecía que tolos dominios de los sos parientes, dempués de les sos muertes, teníen de pasar direutamente al gran príncipe reinante en cuenta de a los herederos de los príncipes, como asocediera hasta entós: asina punxo fin a la semiindependencia de los principaos.

Política esterior[editar | editar la fonte]

Iván III punxo fin a la rellación de vasallaxe que'l Gran Ducáu de Moscovia caltenía cola Horda d'Oru. En 1480 Iván refugó pagar el tributu avezáu al gran kan Ahmed. Sicasí, cuando esti coló contra él, la so determinación empezó a fallar, y solamente les severes exhortaciones del obispu de Rostov, Vasián, inducir a presentar batalla. Mientres tou la seronda, les huestes ruses y tártares enfrentar nos llaos opuestos del ríu Ugrá no que se denomina la «gran enfrentamientu del ríu Ugrá», hasta'l 11 de payares, cuando Ahmed retirar a la estepa.

La guerra d'Iván contra'l Gran Ducáu de Lituania (1500-1503), que-y reportó estensos territorios.

L'añu siguiente, el gran kan, que s'atopaba preparando una segunda espedición contra Moscú, foi atacáu y asesináu por Ivaq, kan de la Horda de Nogái, colo cual la Horda d'Oru eslleióse. En 1487 Iván amenorgó'l Kanatu de Kazán, unu de los socesores de la Horda, a la condición de vasallu, anque nos sos últimos años perdió'l so dominiu sobre él. Coles otres fuercies musulmanes (el kan de Crimea y los sultanes del Imperiu otomanu), les rellaciones yeren pacífiques ya inclusive amistoses. El kan de Crimea, Meñli I Giray, ayudó-y contra'l Gran Ducáu de Lituania y facilitó les rellaciones diplomátiques ente Moscú y Istambul, a onde allegó la primer embaxada rusa en 1495.

Tocantes a la política nórdica, Iván III concluyó una alianza ofensiva con Hans de Dinamarca y caltuvo una correspondencia regular col emperador Maximiliano I, que lo llamó “hermanu”. Construyó una ciudadela en Ingria (renombrada Ivángorod), que foi bien útil na guerra contra Suecia, a la que precediera la detención per parte d'Iván de los comerciantes de la Lliga Hanseática qu'axustaben en Nóvgorod.

La muerte de Casimiro IV en 1492, a la que siguió la repartición de Polonia y Lituania ente los sos herederos, facilitó la espansión de los dominios moscovitas. El tronu de Lituania foi ocupáu pol so fíu Aleksandr, príncipe débil y apático, tan incapaz de defender les sos posesiones contra los ataques persistentes de los moscovitas que procuró evitalos por aciu un alcuerdu matrimonial, casando a Elena, fía d'Iván. Pero la porfía d'Iván n'apoderase del territoriu a cualquier preciu obligó a Aleksandr en 1499 a tomar partíu contra'l so suegru. Los lituanos resultaron vencíos en Vedrosha (el 14 de xunetu de 1500) y en 1503 Aleksandr avenir a roblar la paz en cuenta de vencer a Iván Chernígov, Starodub, Nóvgorod-Síverski y dieciséis ciudaes más.

Política interna[editar | editar la fonte]

El calter del gobiernu de Moscovia baxu Iván III camudó fondamente y adquirió una forma autocrática que nun tuviera nunca enantes. Esto yera debíu non a cencielles a la consecuencia natural de la hexemonía de Moscú sobre les otres tierres ruses, sinón a la crecedera simultánea de los nuevos y exóticos principios qu'apaecen nun terrén abonáu pa ellos. Dempués de la cayida de Constantinopla, los patriarques ortodoxos inclinar a considerar a los grandes Duques de Moscovia como'l socesores de los emperadores bizantinos.

Esti movimientu coincidió con un cambéu nes circunstancies de la familia d'Iván III. Dempués de la muerte de la so primer esposa, María de Tver (1467), siguiendo la suxerencia de papa Paulo II (1469), qu'esperaba de tal manera arreyar Rusia a la Santa Sede, Iván III casó a Sofía Paleóloga (tamién conocida sol so nome griego y ortodoxo orixinal de Zoe), fía de Tomás Paleólogu, el déspota de Morea, que demandó'l tronu de Constantinopla como hermanu de Constantino XI, anterior emperador de Bizanciu. Atayando les esperances del papa d'unificar la fe, la princesa convertir a la ortodoxa. Por cuenta de les sos tradiciones de familia, espertó idees imperiales na mente del so maríu. Yera tal la so influencia que la etiqueta ceremoniosa de Constantinopla (xunto cola águila bicéfala imperial y la so implicación) foi adoptada pola corte de Moscú.

El gran duque d'equí p'arriba caltuvo a distancia de les sos boyardos. Los vieyos sistemes del gobiernu patriarcal sumieron. Los boyardos nun fueron consultaos más sobre asuntos del estáu. El soberanu convertir en sacrosantu, ente que los boyardos fueron amenorgaos al nivel de los siervos absolutamente dependientes de la voluntá del soberanu. Los boyardos naturalmente resentíos promovieron una revolución, de primeres con un ciertu ésitu. Pero la segunda esposa d'Iván prevaleció, siendo'l so fíu Vasili, y non el fíu de María de Tver, Iván, el que foi nomáu correxente col so padre (el 14 d'abril de 1502).

Nel reináu d'Iván III el Sudébnik, o códigu de la llei, foi compilado pol escribán Vladímir Gúsev. Iván fixo lo posible pa faer de la so capital una socesora digna a Constantinopla, y con esi oxetu convidó a munchos artistes y maestros estranxeros qu'aniciaren en Moscú. El más conocíu d'estos yera l'italianu Aristóteles Fioravanti por cuenta de la so conocencia estraordinaria, y que construyó delles catedrales y palacios nel Kremlin de Moscú. Esti monumentu estraordinariu del arte moscovita sigue siendo un símbolu duraderu de la fuercia y de la gloria d'Iván III.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Nikolay Chechulin (1897). «Q25859017» (en rusu). Russian Biographical Dictionary, Volume 8. 
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. 4,0 4,1 Identificador de persona en The Peerage: p11471.htm#i114701. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  5. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 4 marzu 2020.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Basilio II
Príncipe de Moscovia
1462 - 1505
Socesor:
Basilio III