Islla d'Ellesmere

Coordenaes: 79°50′00″N 78°00′00″W / 79.833333333333°N 78°O / 79.833333333333; -78
De Wikipedia
Islla d'Ellesmere
Alministración
PaísBandera de Canadá Canadá
Territorio (es) TraducirBandera de Nunavut Nunavut
Tipu d'entidá islla
Capital Grise Fiord (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 79°50′00″N 78°00′00″W / 79.833333333333°N 78°O / 79.833333333333; -78
Superficie 196235 km²
Puntu más altu Pico Barbeau (es) Traducir
Altitú media 2616 m
Demografía
Población 146 hab.
Densidá 0 hab/km²
Más información
Estaya horaria Horariu del este de Norteamérica y Hora Estándar Central
Cambiar los datos en Wikidata
Islla de Ellesmere (Nunavut, Canadá).     Nunavut     Territorios del Noroeste     Groenlandia.

La Islla de Ellesmere (n'inglés, Ellesmere Island; en francés, Île d'Ellesmere) ye la más septentrional de toles islles del Archipiélagu Árticu Canadiense, ya integrante del grupu de les Islles de la Reina Isabel.

Con una área de 196.235 km², por tamañu, ye la 3ª islla de Cánada y la 10ª del mundu (pocu más pequeña que Gran Bretaña, que con 218.000 km², ye la 8ª del mundu). La cordal Árticu percuerre casi tola islla, polo que tamién ye la más montascosa del archipiélagu árticu y de la mesma, la mayor islla na que conviven grandes especies animales, como'l llobu árticu, el güe almizcleru, el caribú y l'osu polar. Salix arctica, un tipu de sauce, ye la única especie maderiza que crez nesi ambiente.[1]

Na islla ta l'asentamientu emplazado más al norte del mundu, Alert, una base científica dende onde parten munches de les espediciones al polu norte, y coles mesmes ye'l so puntu más septentrional, cabu Columbia, el puntu habitáu más septentrional de la tierra non continental, amás de Groenlandia. Alministrativamente, la islla pertenez al territoriu de Nunavut y a la Rexón Qikiqtaaluk.

Historia de la islla d'Ellesmere[editar | editar la fonte]

Los primeros habitantes de la islla de Ellesmere yeren pequeñes bandes natives paleoesquimales que cazaben na zona'l caribu, el güe almizcleru y dellos mamíferos marinos, dende aproximao 1000-2000 a. de C.[2] Los sos restos pertenecen a la cultura Dorset. Dellos restos d'estructures pocu avezaes de la península de Bache pueden ser restos de cases comunales («stone longhouse») d'un periodu final de la cultura Dorset.[3]

Depués, llegaron a la islla nuevos cazadores y pioneros neoesquimales —miembros de les cultures Inuit, Thule tardida, Ruin Island y Post-Ruin Island— que tamién s'asitiaron, tantu pel branu como pel hibiernu, llargamente pola rexón, hasta que les circunstancies ambientales, ecolóxiques y, posiblemente, sociales fixéron-yos abandonar la zona —y de los que queden abondosos restos na península Bache, na parte central de la mariña oriental, a veres del estrechu del Nares. Ellesmere foi la postrera de les rexones del altu árticu canadiense en quedar despoblada mientres la Pequeña Edá de Xelu, lo qu'acredita'l so interés económicu, como parte del ámbitu xeneral de la cultura del Smith Sound de la que foi n'ocasiones una parte y, dacuando, el componente principal.[4]

Los viquingos, probablemente partiendo de les sos colonies en Groenlandia, llegaron a la islla de Ellesmere, a islla Skraeling (na península Bache) y a islla Ruin (en Groenlandia, na ribera opuesta de península Bache, al otru llau de la cuenca Kane) mientres les sos espediciones de caza y de comerciu colos grupos inuit nativos.[5]

Los primeros europeos en columbrar la islla dempués de la Pequeña Edá de Xelu foi la espedición de William Baffin, en 1616. La islla de Ellesmere recibió esti nome en 1852 mientres la espedición d'Edward Augustus Inglefield n'honor del políticu inglés, Francis Egerton, 1ᵉʳ barón de Ellesmere (1800-57).[6]

La plataforma de xelu de Ellesmere foi documentada pola Espedición británica al Árticu de 1875-76, na que'l teniente Pelham Aldrich, nuna travesía de reconocencia, foi dende cabu Sheridan (82°28′N 61°30′W / 82.467°N 61.500°O / 82.467; -61.500) en direición oeste hasta punta Alert (82°16′N 85°33′W / 82.267°N 85.550°O / 82.267; -85.550), un percorríu de casi 400 km nel que reconoció tamién la plataforma de xelu Ward Hunt.

En 1881, la espedición estauxunidense dirixida por Adolphus Greely partió pa faer una esploración de les tierres al norte de Groenlandia, y depués crució l'estrechu de Nares y estableció el so campamentu en Fort Conger, a la entrada de la canal Robeson. Los miembros de la espedición fixeron munches partíes de reconocencia, cruciando les agües xelaes de nuevu escontra Groenlandia y el teniente James B. Lockwood y David L. Brainard establecieron el 13 de mayu de 1882 un nuevu récor «más al norte» (83°24'N), más allá de cabu Bryant y cabo Washington, nes mariñes groenlandeses. En 1882, Greely, nuna esploración con trineos de perros al norte de la islla de Ellesmere, algamó'l cordal Conger, los montes Innuitianas y el llagu Hazen y nesa espedición atopose restos fósiles de montes.[7] Los buques que teníen de recoyer a la espedición en Fort Conger nun llograron llegar y gracies a la persistencia de la so esposa, Henrietta, la busca nunca foi abandonada. Dos barcos, el Bear y el Tetis, llograron aportar el 22 de xunu de 1884 pa rescata-yos (daquella treslladaren el so campamentu a Cabu Sabine). 19 de los 25 miembros de la espedición perecieren de inanición, afogamientu y hipotermia (y unu d'ellos, por una execución ordenada por Greely). Los sobrevivientes fueron acoyíos como héroes y en 1894, Greely publicó Three years of Arctic service: an account of the Lady Franklin Expedition of 1881-84 and the attainment of the farthest north, en qu'ayudar de les sos alcordances y del diariu d'a bordu, fai un rellatu del viaxe.[8]

El fiordu Stenkul foi esploráu per primer vegada en 1902 por Per Schei, un miembru de la 2ª Espedición Polar del noruegu Otto Sverdrup.

En 1906, Robert Peary condució una espedición nel norte de la islla de Ellesmere, dende'l cabu de Sheridan a lo llargo de la mariña escontra'l llau occidental del Nansen Sound (93° O). Mientres la espedición de Peary, la plataforma de xelu yera continua; una estimación actual ye que cubría unos 8.900 km².[9]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Vista satélite de la islla.

La islla d'Ellesmere tien una forma bastante irregular, con un llargor, en direición N-S, de más de 800 km y un anchor máximo d'unos 415 na parte septentrional.

La islla ta travesada por fondos entrantes de mar que conformen delles grandes penínsules o partes de la islla:

  • nel estremu sur, una gran península, d'unos 300 km d'anchor en direición E-O y unos 120-170 km de llargor en direición N-S, dixebrada por un pequeñu ismu d'apenes 30 km, ente les agües del Mackinson Inlet, al este y les del fiordu Vendom, al oeste. Tien delles subpensínsulas: nel estremu occidental, la península Simmons; y na parte cento-norte la península Bjorne.
  • na parte central, una zona ente l'anterior ismu y otru, más al norte, d'unos 50 km d'anchor, ente les agües de badea Copes, al este y les del fiordu Cañón, al oeste. Tien unos 280 km d'anchor en direición E-O y unos 270 km de llargor en direición N-S. Tien munches subpeninsulas: na mariña oriental, les de Johan, Thorvald, Knud, Bache y Cook; na mariña occidental, les de Svendsen, Raanes y Fosheim.
  • na parte septentrional, la parte más ancha de la islla, con una unos 415 km d'anchor en direición E-O y unos 430 km de llargor en direición N-S. Tien munches subpeninsulas: na mariña oriental, el puexu de Judge Daly; na mariña septentrional, la península Marvin; na mariña occidental, les penínsules de Kleybote, Hvitland, Svartfjeld y Emerson.

Los puntos estremos d'islla Ellesmere son los siguientes:[10]

Relieve[editar | editar la fonte]

El cordal árticu, que discurre por toda la islla.
La cordal Conger y el casquete Ad Astra.
Picu Barbeau (2.616 m) nel cordal del Imperiu Británicu, el más altu de la islla, del cordal Árticu y de Nunavut.
El cordal Imperiu Británicu.

El cordal Árticu ocupa totalmente la islla, que tien munches subcordilleras con nomes oficiales. De norte a sur, son les siguientes:

  • Montes Innutianas, un gran cordal al norte, d'unos 1.300 km de llargor, con dellos cordales o subcordilleras importantes:
  • Montes Challenger, el cordal más septentrional del mundu,[11] a veres del océanu Árticu, col monte Commonwealth Mountain (2.225 m).
  • Cordillera Imperio Británicu, col picu Barbeau 2.616 m (el más altu de la islla, del cordal Árticu y de Nunavut), el picu Commonwealth (2.225 m)[12] y monte Oxford 2.210 m.
  • Cordal Garfield y Cordal de los Estaos Xuníos, qu'escurren en direición SO-NE hasta Alert, nes agües del mar de Lincoln, ente'l llagu Hazen y el Clements Markham Inlet, con un picu de 1913 m y el Grant Ice Cap.
  • Cordal Osborn, na parte central del norte, a veres del fiordu Tanquary.
  • Cordal Conger, ente'l fiordu Tanquary, al oeste, y Llagu Hazen, col monte Biederbick (1.542 m) y el monte Thompson (1.433 m).

La mariña d'islla Ellesmere[editar | editar la fonte]

La islla de Ellesmere ta bordiada: al sur, peles agües del Jones Sound (que la dixebren d'islla Devon, a 36 km na so parte más estrecha); al este, poles de badea Baffin, l'estrechu de Nares y el mar de Lincoln (que la dixebren de Groenlandia, a 27 km); al norte, peles agües del océanu Árticu; al noroeste, peles agües del océanu Árticu y les del Nansen Sound (que la dixebren d'islla Axel Heiberg, a 27 km); al oeste, peles agües del Eureka Sound (que la siguen dixebrando de Axel Heiberg) y bahía Noruega (frente a islla Graham, a 35 km); al suroeste, peles agües del Hell Gate (que la dixebren d'islla North Kent, a 5 km, ya islla Calf) y les del estrechu Cardigan (que la dixebren nuevamente d'islla Devon, a 13 km).

Les agües qu'arrodien la islla solamente son navegables nel branu, anque dalgunos de los estrechos pueden tar cubiertos pol xelu mientres tol añu. Percorriendo la mariña d'islla de Ellesmere, partiendo del puntu más meridional, punta Rey Eduardo, nel estrechu Glaciar, en sentíu antihorario, atópense los siguientes accidentes costeros:

  • Mariña oriental:
  • Mariña septentrional del estrechu Glaciar, un tramu d'unos 50 km en direición NE, hasta pasaes les islles Stewart.
  • Mariña occidental de la badea de Baffin, un tramu d'unos 250 km en direición N, con cabu Norton Shaw, punta Clarence, cabu Combermere, badea Smith, cabu Stokes, onde empieza'l Makinson Inlet (un entrante en direición oeste que s'enfusa unos 90 km na islla, y nel que desaguan los glaciares Wykeham y Trinity) y sigue cola pequeña badea de Boger y punta Boger, y de nuevu al norte, cabu Mouat, islla Easter, Talbot Inlet, cabu Faraday, badea Goding (abierta al sur), cabu Dunsterville, punta Paget, Cadogan Inlet (un entrante de 30 unos km en direición oeste, col glaciar homónimu), punta Gale y cabu Isabelle, al pie del monte Bolton.
  • Mariña occidental del Smith Sound (primero de los tramos del estrechu de Nares), qu'empieza col Baird Inlet (un entrante d'unos 22 km en direición oeste, col glaciar Ekblaw), y yá bordiando la península de Joham, punta Wade, cabu Herschel, badea Rosse (col glaciar Leffert) islla Pim y nella cabu Sabine.
  • Mariña occidental de la cuenca Kane (segundu de los tramos del estrechu de Nares), qu'empieza en cabu Sabine y sigue al norte con cabu Rutherford, la fonda badea Buchanan (que s'enfusa en tierra unos 75 km en direición oeste, colos fiordos Hayes, Jokel (glaciar Stygge) y Flager), y al otru llau la península de Bache, con cabo Albert, badea Bartlett, punta Victoria, onde empieza badea Princesa Marie (que s'enfusa en direición oeste unos 80 km, coles badees interiores de Sawyer (col glaciar Benedict) Woodward y Copes (con glaciar Parrish)), al otru llau cabu Harrison, cabu Prescott, onde la mariña xira en direición NE, sigue cabu Hawks, badea Dobbin (un entrante en direición NNO d'unos 55 km col glaciar Eugenie), la península de Darling, con cabo Luis Napoleón, cabu Fraser, cabu Knorr, badea Scoresby, cabu Collinson, bahía John Richarson (escontra l'oeste, unos 50 km) cabu Wilkes, badea Rawlings (en direición N, unos 40 km) y cabu Lawrence.
  • Mariña occidental de la canal Kennedy (terceru de los tramos del estrechu de Nares), un tramu bastante uniforme bordiando'l puexu Judge Daly y los montes Victoria y Alberto, en direición NNE, con cabu L. von Busch (frente a islla Hans), cabu Defosse y cabu Cracroft.
  • Mariña occidental de la cuenca Kane (cuartu de los tramos del estrechu de Nares), pequeñu enanche del estrechu, con cabu Baird, el fiordu Archer (que s'enfusa en direición S'unos 115 km, bordenado puexu Judge Daly pel so llau nororiental, col firodo interio Conybeare y les islles Miller y Bellot), y al otru llau cabu Distant, bien próximu del que ta Fort Conger.
  • Mariña occidental de canal Robeson (quintu y postreru de los tramos del estrechu de Nares), un tramu bastante uniforme en direición NNE, hasta cabu Frederick y cabo Unión.
  • Mariña septentrional:
  • Mariña meridional de mar de Llabrador, un tramu d'unos 200 km, en direición NON, con cabu Sheridan, Alert, cabu Richarson, cabu Joseph Henry, onde la mariña xira yá en direición oeste, islla Crozier, cabu Hecla, l'entrante del Clemnts Markhan Inlet (que s'enfusa en tierra en direición SO unos 50 km), cabu Colan, punta Moss, onde empiecen yá les plataformes de xelu, punta Good, punta Stubbs, badea Parr, cabu Aldrich, y cabu Columbia.
  • Mariña meridional del océanu Árticu, un tramu d'unos 350 km, con fiordu Markhan (direición sur) y l'entamu de la plataforma de xelu Ward Hunt —, na que tán cabu Alber Edward, islla Ward Hunt, fiordu Disraeli (que s'enfusa en direición sureste, unos 45 km, con islla Marvin)— hasta cabu Discovery, sigue l'entrante del McClintock Inlet, cerráu pola plataforma Borup, islla Bromley, cabu Richards, cabu Fanshawe Martin, onde la mariña empieza a xirar yá en direición suroeste, cabu Egerton fiordu Milne (col glaciar Milne y la platafora 1960 na so boca), cabu Evans, punta Hansen, badea Yelverton (col fondu fiordu en direición sureste de 80 km del mesmu nome, punta Alert, cabu Woods, Phillips Inlet, cabu Amstrong, la península de Kleybolte, con cabu Bourne, cabu Colgate, ya islla Krueger.
  • Mariña occidental:
  • Mariña septentrional del Nansen Sound, un tramu d'unos 150 km, en direición sureste, con dellos fiordos que s'enfusen en direición NE, con badea Archibald (al otru llau de península de Kleybolte), fiordu Emma, fiordu Jugeborg, punta White, fiordu Otto (que s'enfusa en direición este unos 100 km, y que bordia la parte sur de la península de Hvitland, col glaciar Otto al fondu), cabu St Andrew, punta Confederation, fiordu Hare (que s'enfusa en direición NE unos 110 km y bordia pel sur la península de Svartfjeld) y fiordu Greely (que s'enfusa en direición Y unos 200 km y bordia, de la mesma, los montes Blue y Blackwelder y la parte sur de península de Elmerson; fiordu Greely tien dellos fiordos interiores, como Borup, Tanquary, badea Antoinette, y fiordu Iberville y Cañón, el mayor, que s'enfusa de la mesma 120 km en direición sur).
  • Mariña oriental del Eureka Sound, un tramu d'unos 300 km qu'empieza al otru llau de fiordu Greely, en punta Iceberg, y cuerre escontra'l sur bordiando la península de Fosheim, con badea Slidre (onde ta l'asentamientu de Eureka) y sigue con fiordu Vesle, bahía Fiordo (que s'enfusa unos 70 km en direición este, coles badees interiores d'Irene y Augusta, el fiordu Straticona y les pequeñes islles de Hat y Gretha), un tramu que bordia la península de Rannes, qu'empieza frente a islla Stor y sigue con cabu Chase, Trappers Cove, punta Hare y esquina Bear, que marca l'entamu d'un gran entrante, en forma d'arcu en direición este, el filllordu Baumann con más de 120 km de llargor ensin cuntar fiordos interiores. (Fiordu Baumann bordia la parte sur de les penínsules de Raanes y Svensen y el norte de la península de Bjorne: nel so interior, na ribera septentrional, los fiordos de Blind y Trold, badea Starfish, fiordu Troll, badea Gryhe y fiordos de Suarte y Vendom —un fiordu bien fondu, de casi 80 km, que se xira en direición NNE—; y, na ribera meridional, los fiordos de Stenkul y Sor. Nes sos agües interiores tán islla Hoved y la pequeña islla Gunnars). Al otru llau del fiordu Baumann ta punta Goose, que señala l'entamu de bahía Noruega.
  • Mariña oriental de bahía Noruega, frente a islla Graham, un tramu d'unos 160 km, qu'empieza cola embocadura de Fiordu Baumann y sigue bordiando la península de Bjorne y los montes Ammonite, con punta Goose, cabu Little Bear, cabu Grat Bear, los pequeños fiordos Eids, Blue y Bird, frente a islla Bird, badea Okse y remata en punta Nordstrand.
  • Mariña oriental del Hell Gate, frente a la islla North Kent, una estrecha canal d'apenes 50 km de llargor y un anchor medio d'unos 6-7 km que bordia la península de Simmons pela so parte oeste, y qu'acaba frente a islla Calf, con un anchor mínimo d'apenes 3 km.
  • Mariña oriental del estrechu Cardigan, malapenes un tramu de 10 km de llargor y un anchor d'unos 13 km antes de desaguar n'agües del Jones Sound.
  • Mariña meridional:
  • Mariña septentrional del Jones Sound, un tramu d'unos 215 km de llargor y un anchor ente 35-100 km nel qu'hai dellos fiordos non bien fondos que cuerren en direición norte. Empieza en cabu Walrus y sigue colos fiordos de Walter y Goose (que bordien la península de Simmons), cabu Storm, fiordu Baad, cabu South, fiordu South Cape (que bordia la península de Heim y col glaciar Skydkap al fondu), islla Landslip, fiordu Harbour, (que bordia la península de Lindstrom), fiordu Grise, punta Brume, punta Lee, fiordu Starnes, fiordu Fram, y un tramu en forma d'arcu, que se cierra escontra'l sur, cola boca del anchu glaciar Jakerman, y, nel estremu meridional, de nuevu punta Rey Eduardo, frente a la que tán islla Cone ya islla Smith (col abandonáu asentamientu de Craig Harbour).

Nes proximidaes d'islla Ellesmere atópense les siguientes islles riberanes:

n'agües del estrechu de Nares: islla Pim, islla Hans, islla Miller ya Islla Bellot;

  • n'agües del océanu Árticu: islla Ward Hunt, islla Marvin, islla Bromley, islla Krueger, :*

n'agües del Eureka Sound: islla Stor, islla Gretha ya islla Haty nun ramal, fiordu Baumann, Islla Hoved;

Árees protexíes[editar | editar la fonte]

Más d'una quinta parte de la islla ta protexida como Parque nacional Quttinirpaaq (antiguu Parque nacional Reserva Islla Ellesmere), qu'entiende siete fiordos y una variedá de glaciares, según el llagu Hazen, el mayor llagu del mundu al norte del círculu polar árticu. El picu Barbeau, el monte más altu de Nunavut (2.616 m) atopar na cordal del Imperiu Británicu na islla d'Ellesmere. La cordal más al norte del mundu, los montes Challenger tán asitiaes na rexón noroeste de la islla. El lóbulu norte de la islla llámase Grant Tierra.

En xunetu de 2007, un estudiu reparó la desapaición de hábitat pa les aves acuátiques, invertebraos y algues na islla d'Ellesmere. Acordies con John P. Smol de la Queens University en Kingston, Ontario, y Marianne S.V. Douglas de la Universidá de Alberta en Edmonton, les condiciones de calentamientu y evaporación causaron yá cambeos nos niveles d'agua y na química de los estanques y güelgues na zona. Los investigadores señalaron que «na década de 1980, de cutiu precisaron llevar botes altes de cadril pa caminar polos estanques... ente qu'en 2006 les mesmes zones taben lo suficiente seques como p'amburar».[13]

=== Glaciares y casquetes polares de xelu Grande árees d'islña Ellesmere tán cubiertes de glaciares y xelu, como'l campu de xelu Manson y Sydkap, nel sur; el campu de xelu Príncipe de Gales y el casquete polar Agassiz nel centru-este de la islla; amás d'amplies partes cubiertes de xelu nel norte de la islla. La mariña noroeste d'islla Ellesmere taba cubierta por una plataforma de xelu continua, de 500 km de llargu, hasta'l sieglu XX. La plataforma de xelu de Ellesmere viose amenorgada nun 90% nel sieglu XX debíu al calentamientu global, dexando aisllaes les barreres de xelu de Alfred Ernest, Ayles, Milne, Ward Hunt y Markham.[14]

Una campaña de reconocencia de 1986 de les barreres de xelu de Canadá atopó que 48 km² (3,3 km³) de xelu esprendiérense de la plataforma de xelu Milne y la plataforma de xelu de Ayles ente 1959 y 1974.[15] La plataforma de xelu Ward Hunt, la más importante pola so seición (> 10 m) de la mariña norte, perdió más de 600 km de xelu nun desprendimientu masivu en 1961-62.[16] Coles mesmes, amenorgar nun 27% na espesura (13 m) ente 1967 y 1999.[17] La desintegración de les plataformes de xelu de Ellesmere siguió nel sieglu XXI: la plataforma de xelu Ward esperimentó importantes desprendimientos mientres el branu de 2002;[18] la de Ayles sufrió una gran separación el 13 d'agostu de 2005, el mayor colapsu de la plataforma de xelu en 25 años, 66 km², que pueden suponer una amenaza pa la industria petrolero nel mar de Beaufort.[19]

N'abril de 2008, afayóse que la plataforma Ward Hunt taba quebrada con docenes de fondes y multifacetadas resquiebros.[20] Paez probable que la plataforma tase desintegrando.

Paleontoloxía[editar | editar la fonte]

Schei y más tarde Alfred Gabriel Nathorst[21] describieron el Paleocenu-Eocenu (ca. 55 Ma) fósil d'un monte nos sedimentos del fiordu Stenkul. El Fiordu Stenkul ye un representante d'una serie banzaos deltaicos y montes inundables.[22] Los árboles yeren de siquier 400 años. Toconos individuales y tarmos de más de 1 m de diámetru fueron abondosos. Bayura de Metasequoia y, posiblemente, árboles Glyptostrobus.

En 2006, el paleontólogu Neil H. Shubin de la Universidá de Chicago informó del descubrimientu del fósil d'un pexe del Paleozoicu (ca. 375 Ma), llamáu Tiktaalik roseae, nel antiguu llechu d'un regueru de la islla. El fósil presenta munches carauterístiques de los pexes, pero tamién indica una criatura de transición que puede ser un precursor de los anfibios, reptiles, dinosaurios y inclusive mamíferos.[23]

Ecoloxía d'inseutos[editar | editar la fonte]

La islla de Ellesmere ye'l llugar más septentrional onde apaecen inseutos eusocial, específicamente, el babarón Bombus Polaris. Curiosamente, hai una segunda especie de babarón tamién ellí, Bombus hyperboreus, que ye un parásitu nos niales de B. Polaris.[24]

Población[editar | editar la fonte]

En 2006, la población rexistrada de la islla de Ellesmere yera de 146 habitantes. Hai tres asentamiento na islla, incluyendo Alert (5 habitantes),[25] Eureka (agora despobláu), y Grise Fiord (141 habitantes).[26]

La estación de les Fuercies Canadienses (CFS) en Alert ye'l asentamientu más septentrional nel mundu. Col fin de la Guerra Fría y el advenimiento de les nueves teunoloxíes que dexen la interpretación de los datos a distancia, la población iverniza amenorgóse a 50.

Eureka, que ye'l segundu asentamientu más septentrional del mundu, compónse de tres árees: Eureka Airport, qu'inclúi "Fort Eureka" (cuarteles pal personal militar de caltenimientu del equipu de comunicaciones de la islla); la Estación meteorolóxica de Mediu Ambiente Canadá y el Llaboratoriu d'Investigación Atmosférica Ambiental Polar (PEARL, «Polar Environmental Atmospheric Research Laboratory»), y l'Observatoriu del ozonu estratosférico del Árticu (ASTRU, «Arctic Stratospheric Ozone Observatory»).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ed Kemmick (25 d'ochobre de 2007). Researcher: Study of poles needed. Billingsgazette.net. http://www.billingsgazette.net/articles/2007/10/25/news/local/38-poles.txt. Consultáu'l 25 d'ochobre de 2007. 
  2. Civilization.ca. «Arctic History». Archiváu dende l'orixinal, el 19 d'abril de 2006..
  3. Peter Schlederman, "Eskimo and Viking Finds in the High Arctic", National Geographic Magazine, Vol. 159, Non. 5, May 1981:584.
  4. Late Thule culture developments on the central east coast of Ellesmere Island. Schledermann, P. McCullough, K.M. Copenhagen, Denmark: Danish Polar Center, 2003.
  5. Inuit-Norse contact in the Smith Sound region/Schledermann, P. McCullough, K.M.
  6. "Ellesmere Island" from "The Canadian Encyclopedia Online". URL accessed April 7, 2006.
  7. Dick, Lyle (2001). Muskox Land: Ellesmere Island in the age of contact. University of Calgary Press, páx. 631..
  8. La historia d'esti notable viaxe foi novelada en numberoses ocasiones, siendo una de les más acabaes Abandoned: The Story of the Greely Arctic Expedition 1881-1884, escrita por Todd Alden. Sobre'l rescate, ver Stephen K. Stein, The Greely Relief Expedition and the New Navy (International Journal of Naval History, December 2006).
  9. Jeffries, Martin O. Ice Island Calvings and Ice Shelf Changes, Milne Ice Shelf and Ayles Ice Shelf, Ellesmere Island, N.W.T.. Arctic 39 (1) (Marzu de 1986).
  10. Llográronse direutamente por aciu el Google Earth, polo que la so precisión puede refundiar dalgún error por cuenta de la mesma forma de la consulta.
  11. The Challenger Mountains en «The Atlas of Canada».
  12. L'altor nel Atles de Canadá ye de 2.196 m.
  13. "In the 1980s they often needed to wear hip waders to make their way to the ponds...while by 2006 the same areas were dry enough to burn".Northern Canada Ponds Drying Up.
  14. "Arctic Ice Shelf Broke Off Canadian Island" New York Times 30 d'avientu de 2006.
  15. Jeffries, Martin O. Ice Island Calvings and Ice Shelf Changes, Milne Ice Shelf and Ayles Ice Shelf, Ellesmere Island, N.W.T.. Arctic 39 (1) (March 1986).
  16. Hattersley-Smith, G. The Ward Hunt Ice Shelf: recent changes of the ice front. Journal of Glaciology 4:415-424. 1963.
  17. Vincent, W.F., J.A.Y. Gibson, M.O. Jeffries. Ice-shelf collapse, climate change, and habitat loss in the Canadian high Arctic. Polar Record 37 (201): 133-142 (2001).
  18. NASA Earth Observatory. «Breakup of the Ward Hunt Ice Shelf»..
  19. BBC News - Huge Arctic ice break discovered.
  20. Bob Weber, The Canadian Press. «Cracks in Arctic ice shelf signal its demise»..
  21. Nathorst, A. G. 1915. Tertiare Pflanzenreste Aus Ellesmere-Land. Report of the Second Norwegian Arctic Expedition in the Fram, 1898-1902. The Society of Arts and Sciences of Kristiania. Non. 35.
  22. Kalkreuth, W.D., C.L. Riediger, D.J. McIntyre, R.J.H. Richardson, M.G. Fowler & D. Marchioni. 1996. Petrological, palynological and geochemical characteristics of Eureka Sound Group coals (Stenkul Fiord, southern Ellesmere Island, Arctic Canada). Int. J. Coal Sci. 30: 151-182.
  23. Wilford, John Noble (6 d'abril de 2006). Fossil Called Missing Link From Sea to Land Animals. The New York Times. http://www.nytimes.com/2006/04/06/science/06fossil.html. .
  24. Milliron H.Y., Oliver D.R. (1966) Bumblebees from northern Ellesmere Island, with observations on usurpation by Megabombus hyperboreus (Schönh.), Can. Entomol. 98:207–213.
  25. Statistics Canada.
  26. Censu de 2006.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Dick, Lyle. Muskox Land Ellesmere Island in the Age of Contact. Calgary: University of Calgary Press, 2001. ISBN 1-55238-050-5
  • Eberle, Jaelyn, and Malcolm McKenna. 2002. "Early Eocene Leptictida, Pantolesta, Creodonta, Carnívora, and Mesonychidae (Mammalia) from the Eureka Sound Group, Ellesmere Island, Nunavut". Canadian Journal of Earth Sciences. 39: 899-910.
  • Kobalenko, Jerry. The Horizontal Everest Estreme Journeys on Ellesmere Island. New York, NY: Soho, 2002. ISBN 1-56947-266-1.
  • Manseau, Micheline, Lyle Dick, and Natasha Lyons. People, caribou, and muskoxen on northern Ellesmere Island historical interactions and population ecology, ca. 4300 BP to present = Humains, caribous et boeuf musqués dans le nord de l'Île d'Ellesmere: interactions historiques et écologie des populations, v. 4 300 AA jusqu'à aujourd'hui = Inuit, tuttuit, ammalu umimmait aisuittup qikiqsuluata uannaqpasinggani: uatsiarisnisait qanuiliusninggit ammalu amiruninnginnit nasainiq uumajurnit, ca 4300 BP maannamut. [Ottawa]: Parks Canada = Parcs Canada, 2005. ISBN 0-662-68835-X
  • Schledermann, Peter, and Karen Margrethe McCullough. Late Thule Culture Developments on the Central East Coast of Ellesmere Island. Copenhagen: Danish Polar Center, 2003. ISBN 87-90369-64-5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]