Isaíes (profeta)

De Wikipedia
Isaíes
profeta xudaísmu

Vida
Nacimientu Reinu de Xudá766 de edC[1]
Nacionalidá Reinu de Xudá
Grupu étnicu israelites
Muerte 686 de edC[1] (79/80 años)
Familia
Padre Amoz
Fíos/es
Familia
Estudios
Llingües falaes hebréu bíblicu
Alumnu de Amós (es) Traducir
Profesor de Miqueas (es) Traducir
Oficiu escritor, profetaoráculu
Santoral
9 de mayu
Creencies
Relixón Yahwisme[2]
Cambiar los datos en Wikidata
El Profeta Isaías. Rafael Sanzio, 1511-1512. Frescu en Sant'Agostino, Roma.
"[Vais Tener ...] allegría nel corazón como quien cola al son de la flauta" (Isaías 30:29).[3]

Isaías (del hebréu, ישעיהו—Ieshaiáhu, y que significa "Yahvéh ye salvación") foi unu de los mayores profetes d'Israel,[4] que'l so ministeriu tuvo llugar mientres el sieglu VIII e.C.[5] El ministeriu proféticu d'Isaías tuvo llugar nel Reinu de Xudá mientres les monarquíes d'Uzías, Jotán, Acaz y Ezequíes.[6] Profetizó mientres la crisis causada pola espansión del Imperiu asiriu. Escribió a lo menos la primer parte del llibru bíblicu que lleva'l so nome.

Vida y legáu[editar | editar la fonte]

Isaías nació probablemente en Xerusalén escontra 760 e.C. y taba emparentáu cola familia real. Según la tradición talmúdica, Isaías posiblemente foi primu d'Ozías. A partir de les sos propies declaraciones sábese que tuvo casáu con una profetisa y tuvo con ella dos fíos.

Isaías foi fíu d'Amós y considérase-y unu de los mayores profetes hebreos, valorándose-y fundamentalmente poles escritures que mandó al so pueblu y a les subsecuentes xeneraciones.

El ministeriu proféticu d'Isaías llegó a durar casi mediu sieglu, dende fines del gobiernu d'Azaríes, rei de Xudá, hasta los tiempos del monarca Manasés. Según los llibros apócrifos Vida de los Profetes (1:1) y Ascensión d'Isaías (5:11-14), el profeta morrió serrucháu (partíu) mientres la persecución provocada pol rei Manasés; a ello la Biblia tamién paez referise.[7]

Isaías foi un firme opositor a la política d'alianza de los reis de Xudá colos imperios estranxeros y llamó a confiar na Alianza con Yahvéh. Oponer al protectoráu d'Asiria que'l rei Acaz favoreció pa enfrentase col nortizu Reinu d'Israel y aquel de Damascu. El rei Ezequíes quixo compensar la hexemonía asiria, aliándose con Exiptu, oponiéndose Isaías tamién a ello, pero cuando les tropes asiries de Senaquerib sitiaron Xerusalén, Isaías sofitó la resistencia y anunció l'ayuda de Yahvéh: la ciudá salvóse.

La obra d'Isaías amuesa que yera un gran poeta, con estilu brillosu, precisión, composición harmoniosa ya imáxenes novedoses. Académicos y críticos coinciden en que foi l'autor de los capítulos 1 a 12, 15 a 24 y 33 a 35 del Llibru d'Isaías, en cuantes que la autoría del restu del llibru ye entá tema d'alderique. Los capítulos 36 a 39, que tán escritos en tercer persona, fueron aparentemente escritos polos sos discípulos.

La segunda parte del Llibru d'Isaías, conocida como Llibru de la Consolación d'Israel (capítulos 44-55), ye bien distintu a la primera y nun noma niundes a Isaías. L'escenariu d'estos capítulos finales supón que Xerusalén foi afarada, el pueblu xudíu ta cautivu en Babilonia y Ciro yá ye rei de Persia, que la so xesta va causar la lliberación de los hebreos. L'estilu del testu ye más oratoriu y hasta repetitivu. El conteníu rexistra una mayor ellaboración teolóxica. Ye entós probable qu'estos capítulos finales seyan obra d'un autor anónimu a la fin del destierru, dempués de 560 e.C.[8]

Exéxetes y estudiosos aprofien sicasí, que les dos partes del llibru d'Isaías tán xuníes pola so visión mesiánica:

  • Nos capítulos 6 a 12 anúnciase la nacencia del Emanuel, significando n'hebréu esti nome "Dios con nós" (Isaías).[9]
  • Na segunda parte (Isaias 42:1-7,49:1-9,50:4-9,52:13,53:12) preséntense los Cantaraes del Siervu de Jhvh, siguidor perfectu de Dios que con plena fe sufre pa expiar los pecaos del so pueblu y ye glorificado.

Estudiosu suxuren que l'usu repitíu de derivaos de נצר en dambes partes del llibru d'Isaías, ye una alusión mesiánica: natser, transcrita Nazer, traducida como "retueyu", "renuevu", "caña" o "anuevo"; y n'otros contestos como xixilar, guardar, reparar, defender, arrodiar, caltener (del peligru) o esconder (abellugar).[10] Consideren que allo se refierMateo 2:23 cuando diz que habitó na ciudá que se llama Nazaret, y asina se cumplió lo que foi dichu polos profetes, qu'había de ser llamáu Nazarenu (נצר, Notsri).

El cristianismu envalora que'l Llibru d'Isaías anunció la nacencia, sacrificiu y gloria de Xesús y amás, l'algame universal de la salvación polo que se considera en algúnas ocasiones como'l "Príncipe de los Profetes".

Según la tradición xudeocristiana, Isaías pudo morrer como mártir.[11] Mientres la so vida, Isaías enseñó la supremacía, la santidá y el calter éticu del mensaxe de Dios.[12] Criticó los errores del so pueblu, al que de la mesma afaló mientres el cautiverio en Mesopotamia, y profetizó coles mesmes el futuru renacer de Sion y Xerusalén.[13]

Isaías nel imaxinariu coleutivu[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: http://timeline.biblehistory.com/event/isaiah.
  2. URL de la referencia: https://bibleinterp.arizona.edu/articles/2008/12/isb288001.
  3. וְשִׂמְחַ֣ת לֵבָ֗ב כַּֽהוֹלֵךְ֙ בֶּֽחָלִ֔יל. "Flauta", estampilla israelín; diseñu de Miriam Karoly, 1955-56.
  4. Tradicionalmente, Isaías ye por consensu amás consideráu ente los "profetes mayores" (xunto con Jeremías, Habacub, Ezequiel y Daniel.
  5. Conocíu tamién como Ishaia, el nome hebréu Isaías tamién puede significar "Yahvé salvó" y "Yahvé ye ayudador".
  6. Isaías 1:1, 6:1, 7:3, 14:28, 20:1, 2:36-39. Philip Wilkinson, Religiões (20089, Rio de Janeiro: Zahar, 2011, p. 299.
  7. Hebreos 11:37
  8. Nel rollu d'Isaías atopáu ente los Manuscritos del Mar Muertu, dambes partes tán cosíes y evidenciarían asina una separación previa.
  9. עמנואלImanuel; Imanu = "con nós", El = "Dios".
  10. Miller, Fred P. «Isaiah's Use of the word "Branch" or Nazarene» (inglés). Consultáu'l 17 de mayu de 2011.
  11. Wilkinson, Religiões, p. 299.
  12. Wilkinson, Religiões, p. 299.
  13. Wilkinson, Religiões, p. 299.
  14. Conocíu como'l "Salteriu de París".
  15. Isaías 11:6-7:
    Va Morar el llobu col corderu,
    y el lleopardu col cabritu va chase;
    el magüetu, el lleón y la bestia doméstica van andar xuntos,
    y un neñu va llendar.
    La vaca pacerá xunto a la osa,
    les sos críes se recostarán xuntes;
    y el lleón, como'l güe, va comer paya.
  16. Fotografía tomada en 2011.
  17. וגר זאב עם כבש
  18. Diseñu por Menusy y Ornan.
  19. ונמר עם גדי ירבץ
  20. Diseñu por Menusy y Ornan.
  21. ושעשע יונק על חרפתן
  22. Diseñu por Menusy y Ornan.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Philip Wilkinson, Religiões [Religions, 2008], Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Catholic Encyclopedia: Isaias


Predecesor:
Oseas (profeta)
Profeta d'Israel
Socesor:
Miqueas (profeta)