Irnerio

De Wikipedia
Irnerio

Irnerio o Irnerius (Boloña h. 1050 - h. 1130) foi un xurista italianu.

Incorporáu a la llamada Escuela de Bolonia, d'onde estrayi bona parte de la base de conocencies xurídiques que -y permirán desenvolver la so obra, la primer referencia so atopar nun documentu de 1113.

Magister artium, trabó conocencia de los gramáticos y retóricos de la dómina y siguió la llinia del movimientu medieval de renovación de les artes que removió los cimientos de la conocencia tradicional del sistema xurídicu y del Derechu, al da-y autonomía propia y entidá abonda, dixebrándolo, precisamente, de la gramática y la retórica que tan bien llegara a conocer. Hai autores qu'aseguren que nun recibió formación dalguna, sinón que foi autodidacta. Inclusive se duldar de la esistencia de la Escuela de Bolonia yá naquellos años. Eso ye debíu al descubrimientu per parte de Irnerio d'un documentu únicu, el llamáu codex secundus, la más ellaborada obra del derechu romanu, nuna biblioteca de Pisa.

Sía como fora, el Digesto o codex secundus quedó dafechu establecíu al rematar el sieglu XI, y sobre él van dirixir casi n'esclusiva los sos esfuercios Irnerio y los sos discípulos (conocíos como los quattuor doctores). El Digesto ye comentáu por un métodu d'exéxesis, con anotaciones interpretatives y aclaratories al marxe, lacóniques munches vegaes, que se van denominar gloses (y glosadores a quien les anoten), dando llugar al entamu de la Escuela de Glosadores.

Nun se sabe cuando entró al serviciu xurídicu d'Enrique V.

Repercusión de la obra[editar | editar la fonte]

Ente que n'otres partes d'Europa (Francia y España), el Breviariu de Alarico había dexó caltener el tránsitu del derechu romanu na dómina medieval, na península italiana les normes xurídiques vixentes teníen, curiosamente, un orixe bizantín al traviés del Códigu de Justiniano, qu'incorporaba'l Digesto tamién. Irnerio tuvo'l méritu de traer el Digesto a la conocencia xeneral como obra que se adpta coles sos gloses a les necesidaes del derechu común na Italia de la dómina, y rápido adoptóse como derechu propiu.

La obra fundamental, les Gloses, tuvieron acompañaes d'otros trabayos xurídicos non menores: unes Quaestiones de iuris subtilitatibus, quiciabes el Formularium Tabellionum y De actionibus, amás de atrbuírsele dalgunes de les noveles qu'integren el Authenticum.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Koschaher, Paul. Europa y el derechu romanu. Edit. Ediciones de Derechu Priváu. Madrid. s/f.