Imprenta

De Wikipedia
(Redirixío dende Invención de la imprenta)
Imprenta europea del sieglu XV.

La imprenta ye un métodu mecánicu de reproducción de testos ya imáxenes sobre papel o materiales similares, que consiste n'aplicar una tinta, xeneralmente oleoso, sobre unes pieces metáliques (tipos) pa tresferila al papel por presión. Anque empezó como un métodu artesanal, supunxo la primer revolución cultural.

El conceutu d'impresión ye más ampliu pos supón la evolución de diverses teunoloxíes que güei faen posible faelo per aciu múltiples métodos d'impresión y reproducción. Como la flexografía, la serigrafía, el Huecograbado, el alto grabáu, la fotografía electrolítica, la fotolitografía, la litografía, la impresión offset, la xerografía y los métodos dixitales actuales.

Historia[editar | editar la fonte]

Sutra del Diamante, topáu na cueva de Dunhuang (China). Ye'l documentu impresu de fecha conocida más antiguu que se caltién. Foi realizáu'l 11 de mayu del añu 868.[1]

Yá los romanos tuvieron sellos qu'imprimíen inscripciones sobre oxetos de magre alredor del añu 430 e.C. y el 440 e.C. Ente 1041 y 1048, Bì Shēng inventó en China —onde yá esistía un tipu de papel d'arroz— el primer sistema d'imprenta de tipos móviles, a base de complexes pieces de porzolana nes que se tallaben los calteres chinos; esto constituyía un complexu procedimientu pola inmensa cantidá de calteres que faíen falta pa la escritura chino. En 1234 artesanos del reinu de Koryo (actual Corea), conocedores de les meyores chines colos tipos móviles, crearon un xuegu de tipos que s'antemanó a la imprenta moderna, pero lo qu'usaron raramente.[2] Sicasí, la imprenta moderna nun se creó hasta l'añu 1440 aproximao, de la mano de Johannes Gutenberg.

N'Europa, munches persones y poblaciones pretendieron ser parte d'esti arte; anque les opiniones apunten a que foi l'alemán Johannes Gutenberg, poles idees que tenía y l'iniciativa de xunise a un equipu d'imprentadores, lo que lo sofita como l'inventor de la tipografía. Esiste documentación subsecuente que-y atribúi la invención anque, curiosamente, nun consta'l nome de Gutenberg en nengún impresu conocíu.

Ante la revesosa hestoria apaecieron a apostar la gloria del llamáu "Padre de la Imprenta" los nomes del alemán Mentelin, imprentador d'Estrasburgu (1410-1478); l'italianu Panfilo Castaldi, médicu y dempués tipógrafu en 1470, otru italianu de nome Aldus, Lorenzo de Coster, de Haarlem, (Países Baxos) (1370-1430). Cada unu tien un monumentu nes sos respeutives llocalidaes; sicasí, perdieron el pleitu definitivamente los partidarios de Mentelin y Castaldi.

Una edición que data del añu 1502 en Mainz, Alemaña, impresa por Peter Schöffer, socesor de la imprenta que nel pasáu perteneció-y a Gutenberg, diz:

...Esti llibru foi impresu en Mainz, ciudá onde l'arte almirable de la tipografía foi inventáu en 1450 pol atélite Johannes Gutenberg y depués perfeccionáu a mariña y por obra de Johann Fust y de Peter Schöffer... ente otros...

Historia de la imprenta moderna[editar | editar la fonte]

La Biblia de Gutenberg, el mayor trabayu de Gutenberg

Hasta 1450 y entá n'años posteriores, los llibros espublizar en copies manuscrites por escritores, munchos de los cualos yeren monxos y flaires dedicaos puramente al rezu y al retruque d'exemplares per encargu del propiu cleru o de reis y nobles. A pesar de lo que se cree, non tolos monxos copistas sabíen lleer y escribir. Realizaben la función de copistas, asonsañadores de signos qu'en munches ocasiones nun entendíen, lo cual yera fundamental pa copiar llibros prohibíos que falaren de medicina interna o de sexu.[ensin referencies] Les ilustraciones y les lletres capitales yeren productu decorativu y artísticu del propiu copista, que decoraba cada exemplar que realizaba según el so gustu o visión. Cada unu de los sos trabayos podía durar hasta diez años.

Na Alta Edá Media utilizábase la xilografía n'Europa pa publicar panfletos publicitarios o políticos, etiquetes, y trabayos de poques fueyes; pa ello trabayábase'l testu en buecu sobre una tablilla de madera, incluyendo los dibuxos —un duru trabayu d'artesanía—. Una vegada iguada, acoplar a una mesa de trabayu, tamién de madera, y trescalábense de tinta negra, azul o colorada (namái esistíen esos colores). Dempués aplicábase'l papel y con rodiellu afitábase la tinta. La gastadura de la madera yera considerable polo que nun se podíen faer munches copies col mesmu molde. Esti tipu d'impresión recibe'l nome de xilografía.

Cada imprentador fabricaba'l so propiu papel, estampando una marca d'agua a manera de firma d'imprentador. Por estes marques d'agua ye polo que se conocen los sos trabayos.

Espardimientu d'imprenta nel sieglu XV dende Mainz, Alemaña
Producción de llibros impresos n'Europa ca. 1450–1800[3]

Nesta redolada, Gutenberg apostó a que yera capaz de faer al empar una copia de la Biblia en menos de la metá del tiempu de lo que tardaba en copiar una'l más rápidu de tolos monxos copistas del mundu cristianu y que éstes non s'estremaríen n'absolutu de les manuscrites por ellos.

Pidió dineru a Johann Fust, y empezó el so retu ensin ser consciente de lo que'l so inventu diba representar pal futuru de tola humanidá.

En cuenta de usar les habituales tablillas de madera, que se foliaben col usu, iguó moldes en madera de caúna de les lletres del alfabetu y darréu rellenó los moldes con plomu, creando los primeres tipos móviles. Tuvo que faer dellos modelos de les mesmes lletres por que coincidieren toes ente sigo: en total, más de 150 tipos, qu'asonsañaben la escritura d'un manuscritu. Había que xunir una a una les lletres que se suxetar nun atélite soporte, muncho más rápido que'l grabáu en madera y considerablemente más resistente al usu.

Como plancha d'impresión, amoldó una vieya prensa de vinu a la que suxetó'l soporte colos tipos móviles con un buecu pa les lletres capitales y los dibuxos. Éstos, darréu, seríen añadíos per aciu el vieyu sistema xilográficu y terminaos de decorar de forma manual.

Lo que Gutenberg nun calculó bien foi'l tiempu que-y llevaría poner en marcha'l so nuevu inventu, polo qu'antes de rematar el trabayu quedar ensin dineru. Volvió solicitar un nuevu creitu a Johann Fust y, ante les rocees del emprestador, ufiertó-y formar una sociedá. Johann Fust aceptó la propuesta y delegó la vixilancia de los trabayos de Gutenberg al so sobrín, Peter Schöffer, quien se punxo a trabayar coldu a coldu con él, de la que xixilaba la inversión del so tíu.

Tres dos años de trabayu, Gutenberg volvió quedase ensin dineru. Taba cerca d'acabar les 150 Biblies que s'había propuestu, pero Johann Fust nun quixo amplia-y el creitu y dio por vencíos los anteriores, quedándose col negociu y poniendo al frente al so sobrín, duechu yá nes artes de la nueva impresión como sociu-aprendiz de Gutenberg.

Gutenberg salió de la so imprenta arruináu y cúntase que foi acoyíu pol obispu de la ciudá, l'únicu que reconoció'l so trabayu hasta la so muerte, pocos años dempués.

Peter Schöffer terminó'l cometíu qu'empecipió'l so maestru y les Biblies fueron vendíes rápido a altos cargos del cleru, incluyíu'l Vaticanu, a bien bon preciu. Llueu empezaron a llover encargos de nuevos trabayos. La rapidez de la execución foi ensin dulda el detonante de la so espansión, yá que enantes la entrega d'un solu llibru podía retardase mientres años.

Anguaño, caltiénense bien poques "Biblies de Gutenberg" —o de 42 llinies— y, menos entá, completes. N'España caltiénse namái una, completa.[ensin referencies]

La Biblia de Gutenberg nun foi a cencielles el primer llibru impresu, sinón que, amás, foi'l más perfectu. La so imaxe nun difier n'absolutu d'un manuscritu. El mimu, el detalle y el cuidu con que foi fechu, namái'l so inventor pudo otorgá-ylo.

Primeros impresos[editar | editar la fonte]

Dos páxines del Catholicon
Prensa d'imprimir de 1811

Gutenberg, nel so llabor d'imprentador, creó'l so famosu incunable Catholicon, de Juan Balbu de Janna. Pocos años dempués, imprimió fueyes por dambes cares y calendarios pal añu 1448. Amás, al pie del so amigu Fust editaron dellos llibrinos y buldes d'indulxencia y en particular, aquel monumentu de la imprenta primitiva, la Biblia de les 42 llinies, en dos tomos de doble foliu, de 324 y 319 páxines respeutivamente, con espacios en blancu pa dempués pintar a mano les lletres capitulares, les alegoríes y viñetes qu'ilustraríen coloridamente caúna de les páxines de la Biblia.

Según les declaraciones de diversos testigos[ensin referencies] resulta que, mientres n'apariencia fabricaba espeyos, Gutenberg sirvir de tolos preseos, materiales y ferramientes necesarios pa la secreta imprenta: plomu, prenses, crisoles, etc., cola supuesta sida de fabricar con planches xilográfiques de madera unos pequeños devocionarios llatinos de títulu Speculum que yeren fabricaos n'Holanda y Alemaña colos títulos de Speculum, Speculum humanae salvationis, Speculum vitae humanae, Speculum salutis, etc. Pero dalgunos declararon que cola sida d'imprimir espeyos, "Gutenberg, mientres cerca de tres años, ganara unos 100 florinos nes coses de la imprenta."

Per otra parte, yá que Hungría sería'l primer reinu que recibiría al renacencia n'Europa depués d'Italia, y de esta forma baxu en reináu de Matías Corvino nel sieglu XVI inauguraría la primer imprenta húngara en 1472. Andrés Hess sería llamáu a Hungría dende Italia, quien usando'l sistema de Gutenberg entamaría la imprenta húngara y fadría publicar dos obres: Cronica Hungarorum (La crónica de los húngaros), y el Magnus Basilius: De legendis poëtis - Xenophon: Apologia Socratis (dos obres grieges clásiques nun solu tomu). Mientres el periodu de 1493 al 1946 funcionó la primer imprenta en Montenegru, conocida como Imprenta de Crnojević, considerada la primer imprenta estatal del mundu.

Años más tarde y escontra 1500 la situación social camudaba n'Alemaña y una guerra civil fixo qu'en Mainz el imprentadores fuxeren pa evitar cayer dientro de la guerra. A los imprentadores costó-yos enforma guardar el secretu y los talleres d'imprentes esparder por toa Europa.

La imprenta conocer n'América una vegada concluyida la conquista española. La primer obra impresa na Nueva España ye Escala espiritual pa xubir al Cielu de San Juan Clímaco en 1532.

Asina empecipió la más grande repercusión de la imprenta na cultura de la humanidá. La pallabra escrita agora podía llegar a cualquier rincón, la xente podía tener accesu a más llibros y empezar a esmolecese por enseñar a lleer a los sos fíos. Les idees cruciaben les fronteres y l'arte de la tipografía foi'l mediu d'espublizales.

A finales del sieglu XIX, perfeccionóse'l procesu, gracies a la invención en 1885 de la linotipia, por Ottmar Mergenthaler.

Llibros, incunables, ediciones ilustraes con grabaos de madera: la meyora de les téuniques y materiales d'imprenta llevaron mientres cuatro sieglos les pallabres per tol mundu. L'arte tipográfico evolucionó y llegó a crear obres maestres na formación y estructures de llibros y ediciones especiales impreses. Anguaño les téuniques d'impresión en calidá y volume ameyoraron de forma impresionante, dalgunes per mediu d'ordenador, escaeciéndose del arte tipográfico que munchos tipógrafos del mundu aguantar a camudar.

Pocos inventos tuvieron la influencia nel ser humanu como la creación de la imprenta, esi antiguu arte que, si va xuníu a una obra en llabor del tipógrafu y a la obra escrita d'un bon autor, apurre una obra d'arte completo, llista pa trescalar en guapura lliteraria y estética tipográfica al llector, el fin primeru y postreru de la imprenta.

La imprenta na electrónica[editar | editar la fonte]

Los nuevos medios de comunicación apaecieron nun momentu d'un cambéu aceleráu y de comunicaciones más rápides y fueron la respuesta a la mayor demanda d'información y entretenimientu. Los nuevos sistemes y estructures nunca borren por completu los anteriores sinón que se superponen. Asina, les nueves téuniques d'almacenamientu y recuperación d'información precisaron de los medios d'impresión nesti campu pa reagrupar y atopar nuevos allugamientos, de cutiu de calter más especializáu.

La revolución audiovisual guardóse metanes un diluviu de material de promoción impresu. Tou esto traxo consigo cambeos qu'afecten al llibru; por casu, la composición convencional ye agora tan cara que solamente se xustifica en tiraes bien grandes, pero hai una gran variedá de métodos d'impresión más económicos, como la fotocopia y la duplicación electrostática.

La imprenta dixital[editar | editar la fonte]

Nuevos horizontes esplegar cola llegada de la impresión dixital. L'aforru de tiempu y los costos ufiertaos poles nuevu téuniques dixitales valen tamién pa la industria editorial que se beneficia de la rapidez y amplies posibilidaes que la impresión dixital ufierta:

  • inversión optimizada: unu de los mayores problemes de la industria editorial ye que si'l volume de tirada d'un llibru nun ye rentable, esi llibru nunca va ser publicáu. Agora cola impresión dixital tamién les tiraes curties pueden ser rentables, dexando asina una mayor "democracia de publicación".
  • reimpresión: esto significa que non solo va ser posible llograr un costu bien baxu nel casu de nueves impresiones, sinón tamién pa reimpresiones so demanda. Esto dexa una ulterior ventaya granible: producir menos llibros p'aforrar gastos y publicar otros nel supuestu casu que vienda.
  • Amás de les ventayes direutes, la impresión dixital ábrenos un nuevu mundu: gracies a ella ye posible unviar pidíos per corréu electrónicu, imprimir online, copiar testos en cuestión de segundos, faer comunicaciones rápides y utilizar formatos universales como'l PDF.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Coll, Juan Carlos (setiembre 2007). «La invención y evolución del dineru en China». Observatoriu de la Economía y la Sociedá China (4). http://www.eumed.net/rev/china/04/jcmc.htm. Consultáu'l 15-8-2010. 
  2. Castillo, Santiago. La unificación de Corea: l'epílogu de la Guerra Fría», páx. 33.
  3. Buringh, Eltjo (2009). «Charting the “Rise of the West”: Manuscripts and Printed Books in Europe, A Long-Term Perspective from the Sixth through Eighteenth Centuries». The Journal of Economic History 69 (2):  páxs. 409–445 (417, table 2). 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]