Indoesfera

De Wikipedia

La indósfera ye un términu téunicu porpuesto pol llingüista James Matisoff pa referise a un subgrupu de llingües tibetano-birmanes. Úsase comúnmente como un términu opuestu al términu de sinósfera, que se refier a les llingües tibetano-birmanes que guarden una cercanía col idioma chinu.

Influencia[editar | editar la fonte]

La subfamilia de llingües tibetano-birmanes, que s'estiende sobre una enorme área de distribución xeográfica, carauterizar por una gran diversidá tipolóxica, qu'inclúi los idiomes que van dende'l tipu tonal, monosílabos, analíticu con morfoloxía desprovista d'afixos, como'l grupu lolo-búrmico hasta asitiase llingües atonaes con sistemes complexos de la morfoloxía de concordanza gramatical nel verbu, como'l grupu de kiranti de Nepal. Los oríxenes d'esta diversidá nun se conocen pero pudo contribuyir a ello la influencia de China, per un sitiu y de les llingües indoaries pol otru. Dos grandes subgrupos formaos por contautu d'área pueden estremase del grupu tibetanu-birmanu: la sinósfera y la indósfera. Estes esferes fueron propuestes por Matisoff como una combinación de carauterístiques culturales y llingüístiques. Una zona d'amortiguación ente ellos como un tercer grupu foi propuestu por Kristine A. Hildebrandt, siguíu por B. Bickel y J. Nichols. Matisoff arrexunta les llingües na familia na sinósfera y la indósfera por cuenta de la influencia llingüística y política de China y la India, respeutivamente, sobre les llingües. Idiomes de la indósfera falar na rexón en llingües indies.

Delles llingües y cultures firmemente pertenecer a unu o otru. Por casu, la munda y cañes khasi de llingües austru-asiática, l'idioma tibetanu-birmanu del Este de Nepal, y gran parte de la caña Kamarupan del tibetanu birmanu, que sobremanera inclúi Meitei (Manipuri) son indósféricas, ente que los hmong-mien, el kam-caña sui de Kadai, la caña de Loloish tibetanu-birmana y Vietnam (Viet-Muong) son sinosféricas. Dellos otros idiomes, como'l tailandés y tibetanu, fueron influyíos pola cultura china y la india en distintes periodos históricos. Sicasí otres comunidaes llingüístiques tán tan alloñaes xeográficamente qu'escaparon a la influencia significativa de dambos.

Por casu, la caña aslian de Mon-Khmer en Malasia, o la caña nicobareses de Mon-Khmer nes islles Nicobar nel Océanu Índicu amuesen poca influencia de la sinósfera o indósfera. L'idioma bodish y llingües kham carauterizar por híbridos propiedaes prosódicos similar a la rellacionada colos idiomes indosféricos escontra l'oeste y tamién a idiomes sinosféricos escontra l'este. Dalgunos de los idiomes del grupu kiranti de la indosfera atopar ente les llingües morfolóxicamente más complexes d'Asia.

La influencia cultural, intelectual y política de la India ―especialmente la de la escritura devanágari― empezó a enfusar nos insulares y peninsulares el sureste d'Asia hai unos 2000 años. Sistemes d'escritura indiu fueron adoptaos primero por austronesios, como Java y Cham, y Austroasiáticos, como coloraos y lun, por Tai (siamese y Laos) y el tibetanu birmanu (Pyu, Birmania, y Karen). Ente los idiomes indosféricos tamién s'atopen nel sureste asiáticu continental (MSEA), definíu como la rexón qu'entiende Laos, Camboya y Tailandia, según partes de Birmania, la península de Malasia y de Yunnan. Idiomes rellacionaos tamién s'atopen nel sureste d'Asia que van dende les islles de Sumatra, Java, Bali, al sur de Célebes, y la mayoría de les Filipines. Los componentes de los vocabularios de los jemer, mon, Birmania, Tailandia y Laos consisten en pallabres de Pali o d'orixe sánscritu. La influencia de la India tamién s'estendió al norte de la rexón del Himalaya. Los tibetanos utilizaron la escritura devanágari dende'l sieglu VII d. C., pero prefirieron el vocabulariu relixosu y téunicu de morfemes autóctonos en llugar de vocabularios de los indios. Los imperios Cham, conocíos colectivamente como Champa, que se fundaron a finales del sieglu II, pertenecía direutamente a la influencia de la indósfera, más qu'a la sinósfera que dio forma a gran parte de la cultura vietnamita y pola cual los chams fueron influyíos más tarde y de forma indireuta.

Estructura[editar | editar la fonte]

Idiomes na sinósfera (aproximao'l sureste asiáticu) tienden a ser más analítiques, con una morfoloxía pocu, monosílabos o estructures léxiques, agravando estensos complexos sistemes tonales, y en serie construcciones verbales. Les llingües na indósfera (aproximao l'Himalaya y el sur d'Asia) tienden a ser más aglutinantes, con estructures polisílabes, la morfoloxía verbal y detallao les marques de les rellaciones interproposicionales. Les llingües que se falen na indósfera tienden a ser morfolóxicamente más complexes.

Munches llingües na parte occidental de la familia sinón-tibetana, qu'inclúi los idiomes tibetanu-birmana, amuesen importantes semeyances tipolóxiques con otros idiomes del sur d'Asia, lo que-yos asitia nel grupu de indósfera. De cutiu tienen más sílabes que s'atopen nel este, ente que los sistemes de soníu, anque demuestren, nun son tan frecuentes. Los idiomes indosféricos son de cutiu monótonos. De cutiu nun ye la morfoloxía d'inflexón importante, desenvolvese dafechu, los sistemes de marques de casu a la morfoloxía pronominal amplia atopar nel verbu. Estes llingües polo xeneral son una serie de tipos de inter-rellaciones ocasionales y tienen una construcción distinta de los auxiliares verbales. Los idiomes de la indósfera suelen amosar consonantes oclusives retroflexes, oraciones postsentenciales de relativu y l'estendida gramaticalización del verbu dicir. Nos idiomes indosféricos, como los idiomes tibetanu-birmanos del nordeste de la India y Nepal, por casu, el desenvolvimientu de los pronomes relativos y estructures correlatives, lo mesmo que de retroflexa consonantes iniciales, atópase de cutiu.

Vease tamién: Alfabetos y escritures del mundu.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • La variación d'idioma: Documentos sobre la variación y el cambéu na sinósfera y na indósfera n'honor a James A. Matisoff, David Bradley, Randy J. LaPolla y Boyd Michailovsky eds., Pp. 113–144. 113-144. Canberra: Pacific Linguistics. Canberra: Pacific Linguistics.
  • Ankerl, Guy (2000) [2000]. La comunicación global ensin la civilización universal. INU d'investigación social. Vol.1: Coesistencia de civilizaciones contemporánees: árabe-musulmán, Bharati, chinos y occidentales. Geneva: INU Press. ISBN 2-88155-004-5. Xinebra: Inu Press. ISBN 2-88155-004-5.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]