Inconsciente

De Wikipedia
Inconsciente
conceutu y terminología de psicología (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Nel llinguaxe corriente, el términu inconsciente utilízase como axetivu pa calificar un estáu o disposición mental que presenta aquel suxetu que desenvuelve inadvertidamente el so comportamientu, esto ye, ensin dase cuenta, y que, polo xeneral, nun depende de la so voluntá en realizalo. Tamién puede emplegase pa describir, con una connotación peyorativa, a una persona irresponsable o desconsiderada en grau sumu, y que lleva a cabu remanes dañibles o peligroses ensin tener en cuenta les consecuencies nin los riesgos. Emplegáu per primer vegada como términu téunicu en llingua inglesa en 1751 (cola significación de non consciente) pol xurista escocés Henry Lord Kames (1696-1782), el términu inconsciente popularizóse más tarde n'Alemaña, na dómina romántica, (por casu, nun poema de Goethe A la lluna (1777) utilizar por primer vegada'l términu n'alemán: "unbewusst") designando un depósitu d'imáxenes mentales, una fonte de pasiones que'l so conteníu escapaba a la consciencia.

En psicoanálisis, l'inconsciente ye'l conceutu clave de la teoría, yá que constitúi'l so principal oxetu d'estudiu, y designa nel sentíu tópicu un sistema y un llugar psíquicu desconocíu pa la conciencia ("la otra escena") y nel sentíu dinámicu al conxuntu de los conteníos reprimíos que son calteníos al marxe, estremaos de la conciencia, entá cuando ellos amuesen una permanente efeutividá psíquica ya intensa actividá al traviés de mecanismos y formaciones específiques.

Historia del términu[editar | editar la fonte]

Introducíu na llingua francesa hacia 1860 (cola significación de vida inconsciente) pol escritor suizu Henri Amiel (1821-1881), foi almitíu nel Dictionnaire de l'Académie française en 1878. Dende l'Antigüedá, la idea de la esistencia d'una actividá que nun fuera l'actividá de la conciencia siempres dio llugar a múltiples reflexones. Pero debióse-y a René Descartes (1596-1650) el principiu d'un dualismu cuerpu/mente que llevaba a faer de la conciencia (y del cogito) el llugar de la razón, opuestu al universu de la sinrazón. El pensamientu inconsciente apaeció entós adomáu, seya pa integralo a la razón, seya pa refugalo a la llocura.

A lo llargo del sieglu XIX, dende Wilhelm von Schelling (1775-1854) hasta Friedrich Nietzsche (1844-1900), pasando por Arthur Schopenhauer (1788-1860), la filosofía alemana adoptó una visión del inconsciente opuesta a la del racionalismu y ensin rellación direuta col puntu de vista terapéuticu de la psiquiatría dinámica. Sorrayó'l llau nocherniegu de l'alma humana y trató de faer remanecer la cara tenebrosa d'una psique soterrada nes fondures del ser. Sobre esti horizonte esplegar los trabayos de la psicoloxía esperimental, la medicina y la fisioloxía: pensamos en Johann Friedrich Herbart, Hermann von Helmholtz, Gustav Fechner, Wilhelm Wundt (1832-1920) ya inclusive Carl Gustav Carus (1789-1869).

Procesos inconscientes y la mente inconsciente[editar | editar la fonte]

Delles investigaciones neurocientífiques sofiten la esistencia de la mente inconsciente.[1] Por casu, investigadores del Centru Médicu de la Universidá de Columbia, atoparon qu'imaxes fugaces de rostro -imagen espeluznantes qu'apaecen y sumen tan rápido qu'escapen a la conciencia consciente- producen ansiedá inconsciente, que puede ser detectada nel celebru coles más recién máquines de neuroimagen.[2] La mente consciente ye polo tanto cientos de milisegundos más lenta que procesos inconscientes.

Pa entender esti tipu d'investigación, una distinción tien que ser fecha ente procesos inconscientes y la mente inconsciente (los neurocientistas suelen esaminar más los primeres). La mente inconsciente y los sos conteníos psicoanalíticos supuestos[3][4][5][6][7][8] tamién difieren de la inconsciencia, el coma, y l'estáu mínimu de conciencia. La diferencia nel usu de los términos puede ser esplicada, hasta ciertu grau, poles distintes hipótesis sobre'l suxetu. Una conxetura tal ye la teoría psicoanalítica.[9]

Psicoanálisis[editar | editar la fonte]

L'inconsciente na obra de Sigmund Freud[editar | editar la fonte]

La historiografía esperta, dende Lancelot Whyte hasta Henri Ellenberger, demostró que Freud nun foi'l primer pensador qu'utilizó'l términu inconsciente pa designar un conceutu de la so teoría. Sicasí, foi él quien terminó per convertir lo n'unu fundamental pa la so disciplina, asignándo-y una significación bien distinta de la que-y atribuyíen los sos predecesores.

Al combinar tradiciones de la psiquiatría dinámica y la filosofía alemana, Freud ellaboró una concepción inédita del inconsciente. Realizó en primer llugar una síntesis de les enseñances de Jean-Martin Charcot, Hippolyte Bernheim y Josef Breuer, que lo llevó escontra'l psicoanálisis y, nun segundu momentu, apurrió un andamiaxe teóricu al funcionamientu del inconsciente a partir de la interpretación de los suaños.

N'efeutu, para Sigmund Freud l'inconsciente yá nun ye una "supraconsciencia" o un "subconsciente", asitiáu sobre o más allá de la consciencia; conviértese realmente nuna instancia a la cual la conciencia nun tien accesu, pero que se-y revela nuna serie de formaciones como los sueño, los lapsus, los chistes, los xuegos de pallabres, los actos fallíos y nos síntomas. L'inconsciente, según Freud, tien la particularidá de ser al empar internu al suxetu (y a la so consciencia) y esterior a toa forma de dominiu pol pensamientu consciente.

Partiendo del conceutu d'inconsciente de la filosofía alemana de principios del sieglu XIX y que'l científicu Eduard von Hartmann recapitulara na so obra Filosofía del inconsciente, apaecía en 1868, Freud define l'inconsciente d'una manera dafechu orixinal que yá nun ye a cencielles lo opuesto al consciente: L'inconsciente freudianu ye una noción tópica y dinámica; ye un sistema psíquicu que tien conteníos y que tien mecanismos que pueden describise como específicamente inconscientes; ye un sistema que se rixe por lleis y tien una economía d'enerxía que-y son propies.

La observación de la vida normal de vixilia paecía validar esa concepción clásica del inconsciente. Pero l'analís de les formaciones sicopatolóxiques de la vida cotidiana y del suañu fixera apaecer al inconsciente como "una función de dos sistemes bien distintos". D'equí p'arriba, xunto al consciente había que concebir dos tipos d'inconsciente, dambos inconscientes nel sentíu descriptivu, pero bien distintos tocantes a la so dinámica y al aportar de los sos conteníos: los del inconsciente puramente dichu nun podíen llegar nunca a la conciencia, ente que los conteníos del otru, denomináu por tal razón preconsciente, algamaben la conciencia en ciertes condiciones, sobremanera dempués de pasar el control d'una forma de censura.

Dientro de la primer teoría de Freud alrodiu de la constitución del aparatu psíquicu, que tamién se suel denominar "la primera tópica freudiana", l'inconsciente designa unu de los trés sistemes psíquicos que conformen el siquismu (los otros dos son el consciente y el pre-consciente). El sistema inconsciente ta constituyíu en gran parte (pero non solamente) por conteníos reprimíos a los que se-yos torgó l'accesu a la conciencia, xustamente por obra del mecanismu de la represión. El conteníu del inconsciente son los "representantes psíquicos" de les pulsiones. Estos representantes, al tar investidos con enerxía pulsional, busquen permanentemente abrir pasu escontra la consciencia, no que se denomina torna de reprimir. La única manera en que llogren aportar al sistema preconsciente y a la consciencia ye al traviés de formaciones de compromisu, procurando'l máximu de prestu pulsional, pero llogrando burllar la censura.

Evidentemente, l'inconsciente namái puede conocese cuando yá nun ye inconsciente. Lo que podemos llegar a saber del inconsciente ye lo que yá hai "esperimentáu una transposición o traducción a lo consciente". El psicoanálisis consistiría según Freud xustamente neso: "El trabayu psicoanalíticu bríndanos tolos díes la esperiencia de qu'esa traducción ye posible. Pa ello ríquese que l'analizáu venza ciertes resistencies, les mesmes que nel so momentu convirtieron a eso en reprimíu por refugu de lo consciente".[10]

A partir de la segunda tópica freudiana, vale dicir, del momentu en que Freud define les instancies psíquiques ello, yo y superyó y por cuenta de que les tópiques se superponen parcialmente, esto ye, yá que nun esiste una correspondencia unívoca ente estes instancies psíquiques y los trés sistemes definíos na primera tópica (porque hai partes del yo y del superyó que son igualmente inconscientes que'l ello) "inconsciente" pasa a tener una función más bien calificadora, axetiva.

Ye en 1920 cuando Freud fai un viraje na so teoría, más precisamente, col so testu tituláu Más allá del principiu de prestar. En dichu testu Freud afonda nos desarrollos metapsicológicos que yá asomara en delles obres anteriores, y da un sentíu filoxenéticu a les oposiciones consciencia-inconsciente, yo-instinto, principiu del prestar y principiu de realidá. Les pulsiones empobinaes nel suxetu al llogru de prestar o evitación del dolor, que Freud identificara dende los entamos del Psicoanálisis, adquieren un sentíu distintu a partir de la verificación de la so convivencia funcional con pulsiones radicalmente opuestes, esto ye, destructives y autodestructivas. Los impulsos sexuales son espuestos nesa dualidá constitutiva de fuercies empobinaes pol principiu del prestar coles mesmes que fuercies contraries a la sobrevivencia. El yo, empuestu pol principiu de realidá, a la lluz de lo que Freud llapada ananké (escasez), ye definíu como la formación d'un siquismu cimeru resultante y comprometíu cola reformulación y esviación de les demandes instintives escontra formes menos peligroses o destructives, por aciu dos procesos básicos: la represión y la sublimación. La represión de los instintos pasa, por tanto, a ser la condición necesaria (o históricamente adoptada, como va señalar H. Marcuse nel so Eros y civilización) pa la sobrevivencia de la especie, en virtú d'esa dualidá creación-destrucción a la que Freud va denominar Eros y Tánatos, y que constituyiría'l ciclu xeneral de la vida y de la esistencia de toles coses. Esta metapsicología va ser retomada y afinada hasta delinear con bastante precisión les exes d'una teoría antropolóxica, na so posterior obra El malestar na cultura.

Per otru llau, la guerra apocayá desamarrada abre la entruga sobre una fenomenoloxía particular: les neurosis de guerra. El fechu que-y llama l'atención a Freud ye qu'aquellos que tuvieron en situaciones traumátiques, tales como tar nel frente de batalla, suañen reiteradamente cola situación traumática, ye dicir qu'una y otra vez se representa nos suaños la vivencia traumática. Freud pregúntase cómo puede articulase esti fenómenu cola tesis por él plantegada de que'l suañu ye un cumplimientu de deséu. A esti altor de la so teoría Freud yá tien definíu'l conceutu de fixación de la pulsión. Hai daqué propiu de la pulsión que ye traumáticu. Esto facer# posible pensar un inconsciente non tou reprimíu, solo réstalu conceptualizar el cambéu de meta, ye dicir el displacer como meta. Cuestión que teoriza en 1923 nel so testu El problema económicu del masoquismu.

Lo inconsciente coleutivu en Carl Gustav Jung[editar | editar la fonte]

Ye precisamente la conceptualización de la teoría del inconsciente, ente otres razones de índole teóricu y personal, la que va xenerar la separación ente Freud y Jung. Va Ser esti postreru'l que replantegue y amplíe el calter personal del inconsciente freudianu, estendiéndolo «ad infinitum» a un inconsciente coleutivu que'l so conteníu primordial van ser los arquetipos. D'esta miente, y siempres dende'l marcu teóricu de la psicoloxía analítica del autor suizu, l'inconsciente va quedar estratificado en dos niveles:

  1. La mesma denominación del inconsciente de Freud, al que va llamar inconsciente personal, aceptando y estremando asina la postulación freudiana, y onde los conteníos centrales o constelaciones del inconsciente van ser estremaos sol términu de complexos, morando un arquetipu nel nucleu de cada unu d'ellos.
  2. El mesmu inconsciente coleutivu, sede de y constituyíu polos arquetipos.

L'inconsciente en Jacques Lacan[editar | editar la fonte]

Nel Seminariu XI menta Lacan: "L'inconsciente ye la suma de los efeutos de la pallabra nun suxetu; ye a esi nivel que'l suxetu constitúyese como efeutu del significante". L'inconsciente ta estructurado como un llinguaxe. So la so propia lóxica distinta a la racional y cognitiva, produciendo efeutos na vida cotidiana.[11] L'inconsciente nun ye irracional, tien una lóxica qu'entama'l discursu y a les sos formaciones, actos fallíos, suaños y síntomes.

Mente inconsciente en psicoloxía cognitiva contemporánea[editar | editar la fonte]

Investigación[editar | editar la fonte]

Hai un estensu cuerpu de concluyente investigación y conocencia na psicoloxía cognitiva contemporánea, dedicáu a l'actividá mental que nun ta mediada por tomar de conciencia.

La mayoría d'esa investigación (cognitiva) sobre procesos inconscientes llevóse a cabu na tradición académica yá establecida del paradigma del procesamientu de la información. Ye opuesta a la tradición psicoanalítica, que ta dirixida por conceutos teóricos relativamente especulativos (por ser difíciles de verificar empíricamente) como'l complexu d'Edipo o'l complexu d'Electra, la tradición cognitiva n'investigación de los procesos inconscientes ta basada en relativamente poques camientos teóricos y ta bien empíricamente empobinada (p.e., ta basada en datos).

La investigación cognitiva reveló que automáticamente, y fora de tomar de conciencia, los individuos rexistren y adquieren más información que la que pueden esperimentar al traviés de los sos pensamientos conscientes (vease Augusto, 2010, pa una encuesta comprensiva recién).[12]

Procesamientu inconsciente de la información sobre frecuencia[editar | editar la fonte]

Por casu, una llinia d'investigación estensa conducida por Hasher y Zacks[13] demostró qu'individuos rexistren información alrodiu de la frecuencia d'eventos automáticamente (p.e., fora de tomar de conciencia y ensin captar fontes de procesamientu d'información conscientes). Ye más, los perceptores facer inintencionalmente, realmente "automáticamente", ensin importar les instrucciones que recibieron, y ensin importar los oxetivos de procesamientu d'información que tengan. Interesantemente, l'habilidá d'inconcientemente y con relativa exactitú cuntar la frecuencia d'eventos paez tener poca o nenguna rellación cola edá del individuu,[14] educación, intelixencia, o personalidá, polo tanto puede representar unu de los bloques fundamentales d'orientación humana nel mediu ambiente y posiblemente l'adquisición de conocencia procedural y esperiencia, polo xeneral.

Gramátiques artificiales[editar | editar la fonte]

Otra llinia d'investigación temprana sobre procesos inconscientes foi empecipiada por Arthur Reber, usando la llamada metodoloxía "gramática artificial". Esa investigación reveló qu'individuos espuestos a pallabres nueves creaes por complexos sets de regles "gramátiques" artificiales y sintétiques (p.e., GKHAN, KHABT...), rápido desenvolvieron una especie de "sentimientu" por esa gramática y subsecuente conocencia de trabayu sobre esa gramática, como foi demostráu pola so habilidá pa estremar ente nueves pallabres gramáticamente "correutes" (p.e., consistente coles regles) y "incorreutes" (inconsistentes). Ineteresantemente, esa habilidá nun paez ser mediada, o siquier acompañada pol conocencia declarativo de les regles (p.e., l'habilidá p'articular como estremen ente les pallabres correutes ya incorreutes).

Alquisición inconsciente de conocencia procedural[editar | editar la fonte]

Lo esencial d'estos descubrimientos tempranos (de los 70s) foi significativamente estendíu nos 80s y los 90s por investigación socesiva, demostrando que fora de la toma de conciencia los individuos non solo adquieren información sobre frecuencies (p.e., "escurrimientos" de traces o eventos) pero tamién de co-escurrimientos (p.e., correlaciones o, téunicamente falando, covariaciones) ente traces o eventos. Investigación estensiva sobre alquisiciones non conscientes d'información sobre covariaciones foi conducida por Pawel Lewicki, siguíu por investigación de D. L. Schachter (quien ye conocíu por introducir el conceutu de memoria implícita), L. R. Squire, y otros.

Na fase d'aprendizaxe d'un estudiu típicu, participantes fueron espuestos a una corriente d'estímulos ( eventos, como cadenes de lletres, díxitos, semeyes, o descripciones de persones estímulo) conteniendo una consistente pero non saliente (oculta) covariación ente traces o eventos. Por casu, cada persona estímulu presentada como "xusta" tamién tendría una cara llixeramente elongada. Resultó qu'inclusive si les covariaciones manipoliaes yeren non salientes y inaccesibles a tomar de conciencia de los suxetos, los suxetos perceptores inda adqueríen una conocencia de trabayu non consciente alrodiu d'eses covariaciones. Por casu, si na fase de prueba del estudiu, a los participantes pídese-yos faer xuicios intuitivos alrodiu de les personalidaes de les nueves persones-estímulu presentaes solamente en semeyes (ensin descripciones de personalidá), y xulgar la "xusticia" de los individuos, ellos tienden a siguir les regles non conscientemente adquiríes na fase d'aprendizaxe, y si personar estímulu tenía una cara llixeramente elongada, reportaben un sentimientu intuitivu de qu'esta persona yera "xusta". [ensin referencies]

L'adquisición non consciente d'información alrodiu de covariaciones paez ser unu de los fundamentales y omnipresentes procesos envueltos na adquisición de conocencia (habilidaes, esperiencia) o inclusive preferencies o disposiciones de personalidá, incluyendo desordes o síntomes de desordes.

Inconsciencia versus nun concencia[editar | editar la fonte]

Na tradición cognitiva, los procesos ensin mediar por toma de conciencia son referíos como "non conscientes". Esti términu, pon énfasis na naturaleza puramente descriptiva y empírica del fenómenu (una calificación d'a cencielles "nun ser consciente") na tradición de la investigación cognitiva.

Específicamente, el procesu ye non consciente cuando inclusive individuos altamente concentraos fallen en reportalo, y fundamentalmente poques camientos teóricos son feches sobre'l procesu.

Discutiniu[editar | editar la fonte]

Inda hai desalcuerdos fundamentales dientro de la psicoloxía alrodiu de la naturaleza de la mente inconsciente. Hai discutiniu alrodiu de la validez científica del conceutu del inconsciente, y si ye que l'inconsciente esiste foi apostáu.

Nes ciencies sociales, John Watson, consideráu'l primera conductista estadunidense, criticó la idea d'una "mente inconsciente", y concentróse en conductes observables en cuenta de na introspeición.

David Holmes[15] esaminó sesenta años d'investigación avera del conceutu Freudianu de "represión", y concluyó que nun hai evidencia positiva pa esti conceutu. Dada la falta d'evidencia pa munches hipótesis Freudianes, dellos investigadores científicos propunxeron la esistencia de mecanismos inconscientes que falten enforma de los Freudianos. Falen d'un "inconsciente cognitivu"(John Kihlstrom),[16][17] qu'executa procesos automáticos pero que nun tener los mecanismos complexos de represión y torna simbólica de lo reprimío.

Jean-Paul Sartre ufierta una crítica a la teoría del inconsciente de Freud en El ser y la nada, basáu nel supuestu de que la consciencia ye esencialmente autu-consciente. Sartre tamién argumenta que la teoría de represión de Freud ye internamente fallida, anque Thomas Baldwin escribe que'l so argumentu ta basáu nun tracamundiu de la teoría de Freud.[18]

Ludwig Wittgenstein y Jacques Bouveresse argumentaron que'l pensamientu Freudianu exhibe un tracamundiu sistemáticu ente razones y causes: los métodos de la interpretación pueden dar razones pa nuevos significaos, pero son inútiles p'atopar rellaciones causales (les cualos riquen investigación esperimental). Wittgenstein dio'l siguiente exemplu: (nes sos Conversaciones con Rush Rhees): si llanzamos oxetos sobre la mesa, y damos asociaciones llibres ya interpretaciones sobre esos oxetos, vamos atopar dalgún significáu pa cada oxetu y el so llugar, pero nun vamos atopar les causes.

Otru filósofu contemporaneu, John Searle, ufiertó una crítica sobre l'inconsciente Freudianu. Sostién que la mesma noción d'una coleición de "pensamientos" qu'esiste nuna rexón privilexada de la mente tal que sían "en principiu non accesibles" a la consciencia consciente, ye incoerente. Esto nun ye pa implicar que nun hai procesos "non conscientes" que formen la base de muncha de la vida consciente. Sicasí, Searle a cencielles propón qu'asitiar la esistencia de daqué que ye como un "pensamientu" en cada detalle sacante pol fechu de que naide puede tar consciente d'él (nun puede "pensar" nél) ye un conceutu incoerente. Falar de "daqué" como un "pensamientu" o implica que ta siendo pensáu por un pensador o que podría ser pensáu por un pensador. Procesos que nun tán causalmente rellacionaos col fenómenu llamáu pensamientu son más apropiadamente llamaos procesos non conscientes del celebru. Estes idees son aldericaes con mayor fondura nel so llibru El redescubrimientu de la mente.[19]

Otros críticos del inconsciente Freudianu son David Stannard,[20] Richard Webster,[21] y Ethan Watters y Richard Ofshe.[22]

Na psicoloxía cognitiva moderna, munchu investigadores buscaron desmontar la noción del inconsciente del so heriedu freudianu, y términos distintos como "implícitu" o "automáticu" son usaos. Estes tradiciones enfatizan a que grau los procesos cognitivos asoceden fora del lente de tomar de conciencia cognitiva, y amuesen que les coses de les que nun tomamos conciencia pueden de toes formes influyir otros procesos cognitivos al igual que la conducta.[23][24][25][26][27] Actives tradiciones d'investigación rellacionaes al inconsciente inclúin a la memoria implícita (vease primáu (psicoloxía), implicit attitudes), y adquisición non consciente de la conocencia (vease Lewicki, vease tamién la seición de perspeutiva cognitiva, más embaxo).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Miller, Laurence (1 d'avientu de 1986). «In search of the unconscious; evidence for some cornerstones of Freudian theory is coming from an unlikely source — basic neuroscience». Psychology Today. 
  2. En Medical News Today [1] April 17, 2007
  3. (1998) Viking: Unauthorized Freud: Doubters confront a legend.
  4. Kihlstrom JF (avientu de 1994). «Commentary: psychodynamics and social cognition—notes on the fusion of psychoanalysis and psychology». J Pers 62 (4):  páxs. 681–96. doi:10.1111/j.1467-6494.1994.tb00314.x. PMID 7861308. 
  5. (1999) Guilford: Handbook of personality.
  6. (1996) MIT Press: Freud evaluated: The completed arc. ISBN 0-444-88717-2.
  7. (1998) Knopf: Freud: Conflict and culture. ISBN 0-679-45116-1.
  8. Westen, D. (1998). «The scientific legacy of Sigmund Freud: Toward a psychodynamically informed psychological science». Psychological Bulletin 124 (3):  páxs. 333–371. doi:10.1037/0033-2909.124.3.333. 
  9. Kihlstrom JF Is Freud Still Alive? Non, Not Really Retrieved from [2] Abril 17, 2007 Fragmentu: Nenguna evidencia empírica sofita nenguna proposición de la teoría psicoanalítica, como la idea de que'l desenvolvimientu da en traviés de les etapes oral, añal, fálica y xenital, o que los neños pequeños deseyen a les sos madres y odien y tarrezan a los sos padres. Nenguna evidencia empírica indica que'l psicoanálisis ye más efeutivu, o más eficiente, qu'otres formes de sicoterapia, como la desensibilización sistemática o entrenamientu d'asertividad. Nenguna evidencia empírica indica que los mecanismos polos cualos el psicoanálisis algama los sos efeutos, tal como son, son los específicamente predicaos pola teoría, como la tresferencia y la catarsis.
  10. Freud, Sigmund, Lo Inconsciente n'Obres Completes, Vol. XIV, Amorrotu, B.Aires, 9ª. Edición 1996, páx. 161, ISBN 950-518-590-1 (Títulu orixinal: Das Unbewusste, 1915)
  11. «cuatro-conceutos-fundamentales.pdf Seminariu 11. Los cuatro conceutos fundamentales del psicoanálisis». Consultáu'l 24 de setiembre de 2015.
  12. Augusto, L.M. (2010). «Unconscious knowledge: A survey». Advances in Cognitive Psychology 6:  páxs. 116–141. doi:10.2478/v10053-008-0081-5. http://www.ac-psych.org/?id=2&rok=2010. 
  13. Hasher L, Zacks RT (avientu de 1984). «Automatic processing of fundamental information: the case of frequency of occurrence». Am Psychol 39 (12):  páxs. 1372–88. doi:10.1037/0003-066X.39.12.1372. PMID 6395744. 
  14. Connolly, Deborah Ann (1993). A developmental evaluation of frequency information in lists, scripts, and stories (M.A. thesis) Wilfrid Laurier University
  15. List of his publications at [3] retrieved April 18, 2007
  16. Kihlstrom, J.F. (2002). "The unconscious". In Ramachandran, V.S.. Encyclopedia of the Human Brain. 4. San Diego CA: Academic. páxs. 635–646.
  17. Kihlstrom, J.F.; Beer, J.S.; Klein, S.B. (2002). "Self and identity as memory". In Leary, M.R.; Tangney, J.. Handbook of self and identity. New York: Guilford Press. páxs. 68–90.
  18. Thomas Baldwin (1995). Ted Honderich. ed. The Oxford Companion to Philosophy. Oxford: Oxford University Press. p. 792. ISBN 0-19-866132-0.
  19. Searle, John. The Rediscovery of the Mind. MIT Press, 1994, páxs. 151-173
  20. See "The Problem of Logic", Chapter 3 of Shrinking History: On Freud and the Failure of Psychohistory, published by Oxford University Press, 1980
  21. See "Exploring the Unconscious: Self-Analysis and Oedipus", Chapter 11 of Why Freud Was Wrong: Ensin, Science and Psychoanalysis, published by The Orwell Press, 2005
  22. See "A Profession in Crisis", Chapter 1 of Therapy's Delusions: The Myth of the Unconscious and the Exploitation of Today's Walking Worried, published by Scribner, 1999
  23. Greenwald AG, Draine SC, Abrams RL (setiembre de 1996). «Three cognitive markers of unconscious semantic activation». Science 273 (5282):  páxs. 1699–702. doi:10.1126/science.273.5282.1699. PMID 8781230. http://www.sciencemag.org/content/273/5282/1699.long. 
  24. Gaillard R, Del Cul A, Naccache L, Vinckier F, Cohen L, Dehaene S (mayu de 2006). «Nonconscious semantic processing of emotional words modulates conscious access». Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 103 (19):  páxs. 7524–9. doi:10.1073/pnas.0600584103. PMID 16648261. PMC 1464371. http://www.pnas.org/content/102/21/7713.long. 
  25. Kiefer M, Brendel D (febreru de 2006). «Attentional modulation of unconscious "automatic" processes: evidence from event-related potentials in a masked priming paradigm». J Cogn Neurosci 18 (2):  páxs. 184–98. doi:10.1162/089892906775783688. PMID 16494680. http://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/089892906775783688. 
  26. Naccache L, Gaillard R, Adam C, et al. (mayu de 2005). «A direct intracranial record of emotions evoked by subliminal words». Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 102 (21):  páxs. 7713–7. doi:10.1073/pnas.0500542102. PMID 15897465. PMC 1140423. http://www.pnas.org/cgi/pmidlookup?view=long&pmid=15897465. 
  27. Smith, Y.R.; DeCoster, J. (2000). «Dual-Process Models in Social and Cognitive Psychology: Conceptual Integration and Links to Underlying Memory Systems». Personality and Social Psychology Review 4 (2):  páxs. 108–131. doi:10.1207/S15327957PSPR0402_01. 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Crews, Frederick. (1998). Unauthorized Freud: Doubters confront a legend. New York: Viking.
  • Kihlstrom, J.F. (1999). «The psychological unconscious», Pervin, L.R.; John, O.: Handbook of personality, segunda, New York: Guilford.
  • Laplanche, Jean & Pontalis, Jean-Bertrand (1996). Diccionariu de psicoanálisis. Traducción Fernando Gimeno Cervantes. Barcelona: Editorial Paidós. ISBN 84-493-0255-2/ ISBN 84-493-0256-0.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Documentales[editar | editar la fonte]