Imperiu durrani

De Wikipedia
Kanatu de Bukhará
Imperiu durrani
(de 1747 a 1826)
estáu desapaecíu
Alministración
Nome oficial د درانیانو واکمني (ps)
Capital Kandahar (de 1747 a 1776)
Kabul (de 1776 a 1823)
valor desconocíu (de 1823 a 1839)
Kabul (de 1839 a 1842)
Forma de gobiernu Monarquía absoluta
Monarquía
Llingües oficiales persa
paxtu
Relixón oficial islam
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

Conozse como Imperiu durrani o Imperiu afganistanu[1][2] (oficialmente Reinu d'Afganistán)[3] a un estáu monárquicu rexíu pola dinastía d'Ahmed Sah Abdali y los sos descendientes dende 1747 hasta 1823.[4] Esta familia pertenecía a los Sadozai de la tribu de los Abdali o Durrani, siendo los segundos gobernantes paxtos del Kandahar, Afganistán. Esti imperiu incluyía los modernos Afganistán, Paquistán y parte del este d'Irán y del oeste de la India.

Foi sol lideralgu de Ahmad Sah que la nación afganistana empezó a tomar forma tres sieglos de fragmentación y esplotación. Inclusive antes de la muerte de Nadir Sah de Persia, les tribus afganistanes tuvieren creciendo y volviéndose más fuertes, empezando a aprovechase del poder menguante de los sos distantes gobernantes.

Ahmed Sah Durrani (1747-1772)[editar | editar la fonte]

Ahmad Sah Durrani.

El gobiernu de Nadir Sah terminó en xunu de 1747, añu en que foi asesináu. El magnicidiu pudo ser entamáu pol so sobrín Ali Qoli, anque nun hai abonda evidencia que sofite esta teoría, pero tantu si esto ye ciertu como non, lo que se sabe ye que los xefes afganistanos axuntáronse daqué más tarde esi mesmu añu cerca de Kandahar, onde llevaron a cabu una Loya yirga pa escoyer un nuevu xefe pa les tribus abdalíes. Ahmad Durrani foi escoyíu Xa pa liderar, a pesar de ser más nuevu qu'otros aspirantes. Ahmad tenía dellos factores primordiales al so favor:

  • Yera un descendiente direutu de Sado, fundador del clan de los sadozai, la tribu más prominente ente los pueblos paxtos d'aquel tiempu.
  • Yera indiscutiblemente un líder carismáticu y un esperimentáu guerreru que tenía a la so disposición una fuercia entrenada y móvil de dellos miles d'homes a caballu.
  • Tenía una parte substancial de l'ayalga de Nadir Sah.

Unu de los primeros actos de Ahmad Sah como xefe foi adoptar el títulu Durr-i-Durrani (“perlla de perlles” o “perlla de la edá”). El nome pudo surdir, como dalgunos alieguen, d'un suañu que tuvo Ahmad Sah, o como afirmen otros, de los pendientes de perlla usaos pola guardia real de Nadir Sah. Los paxtos abdalíes fueron conocíos dempués de la eleición col nome de Durrani.

Primeres victories[editar | editar la fonte]

Ahmad Sah empezó'l so gobiernu conquistando Ġaznī de manes de los ghilzais, y arrampuñando Kabul al gobiernu llocal. En 1749, l'emperador mogol foi inducíu a vence-y les rexones de Sind, Panyab y la ribera occidental del ríu Indo pa salvar la so capital, Delhi, d'un ataque afganistanu. Ganando una gran territoriu al este ensin llucha, Ahmad Sah dirixir al oeste pa tomar la rexón d'Herāt, gobernada pol nietu de Nadir Sah, el sah Rukh. Herāt cayó en manes de Ahmad tres un añu de sitiu y un sangrientu conflictu, al igual de Mashhad (nel actual Irán). Dempués unvió al exércitu pa someter les árees del norte de los montes del Hindu Kush. El poderosu exércitu de Ahmad apoderó les tribus de turcomanos, ubekos, taxiquistaninos y hazaras qu'habitaben el norte d'Afganistán. Invadió hasta cuatro veces l'Imperiu mogol, consolidando'l so control sobre'l Panyab y la rexón de Caxmir. A principios de 1757 escaló Delhi, pero dexó que la dinastía mogol caltuviera un control nominal mientres reconociera la soberanía de Ahmad Sah sobre Panyab, Sind, y Caxmir. Ahmad dexó al so segundu fíu, Timur, pa salvaguardar los sos intereses y tornó a Afganistán.

Batalla de Pânipat[editar | editar la fonte]

El poder del Imperiu mogol sobre'l norte de la India empezó a tornar dende'l reináu d'Aurangzeb, que morrió en 1707; los marathas, quien yá controlaben gran parte de la India occidental y central dende la so capital en Puni, primíen p'ampliar l'área sol so control. Dempués de que Ahmad Sah escalara la capital mogola y retirárase col botín, los marathas enllenaron el vacíu de poder, ente que nel Panyab, los sijs remanecíen como una potente fuercia. De regresu en Kandahar en 1757, Ahmad viose forzáu a volver a la India pa faer frente a los terribles ataques de la Confederación Maratha, que espulsara a Timur de la India.

Ahmad Sah declaró una Yihad (guerra santa islámica) contra los marathas. Los guerreros de delles tribus paxtes, lo mesmo que de otres tribus tales como los beluchis, los taxiquistaninos, y los musulmanes de la India, contestaron a la so llamada.

Les primeres escaramuzas terminaron cola victoria de los afganistanos, y en 1759 Ahamd y el so exércitu habíen alcanzáu Lahore y taben preparaos pa enfrentase a los marathas. En 1760 los marathas yá axuntaren un gran exércitu, que probablemente entepasaba en númberu a les fuercies de Ahmad Sah. Una vegada más Pânipat convertir nel escenariu d'una confrontación ente dos competidores qu'engardíen pol control del norte de la India; la tercer batalla de Pânipat (xineru de 1761), llibrada ente los exércitos musulmán ya hindú, qu'algamaben la cifra de más de 100.000 soldaos cada unu, foi llibrada a lo llargo d'un frente de dolce quilómetros. A pesar de la decisiva derrota de los marathas, lo que pudo ser un control pacíficu de Ahmad Sah sobre los sos dominios foi atayáu por otros desafíos.

Cayente[editar | editar la fonte]

El Templu d'Oru, en Amritsar.

La victoria consiguida en Pânipat foi'l puntu de poder más altu de Ahamd Sah y de los afganistanos: el so Imperiu durrani yera unu de los imperios islámicos más grandes del mundu d'aquel tiempu. Sicasí, antes de la so muerte l'imperiu empezó a esbaratase. A finales de 1761, los sijs recuperaren poder y tomáu el control de gran parte del Panyab, en 1762, Ahmad Sah crució Afganistán per sesta vegada p'apoderalos. Asaltó Lahore y dempués de tomar la ciudá santa d'Amritsar, masacró a mamplén d'habitantes sijs, destruyendo los sos templos y profanando los sos llugares santos con sangre de vaca. Dos años dempués los sijs remontáronse otra vegada. Ahmad Sah intentó delles vegaes más apoderalos permanentemente, pero falló. A la so muerte perdiera tou control sobre'l Panyab, que pasó a manes de los sijs, que caltuvieron el dominiu de la zona hasta la so derrota frente a los británicos mientres la primer guerra anglu-Sij, en 1846.

Ahmad Sah tamién fixo frente a otres rebeliones nel norte, y apautó col emir uzbecu de Bujará que'l ríu Amu Daria convertir na frontera ente les sos tierres.

En 1772 Ahmad Sah retirar al so llar nos montes del este de Kandahar, onde morrió. Trunfara nel so intentu de permediar les aliances y les hostilidaes tribales, y en torgar rebeliones. Ganó la reconocencia como Ahmad Sah Baba, Padre d'Afganistán.

Forxa d'una nación[editar | editar la fonte]

Na dómina de Ahmad Sah, los paxtos incluyíen munchos grupos que los sos oríxenes yeren escuros; créese que dalgunos baxaben d'antigües tribus aries, pero otros, tales como los ghilzais, pudieron entemecese con turcos, ente que grupos como los durrani asimilárense abondo a los perses por cuenta de los sos contactos colos taxiquistaninos. Toos teníen de mancomún la so llingua paxta y la creencia n'ancestros comunes, que los xunía n'ocasiones. Al este, los waziris y los sos parientes cercanos, los mahsudes, vivieren nes faldes de los montes de Sulaiman dende'l sieglu XIV. A finales del sieglu XVI, cuando asocedieron les últimes invasiones turcu-mongoles, tribus tales como los shinwaris, yusufzais y mohmandas treslladárense dende'l valle del ríu Kabul a les planicies del oeste, norte y nordeste de Peshawar y los afridis estableciérense nes llombes y montes al sur del Pasu Khyber, que güei día coneuta Paquistán con Afganistán. A finales del sieglu XVIII, los durranis ocuparen la rexón al oeste y al norte de Kandahar y llegaren hasta Quetta, en Baluchistán.

Llinaxe sadozai[editar | editar la fonte]

Los socesores de Ahmad Sah gobernaron tan ineptamente y crearon tal malestar que nel plazu de cincuenta años l'Imperiu durrani llegó a la so final y Afganistán cayó nuna guerra civil. Mientres esi mediu sieglu, Afganistán perdió gran parte del territoriu conquistáu por Ahmad Sah. En 1818 los gobernantes sadozai qu'asocedieron a Ahmad controlaben pocu más que Kabul y el territoriu circundante nun radiu de 160 quilómetros, y non yá perdieron los territorios periféricos, sinón que tamién ayenaron otres tribus y llinaxes contra los paxtos durrani.

Timur Sah (1772-1793)[editar | editar la fonte]

A Ahmad asocedió-y el so fíu Timur, quien fuera encargáu d'alministrar les conquistes del so padre nel norte d'India y foi espulsáu polos marathas. Dempués de la muerte de Ahmad Sah, los xefes durrani aceptaron el so accesu al poder, pero la mayor parte del so reináu escurrió metanes una guerra civil y una rebelión constante. Timur Sah demostró ser un gobernante ineficaz, mientres que'l so reináu l'Imperiu durrani empezó a desmoronarse, ya inclusive se vio forzáu a treslladar la capital dende Kandahar a Kabul por cuenta de la insurrección. Tuvo venticuatro fíos, dellos de los cualos convirtiéronse en gobernantes de los territorios durrani, y morrió en 1793, siendo asocedíu pol so quintu fíu, Zaman.

Zaman Sah (1793-1801)[editar | editar la fonte]

Asamblea de notables afganistanos.

Dempués de la muerte de Timur Sah, trés de los sos fíos, los gobernadores de Kandahar, Herāt y Kabul, enfrentar pola socesión. Zaman, gobernador de Kabul, venció na disputa gracies a controlar la capital, y convirtióse en sah a la edá de ventitrés años. Munchos de los sos hermanascos fueron encarcelaos a la so llegada a la capital, irónicamente col propósitu d'asistir a una asamblea pa escoyer un nuevu sah. Los enfrentamientos ente los descendientes de Timur que ximelgaron Afganistán, tamién apurrieron la sida pa la intervención de fuercies estranxeres.

Los esfuercios de los herederos sadozai de Timur pa imponer una verdadera monarquía a les airaes tribus paxtes, y los sos esfuercios de gobernar absolutamente y ensin el conseyu d'otros líderes tribales fueron un fracasu. Los sijs fueron particularmente problemáticos y dempués de dellos intentos fracasaos pa sometelos, Zaman Sah cometió la equivocación de designar a un poderosu y mozu xefe sij, Ranjit Singh, como'l so gobernador nel Panyab. Esti guerreru convirtióse más tarde nun implacable enemigu de los reis paxtos d'Afganistán.

La cayida de Zaman foi desencadenada poles sos tentatives de consolidar el poder. Anque consiguió'l tronu gracies al sofitu del xefe de los barakzais, llueu empezó a destituyir a líderes barakzai de puestos de poder y a reemplazalos con homes del so propiu llinaxe, los sadozai. Esti trastornó el delicáu equilibriu de la política tribal durrani que Ahmad Sah estableciera, y afaló a Painda Jan y otros xefes durrani a entamar la cayida del sah. Afayada la conxura, Painda Jan y los xefes de los clanes durrani, nurzai y alizai fueron executaos, al igual que'l xefe del clan de los qizilbash. El fíu del Jan fuxó a Irán y prometió l'ayuda substancial de los sos siguidores baraksai a un rival de Zaman, el so hermanu mayor Mahmud. Los clanes de los xefes que Zaman executara tomaron Kandahar ensin derramamiento de sangre.

Primer reináu de Mahmud Sah (1801-1803)[editar | editar la fonte]

El derrocamientu de Zaman Sah en 1801 nun foi'l final de la guerra civil n'Afganistán, sinón el principiu d'otra de mayor violencia. El primer reináu de Mahmud Sah duró solamente dos años primero que Shuja lo substituyera.

Shuja Sah (1803-1809)[editar | editar la fonte]

Shuja Sah.

Shuja yera otru de los fíos de Timur Sah, que gobernó solamente seis años. El 7 de xunu de 1809, Shuja robló un tratáu colos británicos, qu'incluyía una clausa indicando qu'Afganistán s'opondría al pasu de tropes estranxeres al traviés de los sos territorios. Esti alcuerdu, el primer pactu afganistanu con una potencia europea, axustaba una aición conxunta en casu d'una agresión francu-persa contra dominios afganistanos o británicos. Namái delles selmanes dempués de roblar l'alcuerdu, Shuja Sah foi depuestu pol so predecesor, Mahmud. Muncho más alantre, los británicos lo reinstalaron, gobernando mientres 1839 y 1842. Dos de los sos fíos tamién gobernaron por un curtiu periodu en 1842.

Segundu reináu de Mahmud Sah (1809-1818)[editar | editar la fonte]

El segundu reináu de Mahmud Sah duró nueve años. Mahmud provocó'l distanciamientu de los barakzai, especialmente de Fateh Jan, el fíu de Painda Jan, quien foi deteníu y cegáu. L'hermanu menor de Fateh Jan, Dost Mohammad Jan, tomó vengación: Mahmud foi quitáu de toles sos posesiones sacante Herāt, el restu de los sos dominios fueron estremaos ente los hermanos de Fateh Jan, quedándose Dost Mohammad con Ghazni, al cual amestó en 1826 Kabul, la más rica de les provincies afganistanes.

Ali Sah (1818-1819)[editar | editar la fonte]

Image:Sher Ali Khan with Cd Charles Chamberlain and Sir Richard F. Pollock.jpg Ali yera otru fíu de Timur Sah. Llogró'l poder por un curtiu periodu, ayudáu polos británicu.

Ayub Sah (1819-1823)[editar | editar la fonte]

Ayub yera otru de los fíos de Timur Sah, y depunxo al so hermanascu Ali Sah. Ayub Sah foi depuestu y probablemente asesináu en 1823. Foi l'últimu Sah de la familia sadozai.

Fin de la hexemonía durrani[editar | editar la fonte]

A partir de 1818 y hasta la conquista de Kabul por Dost Mohammad en 1826, el caos reinó nos territorios del que fuera l'imperiu de Ahmad Sah Durrani, mientres dellos de los fíos de Painda Jan lluchaben ente sigo pa consiguir el poder. Afganistán dexó d'esistir como nación, desintegrándose mientres un curtiu periodu nun mosaicu de pequeños reinos.

Fuentes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Last Afghan empire». Louis Dupree, Nancy Hatch Dupree and others. Encyclopædia Britannica. Consultáu'l 25 d'agostu de 2010.
  2. «Afghanistan (Archived)». John Ford Shroder. University of Nebraska. Archiváu dende l'orixinal, el 31 d'ochobre de 2009. Consultáu'l 21 de marzu de 2010.
  3. History of Afghanistan, por Abdul Sabahuddin.
  4. Ente 1823 y 1826 el país atópase na anarquía hasta la so reorganización.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Saikal, Amin (2004). Modern Afghanistan: A History Of Struggle And Survival. I.B. Tauris. ISBN 1-85043-437-9.
  • Littlefield, David (1977). The Islamic Near East and North Africa. Libraries Unlimited Incorporated. ISBN 0-87287-159-2.
  • Passman Tate, George (2001). The Kingdom of Afghanistan. Asian Educational Services. ISBN 81-206-1586-7.
  • Gomà, Daniel (2011). Historia d'Afganistán: de los oríxenes del Estáu afganistanu a la cayida del réxime talibán. Publicaciones de la Universidá de Barcelona. ISBN 978-84-475-3484-5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]