Imperiu carolinxu

De Wikipedia
(Redirixío dende Imperiu Carolinxu)
Reinu de los francos
Ducáu de Brescia
Imperiu carolinxu
(de 768 a 887)
Andorra
Francia Media
Francia Oriental
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Aquisgrán
Metz
Forma de gobiernu Monarquía absoluta
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

L'Imperiu carolinxu[1] ye un términu historiográficu utilizáu pa referise al reinu francu qu'apoderó la dinastía carolinxa del sieglu VIII al sieglu IX n'Europa occidental. Esti periodu de la historia europea deriva de la política de los reis francos, Pipino el Curtiu y Carlomagno, que supunxo un intentu de recuperación de la cultura clásica nos ámbitos políticos, culturales y relixosos de la dómina medieval. La coronación de Carlomagno como emperador en Roma foi un fechu relevante ya importante como símbolu de restauración de facto del Imperiu romanu d'Occidente, qu'en realidá sirvió pa llexitimar el poder de la etnia xermánica qu'invadiera'l territoriu que d'antiguo correspondía a los romanos. Tres la so partición pol Tratáu de Verdún en 843, sería asocedíu un sieglu dempués pol Reinu de Francia na so parte oeste, y pol Sacru Imperiu Romanu Xermánicu nel este.

Nel so apoxéu, l'imperiu tenía una población de diez a venti millones de persones y una estensión de 1.112.000 km².[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Los carolinxos[editar | editar la fonte]

La dinastía deriva del matrimoniu de los fíos d'Arnulfo de Metz y Pipino el Viejo, dambos descritos por Fredegario como los señores más importantes de Austrasia. La familia consolidó la so poder dende'l segundu terciu del sieglu VII consiguiendo que l'oficiu de mayordomu de palaciu fuera hereditariu, y convirtiéndose asina nos verdaderos gobernantes de los francos; ente que los reis merovinxos quedaben amenorgaos a un papel nominal, ye por ello que se-yos denomina «reis folgazanes».

El mayordomu de palaciu de tolos reinos merovinxos, Pipino el Curtiu (fíu del mayordomu Carlos Martel y descendiente de Pipino el Viejo), llogró destronar al so rei merovinxu Childerico III en 751, y foi reconocíu rei de los francos con sofitu del papa Zacarías, y darréu unxíu como rei pol papa Esteban II en 754. Asina, anque Pipino foi rei electu, aseguró la so llexitimidá divina al traviés del papa.

N'efeutu, Pipino consolidó la so posición en 754 al cuayar una alianza col papa Esteban II, quien agasayó al rei de los francos una copia de la Donación de Constantino en París, y unxólu a él y a la so familia nuna maxestosa ceremonia en Saint-Denis, declarándolo patricius Romanorum («proteutor de los romanos»). L'añu siguiente, Pipino cumplió la promesa fecha al papa y recuperó l'exarcado de Rávena, apocayá perdíu ante los lombardos, apurriéndo-ylo al papa en llugar de devolve-y lo al emperador bizantín. Pipino apurrió tamién los territorios reconquistaos pela redolada de Roma, dando pie a la creación de los Estaos Pontificios na Donación de Pipino, que dexó na tumba de San Pedro. La reconstruyida monarquía franca apurriría una base de poder lleal (potestas) na creación d'un nuevu orde mundial, en que'l lideralgu relixosu-espiritual del papa amontó la so dosis de poder políticu-terrenal.

Carlomagno[editar | editar la fonte]

Pipino partió'l reinu a la so muerte nel añu 768, ente los sos fíos Carlos y Carlomán. De toes formes, Carlomán retirar a un monesteriu y morrió poco tiempu dempués, dexando al so hermanu como únicu rei. Este pasaría más tarde a ser conocíu como Carlomagno, en francés Charlemagne y n'alemán Karl der Großy. Yera un personaxe poderosu, intelixente y relativamente cultu, que se convertiría nuna lleenda pa la hestoria posterior tantu de Francia como d'Alemaña. Carlomagno restableció un equilibriu de poder ente l'emperador y el papa.

A partir del añu 772, Carlomagno entamó una llarga guerra na que conquistó y ganó a los saxones pa incorporar los sos territorios al Imperiu Franco (les últimes incursiones de Carlomagno sobre los territorios saxones ta datada en 804 polos Annales regni Francorum). Esta campaña sumar a la práutica de líderes cristianos non romanos que provocaben la conversión de los sos vecinos pola fuercia. Los misionarios católicos francos, xunto a otros d'Irlanda y de la Inglaterra anglosaxona, enfusaren en territoriu saxón dende mediaos del sieglu VIII, resultando nun aumentu de los enfrentamientos colos saxones, que s'aguantaben a los enfotos misionarios acompañaos d'incursiones militares. El principal oponente saxón de Carlomagno, Widukind, aceptó ser bautizáu nel 785, como parte d'unos alcuerdos de paz, pero otros líderes saxones siguieron cola llucha. Tres la so victoria nel 782 en Verden, Carlomagno ordenó la matanza masiva de miles de prisioneros saxones paganos. Tres dellos llevantamientos más, los saxones sufrieron la derrota definitiva nel 804. Esto espandió l'Imperiu Franco escontra l'este, hasta'l ríu Elba, daqué que l'Imperiu romanu solo intentó una vegada, y no que falló na batalla del Monte de Teutoburgu (añu 9 d. C.). Pa poder cristianizar con más efectividá a los saxones, Carlomagno fundó delles diócesis, ente les que se cunten les de Bremen, Münster, Paderborn y Osnabrück.

Coles mesmes (773-774), Carlomagno conquistó a los lombardos, incluyendo d'esta manera'l norte d'Italia na so esfera d'influencia. Anovó'l donativo al Vaticanu y la promesa al papáu de siguir la proteición per parte de los francos.

Nel 788, Tasilón III, duque de Baviera, remontar contra Carlomagno. N'entartallando la revuelta, este incorporó Baviera al so reinu. Amás d'espandir los horizontes de los sos dominios, amenorgó de manera drástica'l poder y la influyencia de los agilolfingos (la familia de Tasilón), otra de les families influyentes d'ente los francos y los sos potenciales rivales. Hasta'l 796, Carlomagno siguió espandiendo'l so reinu inda más escontra'l sureste, hasta l'actual Austria y a partes de Croacia.

Mapes estáticu y animáu de la espansión de los francos.
Ente 481 y 814
Ente 481 y 870

D'esta manera, Carlomagno creó un reinu qu'algamaba dende los Pirineos al suroeste, incluyendo de fechu una zona del norte de la península ibérica (Marca Hispánica tres 795), pasando por casi tola Francia moderna (sacante Bretaña, que nunca foi conquistada polos francos), y al este la mayor parte de l'actual Alemaña, incluyendo'l norte d'Italia y l'actual Austria. Na xerarquía de la Ilesia, los obispos y abás buscaben la proteición del palaciu del rei, fonte tantu de proteición como de seguridá. Carlomagno alzárase en líder de la cristiandá occidental, amás d'impulsar un «Renacimientu carolinxu» na cultural lliteraria, gracies al so sofitu a monesterios como centros d'enseñanza.

Carlomagno según una ilustración d'Alberto Durero (1511).

El día de Navidá de 800, el papa Lleón III coronó a Carlomagno como «Emperador que gobierna l'Imperiu romanu», en Roma, nuna ceremonia presentada como inesperada, yá que Carlomagno nun deseyaba atopase en delda col obispu de Roma, y al so fíu Carlos el Mozu como rei de los francos. Trátase d'unu más de los xestos llevaos a cabu pol papáu pa definir los papeles de auctoritas papal y potestas imperial; según pa considera-y como socesor de los emperadores romanos. Esto anició una serie de disputes colos bizantinos pol nome d'Imperiu romanu. Tres una primer protesta pola usurpación, en 812, l'emperador bizantín Miguel I Rangabé reconoció a Carlomagno como emperador (basileus), pero non como emperador de los romanos (Βασιλεύς των Ρωμαίων), títulu que s'acutar el bizantín como'l verdaderu socesor de los emperadores romanos. La coronación sirvió pa dar una llexitimidá permanente a la primacía carolinxa ente los francos.

Tres la muerte de Carlomagno el 28 de xineru de 814 n'Aquisgrán, foi soterráu nel so Capiya Palatina.

Carolinxos posteriores[editar | editar la fonte]

Carlomagno tuvo dellos fíos, pero solu unu sobrevivió-y. Foi Luis el Piadosu, quien asocedió al so padre al frente del imperiu unificáu. Pero'l fechu de qu'heredara'l puestu foi más un asuntu d'azar qu'intencional. Tres tres guerres civiles, Luis morrió en 840, y los sos trés fíos sobrevivientes decidieron partise'l territoriu nel tratáu de Verdún, en 843:

1. El fíu mayor , de Luis, Lotario I emperador dende l'añu 817, correspondió-y los francos centrales coles capitales imperiales Aquisgrán y Roma. De la mesma, los sos fíos estremaron esti imperiu en Lotaringia, Burgundia ya Italia (septentrional). Estes zones sumiríen más tarde, integrándose nel Imperiu xermánicu.

2. El segundu fíu de Luis, Luis el Xermánicu, pasó a ser rei de los francos del este. Esta zona sería l'orixe de lo que más tarde foi'l Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, que col tiempu aportó a, aproximao, l'actual Alemaña.

3. El so tercer fíu, Carlos el Calvo, pasó a ser rei de los francos del oeste, en disputa col so sobrín Pipino II d'Aquitania. La zona qu'ocupó aportaría a l'actual Francia.

El reinu de Carlomagno sobrevivió al so fundador y estendióse per gran parte de la Europa occidental, sicasí, los sos socesores amosáronse incapaces de caltenelo. El mapa amuesa los territorios del emperador Carlos III el Gordu nel añu 887.

Más tarde, por aciu el tratáu de Mersen (870) y Ribemont (880) realizóse una nueva división de los territorios, en desterciu de Lotaringia.

El 12 d'avientu de 884, tres una serie de fallecimientos, l'emperador Carlos III el Gordu axuntó la mayor parte del Imperiu carolinxu, solo Bosón de Provenza aguantaba como rei en Vienne.

A finales de 887, el so sobrín, Arnulfo de Carintia sublevóse y fíxose col títulu de rei de los francos del este (actual Alemaña). Carlos retiróse y morrió pocu dempués, el 13 de xineru de 888. Italia, y los dos Borgoñas tuvieron reis propios. Na Francia occidental, Odón, conde de París foi escoyíu rei y foi coronáu al mes siguiente, pero en Aquitania Ranulfo proclamóse rei. Diez años más tarde, los carolinxos recuperaron el poder en Francia, onde gobernaron hasta 987, añu de la muerte del últimu rei de la dinastía carolinxa Lluis V.

Causes de la disgregación del Imperiu carolinxu[editar | editar la fonte]

Carlomagno nun llogró dotar al so Imperiu d'una organización política que pudiera subsistir por sigo mesma a les amenaces que se cerníen sobre él. Tola organización del Imperiu folgaba sobre una condición necesaria: la fidelidá de los nobles al Emperador y Rei de los Francos y de los Lombardos. Tou ello nun contestu económico y social nel cual los condaos volvíense cada vez más autónomos: en principiu, como resultaba bien costosu caltener a un guerreru a caballu con tol so equipamientu, solo los grandes propietarios podíen dexá-ylo y los restantes homes llibres nun teníen otra alternativa qu'encamentase a un señor como vasallos. Hai que destacar que nun esistía un exércitu permanente nel Reinu de los Francos sinón que se realizaben lleves d'armes y cada guerreru tenía de fornise pola so cuenta. Vivir nuna sociedá rural que la so economía yera l'agricultura de subsistencia, les ciudaes taben despobladas y amenorgaes a la so mínima espresión y el comerciu había práuticamente sumíu. La burguesía entá nun surdiera como clase social y les provincies teníen que subsistir colos sos propios recursos.

Asina, ente l'Emperador y los homes llibres cada vegada cobró más fuercia la casta intermediaria de los nobles ante quien los sos vasallos teníen de responder. Yera solo cuestión de tiempu que nun Imperiu tan estensu nel cual les comunicaciones yeren tan escases y deficientes, los vasallos respondieren más ante'l so señores locales qu'ante l'Emperador.

Mientres Carlomagno vivió, el so estraordinariu prestíu, la so mano firme y la so ferrial voluntá, y los beneficios que reportaben a la nobleza les conquistes territoriales, fixeron que se-y obedeciera percima de la desintegración que taba n'acurres. Namái si'l so socesor fuera un rei colos talentos de Carlomagno tuviera l'Imperiu posibilidaes de sobrevivir. Pero'l so fíu Carlos, quien tenía un gran talentu militar y a quien Carlomagno confiara dalgunes de les sos misiones más difíciles, nun-y sobrevivió.

Yá en vida de Carlomagno produxérase un fechu que dexa deducir que daqué malu taba pasando cola fidelidá sobre la base de la cual taba alzáu la cadarma del Imperiu. Nel branu del añu 807, bien pocos de los señores y guerreros convocaos a l'asamblea añal presentáronse y, per primer vegada, l'asamblea nun pudo realizase. Foi un fechu ensin precedentes. Carlomagno interpretar como una rebelión a la so autoridá, unvió a los missidominicci a investigar cada condáu y castigó con edictos esa creciente deserción.

Muertu Carlomagno y dau el pocu talentu político del so fíu y socesor Luis el Piadosu, los fechos bastiáronse. Les guerres civiles ente'l monarca y los sos fíos acabaron col prestíu del Emperador. La fidelidá que solo se caltenía pola estraordinaria figura de Carlomagno sumió y l'Imperiu, yá mancáu de muerte, terminó de naufragar por cuenta de la exacerbación de los ataques de los nórdicos, dando pasu a la plena puxanza del Feudalismu.

L'Imperiu yera invidable daes les condiciones económiques, polítiques y sociales de la dómina y solo la fortísima personalidá y el talentu de Carlomagno pudieren sostenelo.

El legáu carolinxu[editar | editar la fonte]

La unificación de la mayor parte de lo que güei conocemos como Europa central sol mandu d'un solu líder sirvió de sustratu pa la continuación de lo que se conoz como «Renacimientu carolinxu». A pesar de les guerres internes casi constantes que tuvo que soportar l'Imperiu carolinxu, la estensión del gobiernu francu y la cristiandá romana nun territoriu tan vastu aseguró una unidá fundamental los francos dependíen en gran midida de cada unu de los líderes y de los sos oxetivos. Oxetivos que camudaben tan fácilmente como les aliances polítiques ente les distintes families franques. Sía comoquier, eses families, incluyíos los carolinxos, compartíen toles mesmes creencies básiques ya idees de gobiernu. Idees y creencies que teníen los sos raigaños nun pasáu proveniente tantu de la tradición xermánica como romana. Una tradición que se remonta a muncho primero del ascensu de los carolinxos y que s'enllargó en cierta midida de les muertes de Luis el Pío y los sos fíos.

Política interior[editar | editar la fonte]

Carlomagno estremó'l territoriu en marques, condaos y ducaos:

  • El Condaos: yeren la unidá de la circunscripción alministrativa encamentada a un conde col fin de cumplir les disposiciones reales, presidir el mallus xudicial, dirixir los contingentes militares, cobrar impuestos y ordenar el gastu. Yeren nomaos pol rei, que-yos otorgaba poder militar, alministrativu y xudicial.
  • Marques: nes zones fronterices el mandu militar de dellos condaos unificar en manes d'un marqués, anque los condes calteníen el restu. Asina asocedía nes marques de Gotia, Bretaña, Friul, Nordalbingia, Vienda, Marca Hispánica o la Marca ávara.
  • Ducaos: podíen designar un títulu de prestíu qu'aludiera a una categoría de mandu alzada, cenciellamente a un marqués, o a dalgún territoriu autónomu o esternu al imperiu.

El máximu poder del Imperiu moraba nel emperador, que tenía poder pa convocar les armes, alministrar xusticia y designar a los nobles que gobernaben los territorios.

El palaciu o corte yera'l nucleu de l'Alministración y taba dirixíu por un chambelán (socesor del cargu de mayordomu de palaciu). Al so cargu taben el coperu, responsable de la bodega; el mariscal, responsable de la caballería y l'establu; y el senescal, responsable de los asuntos de la corte. Les otres instituciones de l'Alministración yeren la cancillería, que dirixía los asuntos civiles y eclesiásticos, según el tribunal palatín, qu'aplicaba les lleis a los habitantes del Imperiu.

Los condes percibíen como pagu a la so xestión les rentes o usufructu d'una parte de fiscu que la monarquía tenía nel condáu, a esto llámase honor. Dada la gran estensión del territoriu imperial y el deficiente nivel téunicu de los medios de comunicación, los condes aprovechábense y abusaben del so poder p'aumentar les sos propiedaes territoriales aniciaes nel condáu y emparentar con families poderoses del condáu. Los inspeutores de palaciu o missi dominici yeren los encargaos de que los marqueses y los condes gobernaren según les directrices del Emperador, pa ello allegaben en pareyes a los territorios a comprobar el cumplimientu de les lleis. Sicasí, los condes salíen d'un ámbitu amenorgáu de terratenientes aristocráticos, y de la mesma forma los missi, de manera qu'anque actuaben fora de la so esfera d'influencia, compartíen los intereses d'aquellos a quien inspeccionaben.

Cuando la realeza foi fuerte, pudo imponer la so autoridá sobre los condes, pero cuando la realeza carolinxa decayó en poder militar poles guerres civiles y los saqueos normandos, sarracenos y maxares, resultó más difícil desproveer a un conde de la xurisdicción del territoriu asignáu.

Economía[editar | editar la fonte]

El comerciu na dómina del emperador francu Carlomagno (742-814) amenorgar al tresporte de dellos toneles de vinu o sal, al tráficu prohibíu d'esclavos y a unos pocos artículos de luxu traíos d'Oriente. Dende'l zarru del Mediterraneu pol Islam acabóse l'actividá comercial regular, la circulación constante y entamao, según la clase de mercaderes profesionales o de los sos establecimientos nes ciudaes. Anque pervivieron pequeños y rudimentarios mercaos locales, destacóse'l empobrecimiento xeneral de la dómina. La circulación de dineru volvióse lenta ya insuficiente. Anque l'imperiu de Carlomagno foi bien brillosu culturalmente falando, nel aspeutu económicu foi un sieglu de regresión.

La base económica, tantu del Estáu como de la sociedá, va ser entós la propiedá territorial. L'Estáu carolinxu foi esencialmente agrícola. El comerciu yera insignificante y polo tanto nun esistía más fortuna que los bienes raigaños, nin más trabayu que'l rural. La desapaición de los pequeños propietarios llibres aceleróse, la necesidá de proteición obligar a buscar tutelar de los poderosos.

Cola casi desapaición de la circulación comercial, de la clase comerciante y de la población urbana, resultó inútil siguir produciendo más de lo mínimo indispensable pa la subsistencia de los habitantes, propietarios y renteros, que vivíen nel dominiu. La economía de cambéu foi sustituyida por una economía de consumu. Cada dominiu, en llugar de siguir la so rellación col esterior, constituyó un pequeñu mundu estreme. Vivió de sigo mesmu y pa sigo mesmu.

Cultura y arte[editar | editar la fonte]

Suelse conocer a esti periodu de la redolada del añu 800 col nome de Renacimientu carolinxu, non tantu porque diera orixe a daqué similar a la Renacencia del sieglu XV, sinón por comparanza cola decadencia cultural del periodu anterior.

Carlomagno (como la mayoría de los homes del so tiempu, incluyíos los nobles y munchos clérigos) nun sabía lleer, nin escribir, nin siquier aritmética. Sicasí, intentó alzar el nivel cultural del Imperiu creando la Escuela Palatina d'Aquisgrán, y punxo na so direición al célebre Alcuino de York. Nella formaron él, los sos fíos y tolos funcionarios de la corte.

Esta Escuela convertir en modelu pa la fundación d'otres en toa Europa. Sopelexó les artes, les ciencies, les lletres y tou la conocencia de l'Antigüedá coles sos materies:

L'arte carolinxo taba basáu fundamentalmente en dos estilos: l'arte clásico griegu 1 y 2 y l'arte cristiano, pero con delles influencies de los sos vecinos bizantín ya islámicu.

  • Escultura: Los exemplos calteníos son bien escasos, magar les escultures de marfil sobrevivieron y son d'una gran guapura.
  • Arquiteutura: L'arquiteutura carolinxa reflexar n'edificios relixosos y dellos palacios. Carauterizar por usar la planta de cruz llatina de tres naves; arcos de mediu puntu, d'heriedu romanu; cubiertes de madera; columnes con capiteles esquemáticos y pilastres cuadraes y cruciformes.
  • Mosaicos y miniatures: Ente les obres d'arte más notable d'esta dómina, sobresalen los mosaicos y les miniatures qu'ilustren los Evanxelios, amás de la orfebrería que decoraba tolos sos templos.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Eginardo (1960). Vida de Carlomagno, trans. Samuel Epes Turner, Ann Arbor: University of Michigan Press. ISBN 047206035X.
  • Alessandro Barbero, Carlo Magno, Roma-Bari, Laterza, 2000.
  • Pirenne, Henri (1978). Mahoma y Carlomagno. Madrid: Alianza. ISBN 9788420648941.
  • Fichtenau, Heinrich, von, L'impero carolinxu, Gius, Laterza & Figli, Bari, 2000.
  • Hägermann Dieter, 'Carlo Magno, Il signore dell'Occidente, Einaudi, Milano, 2004.
  • Crivello F, y Segre Montel C, Carlo Magno e le Alpi, Viaggio al centro del Medioevo,, Skira, Susa-Novalesa, 2006.
  • Chamberlin Russell, Carlo Magno, Imperatore d'Europa, Newton & Compton, Roma, 2006.
  • Buongiorno Teresa, Il ragazzo che fu Carlo Magno, Salani, Milano, 2003.
  • Dal Monte Carlo, Carlo Magno, Re dei franchi y imperatore, Edizioni della Vela, 2005.
  • Becher Matthias, Carlo Magno, Il Mulino, Bologna, 2000.
  • Cardini Franco, Carlomagno, Un padre della patria europea, Bompiani, Milano, 2002.
  • Delle Donne Giovanni, Carlo Magno e il suo tempo, Tutto il racconto della vita del più famosu sovrano medievale y della realtà quotidiana del suo impero, Simonelli Editore, Milano, 2001.
  • Musca Giosuè, Carlo Magno y Harun al-Rashid, Dedalo Edizioni, Roma, 1996.
  • Wies Ernst W, Carlo Magno, Un imperatore per l'Europa, ECIG, Genova, 1998.
  • Anonimo sassone, Le gesta dell'imperatore Carlo Magno, Jaca Book, Milano, 1988.
  • Federico Chabod, Lezioni di metodo storico, Roma-Bari, Laterza, 1978.
  • Franco Cardini y Marina Montesano, Storia medievale, Firenze, Le Monnier Università, 2006, ISBN 8800204740
  • Halphen, Louis (1992). Carlomagno y l'Imperiu carolinxu. Madrid: AKAL. ISBN 9788476006788.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: carolinxu, -a, -o
  2. Henning, Joachim (2007). Post-Roman Towns, Trade and Settlement in Europe and Byzantium: The heirs of the Roman West. Walter de Gruyter, páxs. 50, nota 24. N'inglés. ISBN 9783110183566.