Ilesia d'Irlanda

De Wikipedia
San Patriciu d'Irlanda, estatua na Llomba d'Tara, Irlanda, que recuerda al denomináu apóstol de la isla, el primer misioneru cristianu nella. La Ilesia d'Irlanda remonta los sos oríxenes hasta él.

La Ilesia d'Irlanda (n'inglés, Church of Ireland; n'irlandés, Eaglais na hÉireann) ye una provincia autónoma de la Comunión anglicana, estendida fundamentalmente a lo llargo de la frontera ente la República d'Irlanda y Irlanda del Norte. Ye la segunda Ilesia cristiana más grande d'Irlanda (tres la Ilesia católica) y la tercera n'Irlanda del Norte, tres la Ilesia Presbiteriana n'Irlanda.

Tien unos 390.000 miembros, 275.000 n'Irlanda del Norte (7% de la población) y 115.000 na República d'Irlanda (5% de la población).[1][2]

Cuando la Ilesia d'Inglaterra rompió la so comunión cola Ilesia de Roma, la Ilesia d'Irlanda (hasta esi momentu venceyada tamién estrechamente al catolicismu) desenvolvió la so propia reforma independentista, encabezada pola mayoría de los sos obispos. La Ilesia d'Irlanda, coles sos catedrales, ilesies y propiedaes, conserva por ello la mayor parte del heriedu históricu del cristianismu medieval na isla. Sicasí, la Ilesia católica siguió siendo la Ilesia preferida de la gran mayoría del pueblu irlandés y del baxu cleru, aguantando inclusive la imposición de la Ilesia d'Irlanda como confesión estatal hasta 1869 cuando se produció finalmente la separación ente esta ilesia y l'estáu.

Historia[editar | editar la fonte]

El cristianismu n'Irlanda remonta los sos oríxenes hasta les misiones de San Patriciu d'Irlanda. La Ilesia por él fundada yera una institución de calter centráu nos monesterios, y con poca rixidez xerárquica. La temprana Ilesia celta d'Irlanda tenía coles mesmes un calendariu propiu y usos particulares, sicasí, llegar a percibir pasu ente pasu parte plena de la Ilesia católica, calteniendo plena comunión cola Ilesia de Roma y sometiéndose depués al primáu del so obispu. En 1166, basando les sos aiciones na apostada bulda papal "Laudabiliter", que-y otorgaba señoríu sobre Irlanda (na práutica permisu pa invadir la isla), el francés Enrique II d'Inglaterra reclamó esos territorios, y en 1171 fíxose "Xefe Supremu" (Overlord) d'Irlanda.

En 1536, el so herederu, el monarca Enrique VIII d'Inglaterra fixo que'l Parllamentu Irlandés declarar cabeza de la Ilesia d'Irlanda (tal como fixera cola Ilesia d'Inglaterra). D'esa manera, cuando la Ilesia d'Inglaterra realizó, dellos años más tarde, reformes de tipu protestante sol mandatu del rei Eduardu VI d'Inglaterra tamién lo fixo la Ilesia d'Irlanda.

Tolos obispos irlandeses, sacante dos, aceptaron les reformes relixoses, especialmente les impulsaes por Sabela I y caltúvose polo tanto la continuidá episcopal histórica (Socesión apostólica) estremándose asina de la socesión na Ilesia d'Inglaterra, especialmente tres les duldes llevantaes (ente los defensores d'esta doctrina) pola consagración de Matthew Parker como Arzobispu de Canterbury.

La Ilesia d'Irlanda esperimentó un periodu de doctrina calvinista inclusive más radicalizáu que'l d'Inglaterra. James Ussher (más palantre Arzobispu de Armagh) foi autor de los Artículos irlandeses, adoptaos en 1615. Sicasí, en 1634, la "Convocatoria irlandesa" (Irish Convocation) adoptó los Trenta y nueve artículos de relixón (los mesmos de la Ilesia d'Inglaterra) xunto a los artículos irlandeses. Al paecer, tres la restauración de 1660, los Trenta y nueve artículos tomaron precedencia, y siguieron siendo la doctrina oficial de la Ilesia d'Irlanda inclusive dempués de la so separación del estáu.[3]

La reformada Ilesia d'Irlanda decidió entamar la primer publicación de les Sagraes Escritures en llingua irlandesa, pa ello, recurrió a la primer traducción del Nuevu Testamentu al irlandés, que fuera empecipiada por Nicholas Walsh, obispu d'Ossory (trabayó nella hasta la so muerte, en 1585), el trabayu foi siguíu por Juan Kearny, el so asistente, y pol Dr. Nehemiah Donellan, arzobispu de Tuam, y finalmente termináu por William O'Domhnuill (William Daniell, arzobispu de Tuam en socesión de Donellan). El trabayu d'estos homes foi impresu en 1602. Per otru llau, la traducción del Antiguu Testamentu foi entamada por William Bedell (1571–1642), obispu de Kilmore, quien terminó la so traducción sol reináu de Carlos el Primeru, sicasí, nun foi publicada sinón hasta 1680, nuna versión revisada por Narcissus Marsh (1638–1713), arzobispu de Dublín. William Bedell empecipió tamién una traducción del Llibru d'Oración Común en 1606. Darréu, una traducción irlandesa del Llibru d'Oración de 1662 foi revisada por John Richardson (1664–1747) y publicada en 1712.

Sicasí, el retrasu n'aprovir lliturxa y doctrina bíblica n'irlandés a la mayoría de la población, causó un distanciamientu ente una minoría de fala inglesa que xuntó ensin problemes a la reforma de la Ilesia o al presbiterianismu y una amplia mayoría de fala irlandesa, que siguió siendo fiel a la lliturxa llatina de la Ilesia católica que siguió siendo por ello (ente otres causes) la denominación mayoritaria n'Irlanda.

Tal como antes de la llegada de la Reforma a Irlanda, dellos clérigos de la Ilesia d'Irlanda sentábense como "Señores Espirituales" (Lords Spiritual) na Cámara irlandesa de los Señores (Irish House of Lords). So les disposiciones llegales del Acta d'Unión (1800) (Act of Union 1800), un arzobispu y tres obispos seríen escoyíos por rotación pa ser "Lords Spiritual" na anovada Cámara de los Lores del Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda, en Westminster, sumándose a los dos arzobispos (Canterbury y York) y venticuatro obispo de la Ilesia d'Inglaterra.

En 1833 el gobiernu británicu propunxo la "Midida de la Ilesia irlandesa" p'amenorgar el númberu de 22 arzobispos y obispos que supervisaben a la minoría anglicana n'Irlanda a un total de 12, fundiendo les sos xurisdicciones y reutilizando l'aforru financiero qu'eso significaba en beneficiu de les parroquies locales. Estes midíes gubernamentales fueron la chispa qu'españó l'apaición del Movimientu de Oxford, hasta agora, el movimientu de más amplies repercusiones na Comunión anglicana. Sicasí la confesión d'una minoría de los irlandeses, siguió siendo la Ilesia oficial d'Irlanda, hasta la so separación llegal en 1869, por un actu del parllamentu qu'entró n'efeutu en 1871.

Hasta esti momentu de la so historia, la Ilesia d'Irlanda tuviérase calteniendo financieramente gracies a los "tithes" (términu deriváu del antiguu idioma inglés pa "diezmu"). Los "Tithes" (diezmos) yeren de fechu un impuestu que teníen de pagar tolos ciudadanos irlandeses, tantu aquellos que xuntaben a la Ilesia d'Irlanda, como coles mesmes los creyentes d'otres confesiones relixoses. Col pasu del tiempu fíxose cada vez más bultable que solamente una pequeña minoría de la población pertenecía a la ilesia oficial d'Irlanda, poro, la recaldación de los "tithes" foi aguantada cada vez con mayor violencia, especialmente per parte de la mayoría católica ente los años 1831 y 1836, episodiu que se llegó a conocer como la guerra del Tithe (Thite War). Xunto cola separación de la ilesia y l'estáu, los "tithes" fueron suprimíos. Pa ocupase de la so nueva situación financiera, el gobiernu sinodal de la Ilesia d'Irlanda (nel so Sínodu Xeneral de 1870) dispunxo la creación d'una alministración financiera autónoma, un cuerpu representativu de la ilesia (Representative Church Body). De la mesma, dispúnxose'l términu de la representación de la Ilesia d'Irlanda na Cámara de los Lores.

Tal como otres Ilesies irlandeses, la Ilesia d'Irlanda nun s'estremó tres la guerra anglu-irlandesa y la Partición d'Irlanda (1920), y siguió siendo gobernada como una ilesia pa tola isla, con dolce diócesis entamaes en dos provincies (Armagh y Dublín).

La Ilesia moderna[editar | editar la fonte]

Ilesia de Saul, reproducción moderna de la primer ilesia de San Patriciu n'Irlanda, cola so carauterística Torre redonda irlandesa. (El cartelu d'entrada inclúi l'emblema oficial de la Ilesia d'Irlanda).

La contemporánea Ilesia d'Irlanda, sicasí tien un bon númberu de parroquies xuntaes a la High Church anglicana, descrita de cutiu como corriente del anglu-catolicismu, como ye davezu clasificada (dientro del mundu anglicanu) nel estremu más protestante del so espectru. Históricamente, la vida eclesiástica (doctrina y lliturxa) de les sos parroquies presentó poques diferencies con respectu al aportar carauterísticu d'elles n'otres provincies anglicanes, sicasí, en décades recién, un importante númberu de parroquies prefirió definise como lliberal, anglu-católica o evanxélica. Al respeutu, ye interesante señalar que la Ilesia d'Irlanda foi la segunda provincia de la Comunión Anglicana dempués de la Ilesia anglicana en Aotearoa, Nueva Zelanda y Polinesia n'adoptar, tres la so separación del estáu (1871) el Gobiernu sinodal. Foi amás tamién una de les primeres provincies n'aceptar la ordenación sacerdotal de muyeres (1991). La Ilesia d'Irlanda ye igualmente miembru fundador de la Comunión de Porvoo.

Per otru llau, la Ilesia caltién una estructura tradicional de dómines pre-Reforma, un sistema parroquial xeográficamente entamáu en diócesis. Hai dolce d'estes diócesis, caúna empobinada por un obispu. Los cinco obispos meridionales son encabezaos pol Arzobispu de Dublín, y los siete septentrionales pol Arzobispu de Armagh, el primeru ye amás Primáu d'Irlanda y el segundu Primáu de Toa Irlanda respeutivamente. Respetar al arzobispu de Armagh como líder xeneral y voceru de la Ilesia, pero ye l'Arzobispu de Dublín quien representa a la Ilesia d'Irlanda ante la Comunión anglicana.

El derechu canónicu y la política eclesial son decidíos pol Sínodu Xeneral de la ilesia, y los cambeos nes polítiques tienen de ser aprobaos pola Cámara de los Obispos (House of Bishops) y la Cámara de Representantes (cleru y llaicos). Los cambeos importantes, por casu la decisión d'ordenar muyeres al sacerdociu, tienen de llograr una mayoría de siquier dos tercios. Mientres na Cámara de Representantes el votu ye siempres públicu, de cutiu alliniáu en parcialidaes, la Cámara de los Obispos tiende a votar privadamente, llegando a alcuerdos primero que los asuntos sían votaos. Esta práutica foi rota solo nuna ocasión, cuando en 1999, la Casa de los Obispos votó unánimemente en públicu a favor[4] del Arzobispu de Armagh, de la diócesis de Armagh y de la Comisión Permanente del Sínodu Xeneral de la Ilesia d'Irlanda, nos sos esfuercios por resolver la crisis na Ilesia de l'Ascensión en Drumcree, cerca de Portadown.

La Ilesia d'Irlanda esperimentó un importante cayente na participación y asistencia a los sos servicios relixosos mientres el sieglu XX, tantu n'Irlanda del Norte, onde viven cerca del 75% de los sos miembros, como na República d'Irlanda. Sicasí, censos recién amuesen una inesperada medría na membresía de la Ilesia a entamos del sieglu XXI. Esto podríase esplicar en parte pol gran númberu d'inmigrantes anglicanos que se treslladaron a Irlanda n'años recién, particularmente dende excolonias del Imperiu británicu n'África; pero delles parroquies, especialmente n'árees de clase media nes ciudaes más grandes, informen tamién de númberos significativos de conversos provenientes del catolicismu.[ensin referencies] Esisten coles mesmes dellos clérigos ordenaos orixinalmente pola Ilesia católica que se xuntaron agora al cleru de la Ilesia d'Irlanda.

La Ilesia tien dos catedrales en Dublín: Dientro de les parés de la ciudá vieya ta la "Christ Church Cathedral", asientu del Arzobispu de Dublín, y fora d'eses parés atopa la "St. Patrick's Cathedral", que ye tamién la Catedral Nacional pa Irlanda (National Cathedral for Ireland). Funciona tamién nes cercaníes de Dublín el seminariu más importante de la Ilesia d'Irlanda, el Church of Ireland Theological College.

Asuntos Sociales[editar | editar la fonte]

Tocantes a asuntos sociales, la Ilesia d'Irlanda toma una postura lliberal o moderada. Dende l'añu 2013, la ilesia consagró muyeres obispas y la primera obispa d'Irlanda ye la Rev. Pat Storey de la diócesis de Meath y Kildare.[5] Tamién, como tola Comunión Anglicana, la Ilesia d'Irlanda atopóse nun alderique sobre la sexualidá humana. El 2002, la cuestión de la homosexualidá presentar na ilesia irlandesa cuando un vicariu ufiertó una bendición pa una pareya lesbiana.[6] De magar, la ilesia aldericó los méritos de les rellaciones homosexual y tradicionalista conservadores aguantaron a los lliberales. El 2011, mientres el procesu de discutiniu sobre la cuestión de la sexualidá, un vicariu gai anunció qu'entrara nuna unión civil cola so pareya y la xunión foi celebrada pola so congregación.[7] El 2015, antes el votu pa llegalizar el matrimoniu ente persones del mesmu sexu, dos arzobispos anteriores y dos obispos actuales de la Ilesia d'Irlanda declararon el so sofitu pal votu en favor del matrimoniu igualitariu.[8] Dempués de que'l matrimoniu ente persones del mesmu sexu foi llegalizáu n'Irlanda, el Church of Ireland Gazette, a pesar de que ye "independiente editoriamente de la denominación", declaró'l so sofitu pa un ritu de bendición pa les pareyes homosexuales na ilesia.[9]

Diócesis de la Ilesia d'Irlanda[editar | editar la fonte]

So la provincia arzobispal de Armagh (d'antiguo United Province of Armagh and Tuam):

  • Armagh
  • Clogher
  • Connor
  • Derry y Raphoe
  • Down y Dromore
  • Kilmore, Elphin y Ardagh
  • Tuam, Killala y Archonry

So la provincia arzobispal de Dublín (antaño United Province of Dublin and Cashel):

  • Cashel, Waterford, Lismore, Ossory, Ferns y Leighlin (usualmente embrivíu "Cashel y Ossory")
  • Cork, Cloyne y Ross
  • Dublin y Glendalough
  • Limerick, Ardfert, Aghadoe, Killaloe, Kilfenora, Clonfert, Kilmacduagh y Emly (usualmente embrivíu "Limerick, Killaloe y Ardfert)
  • Meath y Kildare

Anglicanos irlandeses[editar | editar la fonte]

Dalgunos miembros de la Ilesia d'Irlanda reconocíos públicamente:

Edmund Burke, políticu y filósofu

Erskine Hamilton Childers, cuartu Presidente d'Irlanda

C. S. Lewis escritor y eruditu irlandés autor de The Chronicles of Narnia (en realidá, miembru activu de la Ilesia d'Inglaterra)

Van Morrison, cantante * Seán O'Casey, dramaturgu * Charles Stewart Parnell, dirixente del Nacionalismu irlandés

Bram Stoker, escritor, célebre por ser creador de Drácula

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Sitios oficiales[editar | editar la fonte]