Ikastolen Elkartea

De Wikipedia
Ikastolen Elkartea
editorial y escuela concertada (es) Traducir
Direición España
País Vascu
Historia
Fundación1950
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Ikastolen Elkartea (Euskal Herriko Ikastolak Europar Kooperatiba Elkartea, "Asociación Cooperativa Europea Ikastolak de Euskal Herria" en castellán) ye una asociación de Ikastoles con actividá en tol País Vascu (Vizcaya, Álava, Guipúzcoa), en Navarra, y en Baxa Navarra, Labort y Sola (Francia). Anguaño cunta con 5 federaciones y con alredor de 110 ikastolas.

Estructura (Federaciones y Confederación)[editar | editar la fonte]

Euskal Herriko Ikastolen Elkartea ye una Confederación que aúna les siguientes Federaciones: Bizkaiko Ikastolen Elkartea, Gipuzkoako Ikastolen Elkartea, Arabako Ikastolen Elkartea, Nafarroako Ikastolen Elkartea y Seaska Ikastolen Elkartea.

  • Bizkaiko Ikastolen Elkartea ye la federación de ikastolas de Vizcaya. Foi na década de los sesenta, salvo dalguna esceición, cuando dio empiezu la creación de les ikastolas en Vizcaya y, llueu, la mayoría d'elles empezó a axuntase col fin de dar respuesta a los problemes, de llegalización, pedagóxicos, material didáctico, organización de colonies de branu, edificaciones y cuantos asuntos plantegárense. Estes ikastolas axuntábense dacuando nel conventu de los pasionistas en Euba, polo que se-yos conoció como'l "Grupu Euba". Fueron munches les aportaciones que se fixeron. Una fecha importante na vida de les ikastolas, foi la del 6 d'agostu de 1970, día nel qu'entró a valir, la Llei Xeneral d'Educación y Financiamientu de la Reforma Educativa, la conocida vulgarmente como "Ley Villar Palasí". Esta llei establecía les "normes mínimes" que teníen d'axuntar tolos centros docentes tocantes a condiciones materiales d'espaciu, d'instalaciones, condiciones sanitaries, de servicios xenerales, profesoráu, alumnáu, condiciones pedagóxiques, etc.
  • Gipuzkoako Ikastolen Elkartea ye la federación de ikastolas de Guipúzcoa.
  • Arabako Ikastolen Elkartea ye la federación de ikastolas d'Álava.
  • Nafarroako Ikastolen Elkartea ye la federación de ikastolas de Navarra. La NIE creóse'l 20 d'avientu de 1976, nuna xunta celebrada na Ikastola Paz de Ziganda de Villava. Surdió col mesmu oxetivu que les federaciones de Gipúzcoa y Vizcaya que yá taben funcionando aquel día: coordinar y representar a les ikastolas del territoriu, ufiertar servicios a les ikastolas y poner en marcha nuevos proyeutos.

Nafaroako Ikastolen Elkartea[editar | editar la fonte]

La Federación Navarra de Ikastolas (NIE) creóse'l 20 d'avientu de 1976, nuna xunta celebrada na Ikastola Paz de Ziganda de Villava. Surdió col mesmu oxetivu que les federaciones de Guipúzcoa y Vizcaya que yá taben funcionando aquel día: coordinar y representar a les ikastolas del territoriu, ufiertar servicios a les ikastolas y poner en marcha nuevos proyeutos.

La iniciativa foi impulsada pola Ikastola San Fermin dempués de llograr el sofitu de Paz de Ziganda. El exdireutor de San Fermin, Jesús Atxa, esplicar asina: “Pensando que meyor que dir caúna pel so llau yera actuar toes xuntes, empezaron a dase los primeros pasos pa crear una institución que xuniera a toes, como en Gipuzkoa y Bizkaia (…). Llamar a toles ikastolas (14 entós daquella) dende San Fermin por que se axuntaren n'Alsasua. Abiertu'l camín pa la creación d'una federación, Nafarroako Ikastolen Elkartea (NIE), nació'l 20 d'avientu de 1976, nuna segunda asamblea celebrada en Paz de Ziganda.

Na midida que'l númberu de ikastolas diba aumentando, el comportamientu de la Diputación diba variando. De primeres consiguieron la proteición de la Institución Príncipe de Viana, gracies a los miembros euskalzales de la Seición de Fomentu del Vascuenciu de la institución. La situación empezó a empiorar conforme la responsabilidá de les Ikastolas pasó al Serviciu d'Educación de la Diputación en 1972, y entá se complicó más a partir del 1975. Anque pueda paecer sorprendente, el nuevu réxime políticu nun traxo un vientu favorable a les ikastolas. Al contrariu: el clima tormentosu enfoscóse.

Lo qu'asocedió namás crease NIE ye un reflexu d'eso: el 2 de febreru de 1977, la Diputación aprobó la normativa p'ayudar económicamente a los centros d'enseñanza quitaos con enseñanza billingüe. Pa llograr l'ayuda yera obligatoria la llegalización nel Ministeriu d'Educación de Madrid. Naquella dómina, solamente dos taben llegalizaes, Paz de Ziganda y San Fermin. El 2 de mayu de 1977 incorporar al puestu de direutor Juan Luis Larraza, na mesma see qu'inda güei ocupa NIE, qu'entós daquella pertenecía a Sociedá Amigos del País -Euskalerriaren Adiskideak.

Naquel momentu, los representantes de NIE yeren los mesmos fundadores de les ikastolas, ente ellos, Joxe Larrea, Ramón Mintegi, Pedro Lizarraga, Marcos Irigoien, Antton Erkizia, Kontxi Erro, Pepi Olaetxea, Ixa Ordóñez, Helena Santesteban…

Nos empiezos de NIE arrexuntáronse unos trenta ikastolas. La ufierta de munches d'elles yera bien escasa, porque solo ufiertaben escolarización n'Educación Infantil. Dende 1990, tres un procesu de regularización el númberu de ikastolas federaes amenorgar a quince, el mesmu con que cunta na actualidá.

Foi Begoña Errazti quien relevó na direición de NIE a Larraza. Nesi periodu impulsóse la participación de toles Ikastolas y ameyoróse la coordinación ente elles, intensificando l'asesoramientu pedagóxicu y otros servicios. Errazti dexó la direición de NIE en 1995 pa dedicase a la política, reconociendo la fonda buelga qu'esti movimientu comprometío y solidario había-y dexáu.

Tres un periodu curtiu en que Aurkene Zaldua exerz de direutora, en 1996 Pello Mariñelarena asume la direición de NIE. Foi'l profesional que más tiempu exerció'l cargu, yá que tuvo diecinueve años dirixendo NIE.

Nel 2001, siendo presidente Aingeru Epaltza roblóse l'alcuerdu col Gobiernu Vascu, pa recibir ayudes económiques, alcuerdu que supunxo un gran respiru pa les ikastolas. Foi Xabier Azanza quien tomó'l relevu na presidencia de NIE. Nesi periodu formalizóse la llegalización de les ikastolas de Lodosa, Viana, Tudela y Lumbier. Xabier Azanza menta otros llogros de la dómina: “Publicóse la llei pal financiamientu de les ikastolas del sur, y roblamos l'alcuerdu colos sindicatos. Per otru llau, foi bien importante l'alcuerdu que se consiguió avera del Nafarroa Oinez. Facer pa un periodu de diez años, de cuenta que cada ikastola tuviera claro cuándo lo diba a entamar”.

En 2007, tres la marcha de Azanza a la Direición Xeneral de Política Llingüística, Izaskun Arratibel, que conocía bien el movimientu de ikastolas, foi escoyida como nueva presidenta.

Pello Irujo (exalumno, padre y exmiembro de la xunta de la Ikastola San Fermín) asume la presidencia de NIE en 2013, abriendo un procesu de reflexón a cerca de NIE, asegurándose de la participación de munchos representantes de les ikastolas. Les sos resultaos fueron, ente otros, el proyeutu pa la reforma de los estatutos, la meyora de los procesos internos de NIE y la definición de les xeres de los profesionales.

En 2015 NIE celebra'l 50 aniversariu de la creación de les Ikastolas creaes por y pal pueblu y que tán integraes na sociedá, coles sos puertes siempres abiertes. Tres la creación de Uxue Ikastola, les Ikastolas de Navarra empezaron a socializarse llueu, pa estender peles cais de los pueblos y ciudaes l'ecu del euskera y de la cultura vasca. La más conocida de toes, ensin dala dulda, el Nafarroa Oinez, la fiesta más esitosa a favor del euskera que se celebra nel nuesu territoriu.

Ikastolas[editar | editar la fonte]

Vizcaya (23 Ikastolas)[editar | editar la fonte]

  1. Getxo: "San Nikolas Ikastola" (Algorta)
  2. Balmaseda: "Zubi Zaharra Ikastola"
  3. Bermeo: "Eleizalde Ikastola"
  4. Bilbao: "Kirikiño Ikastola" (Txurdinaga), "Urretxindorra Ikastola" (San Adrian) y "Abusu Ikastola" (La Peña)
  5. Durango: "Ibaizabal Ikastola" y "Kurutziaga Ikastola"
  6. Elorrio: "Txintxirri Ikastola"
  7. Galdakao: "Eguzkibegi Ikastola"
  8. Guernica-Lumo: "San Fidel Ikastola Ikastola" y "Seber Altube Ikastola"
  9. Leioa: "Betiko Ikastola"
  10. Lekeitio: "Resurrección Maria Azkue Ikastola"
  11. Loiu: "Lauro Ikastola"
  12. Mungia: "Larramendi Ikastola"
  13. Ondarroa: "Zubi Zahar Ikastola"
  14. Portugalete: "Asti Leku Ikastola" y "Ibar Ezkerra Ikastola"
  15. Santurtzi: "Bihotz Gaztea Ikastola"
  16. Sopelana: "Ander Deuna Ikastola"
  17. Trapagaran: "Itxaropena Ikastola"
  18. Zornotza: "Andra Mari Ikastola"

Guipúzcoa (31 Ikastolas)[editar | editar la fonte]

  1. Andoain: "Aita Larramendi Ikastola"
  2. Anoeta
  3. Aretxabaleta: "Arizmendi Ikastola"
  4. Azpeitia: "Ikasberri Ikastola"
  5. Beasain: "Andramendi Ikastola"
  6. Bergara: "Aranzadi Ikastola"
  7. San Sebastián: "Aita Barandiaran Ikastola", "Axular Lizeoa", "Herri Ametsa Ikastola", "Santu Tomás Lizeoa" y "Zurriola Ikastola"
  8. Elgoibar: "San Bartolome Ikastola"
  9. Éibar: "Eibarko Ikastola"
  10. Errenteria: "Oiartzo Ikastola" y "Orereta Ikastola"
  11. Ibarra: "Uzturpe Ikastola"
  12. Irura
  13. Lazkao: "San Benito Ikastola"
  14. Legazpi: "Haztegi Ikastola"
  15. Mendaro: "San Jose Ikastola"
  16. Oiartzun: "Haurtzaro Ikastola"
  17. Oñati: "Txantxiku Ikastola"
  18. Ordizia: "Jakintza Ikastola"
  19. Orio
  20. Pasaia y Lezo: "Pasaia-Lezo Lizeoa"
  21. Tolosa:"Laskorain Ikastola"
  22. Urretxu: "Urretxu-Zumarraga Ikastola"
  23. Usurbil: "Udarregi Ikastola"
  24. Villabona: "Zubimusu Ikastola"
  25. Zarautz: "Oteitza Lizeoa" y "Salbatore Mitxelena Ikastola"

Álava (11 Ikastolas)[editar | editar la fonte]

  1. Amurrio: "Aresketa Ikastola"
  2. La Puebla de Arganzón (Treviño)
  3. Bastida
  4. Vitoria: "Armentia Ikastola" y "Olabide Ikastola"
  5. Lapuebla de Labarca: "Assa Ikastola"
  6. Laudio
  7. Mañueta
  8. Oion: "San Bizente Ikastola"
  9. Samaniego
  10. Agurain: "Lautada Ikastola"

Navarra (15 Ikastolas)[editar | editar la fonte]

  1. Altsasu: "Iñigo Aritza Ikastola"
  2. Atarrabia: "Paz de Ziganda Ikastola"
  3. Bera: "Labiaga Ikastola"
  4. Elizondo: "Baztan Ikastola"
  5. Etxarri-Aranatz: "Andra Mari Ikastola"
  6. Irunberri: "Arangoiti Ikastola"
  7. Iruñea: "Jaso Ikastola"
  8. Lesaka: "Tantirumairu Ikastola"
  9. Lizarra
  10. Lodosa: "Ibaialde Ikastola"
  11. Tafalla
  12. Tutera: "Argia Ikastola"
  13. Viana: "Erentzun Ikastola"
  14. Zangoza
  15. Zizur Txikia: "San Fermin Ikastola"

Lapurdi (21 Ikastolas)[editar | editar la fonte]

  1. Angelu: "Kimua Ikastola"
  2. Azkaine
  3. Baiona: "Bernat Etxepare Lizeoa", "Hiriondo Ikastola" y "Oihana Ikastola"
  4. Biarritz: "Itsas Argi Ikastola"
  5. Bidarte
  6. Donapaleu: "Amikuze Ikastola"
  7. Donibane Lohizune: "Donibane Ziburukoa Ikastola"
  8. Hazparne: "Ezkia Ikastola"
  9. Hendaia: "Gure Ikastola"
  10. Hiriburu: "Ametza Ikastola"
  11. Itsasu: "Arrokagarai Ikastola"
  12. Kanbo: "Errobi Ikastola" y "Xalbador Kolegioa"
  13. Mendiondo: "Baigura Ikastola"
  14. Sara
  15. Senpere: "Zaldubi Ikastola"
  16. Urruña
  17. Uztaritze: "Louis Dassance Ikastola"
  18. Ziburu: "Piarres Larzabal Ikastola"

Nafarroa Beherea (5 Ikastolas)[editar | editar la fonte]

  1. Baigorri: "Baigorriko Ama Ikastola"
  2. Donibane Garazi
  3. Larzabale: "Manex Erdozainzi Etxart Ikastola" y "Oztibarrekoa Ikastola"
  4. Ortzaize

Zuberoa (2 Ikastolas)[editar | editar la fonte]

Otros (2 Ikastolas)[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]