Idioma kölsch

De Wikipedia
Kölsch, alemán de Colonia nativu = Kölsch
Faláu en Colonia y la so contorna, en Alemaña.
Falantes 250 000
Puestu Nun ta ente los 100 primeros (Ethnologue 1996)
Familia Indoeuropea
Alfabetu Alfabetu llatín
Estatus oficial
Oficial en Nengún país
Reguláu por Nun ta reguláu
Códigos
ISO 639-1 non
ISO 639-2 gem
ISO 639-3 ksh
Kölsch, alemán de Colonia nativu = Kölsch
Variedaes llingüístiques de Renania. En verde, les llingües ripuarias (a les que pertenez el kölsch).

El kölsch o alemán rexonal de Colonia ye un pequeñu grupu de dialeutos o variantes del grupu ripuario del alemán central. El kölsch falar en Colonia y la so contorna, nel oeste d'Alemaña.

En Colonia falar viviegamente unes 250 000 persones, aproximao un cuartu de la población. La mayoría de los falantes son billingües col alemán. Ye entendíu nuna estensa rexón habitada por unos 10 millones de persones.

Ta estrechamente rellacionáu colos dialeutos del fráncicu moselano (moselfränkisch) y presenta un númberu de préstamos d'esti postreru. Tamién presenta un ciertu grau de parentescu col limburgués, anque s'estrema pola so entonación.

Orixe y formación[editar | editar la fonte]

Dempués de cinco sieglos de dominación romana, a mediaos del sieglu V los francos apoderar de la ciudá. Arriendes de esto, el llatín, oficial, foi desbancado pol antiguu fráncicu-xermánicu. Pero nun ye hasta los tiempos de la Dinastía Otoniana cuando s'empezar a formar l'idioma propiu de la ciudá, el kölsch, documentáu a partir de los sieglos XII y XIII como llingua de documentos alministrativos y eclesiásticos, y más tarde emplegada polos ciudadanos más eminentes. Los fundamentos de la llingua son l'altu alemán antiguu y l'altu alemán mediu, según el baxu fráncicu, especialmente na variedá ripuaria, presente nos amplios territorios qu'arrodiaben la ciudá.

Dende principios del sieglu XIX, el kölsch utilizábase cada vez más tantu na poesía como la prosa, y hasta anguaño la concepción d'esta llingua arriquezse de cutio gracies a les publicaciones en kölsch y sobre el kölsch.

Situación dientro de la sociedá[editar | editar la fonte]

Inscripción en kölsch cerca de la catedral de Colonia.

Aspeutos xenerales[editar | editar la fonte]

A diferencia d'otros dialeutos de los países de fala alemana, en nengún momentu'l kölsch tuvo en víes d'estinción grave. Al igual que'l dialeutu berlinés, el kölsch establecióse con firmeza como dialeutu de la ciudá ya inda hai munchos habitantes de Colonia que la apoderen. La implicación de los sos falantes fai que la llingua nun caya nel olvidu. En Colonia'l folclor ta bien presente, sobremanera mientres el Carnaval. Amás, la ciudá cunta con teatros y una amplia escena de grupos de música qu'utilicen el kölsch. Tamién hai un númberu considerable de poetes populares y una ufierta cultural abondosa y marcadamente a favor del kölsch.

Tou esto, ente otres coses, motivó la creación d'una institución, la Akademie för uns kölsche Sproch (Academia pola nuesa llingua kölsch), que tien como oxetivu la proteición y el caltenimientu del kölsch.

Lliteratura y música[editar | editar la fonte]

Suel citase a Willi Ostermann como exemplu de poeta local que, coles sos odes, cantares y poemes sobre la so ciudá natal, dexó un ricu legáu dialeutal. La familia Millowitsch siguió la so xera y los escritores nesti dialeutu tamién incentivaron el kölsch como llingua escrita.

Gracies al Antroxu, na zona de Colonia desenvolvióse de manera autónoma un repertoriu de cantares populares en kölsch. Nesti sentíu cabo destacar dellos grupos de música como, por casu, "Bläck Fööss", "Höhner", "Räuber" o "Paveier". Cantares como por casu el "Viva Colonia" de los "Höhner" tienen ésitu inclusive más allá de les fronteres de la ciudá. Coles mesmes, la Büttenrede, los monólogos humorísticos d'Antroxu, tamién en kölsch, estableciéronse como representación artística popular.

Falantes en clave[editar | editar la fonte]

Colonia foi siempres un centru de comerciu suprarregional ente les rexones del Rin y, poro, un llugar de camín y d'intercambiu con otros pueblos. Mercaderes, taberneros y ciudadanos de Colonia precisaben de cutiu d'un tipu de comunicación que nun fuera necesariamente comprensible per tol mundu. Esto foi de gran ayuda sobremanera mientres el dominiu francés y prusianu.

Importancia rexonal[editar | editar la fonte]

En Renania hai una gran riqueza de variedaes dialeutales y llingües locales, pero cada vez hai menos falantes que crecieren col dialeutu del so pueblu como llingua familiar. Los habitantes de mediana edá de cutiu emigraron y asina treslladaron el so dialeutu, cosa que pasó, por casu, col kölsch. Por eso, siquier dende la década de 1960, el kölsch empezó a tener influencia en grandes estensiones de la contorna de Colonia, arriendes de una constante despoblación de la ciudá.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]