Huascarán

Coordenaes: 9°07′S 77°36′W / 9.12°S 77.6°O / -9.12; -77.6
De Wikipedia
Huascarán
monte
Situación
PaísBandera del Perú Perú
Rexón Departamento de Áncash (es) Traducir
Cordal Cordillera Blanca (es) Traducir
Coordenaes 9°07′S 77°36′W / 9.12°S 77.6°O / -9.12; -77.6
Huascarán alcuéntrase en Perú
Huascarán
Huascarán
Huascarán (Perú)
Datos
Altitú 6768 m[1]
Prominencia 2776 m
Materiales granitu
Cambiar los datos en Wikidata

El Huascarán (quechua ancashino: Mataraju Nevaos mellizos) ye un macizu neváu, allugáu na cordal occidental de los Andes peruanos, nes provincies de Yungay y Carhuaz, dientro de la rexón Áncash, nel sector orográficu denomináu Cordal Blancu dientro de la zona reservada del Parque Nacional Huascarán.

El neváu Huascarán arreya dos picos: el cume norte con 6655 msnm, el cume sur con 6768 msnm (22 205 pies), siendo este'l puntu más eleváu del país y de tola zona intertropical; y cerca escontra'l llevante, el cume del Chopicalqui , con 6354 msnm.[2] Ye'l quintu monte más altu del continente americanu dempués de los picos Aconcagua, Ojos del Salado, monte Pissis y el cuetu Mercedario. Si la midida realizar dende'l centru de la tierra, ye'l segundu monte más altu de la tierra depués del volcán Chimborazo, superando en casi dos quilómetros l'altor del Everest.[3] En 2013 un equipu d'investigadores australianos y alemanes revelaron que'l Huascarán ye'l llugar de la superficie terrestre cola menor fuercia d'atraición gravitacional.[4]

El macizu ocupa la parte norte-central de la Cordal Blancu y ta separáu del restu de la cadena por dos fondos valles: la quebrada de Llanganuco al norte y la quebrada de Ulta al sur. El primeru ye'l llugar más turísticu conocíu en tol parque nacional Huascarán por allugar a les llagunes de Llanganuco: Chinancocha y Orconcocha;[5] el segundu tien nes sos faldes al túnel vehicular a mayor altitú del mundu:[6] el Túnel Punta Olímpica, alcontráu a 4732 msnm.

Los trés cumes del Huascarán intentáronse esguilar ente 1905 y 1932. La científica norteamericana Annie Peck conquistaría'l visu norte de 6655 metros en 1908. Los cume sur y el Chopicalqui siguieron inexpugnables hasta la espedición científica austroalemana conformada polos científicos alemanes Philipp Borchers, Wilhelm Bernard, Erwin Hein, Hermann Hoerlin, Erwin Schneider y los porteadores Néstor Montes y Faustino Colorado quien llograron conquistar el picu sur el 20 de xunetu de 1932 y el Chopicalqui el 3 d'agostu del mesmu añu.[7]

Toponimia[editar | editar la fonte]

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

El so nome provién del vocablu quechua áncash waska ('lluria o reata') y ran ('sufixu verbal o alverbial'), asina pos huascarán significa dispuestu como lluria o nuna interpretación más fayadiza al so contestu, cadena de montes.[8] Otra hipótesis basar na inflexón verbal quechua wasqiran (treslleche) n'alusión a la lleenda de Canchón y Huascarán.[9]

Na obra d'Ernst Middendorf, quien percorrió'l Caleyón de Huaylas y Chavín, apaez otru nome: Mataraju, en quechua Matash rahu[10] onde 'matash' = cercanu y 'rahu' = neváu; esto ye, nevaos cercanos: una alusión a la so morfoloxía de dos montes próximos.

Orixe mitolóxicu

La más altu monte, Huascarán, foi una vegada una muyer que tuvo numberosos fíos. L'home de Huascarán, Canchón, foi seducíu por Sutoc quien yera una meyor cocinera. Celosa, Huascarán capó al so home y depués fuxó siguida polos sos fíos, el mayor acompañar de cerca, ente que'l menor diba abondo lloñe. El fíu favoritu foi cargáu por Huascarán nel so llombu. Cuando fueron a folgar, tola familia tresformar nel Cordal Blancu, y les sos llárimes causaron los regueros que dieron forma al Ríu Santa y Marañón.

Canchón volvióse piedra y aportó a la más bellu monte del Cordal Negru. El so amante Sutoc y los sos fíos tamién se tresformaron n'otros montes del Cordal Negru y les sos llárimes crearon los calces y regueros d'esa rexón.[11] Otra lleenda seria na cual dos nuevos llamaos Huáscar l'home y Huandi la muyer de distintos imperios namoráronse fondamente a pesar de la oposición de los sos padres. Por esi motivu teníen qu'atopase a les escondidielles. Ensin poder siguir despintando'l so amor decidieron fuxir. El padre de Huandi enllenar de roxura y mandu a los sos siervos más fieles a buscalos y "arreyar unu frente a otru nel cume más altu de Ancash". Los siervos dieron con ellos y cumplieron cola ordenanza del so patrón. Col pasar de los tiempos convertir nos nevaos más bellos de Perú. Les sos llárimes dieron orixe a la llaguna de Llanganuco.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Imaxe satelital del macizu neváu Huascarán nel centru. A la izquierda apréciense les llagunes de Llanganuco.

El Huascarán atópase allugáu nes provincies de Carhuaz y Yungay nel departamentu de Áncash, a unos 70 quilómetros de la ciudá de Huaraz, capital del departamentu. Colos sos 6768 metros ye'l puntu más altu del país y de tola zona intertropical del mundu. Ta arrodiáu de numberosos picos percima de 5000 metros nel sector Cordal Blancu, una cadena de montes cubierta de nieve de 140 quilómetros de llongura que s'inclúi de la mesma nel Parque Nacional Huascarán de 340.000 hectárees.

El macizu confórmase íntegramente de granitu, una roca ignea intrusiva y el so llevantamientu empecipiar na llende neógeno-cuaternariu fai 5,3 millones d'años. Se emplaza dientro del «Batolito Cordal Blancu» nel territoriu de la Falla Activa Cordal Blancu» una discontinuidá de roques que s'estiende dende la llaguna Conococha al sur, hasta Corongo nel norte.

Morfoloxía

El macizu ye un sistema de 3 picos con pronunciada elevación al respective de los valles circundantes y a los macizos cercanos, ye por ello que puede ser acolumbráu inclusive a 60 km de distancia. Los picos norte y sur tienen la cara oeste (la que da al Caleyón de Huaylas) con una rimada moderada, concentrando casi'l 70% del área glaciar. Contrariamente, la cara esti d'estos picos cai de manera abrupta en parees que devasen los 70° d'enclín, la cayida empecipia dende'l visu a 6768 msnm hasta los 5400 msnm onde s'atopa la llingua glaciar.

Ascensiones históriques[editar | editar la fonte]

Primeres espediciones al visu norte[editar | editar la fonte]

Pico norte dende «El Gargüelu»

El naturalista italianu Antonio Raimondi estudió'l llau norte del macizu, algamando los 4800 msnm na punta Portachuelo camín al pueblu de Yanama. Raimondi foi'l primera estudiosu que percorrió tola rexón col fin d'estudiar el potencial mineru d'este, conseñando los resultaos nel so llibru "Ancachs y les sos riqueces minerales" de 1873.

La vista del cordal de Yungay fíxome tan prestosa impresión, que decidí esaminala más de cerca tocando, por dicilo asina, la nieve cola mano, esto ye xubir pola quebrada hasta'l so orixe, travesar el cordal neváu y pasar pellí a la Provincia de Pomabamba.[12]

A entamos del sieglu XX la esploración del Huascarán y de la Cordal Blancu tornóse más refecha una y bones dellos grupos de científicos europeos y norteamericanos, dellos auspiciados por universidaes ya institutos xeográficos, decidieron estudiar la xeoloxía nesta seición del Cordal de los Andes. L'inglés Reginald Enock, la norteamericana Annie Peck y los científicos Alemanes G. Steinman (xeólogu), W. Sievers (xeógrafu), August Weberbauer (botánicu) atribuyíen-y un altor averáu de 7300 msnm. En 1904, Enock llogra llegar hasta los 5100 msnm depués de xubir pela cara oeste. Annie S. Peck acompañada de los guíes alpinos suizos R. Taugwalder y G. Zumtaugwald faen los cuatro primeros intentos d'ascensión vertical en xunetu de 1906, xunu y agostu de 1907 pero fracasaron.

Un añu dempués, el 3 d'agostu de 1908, Peck aseguró algamar el cume norte del Huascarán de 6655 msnm, anque entá esisten opiniones compartíes sobre si llegaría o non, tamién s'asegura que sería cargada polos guíes alpinos Taugwalder y Zumtaugwald acompañaos por dos porteadores yungainos. L'alpinista bautizó a esti visu como «Cumbre Ana Peck».

Primer ascensu al visu sur[editar | editar la fonte]

El 20 de xunetu de 1932, una espedición del Club Alpín Austru-Alemán, dirixida pol Dr. Phillip Borchers, depués de xubir pela Ruta d'El Gargüelu» esguiló per primer vegada'l picu sur con 6768 msnm, el más altu del monte. Esta espedición tuvo conformada polos alpinistes alemanes Philipp Borchers, Wilhelm Bernard, Erwin Hein, Hermann Hoerlin y Erwin Schneider, quien fueron asistíos polos yungainos Néstor Montes y Faustino Coloráu, llogrando'l visu dempués de 5 díes d'ascensu. Sobre la participación de los dos peruanos (primeros en triar el cume más altu del so país), el Dr. Borchers escribió:

Volviendo la vista dende'l puntu en qu'atopábamos vimos con non poca sorpresa que dos homes nos siguíen na ascensión: yeren Néstor Montes y Faustino Coloráu, los dos mochachos más hábiles que teníamos, que remanando la lluria tirante a la perfeición faíen una especie d'ascensión particular” y el Ing. Y. Hein esclamó “Estos nacieron alpinistes".[13]

Primeros ascensos per país[editar | editar la fonte]

Bandera del Perú Perú. El 3 d'agostu de 1953,[14] la espedición peruana conformada por Félix Mautino, los hermanos Guido, Pedro y Apolonio Yánac y Macario Ánxeles, llograron el visu sur.[15] Al añu siguiente, los mesmos miembros d'aquella espedición consiguieron el visu del macizu arxentín Aconcagua, techu d'América.

Bandera de Méxicu Méxicu. El 8 de xunetu de 1953 xubieron per primer vegada al visu sur Y. San Vicente y M. Villavicencio na primer espedición mexicana.[16][17] El 3 d'agostu de 1973, la segunda espedición mexicana conformada por Raúl Bárcena, Guillermo Díaz, Antonio Carmona y Vicente Hinojosa llogren l'ascensu per primer vegada al visu norte pela ruta normal o de 'El gargüelu'.[18]

Récor mundial d'ascensu y descensu[editar | editar la fonte]

El 8 d'abril de 2000, el deportista estremu Andi Siebenhofer llanzar por primer vegada con parapente, dende'l cume sur hasta'l valle del ríu Santa.

Ádenes[editar | editar la fonte]

Gracies al estudiu en xunto del Institutu Xeolóxicu y Mineru de Perú y la universidá de Waterloo tiense conocencia de que'l primer desplazamientu en masa del Huascarán asocedió hai unos 47.000 años; esti sucesu ye conocíu científicamente como «Eventu Matacoto». Esti xigantescu ádene foi'l que formó l'abanicu aluvial de Yungay y Ranrahirca pol que más tarde percorreríen trés aludes de similares carauterístiques.[19][20]

El 10 de xineru de 1962, un deslizamiento de xelu y roques causáu por un rápidu aumentu de la temperatura mató a unes 2900 persones del centru pobláu de Ranrahirca y anexos.

El 31 de mayu de 1970, el terremotu de Áncash fixo qu'una gran parte de la cornisa de nieve y roca de la cara norte derrumbárase. L'ábanu, envalorada en 80 millones de pies³ de xelu, folla y piedres, midía 1,5 km d'anchu. Avanzó los 18 km a una velocidá permediu de 280 a 335 km/h y soterró los pueblos de Yungay y Ranrahírca, matando a más de 20.000 persones.

El 22 de xineru de 1977 un desprendimientu de xelu produció un ádene qu'afaró los valles de Puchoc, Sacsha y Ranrahirca. La población d'estes llocalidaes abellugar nos cuetos vecinos.

Marques[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Issuu. Issuu ID: inaigem/docs/nota_tecnica.
  2. «Chopicalqui». Andesexperience. Consultáu'l 19 de setiembre de 2012.
  3. Helman, Adam (2005). The Finest Peaks (n'inglés). ISBN 978-1-4120-5995-4..
  4. Curtin University (4 de setiembre de 2013). Science Daily (ed.): «Gravity Variations Over Earth Much Bigger Than Previously Thought» (inglés). doi:10.1002/grl.50838. Consultáu'l 3 de xineru de 2014.
  5. «Laguna de Llanganuco: Chinancocha y Orconcocha. Pg. 401». Consultáu'l 24 de xunetu de 2012.
  6. «realidá&catid=48:rexonales&Itemid=117 Túnel vehicular a mayor altitú del mundu.». Consultáu'l 24 de xunetu de 2012.
  7. «Escursionismu y Alpinismu: hestoria de la so evolución». Ministerio d'Educación Nacional - Venezuela:  p. 15. 1940. http://cic1.ucab.edu.ve/cic/ajhdigital/testu/1940_1.pdf. Consultáu'l 7 de marzu de 2015. 
  8. «Orixe y espansión del quechua». www.yungayperú.com.pe. Archiváu dende l'orixinal, el 24 de marzu de 2012. Consultáu'l 6 de febreru de 2013.
  9. Yauri: "Lleendes y Mitos de Ancash" Lima 1990
  10. Violeta Ardiles Poma Nuqantsikpam Killa Editorial Huarás 2017
  11. Ricker, John. Yuraq Janka, Guide to the Peruvian Andes.
  12. Raimondi, p. 168
  13. Borchers, p. 90
  14. "Historia cronolóxica de Perú", direutor: José A. del Bustu,2006, páx. 550
  15. Con precisiones nominales y circunstanciales: "El Comercio" de Lima, agostu de 1953
  16. «AAJ Ascents in the Cordal Blancu Feature Article Volume 9 Issue 2, 1955 páx. 25».
  17. «Páxina WEB scheler huayhuash trek».
  18. «AAJ South America, Peru, Cordal Blancu, Huascarán Norte and Pisco,Climbs And Expeditions Volume 19 Issue 1, 1974 páx. 175».
  19. [1], Desastres na rexón Áncash
  20. Eventu Matacoto.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Chimborazo
6263,47 msnm
Monte más altu del mundu (midida fecha dende'l centru de la tierra)

Socesor:
Nengunu
Predecesor:
Yerupajá
6.634 msnm
Monte más altu de Perú

6.768 msnm
Socesor:
Nengunu