Horcajo de Santiago

Coordenaes: 39°50′32″N 2°59′50″W / 39.8421°N 2.9971°O / 39.8421; -2.9971
De Wikipedia
Horcajo de Santiago
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Horcajo de Santiago (es) Traducir Pedro Jesús Martínez Ortiz
Nome oficial Horcajo de Santiago (es)[1]
Códigu postal 16410
Xeografía
Coordenaes 39°50′32″N 2°59′50″W / 39.8421°N 2.9971°O / 39.8421; -2.9971
Horcajo de Santiago alcuéntrase n'España
Horcajo de Santiago
Horcajo de Santiago
Horcajo de Santiago (España)
Superficie 96 km²
Altitú 762 m
Llenda con
Demografía
Población 3671 hab. (2023)
- 1770 homes (2019)

- 1723 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.17% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 38,24 hab/km²
horcajodesantiago.es
Cambiar los datos en Wikidata

Horcajo de Santiago ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una superficie de 96,03 km² con una población de 3.542 habitantes (INE 2017) y una densidá de 36,88 hab/km².

Toponimia[editar | editar la fonte]

Reparando la parte antigua del nuesu pueblu, por indicar una situación caballera sobre una llomba o altor que baxa escontra dos vegues o cañaes, esto ye, tar a un pocu de cuetu, y nes sos faldes dos regueros (Cantarranas o Almanzor y Albardana nesti casu).

El nomatu de Santiago manifiesta dependencia de señoríu secular, eclesiásticu y d'orde militar a la Orde de Santiago, que tenía see nel próximu pueblu de Uclés.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica de Horcajo de Santiago
199119962001201320152017
354636033526388136893542
(Fonte: INE)

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Julián Valbuena Serrano UCD
1983-1987 Julián Valbuena Serrano Independientes
1987-1991 Julián Valbuena Serrano PP PP
1991-1995 José López López Partíu Socialista Obreru Español PSOE
1995-1999 Julián Valbuena Serrano PP PP
1999-2003 Ramón Montalvo Potenciano PP PP
2003-2007 Ramón Montalvo Potenciano[2] PP PP
2007-2011 José Joaquín López Peinado[3] Partíu Socialista Obreru Español PSOE
2011-2015 Pedro Jesús Martínez Ortíz PP PP
2015-2019 María Roldán García PP PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Economía[editar | editar la fonte]

Horcajo de Santiago tien una población activa cimera a los trés mil persones, anque baxando nestos momentos pola crisis, teniendo la mayoría, actividaes llaborales y económiques rellacionaes col sector de construcción y auxiliares a ésti. El sector industrial ye escasu, tando llindáu a pequeñes empreses familiares. Per otru llau, ta recuperándose l'interés pola actividá agrícola y ganadera dexada a un llau va décades.

Horcajo ye unu de los conceyos que casi tol texíu granible movióse en redol a la burbuya inmobiliaria. Anguaño tien unes 500 viviendes vacíes pol abusu de llicencies de construcción concedíes mientres les llexislatures anteriores con alcalde popular. Anguaño la gran mayoría del paru vien de la construcción. Les llicencies concedíense inclusive ensin tener plan d'ordenación urbana, y dalgunes d'ella en suelu que podría catalogase como rústicu.

Horcajo de Santiago tien polígonu industrial dende va nueve años. Pero nin una sola empresa instalóse nél.

Educación y Cultura[editar | editar la fonte]

La llocalidá cunta cola Escuela d'Educación Infantil "Hervás y Panduro"(Primer Ciclu d'Infantil), el Colexu d'Educación Infantil y Primaria "José Montalvo", y l'Institutu d'Educación Secundaria "Orde de Santiago" (ESO y Bachilleratu). Ta creáu'l Conseyu Escolar Municipal que s'axunta con cierta periodicidad y nel que s'analiza la situación educativa del conceyu. La población cunta con otros servicios municipales como Biblioteca, Sala d'Internet, Escuela de Música, Centru Nuevu y distintos instalaciones deportives onde se lleven a cabu distintes actividaes programaes por estes entidaes. Tamién hai dos academies, una d'elles imparte la enseñanza pa llogru de certificaciones oficiales n'idiomes y la otra dedicar al refuerzu de los conteníos educativos.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Feria de setiembre Les

feries de Horcajo de Santiago celebrar mientres los díes 14, 15 y 16 de setiembre. Los sos oríxenes remontar al sieglu XVIII por cuenta de la apaición d'una imaxe del Santísimu Cristu na Ilesia Parroquial, por ello Felipe V dio por Real Decreto'l privilexu de celebrar les Fiestes del Santísimu Cristu de los Apaecíos”. Nel pasáu, esta feria tuvo una enorme relevancia nel ámbitu rexonal, al comercializase tou tipu de preseos y semovientes pa l'agricultura y ganadería.

Anguaño destaquen les verbenes nocherniegues, festexos taurinos con corrida de toros, rejones y novilladas. Amás celébrase una Feria Rexonal d'Artesanía que cada añu va tomando más sonadía, celebrándose mientres tol día del sábadu que coincide cola feria.

  • Fiestes del Vitor

Son les fiestes patronales del pueblu n'honor a la Inmaculada Concepción y tán declaraes d'interés turísticu rexonal. El día 29 de payares dan empiezu les novenes. Al términu de cada novena reza la salve y posteriomente se vitorea diciendo: ¡VITOR LA PURÍSIMA CONCEPCIÓN DE MARÍA SANTÍSIMA CONCEBIDA ENSIN MANCHA DE PECÁU! ¡VITOR VITOR VITOR! El día 7 d'avientu celebra la ufrienda de flores a la Inmaculada pela mañana, y a les 5 de la tarde ye la postrera novena. A les 8 de la tarde la ilesia atópase atarraquitao de horcajeños y ye entós cuando se canta la salve. Al términu d'esta sale l'estandarte de la Inmaculada de la puerta de la sacristía, siendo aclamáu polos horcajeños que lo vitorean mientres dos hores, tiempu que tarda la sagrada insinia en llegar a la cai onde la esperen 3 caballeros que lu portaren hasta la tarde del día siguiente. L'estandarte percuerre tol pueblu con incesantes aclamaciones. Los caballeros baxaren de los sos cabalgaduras en caúna de los cinco ermites del conceyu pa folgar. Nes puertes de les cases ufiértense dulces, cafés y caldos pa los acompañantes de la comitiva. Mientres esti día nes cases horcajeñas suélense comer rosquillos, magdalenas y pipirrana. Los caballeros van encarar l'estandarte de María a les persones mayor que la esperen nes puertes o ventanes de les sos cases. Sobre les 6 o 7 de la tarde del día 8 d'avientu l'estandarte llega de nuevu a la ilesia onde remata la singular procesión del vitor ente lloros y vitores de los horcajeños que nun quieren esperar a otru añu. Este mesmu día pela nueche sale la imaxe de la Inmaculada Concepción peles cais del pueblu nel xarré acompañáu de la banda de música y la so hermandá. A otru día; día 9 d'avientu celebra una misa n'honor a los difuntos de la parroquia que nos dexaron l'heriedu del Vitor. Este mesmu día pela tarde suel haber un espectáculu musical na casa de la cultura *Fiesta de la Virxe del Carmen Estes fiesta celebren el fin de selmana más próximu al día 16 de xunetu. El sábadu a les 11 de la nueche cántase-y la salve a la Virxe na so ermita. De siguío, prender na escampada del mercadín un castiellu de fueos artificiales. Darréu, da empiezu la verbena pela redolada de la ermita amenizada por una orquesta y onde se convida a panadera a tolos asistentes. Vienen atraiciones y puestos d'almendres garrapiñadas.

A otru día (domingu), celébrase una eucaristía a les puertes de la ermita presidida pola imaxe de la nuesa señora. Al términu de la eucaristía da empiezu la procesión cola imaxe de la Virxe peles cais del barriu onde ta la ermita. A la vuelta de la procesión a la ermita priéndese una traca y remata la procesión.

El llunes celébrase pela mañana ceo una misa n'honor a los difuntos devotos de la Virxe del Carmen.

  • Selmana Santa Vienres

de dolor:Realízase una procesión cola imaxe de la virxe de la Congoxes dende la ermita del rosariu hasta la ilesia parroquial. Ye bien emocionante la salida del pasu de les congoxes pela pequeñu puerta de la ermita del rosariu.

Domingu de Ramos: Bendícense les palmes y ramos d'olivar na ermita del Rosario. dende ellí parte la procesión cola imaxe de Jesús na borriquilla hasta la parroquia onde se celebra la santa misa.

Martes Santu: Celébrase la procesión de los neños. La procesión encabezar el Neñu del Remediu siguíu de tolos pasos titulares de les hermandaes de Horcajo a escala.

Miércoles Santu: Realízase la procesión de la Virxe de la Soledá, portada solamente por muyeres.

Xueves Santu: A les 6 de la tarde celebra la cena del señor na parroquia. A les 9 de la nueche empecipia la procesión del prendimiento con Jesús de Medinaceli, l'Amarráu a la Columna, el Nazarenu y la Soledá. A la media nueche tien llugar la hora santa.

Vienres Santu: A les 10 de la mañana empecipia la procesión de los pasos pela cai de les Cruces hasta llegar al Calvariu y de nuevu a la ilesia. Sacar a la cai al Amarráu a la Columna, el Nazarenu, Cristu Crucificáu, la Soledá y la Virxe de les Congoxes. A los cinco de la tarde tien lugaqr la celebración de la muerte del Señor y de siguío sale la procesión del Santu Entierru coles imáxenes de la Virxe de les Congoxes, el Cristu Yacente nuna urna de cristal y la Soledá.Al llegar a la ermita del Rosariu'l pasu de les Congoxes recoyer nella y en pocu más alantre Jesús quedar na capiya del sepulcru, volviendo a la ilesia la imaxe de la Virxe de la Soledá.

Domingu de Resurreición: A les 8 de la mañana lleva corriéndose a la plaza por distintos reorridos les imáxenes del Resucitáu y la Virxe María con mantiella negra. Na plaza atopen les 2 imáxenes, quitar a la virxe la mantiella negra y prendiéndose una gran traca.Esi día xúntense les peaes d'amigos y comen nel campu o en corralizas.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Tortielles de San Sebastián Pa poder cumplir la Vixilia que como "Votu de Villa" fixo'l pueblu a San Sebastián, foi necesariu ellaborar un elementu especial que nun tuviera carne o sangre procedente de nenguna clase animal. Tán cocinaes solamente con productos vexetales: farina de trigu amasada con aceite d'oliva y frita en sartén. Tienen la forma de tortiella en proporciones fines. Facer pal 20 de xineru y cómense con chocolate como únicu alimento base.

Muertos de San Blas Facer pal trés de febreru (el día de San Blas), pa merendar nel campu colos neños. Son tortas de fabricación casera con mantega o aceite y un chorizu o un güevu, asitiáu nuna vera ("el muertu").

Rosquillos de la Virxe La so fecha principal ye la fiesta de "El Vitor". Son fabricaos artesanalmente na casa. Los ingredientes son: aceite, aguardiente, farina, raspadura de llimón y azucre. Nestes feches, lo que nun puede faltar en nenguna casa de Horcajo son los rosquillos y l'aguardiente.

Roscu de los Santos Fechu con masa de tortas y mostiu. La tradición diz que quien foi madrina o padrín de pila, regala un roscu al so afiáu/-a hasta qu'ésti cumple la mayoría d'edá.

Hornazo de Resurrección Comer na merienda que se fai'l Domingu de Resurreición nel campu (tradición). Ye torta guarnida de güevos duros. Nesti día, son famosos los "peleles" fechos poles moces y quitaos polos mozos.

Farrapes de matanza Son bien típiques el día de la Matanza del gochu. Ye una comida familiar fecha con farina de almortas, alcarabea, pimentón, grasa de gochu, cogordes, etc.

Pipirrana Platu por demás típicu y esquisitu por cuenta de la variedá d'alimentos qu'almite: aves, embutíos de bona calidá, bacaláu en salazón, oreya de gochu, cogordes, arregláu con lloréu, ayu, pimienta negra, cebolla, tomate secu y pimientu picante.

Cochifrito Comida utilizada en xuntes principalmente. Consiste en carne de corderu pascual, frita, arreglada con vinu blanco y los sos correspondientes especies: ayu, pimienta, cebolla, lloréu, etc.

Arrope Bébora que por cuenta de la so escesiva concentración, puede utilizase como llicor, demasiao dulce y fuerte en graduación. Más bien, suelse tomar con pan.

Magdalenas Bollu típicu ellaboráu polos artesanos de Horcajo mientres enforma tiempu.

Panadera. Ye un refrescu de fabricación casera compuestu por vinu tinto al que se-y añedir cola, refrescu de llimón, llicores ensin alcohol, wiski, azucre disuenta n'agua y cachos de fruta.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llistáu d'alcaldes nes eleiciones del 2003
  3. Llistáu d'alcaldes nes eleiciones del 2007 Archiváu el 11 d'abril de 2010 na Wayback Machine.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]