Historia del cine

De Wikipedia
Cámara de los hermanos Lumière.
Los hermanos Lumière

La historia del cine como espectáculu empezó en París, Francia, el 28 d'Avientu de 1895. Dende entós esperimentó una serie de cambeos en dellos sentíos. Per un sitiu, la teunoloxía del cinematógrafu evolucionó enforma, dende'l primitivu cine mudu de los hermanos Lumière hasta'l cine dixital del sieglu XXI. Per otru llau, evolucionó'l llinguaxe cinematográficu, incluyíes les convenciones del xéneru, y surdieron asina distintos xéneros cinematográficos. De terceres, evolucionó cola sociedá, colo que se desenvolvieron distintos movimientos cinematográficos.

Causes téuniques y sociales que dieron llugar a la nacencia del cine[editar | editar la fonte]

Entamu del cine y fundación de la industria fílmica[editar | editar la fonte]

Primeros pasos del cine: creación del cinematógrafu[editar | editar la fonte]

La idea de prindar, crear y reproducir el movimientu per medios mecánicos ye bien antigua, esistieron antecedentes tales como la cámara escura, o'l taumatropo, la llinterna máxica, el fusil fotográficu. La téunica pa captar la realidá per medios lluminosos fuera yá desenvuelta polos inventores del daguerrotipu y la fotografía, a mediaos del sieglu XIX. Thomas Alva Edison, inventor de la llámpara incandescente y el fonógrafu, tuvo mui cerca tamién d'inventar el cine, al patentar el kinetoscopio creáu nel so llaboratoriu por William Dickson, que, sicasí, solo dexaba funciones bien llindaes. Inspirándose nésti ya integrándolo a diversos inventos y descubrimientos de la dómina, como'l rollu de semeyes de Eastman. Los hermanos Lumière, fíos del fotógrafu Antoine Lumière, crearon el cinematógrafu: esti dispositivu que desenvolvieron dexaba tomar, proyeición y hasta'l copiáu d'imáxenes en movimientu; l'espectáculu públicu deriváu de la exhibición del funcionamientu del aparatu. La primer presentación foi'l 28 d'avientu de 1895, en París, y consistió nuna serie d'imáxenes documentales, de les cualos recuérdense aquella na qu'apaecen los trabayadores d'una fábrica (propiedá de los mesmos Lumière), y la d'un tren (na estación de La Ciotat) que paecía balanciar sobre los espectadores, ante estes imáxenes les persones reaccionaron con una instintiva medrana, creyendo que'l tren pillar. La función de les primeres "películes" yera mayormente documental, col agregáu del movimientu. Tiempu dempués llograron el primer filme argumental de la historia, El regador regáu.

El viaxe a la Lluna

Por un tiempu, el cine foi consideráu una atraición menor, inclusive un númberu de feria, pero'l puntapié inicial pa realizar hestories y esperimentar recursos narrativos visuales foi cuando Alice Guy una ilusionista qu'en principiu, usó'l cinematógrafu como un elementu más pa los sos espectáculos, pero depués desenvolver nel cine, creando rudimentarios —pero eficaces— efeutos especiales. Los noveles realizadores captaron les grandes posibilidaes que l'inventu ufiertaba y foi según na primer década del sieglu XX surdieron múltiples pequeños estudios fílmicos, tantu n'Estaos Xuníos como n'Europa. Na dómina, los filmes yeren de pocos minutos y metraxe, trataben temes más o menos simples, y tantu por decoraos como por vestuariu, yeren de producción relativamente barata. Amás, la téunica nun resolviera'l problema del soníu, polo que les funciones acompañar con un pianu y un relator (ver cine mudu). Pero nesti tiempu surdieron la casi totalidá de los xéneros cinematográficos (ciencia ficción, históriques o de dómina); el xéneru ausente foi, poques gracies, la comedia musical, que tendría d'esperar hasta l'apaición del cine sonoru. Tamién na dómina producieron los primeros xuicios en redol a los derechu d'autor derechos d'autor de les adautaciones de noveles y obres teatrales al cine, lo que llevaría col tiempu a la creación de les franquicies cinematográfiques basaes en personaxes o sagues.

Discutiniu alrodiu de la perceición de movimientu aparente[editar | editar la fonte]

Magar mientres l'entamu del cine tomóse como cierta y concreta la teoría de que podemos percibir movimientu aparente a partir d'una socesión de fotografíes fixes que s'agospien na nuesa retina (vease Persistencia de la visión), delles teoríes de la perceición descubiertes mientres los entamos de la escuela de la Gestalt y otres posteriores relatives a la psicoloxía de la perceición contradicen dicha teoría. Según Max Wertheimer hai dellos efeutos que pueden producir apariencia de movimientu. L'espardimientu de la teoría de la persistencia retiniana como única esplicación del funcionamientu del cine ye un error que ta demostráu por Miguel Ángel Martín Pascual.[ensin referencies] Según el so artículu'l movimientu aparente nun asocede direutamente nel güeyu sinón nun rápidu y complexu procesu que se produz ente la perceición visual direuta, la memoria y la capacidá d'interpretación de la imaxe.

Otros pioneros na historia del cine[editar | editar la fonte]

Amás de Edison, los hermanos Lumière y Méliès, hubo otros pioneros na historia del cine como:

  • Charles chaplin: Tomando como referencia'l cinematógrafu de los hermanos Lumière, como asina tamién el kinetoscopio de Edison, fabricó una cámara tomavistas cola qu'empecipió les sos producciones. Los sos esperimentos consistieron nel enfotu de combinar el fonógrafu col cinematógrafu, pero los resultaos resultaben de mala calidá polo que nun tuvo ésitu. Depués Pathé va venceyase nel campu empresarial del cine, polo que se desvenceya de los aspeutos artísticu y creativu, quedando encargáu asalariaos como Ferdinand Zecca. Pathé Frères sería la primer compañía n'integrar los trés grandes cañes nes que s'estrema la industria del cine: producción, distribución y exhibición.
  • miera Zecca: Desenvolvióse dientro de la compañía Pathé con una actividá cinematográfica bien diversa como actor, guionista, direutor y decorador. Zecca enceta'l cine de fantasía, anque introduciendo un enclín realista.el so llinguaxe cinematográficu vuélvese axilosu, los sos planos cinematográficos yá nun son planos xenerales sinón qu'empieza a emplegar planos cinematográficos más cercanos. En 1913 Zecca abandona la producción cinematográfica pa incorporase a los servicios alministrativu y comercial y dirixir la construcción de los estudios Pathé en Berlín y Jersey City.
  • Escuela de Brighton: grupu de fotógrafos qu'utilizaben cámares filmadoras pa esperimentar. Afayen la fragmentación del rellatu y a la temporada afayen la fragmentación de la escena cinematográfica, que ye lo que se denomina "principiu de montaxe". Tamién afayen la variedá nos puntos de vista nuna mesma aición. Son los primeres en filmar una persecución en trés tomas (lladrón de frutes). Les sos producciones vuélvense más comerciales.
  • Edwin S. Porter: La so esmolición y desempeñu centrar en cuntar una historia cinematográfica meyor ellaborada, con mayor cantidá d'escenarios. La so intención yera crear un rellatu que s'entendiera por sigo mesmu yá que los filmes hasta'l momentu yeren acompañaes por un explicador. Afaya'l montaxe paralelu, el montaxe simultáneu y fai intentos de montaxe alternu. Siéntanse les bases del cine d'aición. Porter ufierta al públicu un nuevu mundu de rellaciones: físiques y psicolóxiques.
  • Léon Gaumont: Interesar nos aspeutos téunicos mecánicos del cine. De primeres foi fabricante y vendedor d'aparatos cinematográficos y depués empobinóse a la producción cinematográfica. La so secretaria Alice Guy, empecipió con esta producción en 1898, al arrenunciar, Gaumont contrata a Louis Feuillade.
Alice Guy (1913)
  • Alice Guy: Empezó como secretaria de Léon Gaumont, depués d'unos años Guy pasó a escribir guiones y dirixir películes pa la creada compañía Gaumont. En 1896 presenta la so primer película narrativa, La fada de les coles, onde combinó les imáxenes en movimientu col arte teatral. Depués d'unos años, en 1906 rodó La vida de cristu (utilizando'l cronófono). Depués de morar en Nueva Jersey construyó unu de los estudios cinematográficos meyor forníos de la historia. Considerar como la primer narradora de cine, amás de ser la fundadora del cine como narración cultural. Foi la primera en poner tintura a les sos películes por que se vieren en color. Foi tamién pionera al utilizar téuniques de mázcara de doble espresión y secuencies en retrocesu. Tornó a Francia en 1922.
  • Louis Feuillade: De primeres trabayó nos estudios de Gaumont como asistente de Alice Guy, cuando ella retira se convierte en xefe de producción de la compañía. Feuillade foi reconocíu pol cine d'episodios y el serial cinematográficu. Encetó tamién temes infantiles y realistes, evítase la fantasía representando les coses y les persones como son. Feuillade algama la fama tando al mandu de un grupu de seriales centraes en criminales, dexando un absoluta distinción ente'l bien y el mal. El so periodu de mayor creatividá coincidió colos años que duró la Primer Guerra Mundial, que foi onde'l públicu demostraba mayor interés nel xéneru.

Hollywood y el Star System[editar | editar la fonte]

N'Estaos Xuníos, el cine tuvo un ésitu arrollador, por una peculiar circunstancia social: al ser un país d'inmigrantes, munchos de los cualos nun falaben l'inglés, tanto'l teatru como la prensa o los llibros táben-yos vedaos pola barrera idiomática, y asina el cine mudu tresformar nuna fonte bien importante d'esparcimientu pa ellos.

Viendo les perspectives d'esti negociu, y basándose na so patente sobre'l kinetoscopio, Thomas Alva Edison intentó tomar el control de los derechos sobre la esplotación del cinematógrafu. L'asuntu non solo llegó a xuiciu, de Edison contra los llamaos productores independientes, sinón que se llibró inclusive a tiru llimpiu. De resultes, los productores independientes emigraron dende Nueva York y la mariña este, onde Edison yera fuerte, escontra l'oeste, apocayá pacificado. Nun pequeñu pobláu llamáu Hollywood, atoparon condiciones ideales pa rodar: díes soleyeros casi tol añu, ensame de paisaxes que pudieren sirvir como llocalizaciones, y la cercanía cola frontera de Méxicu, en casu de que tuvieren d'escapar de la xusticia. Asina nació la llamada Meca del Cine, y Hollywood tresformar nel más importante centru cinematográficu del mundu.

La mayor parte de los estudios fueron a Hollywood (Fox, Universal, Paramount) controlaos por (Darryl F. Zanuck, Samuel Bronston, Samuel Goldwyn, etcétera), y miraben al cinematógrafu más como un negociu que como un arte. Llucharon ente sigo con tesón, y dacuando, pa competir meyor, fundiéronse: asina nacieron 20th Century Fox (de l'antigua Fox) y Metro-Goldwyn-Mayer (unión de los estudios de Samuel Goldwyn con Louis B. Mayer) Estos estudios buscaron controlar íntegramente la producción fílmica. Asina, non solo financiaben les películes, sinón que controlaben a los medios de distribución, al traviés de cadenes de sales destinaes a exhibir namás que les sos propies películes. Tamién contrataron a direutor de cine direutores y actores como si fueren meros emplegaos a sueldu, so contratos leoninos; foi inclusive común la práutica d'emprestase direutores y actores ente sigo, nun pasando y pasando, ensin que nin unos nin otros tuvieren nada que dicir al respeutu, amarraos como taben polos sos contratos. Esto marcó l'apaición del star-system, el sistema d'estrelles, nel cual les estrelles del cine yeren promocionaes en serie, igual que cualesquier otru productu comercial. Solo[ensin referencies] Charles Chaplin, Douglas Fairbanks y Mary Pickford remontar contra esto, pudiendo faelo pol so gran ésitu comercial, y la salida qu'atoparon foi solo crear un nuevu estudiu pa ellos solos: United Artists.

Cine mudu[editar | editar la fonte]

Fotograma del filme Intolerancia, de David Wark Griffith.

Suel falase de cine mudu, de la dómina silente o muda, y esto nun ye del tou exactu, anque ye ciertu que les proyeiciones nun podíen por sigo mesmes sinón amosar imáxenes en movimientu ensin soníu dalgunu. Pero les proyeiciones nes sales diben acompañaes de la música tocada por un pianista o una pequeña orquesta y amás comentada pola voz d'un explicador, imprescindible figura que faía posible qu'ensames analfabetos o inmigrantes desconocedores del idioma entendieren la película.

El cine mudu européu[editar | editar la fonte]

Mentanto, el cine siguía otros caminos n'Europa. Ellí, el sentíu del negociu basar nel monopoliu del celuloide. Surdieron grandes empreses cinematográfiques que, con Francia a la cabeza, apoderaron el mercáu mundial hasta la Gran Guerra, en que la so hexemonía foi reemplazada pola de la industria estauxunidense. Hasta 1914, Europa, con productores como la Gaumont, la Pathé o la Itala films, apoderaron los mercaos internacionales. Asina, el cine risible francés, con André Deed y Max Linder o'l colossal italianu, con grandes escenografíes y participación d'extras, en películes como Quo vadis? (1912) o Cabiria (1914) fueron la escuela onde aprendieron Charles Chaplin y el cine risible norteamericanu o David W. Griffith qu'asumió los presupuestos del peplum en Judith de Betulia o Intolerancia. Más tarde Europa sufrió una patente decadencia por cuenta de la Primer Guerra Mundial, que marcó la perda de la preponderancia internacional del so cine.

Aun así, tres la guerra, creáronse obres maestres que diben faer escuela. Nestos años el movimientu más importante foi'l Espresionismu, que'l so puntu de partida suel afitase cola película El gabinete del doctor Caligari (1919), y que la so estética estraña y alienada respondía a los mieos de la Europa de posguerra, siguida dempués por Nosferatu, el vampiru (1922). Tamién, en paralelu al movimientu surrealista en pintura y lliteratura, surdió un cine surrealista, que'l so esponente más célebre ye Un perro andaluz empobinada por Luis Buñuel.

Pela so parte el cine nórdicu cuntaba coles figures de Victor Sjöström y Mauritz Stiller en Suecia y Finlandia respeutivamente.

La creación del llinguaxe cinematográficu[editar | editar la fonte]

L'acorazáu Potemkin, de Sergéi Eisenstein.

Nesos años, la téunica de cuntar una historia n'imáxenes sufrió una gran evolución. Los primeros cineastes concebíen al cine como teatru filmado. Arriendes d'ello, los escenarios yeren simples telones pintaos, y utilizábase una cámara estática. A midida que pasó'l tiempu, los direutores aprendieron téuniques que lo que ye güei paecen básiques, como mover la cámara (por casu, el travelling) o utilizala n'ángulu picáu o contrapicado, pero que nesa dómina yeren idees revolucionaries. Tamién se pasó dende'l telón pintáu al escenariu tridimensional, por obra especialmente de los filmes históricos rodaos n'Italia na década de los años diez (Quo vadis? o Cabiria).

Dos cineastes fueron claves nesti procesu. N'Estaos Xuníos, David W. Griffith, con The Birth of a Nation y Intolerancia, camudó'l cine pa siempres, hasta'l puntu que s'afirma que con él naz de verdá el llinguaxe cinematográficu. Na Xunión Soviética, otru tantu realiza Sergéi Eisenstein, con películes clave como L'acorazáu Potemkin o Ochobre, ente otres; a Eisenstein débese-y el llamáu montaxe d'atraiciones, que busca entemecer imáxenes chocantes pa provocar una asociación emocional o intelectual nel públicu. Gracies a ellos, y a los espresionistes alemanes yá mentaos, el llinguaxe fílmico algama'l so maduror na década de 1920.

Corrientes cinematográfiques[editar | editar la fonte]

El cine, como manifestación artística, cuenta con diversos movimientos o corrientes a lo llargo del sieglu XX. Les escueles estétiques constitúin un conxuntu de movimientos espresivos innovadores de la historia del cine. En dellos casos, supón la rotura colos estilos anteriores, sobremanera del cine clásicu de Hollywood,y n'otros casos suponen un desenvolvimientu de los estilos predecesores. El cine de vanguardia supón una rotura na narrativa del cine convencional. Xunto cola lliteratura y l'arte apoderaron el primer terciu del sieglu XX. Les corrientes vanguardistas cuestionen les maneres tradicionales de producción, espardimientu, exhibición y consumu de los oxetos artísticos; y recurren a cuestiones relatives a la modernidá.

En cuanto al cine, estrémense tres etapes nel movimientu vanguardista. De primeres, alcuéntrase'l cine impresionista, representáu por Abel Gance y René Clair. En segundu llugar ta'l cine surrealista francés y el cine astractu alemán. A lo último, tópase'l cine independiente o documental.

  • Impresionismu- Esti estilu valora'l naturalismu, l'estilu direutu, y dir más allá de los esquemes melodramáticos. El cine impresionista foi llamáu asina porque'l autores pretendíen que la narración representara la conciencia de los protagonistes, n'otres pallabres, el so interior. Otorguen importancia a la emoción y a la narración psicolóxica, la espresión de sentimientos y los estaos d'ánimu de los personaxes. Destaquen nesti ámbitu los siguientes autores: Henri Chomette, Marcel L'Herbier, Germaine Dulac y Jean Epstein. Una de les películes más representatives del movimientu ye La Rueda (1922) d'Abel Gance.
  • Surrealista- Combina la imaxe, cola busca de sensaciones y la espresión de sentimientos. Predominen imáxenes absurdes que ruempen cola lóxica temporal. El surrealismu preséntase como un mediu de lliberación del espíritu y una revolución qu'ataca al orde lóxicu, estéticu y moral. Asina mesmu, ataca les pilastres de la sociedá burguesa y los sos valores incuestionados. Trátase de faer valir el llau escuru de la vida, como l'azar, lo esotérico y lo onírico, de forma que la realidá definir pol suañu llibre y pola imaxinación del subconsciente. Los dos películes de referencia del cine surrealista son Un perro andaluz (1929) y La edá d'oru (1930), dambes empobinaes por Luis Buñuel, en collaboración col pintor surrealista catalán, Salvador Dalí.
  • Cine espresionista alemán-(1905) Grupu de producciones en contraste col impresionismu en pintura, nel que prima la espresión suxetiva sobre la representación oxetiva de la realidá. Ye'l cine que se realiza na Alemaña de Weimar. Apréciase la espresión de sentimientos y l'emoción percima de la representación de la imparcialidá; pa ello utilizaba la deformación de les coses, el mundu interior, la congoxa y les allucinaciones del artista. Destaca la película El gabinete del doctor Caligari (1919).

Al pie de estos movimientos amestaos a les vanguardies históriques de principios del sieglu XX esisten otres manifestaciones cinematográfiques, ente les que cabo destacar:

  • Cine Güeyu- (Años 20) Teoría cinematográfica creada pol documentalista soviéticu Dziga Vertov. Les carauterístiques principales son la oxetividá, el refugu al guión y a la puesta d'escena, y l'usu de la cámara como güeyu humanu.
  • Cinéma Pur- (Años 20) Corriente francesa, que se centra nos elementos puros del arte cinematográficu, como la forma, el movimientu, el campu visual y el ritmu.
  • Realismu Poéticu Francés- (Años 30, 40) Movimientu de cine que les sos carauterístiques son producciones que s'asemeyen cada vez más a la realidá, magar les sos temátiques son ficcionales yá nun recurren a la fantasía, el xéneru más recurrente va ser el melodrama. Esistía la necesidá de representar una realidá llibre, calteniendo un equilibriu ente la velocidá y la guapura estética.
  • Neorrealismu italianu- (Años 40) Movimientu de cine que les sos carauterístiques fundamentales son la trama ambientada en sectores desfavorecidos, rodaxe n'esteriores y actores non profesionales. L'oxetivu d'esti estilu ye representar la situación moral y económico de la Italia de posguerra.
  • Underground estauxunidense- (Años 40) Cine artesanal, non necesariamente narrativu con autoconciencia artística, y opuestu al cine clásicu de Hollywood.
  • Cinéma verité- (Años 50) Apaez en Francia paralelamente a la Nouvelle Vague. Tien un enclín documentalista y busca captar la vida tal como ye.
  • Nouvelle Vague- (Años 50) Corriente francesa crítica frente a establecer, y que la so máxima aspiración ye la llibertá d'espresión y téunica.
  • Free Cinema- (Años 50) Movimientu británicu qu'enllanta una estética realista na ficción y nel documental. Amás, retrata hestories cotidianes y ta comprometíu cola realidá social de la dómina.
  • Nueva Fola Checoslovaca - (Años 60) Movimientu cinematográficu que tuvo llugar en Checoslovaquia con gran espresión artística, no visual como no narrativo, que foi la edá d'oru del cine del país.
  • Blaxploitation- (Años 70) Cine estauxunidense que'l so tema protagonista ye la comunidá afroamericana y nel que ye recurrente l'usu de bandes sonores de conocíos artistes de la dómina.
  • Nuevu cine alemán (Neuer Deutscher Film)- (Años 70) La industria alemano crea'l so propiu star-system, nel qu'utiliza llargos travellings que favorez a la improvisación de los actores y simplifica el montaxe. Amás, tien ciertu calter documental, al estilu naturalista francés.
  • New Queer Cinema- (Años 90) Cine independiente norteamericanu carauterizáu pol so aproximamientu a la cultura queer.
  • Cine posmoderno - (años 80) Basáu nel eclecticismu y entemez les carauterístiques de distintos estilos yá creaos.
  • Dogma 95- (Añu 1995) Movimientu fílmico que la so meta ye producir películes simples, ensin cambeos na post-producción y poniendo énfasis nel desenvolvimientu dramáticu.
  • Cine negru- Surde n'Estaos Xuníos como critica al modelu clásicu y arriendes de la influencia europea. Esti tipu de cine déxanos falar de la contemporaneidad social dende distintes perspectives, nun sentíu más direutu, de la estensión de los crímenes y la corrupción de la sociedá y nun sentíu más ampliu, del tresformamientu de valores que "solmenaba" a un país que fuera sorprendíu de primeres por un creciente meyora industrial y en segundu llugar pol desenvolvimientu de la segunda Guerra Mundial. Les películes del xéneru son claros testimonios de lo que ta viviendo la sociedá naquel momentu, tienen un fuerte conteníu espresionista na formación de les sos imáxenes, reflexando tantu na fotografía como na escenografía. Les escenes carauterizar por pasar d'un llume solombra en claru-escuru, onde se xuega col usu de les solombres p'aponderar la psicoloxía de los personaxes.

Cine de propaganda política[editar | editar la fonte]

Mientres dómines de grandes enfrentamientos políticos y militares el cine foi utilizáu como fuerte ferramienta d'espardimientu d'ideoloxíes y propuestes d'aición. Los regimenes totalitarios de tol sieglu XX fixeron un gran usu del montaxe y les téuniques del cine pa la propaganda. Asina, la Xunión Soviética fomentó un tipu de cine que remarcaba'l poder del pueblu como imaxe dignificadora y potenciadora de la patria soviética. Realizáronse delles producciones relatives a la Revolución de 1917, y en contra de l'antigua burguesía zarista. Tamién en contra de les invasiones alemanes mientres la Segunda Guerra Mundial (por casu, Alexander Nevski, de Serguéi Eisenstein). N'Italia, el réxime fascista de Mussolini ordenó a los estudios Cinecittà crear una serie de películes campanudes, na tradición del colossal italianu de la década de 1910, que sirvieren pa eponderar l'antiguu grandor romanu, de la que Mussolini sentíase herederu; el representante más fiel d'esti cine fascista ye probablemente'l Escipión l'Africanu, rodáu en 1937. N'Alemaña, magar nun hubo un fuerte control sobre'l cine, sí se rodaron numberosos documentales eponderando a los nazis, como por casu El trunfu de la voluntá; dellos cineastes contrarios al réxime, pela so parte, prefirieron colar al exiliu, como por casu Fritz Lang.

El cine sonoru[editar | editar la fonte]

El cine sonoru ye aquel qu'incorpora nes películes soníu sincronizáu o tecnológicamente apareyáu cola imaxe. Pela so parte, el cine mudu ye aquel que nun tener soníu, y consiste namái n'imáxenes. Antes de la esistencia del cine sonoru, los cineastes y proyeutistes esmoleciérense de crealo, pos el cine naz con esa voluntá. Rares vegaes exhibíase la película en silenciu. Por casu, los hermanos Lumière, en 1897, contrataron un cuartetu de saxofones por qu'acompañara a la proyeición de la película nel so llocal de París. Escontra 1926, el cine mudu algamara un gran nivel de desenvolvimientu tocantes a estética de la imaxe y movimientu de la cámara. Había una gran producción cinematográfica en Hollywood, y el públicu contentar coles películes producíes. Nun s'esixía que los personaxes empezaren a falar, una y bones la música apurría'l dramatismu necesariu.

Los primeros esperimentos col soníu nel cine llegaron de la mano del físicu francés Démeny, quien en 1893 inventó la fotografía parlante. Charles Pathé combinó fonógrafu y cinematógrafu. Na mesma dómina, Lleón Gaumont desenvolvió un sistema de sonorización de películes, que presentó na Esposición Universal de París de 1900.

Según la publicación Where Else but Pittsburgh, la primer película de cine épica llamóse Fotodrama de la Creación, y anque apaeció 15 años primero que se produxeren otres películes sonores, ufiertó una combinación de películes cinematográfiques y fotografíes sincronizaes con un discursu grabáu. Estremar en cuatro partes, duraba un total d'ocho hores y ver aproximao 8 millones de persones.

Esta producción taba compuesta de diapositives fotográfiques y película cinematográfica, acompañaes de discos fonográficos de discursos y música. El "Anuariu De Los Testigos De Jehova" de 1979 aseguró: «Hubo que pintar a mano toles diapositives y películes de color. La semeya-drama duraba ocho hores, y, en cuatro partes, llevaba a los auditorios dende la creación, al traviés de la historia humana, y hasta la culminación del propósitu de Jehová pa la Tierra y el xéneru humanu a la fin del reináu milenariu de Xesucristu». Foi una producción de la entós llamada Asociación Internacional de los Estudiantes de la Biblia y güei llamada Testigos de Xehová. Tolos asientos yeren gratis y enxamás se faía una coleuta. Amás, esta producción de color y soníu apinada de fechos bíblicos, científicos y históricos entró na escena años primero que les películes cinematográfiques comerciales de color y de llargumetraxe acompañaes de diálogu grabáu y música fueren vistes polos auditorios polo xeneral hasta principios de la década de 1920.

En 1918, patentóse'l sistema sonoru TriErgon, que dexaba la grabación direuta nel celuloide. Pero l'inventu definitivu surdió en 1923, el Phonofilm, creáu pol inxenieru Lee de Forest, quien resolvió los problemes de sincronización y amplificación de soníu, yá que lo grababa enriba de la mesma película; asina, rodó 18 curtios pa promover la téunica, ente ellos unu de 11 minutos de Concha Piquer, que se considera la primer película sonora n'español. Sicasí, por falta de financiamiento l'inventu retardar hasta 1925, añu en que la compañía Western Electric apostó por él.

En 1927, los estudios Warner Bros atopar nuna situación financiera delicada y apostaron por integrar el nuevu sistema de soníu Vitaphone, sistema nel cual la banda sonora taba presente en discos sincronizaos cola proyeición. Incorporar por primer vegada nuna producción comercial titulada Don Juan (1926) d'Alan Crosland, según n'otra de les sos películes, Old San Francisco (1927). Nésta incorporó per primer vegada ruios y efeuto sonoros. Sicasí, la película sonora más esitosa foi The Jazz Singer (1927) na que Al Jolson se inmortalizó pronunciando les pallabres inaugurales: «Ustedes entá nun escucharon nada». Ante l'ésitu, puestu tolos grandes estudios montaron les sos propies películes sonores, y el cine mudu quedó escaecíu.

L'apaición del cine sonoru introdució grandes cambeos na téunica y espresión cinematográfica, por casu: la cámara perdió movilidá, quedó apostrada a la posición fixa del cine primitivu y l'imaxe perdió la so estética frente a la mayor importancia del diálogu. Los actores tamién se vieron implicaos nesti cambéu téunicu. Delles grandes estrelles fílmicas de Hollywood vieron naufragar les sos carreres ante la so mala dicción, la so pésima voz o la so escesiva mímica. Por cuenta de esto, surdieron nuevos actores nel so reemplazu. Dos películes que retraten esta transición del cine mudu al sonoru son el famosu musical Singin' in the Rain (1952) y tamién la película L'artista (2011), esta postrera col estilu d'una película muda en blancu y negru.

Quiciabes l'únicu de los grandes del cine mudu que siguió faciendo filmes ensin soníu foi Charles Chaplin, con Tiempos modernos (1936). Y, sicasí, a partir de 1940 empezó a realizar películes con soníu, la primera de les cualos foi The Great Dictator. Asina mesmu, Sergei Eisenstein, Vsévolod Pudovkin y Grigori Aleksandrov manifestaron en 1928 por escritu la so negativa al cine sonoru.

El cine sonoru fixo sumir la función que cumplía'l conxuntu musical al acompañar el visionado del cine mudu. El silenciu cobra importancia como nuevu elementu dramáticu desconocíu pol cine mudu. Introduzse'l conceutu de banda sonora.

Los xéneros cinematográficos[editar | editar la fonte]

La industrialización del cine fixo nacer tamién les llamaes convenciones de xéneru, y poro, los xéneros cinematográficos puramente dichos.

El primer cine yera documental: escenes d'obreros saliendo de les fábriques y coses asina. Pero'l cine documental en cuanto tal, recién vieno nacer en 1922, col filme Nanook l'esquimu. Anque nunca demasiáu popular, de ralo en ralo rodaríense dellos clásicos, como por casu El mundu somorguiáu, de Jacques Cousteau.

El cine históricu y bíblicu, pela so parte, caminaríen de la mano, na busca de la espectacularidá. Dende antiguu rodárense películes sobre la vida de Cristu (por casu, Del preselbe a la cruz (1912). Sicasí, el cineasta que-y dio verdadera carta de naturaleza al cine históricu o bíblicu foi Cecil B. DeMille, con finxos como The Ten Commandments (la versión orixinal de 1923 y el remake de 1956), Rei de reis (1927) o Cleopatra (1934). Otru clásicu de dómina ye Gone with the Wind, estrenada tres delles peripecies en 1939.

Na década de 1930 surden tamién, estrechamente hermanaos, el cine de gángsters y el cine negru. Afitaos claves del cine gangsteril fueron el Scarface de 1932 o Hampa dorada, y un direutor clave foi Howard Hawks. El so ésitu esplicar pola dosis de crítica social que dichos filmes envolubraben, sobre la situación posterior a la Gran Depresión de 1929. Amás, fueron campu d'esperimentos formales col llume, con fuerte influencia de los cineastes europeos herederos del Espresionismu, munchos de los cualos llegaren a Hollywood fuxendo del Tercer Reich, por esi entós ascendente. Quiciabes l'actor más acomuñáu col xéneru ye Humphrey Bogart, con clásicos como Casablanca, El ferre maltés o El suañu eternu.

El cine fantásticu y de ciencia ficción había tamién esperimentáu'l so propiu desenvolvimientu, paralelu a un elementu que-y yera indispensable: el desenvolvimientu de los efeutos especiales. Yá Georges Méliès diseñara una interesada fantasía llamada De la Tierra a la Lluna, vagamente basada na novela de Jules Verne. La gran película del cine mudu de ciencia ficción foi Metrópolis, de Fritz Lang (1927), que marcó estéticamente a munchos cineastes posteriores, pero que nel so tiempu foi un fracasu de taquilla, costosu pa los cánones de la dómina, y que poro, apostró a la ciencia ficción fílmica al planu de meru entretenimientu, ensin mayor trescendencia intelectual, estigma que pesaría sobre'l xéneru hasta 2001: Odisea del espaciu (1968). Na década de 1930, coincidiendo cola Gran Depresión y el Nazismu, poner de moda'l cine de terror, con clásicos como Dracula (con Béla Lugosi, dirixida por Tod Browning, en 1931), o El doctor Frankenstein de James Whale, con Boris Karloff (1931). Con éstos y otros filmes, los Estudios Universal crearon la imaxe moderna de les clásiques bisarmes de la lliteratura de terror.

La llegada del soníu dexó tamién el desenvolvimientu de la comedia musical, xéneru fartu más atentu, inclusive de fuximientu, onde primaba'l pesu de los númberos musicales y cantares per sobre la historia, y que foi'l vehículu de llucimientu pa diversos baillarinos. Los más importantes fueron la dupla conformada por Ginger Rogers y Fred Astaire. El gran clásicu del xéneru ye Singin' in the Rain (1952).

Un xéneru típicu de los Estaos Xuníos que se desenvolvió naquellos años foi'l Westernsobremanera gracies al trabayu de cineastes como John Ford. El gran actor de westerns de la dómina foi John Wayne. El xéneru foi bien esitosu n'Estaos Xuníos, por construyir una mitoloxía fílmica de calter nacionalista.

La so importancia tuvieron tamién los filmes d'aventures y de capa y espada. Bien esitosu nesi tiempu foi'l cine de pirates. Quiciabes el más recordáu héroe posterior a Douglas Fairbanks seya Errol Flynn (Capitán Blood, 1935), quien más o menos tomó'l so relevu na década de 1930.

Tocantes a la comedia, la so edá d'oru empezó colos Keystone Cops, los allocaos curtios con policías de Mack Sennett, qu'inventaron el conceutu de gag, incluyendo unu clásicu: llanza-y pasteles de crema a la cara de la xente. Pero'l primera gran personaxe risible foi'l vagamundu ensin nome que Charles Chaplin interpretara en numberosos curtios, y más tarde en llargumetraxes como The Kid (1921) o en City Lights (1927). Otru cómicu importante foi Buster Keaton. Más tarde llegaron El gordu y el flacu, Los Trés Chiflados y Jerry Lewis.

El cine d'animación foi esperimentáu dende los empiezos del cine mesmu. Dende 1889 Émile Reynaud trabayó nesti campu, y presentó en 1892 la so serie de curtios Pantomimes Lumineuses; Stuart Blackton creó en 1906 Humorous Phases of Funny Cares, una animación realizada nun pizarrón; el Stop Motion foi afayáu por Segundo de Chomón (La casa encantada, de 1906 o 1907) y por Émile Cohl (La carrera de les calabaces, de 1908), quien amás trabayaba entemeciendo actores y dibuxos.

Y, anque'l primer llargumetraxe animáu foi L'apóstol (1917), producida n'Arxentina por Quirino Cristiani, quien impulsó definitivamente la industria del cine d'animación foi Walt Disney, colos llargumetraxes Blancanieve y los siete nanos (1937) y Fantasía (1940).

El direutor Orson Welles

Posiblemente'l cumal de les posibilidaes del cine de la dómina, en términos de llinguaxe cinematográficu, fuera algamada pol filme Citizen Kane, d'Orson Welles, en 1941. Película polémica na so dómina, foi reconocida en retrospectiva como unu de los grandes afitaos fílmicos de tolos tiempos, y sumó tolos esperimentos conceptuales de la dómina, cerró caminos y abrió otros, razón pola cual figura regularmente como una de les meyores películes de tolos tiempos, en llistaos y reseñes crítiques.

Distribución de les películes[editar | editar la fonte]

Siendo'l cine l'únicu multimedia de la dómina, y tando la so producción bien controlada polos grandes estudios, desenvolvióse tou un mecanismu de producción industrial de películes. Asina, programábase non la exhibición d'una película pura, sinón de verdaderos rotativos qu'ufiertaben, pol mesmu preciu, una serial y dos películes. A la película principal sumábase una de menor costo, y producción barata y azotada, que pola so condición de rellenu, pasó a ser llamada serie B. Darréu la serie B evolucionaría hasta ser un xéneru por derechu propiu, pero naquel tiempu, diba adosada al cine normal.

Les llamaes seriales dominicales yeren hestories empobinaes al públicu infantil o xuvenil, y que poro, ufiertaben hestories de vaqueros, d'aventures o de ciencia ficción. Constaben d'una docena de capítulos, de dellos minutos d'estensión cada unu, y terminaben en cliffhangers qu'obligaben al espectador a allegar al cine'l domingu siguiente, pa saber cómo'l protagonista saldría del peligru de muerte. Histories dominicales de matinée como por casu Flash Gordon contra l'universu non solo diéron-y carta de naturaleza nel cine a personaxes daquella recién como Flash Gordon, Superman o Batman, sinón que son la evidente fonte d'inspiración p'afitaos fílmicos posteriores como Star Wars o Indiana Jones.

Na dómina empezó tamién la rellación ente'l negociu del cine y el de la música. Personaxes tan disímiles como Mario Lanza, Frank Sinatra, Marlene Dietrich, Jorge Negrete o Carmen Miranda, por mentar unos pocos exemplos casi al azar, desenvolvieron carreres paraleles como cantantes y actores, con ésitu variable según la dómina y el país.

Cine per país[editar | editar la fonte]

Pa la historia del cine de cada país o cada cultura (xeográficamente) o en llingua non inglesa, vease:

Crisis de Hollywood y nuevos aldos del cine[editar | editar la fonte]

Hollywood entra en crisis[editar | editar la fonte]

Pa la Segunda Guerra Mundial, la maquinaria granible de Hollywood taba tan bien engrasada, que munchos estudios pudieron emprestar activos servicios creando filmes más o menos propagandísticos de sofitu a los Aliaos, y en contra del Exa. Pero una vegada terminada la conflagración, Hollywood esperimentó problemes.

De primeres, hubo xuicios contra los estudios pol monopoliu qu'exercíen. En 1948, los tribunales de xusticia obligar a esprendese de les cadenes de cine, teniendo de llindase a la producción de les películes, perdiendo la distribución. Coles mesmes, los artistes, cada vez más célebres, empezaron a remontase contra les imposiciones de los estudios. Olivia de Havilland llevó'l so contratu a xuiciu, y tres un llargu tiempu litigando, ganó. Con esto, el control que los estudios exercíen sobre actores y direutores sedóse.

Pa cuelmu, Hollywood tuvo d'encarar un nuevu enemigu: la popularización de la televisión. Les series de televisión barrieron coles series de matinée, y los noticiarios televisivos reemplazaron a los cinematográficos. Nun tiempu, pensóse que la televisión acabaría col cine.

Hollywood respondió reforzando los aspeutos nos cualos la televisión nun podía competir, concretamente la espectacularidá. Asina, el xéneru épicu esperimentó una nueva puxanza, con filmes como El mantu sagráu, Sinuhé l'exipciu o Ben-Hur. Toos ellos beneficiáronse de meyores téuniques como la pantalla panorámica, gracies a innovaciones como'l cinerama o'l cinemascope.

Nesta dómina se estandarizó el cine en color. Technicolor yá naciera nel añu 1917, anque nun procesu más rudimentariu que solo utilizaba dos colores, qu'evolucionó a lo llargo de los años 20 y primeros 30, hasta qu'en 1934 estrenóse la primer película con una escena d'aición real en Technicolor de trés colores, El gatu y el violín. Poco dempués Becky Sharp (1935) sería'l primer llargumetraxe íntegramente rodáu en color. Con too y con eso ello, los entueyos de rodar en color (riquíase'l triple de lluz que col sistema en blancu y negru y cámares trés vegaes más grandes y pesaes) fixo que'l cine en blancu y negru siguiera predominando una década y media más. Cola evolución y simplificación de Technicolor según l'apaición d'otres compañíes de cine en color como Eastmancolor ente otres qu'aguiyaron la competencia, el cine en blancu y negru quedó apostráu a películes de baxu presupuestu o nes que yera necesariu por razones puramente artístiques.

Cine d'autor contra cine de productor[editar | editar la fonte]

Mientres Hollywood lluchaba por superar la crisis, nel restu del mundu imponíense nueves idees fílmicas. Trescalaos del espíritu de les vanguardies artístiques de la primer metá del XX, n'Europa empezó la esperimentación formal, que llevó a la creación de nueves formes fílmicas.

La primera d'elles, na Europa posterior a la Segunda Guerra Mundial, foi'l Neorrealismu. Nació n'Italia, como reaición al cine fascista del réxime de Mussolini, y buscaba la máxima naturalidá, con actores non profesionales, llume natural, etcétera, y con un cine de fuerte crítica social. Considérase inauguráu'l xéneru con Roma, città aperta (1945), anque suel considerase como'l so mayor representante'l Ladri di biciclette de Vittorio de Sica (1948). El neorrealismu escosóse llueu, pero munchos cineastes formaos o desenvueltos nésti, siguieron rodando dempués (Federico Fellini, Luchino Visconti, Roberto Rossellini, etcétera).

Esti enclín escontra un cine más realista y menos espectacular foi recoyida n'otros llugares d'Europa. En Francia, François Truffaut dio-y el definitivu emburrie a la nouvelle vague, con filmes como Les quatre cents coups; los cineastes arrexuntáronse en redol a la revista Cahiers du Cinéma, qu'utilizaron como vehículu de les sos idees sobre'l cine. Destaca, amás de Truffaut, J. L. Godard (A la fin de la escapada). Esti fenómenu atopó paralelu nel free cinema inglés, y dempués proyeutóse en Llatinoamérica, bien en particular nel cinema novo de Brasil, con filmes como Dios y el diañu na tierra del sol.

Gran parte de l'actividá intelectual en redol al cine desenvolvíase non nos estudios de productores, sinón nos foros, onde se proyeutaben filmes, y aldericábase sobre ellos ente'l públicu comenenciudu. Cahiers du Cinéma definió'l so propiu cine como un cine d'autor, esto ye del direutor, frente al cine hollywoodense, que yera consideráu cine de productor, y poro, reivindicaba la mirada artística y personal del direutor, percima de les esixencies comerciales. Esto abrió-y les puertes a cineastes con propuestes tan personales como Ingmar Bergman (El séptimu sellu), Luis Buñuel (Los escaecíos, Viridiana, Bella de día), Stanley Kubrick (2001: Odisea del Espaciu o La naranxa mecánica), Pier Paolo Pasolini (Salò o los 120 díes de Sodoma), Werner Herzog (Aguirre, der Zorn Gottes ), o Andréi Tarkovski (Stalker), por casu, amás de allanar el camín pa cineastes non europeos, como por casu el xaponés Akira Kurosawa (Rashōmon). Tamién hubo filmes que trataron xéneros consideraos como típicamente hollywoodenses y plantegar nos sos propios términos, como por casu Barbarella (la ciencia ficción), Les Parapluies de Cherbourg (la comedia musical), L'Evanxeliu según San Mateo (el cine bíblicu) o El bonu, el feu y el malu (el western).

La ironía ye que munchos actores y actrices d'estos movimientos, col tiempu convertir n'estrelles tan resplandioses como les hollywoodenses: foi'l casu de Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Jean-Paul Belmondo, etcétera. Parte del so encantu aniciaba en que se dexaben munches llibertaes sexuales que les estrelles d'Estaos Xuníos nun podíen o nun queríen pola censura imperante en Hollywood.

Tampoco sumió n'Europa'l cine comercial. L'esplegue de colosalismo per parte de Hollywood atopó respuesta nel desenvolvimientu del peplum primero, y cuando ésti escosóse, nel spaghetti western. Fora d'Europa tamién hubo otres manifestaciones fílmicas que se fixeron prontamente comerciales, como por casu el cine d'artes marciales procedente de Ḥong Kong. Toes esti productores trabayaben artesanalmente, y nun podíen competir cola alta calidá téunica de Hollywood, polo que s'esforciaron na cantidá, redefiniendo asina'l cine de serie B.

La renovación del cine n'Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Toos estos cambeos nel cine, que siguíen de cerca a la sociedá, diben cutir al cine d'Estaos Xuníos. Asina ye como nes décades de 1960 y 1970 formáronse una serie de nuevos cineastes, que redefinieron la noción de cine hollywoodense. A pesar de los sos bien desemeyaos temátiques y esmoliciones, o quiciabes por eso mesmu, toos teníen de mancomún el privilexar una mirada personal o autoral de les sos películes, por sobre'l cine comercial. Suelse considerar como'l pioneru d'esti movimientu a John Cassavetes, xunto a otros nomes como Shirley Clarke, Barbara Loden, Paul Morrissey, Elaine May, Mark Rappaport y Robert Kramer. Direutores como Woody Allen, Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Robert Altman o Peter Bogdanovich tamién contribuyeron a esi pasu del cine americanu, pero siempres más amparaos pola industria y ensin algamar los estremos de marginalidad que caracterizaron al grupu de Cassavetes.

Los nomes de Steven Spielberg y George Lucas son acomuñaos con frecuencia al cine comercial que imperó dende la década de 1980 d'equí p'arriba, pero non siempres se recuerda que nos sos entamos, yeren cineastes independientes que les sos propuestes (American Graffiti nel casu de Lucas, o Jaws nel de Spielberg) yeren consideraes como escéntriques.

Tamién prendió con fuercia, na serie B, el cine explotation, en respuesta al cine de baxu presupuestu que llegaba dende l'estranxeru. El xéneru más autóctonu na serie B estauxunidense de la dómina foi'l Blaxploitation, que trataba hestories de peaes y maleantes negros, con altes dosis de violencia y sexu pa la censura de la dómina.

El cine recién[editar | editar la fonte]

La llegada de los blockbuster[editar | editar la fonte]

Marcáu en parte polos sucesu de la década de 1970 (Watergate, Vietnam, el fin del movimientu hippie), el cine d'esi tiempu habíase vueltu más escuru, con filmes llexendarios como The Godfather, Apocalypse Now o Cabaré, por mentar exemplos concretos. Tocantes a películes de simple entretenimientu, poner de moda les de catástrofes, como por casu Aeropuertu y The Towering Inferno, col productor Irwin Allen esplotando'l xéneru hasta l'escosamientu.

Sicasí, en 1977, el cineasta George Lucas, cola so película La guerra de les galaxes, camudó esto pa siempres. Lucas fixo un tratu con Fox, que los executivos del estudiu consideraron bien ventaxosu, pol cual la Fox llevábase les ganancies pola película, y Lucas pola mercadotecnia; poles resultaos posteriores, enforma ameyores para Lucas que pa la Fox, los estudios entendieron que les películes podíen ser esplotaes económicamente de manera muncho más amplia qu'hasta la fecha. Surdió asina'l conceutu modernu de blockbuster, una película que se viende como "estrenu de la temporada", que va suponer un gran golpe de taquilla, y que va ser el vehículu principal pa la venta d'una estensa mercadotecnia, al traviés de la concesión d'una franquicia sobre la película y los sos personaxes, a jugueterías que van vender figures col personaxe, cadenes de comida rápida que van faer promociones, etcétera. Dalgunos d'estes primeres películes esplotaes con mayor o menor habilidá como modernos blockbuster fueron Close Encounters of the Third Kind de Steven Spielberg o Superman de Richard Donner; en 1981 George Lucas y Steven Spielberg xunieron fuercies pa una nueva franquicia, la d'Indiana Jones.

El conceutu de la película como una franquicia desenvolvió tamién el conceutu de secuela. Esistíen dalgunes primeramente (The Godfather II, Bride of Frankenstein, etcétera), ya inclusive una franquicia fílmica como James Bond atropara la respetable cantidá d'una decena d'entregues, pero con remortines como Superman II, Rocky II o The Empire Strikes Back, el pensar les películes como eventos con posible continuación pa esplotar la franquicia dexó de ser daqué escepcional, pa pasar a ser la norma. Per otru llau el cine fíxose más llixeru, perdiendo fondura. temática.

Cine comercial y cine d'arte[editar | editar la fonte]

A midida que les películes de Hollywood faíense cada vez más grandes en forma, y más escases de conteníu, el cine d'otres rexones foi reaccionando de la mesma. Asina, afondóse'l resquiebru ente'l llamáu cine comercial, que la so principal factoría siguió siendo Estaos Xuníos, y el cine arte, ellaboráu en mayor bayura n'otres rexones del mundu. Esto debió a delles razones. Per una parte, el cine comercial fíxose cada vez más caru de producir, y poro, menos productores podíen incursionar nél (fundamentalmente d'Estaos Xuníos); anque esti enclín revertir en parte cola puxanza de la computación, como lo prueben filmes europeos comerciales como los manufacturados por Luc Besson (Nikita, Le Cinquième Élément), por casu. De segundes, realizar películes con conteníu artístico tresformar pa los círculos culturales europeos, llatinoamericanos o asiáticos nuna especie d'estandarte cultural, pa oponese a la cultura de los Estaos Xuníos. De toes formes, esta llinia divisoria, bien marcada nes décades de 1980 y 1990, foise esleiendo entráu'l sieglu XXI, porque les nueves posibilidaes de los efeutos especiales por ordenador y el cine dixital dexaron abaratar los costos de les películes comerciales. Amás, el cine arte nunca sumió por completu d'Estaos Xuníos, como lo prueba un cineasta como David Lynch (Blue Velvet, Twin Peaks), que, de toes formes, pa munches de les sos películes tuvo de recurrir a capitales europeos.

Esta llinia divisoria reparar en particular nel ámbitu de los premios. Les películes "comerciales" aspiraben a ganar principalmente'l Óscar, ente que aquelles realizaes con vocación de "cine arte" tendíen a buscar reconocencia en Cannes, Berlín, o Venecia. Anque esto sigue ensin ser una regla absoluta, yá que hubo películes "comerciales" que buscaron reconocencia artística en Cannes (por casu, Shakespeare in Love), y cineastes "artísticos" que buscaron publicidá en Hollywood (por casu, Pedro Almodóvar).

El movimientu más importante rellacionáu col cine européu de la dómina foi'l movimientu Dogma 95. Plantegándose como reaición al cine comercial, postulaben un cine naturalista, ensin efeutos de soníu nin banda sonora, con actuaciones más bien bonales, y filmadas con llume natural. Esto foi posible en bona midida gracies a l'apaición de la cámara dixital. Ideológicamente, Dogma 95 inscribir na llinia intelectual de la crítica a la burguesía, tan cara al cine européu posterior a la Segunda Guerra Mundial. Nada d'esto yera nuevu, porque nel so tiempu, el Neorrealismu adoptara presupuestos bien paecíos, y por análogues razones. Y por similar motivos tamién, Dogma 95 tuvo una bien curtia vida, y les sos cultores volvieron amodo a los usos del cine de siempre, anque los cineastes formaos al so bistechu exercieron una marcada influencia cultural. El más conocíu d'ellos ye Lars von Trier, quien seya comoquier dempués se desmarcó del movimientu.

Bollywood, el Hollywood de la India[editar | editar la fonte]

Mención estreme merez el surdimientu de Bollywood na India. Yá en 1913 fundárase un estudiu empobináu por Dadahaseb Phalké, que produció unos trenta películes en diez años. Sicasí, foi con Alam Ara (1931), la primer película sonora de la India, la que marcó un antes y un dempués, al crear una de les más carauterístiques tradiciones de Bollywood: el pesu de los númberos musicales dientro de los filmes. A partir d'entós tremáronse pola India dellos centros de producción que s'especializaron: cine históricu y superproducciones en Bombay, drames románticos en Poona, fantasía en Calcuta. La barrera idiomática nun subcontinente con centenares de llingües fixo que'l cine occidental malapenes llegara a diches tierres, pero la gran población dexó-y a esti mercáu cinematográficu ser práuticamente autosuficiente, de cuenta que Bollywood creció de manera paralela y autónoma al cine hollywoodense, européu o soviéticu, desenvolviendo los sos propios códigos y cánones, dacuando por demás estraños pal espectador occidental, pero que-y confieren un sabor único dientro de la cinematografía mundial.[1]

Cine nel sieglu XXI[editar | editar la fonte]

Cine y postmodernidad[editar | editar la fonte]

Pa ciertu sector de la crítica, el cine ingresó escontra la década de 1980 nel postmodernismo. D'ende que se falara del escosamientu de les vanguardies, de la imposición del conceutu de simultaneidá per sobre'l de continuidá, del reciclaje de vieyos materiales. Finxos d'esti cine postmoderno seríen filmes como Blade Runner (1982) o Pulp Fiction (1994), filmes armaos a partir de la recreación de vieyos códigos fílmicos y lliterarios que perdieron vixencia como tales, como por casu el cine negru o'l pulp. Contribúi a esta impresión, la dilución que les películes fueron esperimentando debíu al fenómenu del blockbuster, nel cual éstes vender como parte d'un gran paquete promocional d'otros productos rellacionaos, como por casu la banda sonora, la novela o'l videoxuegu de la película. Estos ensamblaxes multimedia fueron particularmente visibles en fenómenos como El proyeutu de la bruxa de Blair o Matrix, que buscaben ser non solo películes, sinón esperiencies totales que tomaren tamién Internet. Considerar al "cine postmoderno" como una categoría nueva de cine o non, el casu ye que la esperiencia de ver un filme a finales del sieglu XX y empiezos del sieglu XXI, yera radicalmente distintu a la de les xeneraciones anteriores.

El cine ya Internet[editar | editar la fonte]

La xeneralización de les teunoloxíes rellacionaes col ordenador camudó al cine pa siempres. Los antiguos efeutos especiales a base de maquetes y sobreimpresiones pasaron a ser desenvueltos por aciu ordenadores. La primer película con efeutos dixitales foi Tron (1982), pero dende ende'l desenvolvimientu foi fulminante, hasta'l puntu qu'en 1995 la compañía Pixar pudo realizar el primer llargumetraxe íntegramente realizáu por ordenador (Toy Story), y en 2004, la película Sky Captain and the World of Tomorrow yera dafechu virtual, siendo reales solo los actores protagonistes, quien rodaron íntegramente frente a una pantalla azul. Un pasu bien simbólicu dar los Estudios Disney, cuando dempués del fracasu del so filme n'animación tradicional Home on the Range, cerraron esta división y concentráronse nel mercáu de l'animación por ordenador.

Internet supunxo tamién un desafíu mayúsculu pa los grandes estudios, por cuenta de que la brutal crecedera de la capacidá d'almacenaxe en discos duros y portátiles (CD-ROM y DVD ente otros) llevó a que per primer vegada pudiera reproducise de manera virtualmente ilimitada una película íntegra, ensin perda significativa calidable. El siguiente pasu vieno col surdimientu de les redes P2P ("peer to peer"), que dexen intercambiar información de too tipu ensin un servidor central, y que munchos usuarios empezaron a emplegar pa descargar películes gratuitamente dende la rede, compartiéndoles ente ellos.

Tou lo anterior abrió un intensu alderique, qu'entá nun termina, en redol al problema de la propiedá intelectual n'Internet. Los grandes estudios quexar de les perdes qu'esti intercambiu anicia, y los usuarios pela so parte contraataquen remanando'l principiu de democracia na rede. Esta democratización, pela so parte, llevó a que munchos realizadores independientes optaren pol cine dixital, grabando les sos películes y editándoles por ordenador, pa depués colgar en sitios d'intercambiu d'información, como por casu YouTube o Vimeo, esti postreru bien utilizáu por cineastes independientes. Tamién se simplificó'l procesu de convocatoria a festivales de cine, colo cual el cine independiente, realizáu al marxe de los grandes estudios, viose fuertemente potenciáu. Tou lo anterior llevó a una fuerte democratización del cine. Toes estos enclinos son incipientes, y entá ye demasiáu puestu pa determinar cómo va ser el nuevu mercáu del cine que va remanecer nun futuru cercanu.

Tamién Internet sirvió pal espardimientu del cine clásicu. Una coleición de películes de dominiu públicu atopar nel Internet Archive, una completa base de datos pa la preservación de la historia del cine. Prelinger Archives contenía, en 2005, 1.969 películes, toes elles de llibre usu, yá seya personal o comercial.

Les modernes téuniques de producción dixitales, acomuñaes a internet, favorecieron lo que se conoz como cine unipersonal o solo filmmaking, esto ye, películes feches casi íntegramente por una sola persona, circunstancia que puede dase sobremanera nel cine d'animación. Exemplos como Killer Bean Forever, de Jeff Lew, con una producción qu'emplega a en redol a seis persones, o La ruta de los elefantes, de Pedro Alonso Pablos, fecha íntegramente por él mesmu con ayuda d'una actriz de doblaxe, empiecen a abondar.[2][3]

Cine dixital[editar | editar la fonte]

El 2 de febreru de 2000, en París, Philippe Binant realizó la primer proyeición pública de cine dixital d'Europa, fundada sobre l'aplicación d'un MEMES (DLP CINEMA) desenvueltu per Texas Preseos.[4]

Col rápidu espardimientu del dixital y la proliferación de formatos, el Digital Cinema Iniciatives (DCI), trabayando xunto con miembros del comité SMPTE de protocolos, publicó un sistema d'especificaciones qu'adoptaron les mayores productores estauxunidenses. Resumiendo, los protocolos indiquen que les imáxenes sían codificadas col estándar ISO/IEC 15444-1 "JPEG2000" (.jp2) y que s'use l'espaciu de color CIE XYZ a 12 bits por componentes codificado nuna gama de 1/2.6; que pal audiu utilice'l formatu “Broadcast Wave” (.wav) a 24 bits; tamién falen del cifráu y otros detalles téunicos.[5]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]