Historia de Paraguái

De Wikipedia
(Redirixío dende Historia del Paraguái)

La historia de Paraguái abarca dende l'empiezu del poblamientu humanu hasta los nuesos díes. La historia paraguaya pue ser estremada en trés grandes periodos: etapa precolombina, colonial, y republicana.

Tiempos precolombinos[editar | editar la fonte]

Árees d'espansión de les llingües tupís n'América del Sur.

A la llegada de los conquistadores europeos españoles el territoriu de Paraguái Oriental, ye dicir l'área allugada ente'l ríu Paraná al este y el ríu Paraguái al oeste, atopábase habitáu por diversu etnies indoamericanas que s'atopaben n'estáu de guerra ente elles; estes etnies pertenecíen a trés conxuntos distintos: los pámpidos, los lágidos y los amazónidos. Lingüísticamente había tres grupos principales los pueblos mascoyanos, los pueblos mataco-guaicurú, los pueblos tupí-guaraníes y dellos pequeños grupos de pueblos arawak (como los chané). Entá nun se sabe si los lágidos fueron los primeres n'ocupar el territoriu, o si fueron precedíos polos pámpidos. Lo documentáu ye qu'escontra'l sieglu XV los amazónidos avá conocíos comúnmente como guaraníes llograron avanzar dende'l norte y l'este por cuenta de la so superioridá numbérica y a la posesión d'una cultura material más desenvuelta yá que practicaben la horticultura de mandioca, maíz y maní. La práutica d'una agricultura de raspia dexába-yos escedentes como pa caltener a una población en continuu aumentu demográficu que riquía de nuevos territorios.

Ante los avá (o guaraníes) atopábense les etnies cazadores-pañadores de los ŷye o lágidos (por casu los ašé-guayakí) y les de los pámpidos destacar ente esti segundu conxuntu les etnies llamaes polos guaraníes: agaces y payaguás.

El primer alcuentru documentáu de los guaraníes colos europeos ye'l d'Alejo García, esplorador portugués, que participó en delles espediciones a América del Sur cola flota española, y qu'en naufragando na isla de Santa Catarina en 1525, lideró antes de 1533 a un fuerte contingente de guaraníes que remontando aproximao'l cursu del ríu Pilcomayo llegó a les fronteres del Tahuantinsuyu (probablemente na zona de Cochabamba) llibró ellí, ayudáu polos chiriguanos, dellos combates con ésitu y tornó camín de la mariña atlántica con abondosu botín d'oxetos de plata y oru siendo muertu nel camín, pero llegando la noticia de la so lazaña a los europeos asitiaos na mariña del Atlánticu.

Les aliances (a pesar de ser asimétriques) ente guaraníes y españoles desenvolviéronse fuertemente y n'oposición a otres etnies, principalmente contra les de los guaicurús y mbyás ente los que se cuntaben los agaces y los payaguás que finalmente sumieron, en parte poles constantes guerres víctimes d'un etnocidio ante los ataques conxuntos de guaraníes y españoles y en parte por costume propies -como tener un solu fíu por pareya, nel casu de los payaguás- que los fixeron comparativamente más débiles na confrontación.

Dómina colonial[editar | editar la fonte]

Paraguái foi afayáu por Alejo García y Sebastián Gaboto, a les órdenes d'España en 1524, dándose entamu a una historia de colonialismu, hasta 1811, añu en que s'independizó d'España.

Los primeros europeos establecer na zona abellugaos tres el fracasu de la primer fundación de la ciudá de Buenos Aires a principios del sieglu XVI y fundando una casa fuerte que sería Asunción de Paraguái el 15 d'agostu de 1537. La ciudá finalmente convirtióse na cabecera d'una provincia colonial española, llegando a conocese como Madre de Ciudaes yá que d'ella partieron les corrientes poblador y repoblador de diverses ciudaes: Ontiveros, Ciudá Real del Guayrá y (la primera) Villa Rica del Espíritu Santu na antigua provincia del Guayrá (actual estáu brasilanu de Paraná), Santiago de Xerez del Itatín (nel actual Mato Grosso do Sul), San Francisco de Mbiaza nes mariñes del océanu Atlánticu (actual estáu brasilanu de Santa Catarina), Santa Cruz de la Sierra nel Chaco Boreal, según les importantes ciudaes arxentines de Buenos Aires, Corrientes, Santa Feria y Concepción de Buena Esperanza, más conocida como Concepción del Bermejo.

Sol gobiernu d'Hernandarias, lleguen al Paraguái los xesuites pa contribuyir a la xera de pacificación de los indíxenes, dando asina orixe a les célebres amenorgamientos Xesuíticos. Dende 1604 hasta 1767 los xesuites realicen colos indíxenes guaraníes de Paraguái un gobiernu teocráticu. Los amenorgamientos xesuites teníen autonomía al respeutive de los gobernadores d'Asunción. Les misiones llegaron a acovecer a más d'un cuartu de millón d'indíxenes onde se-yos enseñaba la relixón católica, agricultura, artesanía y pequeña industria.

La organización total tomó 32 amenorgamientos. Les misiones primero instaláronse na rexón del Guayrá (tamién llamáu La Pinería)-actual estáu brasilanu de Paraná- y depués estableciéronse ente los ríos Tebicuary y el divortium aquarum de la Cuenca de la Plata coles cuenques menores afluentes direutes del Océanu Atlánticu. La llingua guaraní foi respetada y afitóse en forma escrita; nella fueron arramaes importantes obres de teoloxía, impresos na primera imprenta del Ríu de La Plata. Paralelamente'l asunceno Ruy Díaz de Guzmán escribía les primeres obres d'historia atinentes a la rexón del Conu Sur.

En 1617, producióse la división de la Provincia en dos gobernaciones: la de Paraguái y la de Buenos Aires. D'esta forma Paraguái perdió la zona marítima del estuariu del ríu de La Plata, y caltuvo solo Asunción, Ciudá Real y Villa Rica del Guayrá. La perda de la salida de la tierra» pol puertu de Buenos Aires fíxose sentir muncho más desque la provincia española de Paraguái perdió l'estratéxicu territoriu llamáu la Mbiazá o Yviazá (o La Vera), que correspondía al actual estáu brasilanu de Santa Catarina.

En 1717, la Rebelión comuñera representó'l primer berru de llibertá d'América, pero cola derrota na batalla de Tovatí en 1721 impunxéronse dures sanciones al departamentu qu'afogaron la so economía.

En 1750, el tratáu de llendes ente España y Portugal, afectó a Paraguái coles perdes de Guayrá (ente'l ríu Paraná y l'Océanu Atlánticu), la gran provincia del Itatín y la rexón de Cuyabá que fueron vencíos al Brasil portugués en cuenta de la Colonia del Sacramento, na Banda Oriental del ríu de la Plata.

Nel yá citáu añu de 1750 la corte española acordies cola corona portuguesa decidieron partise'l territoriu de les amenorgamientos, Los xesuites negar a ello, dando llugar a que los exércitos español y portugués entamaren la llamada Guerra Guaranítica y acabaren cola resistencia en 1757.

En 1767 los xesuites fueron espulsaos d'España y los sos dominios por orde de Carlos III. Los amenorgamientos pasaron a ser dirixíes por grupos seglares y relixosos, pero entraron nun procesu de decadencia.

El Virreinatu del Río de la Plata foi creáu en 1776 pol rei Carlos III, integrando na so xurisdicción los actuales territorios d'Arxentina, Uruguái, Rio Grande do Sul y Santa Catarina actual Brasil, Paraguái, Bolivia y el norte de Chile. La creación del nuevu Virreinatu del Río de La Plata desligó al Paraguái del Virreinatu de Perú. La capital del nuevu virreinatu topar na ciudá de Buenos Aires.

En 1777 la provincia de Paraguái foi integrada nel Virreinatu del Río de La Plata dientro del cual caltúvose hasta 1811.

En 1782, establecer nel virreinatu'l réxime de les intendencies. Asunción yera, na Provincia o Intendencia de Paraguái, la única población con categoría de ciudá. La zona al sur del ríu Tebicuary y al este del cordal de Caaguazú pela so parte correspondía a la Gobernación de les Misiones Guaraníes (o Provincia Subordinada de les Misiones) constituyida colos restos de les Misiones Xesuítiques que pudieron quedar so control español.

Independencia[editar | editar la fonte]

Casa de la Independencia.

En 1806 y 1807 prodúcense les Invasiones Ingleses, qu'ocupen les ciudaes de Buenos Aires y Montevideo. Dende Asunción, Córdoba y otros llugares del virreinatu unviaron tropes que collaboraron a la espulsión de los invasores. Les invasiones ingleses demostraron la indefensión del virreinatu y la declinación del poder español yera pocu competente.

En 1810 llegó a Buenos Aires, capital del virreinatu del Río de la Plata, la noticia de que Sevilla fuera ocupada poles fuercies de Napoleón Bonaparte. En respuesta axuntó un cabildru abiertu, que'l 25 de mayu de 1810 reemplazu al virréi Cisneros por una xunta de Gobiernu. Ente los sos oxetivos taba convocar a la xunta d'un congresu de representantes de toles provincies del Virreinatu del Río de La Plata, pa definir la forma de gobiernu del ex virreinatu.

En respuesta a la convocatoria, el congresu o Xunta Xeneral del 24 de xunu de 1810 aconceyáu n'Asunción, manifestó la so decisión soberana de fidelidá al Conseyu de Rexencia, que s'abelugara en Cádiz y gobernaba en representación de Fernandu VII, prisioneru de Napoleón.

A fines de 1810 les tropes al mandu del Xeneral Manuel Belgrano colaron nuna espedición pa intentar sumar al Paraguái a les acabante crear Provincies Xuníes del Río de la Plata. Les fuercies d'esa espedición nun recibieron sofitu local y fueron ganaes nes batalles de Paraguarí y Tacuarí ―19 de xineru y 9 de marzu de 1811― polos realistes, ente quien hasta entós revistaban los oficiales Fulgencio Yegros y Manuel Cabañas. Estes batalles, tantu pol ésitu de les fuercies paraguayas como pola fuxida na ocasión del gobernador español Velasco ―al pensar que sufrieren un revés militar― y los repitíos contactos de la oficialidá paraguaya con Belgrano, son consideraes como l'empiezu d'una toma de conciencia de les mesmes fuercies per parte de los paraguayos.

Tres delles selmanes de combalechadures, na nueche del 14 al 15 de mayu de 1811 españó una revolución, dirixida no militar pol capitán Pedro Juan Caballero y Fulgencio Yegros. El gobernador foi obligáu a incorporar dos consocios, Juan Valeriano Zeballos y José Gaspar Rodríguez de Francia y convocar un Congresu. El Congresu axuntar al mes siguiente, y el 17 de xunu decidió la deposición de Velasco, acusáu d'axustar colos portugueses pa defender la monarquía entá al preciu de pasar a depender del Imperiu portugués. Nel so llugar nomó una Xunta Gubernativa, presidida por Fulgencio Yegros. Suel afirmase qu'ésti foi l'únicu procesu pacíficu d'independencia na América del sieglu XIX, lo que s'esplica en parte porque'l Paraguái nun yera accesible pa fuercies españoles sinón al traviés de les Provincies Xuníes, y éstes nun pudieron ser nunca obligaes a abrir el pasu hasta'l Paraguái.

El 12 d'ochobre de 1811 roblóse un tratáu cola Xunta de Buenos Aires, qu'establecía ―ente otres disposiciones― un proyeutu de confederación ente les Provincies Xuníes del Río de la Plata y Paraguái, pero los intereses contrapuestos de les elites porteñas y asuncenas topetaron.

El periodu independiente hasta 1864[editar | editar la fonte]

José Gaspar Rodríguez de Francia.

Dempués d'un periodu de Consuláu (esto ye, nel sentíu de Cónsul romanu como sistema compartíu de gobiernu) con Francia y Yegros, el Congresu paraguayu de 1814 nomó a Francia Dictador de la República. Ante'l fortalecimientu del unitarismu na ciudá de Buenos Aires, esi cargu sería modificáu dos años más tarde al de Dictador Perpetuu «con calidá de ser ensin exemplar». Mientres vivió Francia, nun se volvió axuntar nengún Congresu nacional, y Rodríguez de Francia gobernó autocráticamente hasta la so muerte.

La resistencia al gobiernu de Rodríguez de Francia, materializar en marzu de 1820, nuna combalechadura comandada por Fulgencio Yegros, que foi albortada rápido pol Dictador. En xunetu de 1821, más d'un añu dempués, fueron fusilaos les sos principales figures. Calcúlase que non más de 40 persones fueron executaes por motivos políticos en casi 30 años de gobiernu, nun periodu en que nes provincies vecines sangrábense, morriendo decenes de miles de persones en guerres fratricides. En plenu procesu xudicial sobre la combalechadura, en setiembre de 1820, dio asilu al caudiellu uruguayu José Gervasio Artigas amigu de munchos de los conspiradores que nesi momentu taben presos.

José Gaspar Rodríguez de Francia morrió'l 20 de setiembre de 1840.

L'insertamientu de Carlos Antonio López na vida política del país empecipiar a la muerte de Rodríguez de Francia, cuando foi designáu conseyeru y secretariu de Mariano Roque Alonso mientres el gobiernu de la Comandancia d'Armes. Darréu, en 1841 ye nomáu cónsul de Paraguái (nel mesmu sentíu que ante Francia y Yegros) En 1844, el Congresu dio-y poderes de presidente de la República, por diez años.

Carlos Antonio López siguió, anque con un estilu distintu, abriendo amodo al país al esterior, la defensa de la independencia paraguaya, amenazada especialmente pola negación del Gobernador de Buenos Aires Juan Manuel de Rosas de reconocer la independencia del país y la so insistencia en siguir considerando que la incipiente Arxentina tenía derechos sobre l'antigua Provincia de Paraguái, heredaos del dominiu español.

Ente les aiciones de progresu del gobiernu de López destácase la creación del primer periódicu nacional: El Paraguayu Independiente, de la Flota Mercante y del Ferrocarril; la puesta en marcha de la fundición de Ybycuí, los arsenales nacionales, y la contratación d'unos 200 téunicos europeos qu'apurrieron la so conocencia y el so trabayu pa la modernización de la capital y del país. La educación y la cultura fueron otros campos bien favorecíos por iniciatives de Don Carlos, quien cumplió un segundu y un tercer periodu de gobiernu, hasta la so muerte, en 1862.

A esta, dempués d'un mes de negociaciones, el so fíu Francisco Solano López, de 36 años, ye escoyíu Presidente de Paraguái. Esti encabezara en 1853 un viaxe de más d'un añu y mediu a Europa -como Embaxador del so padre- con cuenta de llograr reconocencia de la independencia del país y foi quien cerró los tratos coles compañíes ingleses (principalmente) que lu vendieron al país la teunoloxía necesaria pa un despegue económicu ya industrial descollante pa esos años, ensin recurrir a préstamu dalgunu, a más de ser quien contratara'l par de centenares de téunicos europeos que la punxeron en práutica.

Guerra De la Triple Alianza[editar | editar la fonte]

Francisco Solano López.

A lo llargo del sieglu XIX, el Paraguái amenorgara les sos pretensiones territoriales pa nun aumentar los conflictos esternos col Brasil y l'Arxentina. Sicasí, l'Imperiu nun reparaba la mesma conducta, y pretendía imponer les llendes al so vecín.[1] Pela so parte, l'Arxentina aumentara les sos pretensiones a lo llargo de la década de 1850, esixendo la soberanía sobremanera'l Chaco Boreal.[2]

Tres la cayida de la Confederación Arxentina, el gobiernu de Paraguái esperó entá mientres dalgún tiempu que'l so particular réxime políticu y económicu sería respetáu.[3] Pero'l sofitu arxentín ya imperial a la revolución de Venancio Flores nel Uruguái, coronáu pola Invasión Brasilana de 1864,[4] sumaos a la continua campaña contra'l so gobiernu na prensa de Buenos Aires,[5]convencieron a López de que tarde o aína tendría de defendese de dambos países.

El presidente López esixó a Brasil que s'abstuviera d'intervenir nel Uruguái, pero l'Imperiu invadió esi país a mediaos de 1864.[6] En respuesta, López invadió'l Mato Grosso. Cuando Brasil empecipió la Gran Guerra'l 12 d'ochobre de 1864, los paraguayos prindaron, un mes dempués, el buque "Marqués de Olinda". Nél atopaba'l gobernador brasilanu de Mato Grosso, Cnel. Carneiro de Campos, Vizconde de Caravelas.

Ésti reveló a los paraguayos que, dende'l norte de Paraguái, los brasilanos pensaben realizar una invasión con 12.000 soldaos (6.000 que se topaben nel llugar, más otros 6.000 que llegaríen de refuerzu) bien armaos y una flotilla de 6 a 8 buques de sofitu. Prueba d'ello yera la meyora illegal que realizaron les tropes imperiales sobre la zona, fundando o ocupando fuertes ya instalando campamentos nesi territoriu "en pleitu".

Asina se motivó'l "ataque preventivu" al Mato Grosso, en 1865, que resultó totalmente victoriosu pa les armes paraguayas. Los aliaos quedaron desarticulaos, el so plan foi rotu en cachos, y recurrieron a una operación desesperada.

Los 6.000 que teníen de reforzar, con tiempu y preparación, a les tropes brasilanes que se topaben en Mato Grosso, fueron unviaos "a los apuros" a socorrer a los sos compañeros a finales del añu 1865. El Cnel. Carlos de Morais Camisao y los sos subalternos, el Tte. Cnel. Albino de Carvalho y el Vizconde de Taunay, lideraron la meyora, que foi una verdadera llucha contra "penuries y fatigues".

Con enorme valentía, los brasilanos llograron superar, barraqueres, meandros, montes, enfermedaes y escasez. Cerca de 2.000 de los sos compañeros quedaron nel camín cuando algamaron les posiciones controlaes per Paraguái.

El Mariscal López, siempres perfectamente informáu, yá sabía tou esto y (según Jorge Thompson na so famosa obra "La Guerra de Paraguái") personalmente, ensin informar al gruesu del Exércitu que se topaba na Fortaleza de Humaitá, partió hasta la Villa de Concepción, nel Norte. Dende ellí, entamó una brillosa defensa, que quedó a cargu del Myr. Martín Urbieta. Solo dempués d'apoderar un ampliu territoriu, López solicitó autorización al gobiernu arxentín pa cruciar territoriu de la provincia de Corrientes, pa enfrentar al Brasil nel Uruguái o na so redoma.[7] La negativa del presidente arxentín Bartolomé Mitre llevó a Francisco Solano López a declarar la guerra a l'Arxentina[8] y ordenar la invasión paraguaya de Corrientes que s'empecipió con una serie d'ésitos, pero les socesives derrotes na batalla de Regatu,[9] la Batalla de Yatay[10] y el sitiu de Uruguayana[11] obligaron finalmente a los paraguayos a sacupar territoriu correntino a fines de 1865.[12]

Brasil, Arxentina y Uruguái roblaron el 1 de mayu de 1865 la Triple Alianza, obligándose mutuamente a combatir al Paraguái hasta forzar la salida de Francisco Solano López ya impone-y al Paraguái les llendes que los sos dos envidiosos países estremeros deseyaben; amás establecióse que s'impondría al país una cuantiosa indemnización de guerra.[13]

La batalla de Tuyutí, nel marcu de la Guerra de la Triple Alianza. Oleu de Cándido López.

La siguiente fase ―empecipiada cola invasión aliada del 16 d'abril de 1866―[14] foi una llucha pola posesión del estremu sur de Paraguái, especialmente la Fortaleza de Humaitá, que torgaba'l pasu de buques enemigos escontra'l centru del país.[15] Les batalles de Tuyutí y Curupaytí[16] ―tarrecibles derrotes de les fuercies paraguayas la primera, y sangrientu error aliáu la segunda― llevaron a la práutica detención de les operaciones tres una serie de combates menores. Una epidemia de cólera abrasó dambos exércitos.[17] Cuando l'Imperiu retomó la so ofensiva, a mediaos de 1867, entá-y costó un añu tomar Humaitá y les demás fortaleces de la zona.[18]

La siguiente campaña duró apenes selmanes: a lo llargo de la Campaña del Piquisiry asocedieron cuatro grandes batalles, qu'obligaron a López a abandonar Asunción y retirase al interior del país;[19] práuticamente tol so exércitu foi muertu o prindáu nesta campaña.[20] La ciudá d'Asunción foi Saquéu d'Asunción ocupada y escalada.[21]

Sicasí la gravedá de les derrotes, López siguió la so resistencia na llamada Campaña de los Cordales.[22] El so exércitu foi destruyíu dafechu nes batalles de Piribebuy[23] y Acosta Ñu, signadas pola masacre de los vencíos;[24] la mayoría de los soldaos de López yeren adolescentes o neños.[25] Los últimos restos del exércitu de López, escorríos por tol interior del país fueron algamaos el 1 de marzu de 1870 poles fuercies imperiales nel Combate de Cuetu Corá. López foi muertu en combate, y les últimes fuercies lleales rindiéronse.[26]

Les consecuencies de la Guerra de la Triple Alianza fueron aciages, costando la perda de dos terceres partes de tolos homes adultu y gran parte del territoriu paraguayu. El país viose sometíu a una ocupación brasilana que duró seis años. La situación creada derivó nun estancamientu económicu que s'enllargaría mientres el restu del sieglu.

Ente dos guerres[editar | editar la fonte]

Asunción escontra 1892.

Los ocupantes nun s'esmolecieron por formar un gobiernu independiente pal Paraguái hasta'l 15 d'agostu de 1869, en que se formó nes ruines d'Asunción un "gobiernu provisional" o Triunviratu, constituyíu por Cirilo Antonio Rivarola, Carlos Loizaga y José Antonio Bedoya. El Triunviratu, nominalmente electu pol pueblu paraguayu, dir de fechu por una xunta de 21 persones,[27] que representaben a les distintes faiciones que respondíen a les autoridaes militares brasilanes y –en menor midida– al mandu militar arxentín.[28] Loizaga y Bedoya fueren oficiales de la pequeña Lexón Paraguáia, un cuerpu que fuera formáu pa dar un viso de sofitu paraguayu a la invasión estranxera. Pela so parte, Rivarola participara en combalechadures contra los gobiernos de los López y fuera incorporáu a encomalo como sarxentu al exércitu paraguayu, del cual desertara. Poco dempués, Loizaga y Bedoya arrenunciaron y retiráronse a Buenos Aires, asumiendo Rivarola como presidente.[27]

El 15 d'agostu de 1870, axuntar n'Asunción una Convención Constituyente, pa sancionar la primera Constitución, inspirada na constitución arxentina de 1853. La mesma Convención declaró eslleíu'l Triunviratu, qu'había quedáu amenorgáu solo al triunviru Rivarola, nomando nel so llugar a Facundo Machaín. Sicasí, un golpe d'estáu de les fuercies militares de Paraguái obligó a la mesma Convención a escoyer como presidente titular a Rivarola, qu'asumió'l so cargu'l 1 de setiembre d'esi añu. Poco dempués yera sancionada la Constitución.[29]

La eleición del Congresu Nacional significó'l principiu del fin del gobiernu de Rivarola, que terminó per presentar el so arrenunciu'l 18 d'avientu de 1871. Sol mandu del so socesor, Salvador Xovellanos, roblóse'l Tratáu Loizaga-Cotegipe, que sancionaba les pretensiones qu'estableciera l'Imperiu de Brasil al roblar el Tratáu de la Triple Alianza: l'establecimientu de les llendes septentrionales del país nel ríu Apa y los Saltos del Guairá. L'Imperiu aseguró un tratáu dexando de llau a l'Arxentina, que pela so parte reclamaba tol Chaco Boreal; pol Tratáu Machain-Yrigoyen establecióse que'l Chaco central ―la mayor parte de l'actual provincia arxentina de Formosa― quedaba pa l'Arxentina, ente que'l territoriu al norte del ríu Verde quedaba pal Paraguái. Establecióse que sería resueltu por un laude arbitral, que resolvería'l presidente de los Estaos Xuníos, Rutherford B. Hayes. Ésti pronuncióse en payares de 1878, axudicando'l territoriu al Paraguái.[30]

Mentanto, Xovellanos foi asocedíu en payares de 1874 por Juan Bautista Gill. Tres la muerte de Gill, asoceder el so vicepresidente Higinio Uriarte, que tampoco llogró estabilizar la situación política de Paraguái. Tres el periodu de Cándido Bareiro, ex embaxador de los López n'Europa, el Congresu designó en 1880 a Bernardino Caballero p'asoceder a Gill; darréu sería reelixíu y gobernaría hasta 1886. Mientres el so mandatu reorganizaron les instituciones, estendióse'l ferrocarril y el telégrafu. Fundáronse delles llocalidaes, decenes d'escueles y establecióse el primer tranvía n'Asunción. Foi asocedíu pol xeneral Patricio Escobar, que siguió la política d'aquél; el so más recordáu apurra a la cultura del país foi la fundación de la Universidá Nacional d'Asunción. Los sos opositores fundaron el primer partíu modernu de Paraguái, el Partíu Lliberal, que siguíen la tradición de los opositores al gobiernu de los López. Esi mesmu añu, los partidarios del gobiernu, dirixíos pol xeneral Caballero, fundaron el Partíu Coloráu, que reivindicaba la tradición nacionalista y l'actuación paraguaya na guerra de la Triple Alianza; ésti caltendría'l gobiernu hasta l'empiezu del siguiente sieglu.[31]

La crecedera económica siguió so los gobiernos de Juan Gualberto González, Juan Bautista Egusquiza, Emilio Aceval y Juan Antonio Escurra. Nun hubo estabilidá política dalguna, una y bones González y Aceval fueron obligaos a arrenunciar dexando nel so llugar a los sos vicepresidentes. Escurra, pela so parte, foi derrocáu por una revolución lliberal, dirixida pol xeneral Benigno Ferreira, nel añu 1904.[32]

Mientres los siguientes años dirixió'l país el Partíu Lliberal; sicasí, ésti taba estremáu en fraiciones, lo que llevó a una inestabilidá política constante. Tres dos curtios gobiernos revolucionarios, asumió la presidencia'l xeneral Ferreira, que foi de la mesma derrocáu pol xeneral Albino Jara. Socesives revoluciones empobinaes tantu por lliberales disidentes como por coloraos llevaron a los curtios periodos de gobiernu d'Emiliano González Navero, Manuel Gondra, Albino Jara, Liberato Marcial Rojas y nuevamente González Navero, nengunu de los cualos llogró completar los cuatro años prescriptos pola Constitución. El primeru en llogralo dende la presidencia de Escobar foi Eduardo Schaerer, ente 1912 y 1916; el so periodu de gobiernu tuvo signado por un gran crecedera económicu, causáu poles ventayes comerciales qu'apurrió la Primer Guerra Mundial. Los sos socesores fueron Manuel Franco, José Pedro Montero, Manuel Gondra y Eusebio Ayala, nengunu de los cualos completó los cuatro años. Mientres l'añu 1922, los coloraos llevaron al país a una llarga guerra civil, na que fueron ganaos tres llarga y sangrienta llucha. Solo a partir de 1924 empecipióse un periodu d'estabilidá, con Eligio Ayala, José Patricio Guggiari y Eusebio Ayala completando cada unu los sos cuatro años de mandatu.[33]

Guerra del Chaco[editar | editar la fonte]

Soldaos paraguayos al pie de una ametralladora.

Les autoridaes españoles habíen superpuestu les xurisdicciones nel Chaco Boreal, de cuenta que casi coles mesmes razones d'uti possidetis, tanto Paraguái como Bolivia teníen válidos argumentos pa reclamar el territoriu. Pela so parte, l'Arxentina reconociera en 1872 que la mayor parte del Chaco Boreal ―ye dicir al norte del ríu Pilcomayo― yera paraguayu, pero en 1903 tres l'anexón brasilana del Acre, territoriu hasta entós bolivianu, y pol "Tratáu de Petrópolis" Brasil "en compensación" -y "reconocía" a Bolivia'l control sobremanera'l Chaco Boreal, d'esta miente Bolivia estableció precarios fortines, como'l de Camacho ―actual Mariscal Estigarribia―, concretamente, hasta casi 1900 nengún país tenía un control efectivu sobre'l Chaco Boreal quitando los sos "cantos", Paraguái tenía'l fuerte Olimpo, Villa Occidental (actual Presidente Hayes) y cerca de Villa Occidental el ―güei en ruines― Presidio de López, delles compañíes privaes teníen pequeños desembarcaderos a veres del ríu Paraguái.

Yera difícil ―dau'l relieve de la rexón―, precisar llendes concretes, ensin que los socesivos gobiernos nacionales pudieren faer nada pa torgar por cuenta de que'l país taba somorguiáu en constantes guerres internes (llevantamientu del coronel Albino Jara en 1904 y del coronel Adolfo Chirifé en 1922).

La guerra del Chaco, ente Paraguái y Bolivia, llibrar dende'l 9 de setiembre de 1932 hasta'l 12 de xunu de 1935, pol control del Chaco Boreal. Foi la guerra más importante en Suramérica mientres el sieglu XX. Nos 3 años de duración, Bolivia movilizó 250,000 soldaos y Paraguái 120,000, que s'enfrentaron en combates nos qu'hubo gran cantidá de baxes (60,000 bolivianos y 30,000 paraguayos), y gran cantidá de mancaos, tullíos y sumíos. Los distintos tipos d'enfermedaes tanto físiques como psicolóxiques, la carauterística contraria del teatru d'operaciones y la falta d'agua y bona alimentación producieron el mayor porcentaxe de baxes y afectaron la salú de los soldaos sobrevivientes, a munchos pa tola vida.

L'enfrentamientu consumió ingentes recursos económicos de dambos países, de por sí bien probes. El Paraguái abasteció al so exércitu cola gran cantidá d'armes y equipos prindaos en distintes batalles. Terminada la guerra, dellos escedentes vender a España (Decreto-llei 8406, 15 de xineru de 1937).

El cese de les hostilidaes alcordóse'l 12 de xunu de 1935. So la presión de los Estaos Xuníos, por un tratáu secretu robláu'l 9 de xunetu de 1938, Paraguái arrenunció a 110 000 km² ocupaos pol so exércitu al cese de les hostilidaes.[34] El Tratáu de Paz, Amistá y Llendes roblóse'l 21 de xunetu de 1938. El 27 d'abril de 2009, 74 años dempués de rematáu l'enfrentamientu bélicu, los presidentes Evo Morales (de Bolivia) y Fernando Lugo (de Paraguái) roblaron en Buenos Aires l'alcuerdu definitivu de llendes territoriales del Chaco Boreal. L'actu realizar en presencia de la presidenta Cristina Fernández de Kirchner (d'Arxentina), previa aceptación per parte de los sos respeutivos cancilleres del Acta de cumplimientu y execución del Tratáu de paz, amistá y llendes ente Bolivia y Paraguái de 1938. La zona en pleitu quedó estremada nuna cuarta parte so soberanía boliviana y trés cuartes partes so soberanía paraguaya. Bolivia recibió una zona a veres del altu ríu Paraguái.

Guerra civil de 1947[editar | editar la fonte]

Cabildru d'Asunción, ex-Parllamentu, actual Centru Cultural de la República.

Mientres el gobiernu de facto del xeneral Higinio Morínigo el Paraguái vuelve somorguiase nuna guerra civil (1947) que dexó trenta mil muertos.

En 1946, tres la espulsión del gobiernu de los sectores más cercanos a la Exa nazi, fórmase un gobiernu de coalición ente'l Partíu Colorado y el Partíu Revolucionariu Febrerista, no que se dio en llamar la Primavera Democrática que duró 6 meses.

El 13 de xineru de 1947, el Partíu Coloráu, espulsó del gobiernu al Partíu Febrerista lo que condució a la revolución o guerra civil de 1947 na qu'una coalición del Partíu Lliberal, el Partíu Revolucionariu Febrerista y el Partíu Comunista Paraguayu alzar contra'l gobiernu. El Partíu Colorado aprovechando les grandes diferencies sociales esistentes, promovió la participación de los pynandí («pies descalzos») llogrando la victoria. A partir d'entós consolidóse la hexemonía del Partíu Coloráu, que finalmente llevaría al poder al entós coronel Alfredo Stroessner. El sistema imperante mientres el periodu 1947-1962 foi de partíu únicu, siendo'l Partíu Coloriáu l'únicu llegal.

Dictadura de Stroessner[editar | editar la fonte]

El 4 de mayu de 1954, yá nomáu xeneral, Stroessner dio un golpe d'estáu cola cuenta de "caltener l'orde". Dau l'interés en revistir llegalmente dichu actu, la Xunta de Gobiernu del Partíu Coloráu, na so sesión del 5 al 8 de mayu, resolvió la necesidá d'informar al entós Presidente de la República, Federico Chaves, de la necesidá y conveniencia de presentar el so arrenunciu (lo cual efectuó), designar al Xeneral Stroessner como candidatu del partíu pal periodu constitucional restante (1953-1958), y establecer el 15 d'agostu como fecha d'Asunción del cargu per parte del nuevu Presidente. Nesta fecha, l'Asamblea Nacional, compuesta solo por coloraos, aceptó por unanimidá'l nomamientu, y Stroessner asumió formalmente la Presidencia. El 9 de febreru de 1958, sofitáu pol Partíu Colorado y como candidatu únicu, volvió ser escoyíu presidente constitucional.

En 1959, Stroessner eslleió la Cámara de Representantes, compuesta solamente por coloraos, y convocó eleiciones xenerales. A partir de 1962 y hasta 1989 el sistema pasó a ser de pluralismu acutáu. En 1967, el xeneral presidente convocó una Convención Nacional pa crear una nueva constitución, dexando a los partíos febrerista y lliberal formar parte de dicha convención. En 1963, Stroessner xuró'l so tercer mandatu. En 1968 producióse la reeleición de Stroessner, que xuró'l so cuartu mandatu'l 16 d'agostu. El sistema eleutoral vixente nes eleiciones del 63 yera'l de mayoría con prima, consistente na axudicación de 2/3 de los escaños al partíu que ganara la mayoría simple de votos. En 1977 foi necesariu faer una enmienda a la Constitución pa poder reelixir al presidente socesivamente y de forma vitalicia. En 1983 celebráronse eleiciones xenerales, saldaes con un nuevu trunfu de Stroessner, que foi reelixíu col 90% de los votos.

A lo llargo de 1986, y nos primeros meses de 1987, los componentes de l'ala radical del Partíu Colorado manifestáronse delles vegaes como partidarios de que'l xeneral Stroessner, colos sos setenta y tres años, presentárase otra vegada pa un nuevu mandatu presidencial, que s'empecipiaría en 1988. Otra caña del partíu propunxo la candidatura del so fíu Gustavo, de cuarenta y dos años, teniente coronel de la Fuercia Aérea. El 14 de febreru de 1988, el xeneral Stroessner foi nuevamente reelixíu, per séptima vegada.

Creóse un venceyu de poder ente l'Asociación Nacional Republicana, les Fuercies Armaes y el Gobiernu, quedando'l xeneral como exa d'esi triángulu: Xefe del Executivu, Comandante en Xefe de les Fuercies Armaes y Presidente Honorariu del Partíu Coloráu.

Na nueche del 2 y 3 de febreru de 1989, producióse'l golpe d'Estáu protagonizáu pol xeneral Andrés Rodríguez, comandante del 1ᵉʳ Cuerpu d'Exércitu, y consuegru del xeneral Stroessner. Con él terminaba la más llarga dictadura paraguaya. N'eslleiendo'l Parllamentu stronista, el xeneral Rodríguez convocó a eleiciones pal 1 de mayu y anunció la llegalización de tolos partíos, quitando'l comunista.

Transición a la democracia[editar | editar la fonte]

Tribunal Permanente de Revisión del Mercosur n'Asunción. Nel auditoriu del BCP nesta ciudá, roblar en 1991 el Tratáu d'Asunción Tratáu pa la constitución del Mercáu Común del Sur (Mercosur).[35]

El 1 de mayu de 1989, el candidatu del Partíu Coloráu, el presidente provisional Andrés Rodríguez, consiguió'l 74,1% de los votos na eleición presidencial. Convocada pol so gobiernu, la Constitución de 1992 estableció un sistema democráticu de gobiernu.

En 1993 celebráronse nuevos comicios presidenciales, nos que tamién trunfó'l candidatu del Partíu Coloráu, Juan Carlos Wasmosy, que se convirtió nel primer civil en llegar a la xefatura del Estáu tres cuarenta años de gobiernos militares. Mientres el so mandatu hubo dos graves crisis financieres, en 1995 y 1997, qu'esaniciaron del mercáu casi la totalidá de les empreses financieres locales, sobreviviendo casi puramente les entidaes financieres d'orixe estranxeru. Estes, sicasí, terminaríen retirándose del país nos siguientes años.

En 1996 Wasmosy alloñó del exércitu al Xeneral Lino Oviedo ―segundu del xeneral Andrés Rodríguez Pedotti nel golpe de 1989― so l'acusación de querer encabezar un golpe nel so contra, ensin presentar sicasí cargu xudicial dalgunu. Sicasí, en 1997, dempués que'l Xeneral Oviedo ganara les eleiciones internes presidenciales del Partíu Coloráu, facer enxuiciar y encarcelar por un tribunal Militar por dichu crime, quitar les posibilidaes de competir y ganar la presidencia.

La Condena d'Oviedo inhabilitar pa les eleiciones presidenciales del 1998 y según les lleis del país, ocupó'l so llugar el so candidatu a Vicepresidente, l'Inxenieru Raúl Cubas Grau. Sicasí, como les eleiciones yá taba realizaes, como candidatu a Vicepresidente foi designáu'l Dr. Luis María Argaña, rival políticu d'Oviedo (acababa de perder les internes del Partíu ante él) y aquel día aliáu de Wasmosy. Esti sistema dexó que finalmente, la fórmula presidencial fuera compuesta por Cubas pa Presidente y el so principal enemigu (Argaña, por ser el siguiente candidatu más votáu del so partíu) para Vicepresidente.

Cubas trunfó nes eleiciones col 54% de los votos y trés díes depués d'asumir el cargu presidencial indultó a Oviedo llibrándolo de la cárcel, a pesar d'una llei aprobada nos últimos díes del gobierno saliente, qu'intento cortar esa posibilidá. Esto, sumáu al fechu de que'l Argañismo combatiera tol tiempu al sector Oviedista, motivó que'l nuevu gobiernu diera poca o nula importancia a dichu sector na nueva alministración. Esto motivu un fuerte descontentu nel mesmu, que magar perdiera por pocos votos la candidatura a la presidencia, caltenía casi la metá de los votos coloriaos nel Parllamentu. Los coloraos argañistas y wasmosistas y los partíos d'oposición (opositores a Oviedo por ser militar y pol de golpe d'Estáu) contestaron fuertemente'l fechu y llograron al traviés de la Corte Suprema una anulación del indultu que Cubas nun acató.

El dempués llamáu Marzu Paraguayu aniciar col asesinatu del vicepresidente Luis María Argaña per parte d'un comandu paramilitar, el 23 de marzu de 1999. La oposición inculpó del fechu al Xeneral Oviedo, quien amenaciara en dellos discursos previos que la so llibertá nun taba so discutiniu dalgunu y desautorizaba absolutamente al Poder Xudicial paraguayu.

La muerte d'Argaña provocó una serie de manifestaciones d'opositores y adherentes a Oviedo y al gobiernu de Cubas, que desaguó n'acontecimientos en que morrieron siete manifestantes contrarios al gobiernu, la viéspora de la votación del Xuiciu Políticu, lo cual produció finalmente l'arrenunciu de Cubas a la presidencia, con cuenta d'evitalo, y la so casi inmediata salida al exiliu. Mientres el Xeneral Lino Oviedo solicitó asilu políticu al Gobiernu de Carlos Menen (Presidente de la República d'Arxentina) y este concéde-y el status de Asilado Políticu.

Nes eleiciones nacionales de 2003, ye escoyíu Nicanor Duarte Frutos, candidatu del Partíu Coloráu. El presidente llegó a un alcuerdu colos partíos opositores pa una renovación de la Corte Suprema de Xusticia y la reforma del Estáu, pero dichu alcuerdu foi rotu por cuenta de que la estructura del estáu nun foi tresformada y los fechos de corrupción siguieron de la mesma forma en que se dieron mientres el gobiernu de González Macchi.

Nel orde económicu, el gobiernu de Duarte Frutos llogró un repique de la economía paraguaya y una crecedera del PIB, empecipiando una recuperación de la crisis económica del país. Sicasí, a empiezos de 2006 dase una nueva crisis política, por cuenta de un revesosu resolución de la Corte Suprema de Xusticia, qu'habilitaba a Duarte Frutos a exercer la presidencia del Partíu Coloráu. Darréu Duarte Frutos empecipia una fallida campaña pa modificar la Constitución col fin de llograr la reeleición.

Actualidá[editar | editar la fonte]

En 2008, les eleiciones dexaron como presidente de Paraguái al ex obispu Fernando Lugo.[36] Estos resultaos nes eleiciones tuvieron de resultes la salida del Partíu Coloráu de la presidencia de la República, tres 61 años al mandu del país. Sicasí, el Partíu Lliberal (Sociu mayoritariu y principal na coalición partidaria que la llevó a la Presidencia en 2008) va alloñándose cada vez más del Presidente Lugo, al nun exercer la participación esixida por ellos dientro del Gobiernu.

Nesi contestu, xeneróse una crisis política, na que foi depuestu Lugo en xuiciu'l 22 de xunu de 2012. Les reaiciones internacionales denunciaron duldes de la tresparencia del procesu, especialmente Unasur, qu'aplica una sanción "política" al Paraguái negando la so participación nes decisiones tomaes por esti órganu hasta tantu dure la "situación". Igualmente, el Mercosur esclúi al Paraguái en tomar de decisiones hasta tantu seya correxíu l'asina llamáu golpe parllamentariu, que podría dase nel espaciu de tiempu ente la eleición del nuevu presidente y la so asunción.

Les eleiciones del 2013 anuncien como ganador al candidatu del Partíu Coloráu, Horacio Cartes. Tamién dan a conocer a la tercer fuercia político del país: la esquierda, que mueve al partíu Patria Quería (centroderecha) y UNACE (ultraderecha).

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

  • Periodu precolonial (¿?-1524): Toma tola historia de los pueblos precolombinos qu'habitaben el Paraguái y la so redoma, dende la so instalación nel continente hasta la llegada d'Alejo García y Sebastián Gaboto al Paraguái, en 1524.
"Esta asamblea nun va perder el so tiempu aldericando si'l cobarde padre o'l apocado fíu ye'l rei d'España (...) Nengunu d'ellos ye yá rei de Paraguái (...) La única cuestión que tien d'aldericase nesta asamblea y decidise por mayoría de votos ye cómo tenemos de defender y caltener la nuesa independencia contra España, contra Lima, contra Buenos Aires y contra el Brasil".
Doctor Francia nel Congresu Xeneral del 24 de xunetu de 1810 en (Vittone, 1960, p. 13/14)
    • Invasión Porteña al Paraguái: L'exércitu de la provincia de Paraguái, al mandu de Bernardo de Velasco y Atanasio Cabañas gana al xeneral Manuel Belgrano nel so intentu de someter a la provincia a la xunta de Buenos Aires. L'exércitu invasor foi vencíu'l 19 de xineru de 1811 na Batalla de Paraguarí y capituló el 9 de marzu tres la Batalla de Tacuarí
    • Revolución de Mayu: Llevantamientu de los Próceres Paraguáios contra'l dominiu español el 14 y 15 de mayu de 1811. Establezse la Primer República Independiente del Sur nel Congresu del 12 d'ochobre de 1813.
    • Gobierno de Gaspar Rodríguez de Francia: Depués de dellos gobiernos provisorios, triunviratos, Xuntes Gubernatives y Consulaos, el Congresu d'ochobre de 1814 escueye democráticamente al Dr. José Gaspar Rodríguez de Francia como Dictador Temporal de Paraguái, posición que se tornaría Perpetua nes mesmes condiciones el 30 de mayu de 1816. El gobiernu de Francia concluyó cola so muerte, el 20 de setiembre de 1840.
    • Gobierno de Carlos Antonio López y Francisco Solano López: A la muerte del "Supremu" asocedióse un interregnum, similar a lo acaecío nel establecimientu de la Independencia y Primer República. Depués, nel Congresu del 13 de marzu de 1844 ye escoyíu'l Doctor Carlos Antonio López como Presidente de Paraguái. Con ayuda del so fíu, el futuru Mariscal, siguió'l trabayu del Dr. Francia y construyeron a la nación más floreciente d'América del Sur.
    • Guerra de la Triple Alianza: Mientres la presidencia de Francisco Solano López (electu nel Congresu del 10 de setiembre de 1862 tres la muerte del so padre). El conflictu bélicu más devastador d'América Llatina, empecipióse por causa de la Invasión Brasilana al Uruguái, la que, pensó López, ponía en riesgu al Paraguái. La guerra conclúi cola total devastación del país y la cayida de la Primer República'l 15 d'agostu de 1869, col establecimientu del Triunviratu y la muerte del Mariscal López en Cuetu Corá.
  • Muerte de López y la Segunda República de Paraguái (1870-actualidá): Empecipiar dende'l Triunviratu del 15 d'agostu de 1869 d'equí p'arriba, siendo'l primer presidente electu Cirilo Antonio Rivarola. A la Primer República de Paraguái conocer como "Patria Vieya". Al Paraguái posterior a la muerte del Mariscal López (la Segunda República) conozse como "Patria Nueva", qu'oficialmente s'empecipia dende la proclamación de la Constitución Nacional de 1870. Destaquen nésti periodu:
    • Periodu d'Ente-Guerra: Dende la presidencia de Cirilo Antonio Rivarola hasta'l gobiernu d'Eusebio Ayala. Destacar poles constantes revueltes, rebeliones y llevantamientos armaos ente les faiciones polítiques que se crearon a final de la Guerra Guazú, el Partíu Coloráu y les distintes ales del que güei ye'l Partíu Lliberal Radical Auténticu. A la fin d'ésti periodu produz una "hexemonía lliberal" que conclúi col españíu de la guerra chaqueña.
    • Guerra del Chaco: Ente'l Paraguái y Bolivia pola posesión del Chaco Boreal. Empecípiase'l 9 de setiembre de 1932 col ataque al fortín Boquerón y remata el 12 de xunu de 1935 cola firma del Protocolu de Paz. El Paraguái llogra los trés cuartes partes del territoriu en disputa y Bolivia la cuarta parte restante.
    • Revolución Febrerista: Depués de la victoria chaqueña, el Xeneral (póstumu) Rafael Franco sofitáu por veteranos de la guerra, nacionalistes, socialistes, fascistes y coloraos descontentos col proceder del "Gabinete de la Victoria" tomen el poder el 17 de febreru de 1936, hasta que Franco ye depuestu'l 13 d'agostu de 1837 por un llevantamientu lliberal qu'instauró a Félix Paiva. La "Revolución de Febreru" sirviría d'inspiración pa la creación d'un "tercer partíu" en Paraguái, apoderáu por coloraos y lliberales. El Partíu Febrerista, de delles llinies polítiques a lo llargo de la so historia (güei emparentáu cola social-democracia).
    • Revolución Pynandí: La Revolución del '47, que punxo en guerra a los coloraos contra nacionalistes, febreristas, lliberales y dellos comunistes dende'l 7 de marzu hasta'l 20 d'agostu del citáu añu. Conclúi cola victoria de les tropes gubernamentales y los coloraos. Marca l'entamu de la "hexemonía colorada".
    • Gobierno d'Alfredo Stroessner: dende'l 15 d'agostu de 1954 hasta'l 3 de febreru de 1989. Dictadura con dominiu del Partíu Coloráu, lideráu pol Xeneral y excombatiente de la Guerra del Chaco Alfredo Stroessner. La dictadura tien distintes traces mientres les sos casi 35 años de duración. La so primer etapa, hasta entamos de 1970 ye de tinte patrióticu-nacionalista. La segunda etapa ye neolliberal, emparentada colos Estaos Xuníos y Brasil. Duramente represiva contra los disidentes, foi concluyida col golpe d'estáu del 3 de febreru de 1989, lideráu por militares y coloraos disidentes.
    • Transición y Democracia (3 de febreru de 1989-actividá): Asocédense los gobiernos d'Andrés Rodríguez Pedotti, Juan Carlos Wasmosy, Raúl Cubas Grau, Luis Ángel González Macchi, Nicanor Duarte Frutos, Fernando Lugo, Federico Franco y l'actual Presidente de la República de Paraguái, Horacio Cartes. Destacar na "Transición" eventos como'l Marzu Paraguayu y la Destitución de Fernando Lugo.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Doratioto, Francisco: Maldita guerra. Nueva historia de la Guerra de Paraguái. São Paulo/Buenos Aires: Emecé, 2008, páx. 30-35. ISBN 978-950-04-2574-2
  2. La misión Guido al Paraguái. El tratáu de xunetu de 1856, n'Historia de les Rellaciones Esteriores Arxentines.
  3. La guerra de la triple alianza contra'l Paraguái aniquiló la única esperiencia esitosa de desenvolvimientu independiente, por Eduardo Galeano. Publicáu'l 3 de marzu de 2005.
  4. Vease Doratioto, Maldita guerra, páx. 41-94. convencieron a López que tarde o aína tendría de defendese de dambos países.
  5. «L'actitú paraguaya ante los sucesos n'Uruguái», artículu nel sitiu web Arxentina RR. EE. (Historia de les rellaciones esteriores arxentines).
  6. Zenequelli, Lilia: Crónica d'una guerra, La Triple Alianza. Buenos Aires: Dunken, 1997. ISBN 987-9123-36-0
  7. «López solicita permisu pa travesar territoriu arxentín (xineru-febreru de 1865)», artículu nel sitiu web Arxentina RR. EE. (Historia de les Rellaciones Esteriores Arxentines).
  8. «Declaración de guerra a l'Arxentina», nel sitiu web del Ministeriu d'Educación y Cultura de Paraguái.
  9. Tissera: «Regatu, la batalla que cerró a Solano López la ruta al océanu», revista Tou ye Historia, númberu 46, Buenos Aires, 1971.
  10. Giorgio, Dante A.: «Yatay, la primer sangre», revista Tou ye Historia, nᵘ 445, Buenos Aires, 2004.
  11. Ruiz Moreno, Isidoro: Campañes militares arxentines (tomu IV). Buenos Aires: Emecé, 2008, páx. 74-77. ISBN 978-950-620-257-6
  12. Castello, Antonio Emilio: Historia de Corrientes. Buenos Aires: Plus ultra, 1991, páx. 416. ISBN 950-21-0619-9.
  13. La Triple Alianza contra Paraguái. Tratáu secretu de Infamia de la Guerra de Paraguái, en La Gazeta Federal.
  14. Doratioto, Maldita guerra, páx. 198.
  15. Zenequelli, Lilia, Crónica d'una guerra, La Triple Alianza.
  16. Díaz Gavier, Mario: En tres meses n'Asunción, Rosario (Arxentina): Editorial del Boulevard, 2005. ISBN 987-556-118-5
  17. Díaz Gavier, En tres meses n'Asunción, páx. 152.
  18. Díaz Gavier, En tres meses n'Asunción, páx. 157-161.
  19. Mendoza, Hugo, La Guerra contra la Triple Alianza, 2ª Parte, Ed El Llibru, Asunción de Paraguái, 2010, páx. 39-66. ISBN 978-99953-1-0-079-0
  20. Doratioto, Maldita guerra, páx. 335-366.
  21. Díaz Gavier, En tres meses n'Asunción, páx. 166-169.
  22. Mendoza, La Guerra contra la Triple Alianza, páx. 62.
  23. batalla-de-Piribebuy/ La Batalla de Piribebuy, por Luis Verón, en ABC Dixital.
  24. Batalla de Acosta Ñu, en La Gazeta.com.
  25. Acosta Ñu, por Rubén Lluces Lleón, en La Rueda.com.
  26. Cuetu Corá, la epopeya d'un pueblu, por Gustavo Carrère Cadirant, en Monografíes.com.
  27. 27,0 27,1 Escudé, Carlos. «La formación del gobiernu provisional tres la ocupación aliada d'Asunción (xunu de 1869)». Historia de les Rellaciones Esteriores Arxentines. Consultáu'l 4 de xunu de 2012.
  28. Doratioto, Francisco (2008). Maldita guerra. Nueva historia de la Guerra de Paraguái. São Paulo/Buenos Aires: Emecé, páx. 407-413. ISBN 978-950-04-2574-2.
  29. Vasconsellos, Víctor Natalicio (1974). ed. del autor: leición d'historia paraguaya, páx. 185-187.
  30. Vasconsellos (1974), páx. 187-189.
  31. Vasconsellos (1974), páx. 193-199.
  32. Vasconsellos (1974), páx. 199-200.
  33. Vasconsellos (1974), páx. 200-205.
  34. Rahi y Agüero Wagner, 2006, p. 45/49.
  35. Rolando Graña. «Hai 20 años nacía'l Mercosur». Páxina/12. TEA. Consultáu'l 5 d'avientu de 2012.
  36. Eleiciones Xenerales 2008