Historia del Caribe

De Wikipedia
Evolución Política d'América Central y el Caribe a partir de 1700 hasta'l presente.

La historia del Caribe revela'l papel significativu que la rexón xugó nes lluches coloniales de les potencies europees dende'l sieglu XV. Nel sieglu XX, el Caribe foi otra vegada importante mientres la Segunda Guerra Mundial, na fola de la descolonización nel periodu de la posguerra, y na tensión ente la Cuba comunista y los Estaos Xuníos (US). El xenocidiu, la esclavitú, la inmigración y la rivalidá ente potencies mundiales dieron a la historia caribeña un impautu desproporcionáu al tamañu d'esta pequeña rexón.

El Caribe antes del contautu européu[editar | editar la fonte]

La evidencia más antigua d'humanos nel Caribe ta nel sur de Trinidá en Banwari Trace onde s'atoparon restos con 7.000 años d'antigüedá. Estos xacimientos precerámicos, que pertenecen a la edá arcaica (precerámica), fueron calificaos de ortoiroides. La más temprana evidencia arqueolóxica d'un asentamientu humanu en La Española data alredor del 3600 AEC, pero la fiabilidá d'estos afayos ta cuestionada. Feches consistentes del 3100 AEC apaecen en Cuba. Les feches más tempranes nes Antilles Menores son del 2000 AEC n'Antigua. La falta de xacimientos precerámicos nes Islles de Barloventu y les diferencies na teunoloxía suxuren qu'estos colonos arcaicos pueden tener oríxenes centroamericanos. Ye inciertu si asocedió una colonización ortoiroide de les islles, pero hai poques evidencies.

Ente'l 400 AEC y el 200 AEC los primeros llabradores qu'usaron cerámica, la cultura saladoide, entraron en Trinidá dende América del Sur. Espandir por debaxo del ríu Orinoco hasta Trinidá, y entós estendiéronse rápido hasta les islles del Caribe. Dalgún tiempu dempués del 250 EC otru grupu, los barrancoides, entraron en Trinidá. La sociedá barrancoide sumió a lo llargo del Orinoco alredor del 650 y otru grupu, los arauquinoides (identificaos como pueblos que falaben llingües arawak), espandir nestes árees y hasta la cadena del Caribe. Alredor del 1300 un nuevu grupu, los mayoides (presumiblemente pueblos que falaben llingües caribes) entraron en Trinidá y permanecieron como la cultura dominante hasta la colonización española.

Nel momentu del descubrimientu européu de la mayoría de les islles del Caribe, trés principales pueblos indíxenes vivíen nes islles: los taínos nes Antilles Mayores, Les Bahames y les Islles de Sotaventu; los caribes isleños y los galibis nes Islles de Barloventu; y los siboneys nel oeste de Cuba. Los taínos tán subdividíos en taínos clásicos, qu'ocuparon La Española y Puertu Ricu, taínos occidentales, qu'ocuparon Cuba, Xamaica y l'archipiélagu bahamés, y los taínos orientales, qu'ocuparon les Islles de Sotaventu.[1] Trinidá tuvo habitada por grupos tantu de fala caribe como arahuaca.

La era colonial[editar | editar la fonte]

Cristóbal Colón foi'l primer esplorador européu en viaxar a América[ensin referencies], pero puestu, barcos tantu portugueses como españoles empezaron a reclamar territorios n'América Central y Suramérica. Estes colonies traxeron oru, y otres potencies europees, más concretamente Inglaterra, los Países Baxos, y Francia, esperaron establecer les sos propies colonies rentables. Les rivalidaes coloniales fixeron del Caribe un llugar pa les guerres europees por sieglos.

Conquista española[editar | editar la fonte]

Mapa español del Caribe de 1632.

Mientres el primer viaxe del esplorador Cristóbal Colón, unviáu pola corona española, fixo en 1492-1493 contautu colos Lucayanos en Les Bahames y los Taínos en Cuba y la mariña norte de Hispaniola. A partir d'esi momentu'l españoles empecipiaron la esplotación económica y la conquista militar de les Antilles y de les mariñes continentales del mar Caribe.

Otros poderes europeos[editar | editar la fonte]

Herman Moll, Map of the West-Indies, c. 1715

Los otros poderes europeos establecieron una presencia nel Caribe depués de que l'Imperiu español tornó, en parte por cuenta de la amenorgada población nativa de la zona europea.

  • Francis Drake foi un corsariu inglés qu'atacó munchos barcos y fortaleces españoles nel Caribe, incluyendo la badea San Juan en 1595. El so más célebre empresa nel Caribe foi la captura del Convói de la Plata nel pobláu de Nombre de Dios en marzu de 1573.
  • La colonización británica de les Bermudes empezó en 1612. La colonización de les Indies Occidentales Britániques empezó en 1623 con San Cristóbal y Barbados en 1627. El primeru foi utilizáu como base pa la colonización británica de la vecina Nevis, Antigua, Montserrat, Anguila y Tortola, que utilizábase como base pa la colonización de les Islles de Barloventu y el restu de la zona del Caribe.
  • Tamién s'empecipió la colonización francesa en San Cristóbal, los británicos y los franceses estremaron la islla ente ellos en 1625. Utilizóse como base pa colonizar la mayor Guadalupe (1635) y Martinica (1635), pero perder por completu pa Gran Bretaña en 1713.
  • L'almirante inglés William Penn tomó posesión de Xamaica en 1655, y permaneció so dominiu británicu mientres más de 300 años.
  • El Caribe ye conocíu tamién polos pirates, sobremanera ente 1640 y 1680. El términu "bucaneru" úsase de cutiu pa describir a los pirates qu'operen nesta rexón.
  • En 1697 los españoles dexaron el terciu occidental de La Española (Haití) a Francia. Francia tamién celebró'l control de Tortúa.

Impautu del colonialismu nel Caribe[editar | editar la fonte]

La esplotación del paisaxe del Caribe remontar a los conquistadores españoles alredor del 1600 que buscaben mines d'oru nes islles pa llevalo a España. El más significativu desenvolvimientu foi cuando Cristóbal Colón escribió a España diciendo que les islles yeren óptimas pa la esplotación d'azucre.[2] La historia de la dependencia agrícola del Caribe ta estrechamente venceyada col colonialismu européu, que modificó'l potencial financieru de la rexón por aciu la introducción d'un sistema de plantíos. A mediaos del sieglu XVIII l'azucre yera la importación británica más grande que fizo al Caribe muncho más importante como colonia.[3] Nel "Nuevu Mundu" estableciéronse plantíos con cuenta de cumplir coles crecientes necesidaes del "Vieyu Mundu". Los plantíos d'azucre construyéronse col enfotu de esportar l'azucre de vuelta a Gran Bretaña, polo que los británicos nun precisaron aguiyar la demanda llocal del azucre colos salarios. Un sistema d'esclavitú foi afechu, yá que dexó a los colonizadores tener una abondosa fuercia de trabayu con poca esmolición alrodiu del amenorgamientu de la demanda d'azucre.[4] Nel sieglu XIX los salarios fueron finalmente introducíos cola abolición de la esclavitú. El nuevu sistema sicasí, foi similar al anterior en que se basaba en capital blancu y mano d'obra de color.[5] Un gran númberu de trabayadores ensin calificar fueron contrataos pa realizar xeres repitíes, y yera bien difícil pa esti trabayadores a abandonar y siguir cualesquier otru emplegu non agrariu. A diferencia d'otros países, onde había una opción urbana p'atopar trabayu, los países del Caribe invirtieron dineru na agricultura y escarecen de cualquier base industrial básica.[6] Les ciudaes qu'esisten ufierten poques oportunidaes a los ciudadanos y casi nada a los trabayadores ensin calificar que trabayaren na agricultura tola so vida. Los productos ellaboraos nun beneficiaron a los países, yá que se vendieron al ocupante colonial comprador que controlaba'l preciu de los productos que se vendieron. Esto dio llugar a bien baxos salarios, ensin posibilidaes de crecedera una y bones les naciones ocupantes nun tener# cuenta de vender los productos a un preciu más eleváu a sigo mesmes.[7] La resultancia d'esta esplotación económica yera una dependencia de plantíu que vio les naciones caribes tener una cantidá grande d'obreros ensin cualificar capaces de realizar xeres agrícoles y non muncho más. Dempués de munchos años de la regla colonial les naciones tamién nun vieron nenguna ganancia traida nel so país una y bones la producción d'azucre foi controlada polos gobernadores coloniales. Esto dexó a les naciones caribeñes con pocu capital pa invertir escontra realzar cualesquier futura industria a diferencia de naciones europees que se desenvolvíen rápido y dixebrábense tecnológicamente y económicamente de la mayoría de les naciones aprobetaes del mundu.

Guerres[editar | editar la fonte]

La rexón caribeña foi resgada pola guerra a lo llargo de la mayor parte de la historia colonial, pero les guerres taben de cutiu basaes n'Europa, con namái batalles menores lluchaes nel Caribe. Delles guerres, sicasí, nacieron del tracamundiu políticu nel mesmu Caribe.

  • La Guerra de los Trenta Años ente los Países Baxos y España.
  • La Primer, Segunda, y Tercer Guerra Anglo-Holandesa fueron batalles pola supremacía.
  • La Guerra de los Nueve Años ente les potencies europees.
  • La Guerra de socesión española (Nome européu) o La Guerra de la Reina Ana (Nome americanu) nició una xeneración de dalgunos de los pirates más infames.
  • La Guerra del Asientu (o La Guerra de Socesión Austriaca), España y Gran Bretaña llucharon sobre derechos comerciales; Gran Bretaña invadió la Florida española, siendo finalmente derrotada, a pesar de la so aplastante superioridá numbérica, pol héroe español Blas de Lezo al atacar l'armada británica Cartagena de Indias, na actual Colombia.
  • La Guerra de los Siete Años (nome européu) o Guerra Franco-India (nome americanu) foi la primera "guerra mundial" ente Francia, el so aliáu España, y Gran Bretaña. Francia foi ganada y quixo dexar tol Canadá pa guardar unes islles bien provechoses de caña d'azucre nel Caribe. Gran Bretaña tomó L'Habana escontra'l final, y camudó aquella ciudá sola por toa Florida nel Tratáu de París en 1763.
  • La Revolución estauxunidense vio flotes britániques y franceses lluchar nel Caribe otra vegada. La independencia americana foi asegurada poles victories navales franceses nel Caribe.
  • La Revolución francesa tuvo en cuenta la creación de la República d'Haití.
  • Les Guerres d'independencia hispanoamericanes fueron una serie de conflictos armaos que se desenvolvieron nes posesiones españoles n'América continental y el Caribe a principios del sieglu XIX, nos cualos enfrentáronse grupos independentistes contra autoridaes virreinales y los fieles a la Corona española. Dempués de perder El Callao en xineru de 1826, los úniques territorios apoderaos polos españoles n'América yeren Cuba, Santu Domingu y Puertu Ricu.
  • La Guerra d'España y Estaos Xuníos terminó col control español de Cuba y Puertu Ricu y anunció el periodu de dominiu americanu de les Antilles.

Independencia[editar | editar la fonte]

Mapa de les Antilles / El Caribe en 1843.

Haití, l'antigua colonia francesa de Saint-Domingue en La Española, foi la primer nación caribeña n'independizase de les potencies europees cuando en 1791, una rebelión d'esclavos que aportó a la Revolución haitiana sol mandatu de Toussaint Louverture Haití establecióse como una república negra llibre escontra 1804. Haití aportó a la república negra más antigua, y la segunda república más antigua del Hemisferiu occidental,dempués de los Estaos Xuníos. Les dos terceres partes restantes de La Española fueron conquistaes por fuercies haitianes en 1822. En 1844, l'acabante formar República Dominicana declaró la so independencia d'Haití.

Delles naciones caribeñes independizar de les potencies europees nel sieglu XIX. Dellos estaos más pequeños son inda dependencies de poderes europeos el día de güei. Cuba siguió siendo una colonia española hasta la Guerra d'España y Estaos Xuníos.

Ente 1958 y 1962 la mayor parte del Caribe controlada polos británicu convertir na Federación de les Indies Occidentales primero que se dixebrara en munches naciones.

Rellaciones con Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Dende la doctrina Monroe, los Estaos Xuníos ganaron una influencia principal na mayoría de les naciones caribeñes. Na parte temprana del sieglu XX, esta influencia foi ampliada pola participación nes Guerres bananeras. Les árees fora del control británicu o francés fixéronse conocíes n'Europa como "l'Imperiu tropical d'América".

La victoria na Guerra d'España y Estaos Xuníos y la firma de la enmienda Platt en 1901 aseguró que los Estaos Xuníos tendríen el derechu d'interferir n'asuntos políticos y económicos cubanos, militarmente si ye necesariu. Tres la Revolución cubana de 1959 les rellaciones deterioráronse rápido llevando a la badea de Cochinos, la crisis de los misiles en Cuba y los socesivos intentos por desestabilizar la islla. Los EE.UU invadieron y ocuparon La Española (actuales República Dominicana y Haití) por 19 años (1915-34), darréu apoderando la economía haitiana al traviés de l'ayuda y reembolsos de préstamos. Los EE.UU invadieron Haití otra vegada en 1994 y en 2004 fueron acusaos pola CARICOM d'iguar un golpe d'estáu pa remover al recién electu líder haitianu Jean-Bertrand Aristide.

En 1965, unviáronse 42,000 tropes estauxunidenses a la República Dominicana pa encalorar un llevantamientu local contra'l gobiernu militar. El presidente Lyndon Johnson ordenara la invasión contuviera lo qu'él reclamó yera "una amenaza comunista", sicasí la misión paeció ambigua y foi rotundamente condergada perdayuri del hemisferiu como una vuelta a la Diplomacia de cañonero. En 1983 los EE.XX. invadieron Granada pa quitar al líder izquierdista populista Maurice Bishop. Los EE.UU caltienen una base militar naval en Cuba na badea de Guantánamo. La base ye unu de cinco comandos unificaos que la so "área de responsabilidá" ye América Llatina y el Caribe. El comandu tien see en Miami, nun edificiu d'oficines de Florida.

Como un brazu de la rede económica y política d'América, la influencia de los Estaos Xuníos espurrir más allá d'un contestu militar. En términos económicos, los Estaos Xuníos representa un mercáu primariu pa la esportación de bienes caribeños. En particular, tratar d'un enclín históricu recién. La posguerra reflexa un momentu de transición pa la cuenca del Caribe cuando, como les potencies coloniales trataron de dixebrar la rexón (como parte d'un enclín más ampliu de descolonización), los EE.XX. empezaron a espandir la so hexemonía en tola rexón. Esti patrón ye confirmáu poles iniciatives económiques, como la Iniciativa de la Cuenca del Caribe (CBI), que trató de conxelar aliances cola rexón a la lluz d'una supuesta amenaza soviética. La CBI ye'l surdimientu de la cuenca del Caribe como una área xeopolítica d'interés estratéxicu pa los EE.XX. Esta rellación llevóse hasta'l sieglu XXI, como se reflexa na Llei d'Asociación Comercial de la Cuenca del Caribe. La Cuenca del Caribe tamién ye d'interés estratéxicu no que fai a les rutes comerciales, envaloróse que casi la metá de la carga esterior d'EE.XX. y les importaciones de petroleu crudo impórtense al traviés de les víes de navegación del Caribe. En tiempu de guerra, estes cifres namái pueden aumentar. Ye importante señalar que los EE.XX. tamién ye d'interés estratéxicu pal Caribe. La política esterior del Caribe busca fortalecer la so participación nuna economía de llibre mercáu. Como ampliación d'esto, los estaos del Caribe nun deseyen ser escluyíos del so principal mercáu nos EE.XX., o ser omitíos na creación de "bloques hemisféricos comerciales más amplios", que pueden alteriar drásticamente el comerciu y la producción na Cuenca del Caribe. Como tal, los EE.UU desempeñen un papel influyente na formación del rol del Caribe nesti mercáu hemisféricu. Igualmente, la construcción de rellaciones col país del norte siempres figuraba fuertemente col oxetivu políticu de la seguridá económica n'estaos del Caribe postindependencia.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Rouse, Irving. The Tainos : Rise and Torne of the People Who Greeted Columbus ISBN 0-300-05696-6.
  2. Cross, Malcolm. Urbanization and Urban Growth in the Caribbean. New York: Cambridge University Press, 1979. páxs.114
  3. Cross, Malcolm. Urbanization and Urban Growth in the Caribbean. New York: Cambridge University Press, 1979. páxs.3
  4. Cross, Malcolm. Urbanization and Urban Growth in the Caribbean. New York: Cambridge University Press, 1979. páxs.5
  5. Cross, Malcolm. Urbanization and Urban Growth in the Caribbean. New York: Cambridge University Press, 1979. páxs.23
  6. Cross, Malcolm. Urbanization and Urban Growth in the Caribbean. New York: Cambridge University Press, 1979. páxs.27
  7. Cross, Malcolm. Urbanization and Urban Growth in the Caribbean. New York: Cambridge University Press, 1979. páxs.28

Otres llectures[editar | editar la fonte]

  • de Kadt, Emanuel, (editor). Patterns of foreign influence in the Caribbean, London, New York, published for the Royal Institute of International Affairs by Oxford University Press, 1972.
  • Kurlansky, Mark. 1992. A Continent of Islands: Searching for the Caribbean Destiny. Addison-Wesley Publishing.
  • Klooster, Wim, Illicit riches. Dutch trade in the Caribbean, 1648-1795, 1998 KITLV

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]