Historia de la filosofía occidental

De Wikipedia

La historia de la filosofía occidental remontar a l'Antigua Grecia y poder estremar en cinco periodos: la filosofía antigua, la filosofía medieval, la filosofía renacentista, la filosofía moderna y la filosofía contemporánea.[1][2] La filosofía antigua va dende'l sieglu VI a. C, hasta la decadencia del Imperiu Romanu, ya inclúi pensadores como Platón y Aristóteles. El periodu medieval llega hasta finales del sieglu XV, cuando dexa llugar al Renacimientu. La filosofía moderna va dende finales del sieglu XVI hasta'l periodu de principios del sieglu XIX. La filosofía contemporánea entiende'l desenvolvimientu filosóficu del sieglu XIX hasta l'actualidá, qu'inclúi pensadores y escritores postmodernos.

Filosofía antigua[editar | editar la fonte]

El mundu griegu anterior a l'apaición de la filosofía vivía instaláu na actitú mítica. Al traviés de los mitos l'home consiguía dar una esplicación de los fenómenos naturales y de les instituciones sociales. El gran acontecimientu espiritual qu'empecipien los griegos ente los sieglos VII y VI e.C. consistió n'intentar superar esta manera de pensar el mundu con otra manera revolucionaria qu'apuesta pola razón como'l preséu de conocencia y de dominiu de la realidá. Cabo señalar que nun tien d'entender se esti pasu como daqué sópitu sinón paulatín. Les influencies mítiques son inda apreciables en munchu pensadores de l'antigüedá. En realidá, fueron unes poques persones les que participaron del nuevu y revolucionaria manera de pensar (aquellos qu'habríen de llamase filósofos), anque adulces ésti foi faciendo más universal. Inclusive na nuesa dómina, l'actitú mítica nun sumió inda. Esta reblagada de la mitoloxía a la esplicación racionalista conózse-y como "pasu del mitu al logos".

Con esta nueva forma de pensar, los griegos proponen que les coses del mundu tán ordenaes siguiendo lleis. El mundu ye un cosmos, non un caos, polo que la naturaleza nun se porta primero d'una manera y depués d'otra dafechu distinta, sinón que nel so comportamientu hai ciertu orde que sigue lleis, que pueden ser afayaes pola razón. Colos griegos apaecen per primer vegada munches de les cuestiones filosófiques fundamentales y delles de les posibles soluciones yá s'atopen articulaes na filosofía griega.

Filosofía presocrática[editar | editar la fonte]

Xonia, l'orixe de la filosofía griega temprana, nel Asia Menor occidental.

Dizse que la filosofía occidental aniciar nes ciudaes griegues del Asia Menor (Xonia) con Tales de Mileto («tou ye agua»), quien vivió alredor del añu 585 e.C. Los sos estudiantes más bultables fueron Anaximandro y Anaxímenes de Mileto («tou ye aire»).

Nos sieglos subsiguientes hubo otros pensadores y escueles filosófiques en Grecia. Ente los más importantes atópense:

  • Heráclito, que fizo fincapié na naturaleza transitorio y caótico de toles coses («tou flúi»; «tou ye fueu»; «nun podemos entrar nel mesmu río dos veces»).
  • Anaxágoras, qu'afirmó que la realidá taba tan ordenada que tenía de ser gobernada en tolos aspeutos pola mente.
  • Los pluralistes y atomistes (Empédocles, Demócrito) quien intentaron entender al mundu como una composición d'innumberables partes interactivas; y los eleáticos Parménides y Zenón d'Elea quien aportunaben en que «tou ye unu y el cambéu ye imposible». Parménides y la so escuela enfatizaba el calter absolutu, permanente y durable del mundu de la verdá («ser ye, nun ser nun ye»).
  • Los sofistes; profesores viaxantes de variada afinidá filosófica, cobraron fama (quiciabes inxustamente) por aclamar que la verdá nun yera más qu'una opinión y por enseñar a la xente a aldericar pa probar cualquier conclusión que deseyara.

Tou esti movimientu concentróse cada vez más n'Atenes, que convirtióse na ciudá estáu dominante de Grecia.

Filosofía griega clásica[editar | editar la fonte]

La escuela d'Atenes, de Rafael (1509), con Platón y Aristóteles nel centru.

Esiste un discutiniu considerable alrodiu de por qué la cultura ateniense promovió la filosofía, pero una teoría popular indica qu'asocedió porque Atenes tenía una democracia direuta. Ye bien conocíu, gracies a los escritos de Platón, que munchos sofistes calteníen escueles d'alderique, que yeren miembros respetaos de la sociedá y que yeren bien pagos polos sos estudiantes. Tamién ye bien conocíu que los oradores teníen una terrible inflúi sobre la historia ateniense, hasta posiblemente causando la so falla (vease Batalla de Mileto).

Otra teoría sobre la popularidá del alderique filosóficu n'Atenes deber al usu de la esclavitú nel llugar - la fuercia de trabayu, na so mayoría esclavos, realizaben el llabor que, d'otra manera, la población masculina de la ciudá realizaría. Llibres de trabayar nos campos o n'actividaes granibles, yeren llibres d'entamar asamblees n'Atenes, y pasaben llargues hores aldericando entrugues populares filosófiques. La teoría enllena los espacios en blancu afirmando que los estudiantes de los sofistes queríen adquirir habilidaes oratories pa poder influyir sobre l'asamblea ateniense, y por tanto ser ricos y respetaos. Como los alderiques ganaos conducíen a la riqueza, los suxetos y métodos d'alderique fueron desaxeradamente desenvueltos.

Sócrates[editar | editar la fonte]

La figura principal del tresformamientu de la filosofía griega nun proyeutu continuo y unificao —el qu'inda s'escuerre güei— ye Sócrates, quien estudió con dellos sofistes. Depués, sabemos que pasó gran parte de la so vida xenerando discutinios con tol mundu n'Atenes, tratando de determinar si daquién tenía dalguna idea de lo que taba falando, especialmente cuando la tema tratada yera importante, como la xusticia, la guapura o la verdá. Nun dexó nengún escritu, pero inspiró a munchos discípulos. Na so vieyera, convertir nel focu de la hostilidá de munchos de la ciudá quien víen a los sofistes y a la filosofía, intercambiablemente, como los destructores de la piedá y moral de la ciudá; y foi executáu en 399 e.C. Detalles de la vida de Sócrates son conocíos gracies a tres fuentes contemporánees: los diálogos de Platón, les obres d'Aristófanes y los diálogos de Xenofonte. Nun hai nenguna evidencia de que Sócrates publicara dalgún escritu de la so autoría.

Sócrates ye consideráu'l padre de la filosofía política y de la ética, o filosofía moral, y ye la principal fonte de toles temes importantes de la filosofía occidental polo xeneral; quiciabes la so contribución más importante al pensamientu occidental ye la so manera dialécticu d'esplorar, conocíu como'l métodu socráticu o métodu de "elencos", que aplicaba pal exame de conceutos morales clave, tales como'l bien y la xusticia.

Platón[editar | editar la fonte]

L'estudiante más importante de Sócrates foi Platón, quien escribió múltiples diálogos filosóficos utilizando'l métodu d'indagación del so maestru pa esaminar problemes. Los primeros diálogos demuestren cierta semeyanza col estilu d'indagación de Sócrates.

Los del "mediu" desenvolvieron un sistema substancialmente metafísicu y éticu pa resolver estos problemes. Les idees centrales son el Mundu de les idees, teoría qu'afirma que la mente ye imbuyida por una capacidá innata pa entender y aplicar conceutos nel mundu, y que estos conceutos son, de dalguna manera, más reales, o más básicamente reales, que les coses del mundu alredor nuesu; la inmortalidá de l'alma, y l'idea de que ye muncho más importante que'l cuerpu; la idea de que la maldá ye una forma d'ignorancia, que solo la conocencia puede dirixir escontra la virtú, que l'arte tendría de ser subordináu a propósitos morales, y que la sociedá tendría de ser gobernada por una clase de reis filósofos. Nos diálogos posteriores, Sócrates figura menos prominentemente, y la teoría del Mundu de les idees ye puesta en dulda; entrugues direutes más étiques convertir nel centru. Curiosamente, en La República, Platón ataca'l sistema políticu de la democracia, culpándolo de la derrota d'Atenes nes Guerres del Peloponeso. Platón atribúi la indecisión a les mases (que votaba sobremanera, incluyendo les estratexes militares) como la razón de la derrota militar. Propunxo, sicasí, una sociedá xerarquizada en trés niveles, con trabayadores, guardianes y filósofos, n'orde ascendiente d'importancia, citando la gran conocencia de los filósofos alrodiu de les idees como la razón pola cual yeren apoderaos pa gobernar la sociedá del momentu.

Aristóteles[editar | editar la fonte]

Platón fundó l'Academia d'Atenes, y el so alumnu más sobresaliente ellí yera Aristóteles. Ente les sos doctrines más influyentes atopábense la so metafísica y la formalización de la lóxica. Paez que Aristóteles foi'l primer filósofu en catalogar tou siloxismu válidu. Eventualmente, Aristóteles fundó otra escuela, el Llicéu.

Filosofía helenística[editar | editar la fonte]

Na transición del sieglu IV al III e.C. , tres la muerte de Aristóteles y la decadencia de les ciudaes estáu griegues, les guerres ente los reis helénicos por asoceder a Alexandru Magnu volvieron la vida problemática ya insegura. Surdieron entós n'Atenes dos escueles filosófiques que, nuna clara oposición a l'Academia platónica y al Llicéu aristotélicu, punxeron la salvación individual nel centru de les sos esmoliciones: para Epicuro y los sos siguidores, per un sitiu, según pa los estoicos alredor de Zenón de Citio, per otru llau, la filosofía sirvía principalmente p'algamar con medios éticos el bienestar psicolóxico o la paz.

Ente que los siguidores del escepticismu pirrónico, en principiu, negaron la posibilidá de xuicios seguros y de conocencies induldables, Plotino, nel sieglu III d. C., tresformó la teoría de les Idees de Platón pa dar llugar a un neoplatonismu. La so concepción de la gradación del Ser (del Unu” a la materia) ufiertó al cristianismu una variedá d'enllaces y foi la filosofía dominante de finales de l'Antigüedá.

Filosofía medieval[editar | editar la fonte]

La filosofía medieval taba bien arreyada cola naturaleza de Dios, y cola aplicación de la lóxica y el pensamientu aristotélicu a cada área de la vida. Un interés constante nesti tiempu foi'l de probar la esistencia de Dios, al traviés de la lóxica, si yera posible. La filosofía medieval taba fuertemente amestada a la filosofía cristiana, que taba fuertemente influyida a sigo mesma pola clásica filosofía islámica y pola filosofía xudeo-islámica na Baxa Edá Media, especialmente polos escritos de los filósofos musulmanes como Al-Kindi, Al-Farabi, Alhazen, Avicena, Al-Ghazali, Avempace y Averroes, y filósofos xudíos como Maimónides y Gersónides.

Un esfuerciu tempranu foi'l del argumentu cosmolóxicu, convencionalmente atribuyíu a Tomás d'Aquino. L'argumentu, toscamente, ye que tou lo qu'esiste tien una causa. Poro, tien d'haber una primer causa ensin causa, y esa ye Dios. Aquino tamién afixo esti argumentu pa probar la bondá de Dios. Tou tien daqué de bondá, y la causa de cada cosa ye meyor que la cosa causada. Poro, la primer cosa ye la meyor cosa posible. Argumentos similares son usaos pa probar el poder y l'escepcionalidá de Dios.

Otru argumentu importante que prueba la esistencia de Dios foi'l argumentu ontolóxicu, ufiertáu por Anselmo de Canterbury. Básicamente diz que Dios ye aquel mayor del cual nun se puede pensar otru, lo cual implica pensar qu'esiste, pos si nun esistiera podría pensase otra realidá más grande, lo cual contradiz la definición. Esti argumentu foi utilizáu de distintes formes dende Duns Scoto d'equí p'arriba, y repropuesto por Descartes y otros pensadores modernos.

L'aplicación de la lóxica aristotélica daba en faer que l'estudiante memorice un llargu conxuntu de siloxismos. La memorización consistía en diagrames, o aprender una oración clave, cola primer lletra de cada pallabra recordando al alumnu los nomes de los siloxismos.

Cada siloxismu tenía un nome, por casu "Modus Ponens" tenía la forma de "Si A ye verdaderu, entós B ye verdaderu. A ye verdaderu, polo tanto B ye verdaderu".

La mayoría de los estudiantes universitarios de lóxica memorizaron los 19 siloxismos de Aristóteles de dos suxetos, dexándo-yos coneutar correutamente un suxetu y un oxetu. Unos pocos xenios desenvolvieron sistemes con trés suxetos, o describieron una forma d'ellaborar regles de trés suxetos.

Amás d'Aquino, otros nomes importantes del periodu medieval inclúin a Duns Scoto y a Pedro Abelardo.

Filosofía moderna[editar | editar la fonte]

Según con munches periodizaciones, esisten múltiples usos actuales pal términu "filosofía moderna". Unu d'esos usos ye datar la filosofía moderna dende la "Yera de la Razón", onde la filosofía sistemática fíxose común, lo cual esclúi a Erasmus y a Maquiavelo como "filósofos modernos". Otra forma ye fechala, de la mesma forma que la mayoría del periodu modernu ta fecháu, dende'l Renacimientu. Pa dalgunos, la filosofía moderna terminó en 1800 col surdimientu del hegelianismo y del idealismu.

Una visión xeneral tendría entós a Erasmu de Rotterdam, Francis Bacon, Nicolás Maquiavelo y Galileo Galilei como representantes de la puxanza del empirismu y del humanismu.

Filosofía del sieglu XVII[editar | editar la fonte]

La filosofía del sieglu XVII ta apoderada pola necesidá d'entamar la filosofía en racional, escéptica, lóxica y axomática, como lo fixeron René Descartes, Blaise Pascal y Thomas Hobbes, intentando integrar les creencies relixoses dientro de los marcos filosóficos, y, usualmente combatiendo al ateísmu, adoptando la idea de realidá material, y al dualismu ente espíritu y materia. La estensión, y reacción, en contra d'esto sería'l monismu de George Berkeley y Baruch Spinoza.

Filosofía del sieglu XVIII[editar | editar la fonte]

La filosofía del sieglu XVIII ocupar del periodu llamáu con frecuencia la temprana parte de "la ilustración" na forma más curtia del mundu, y céntrase nel surdimientu del empirismu sistemáticu. D'esta manera, Denis Diderot, Voltaire, Rousseau y rematando con Kant y la filosofía política de la revolución norteamericana son parte de la ilustración.

Filosofía contemporánea[editar | editar la fonte]

Filosofía del sieglu XIX[editar | editar la fonte]

El sieglu XIX tomó les nociones radicales del autu-organización y del orde intrínsecu de la metafísica de Goethe y Kant, y dio en la llarga ellaboración de la tensión nel desenvolvimientu sistemático y orgánico. El más destacáu foi'l trabayu de Hegel, que propunxo un marcu dialécticu pal ordenamientu de la conocencia. A partir de la crítica de Marx y Engels a la dialéutica hegeliana, naz la dialéutica materialista y el materialismu históricu, y el Marxismu como corriente de pensamientu. El sieglu XIX tamién incluyiría la negación de la voluntá de Schopenhauer. Con respectu al sieglu XVIII, son los desarrollos científicos los que desafiaríen la filosofía: el más importante foi'l trabayu de Charles Darwin, que basábase na idea d'auto-regulaciones orgániques atopaes en filósofos como Adam Smith.

Filosofía del sieglu XX[editar | editar la fonte]

El sieglu XX encargar de los baturicios producíos por una serie de conflictos nel discursu filosóficu sobre les bases de la conocencia, coles certidumes clásiques derrocaes, y con nuevos problemes sociales, económicos, científicos y lóxicos. La filosofía del sieglu XX resolver a intentar reformar y caltener, y a alteriar o abolir, vieyos sistemes de conocencia. Figures seminales inclúin a Søren Kierkegaard, Sigmund Freud, Friedrich Nietzsche, Ernst Mach y John Dewey. La epistemoloxía y la so base yera la so esmolición central, como puede apreciase nel trabayu de Martin Heidegger, Karl Popper, Claude Lévi-Strauss, Bertrand Russell y Ludwig Wittgenstein. La metafísica empobinada fenomenológicamente sofitaba al esistencialismu (Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir, Karl Jaspers, Albert Camus) y finalmente a la filosofía postestructuralista (Jean-François Lyotard, Michel Foucault, Gilles Deleuze, Jacques Derrida). Tamién foi notable'l surdimientu de filósofos "pop" que promulgaben sistemes pa iguar les col mundu. A la inversa, dellos filósofos intentaron definir y rehabilitar vieyes tradiciones filosófiques. Los más notables, Hans-Georg Gadamer y Alasdair MacIntyre, alicaron la tradición del aristotelismu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Von Fritz, Kurt; Rev. Maurer, Armand; Levi, Albert W.; Stroll, Avrum; Wolin, Richard, «Western philosophy» (n'inglés), Western philosophy 
  2. Tarnas, Richard. La pasión de la mente occidental, páx. 22.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]