Historia de Suiza

De Wikipedia

Les primeres noticies históriques sobre les tierres de l'actual Suiza apaecen con Xuliu César na so «La guerra de les Galies». Dempués de les Grandes invasiones qu'esbozaron les barreres llingüístiques del país, formáronse aliances ente pequeños estaos mientres la Edá Media, ente 1291 y 1332, cola cuenta de formar la Confederación de los III Cantones, que foi la primer etapa pa formación de la Confederación Suiza. Depués de socesives aliances de defensa hasta 1481 constituyóse la Confederación de los VIII Cantones. Nos sieglos siguientes, construyóse progresivamente la Confederación de los XIII Cantones hasta qu'algamó la so independencia en 1648. Suiza llogró un estatus Federal en 1803 al ser estremada y reorganizada como República Helvética mientres la ocupación de la Francia Revolucionaria gracies a Napoleón Bonaparte. Suiza constituyir en ventidós cantones hasta la so lliberación en 1815 y, más tarde mientres una guerra civil y relixoso, remanez l'Estáu federal en 1848. Por cuenta de la so política de neutralidá Suiza travesó'l sieglu XX ensin participar en guerra dalguna.

Dende 1848, la Confederación Suiza foi un estáu federal formáu por cantones relativamente independientes, dalgunos de los cualos permanecieron confederaos dende hai más de siete sieglos, polo que puede considerase a Suiza como una de les repúbliques más antigües del mundu.

Historia antigua[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Hai evidencies arqueolóxiques que suxuren que pueblos dedicaos a la caza-recueya instalar nos valles al norte de los Alpes a la fin del Paleolíticu. Na era Neolítica, esta rexón taba relativamente bien poblada. Atopáronse restos de construcciones paláfiticas o llacustres (sobre pilotes) nes zones pocu fondes de munchos llagos. Hacia l'añu 1500 e.C. , aportaron a esta zona tribus d'orixe celta. Los retios o recios habitaron na zona este, ente que los helvecios asitiar nel oeste.

Los primeros nicios d'ocupación del territoriu de Suiza remontar al Musteriense (100 000 e.C.) y a l'apaición de delles pieces arqueolóxiques de cultures como Aziliense, Sauveterriense, Tardenoisiense, les principales muertes daten de la era Neolítica xunto cola apaición de l'agricultura, mileniu VI antes de Cristu. Nel periodu Neolíticu mediu apaez la cultura del bronce, carauterizada polos poblaos llacustres y poblaos riberanossobremanera de la cultura campaniforme la cual asítiase en cantu del llagu Neuchâtel y na badea de Zúrich onde s'afayaron les ruedes más antigües d'Europa, que daten de 2500 años antes de Cristu. Estos pueblos cuntaben hasta con una centena d'habitantes, que los abandonaron a la fin del sieglu IX antes de Cristu cola cultura de Hallstatt.

Dende la edá del fierro, los Celtes ocupen el territoriu trayendo con ellos les téuniques del fierro y desenvolviendo artes tales como la cerámica y la xoyería. La segunda parte de la edá del fierro, denominóse “periodu de La Tène” nome que se deriva d'un llugar asitiáu anguaño nel cantón de Neuchâtel descubiertu en 1857. Dellos nomes de llugares actuales son d'orixe Celta como: Nyon o Yverdon.

De siguío llegó la inmigración de la tribu xermánica de los Cimbrios o Cimbros, que dexen Xutlandia escontra 115 e.C. en direición al sur[durrenmatt 1] a los cualos van xunise pocos años más tarde los Teutones; a partir, más o menos, del añu 100 antes de Cristu, la mayor parte del altiplanu suizu va ser ocupáu por cinco tribus helvétiques,[1] que va mentar per primer vegada l'historiador romanu Tácito.[2]

Orixinalmente nómades, les tribus se sedentarizaron progresivamente, anque dos d'elles xuniéronse a los Cimbrios, en 107 antes de Cristu, mientres la so espedición al suroeste de l'actual Francia. Emburriaos polos Cimbrios, la tribu helvética de los Tigurins baxa'l valle de Ródano encabezaos pol so mozu xefe Divico. A veres del Garona, en 107 e.C., enfréntense y vencen a un exércitu romanu, que los sos soldaos sobrevivientes tuvieron que pasar so un xugu en señal de derrota. Como represalia, Roma unvia un nuevu exércitu mandáu por Cayo Mario quien s'enfrenta a los xermanos el 102 e.C. y esterminar casi totalmente na batalla de AquaeSextiae (anguaño Aix en Provence); los tigurios fueron forzaos a tornar y establecese na rexón d'Avenches.[durrenmatt 2]

Poco primero de la guerra de les Galies, habiten el territoriu que ye anguaño Suiza diverses poblaciones celtes. Per un sitiu, l'altiplanu suizu ta ocupáu principalmente polos helvecios, una parte de Jura y la rexón de Basilea ta nes manes de los ráuracos, los retios y los grisones ocupen una parte de la Suiza oriental. El Tesinu pobláu de leponcios ente que el Valais actual ta estremáu ente los nantuates, los veragros, los sedunos y los uberios; Xinebra ye un oppidum de los alóbroges. Xuliu César, anque nunca tuvo ellí, nos sos Comentarios sobre la guerra de les Galies, describe'l territoriu de los helvecios, como llindáu d'un llau pol Rin [...], del otru pol Jura [...] y de un terceru pol llagu Léman y el Ródano.[3] César describe cuatro tribus helvétiques y 12 poblaciones de les qu'una d'elles ta asitiada nuna de les veres del ríu Aar, la que ye anguaño la ciudá de Berna.

A mediaos del sieglu I antes de Cristu, los helvecios emigren escontra'l país de la tribu gala de los sántonos, nel oeste de l'actual Francia. Anque les razones d'esta decisión nun se conocen con certidume, ente los diversos motivos que podríen llevar a esta migración ye la falta de tierres y l'ambición del cabezaleru Orgétorix.[bouquet 1] Fora'l que quier la razón, estos postreros quemaron les sos ciudaes y pueblos y más de 360 000 helvecios entamaron el camín.[4] Xuliu César, entós procónsul de la Galia Narbonense, los combate na batalla de Bibracte (58 antes de Cristu) y oblíga-yos a tornar a la so tierra onde tendrán de defender la frontera de Rin contra les invasiones xermániques. Nel 52 antes de Cristu, según César, los helvecios unvien refuerzos a Vercinxétorix.

Dómina clásica: l'Imperiu romanu[editar | editar la fonte]

El territoriu helvéticu baxu dominiu romanu
Organización del territoriu polos Romanos

Los romanos van integrando progresivamente a los helvecios nel naciente Imperiu por aciu la fundación d'una colonia de veteranos en Nyon, dempués sol reináu d'Augustu, d'Augusta Raurica cerca de Basilea, nel territoriu helvéticu que pertenez dende entós a la Galia Bélxica. Solo les tribus del Valais y los réticos permanecen independientes hasta que fueron conquistaos por Tiberio y Claudio escontra'l 7 antes de Cristu, qu'unificaron na provincia de Recia que la so capital ye Augsburgu.

Nel sieglu I, orellar norte del Rin ye una zona fronteriza estratéxica del Imperiu romanu: ta ocupada militarmente y defendida por campamentos militares permanentes, como en Augusta Raurica

La rede viaria consolídase, créanse ciudaes nueves como Forum Claudii Vallensium (anguaño Martigny) ente que les élites celtes se romanizan. L'antiguu oppodium principal de los helvecios, Aventicum (anguaño Avenches), eleváu al rangu de colonia en 73, conviértese progresivamente na principal ciudá de la rexón.[5] Escontra'l 47, el Valais convertir nuna provincia autónoma, los Alpes Peninos, y el territoriu de los helvecios sumir nel 89 a la provincia de Germania Cimera que la so capital yera l'actual Maguncia.

Abadía de St. Gallen

Ente'l sieglu I y el II la paz romana reina nel imperiu; les fronteres avanzaren escontra'l norte y Suiza yá nun yera entós zona fronteriza. Mientres el llatín xeneralízase, el territoriu conoz un periodu de prosperidá económica. El cristianismu llega dende Italia y estiéndese progresivamente en tol territoriu, apaeciendo les primeres ilesies en Xinebra y Martigny y sedes episcopales en Basilea, Martigny, Xinebra y Coira ente'l 350 y el 400. Los misioneros cristianos fundaron munches comunidaes relixoses, particularmente en Saint-Ursanne, en Romainmôtier y tamién, el monxu Galu establecer al sur del llagu de Constanza, onde años más tarde se llevantará l'abadía que lleva'l so nome.

Los xermanos[editar | editar la fonte]

Escontra'l final del sieglu III, entren nel actual territoriu suizu invasiones bárbares d'alamanes de Germania Magna, especialmente en 260, cuando escalen numberoses ciudaes, diríxense progresivamente al Rin, a lo llargo de lo cual los emperadores romanos del IV sieglu constrúin barreres defensives (fortaleces y torres de vixilancia). Progresivamente dende 401, la población inquieta migra escontra'l sur y abandona les ciudaes de Nyon, depués d'Augusta Raurica, de la que les tropes romanes abandonen el Rin colando al sur de los Alpes, y abandonando tamién definitivamente'l territoriu de Suiza a los pueblos xermánicos llamaos “Federales”, respeutivamente el pueblu burgundiu depués los alamanes.

Cola Imperiu romanu d'Occidente cayida del Imperiu romanu entraron les tribus xermániques na zona. Los burgundios establecer nel oeste, ente que nel norte los alamanes forzaron amodo a la población celto-romana a retirase a los montes. Los burgundios formaben parte del reinu de los francos en 534. Dos años más tarde, el ducáu de los alamanes siguió'l so camín. Na rexón so control alamán, namái permanecieron comunidaes cristianes aisllaes. La misión envierno-escocesa reintrodució la fe cristiana a principios del sieglu VII.

Sol reináu de los reis carolinxos, el feudalismu abondó, y los monesterios y obispaos constituyir en bases importantes pa caltener el poder. El Tratáu de Verdún de 843 dio l'alta Borgoña (la parte occidental de la Suiza actual) a Lotaringia y el reinu alamán (la parte oriental) al reinu oriental de Luis el Xermánicu, que formaría parte del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.

L'Alta Edá Media[editar | editar la fonte]

Escontra 443, los burgundios establecer al oeste del país nuna rexón llamada Sapaudia («país de los abetos»), que correspuende a Saboya y faen de Xinebra una de les sos capitales. Los burgundios asimilar a la población galu-romana calteniendo'l llatín como idioma y tresformando progresivamente el so territoriu nun reinu (pocu dempués de que Odoacro depunxera al últimu emperador romanu Rómulo Augústulo en 476) y estendiéndose de forma considerable nel valle del Ródano, el Cantón del Valais y los puertos alpinos.[6]

A partir de 260, los alamanes estableciérense progresivamente nel centru y l'este del país buscando tierres cultivables ya imponen ellí los sos dialeutos xermánicos. La frontera ente los dos tribus afitar ente los sieglos VIII ya IX. Los Alpes orientales vense pocu afeutaos por estes invasiones y caltienen inclusive hasta güei un dialeutu del llatín vulgar, el romanche tamién llamáu retorrománicu. La zona del Tesinu, nel sur de l'actual Suiza y parte de Galia Cisalpina, permanez sol control de la península itálica.

En 534, los francos vencen al rei burgundiu Segismundo y se anexonan el so reinu, favoreciendo la instalación de los alamanes, a los que vencieren primeramente. Los francos van conquistar la Recia en 550, completando asina la so toma de control del conxuntu del territoriu helvéticu.

Territorios de Borgoña y de Suabia hacia l'añu 1000.

El territoriu suizu forma parte del imperiu de Carlomagno antes de convertise en parte del Reinu de Borgoña, al desmembrarse la Francia Media dempués de trate estremada ente los ducaos de Borgoña al oeste y de Suabia al este. El feudalismu imponse a la fin del sieglu IX cuando delles families traten d'asitiar la so autoridá sobre distintos partes del territoriu: los condes de Saboya sobre'l Vaud, Xinebra (que los sos condes son depuestos) y Valais, los condes de Gruyère sobre l'interior del territoriu de Friburgu, los Zähringen que fundan numberoses ciudaes ente elles Friburgu y Berna, los Kiburg instalar na Pandu suizu, los Hohenstaufen y los Habsburgu na rexón de Zúrich hasta'l pasu de San Gotardo.

La habilitación del pasu de San Gotardo, ente Uri y el Tesinu, cola ayuda de los Walsers[n 1] inmigrantes recién y espertos en construcción de caminos, al entamu del sieglu XII, tien consecuencies importantes: el puertu del Gran San Bernardo en Valais pierde importancia nel tráficu internacional, lo que provoca una crisis económica de dos sieglos nel Valle del altu Ródano. En pagu por esti trabayu, l'Uri llogra “por servicios emprestaos al emperador” la Inmediación Imperial que los independiza práuticamente de los Habsburgu, arriqueciéndose polos peaxe y la venta de servicios (guíes y posaes) lo qu'aviva evidentemente la cobicia de los Habsburgu.

La omnipresencia y el poder de los Habsburgu xuníos a la so voluntá d'estender los sos dominios y arrampuñar les riqueces de los pequeños ducáu y condáu suizos esmolecen a la pequeña nobleza local, que nun tien sicasí la importancia necesaria pa oponese al so poder, polo que nun-y queda otra opción que sirvir a los estranxeros” pa sobrevivir. Pela so parte, los llabradores probes soporten cada vez peor los pesaos impuestos que tienen de pagar pa beneficiu esclusivu d'una aristocracia estranxera que-yos impon el so lleis ensin tener en cuenta'l so costumes tradicionales. Los Waldstätten (lliteralmente «Comunidaes del Monte», agrupación de los cantones primitivos) de los valles del Llagu de los Cuatro Cantones o Llagu de Lucerna, trataron en 1240 d'oponese a esta amenaza con una revuelta, pero fracasen y son duramente reprimíos, al igual que les ciudaes de Berna y sobremanera Zúrich qu'acaben casi en ruines.

Confederación de los III cantones ya Independencia[editar | editar la fonte]

Pactu federal de 1291.

La historia suiza empieza oficialmente'l 1 d'agostu de 1291 cuando los pueblos d'Uri, Schwyz y Unterwalden roblaron un Pactu federal (n'alemán Bundesbrief) pa combatir a los Habsburgu, soberanos d'Austria. Los habitantes d'estos territorios yeren principalmente llabradores, siervos (esclavos) y, poques gracies, nobles (ciudadanos).

N'abril de 1291, Rodolfo I d'Habsburgu, primer miembru de la familia en llegar a emperador, recupera los derechos sobre Lucerna, nel estremu del Llagu de los cuatro cantones, coles mires de restablecer l'autoridá de la so familia na rexón. Dempués de la so muerte, el 15 de xunetu de 1291, y previendo eventuales problemes de socesión, los homes llibres de los valles del Uri, de Schwyz y de Nidwalden,[7][8] anueven un pactu d'alianza xurídica y de defensa permanente, nuna fecha indeterminada a entamos del mes d'agostu.

Dafechu escaecíu, esti pactu nun se conoció hasta'l sieglu XVIII y foi publicáu na so versión orixinal en llatín en 1760 por Johann Heinrich Gleser. Nun sería reconocíu como primer Pactu federal hasta finales del sieglu XIX por iniciativa del Conseyu Federal y festexada la so conmemoración per primer vegada nel so sestu centenariu, en 1891. A partir de 1899, la fiesta nacional suiza celébrase añalmente'l 1 d'agostu; antes d'esta fecha, la fundación de la Confederación tenía llugar el 8 de payares de 1307, fecha del llexendariu Xuramentu de Rütli según Egidio Tschudi.[9] Los fechos míticos descritos na lleenda de Guillermo Tell tamién tuvieron llugar nesa mesma dómina, entamos del sieglu XIV.

Representación de la Batalla de Morgarten (15 de payares 1315)

La situación deteriorar ente los Waldstätten (cantones primitivos) y los Habsburgu mientres el reináu interín que siguió a la muerte d'Enrique VII de Luxemburgu en 1313. En respuesta al ataque de Schwyz contra l'abadía de Einsiedeln asocedíu'l 6 de xineru de 1314, prohibir a los Waldstätten l'accesu al mercáu de Lucerna, lo que foi causa de que Luis de Baviera entamar contra'l Habsburgu, Federico'l Formosu, dempués de la doble eleición de Wittelsbach (25 de payares de 1314).

En 1315 el Duque d'Austria Leopoldu I, hermanu menor de Federico, llanza un doble ataque contra 1500 montañeses que vencieron por asaltu una primer columna compuesta de 3000 a 5000 soldaos na batalla de Morgarten,[nappey 1] el 15 de payares, na que los austriacos sufrieron un verdaderu desastre. La segunda columna, que se dirixía escontra Unterwalden, retiróse entós ensin llegar a combatir.

Tres esta victoria, los confederaos anueven la so alianza col pactu de Brunnen, el 9 d'avientu de 1315. N'alemán esti testu ye'l primeru nel cual utilízase'l términu Eidgenossen («Confederaos», que, lliteralmente quier dicir «compañeros xuníos por un xuramentu»). Detalla igualmente la prohibición fecha a los firmantes d'aliase con potencies estranxeres. Esta última clausa nun va ser derogada hasta la fundación de la República Helvética en 1789.[10]

Espansión de la confederación[editar | editar la fonte]

En 1332 los "Waldstätten" recibieron un nuevu aliáu, Lucerna, que nesi momentu yera una población pequeña. Sicasí foi bien importante, pos fixo posible la navegación sobre'l Llagu de los Cuatro Cantones, que dende entós quedó dafechu en territoriu de los confederaos.

Tres años más tarde, el pueblu de Zúrich llevantar contra'l poder de la nobleza. Pero Zúrich nun robló'l Pactu d'alianza colos cuatro confederaos hasta 1351. Esta foi una de les adhesiones más importantes, pos nesi momentu Zúrich yá cuntaba con 12.000 habitantes, lo que pa la dómina yera una ciudá importante de la rexón.

En 1352 los Habsburgu declararon la guerra a Zúrich, lo qu'obligó a los confederaos a actuar; la guerra dexó a los aliaos ocupar los territorios de Glaris y Zug, que taben baxu dominiu de los Habsburgu. Mientres la ocupación, los habitantes de Zug pidieron auxiliu al so emperador, pero esti respondió diciéndo-yos que nun importaba si la ciudá yera conquistada, pos yá reconquistaría'l territoriu, porque nesi momentu nun tenía tiempu. Esto provocó que los zugueses roblaren igualmente una alianza colos confederaos en 1352.

Los territorios de Glaris y Zug tuvieron que ser restituyíos a los Habsburgu, pero ambos territorios volvieron a la federación, Zug en 1365, ente que Glaris facer en 1388.

Alegoría del xuramentu de Grütli por Jean Renggli

Tiempu dempués la casa de los Habsburgu tuvo que roblar la paz colos "Waldstätten" en perdiendo la batalla de Sempach en 1386.

La Confederación de los VIII Cantones[editar | editar la fonte]

Nuevos miembros de la Confederación de los VIII cantones

Nel imaxinariu popular, la idea orixinal de tres miembros fundadores apágase progresivamente al recibir a nuevos miembros. En realidá, los trés entidaes van entamar, seya en xunto o individualmente, una verdadera rede d'aliances de defensa mientres cuarenta años[bouquet 2] empezando col Cantón de Lucerna en 1332 y el de Zurich en 1351.[11]

La ciudá de Zug y el valle de Glaris, roblaron una alianza en 1352, anque esti postreru nun tuvo un estatutu d'igualdá colos demás miembros. De toes formes delles selmanes dempués de roblar estos alcuerdos, los confederaos tienen de devolver esos dos territorios a los Habsburgu. Hasta 1365 nun recuperaron Zug y hasta 1388 Glaris. En 1353, róblase una alianza col Cantón de Berna que tien igualmente por oxetivu torgar cualquier tipu de reclamación sobre Obwald nel territoriu de Berna, na so redolada rural y dominiu de la ciudá.

Cuando los ocho pequeños estaos, xuníos por esta rede d'aliances, arrexuntar sol nome xenéricu de “Confederación de los VIII cantones”, en 1359, per primer vegada apaecen dos bandes cruciaes sobre'l fondu coloráu como señal de renacencia sobre los campos de batalla. Más tarde, en 1851 va definise como escudu oficial del país la cruz blanca de brazos iguales sobre'l fondu coloráu. En 1370, el nuevu pactu, llamáu Pfaffenbrief («Estatutu de sacerdotes» n'alemán), roblar ente los Cantones que controlen el pasu de San Gotardo, esto ye, toos ellos, salvu Glaris y Berna. Esti documentu unifica'l derechu qu'esiste y fai a cada home, seya noble o plebeyu, llaicu o relixosu, igual ante la xusticia impartida polos xueces locales.[12]

De toes formes los Habsburgu nun arrenuncien a les sos pretensiones. En dos causes traten vanamente de conquistar los cantones: la primer vegada en 1386 na batalla de Sempach, y más tarde, 1388, na batalla de Näfels. Nos dos casos, el montañeses, inferiores en númberu, engarren contra soldaos esperimentaos, ganando asina una reputación de guerreros desacobardaos pero igualmente pocu respetuosos coles costumes guerreres.[nappey 2] Esta doble victoria consolida l'alianza de los ocho comunidaes que roblen en 1393, el primer estatutu común d'ocho cantones, llamáu'l "Conveniu de Sempach", que define regles militares de comportamientu mientres y dempués de los combates según la manera de comprometese con un conflictu, que nun puede dase sinón hasta dempués d'una deliberación común.

Los cantones suizos aseguren parcialmente la so independencia frente los dirixentes rexonales, toos esperando saber la postura del Sacru Imperiu Romanu. El sieglu XV vio una fase d'espansión de la Confederación que conquista los territorios próximos y conclúi aliances con dellos pueblos de la contorna: Appenzell, el Valais y St. Gallen. En 1415, los confederaos entamen y executen de mancomún, a cuenta de los Habsburgu y cola bendición del emperador, la conquista del Cantón d'Argovia del cual una parte ye alministráu so la forma d'un tratáu común.

Muerte del Duque de Toggenburgu[editar | editar la fonte]

Tres la muerte de Federico VII, duque de Toggenburgu (1436), ensin dexar herederos, los sos territorios quedaron ensin gobiernu y, entós, los confederaos, particularmente Schwyz y Zúrich enfrentar pa partise'l botín de duque mientres la llamada antigua guerra de Zúrich (1440–1446): Schwyz, nel so enfotu por consiguir nueves tierres, invadió la mayor parte del territoriu del ducáu. El problema diose cuando l'exércitu de Zúrich llegó a la zona pa ocupar los mesmos territorios. Zúrich enfrentar con Schwyz tratando de conquistar los territorios yá ocupaos por Schwyz; entós intervién per primer vegada la Dieta federal, dándo la razón a Schwyz (entós aliáu con Glaris).

La Dieta federal decidió declarar la guerra a Zúrich, que se rindió a los confederaos y coles mesmes foi obligada a roblar un tratáu de paz. El burgomaestre de Zúrich (Stüssi), como represalia, decidió roblar un pactu cola casa d'Austria, la enemiga de los confederaos.

Zúrich, aliada con Austria, parte a la guerra contra los confederaos. Desafortunadamente pa Stüssi (burgomaestre de Zúrich), los confederaos apaecíen como l'exércitu más fuerte y grande d'Europa, capaz d'axuntar más soldaos que'l mesmu Imperiu de los Austria, lo que suxure que la batalla de Santiago del Sihl foi ganada pola confederación.

Mapa de la Confederación na guerra de Borgoña

Finalmente, conquístase Turgovia 1460 ya igualmente ye confederada con un tratáu común.

Guerra de Borgoña[editar | editar la fonte]

Esmolecíos pol creciente poder de los sos vecinos occidentales "los estaos borgoñonos", los confederaos, encabezaos por Berna, xunir al rei Lluis XI de Francia y declaren, en 1474, la Guerra de Borgoña a Carlos el Temerariu. Los suizos salen victoriosos nes batalles de Grandson y de Morant, y na batalla de Nancy en 1477 ponse fin a la guerra. Dempués, con gran decepción de Berna, solamente ye-y atribuyida la rexón de Aigle Vaud tres la guerra y amás con un tratáu común con Friburgu, que ye'l que, poco tiempu dempués, xunto al Cantón de Soleura van convertise na Confederación de los XIII cantones.

La Confederación de los XIII Cantones[editar | editar la fonte]

Nuevos miembros de la Confédéracion de los XIII cantones

A la fin de la guerra de Borgoña, dos nuevos cantones, Friburgu y Soleura, piquen de la confederación. Sicasí los cantones estremen ante estes demandes d'adhesión y la guerra civil amenaza ente los cantones rurales que tarrecen perder la so mayoría y los cantones urbanos. Finalmente'l ermitañu Nicolas de Flue propón en 1481 un compromisu aceptable, el Conveniu de Stans: Friburgu y Soleura son almitíos na Confederación.

Mapa de la guerra de Suabia

Dempués de la derrota de los Borgoñonos, l'emperador Maximiliano reorganiza'l Sacru Imperiu Romanu instaurando un tribunal imperial y un nuevu impuestu, el céntimu real, en 1495. Los conféderados negar a sometese y vencen a les tropes imperiales y a les d'una coalición de ciudaes del sur de l'actual Alemaña na llamada Guerra de Suabia que duró dende avientu de 1498 a setiembre de 1499. El tratáu de Basilea de 22 de setiembre de 1499[13] marca la independencia de fechu de los cantones suizos frente al imperiu qu'arrenuncia a los sos derechos. De toes formes ye necesariu esperar a la Paz de Westfalia (1648) por que esta independencia seya reconocida jurídicamente. Les ciudaes de Basilea y de Schaffhausen, yá xuníes, van ser cantones en 1501, siguíes por Appenzell en 1513. Naz la confederación de XIII cantones y va durar hasta 1798.

Daquella la confederación foi puesta a prueba nes tormentoses guerres d'Italia. Actuando tanto como aliada, tanto como enemiga de Francia, llogra apoderar una parte del Tesinu antes de sufrir una dura derrota na batalla de Marignano en 1515. Entós roblaron la Paz perpetua con Francia que llogró derechu de reclutar librementemente mercenarios suizos contra'l Tesinu y una parte de la Valtelina. Esti tratáu marca'l fin de la políca d'espansión de los Confederaos, que nun volvieron participar nes guerres d'Europa, salvu como mercenarios.

Retrato del reformador Zuinglio

Nel sieglu XVI llega a Zúrich la Reforma protestante como conscuencia de la predicación ya influencia d'Ulrico Zuinglio. Llueu se va estender per una gran parte de la Confederación que va quedar estremada mientres los cuatro guerres relixoses: la primer (que'l so episodiu de la sopa de lleche va faese celebre) y la segunda guerres de Kappel qu'acaben, en 1531, cola derrota de los protestantes y la muerte de Zuinglio, son siguíes poles dos guerres de Villmergen en 1656 y 1712. La dieta federal alcuéntrase estremada ente siete cantones católicos, dos mistos y cuatro reformaos, menos numberosos pero más poblaos. Esta división va entá a acentuase cola Contrarreforma dirixida especialmente polos xesuites unu de que los sos resultaos foi la división en 1597 del cantón de Appenzell en dos semi-cantones: Appenzell Rodes Esteriores protestante y Appenzell Rodes Interiores. católicu.

1597: División del cantón d' Appenzell

Contenida progresivamente pola Contrarreforma na parte alemana del país, la Reforma estiéndese entós escontra l'oeste, principalmente gracies al enfotu del francés Guillermo Farel que predica y convierte la mayor parte del país de Vaud, de Neuchâtel y de Xinebra antes de llevala a Lausana nun alderique públicu contra los católicos (conocíu pola historia so le nombre de «Disputa de Lausana») cola ayuda de Xuan Calvino y Pierre Viret. En 1533, l'obispu de Xinebra fuxe y la ciudá convertir nuna república llibre y más tarde, en 1541, nuna teocracia so la inflúi radical de Calvino que camuda la ciudá na Roma Protestante.

Entrín y non, el Ducáu de Saboya fracasa en 1536 al intentar recuperar los sos vieyos dominios: ye espulsáu del país de Vaud polos Berneses, los friburgueses y los Valesianos. De toes formes, nesta ocasión conquista dellos territorios, tales como'l Chablais (anguaño francés) na oriella sur del Llagu Leman afitando asina en consecuencia les fronteres del país.

Mientres la Guerra de los Trenta Años, Suiza permanez neutral pero tien de defendese movilizando 36 000 homes nes sos fronteres,[nappey 3] creando asina'l conceutu de Neutralidá Armada», hasta que la independencia y la neutralidá de Suiza fueron reconocíes finalmente na Paz de Westfalia que pon términu al conflictu européu en 1648.

El sieglu XVII marca un periodu de prosperidá científica y económica cola evolución de l'agricultura y l'aportación de los hugonotes franceses. D'esti periodu data la concepción de nación suiza, desenvueltu cola creación de cátedres d'historia nacional nes Universidaes del país que borra les diferencies confesionales, polítiques, económiques y sociales pa dar pasu a una Suiza Xunío y pacífico”»[14] ente que la llegada de viaxeros estranxeros señala los entamos del Turismu en Suiza, Sicasí, mientres esti periodu producen delles sulevaciones, como'l de los llabradores contra Berna en 1653 y Lucerna, de países apoderaos, como la Conxura Henzi” contra'l patriciáu de Berna en 1749, la sulevación Livin” contra Uri en 1755 o la Sulevación Chenaux” en 1781 contra Friburgu, o de “lliberadores” como na Leventina o, nel país de Vaud col mayor Abraham Davel en 1755.[bouquet 3] Lo cierto ye qu'estes sulevaciones puntuales nun fueron otra cosa qu'estratexes pa llograr o caltener derechos particulares, y nun teníen, salvo la tentativa de Davel, calter revolucionariu.

Suiza so la ocupación francesa[editar | editar la fonte]

Representación de tomar de Tullerías por Jean Duplessi-Bertaux

La reaición en Suiza ye fonda tres l'anunciu de la masacre de 800 guardias suizos nel asaltu al palaciu de les Tullerias el 10 d'agostu de 1792. El mesmu añu, únviense tropes de Berna y de Zurich a Xinebra, pa torgar una invasión francesa d'esti territoriu aliáu. Sicasí delles selmanes más tarde la ciudá del Leman cayó en manes de los revolucionarios. Tamién en 1792 Francia invadió l'obispáu de Basilea que yera independiente sol nome de República rauraciense antes de ser sometida nuevamente per Francia sol nome de departamentu de Mont-Terrible, qu'entendía los actuales distritos del Jura de Porrentruy y Delemont, el 23 de marzu de 1793.

En 1795 Frédéric-Cesar de la Harpe, empieza un llevantamientu del Vaud por razones llingüístiques, contra Berna, pero nun consiguió munchu siguidores y tien de fuxir y abellugase en París. Dende'l so exiliu encamentó al gobiernu francés a unviar les sos tropes a la Suiza Romance. Finalmente en 1798 tomando como sida la muerte de diez soldaos destacaos en Thierrens, les tropes franceses invadieron el país. Atoparon poca resistencia y los invasores fueron relativamente bien recibíos, sacante en Berna y en Suiza Central, onde Nidwalden llibró en solitariu un combate desesperáu contra Francia.[bouquet 4] Los dos victories franceses de Grauholz y de Fraubrunnen llevaron a la capitulación de Berna na seronda de 1798. Dempués producióse la efímera proclamación d'unos cuarenta repúbliques en delles selmanes, finalmente París impon el nuevu réxime de la República Helvética.

El 24 de xineru de 1798, proclámase la República Lemánica, separada y lliberada de Berna. Pero la revolución nun terminaría equí, pos los territorios d'Argovia, tamién en poder de Berna, declaráronse independientes, al igual que l'antiguu ducáu de Toggenburgu, qu'agora dexaba de ser parte de Schwyz pa formar el cantón de Turgovia. Les secesiones tamién afectaron a los aliaos de los confederaos: el Baxu Valais independizar del Altu Valais.

Napoleón, sabiendo que Suiza ye'l camín más curtiu ente'l norte y el sur d'Europa, según ente Francia ya Italia, decidió conquistar Suiza. Pa xustificar la invasión, Napoleón aprovechó la sulevación del pueblu del Lemán pa entrar en Suiza, cola escusa de protexer a los habitantes d'estos territorios; amás dixo ser aconseyáu polos mesmos suizos (dos refuxaos suizos en París convencieron a Napoleón de que lliberara la so patria, ente elles el Lemán).

La invasión empezó'l 2 de marzu de 1798 cola cayida de Friburgu y Soleura. Tres díes más tarde, el gobiernu bernés yera sometíu per primer vegada. Los cantones fuéronse sometiendo, dalgunos ensin siquier llibrar una batalla. Los confederaos perdieren los sos grandes exércitos.

L'emperador francés obliga a los confederaos a camudar de réxime en 1799. Lo que se llamaba Confederación de los XIII, pasaba a ser la República Helvética, una y sola”. Los cantones yá nun yeren cantones, agora yeren simples prefeutures, les Trés Amiestes de los Grisones perdieron el territoriu de la Valtelina, que foi amestada a la República Cisalpina. Los territorios del antiguu obispáu de Basilea agora llindábense a la ciudá mesma. Les ciudaes de Mulhouse y Xinebra fueron anexonaes a Francia.

La república helvética una ya indivisible»[nappey 4] según el so nome oficial, ye un estáu centralizao y unitario, gobernáu por un direutoriu que noma'l gobernadores de los cantones convertíos en simples divisiones alministrativos y que les sos fronteres fueron redibujadas de manera importante.[15] Amás del conflictu européu, que se desenvolvía en parte sobre'l suelu suizu, ilustráu poles batalles de Zúrich en 1799, los conflictos ente centralistes y federalistes yeren incesantes hasta'l branu de 1802, cuando les tropes franceses retirar del territoriu y desencadénese la Stecklikrieg («Guerra de baston» n'alemán), una revuelta federalista contra la República Helvética, que'l so gobiernu abellugar en Lausanna.

Napoleón[editar | editar la fonte]

El 30 de setiembre de 1802, Napoleón Bonaparte intervieno y dempués de convocar en París a una delegación helvética formada por 63 representantes suizos y cuatro senador franceses,,[bouquet 5] impon el Acta de Mediación proclamada'l 19 de febreru de 1803 que definió una nueva constitución pal país.[16] Esta acta apangó les tensiones internes graciessobremanera, al reestablecimientu de les fronteres tradicionales de la mayoría de los cantones, a esceición notable del cantón de Berna que se vio definitivamente toyíu de los nuevos cantones de Vaud y d'Argovia. Créanse tamién los cantones de St. Gallen, Turgovia, Tesinu y de los Grisones, axuntando bailías conocíes. Con cuenta de garantizar el control de los puertos alpinos, Valais dixebrar de Suiza y aportó a independiente, pero va ser amestada pol primer Imperiu francés en 1810, según Xinebra que se convirtió en capital del departamentu francés de Leman y Neuchatel tresformar en principáu, ufiertáu al mariscal Berthier, que nunca foi ellí.

Cantones nuevos creaos pol Acta de Mediación

Los 19 cantones resultantes yeren entidaes independientes y disponía cada unu de la so constitución y de la so aduana. El poder central exercíu pola dieta federal yera dirixíu pol Landammann de Suiza, únicu casu históricu onde'l país foi dirixíu por una sola persona.[nappey 5] L'Asamblea exerz el control del exércitu suizu según del francu suizu que aportó a la única moneda del país. Sicasí ente 1803 y 1813, Suiza ye un protectoráu francés, ensin gran poder de decisión, que s'atopa realmente en París. Pero'l país conocíó entós un periodu d'estabilidá y de paz anque la so industria resultó duramente afeutada polos efeutos del bloquéu continental y que'l país tenía d'apurrir cuatro regímenientos al "gran exércitu" de Francia, con un total teóricu de 16 000 homes.[bouquet 6]

El númberu de cantones y los nomes variaron. Agora formaben parte de la confederación 18 cantones. Berna foi estremáu en dos, Berna y Oberland (Thun). El Valais yera anexonáu a Francia como prefeutura; Lemán (Vaud), Friburgu, Soleura, Lucerna, Basilea, Argovia, Baden (Argovia), Lugano (Tesinu), Bellinzona (Tesinu), Rhetia (Grisones), Zúrich, Schaffhausen, Linth (Glaris y St. Gallen), Säntis (St. Gallen y Appenzell), Waldstätten (Uri, Schwyz, Zug y Unterwalden) y Turgovia.

Per primer vegada Suiza yera declarada neutral.

En 1802 Bonaparte retira les sos tropes de Suiza, lo que dexa qu'un añu más tarde, seis cantones camuden de nome o se fundan. El Lemán pasa a ser Vaud, Bellinzona y Lugano pasen a ser el Tesinu, Rethia denominar Grisonos, Turgovia ye reconocida como cantón, Linth estremar en Glaris y St. Gallen, Säntis estremar n'Appenzell y otra parte xunir a St. Gallen, Argovia y Baden fundir en Argovia, el Oberland sume axuntándose con Berna, Waldsätten estremar en cuatro cantones: Uri, Schwyz, Unterwalden y Zug. El territoriu del Valais sume, convirtiéndose nun departamentu francés.

En 1813 los confederaos llibérense por fin de Napoleón. En 1814 Xinebra vuelve ser llibre gracies a l'ayuda de los austriacos.

Confederación de los XXII Cantones[editar | editar la fonte]

Los trés nuevos cantones de 1815

A partir de 1813 exércitos estranxeros travesaron en repitíes ocasiones el país escorriendo a los exércitos franceses, abasteciéndose sobre'l terrén, lo que produció fames a la población ensin que l'exércitu nin la Dieta pudiera interponese, sacante por una incursión de 24 000 homes mientres dellos meses nel país de Gex, que foi la postrera salida de les tropes suices al estranxeru.[nappey 6] Díos los franceses, dellos cantones, en parte sofitaos poles potencies europees, entainar a restaurar l'antiguu réxime, ente que la esistencia de dalgún de los nuevos cantones tuvo amenazadasobremanera Argovia, que Berna quería recuperar.

Robla del Congresu de Viena de 1815

Firma del Congresu de Viena de 1815[editar | editar la fonte]

Nesti contestu, el 7 d'agostu de 1815, finalmente tolos cantones roblaron un nuevu pactu federal, estableciendo la Confederación suiza constituyida por cantones independientes, xuníos ente ellos por un solu tratáu común y non por una rede d'aliances heteroxénees.[17] Nel Congresu de Viena, les potencies europees reconocieron la neutralidá perpetua de Suiza'l 20 de mayu de 1815[bouquet 7] y atribuyéron-y trés cantones nuevos, el Valais, Xinebra, al cual Francia y el reinu de Cerdeña dexaron delles tierres con cuenta d'asegura-y una continuidá territorial, y Neuchatel, qu'hasta entós yera un principáu prusianu, formando asina la Confederación de XXII cantones.

El tratáu de París de 1815 atribuyó igualmente la parte de Jura perteneciente al obispáu de Basilea y la rexón de Bienne al cantón de Berna, en compensación de la perda d'Argovia y de los territorios del Vaud. Les lligues grisones perdieren definitivamente les bailias de Valtellina y Bormio en 1798, por cuenta de la negativa de les Trés Amiestes a alcordar la igualdá a los sos antiguos súbditos. La frontera de Suiza nun va sufrir más cambeos importantes.

Tres la Revolución de Xunetu de 1830 en Francia y poles idees igualitaries arrobinaes por ella, la metá de los cantones democratizaron gradualmente'l so constitución por aciu la xeneralización del derechu al votu. En 1832, españó un conflictu civil ente la ciudá de Basilea y la so redolada rural forzando la intervención del exércitu y provocando la separación del cantón en dos medios cantones el de Basilea-Ciudá y el de Basilea-Campu. El mesmu añu, refúgase una revisión del pactu federal qu'introduz más llibertaes individuales.

1833: División del cantón de Basilea

Faiciones y principales aiciones militares de la Guerra del Sonderbund

Nos años siguientes, el Partíu Radical-Demócrata crez en delles comuñes urbanu y protestante. Los sos miembros, partidarios d'un sistema más centralizáu, llegaron gradualmente a ser mayoritarios nel parllamentu, nel qu'aprobaron dellos programes anti-católicos y anticonstitucionales[nappey 7] y por ello produció'l zarru de conventos d'Argovia en 1841. En 1845 el cantón de Lucerna acueye a los xesuites católicos nel so territoriu y confía-yos la educación cimera, lo qu'escupulició a los radicales que por unos pocos votos tuvieron a puntu de provocar la espulsión de los xesuites. Sintiéndose amenaciaos, los siete cantones católicos de Lucerna, Uri, Schwyz, Unterwalden, Valais, Vaud y Zug en 1845 concluyeron una alianza secreta, el "Sonderbund" (lliteralmente «alianza especial» n'alemán) que sale a la lluz cuando traten d'aliase con Austria, actuando en contra de la Constitución. En 1847, el Parllamentu ordenó la disolución de la Sonderbund y ante la negativa de los siete cantones, españó la guerra civil.

El conflictu, nel que'l xeneral Guillaume-Henri Dufour mandaba les tropes de la Confederación, ye curtia y pocu sangrientu, y acabó cola derrota de los cantones católicos, siguida pol establecimientu y l'adopción d'una nueva constitución en 1848, que nun volverá ser revisada fondamente hasta 1874.

Estáu federal[editar | editar la fonte]

Espansión de la Confederación
Vista del Palaciu Federal en 1857
Semeyes de los fundadores del Comité internacional de la Cruz Roja

La nueva constitución federal, aprobada'l 12 de setiembre de 1848 por una mayoría de quince cantones y mediu contra seis y mediu[nappey 8] define un nuevu estáu, federal y centralizáu que, sicasí, sigui llevando'l nome de «confederación» nel que los cantones yá nun son independientes, anque «soberanos» que dexen parte de los sos prerrogativas al gobiernu federal. La constitución tamién define les nueves instituciones polítiques: el Conseyu Federal y l'Asamblea Federal bicameral con sede en Berna, onde s'asitia la nueva capital y constrúyese el Palaciu Federal. Estableciéronse la unión aduanero y monetario, esaniciando aduanes, fronteres y monedes cantonales y rexonales.

La llei federal sobre la moneda del 7 de mayu 1850, establez el francu suizu, que circula dende 1852 y un sistema monetariu similar al de Francia, que dexa a Suiza ser parte de la Unión Monetaria Llatina que foi creada en 1865 hasta la so disolución en 1926. En 1854, fúndase la Escuela politéunica federal de Zurich, ente que los ferrocarriles privaos empiecen a percorrer el pandu suizu.

Sicasí, les divisiones ente los cantones centrales y católicos y los protestantes del pandu central son entá vives. La delda de guerra que tuvieron de pagar el perdedores de la guerra de Sonderbund hasta 1852, el sistema mayoritariu impuestu pa les eleiciones federales, esaniciando práuticamente la oposición conservadora y la separación constitucional ente Ilesia y l'Estáu son dellos motivos de tensión qu'ameyoren, sobremanera cuando los católicos conservadores consiguen un asientu nel Conseyu Federal en 1891.

Tocantes a la política esterior, el periodu ta marcáu pol casu de Neuchatel ente 1856 y 1857 siguíu pol casu de Saboya en 1860, cuando'l Conseyu Federal ta considerando la ocupación de los territorios franceses de Chablais y Faucigny. En 1868, cola firma de la Convención de Mannheim, Suiza llogra la so única salida al mar: el calce del Rin foi declaráu como agües internacionales ente la última ponte y puertu de la ciudá de Basilea hasta la so desaguada.

Mientres la guerra franco-prusiana de 1870, Suiza movilizó'l so exércitu, mandáu pol Xeneral Hans Herzog, pero llindándose, como neutral, a acoyer refuxaos, tales como los 85 000 homes del exércitu francés del Este, mandaos pol xeneral Charles Denis Bourbaki[18] que van ser los primeros beneficiaos de l'ayuda del Movimientu internacional de la Cruz Roja apocayá creada por Henri Dunant.

En política interna, concédese gradualmente a los ciudadanos el derechu de referendu facultativu y el d'Iniciativa popular Federal. En 1868, el sistema mayoritariu foi abandonáu en favor del sistema proporcional, que se considera más representativu. Nel mesmu sentíu, la revisión de la constitución de 1874 inda da nuevos poderes al gobiernu federal y afítase permanentemente el Tribunal Supremu Federal en Lausana. La escuela primaria faise obligatoria, según caltener un rexistru civil.[nhss 1] Esta revision constitucional llevar a cabu mientres el Kulturkampf alemán que los sos efeutos facer sentir tamién en Suiza en dellos artículos de la Constitución, llamada artículos d'esceición, qu'acuten la llibertá de relixón y d'espresión, especialmente en rellación al catolicismu, y que lleven a la rotura de rellaciones diplomátiques ente Suiza y la Santa Sede en 1874.[bouquet 8]

La centralización del poder sigue, en 1891, el monopoliu na emisión de billetes de bancu dau a la Confederación da como resultancia, en 1907, la creación de Bancu Nacional de Suiza, encargáu d'esta xera y de la política monetaria.[nhss 2] En 1898, el derechu penal y derechu civil na so totalidá apuerta a prerrogativa del estáu federal, dando llugar a la creación d'un Códigu Civil y un Códigu Penal siguíu pol Códigu Federal d'Obligaciones. Tamién mientres esti periodu, el campu del progresu social, enllantóse (1877) la llimitación de la xornada llaboral a once hores y seis díes a la selmana y depués en 1890, la Confederación tien de crear un seguro en casu d'accidente o enfermedá que puede faer obligatoriu pa tolos habitantes, o pa una o más categoríes determinaes.[nappey 9]

Suiza del sieglu XX[editar | editar la fonte]

Cuando españa la Primer Guerra Mundial, la población estrémase. La Suiza alemana inclinar escontra les Potencies Centrales, ente que la Suiza romance simpatiza colos Aliaos. El Conseyu Federal recibe plenos poderes y l'Asamblea Federal designa como Xeneral del exércitu Suizu a Ulrich Wille, decisión que ta lloñe de ser unánime, yá que se-y considera demasiáu cercanu a Alemaña.[nappey 10] Les tropes suices, relativamente bien preparaes y abastecíes, nun sufren demasiáu la guerra, pero la población suiza sufrir hasta tal puntu qu'en 1915, el Conseyu Federal da al monopoliu la distribución de ceberes a la Confederación nun intentu de lluchar contra'l mercáu negru.

El Tratáu de Versalles que marca'l final de la guerra reconoció la neutralidá perpetua de Suiza, en cuenta de arrenunciar a dereches, puramente teóricu, a ocupar Saboya del norte en casu de conflictu, derechu que llograra en 1815. En Tirol entamóse un plebiscitu alrodiu de la so incorporación a la Confederación: el pueblu aceptar, pero los aliaos finalmente incorporen la rexón a la nueva República d'Austria.[bouquet 9]

Les dificultaes sociales provocaes pola guerra lleven a la Fuelga Xeneral de 1918 convocada pol comité de Olten tres el armisticiu y que dura tres díes. La fuelga, anque albortada ante l'amenaza d'intervención militar, dexa sicasí al Partíu Socialista de Suiza tener ésitu en ciertes reivindicaciones tales como la eleición por escrutiniu proporcional del Conseyu Nacional en 1919 o la llimitación de la selmana llaboral a 48 hores en 1920.

L'escrutiniu proporcional ye'l final de la mayoría radical, que pierde en 1919 45 de los 105 escaños que tenía nel Parllamentu. El Conseyu Federal tamién queda remocicáu cola axudicación d'un segundu escañu al Partíu Demócrata Cristianu y en 1929, un escañu al Partíu de los Llabradores, artesanos y burgueses (futura Unión Democrática del Centru). El Partíu Socialista suizu entá se caltién estremáu del executivu pola coalición nel poder.

La política esterior basar na neutralidá armada: Suiza xunir en 1920 a la Sociedá de Naciones (SDN), con sede en Xinebra, dempués de votalo'l 16 de mayu de 1920, llogrando una fuerte mayoría nos cantones francófonos (93,2% nel cantón de Vaud). La salida de la organización d'Alemaña ya Italia na segunda metá de los años 30 complica la política suiza que decide en nome de la neutralidá nun aplicar les sanciones económiques decidíes pola Sociedá de Naciones contra Italia.

La política interior d'enteguerres polarízase en dos frentes opuestos, la izquierda y la derecha, y cada parte fai usu de l'arma del referendu pa bloquiar les aiciones que nun-y satisfaen, lo qu'obliga al gobiernu federal a utilizar la Llei Federal Urxente que nun puede ser refutada por referendu. Económicamente, Suiza vese solmenada por una primer crisis en 1921 y 1922 y darréu con dellos años de retrasu por cuenta de la esistencia de grandes proyeutos, vese somorguiada na crisis mundial del 29. El francu suizu llega a devaluase un 30% en 1936.[bouquet 10]

Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Los entamos de 1930 carauterizar pol surdimientu de "frentes" de los movimientos fascistes de los que, sicasí, allóñense rápido los partíos burgueses. Los enfrentamientos ente la estrema esquierda y la estrema derecha remataron en 1932 nel tirotéu de Xinebra del 9 de payares, mientres el cual l'exércitu disparó contra l'ensame matando a 13 persones y dexando a 65 mancaos. Na segunda metá de los años de 1930 produzse un cambéu de clima políticu cola afiliación de dellos partíos nacionales cola idea común de "defensa espiritual", que remata cola Esposición nacional suiza en 1939 en Zúrich, la “landi”.

En 1937, patronos y trabayadores roblen la paz del trabayu, que privilexa la consulta y la negociación nos conflictos sociales. Mientres esti periodu, el Gobiernu tamién prepara'l país ante un conflictu militar: Europa ta armándose rápido y el Conseyu Federal desea evitar los problemes de suministru de la Primer Guerra Mundial. Por eso, l'españíu de la Segunda Guerra Mundial en 1939, nun toma a Suiza por sorpresa: el suministru ta aseguráu, l'exércitu empobináu pol xeneral Guisan ocupa les fronteres y garantízase el racionamientu del sustentu de la población.

Dempués de la derrota de los franceses en mayu de 1940, el país ta dafechu arrodiáu poles fuercies del Exa. Un discursu ambiguu de la Conseyera Federal Marcel Pilet-Golaz que suxure la necesidá de tratar cola dictadura provoca protestes. La fecha | 25 | xunetu | 1940}}, nel informe Rütli, presenten la estratexa de Apartaz Nacional, que consiste en desproteger les fronteres y fortalecer los montes del interior con cuenta de dexar una guerra de gastadura contra un posible invasor.

Primida por dambos grupos de batallosos, Suiza caltién una posición ambigua, por casu, abre les sos fronteres a los xudíos que fuxen del réxime nazi, pero caltién el comerciu colos aliaos de la Exa. Na política interna, un socialista, Ernst Nobs foi escoyíu pal Conseyu Federal per primer vegada en 1943 y siguíu per un segundu en 1959, ye l'establecimientu de la "fórmula máxica", que se caltién ensin cambeos hasta 2003.

La posguerra[editar | editar la fonte]

Dempués de la guerra, Suiza sigue espandiendo l'estáu socialista pola introducción del Seguru de la Vieyera y Sobrevivientes en 1946 y depués por aciu l'aplicación del «sistema de los trés pilastres» en 1972. El sufraxu femenín en Suiza, qu'esistía en dellos cantones, xeneralizar en tola federación en 1971 y depués impúnxose a nivel cantonal nos otros cantones, principalmente en 1971 y 1972. El cantón d'Appenzell Rodes Interiores tien la obligación de 1990 por sentencia d'un tribunal de respetar el principiu de la igualdá ente muyeres y homes como garantiza la Constitución Federal. Los problemes confesionales del sieglu XIX escaécense y los artículos d'esceición son esencialmente abolíos en 1973.

El final del añu 1960 ta carauterizáu pola secesión de Jura pidiendo la separación de los distritos de fala francesa de Berna y la formación d'un 23ᵘ Cantón. Finalmente llévase a cabu una votación en 1974: Los distritos católicos de fala francesa acepten la creación de la nueva entidá, ente que los distritos protestantes voten a favor de la so permanencia nel cantón de Berna. Dempués d'un refrendo federal en 1978 créase'l cantón del Jura. En 1991, el derechu al votu y la elegibilidad amenorgar de 20 a 18 años pa varones y muyeres.

1978: 23ª Cantón,

.

Externamente, Suiza permanez fora de les Naciones Xuníes y la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte y aboga por una estricta neutralidá armada. Anque nun s'interesó na Comunidá Europea del Carbón y del Aceru (CECA) y, cuando se formó, na Comunidá Económica Europea (CEE), xunir al Conseyu d'Europa en 1963 y a la Unión Europea de Llibre Comerciu (EFTA) en 1960, dambos diseñaos como un contrapesu a la CEE incipiente.

Mientres esti tiempu, Suiza ye'l país más prósperu del mundu a pesar de la crisis del petroleu de 1973, que ve la instauración de delles zones ensin automóviles. Desenvolviéronse productos químicos y testiles, según los bancos. La tasa de desemplegu caltener por debaxo del 3% y Suiza sigue con una política esterior de neutralidá estricta de la qu'ufierta los sos «bonos oficios» pa resolver disputes. Por eso la primer xunta ente Mikhaíl Gorbachov y Ronald Reagan, celebrar en Xinebra en 1985. La sede europea de la ONX na mesma ciudá tamién dexa a la institución acoyer a persones, como Yasser Arafat, que nun puede dir a Estaos Xuníos.

Dende 1990[editar | editar la fonte]

Sicasí, la crisis económica de los años 1990 afecta al país: el desemplegu apuerta a de más del 6%, munches empreses reestructúrense, otres declaráronse en quiebra, y dalgunes pasen a manes estranxeres. A pesar d'esta reestructuración, la economía Helvética caltién una industria poderoso y los sectores financieru y bancariu tán más desenvueltos. Coles mesmes, les rellaciones esteriores carauterizar pol desenvolvimientu de la Unión Democrática de Centru, que busca la independencia y la neutralidá del país frente a los grandes grupos supranacionales. El fracasu del referendu sobre la entrada nel Espaciu Económicu Européu (EEE), el 6 d'avientu de 1992[n 5] marca una detención nel procesu d'integración na Xunión Europea consideráu por dalgunos como peligrosu pa la democracia direuta y pa ciertos aspeutos de la economía suiza, como'l secretu bancariu.

A cambéu poténciase la vía billateral d'Alcuerdos ente Suiza y la Xunión Europea como l'establecimientu de la llibre circulación de persones con 25 países europeos, una mayor integración económica y l'integración nel cielu únicu européu.

Munchos politólogos creen qu'a esta causa debe la victoria del UDC o SVP nes eleiciones de 2003, nes cualos esti partíu llogró'l derechu de tener otru ministru nel Conseyu Federal, acabando con más de 50 años de la llamada Fórmula máxica.

En 2002 el pueblu suizu aprueba la entrada de Suiza na Organización de Naciones Xuníes. En 2005 el pueblu suizu robla los alcuerdos de Schengen.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Nome xermánicu de los naturales del Valais.
  2. 2,0 2,1 El cantón d'Unterwalden ta formáu poles comunidaes de Nidwalden, de Obwalden y pola abadía de Engelberg.
  3. El cantón de Basilea inda nun taba estremáu en dos medios cantones. La bandera y l'abreviatura representaes equí nunca fueron reconocíes oficialmente..
  4. El cantón d'Appenzell inda nun taba estremáu en medios cantones.
  5. A pesar de que la resultancia foi d'un 49,7% pal "Non" y que la opción del "Sí" algamó la doble mayoría de población y cantones, finalmente, con un resultáu tan afecha, nun se ratificó l'alcuerdu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Helvètes - Les Helvètes avant la guerre des Gaules en alemán, francés o italianu nel Diccionariu históricu de Suiza.
  2. Germania, Llibro XXVIII, http://bcs.fltr.ucl.ac.be/GERM/gt-28-33.htm#XXVIII 
  3. Ad Genevam extremum oppidum Allobrogum quam maximis itineribus pervenit (Il [Xuliu César] llegó à marches forzaes a Xinebra, el pobláu alóbroge más alloñáu): estrayíu de los Comentarios de Xuliu César, llibru 1
  4. Helvètes 2 - Du début de la guerre des Gaules à la défaite de Bibracte (58 av. J.-C.) en alemán, francés o italianu nel Diccionariu históricu de Suiza.
  5. Aventicum : 2 - Histoire d'une capitale en alemán, francés o italianu nel Diccionariu históricu de Suiza.
  6. Burgondes: 2 - De l'établissement en Sapaudia (443) à la chute de l'ancien royaume burgonde (532/534) en alemán, francés o italianu nel Diccionariu históricu de Suiza.
  7. «Apaute fédéral du 1er août 1291» (francés). Consultáu'l 12 de xineru de 2013.. "Vallée inférieure d'Unterwald" significa Nidwald
  8. «Apauto federal del 1 d'agostu de 1291». Consultáu'l 12 de xineru de 2013.
  9. Fête nationale en alemán, francés o italianu nel Diccionariu históricu de Suiza.
  10. «Apautar de Brunnen (1315)» ((traducíu al francés)).
  11. «Extension de la Confédéracion de 1332 a 1353». (testos de los trataos traducíos al francés)
  12. «Charte des prêtres Pfaffenbrief (7 octobre 1370)». (testos del documentu traducíu al francés)
  13. Histoire de la Suisse 
  14. Nouvelle Histoire de la Suisse et des Suisses, parte XXVIII 
  15. «La constitución de la República Helvética» (francés). (estractos de la primer constitución helvética)
  16. «L'Acte de médiation 19 février 1803.» (francés). (dellos documentos, ente los cualos hai estractos l'Acta de Mediación)
  17. «Apautar fédéral du 7 août 1815». (estractos del pactu)
  18. Franco-allemande, guerre en alemán, francés o italianu nel Diccionariu históricu de Suiza.
  1. 626-633
  2. p 646
  • Referencies Durrenmatt
  1. p 16
  2. p 16-17
  1. p 3
  2. p 21
  3. p 57
  4. p 61
  5. p 65
  6. p 67
  7. p 71
  8. p 84
  9. p. 103
  10. p. 106
  1. p 22
  2. p 23
  3. p 36
  4. p 44
  5. p 45
  6. p 48
  7. p 50
  8. p 54
  9. 63 p
  10. p. 66

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]