Historia de Sri Lanka

De Wikipedia
Mapa alemán de Ceilán.

La historia de Sri Lanka remontar a los tiempos más alloñaos, anque entemeciéndose nellos, lo llexendario y lo real. Sri Lanka tuvo habitada dende 10000 e.C.. Escontra'l sieglu V e.C. surdió una civilización avanzada, sostenida por un ampliu sistema de riego. Florió hasta'l 1200 d. C., cuando decayó misteriosamente, y el centru de población treslladar escontra la península de Jaffna, allugada al norte, y escontra la mariña meridional y la rexón de les llombes. Créese que l'actual ciudá de Galle yera'l puertu de l'antigua Tharsis, al cual el rei hebréu Salomón unviaba a buscar el marfil y los pavos reales qu'indica la Biblia. Nel Rāmāiaṇa cúntase la conquista d'una parte de la islla pol rei Rāma y los sos siguidores, que según el poema manifiesta, sitiaron y tomaron la capital del demoníaco rei Rāwaṇa.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Los primeros datos fidedignos deber a los trabayos de Turnour y a la so almirable traducción del Mahawanso (‘gran xenealoxía'), onde se conseña que nel mesmu añu de la muerte de Buda Sakiamuni (543 e.C. ), Widjeya (Viyaia, el ‘victoriosu'), príncipe del Norte de la India, fíu de Sihabahu, invadió Ceylán, venció a los indíxenes llamaos yahhos con 700 homes y casóse cola princesa Kuveni, fía del rei del país.

Asina principia la gran yera histórica cingalesa del Mahawanso, qu'abraza dende'l 459 - 477 e.C. hasta 1758, que'l so fondu de verdá ye innegable, como se pudo comprobar tocantes a les dómines históriques. Los socesores de Viyeia fueron apoderándose gradualmente de tola isla, obligando a los aboríxenes a abellugase nes contornes más inaccesibles.

Ceylán quedó estremáu en tres rexones:

  • la del norte Pihitti o Raxa Ratta (país de los rayes, porque nella taba asitiada la capital; ratta ye la forma pali de Rachtra)
  • la del centru o Mayor Ratta y *

la del sur o Ruhuna Ratta.

Esta dinastía cuntó 54 soberanos, siendo'l postreru d'estos Maha-Sen, muertu nel 302 d. C. Mientres esta dómina fueron socesivamente delles les capitales de Ceylán hasta quedar en definitiva con tal calter la ciudá d'Anuradhapura, en tiempos d'Uttiya (8º rei, nel 267 e.C. ).

Siguió la dinastía de los Sulawansa (baxa dinastía) que tuvieron 110 reis, dende Kirtisni-Megha hasta Sri Vikrama Raxa Singha (depuestu en 1815). Esti periodu foi'l de la decadencia de Ceylán, que los sos añales presenten una serie ensin atayar de guerres civiles, usurpaciones y refinaes crueldaes. Mientres el mesmu, volvió camudar la capital hasta establecese en Kandy (1685), cuando yá los príncipes nun yeren de sangre cingalés sinón d'orixe malabar. Nel añu 307 e.C. , según queda mentáu, introducióse'l budismu, fechu culminante, col cual coinciden les incursiones de los tamiles, procedentes del Sur de la India y que fueron refugaos repitíes vegaes. Los reis que más s'estremaron poles sos fazañes contra los invasores o pol impulsu que dieron al progresu del país, fueron Dutugemunu (200 e.C. ), Gojabahu (100 e.C. ) y Prakramabahu (1150). El comerciu casi mientres tou esti tiempu tuvo en manes de los árabes.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Mapa tolemaica de Ceylon (1482)

En 1505 presentar por primer vegada nes mariñes de Ceilán una flota portuguesa, mandada por Lorenzo de Almeida y procedente de Goa, qu'operaba contra los árabes de la India y caló por fuercia en Galle. Almeida atopó estremada la islla en siete reinos y en 1517 volvieron los portugueses con López Soarez d'Allugaría, quien al añu siguiente llogró del rei de Kotta, que los sos dominios tocaben a Colombo, permisu pa fundar una colonia. Ésta foi fortificándose y al notalo los cingaleses atacar xuníos colos moros, anque ensin resultancia. La dominación portuguesa duró 140 años y la so crueldá atráxo-yos l'odiu de los naturales del país, cuantimás de los moros, que acoyeron bien a la espedición holandesa del almirante Joris de Spielberg, qu'en 1602 desembarcó en Batticaloa, na mariña oriental de la isla, y buscó l'amistá del rei de Kandy. En 1609 el holandeses fundaron una colonia en Kottiar, d'onde-yos refundiaron los portugueses; en 1638-1639 otra espedición d'Holanda destruyó los fuertes portugueses del este; en 1644 Negombo cayó en poder d'Holanda; en 1656 la plaza portuguesa de Colombo sufrió igual suerte y por fin en 1658 los portugueses quedaron dafechu espulsaos del so últimu abellugu en Jaffna.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Los neerlandeses nun s'esmolecieron más qu'en desenvolver el comerciu; pero los británicos acobiciaben la islla y en 1763 unviaron dende Madrás una embaxada al rei de Kandy, mas ensin resultancia dalguna. En 1782 sir Héctor Monroe apoderar de la neerlandesa Trinkomali, reconquistada d'a pocu polos franceses y restituyida a los Países Baxos, y en 1795 otra espedición británica llamada por un rei indíxena y a les órdenes de Stewart, llegó de Madrás y volvió ocupar Trinkomali y más tarde Jaffna, Kalpitaya, Nigamuva y finalmente Colombo (1796). En 1798 Ceylán foi alzada en colonia separada, siendo la primera a la que'l gobiernu británicu dio tal calter. En 1802 quedó asegurada, pola paz de Amiéns, la dominación británica en Ceylán, qu'entós foi anexonada a la presidencia de Madrás. En 1815 los británicos destronaron al rei Vikrama Raxa Singha, odiosu al país poles sos crueldaes. En 1817, 1820, 1834, 1843 y 1848 hubo sulevaciones que fueron severamente reprimíes, siendo la más seria la postrera de les citaes, promovida polos budistes, enemigos del firme gobierno de Lord Torrington.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

En 1909 llevar a cabu un intentu de reforma pol coronel Seely, subsecretariu del Estáu, afaciéndose a les condiciones del país, escoyéndose un representante indíxena. Esta eleición foi combatida principalmente dende'l puntu de vista de les castes, aniciándose un estáu d'intranquilidá qu'aumentó col españíu de la Primer Guerra Mundial, y en 1915 hubo un choque ente musulmanes y budistes, declarándose delles fuelgues, que, gracies a la debilidá del gobernador y secretariu xeneral, causaron graves desordes, obligando a establecer la llei marcial.

Mientres el gobiernu de sir William Manning (1918-1925) concediéronse una serie de reformes llexislatives, interviniendo nel gobiernu los indíxenes en mayoría. Nos años venti y trenta foi ampliáu'l sufraxu, y en 1931 el país convertir na primer rexón asiática en conceder a les muyeres el derechu a votu. Sri Lanka llogró la so independencia'l 4 de febreru de 1948, tres el retiru de los británicos del sur d'Asia.

El primer gobiernu independiente de Sri Lanka foi apoderáu pola elite de fala inglesa, quien espolletaren sol dominiu británicu y gobernaron al traviés del Partíu Nacional Xuníu (UNP). En 1956 el Partíu de la Llibertá de Sri Lanka (SLFP), fundáu por Solomon W. R. D. Bandaranaike, ganó al UNP. La primer llei qu'adoptó foi faer del singalés l'idioma oficial. L'oxetivu d'esta llei foi la eliminación de la influencia británica, pero tuvo como resultáu ofender a la población de lengua tamil. Los tamiles representaben el 24% de la población nel momentu de la independencia, pero'l primer gobiernu del UNP negar a conceder la ciudadanía a los tamiles de la India. La llei d'idioma aumentó la frustración de tolos tamiles.

Guerra civil[editar | editar la fonte]

El partíu comunista más antiguu de Ceilán yera'l Lanka Sama Samaja Party (LSSP) fundáu en 1935. Les sos tesis trotskistes llevaron a la dixebra d'una parte de los militantes formándose nos años cuarenta'l Partíu Comunista de Ceilán (CP) del qu'escontra 1960 fraccionáronse dos grupos: la Facción China del Partíu Comunista (maoísta) y el Mahajana Eksath Peramuna (MEP). Otros grupos menores fraccionaríense tamién nestos años. El 22 de xunetu de 1964 el LSSP entró nel gobiernu. El Janatha Vimukthi Peramuna (JVC: Popular Lliberación Frente) foi fundáu en 1965 como una dixebra guevarista de la facción china del partíu comunista, dixebra encabezada por Wijeweera. La facción china del PC, dirixida por Shanmuganathan, perdió la so capacidá y produciéronse otres dixebres. La coalición d'izquierdes solo duró hasta 1965 cuando les eleiciones refundiar del poder. El JVC trabayó mientres más de cinco años nel campu, en granxes esperimentales coleutives creaes por ellos mesmos, y tres ellos Wijeweera consideró llegáu'l momentu de tomar el poder. Na nueche del 5 al 6 d'abril de 1971, los militantes ruinamente armaos empezaron a asaltar les comisaríes de policía. Los distritos de Kegalle, Matale, Kurunegala, Anuradhapura, Va Matar, Polonnaruwa, Galle, Hambantota, Ambalangoda y Katunayake, y quiciabes otros, quedaron en poder del JVC según 2 grandes ciudaes: Elpitiya (de 50.000 habitantes) y Deniyaya. En tolos territorios rebalbos se izó bandera colorada ensin más añadíos. L'exércitu tardó unos díes en recuperar estes posiciones (les ciudaes fueron retomaes el 23 y 25 d'abril) y poner fin a la rebelión.

Mientres el UNP y el SLFP apostaben los votos rurales, crecía'l descontentu de la población tamil. A partir del fuerte amotinamientu antitamil de 1983, los esporádicos ataques terroristes contra'l gobiernu fuéronse intensificando hasta qu'esti conflictu provocó una guerra civil. Ente 1987 y 1990 les tropes indies fueron convidaes a la islla col propósitu de faer cumplir un tratáu de paz ente los gobiernos de la India y Sri Lanka. Esti tratáu restituyó'l tamil y l'inglés como llingües oficiales y prometió mayor autonomía a les árees tamiles.

Dempués de que les fuercies indies dexaren la islla en marzu de 1990, el movimientu separatista Tigres de la Lliberación de Tamil enfrentar coles fuercies militares nel norte y este de la isla, onde miles de persones resultaron muertes. La presencia militar india provocara'l resurdimientu del estremista Frente Popular de Lliberación Singalesa, que fuera proscritu en 1983. Ente 1987 y 1990, añu nel que'l gobiernu punxo fin a la rebelión, envalórase que morrieron de 25 000 a 50 000 civiles. El presidente Premadasa foi asesináu por un escuadrón tamil el 1 de mayu de 1993 y asoceder Dingiri Banda Wijetunga.

Un candidatu pol UNP foi asesináu tamién a pocos meses de les eleiciones presidenciales de payares de 1994, nes que trunfó Chandrika Kumaratunga, fía de los Bandaranaike, quien asumiera como primer ministra n'agostu. Ella nomó a la so madre, Sirimavo Bandaranaike, pa reemplazala nel cargu de primer ministru y empezó un infructuosu diálogu colos rebalbos tamiles, que refugaron el control ufiertáu por Bandaranaike sobre una de los ocho nueves rexones alministratives que se proponíen. En 1995 y 1996 siguieron les hostilidaes ente'l gobiernu y los militantes tamiles.

En 1997, el gobiernu publicó un proyeutu de constitución que concedía l'autonomía parcial a les minoríes, pero foi refugáu polos dirixentes de los separatistes tamiles. Esi añu y el siguiente, los tamiles fueron arreyaos nuna serie d'atentaos con bombes en Colombo y Kandy. Coles mesmes, les fuercies del gobiernu trataben d'apoderase d'oxetivos controlaos polos rebeldes nel norte del país.

Sieglu XXI[editar | editar la fonte]

La presidenta Kumaratunga, que fuera mancada nos güeyos nun ataque suicida de los tamiles, foi reelixida n'avientu de 1999 y prometió perseverar na campaña militar contra los rebeldes al empar que cortexar a los tamiles moderaos con un plan de mayor autonomía pa les árees tamiles. Aquel día, envalorábase qu'unes 60 000 persones morrieren nel conflictu, que durara diecisiete años y consumiera el 30% del presupuestu nacional.

Nel añu 2000, mientres Kumaratunga lluchaba contra los rebeldes, intentó ensin ésitu consiguir el sofitu del Parllamentu pa una nueva constitución, que camudaría'l sistema de gobiernu a un tao confederáu. N'avientu de 2001 el Partíu Nacional Xuníu venció con mayoría relativa, y el so dirixente, Ranil Wickramasinghe, foi nomáu primer ministru. En febreru de 2002 el nuevu gobiernu y los rebeldes roblaron un cese del fueu permanente.

Observadores escandinavos llegaron al país en marzu pa supervisar el desarme de los grupos paramilitares, y la ONX comprometer a mandar ayuda pa recuperar la producción agrícola de la rexón nortiza, afarada pola guerra. El líder de los Tigres de Tamil, Velupillai Prabhakaran, volvió a Sri Lanka n'abril, tres trés años de autoexilio. Declaró que los rebeldes cesaríen los atentaos suicides con bombes y esixó al gobiernu que llevantara la prohibición contra la so organización, fechu que'l gobiernu de Sri Lanka oficialmente llevó a cabu'l 4 de setiembre de 2002.

A pesar d'una serie de negociaciones fructuosas col gobiernu a fines de 2002 y a principios de 2003, n'abril d'anguaño, los Tigres anunciaron la suspensión de la so participación en tales negociaciones por cuenta de la falta de progresu real. Acotaron que les condiciones de vida de los cientos de miles de refuxaos nun ameyoraren dende l'entamu de les negociaciones y que les fuercies del gobiernu teníen de retirase de les árees tamiles del norte y del este por que pudieren volver a les sos cases los refuxaos.

En payares de 2003 los Tigres publicaron un plan detalláu pal establecimientu nel nordeste de Sri Lanka d'una alministración autónoma interina apoderada por tamiles. Declararon tar dispuestos a reiniciar les negociaciones, pero negar a desarmase hasta que se llograra un alcuerdu final. Esi mesmu mes, aprovechando l'ausencia del primer ministru Wickramasinghe, que s'atopaba n'Estaos Xuníos, la presidenta Kumaratunga suspendió'l Parllamentu y despidió a los ministros de Defensa, d'Información y del Interior, acotando que les concesiones del gobiernu a los rebeldes comprometíen la seguridá nacional. Esixó la formación d'un gabinete d'unidá nacional qu'incluyera a miembros del so propiu partíu, daqué que'l primer ministru negar a faer. A mediaos de payares les negociaciones volver# a entamar colos Tigres fueron retardaes por tiempu indefiníu.

La violencia ente les fuercies del gobiernu y les de los Tigres siguió apoderando la vida política interna, magar los intentos de mediación realizaos per Noruega a lo llargo del 2004. N'ochobre d'esi añu produció una dixebra nos grupos tamiles cola formación del partíu de los Tigres Populares pa la Lliberación de Eelam Tamil (LTTE), dirixíu pol líder V. Murlitharan. La visita del canciller noruegu Jan Petersen a Colombo nel mes de payares nun llogró destrabar les negociaciones yá que la presidenta Kumaratunga sostién el principiu d'un Sri Lanka xuníu y indiviso, ente que los Tigres afirmen el derechu a l'autodeterminación pa la población d'orixe tamil.

Dempués d'Indonesia, Sri Lanka foi'l país con mayor cantidá de víctimes fatales pol maremotu asocedíu'l 26 d'avientu de 2004. El terremotu, d'escala 9.0 de Richter, tuvo'l so epicentru nel océanu Índicu, a unos 250 km de la mariña oriental de Sumatra (Indonesia), y provocó el maremotu (tsunami) con foles de más de diez metros d'altor. Les zona más afeutada foi la mariña oriental, dende la península de Jaffna nel norte hasta les sableres turístiques nel sur. El saldu foi devastador, con más de 30 000 muertos, cientos de miles de movíos internos y perdes millonaries.

Los enfrentamientos ente'l gobiernu y los grupos nacionalistes tamiles menguaron notablemente depués del tsunami. Finalmente, nel mes de xunu de 2005 anuncióse un cese del fueu y l'alcuerdu ente'l gobiernu y los separatistes tamiles del LTTE pa compartir los casi 3000 millones de dólares donaos por diversu organismos estranxeros (axencies oficiales pal desenvolvimientu, organizaciones non gubernamentales, grupos relixosos) pa reconstruyir el país; en protesta pol alcuerdu, el partíu nacionalista sinhala Frente Popular de Lliberación (JVP) retirar de la coalición de gobiernu.

Estes meyores escontra la pacificación del país se desmoronaron n'agostu col asesinatu del canciller Lakshman Kadirgamar, un críticu de les negociaciones col LTTE, dempués de lo que la presidenta Kumaratunga estableció l'estáu d'emerxencia. Nes eleiciones de payares Kumaratunga foi ganada por Mahinda Rajapakse, candidatu de llinia dura. N'agostu de 2006 Cruz Roja sacupó a 150 estranxeros de la rexón de Jaffna tres enfrentamientos ente la guerrilla tamil y el gobiernu dende xunetu.

El responsable humanitariu de la ONX, John Holmes, empecipió'l domingu 26 d'abril de 2009 una serie de xuntes col gobiernu de Sri Lanka sobre la situación sobre los civiles atrapaos nel nordeste de la isla. Aproximao 100 000 civiles escaparon pero la ONX cree 50 000 siguen atrapaos.[1] Frente a la crisis humanitaria, y los llamamientos de EE. UU., Europa y la ONX, los Tigres pa la Lliberación del Eelam Tamil anunciaron un altu al fueu unillateral que foi siguíu pol anunciu del gobiernu de cesar les operaciones de combate. La ONX estima que probablemente son más de 6.500 los civiles muertos y 14.000 los mancaos dende xineru, cuando les fuercies armaes llanzaron el so gran ofensiva “final” nel nordeste de la isla.[2] Sicasí, los cancilleres de Francia y Gran Bretaña almitieron el fracasu de la so xestión pa convencer al gobiernu de suspender la so ofensiva col grupu guerrilleru pa facilitar una misión humanitaria; el gobiernu argumenta qu'eso dexaría a los rebeldes arrexuntase.[3]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Boletín Informativu de RFI emitíu'l 26 d'abril de 2009
  2. «Gobierno ordena cesar el fueu d'armes pesaes». RFI (27 d'abril de 2009). Consultáu'l 28 d'abril de 2009.
  3. Boletín Informativu de RFI el 29 d'abril de 2009

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Pieris, Paulus Edward, Ceylon and Hollanders 1658-1796. American Ceylon Mission Press, 1918.
  • Pieris, Paulus Edward, Ceylon and the Portuguese 1505-1658. American Ceylon Mission Press, 1920.
  • Silva, K. M. de History of Sri Lanka (1982) pp 239-488 complete text online free
  • Silva, R. Kumar de, and Willemina G. M. Beumer, Illustrations and Views of Dutch Ceylon, 1602-1796. Serendib Publications, London, 1988.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]