Historia de Nueva Zelanda

De Wikipedia
De Polinesia oriental, los maorís establecer en Nueva Zelanda, concluyendo una llarga cadena de migraciones.

Esti artículu trata sobre la historia de Nueva Zelanda. Nueva Zelanda ye una de les mases de tierra más apocayá poblaes. Los primeros pobladores conocíos fueron los polinesios que, acordies cola mayoría de los investigadores, llegaron en canoa ente los años 1250 y 1300 d. C.[1] Dellos investigadores suxuren que nel 150 d. C. esistió otra fola d'inmigrantes; años más tarde estos habitantes morrieron o abandonaron les islles.[2][3][4] A lo llargo de los sieglos siguientes, los inmigrantes polinesios crearon una cultura distinta, agora conocida como maorí. La población estremar en iwi (tribus) y hapu (subtribus) que cooperaben, pertenecíen y, n'ocasiones, lluchaben ente sigo. En dalgún momentu, un grupu maorí emigró a les Islles Chatham, onde desenvolvieron una cultura distinta, la moriori.[5][6]

Antes de la colonización[editar | editar la fonte]

El primer contautu ente los maorís y los europeos, en 1642.

Orixinariamente, Nueva Zelanda tuvo poblada por nativos de la Polinesia, ente los años 1000 a 1300, anque s'atoparon evidencies que suxuren que s'establecieron dende muncho primero. Aquellos que s'instalaron en Nueva Zelanda convertir nel pueblu maorí. Xebradamente, nos asentamientos nes diminutes islles Chatham, al este de Nueva Zelanda, topábense los moriori, pero entá se desconoz si llegaron direutamente dende Polinesia o taben nel continente y depués aventuráronse escontra l'este.

Los nativos orixinales yeren cazadores de moes, la so fonte preferida d'alimentu, siendo estes les mayores aves non voladores, similares a los avestruces y los ñandúes. Les moas fueron emburriaes a la so estinción, yá que nun soportaron la depredación humana y de los mamíferos. Antes de la llegada del home, les moas fueron víctimes de los harpagornis, la mayor ave de rampiña conocida. Les harpagonis, fuéronse escastando xunto a les sos víctimes. Los cazadores de moas podríen entemecese colos pobladores que llegaron de Polinesia, quien, d'alcuerdu a la tradición maorí, aportaron ente los años 20 y 40 e.C. Dalgunos de los maorís llamaben a estes tierres Amadohenianicio, de normal traducida como tierra de la llarga nube blanca.

Nueva Zelanda nun tien mamíferos autóctonos, sacante por dellos raros esperteyos. Darréu los maorís, en gran parte subsistieron cultivando una especie de batata duce, qu'ellos traeríen de la Polinesia, lo mesmo que de la caza d'animales menores (incluyida l'aguarón polinésica, introducida de forma seique involuntaria y que se cebar sobre les niaraes d'aves y reptiles autóctonos.

Esploradores europeos[editar | editar la fonte]

Los primeros europeos en llegar a la rexón facer nel probable viaxe de Juan Jufré y de Juan Fernández a la Oceanía, ocasión na cual afayaríen Nueva Zelanda para España, a fines de 1576; esti sucesu basar nun documentu que se presentó a Felipe II y en muertes arqueolóxiques (casco estilo español) atopaos en cueves nel estremu superior de la Islla Norte. Pero más famosu ye'l viaxe del neerlandés Abel Janszoon Tasman quien llegó colos sos barcos Heemskerck y Zeehaen, y fondió nel estremu norte de la Islla Sur n'avientu de 1642, pero saleó escontra'l norte, escontra la islla Tonga, siguiendo los enfrentamientos colos pobladores maorís. Tasman dibuxó seiciones de les mariñes de los dos islles principales. El nome de Nieuw Zeeland apaecía nes cartes de navegación del área cercana. El teniente James Cook, a bordu del Endeavour fixo una reconocencia, midiendo ya inspeicionando les mariñes de dambes islles en 1769 y 1770.

Cazadores[editar | editar la fonte]

Dende 1790, les agües qu'arrodien a Nueva Zelanda fueron visitaes por barcos balleneros ingleses, franceses y estauxunidenses, que la so tripulación tuvo conflictos colos habitantes maorís. L'apuerto de comerciantes y misioneros ente los años 1800 y 1810, sumó más disputes locales. El primer descendiente d'europeos nacíu nestes tierres foi Thomas King, en 1815 en Badea de les Islles, al nordeste de la Islla Norte.

La iniciación d'un programa a gran escala d'asentamientos y de compres de tierres de parte de la Compañía de Nueva Zelanda, xunto cola medría d'intereses franceses sobre les islles, provocaron que'l gobiernu británicu tomara control de la situación.

Colonia británica[editar | editar la fonte]

Muerte de Gustavus von Tempsky mientres les Guerres de Nueva Zelanda.
Primer colonia escocesa en Nueva Zelanda. Póster de 1839 promoviendo la inmigración escocesa escontra'l país.

Nueva Zelanda convertir en colonia británica en 1840, de resultes de la firma del Tratáu de Waitangi ente la Corona y los xefes maorís. Los británicos taben motivaos pol deséu d'antemanase a posibles asentamientos d'otros europeos, una y bones esi mesmu añu Francia empezaba a establecese na Península de Banks (centru-este de la Islla Sur de Nueva Zelanda), y pa terminar colos desordes provocaos por balleneros y comerciantes, especialmente británicos. Pela so parte los xefes maorís, aceptaron roblar esti tratáu poles promeses de proteición de les sos posesiones (que fueron parcialmente cumplíes) y pola promesa de protexer a la so xente de los ataques d'otros maorís, que fueren provistos de mosquetes por dellos comerciantes, (ente 1820 y 1835 tuviera llugar un conflictu ente tribus conocíu como la guerra de los mosquetes).

Darréu hubo una gran cantidá d'asentamientos que se producieron nes islles, principalmente d'Inglaterra, Escocia ya Irlanda. Los primeros europeos que s'establecieron crearon provincies. De sur a norte, son les siguientes:

La provincial de Southland (capital Invercargill) atopábase dixebrada pero depués foi xunida a Otago. Pa 1859 los europeos y los sos descendientes (pakeha en llingua maorí), qu'habitaben la zona yá yeren mayoría, algamando un millón de persones en 1911.

La separación política de los dos islles foi una cuestión importante nos años de 1860. La Islla Norte yera la más poblada y taba afeutada por guerres y una situación confusa, ente que la Islla Sur taba espolletando, especialmente dempués de que fuera atopáu oru en Otago en 1861. La islla Sur foise cansando de sofitar financieramente a la islla Norte y recibir bien pocu a cambéu: esistía un amargosu sentimientu ente Auckland y Otago. Julius Vogel, un periodista que trabayaba en Dunedin, la capital de Otago, empezó una fuerte campaña pa faer que la Islla Sur fuera dafechu independiente. La tema foi puestu a votación nel Parllamentu'l 19 de setiembre de 1865. Como resultancia, 17 miembros votaron pola separación y 31 pola unidá, polo tanto Nueva Zelanda permaneció xunida. Darréu, en 1873, Vogel foi Primer Ministru de Nueva Zelanda.

Magar la Islla Sur yera habitada mayormente por blancos, dempués de 1900 la Islla Norte foi más poblada superándola en númberu. La población maorí, sicasí, menguó'l so númberu considerablemente por cuenta de les guerres ente tribus y a les enfermedaes que traxeron los nuevos pobladores, como'l sarampión, la tos ferina, el gripe y darréu, la fiebre tifoideo, amenorgando de 100.000 o 120.000 maorís a 62.000 en 1857 y a 44.000 en 1891. La crecedera de la población maorí foi lentu pero continuu, especialmente dempués de la epidemia de gripe de 1918. Pero pa 1900, los maorís perdieren la mayor parte de les sos tierres, de normal como resultáu de ventes o confiscaciones, depués de caltener conflictos armaos coles nueves autoridaes.

Nun principiu, Nueva Zelanda taba alministrada como una parte de la colonia australiana de Nueva Gales del Sur, hasta que se convirtió nuna colonia separada en 1841.

Concedióse-y la so autonomía en 1852, so la Constitución de Nueva Zelanda pol Parllamentu del Reinu Xuníu, con una Asamblea Xeneral, que consistía d'un Conseyu Llexislativu y l'eleición d'una Cámara de Representantes. En 1867, los maorís ganaron el derechu de tener una cantidá reservada d'escaños nel Parllamentu. Mientres esti periodu, la industria de la ganadería empezó a espandise. Escontra'l final del sieglu XIX, la meyora de los medios de tresporte, foi posible gracies a la esportación de llanes, carnes y productos de granxa.

Na década de 1890, les autoridaes parllamentaries democrátiques enraigonáronse y les instituciones sociales de Nueva Zelanda asumieron la forma qu'esiste anguaño. En 1893 convertir nel primer país del mundu en conceder a les muyeres el derechu a votar n'eleiciones nacionales.

Gradualmente, viose amontáu'l númberu de maorís, y por cuenta de les families que formaron con descendientes d'europeos, fuéronse afaciendo a la nueva cultura.

Sieglos XX y XXI[editar | editar la fonte]

En 1907, Nueva Zelanda declaróse un dominiu dientro del Imperiu británicu y en 1947,[7] adoptó'l Estatutu de Westminter, que la convirtió nun miembru de la Mancomunidá de Naciones, a pesar de que na práutica, el Reinu Xuníu dexara de xugar un papel importante nel gobiernu de Nueva Zelanda dende diba tiempu. A midida que el país volvióse políticamente más independiente, crecía la so dependencia económica; na década de 1890, l'unviada esfrecida dexó la esportación de carne y productos lácteos escontra Reinu Xuníu, un comerciu que sirvió de base pa la crecedera económica neozelandés.[8]

Cuando foi miembru del Imperiu británicu, los soldaos de Nueva Zelanda combatieron al so llau na Guerra de los Bóeres, la Primer y la Segunda Guerra Mundial.[9] El país sigue en gran parte los enclinos de la economía mundial y sufrió como otros na Gran Depresión de la década de 1930.[10] La crisis económica condució a la eleición d'un gobiernu lideráu pol Partíu Llaborista, qu'estableció un ampliu Estáu de bienestar y una economía proteicionista.[11]

Representantes del pueblu maorí nel Foru d'Asuntos de los Pueblos Indíxenes de la ONX.

D'esta forma, la economía esperimentó una creciente prosperidá tres la Segunda Guerra Mundial.[12] Sicasí, taben desenvolviéndose dellos problemes sociales, sobresaliendo'l fechu de que los maorís empezaron a dexar la so típica vida rural pa treslladase a les ciudaes en busca de trabayu.[13] Desenvolvióse un movimientu de protesta maorí, que criticó'l eurocentrismu y trabayó pa una mayor reconocencia de la cultura maorí y el Tratáu de Waitangi, que según sentíen, nun fuera cumplíu totalmente.[14] En 1975, creóse un tribunal Waitangi pa investigar denuncies de violaciones del Tratáu, y en 1985 entá siguía activu pa investigar dellos agravios históricos.[15] Al igual que n'otros países desenvueltos, la evolución social acelerar na década de 1970 y les costumes social y políticu camudaron.

L'accesu del Reinu Xuníu a la Comunidá Económica Europea en 1973, amenorgó drásticamente les esportaciones de Nueva Zelanda al que dalguna vegada foi'l so mayor mercáu.[16] Esto y la crisis del petroleu de 1973 traxeron consigo importantes cambeos económicos y sociales mientres la década de 1980, tou esto sol cuartu mandatu del gobiernu llaborista, encabezáu pol Ministru de Facienda, Roger Douglas. Esti personaxe introdució una serie de midíes pa tresformar la economía, comúnmente denominaes como Rogernomics, que empezaron a funcionar dende 1984.[17]

Les nueves polítiques económiques llevaron a la lliberalización de la economía de Nueva Zelanda, lo cual evitó una crisis económica y llevó al país a caltener rellaciones diplomátiques con más estaos, destacando Australia y Estaos Xuníos, amás de participar en dellos conflictos armaos alredor del mundu. Pa principios del sieglu XXI, caltiénse como unu de los países con meyor calidá de vida, según la ONX; anque la inmigración, la desigualdá social y otros fenómenos como la fuga de celebros, son dalgunos de los problemes qu'entá prevalecen nel país.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Irwin, Geoff y Walrond, Carl (2009). «When was New Zealand first settled? – The date alderique» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  2. (Mein Smith, 2005, p. 6)
  3. Lowe, David J. (2008). David J. Lowe: Guidebook for Pre-conference North Island Field Trip A1 ‘Ashes and Issues’ (28–30 November 2008). Australian and New Zealand 4th Joint Soils Conference, Massey University, Palmerston North (1–5 December 2008) (n'inglés). New Zealand Society of Soil Science, páx. 142–147. ISBN 978-0-473-14476-0.
  4. Sutton, Douglas et al. (2008). «The timing of the human discovery and colonization of New Zealand» (n'inglés). Quaternary International 184:  páxs. 109–121. doi:10.1016/j.quaint.2007.09.025. 
  5. Clark, Ross (1994). «Moriori and Maori: The Linguistic Evidence», Sutton, Douglas: The Origins of the First New Zealanders. Auckland: Auckland University Press, páx. 123–135.
  6. Davis, Denise (2007). «The impact of new arrivals» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  7. GMR. «Dato Relevantes». Nueva Zelanda en Rede.com. Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  8. Hugh Stringleman y Robert Peden (2009). «Sheep farming – Growth of the frozen meat trade, 1882–2001» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  9. «War and Society» (inglés). New Zealand History.net.nz. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  10. Brian Easton (2010). «Economic history - Interwar years and the great depression» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  11. Mark Derby (2010). «Strikes and labour apuestes - Wars, depression and first Labour government» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  12. Brian Easton (2010). «Economic history - Great boom, 1935–1966» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  13. Basil Keane (2010). «Te Maori i te ohanga – Maori in the economy - Urbanisation» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  14. Te Ahukaramu Charles Royal (2009). «Maori - Urbanisation and renaissance» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  15. John Wilson (2009). «Government and nation - The origins of nationhood» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  16. John Wilson (2009). «History - The later 20th century» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.
  17. Brian Easton (2010). «Economic history - Government and market liberalisation» (inglés). Te Ara - Enciclopedia de Nueva Zelanda. Consultáu'l 30 de xineru de 2011.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Michael King (2003) The Penguin History of New Zealand.
  • Smith, Philippa Mein. A Concise History of New Zealand (Cambridge Concise Histories) (2nd ed. 2012) 368pp;
  • James Belich, Making Peoples: A History of the New Zealanders from the Polynesian settlement to the end of the nineteenth century (1996) and Paradise Reforged: A History of the New Zealanders from 1880 to the Year 2000 (2001).
  • Ranginui Walker (2004), Ka Whawhai Tonu Matou: Struggle Without End.
  • Keith Sinclair, ed., (1996) The Oxford Illustrated History of New Zealand.
  • Keith Sinclair, A History of New Zealand. (1959)
  • Giselle Byrnes, ed. (2009). The New Oxford History of New Zealand. Oxford University Press

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]