Historia de Myanmar

De Wikipedia

La historia de Birmania toma'l periodu desque conozse'l primer asentamientu humanu hai unos 13 000 años hasta l'actualidá.

Los Mon y los Pyu[editar | editar la fonte]

[Birmania] tópase habitada dende aproximao'l sieglu IX e.C. , pero nun tuvo una civilización importante hasta dempués, cuando foi apoderada polos mon ente los sieglos III e.C. -XI d. C. Esta cultura llegó a Myanmar nel sieglu I e.C. y col tiempu recibiría influencies budistes de monxos llegaos a les sos tierres (anque nun hai evidencia real d'esto pos les guerres fixeron que se perdieren munchos oxetos mon). Col tiempu los mon xunir a persones de territorios hindús y crearíase una cultura híbrida.

Per otru llau atopábense los pyu, que formaron ciudaes-reino en Binnaka, Mongamo, Sri Ksetra, Peikthanomyo, y en Halingyi. Por aquella dómina Myanmar nun yera más qu'un territoriu de comerciu ente les zones chines ya hindús y de toes formes los pyu nunca llegaron a formar un reinu unificáu, anque la ciudá de Sri Ksetra cobró muncha importancia y convirtióse na ciudá principal de la cultura. Cuando los pyu d'esta ciudá-reino treslladaron la capital del so dominiu más al norte, a otra ciudá pyu, ésta foi atacada por otru reinu non-pyu, Nanzhao. Esto considérase'l final de la cultura pyu.

El Reinu de birmania[editar | editar la fonte]

El vacíu dexáu por estos enllenar nel añu 849 d. C. los habitantes que llegaron a aquelles tierres y crearon un reinu con sede en Pagan, agora llamada Bagan. Ésti reinu atacaría sol mandu del so líder Anawrahta la ciudá mon de Thaton en 1057. D'esta miente lo que na actualidá ye'l territoriu de Myanmar quedó unificáu entós daquella pol Reinu de Pagan. Sicasí en 1277 el postreru verdaderu gobernante del reinu, Narathihapate, sintióse abondo poderosu p'atacar a los mongoles. Na Batalla de Ngasaunggyan los mongoles fueron atacaos por Pagan pero vencieron y el Reinu de Pagan colapsóse ante la muerte del rei a manes del so fíu y ante la invasión mongol que, na Batalla de Pagan en 1287 conquistaron el Reinu ya impunxeron un gobernador.

División, los ava y los pegu[editar | editar la fonte]

Lo que fuera'l Reinu de Pagan quedó estremáu al cabu d'unos años. La Dinastía Ava establecer na ciudá de Ava en 1364 y resucitaría parte de la cultura de Pagan, a la cual taben hermanaos. Mientres la so esistencia siempres tuvo fregadures con dinastíes d'otres tierres como la ming o con xefes tai. En 1527 los shan, tamién d'otres tierres, destruyeron la Dinastía Ava, a pesar de que los sos dominios teníen fronteres fáciles de defender.

Per otru llau los remanentes mon estableciéronse primero en Martaban y depués en Pegu. Mientres el gobiernu del rei Rajadhirat (1383-1421) los pegu ver en continua llucha colos ava. La reina pegu Baña Thau (1453-1472) foi otra célebre gobernante que sumió al so pueblu nun estáu de paz. Designó socesor al monxu budista Dhammazedi (1472-92) que convirtió al so pueblu en centru del Budismu Theravada. Por desgracia'l gobiernu d'ésti monxu foi'l postreru de los pegu.

Unión so la Dinastía Toungoo[editar | editar la fonte]

Poco primero de la desapaición de la Dinastía Ava surdió'l rei Mingyinyo fundó la dinastía Toungoo (1486-1599) en Toungoo. Cola desapaición d'Ava munchos de los sos habitantes migraron a Toungoo convirtiendo a ésta dinastía nuna socesora de la sumida Ava.

El so herederu, Tabinshwehti (1530-1550) vio como Ayutthaya convertir nun importante reinu na zona que depués sería Siam y como toa Asia camudaba radicalmente políticamente falando. Los europeos habíen llegáu y convirtieren la zona nuna viva rexón comercial.

Tabinshwehti reunificó lo que depués sería Myanmar y el so cuñáu Bayinnaung (1551-81) realizaría grandes conquistes, incluyida toa Ayutthaya, pero les rebeliones y les incursiones portugueses fadríen que la Dinastía, agora en Pegu, alloñar al norte y fundara una segunda Dinastía Ava o Dinastía Restaurada Toungoo (1597-1752), que'l so máximu artífiz foi'l reunificador nietu de Bayinnaung, Anaukpetlun, en 1613. Ésti infligiría una seria derrota a los portugueses, frenando la so meyora en Myanmar.

El fin de la Dinastía Restaurada llegaría en 1752, tres una progresiva debilitación ante rebeliones pegu. Sería la dinastía Konbaung la qu'en 1753, compuesta de birmanos (parientes de los ava) acabaren espulsando a los pegu, reconquistando una gran porción de territoriu, aniquilando munchos mons nel procesu y repeliendo a China. En 1824 el rei Bagyidaw conquistó Assam y esto poner frente a intereses hindús y británicos.

Dinastía Konbaung[editar | editar la fonte]

Guerra contra los británicos[editar | editar la fonte]

Fotografia de la rindición del exércitu birmanu na Tercer guerra anglu-birmana.

El imparable meyora de Bagyidaw y les constantemente cambiantes fronteres ya inclusive l'ataque a los británicos fixo qu'estos se xunieren a los siamitas y empezara la Primer Guerra Anglu-Birmana en 1824. En 1826 la guerra acabó cola derrota biramana que perdieron enforma territoriu tres el Tratáu de Yandabo.

En 1852 el comodoro Lambert foi unviáu a territoriu birmanu y tres una aición marítima contra los birmanos españó la Segunda Guerra Anglu-Birmana. La guerra provocaría la perda de más territorios y una revuelta qu'acabaría col rei Pagan Min que foi remplazado pol so mediohermanu Mindon Min (1853-78). Este trató de modernizar el so reinu ya impulsar la economía y treslladó la capital a Mandalay.

Pero pa los británicos nun foi abondu y en 1885, so la sida de que'l rei, Thibaw Min, yera un tiranu simpatizante de los franceses, declararon una Tercer Guerra Anglu-Birmana, pola que toa Birmania quedó sol dominiu del Imperiu Británicu.

Colonia Británica[editar | editar la fonte]

L'Imperiu Británicu estableció un protectoráu colonial en 1886 con capital en Yangon y Birmania convertir en provincia de la India británica. La resistencia siguió nel norte del país hasta 1890 y acabó cola destrucción de pueblos y el designó de nuevos líderes militares. La Canal de Suez foi abierta por esa dómina y l'economía birmana y la demanda d'arroz creció, según los impuestos a terratenientes del Virreinatu Indiu.

Col tiempu los birmanos nun se vieron beneficiaos sacante dalgunos d'ellos, que pudieron dir estudiar a Londres. Al volver esixeron más independencia de la India británica y dende 1920 el progresu y la reforma, con poderes llindaos, foi surdiendo, según mayor representación birmana na política. Pero pa dalgunos el progresu yera lentu y protestes contra munchos impuestos alzaron esi añu. El 30 d'avientu de 1930 el monxu birmanu So San empezó una protesta rexonal y ésta acabó nuna insurxencia de dos años.

Pa frenar la insurxencia los británicos recurrieron a encomalo militar en tol so potencial y a promeses de reformes. San foi xulgáu y executáu. La so muerte fadría surdir una nueva xeneración política y los estudiantes fueron protagonistes del descontentu con una revuelta en 1936, el movimientu Thankin dixebró Birmania d'India y prometió una nueva Constitución y eleiciones a una asamblea. A munchos esto paeció-yos un movimientu demasiáu pensáu pa caltener a los birmanos ataos y otros lo ceptaron. Ba Maw o O Saw fueron los dos primeros ministros.

II Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Soldaos británicos patrullando nes ruines de la ciudá de Bahe mientres la meyora a Mandalay.

Mientres la II Guerra Mundial dellos Birmanos queríen sacar provechu de la guerra participando y otros nun queríen trate envolubraos nella, como xente que participara nel Movimientu Thankin. Ante la perspeutiva d'una posible ocupación xaponesa de Birmania el movimientario que Aung San, antiguu miembru del movimientu Thankin, creó l'Exércitu Independiente Birmanu.

Los xaponeses invadieron Birmania en 1942 y fixeron alcuerdos con Aung San y el so exércitu Birmanu, que creció espectacularmente y camudó delles vegaes de nome por intereses xaponeses, qu'amás adomaron munches unidaes d'ésti. Los xaponeses ordenaron a Ba Maw formar un gobiernu pa declarar independiente a Birmania. Tou yera ilusión y Ba Maw una marioneta y Aung San viose desilusionáu y buscando ayuda comunista. Aung San movilizó al so exércitu y en contautu colos Aliaos al traviés de los británicos, favoreció la revuelta de marzu de 1945 contra los xaponeses.

Independencia y república socialista[editar | editar la fonte]

Reinu Xuníu volvió tomar el control de Birmania en 1945 y, tres unes negociaciones que s'enllargaron hasta xineru de 1947, trabayaron pa otorgar la independencia al país, mientres Aung San yera asesináu por homes d'O Saw y el movimientu comunista crecía. El 4 de xineru de 1948, el Reinu Xuníu reconoció la independencia encabezada pol líder independentista U Nu, mientres potencies estranxeres ayudaben a reconstruyir el país de la guerra.

En 1949 producióse una sulevación comunista apoderada pol Gobiernu d'U Nu. Ésti ganaría unes eleiciones de 1960 por amplia mayoría nun momentu d'inestabilidá dientro del país. En 1962 impúnxose un réxime militar encabezáu pol xeneral Ne Win, que derrocó a U Nu.

En aprobándose una nueva Constitución, que definió al país como "república socialista" (xineru de 1974), en marzu de 1974 Ne Win foi escoyíu presidente mientres creaba un sistema unipartidista, alloñar del exércitu, aisllaba al país, nacionalizaba la industria y xunía el poder llexislativu, xudicial y executivu nel Conseyu Revolucionariu. Reelixíu en marzu de 1978, dimitió en xunu de 1981 (asocedió-y el xeneral San Yun) pero siguió al frente partíu únicu del país y de ésti hasta 1988.

Por esa dómina la idea socialista birmana estenóse y l'economía crecía llixeramente con ayuda estranxera. Pero preparaba una revolución. El 8 d'agostu de 1988 españó una rebelión pa pidir democracia, conocida como Llevantamientu 8888. Desamarróse un bañu de sangre y morrieron miles, na so mayoría monxos, civiles y estudiantes. El xeneral Saw Maung alzar nel poder, declaró la llei marcial y creó'l Conseyu pa la Restauración de la Llei y l'Orde del Estáu. Entá morrieron más y creóse un estáu militar acabando la revolución el 18 de setiembre.

Estáu militar[editar | editar la fonte]

En 1989 el gobiernu militar frutu d'un golpe d'estáu en 1988, camudó'l nome del país pol de "Unión de Myanmar". Esti cambéu foi refugáu polos opositores del actual gobiernu, tanto dientro como fuera del país, qu'afirmen que'l gobiernu nun tenía l'autoridá pa realizar dichu cambéu. El títulu d'Unión de Myanmar ye reconocíu poles Naciones Xuníes y pola Xunión Europea, pero refugáu por dellos gobiernos del restu del mundu.

En 1990 llevar a cabu eleiciones llibres per primer vegada en casi 30 años, pero l'amplia victoria de la NLD, el partíu d'Aung San Suu Kyi (fía del activista asesináu Aung San y símbolu de la Revolución) foi anulada polos militares, que refugaron abandonar el poder.

Aung San Suu Kyi, sufrió arrestu domiciliariu y foi premiu Nobel de la Paz de 1991 convirtiéndose n'iconu de la democracia, la paz mundial y la llibertá. O Thant, birmanu, qu'ocupó'l cargu de secretariu xeneral de les Naciones Xuníes mientres dos periodos ye dempués de los dos San la figura más prestixosa de Myanmar. Myanmar sufrió tamién el Terremotu del Océanu Índicu de 2004.

Na actualidá'l Gobiernu tuvo numberosos enfrentamientos con tribus birmanes dientro del país, y los habitantes birmanos entá viven en probeza.

Sicasí, el gobiernu militar foi'l primer gobiernu de Birmania que tomó midíes contra epidemies y analfabetismu ente menores (a los monxos budistes impúnxose-yos como obligación ante la sociedá'l deber d'enseñar a los neños). Los hospitales móviles empezaron a recurrir el país, inclusive árees alloñaes rústiques pa emprestar los servicios médicos gratuitos a los probes y vacunar a los neños contra les enfermedaes.

Anguaño en Birmania desenvuélvese un programa de preparación d'especialistes n'árees de medicina, ciencies militares, informática y alta teunoloxía.Pero ye más propaganda del réxime qu'una realidá seria.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]