Historia de Malta

De Wikipedia

Prehistoria de Malta[editar | editar la fonte]

Templu en Malta.

La llegada del home al Mediterraneu central foi relativamente tardida en comparanza con otres zones de la redolada. Paez que Malta nun foi ocupada hasta'l Neolíticu (5200 e.C. ). La ocupación provieno de los desplazamientos de la vecina Sicilia. Mientres esti periodu importábase llava y piedres dende la mariña siciliana y esportábense testiles manufacturados. Los más antiguos signos d'enterramientu fueron atopaos en Skorba. Mientres la que sería la Edá del Cobre en Sicilia, en Malta florió la Edá o Yera de los Templos, (4000 e.C. - 2500 e.C. ) n'honor a les grandes construcciones megalítiques que se llevaron a términu. Esta civilización autóctona conoció polos sos intercambios con Sicilia los metales pero nun los usó, llevando a cabu un gran desenvolvimientu na téunica d'ellaboración de preseos cola piedra. Na Edá del Bronce les aldegues per vegada primera empezaron a ser protexíes con singulares empalizadas. La llegada del cobre y el bronce dexaron una expansón de los cultivos y un aumentu de la población. De 1500 e.C. a 725 e.C. la población abandona les pequeñes aldegues pa instalase sobre les llombes fortificándoles. Los contactos col esterior aumenten con griegos, micénicos y otros pueblos del este.

Historia megalítica y antigua[editar | editar la fonte]

Fenicios, griegos, cartaxineses y romanos[editar | editar la fonte]

La llegada de los fenicios asocedió en redol al añu 1000 e.C. , que bautizaron la islla principal Malat, que significa abellugu seguru, que foi la so base pal comerciu y pa les esploraciones al traviés del Mar Mediterraneu. Nel 736 e.C. , los griegos ocupen la islla convirtiéndola na colonia de Melita, magar la so presencia ye pocu significativa haste el periodu helenísticu.

Los fenicios establecieren colonies tamién na mesma dómina en Xipre, esti de Sicilia y norte d'África. La razón de la ocupación nun ye solo comercial, ye tamién estratéxica con al respective de la potencia griega y Etrusca.

Les islles pasaron dempués al control de Cartago (en 400 e.C. ) en declarándose les hostilidaes colos Griegos. Malta asumió'l so papel de frontera ente otros dos grandes potencies cuando Alexandru Magnu fai la so apaición. Nel 264 e.C. Roma interesar poles islles y les conquista alredor del 218 e.C. mientres la segunda guerra púnica. Les islles espolletaron sol dominiu romanu y mientres esi tiempu fueron consideraes un municipium y un feodorata civitas. Munchos restos de la presencia romana entá esisten, atestiguando la cercana rellación ente los malteses y los romanos. Malta convertir nun abellugu seguru pa la flota Romana pel hibiernu que-y dexa actuar nel centru del Mediterraneu en tou tiempu. Nel 60 dC, les islles fueron visitaes per San Pablo, que se diz nos Fechos de los Apóstoles que naufragó nes mariñes no que güei se denomina la Badea de San Pablo.

Bizantinos y árabes[editar | editar la fonte]

Dempués d'una curtiu dominiu de los bizantinos nel 533 según rellaten les cróniques y un usu pa la flota en distintos puertos de Gozo y Malta, amás d'un probable saquéu de los vándalos, les islles fueron conquistaes polos aglabíes en 878, inusitadamente más tarde qu'otres zones de la mariña mediterránea como la Hispania visigoda y ello debíu probablemente al so aislamientu y a la dificultá de llegar per mar dende África. La influencia árabe pue ser atopada na moderna llingua maltesa, una llingua fuertemente romanizada que orixinalmente deriva del árabe vernacular. Mientres esti tiempu los sos habitantes convertir al islam pa evitar ser esclavizados. En 1090, los árabes fueron finalmente sustituyíos polos normandos de Sicilia al mandu de Roger I, dempués de que Malta volviera ser cristiana, anque foi necesaria una segunda espedición en 1127 pal total control del archipiélagu con Roger II. Foi nesta dómina que foi creada la nobleza maltesa. Ésta inda permanez anguaño, y hai 32 títulos qu'inda s'usen, siendo'l más antiguu de los Barones de Djar il Bniet y Buqana.

Del sieglu XII al XVI[editar | editar la fonte]

Sitio de Malta de 1565.

Tres la espulsión de los musulmanes en 1248 la llingua árabe y la siciliana convivieron y Malta dependió de diversos señores. A partir de 1373 Malta dispón d'una asamblea (Università) propia que dicta les sos normes y guardaba, siquier aparentemente, la so independencia con al respective de los señores, magar taba compuesta por lletraos, clérigos y terratenientes. Regulaben el comerciu ya impartíen xusticia, según formaron un grupu de soldaos encargaos de la defensa de les ciudaes. En realidá'l modelu nun faltaba enforma del feudalismu européu.

Malta caltenía la so posición estratéxica con al respective de normandos, sicilianos y árabes. Les rellaciones comerciales yeren fluyíes. Taba na ruta que partía de Castiella y Aragón escontra l'este del Mediterraneu, y ente Xénova y el Norte d'África (en concretu los puertos de Tunicia y Arxelia). Mientres esti tiempu la producción d'algodón foi importante, convirtiéndose nuna de les principales esportaciones.

El cristianismu foi reintroducíu nes islles en 1127 con Roger II. Estendióse rápido, anque nun cuntó con Obispu propiu hasta 1366, estableciéndose les primeres órdenes relixoses como los franciscanos en 1372 y los benedictíns. A esti establecimientu ayudó la historia de la presencia de San Pablo na antigüedá.

A partir de 1282 Malta pasa a formar parte de la Corona d'Aragón. Al entamu del periodu'l predominiu de comerciantes estranxeros na economía d'Italia y de Sicilia meridional yera bien pronunciáu. Los catalanes fueron formando tamién un grupu importante de comerciu ente que los banqueros xenoveses facilitaben cuantos creitos pudiera precisar la corona aragonesa. Tres la unificación del Reinu de Castiella y Aragón y l'espansión mediterránea de los mesmos ente 1500 y 1510, que supunxo la conquista de Trípoli, Sfax, Melilla y Orán, la importancia de Malta na Corona de Nápoles foi enforma menor.

En 1530, les islles fueron vencíes por Carlos I d'España a la Orde de los Caballeros del Hospital de San Xuan de Xerusalén que fueren espulsaos de Rodas pol Imperiu otomanu en 1522 a perpetuidad, a cambéu del pagu simbólicu d'un ferre cada añu. Esta orde monástica militante, conocida dende entós como la Orde de Malta, foi sitiada polos turcos otomanos en 1565, dempués de que reforzaren les fortificaciones, especialmente na nueva ciudá de La Valeta, asina nomada por Jean Parisot de La Valette, el so constructor.

De Napoleón a los nuesos díes[editar | editar la fonte]

Capitulación de 1798.

El so dominiu terminó cuando Napoleón conquistó les islles en 1798. La ocupación francesa foi impopular, sicasí, por cuenta de la so negativa actitú escontra la relixón. El malteses remontar contra ellos, y los franceses fueron forzaos a retirase tres de les fortificaciones. El Reinu Xuníu de Gran Bretaña, xunto col Reinu de les Dos Sicilies, unvió municiones y ayuda. Los británicos tamién unviaron la so flota, qu'impunxo un bloquéu a les islles. Les aisllaes fuercies franceses, sol xeneral Claude-Henri Belgrande de Vaubois rindir en 1800, y los británicos tomaron el control de les islles, convirtiéndose nun protectoráu y foi presentáu por dellos líderes malteses a Sir Alexander Ball.

En 1814, como parte del tratáu de París, Malta pasó a ser oficialmente parte del Imperiu Británicu. Por cuenta de la so situación estratéxica en metá del Mediterraneu, a mediu camín ente l'estrechu y la base británica de Xibraltar al oeste y la Canal de Suez y el Exiptu británicu al este, pasó a ser usada como puertu d'escala escontra la India británica y siendo cuartel xeneral de la flota hasta mediaos de la década de 1930. Malta desempeñó un papel importante mientres la Segunda Guerra Mundial, yá que la so posición tamién se topaba a mediu camín ente la Italia fascista y la so campu de batalla en Libia y África del Norte, polo que foi un escayu nes llinies de aprovisonamiento del Exa, siendo bombardeada y duramente sitiada. El coraxe del so pueblu llevó a la entrega de la Cruz de San Jorge, que güei puede ser vista na bandera del país.

La independencia de Malta foi concedida'l 21 de setiembre de 1964. Según la Constitución de 1964, Malta caltién como soberana la Reina Sabela II, y un gobernador xeneral exerz l'autoridá executiva nel so nome. Pero'l 13 d'avientu de 1974, Malta tresformar nuna república dientro de la Commonwealth, con un Presidente como xefe d'estáu. Anque Malta yera dafechu independiente dende 1964, los servicios británicos permanecieron nel país y caltuvieron un control total sobre los puertos, aeropuertos, correos, radio y televisión hasta'l 31 de marzu de 1979, cuando les últimes tropes britániques abandonaron la islla dempués de que'l gobiernu británicu refugara pagar la tasa que pretendía'l gobiernu maltés del momentu (llaborista) pa dexar que les fuercies britániques permanecieren nel país. El primer ministru yera, entós, Dominic Mintoff. Malta atópase en momentu llibre de bases militares estranxeres per primer vegada na historia. Esti acontecimientu ye güei celebráu como'l Día de la Llibertá. Malta emitió una moneda conmemorativa de 2 Euros pa celebrar esti acontecimientu.

Malta xuntar a la Xunión Europea el 1 de mayu de 2004.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Attard, Joseph. Britain and Malta. Malta: PEG Ltd.1988.
  • Bierman, John; y Colin Smith (2002). The Battle of Alamein: Turning Point, World War II. Viking. p. 36. ISBN 978-0-670-03040-8.
  • Calvocoressi, Peter (1981 (reprint)). Top Secret Ultra - Volume 10 of Ballantine Espionage Intelligence Library. Ballantine Books. páxs. 42, 44. ISBN 978-0-345-30069-0.
  • Elliott, Peter (1980). The Cross and the Ensign: A Naval History of Malta, 1798-1979. Naval Institute Press. p. ??. ISBN 978-0-87021-926-9.
  • Luke, Sir Harry. Malta – An Account and an Appreciation. Great Britain: Harrap, 1949.
  • Stephenson, Charles. The Fortifications of Malta 1530–1945. Great Britain: Osprey Publishing Ltd., 2004.
  • Titterton, G. A. (2002). The Royal Navy and the Mediterranean, Volume 2. Psychology Press. p. xiii. ISBN 978-0-7146-5179-8.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]