Historia de Guyana

De Wikipedia

Esti artículu trata sobre la historia de Guyana. Antes de la llegada de los europeos, la rexón de l'actual Guyana foi habitada por tribus arawak y caribes, quien la llamaron Guayana, que significa "tierra de munches agües".

El holandeses empezaron a esplorar ya instalase en Guyana a finales del sieglu XVI, siguíu de los ingleses. Dambos empezaron a comerciar colos pueblos amerindios de les árees costeres. La Compañía Holandesa de les Indies Occidentales estableció una fortaleza en Kyk-over-al en 1616-1621 no qu'ellos llamaron el Condáu d'Essequibo. Tentatives d'asitiase nel interior fracasaron, y el holandeses dexaron a los ingleses establecese na mariña a mediaos de los años 1700, onde crearon plantíos trabayaos por esclavos africanos. Les colleches principales yeren el café, l'algodón, el tabacu y la caña d'azucre, convirtiéndose ésta na collecha principal. La calidá del suelu yera probe, magar tou. Los esclavos, conducíos por Cuffy, (l'héroe nacional de Guyana), sulevar en 1763 no que se conoció como la rebelión de los esclavos de Berbice. El control de los holandeses terminó cuando los británicos convertir n'el gobernadores de facto en 1796. Les colonies de Esequibo, Demerara, y Berbice fueron vencíes oficialmente al Reinu Xuníu nel tratáu Anglu-Holandés de 1814 ratificáu nel Congresu de Viena en 1815. En 1831 consolidáronse como Guayana Británica.

Fonteras de la Guayana Británica en 1896.

Siguíu de l'abolición de la esclavitú en 1834, miles de trabayadores contrataos fueron traíos a Guyana pa reemplazar a los esclavos nos plantíos de caña d'azucre, principalmente de la India, pero tamién de Portugal y China. Dalgunos sostienen que la población de güei, onde hai dos tipos de guayaneses, los que son derivaos de los esclavos africanos (afro-guyaneses), y aquellos que deriven de los sirvientes indios contrataos (indoguyaneses). Sicasí, la cultura guayanesa ye homoxénea en munches formes, por cuenta de la historia compartida, el matrimoniu mistu, y otros factores.

Historia temprana[editar | editar la fonte]

Los británicos dexaron la práutica d'importar trabayu en 1917. Munchos de los ex esclavos afroguyaneses treslladar escontra los pueblos y aportaron a la mayoría de la población urbana, ente que los indoguyaneses siguieron predominantemente rurales. Un plan en 1862 pa traer obreros negros de los Estaos Xuníos foi pocu esitosu. La pequeña población amerindia vive nel interior del país.

La xente d'estos oríxenes diversos coesistieron pacíficamente pa la mayor parte. Revueltes d'esclavos, tales como la de 1763 liderada pol héroe nacional de Guyana, Cuffy, demostró'l deséu polos derechos básicos pero tamién una voluntá de comprometese. Los disturbios raciales ente indo y afroguyaneses españaron en 1962-64, debíu en gran parte a la intervención esterna (vease Imperiu Británicu.) Sicasí, la naturaleza conservadora y cooperativa de la sociedá guyanesa contribuyó a un enfriamientu de les tensiones raciales.

Movimientu independentista[editar | editar la fonte]

Bandera de la Guayana Británica, 1919-1954.

La política guyanesa, sicasí, foi dacuando aturbolinada. El primer partíu políticu modernu en Guyana foi'l Partíu Progresista Popular (People's Progressive Party), establecíu'l 1 de xineru de 1950, con Forbes Burnham, un afroguyanés con educación en Gran Bretaña, como presidente; Dr. Cheddi Jagan, un indoguyanés educáu n'Estaos Xuníos, como segundu vicepresidente; y la so esposa nacida n'Estaos Xuníos, Janet Jagan, como secretaria xeneral. El PPP ganó 18 de los 24 escaños nes primeres eleiciones populares dexaes pol gobiernu colonial en 1953, y el Dr. Jagan convertir en líder de la cámara y ministru d'agricultura nel gobiernu colonial. Sicasí, les visiones marxistes de Jagan causaron esmolición en Washington. El 9 d'ochobre de 1953, cinco meses dempués de la so eleición, los británicos suspendieron la constitución y desembarcaron tropes porque, dixeron ellos, los Jagan y el PPP taben entamando faer de Guyana un estáu comunista. Estos sucesos llevaron a una división manipulada nel PPP, na que Burnham dixebróse y fundó lo que se convirtió finalmente nel Congresu Nacional Popular (People's National Congress). Los intereses coloniales, que esperaben esbaratar al movimientu independentista guyanés, el conflictu socatráu ente indo y afroguyaneses; el PPP, que foi un partíu multiétnicu y nacionalista, foi representáu como un vehículu pa la mayoría de la población indoguyanesa, y el PNC posó como alternativa pa los afroguyaneses.

Dende la última parte de 1963, hasta la primer parte de 1964, vieno'l periodu llamáu eufemísticamente polos británicu "Los Disturbios". Los gobiernos de R.O. y los EEXX xunieron fuercies pa desestabilizar el paisaxe político guyanés, colos Estaos Xuníos apurriendo intelixencia ya infiltración al traviés del Institutu Americanu pal Desenvolvimientu del Llibre Trabayu (American Institute for Free Labor Development), mientres los británicos traxeron la fuercia bruto. Los operativos de la AIFLD socatraron una fuelga de 90 díes de sindicatos afroguyaneses principalmente urbanos, que llevó a la economía de la nación a un altu; la fuelga foi tamién la ocasión pa españíos de violencia racial, como foi usáu pa marcar al gobiernu predominantemente indoguyanés contra los sindicatos de servicios predominantemente afroguyaneses. Los británicos alternadamente mover pa entartallar los fregaos, o a cencielles dexa-yos siguir el so cursu. Mientres esti periodu, los líderes del PPP tales como Jagan, Brindley Benn, y l'home que aportó a consideráu como'l poeta premiáu de Guyana, Martin Carter, fueron frecuentemente encarcelaos y acosaos polos británicu.

Bandera de Guyana, 1966.

Guyana llogró la independencia'l 26 de mayu de 1966, y convirtióse en república'l 23 de febreru de 1970--l'aniversariu de la rebelión d'esclavos de Cuffy. Dende avientu de 1964 hasta la so muerte n'agostu de 1985, Forbes Burnham gobernó Guyana nuna manera cada vez más autocrática, primero como primer ministru y más tarde, tres l'adopción d'una nueva constitución en 1980, como Presidente Executivu. Mientres esi marcu de tiempu, les eleiciones fueron vistes en Guyana y nel estranxeru como fraudulentas. Fueron suprimíos los derechos humanos y les llibertaes civiles, y asocedieron dos principales asesinatos políticos: el sacerdote xesuita y periodista Bernard Darke en xunetu de 1979, y el distinguíu historiador y líder del partíu WPA Walter Rodney en xunu de 1980. Axentes del presidente Burnham créese xeneralmente que fueron los responsables de dambes muertes.

Historia Post-Burnham[editar | editar la fonte]

Siguíu de la muerte de Burnham en 1985, el primer ministru Hugh Desmond Hoyte aportó a la presidencia y foi escoyíu formalmente nes eleiciones nacionales d'avientu de 1985. Hoyte revirtió gradualmente les polítiques de Burnham, camudándose de socialismu d'estáu y un control unipartidista a una economía de mercáu y llibertá ensin restricción de la prensa y xunta. L'ex presidente norteamericanu Jimmy Carter visitó Guyana pa cabildear pola continuación de les eleiciones llibres, y el 5 d'ochobre de 1992, foi escoyida una nueva Asamblea Nacional y conceyos rexonales nes primeres eleiciones guyanesas dende 1964 pa ser reconocíes internacionalmente como llibres y xustes. Cheddi Jagan foi escoyíu y xuró como presidente'l 9 d'ochobre de 1992.

Cuando'l presidente Jagan morrió en marzu de 1997, el primer ministru Samuel Hinds reemplazar d'alcuerdu a les disposiciones constitucionales. La vilba del presidente Jagan, Janet Jagan, foi escoyida presidente n'avientu de 1997. Arrenunció n'agostu de 1999 por cuenta de la so precaria salú y foi reemplazada pol Ministru de Finances Bharrat Jagdeo, quien fuera nomáu primer ministru un día antes. Fixéronse eleiciones nacionales el 19 de marzu de 2001. El incumbente presidente Jagdeo ganó la reeleición con una concurrencia de votantes de casi'l 90%.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Révauger, Cécile (October 2008). The Abolition of Slavery – The British Alderica 1787–1840. Presse Universitaire de France. ISBN 978-2-13-057110-0. Retrieved 2011-01-07.
  • Hope, Kempe Ronald (1985). Guyana: Politics and Development in an Emergent Socialist State. Oakville, Ont: Mosaic Press. ISBN 0-88962-302-3. Retrieved 2011-01-07.
  • Daly, Vere T. (1974). The Making of Guyana. Macmillan. ISBN 978-0-333-14482-4. Retrieved 2011-01-07.
  • Daly, Vere T. (1975). A Short History of The Guyanese People. Macmillan. ISBN 978-0-333-18304-5. Retrieved 2011-01-07.
  • Spinner, Thomas J. (1984). A Political and Social History of Guyana, 1945–1983. Boulder, Colo: Westview Press. ISBN 0-86531-852-2. Retrieved 2011-01-07.
  • Henry, Paget; Stone, Carl (1983). The Newer Caribbean: Decolonization, Democracy, and Development. Volume 4 of Inter-American politics series. Philadelphia: Institute for the Study of Human Issues. ISBN 0-89727-049-5. Retrieved 2011-01-07. This article includes information from the public domain Library of Congress Guyana country study.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]