Historia de Corea

De Wikipedia

Plantía:Complexu

La historia de Corea ye bien rica y bien antigua. Les evidencies arqueolóxiques y llingüístiques suxuren que nos sos oríxenes los coreanos yeren xente que falaben llingües altaiques de la Siberia sur/central,[1] que poblaba l'antigua Corea en socesives folaes dende'l neolíticu hasta la edá del bronce.[2] L'adopción del sistema d'escritura chino ("Hanja" en coreanu) nel sieglu II aC, y el budismu nel sieglu IV, tuvo fondos efeutos sobre los Trés reinos de Corea.

Corea foi unificada pol emperador Taejo de la dinastía Goryeo en 936. Goryeo yera un estáu altamente desenvueltu y creó'l Jikji nel sieglu XIV, utilizando la primer imprenta de tipu movible del mundu. Les invasiones mongoles nel sieglu XIII, sicasí, debilitaron al país y foi convertíu nun estáu tributariu. Tres el derrumbe del Imperiu mongol, la disputa política siguía y Goryeo foi reemplazáu pola dinastía Joseon en 1388.

Los primeres 200 años de Joseon fueron marcaos pola paz relativa y vieron la creación del hangul (alfabetu coreanu) creáu pol rei Sejong el Grande nel sieglu XIV y l'ascensu de la influencia confucianista nel país. Sicasí, a finales de la dinastía, la política aislacionista de Corea fíxo-y ganar la sonadía occidental de "Reinu Ermitañu". Por finales del sieglu XIX, el país convertir nel oxetu de los deseos coloniales de Xapón. En 1910, Corea yera anexonada per Xapón y permanecía asina hasta'l final de la Segunda Guerra Mundial n'agostu de 1945.

En 1945, la Xunión Soviética y Estaos Xuníos alcordaron la rindición de fuercies xaponeses en Corea y les tropes soviétiques ocupaben el norte del paralelu 38, ente que les tropes d'EEXX ocuparon Corea al sur d'esti paralelu. Esta decisión de los exércitos aliaos llueu se convertiría na base pa la división de Corea per parte de les superpotencies, amontaos pola so incapacidá de llegar a un alcuerdu pa la independencia coreana. Los dos rivales de la Guerra Fría establecieron gobiernos allegaos a les sos propies ideoloxíes, conduciendo a la división actual de Corea en dos entidaes polítiques: Corea del Norte y Corea del Sur. El subsiguiente conflictu de la Guerra de Corea afitó esta división.

Corea del Norte, oficialmente la República Democrática Popular de Corea, ye un estáu unipartidista d'economía planiada. Corea del Sur, oficialmente la República de Corea, ye un país de mercáu llibre, democráticu, y desenvueltu miembru de la Organización pa la Cooperación y el Desenvolvimientu Económicu (OCDE) y el G20.

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Anque les conocencies d'esta etapa de la historia coreana son un pocu inciertos, fixéronse recién descubrimientos que revelen que na estensión del territoriu coreanu hai aproximao unos 70 000 años esistió presencia humana. Estes evidencies son ferramientes prehistóriques, formes de vivienda rudimentaries, y afayos d'arte rupestre.

Gojoseon[editar | editar la fonte]

Los estragales de la historia coreana suelen asitiase nel añu 2333 e.C. , cuando'l rei Tan-gun, una figura llexendaria nacida del fíu del Cielu y una muyer perteneciente a una tribu que'l so símbolu totémicu yera l'osu, fundó'l primer reinu, llamáu Joseon, que lliteralmente significa “ La Tierra d'Aselu Matutín”. Magar que los investigadores discrepen sobre la veracidá histórica del mitu de Tan-gun, sabemos con seguridá que l'antigua Corea carauterizar pola esistencia de comunidaes de cles que se xuníen formando ciudaes estáu, que surdíen y sumíen col tiempu. Mientres esti periodu, los sistemes de comuña de la tribu fueron bien establecíos, y los mozos guerreros venceyar a les artes marciales entrenándose pa protexer a la so comunidá. Lluchar coles manes vacíes incluyía entrenase en dalligi (correr), Deonjyeo (tirar), Peonching (dar puñaes o cutir), Chagi (dar pataes) y Heeom (nadar).

L'apaición del hwal (arcu) y l'usu del caballu camudaron l'estilu de vida d'estes tribus: empezar a realizar viaxes a grandes distancies, surdieron frecuentes contactos con otres tribus, estableciéronse aliances, y forzóse l'apaición de confederaciones. Los guerreros entrenáronse entós nes artes marciales con más métodu y planificación. Na seleición de los oficiales y altos cargos tenía una importancia decisiva'l so dominiu de les artes de guerra.

El desenvolvimientu de les habilidaes de llucha a caballu yera signu de lluchador de clase alta. El guerreru d'a pies practicaba la llucha de manes vacíes y téuniques d'armes, que guardaba na so casa.

El ganador de la batalla convertíase pos en soberanu, y el perdedor en esclavu apoderáu. Naquellos tiempos la posición del soberanu (rei) nun s'heredaba, sinón que s'otorgaba al guerreru más fuerte ente la confederación de tribus. Acordies con el Samkukyusa (unu de los llibros más eminentes de la historia de la vieya Corea), Dong Myung, el fundador del reinu de Goguryeo, yera un espertu nel tiru con arcu.

La era de los Trés Reinos[editar | editar la fonte]

Mientres el primer sieglu e.C. apaecieron tres reinos na península coreana y parte de lo que güei se conoz como Manchuria:

  • Goguryeo (37 e.C. - 668 d. C.)
  • Baekje ( 18 e.C. - 660 d. C.)
  • Silla ( 57 e.C. - 935 d. C.)

Koguryô[editar | editar la fonte]

El primer territoriu entamáu del que se tien noticia ye'l reinu de Koguryô, que ocupó'l territoriu más grande de los Trés Reinos. Fundáu nel añu 37 e.C. , Koguryô espolletó sobre una vasta área tomando la parte norte de la península coreana y centru y sur de Manchuria. Esti Reinu espandió'l so territoriu con feroces batalles contra los reinos chinos pero terminó como aliáu de Silla y Tang en 668.

Ellí establecióse'l Pyung-dang (institutu d'educación) pa formar guerreros esperimentaos. A la xente nuevo de bona posición enseñábase-y Yang-gung (tiru con arcu), Pensing (esgrima), Seungma (hípica), dan kum sul (l'arte de llanzar dagues), ji leu ki bub (puñaes, golpes y pataes), soo young bub (natación y llucha na agua), poong you bub (música, incluyíase tocar el tambor y gong), soo ryub (caza y pesca), política y cultura xeneral.

Baekje[editar | editar la fonte]

Esti reinu foi fundáu na parte suroeste de la península coreana, cerca de l'actual Seúl, al sur del ríu Han-gangpor, pol Rei Onjo, el fíu del Rei de Goguryeo, en compañía d'un grupu de refuxaos de Goguryeo.

El pueblu de Baekje yera muncho más pacíficu que los feroces guerreros de Goguryeo, polo que siguieron moviéndose escontra'l sur pa evitar les amenaces de los sos rivales del norte. Nel sieglu IV yá apoderaben por completu tola rexón suroeste de la península. Baekje yera un Estáu firmemente establecíu, prósperu y civilizáu que, al traviés del mar, caltenía una intensa actividá comercial con China.

Nesti reinu les artes marciales prauticar de xeneración en xeneración, y nel 320 d. C. el rei Bi-ryu ordenó construyir un centru d'entrenamientu pa la zona este de la capital. Ellí instruyíense en ki sa, mok bong (llucha con vara de madera), kum sool bub, soo sool (llucha coles manes vacíes), joong dai bub (defensa contra múltiples ataques), bool el so (sutra budista) y ko jun (lliteratura clásica).

Silla[editar | editar la fonte]

De primeres, Silla, que s'atopaba xeográficamente estremáu de la influencia china, yera'l reinu más débil y menos desenvueltu de los trés. Foi'l postreru n'adoptar credos o idees estranxeres. La so sociedá taba claramente estremada en clases y desenvolvió un poderíu estraordinariu esplotando los recursos del so singular cuerpu de Hwarang (nuevos soldaos puramente entrenáu pa protexer l'imperiu) y de les enseñances budistes.

A mediaos del sieglu VI Silla consiguiera tener so'l so control tolos reinos vecinos de Kaya, un grupu de ciudaes estáu fortificaes que, dende mediaos del sieglu I hasta mediaos del sieglu VI, desenvolviérense na rexón sureste.

Silla Unificada y Balhae[editar | editar la fonte]

Silla estableció una alianza militar col imperiu Tang de China pa someter a Goguryeo y Baekje. Pero China foi un aliáu traicioneru una y bones más palantre reveló les sos verdaderes intenciones d'apoderase de los territorios de Baekje y Goguryeo. A Silla nun-y quedó más remediu que declara-yos la guerra y nel añu 676 d. C. espulsó a los chinos y formó el primer estáu unificáu.

Anque políticamente separaos, los trés reinos taben étnica y lingüísticamente rellacionaos. Estos trés reinos, de la mesma, desenvolvieron una sofisticada estructura política y xurídica, y adoptaron la moral confuciana y la fe budista. Mientres sieglos, los conflictos siguieron aumentando ente ellos con delles aliances alternatives de dos contra unu, contra China o con ésta contra los otros dos.

En Silla'l coleutivu d'espertos más famosu n'artes marciales foi Hwarangdo (grupu de mozos florecientes). Los líderes yeren los fíos de los nobles guerreros. Al que lideraba'l grupu llamábase-y Hwarang y a los sos siguidores Nangdo. Viaxaben a les serrapatoses árees montascoses y a los ríos y mariñes marítimes pa entrenar artes marciales. Incluyir nel entrenamientu l'estudiu de la lliteratura clásica según danza y música.

El bi kak sool ye otru nome del taik kyun (téuniques de pataes), bien popular nel periodu de Silla. Acordies con el llibru d'historia Che Wang Un Ki, esti arte enfatizaba les téuniques de pataes y estremóse en tres graos. L'estudiante mediu pegaba una patada a la pierna del oponente, los estudiantes avanzaos a los costazos y los espertos Sang too percima del pelo de la parte cimera de la cabeza del oponente.

La victoria de Silla sobre China nel añu 676 marcó un finxu determinante na historia coreana. Silla consiguió espulsar a los chinos de la península y unificó el territoriu per primer vegada. Darréu, los refuxaos de Goguryeo repelieron a les fuercies de Täng en Manchuria y al norte de la península, y establecieron el primer reinu Balhae nel añu 698. Esti periodu conocer cola denominación de Reinos del Norte y del Sur.

Dempués de la unificación de los reinos por Silla nel añu 668, la popularidá de les artes marciales menguó gradualmente y el gobiernu convertir nun reinu pro-civil-oficial. Lliberáu de les esmoliciones de les lluches intestinas y de les invasiones estranxeres, anició la rápida eclosión del arte, la relixón, el comerciu, la educación y otros campos. La capital de Silla, na actualidá Kyongju, tenía una población cimera a un millón d'habitantes. Les sos ciudaes vivíen con opulencia. El budismu florió so la proteición de la nobleza y la corte y exerció una gran influencia nos asuntos del estáu, la creación artístico y moral. Silla algamó l'apoxéu de la so prosperidá y poderíu a mediaos del sieglu VIII, anque dempués entró en paulatina decadencia. Los enfrentamientos ente nobles intensificáronse, ente que los líderes rebalbos reclamaben el derechu a la socesión de los reinos derrotaos, Goguryeo y Baekje.

Balhae[editar | editar la fonte]

Tae Cho-yong, un veteranu xeneral Goguryeo, fundó Balhae al sur de Manchuria Central nuna rexón perteneciente al antiguu reinu. Balhae non solo cuntaba colos refuxaos de Goguryeo sinón tamién con una importante población de mongoles.

Balhae estableció un sistema de gobiernu de cinco capitales rexonales basáu na estructura alministrativa Goguryeo. Llogró alzar una avanzada cultura, que la so base yera la cultura de Goguryeo, hasta'l puntu de que China llamar “el floreciente país del este”.

Mientres l'apoxéu del so poderíu, ocupó un vastu territoriu que s'estendía hasta'l norte del ríu Amur y al oeste hasta Kaiyuan en Manchuria. Nun tardó en topetar con Silla y los Tang, anque darréu empecipió una rellación pacífica con China. Tamién estableció venceyos diplomáticos col imperiu otomanu y Xapón.

Dinastía Goryeo[editar | editar la fonte]

Nel añu 918 los xenerales que yeren descendientes de Goguryeo y Baekje baltaron el reinu de Silla y nomaron al líder rebelde Wang Kun como primer rei del reinu de Goryeo, del cual deriva'l nome de Corea. La capital yera Song-ak, l'actual Kaesong. Anunciáronse planes pa recuperar el territoriu perdíu de Goguryeo en Manchuria, pero a lo llargo de los cinco sieglos de la so esistencia, Goryeo nun llegaría a peracabar tolos sos suaños y ambiciones.

El rei Kwang-jong decatar de que si'l xefe de guerra permanecía con tol so poder, el so reinu nun duraría enforma. De resultes d'ello, instauró'l sistema Kwa ku (exame del serviciu civil nacional) pa menguar el poder y controlar al xefe de guerra. El rei riquía que los fíos de los xefes de guerra estudiaren lliteratura clásica, historia y ciencies polítiques, según les artes marciales. Dempués de completar y pasar l'exame de serviciu civil podríen ser contrataos pol rei. Pa caltener doble control sobre'l poderosu líder de la guerra na ciudá más importante, el rei usaba la táctica de casar a les families reales coles de los poderosos xefes guerreros. D'esta forma, podía manipoliar al xefe de guerra local y central coles mesmes.

Esistía un segundu grupu de soldaos que yeren profesionales. Estos aparcábense a lo llargo de les árees de la fontera norte pa defendese de los manchúes y mongoles. Los que s'asitiaben na mariña sur encargar de la defensa contra los pirates xaponeses. Recibíen les órdenes de los oficiales civil-militares. La discriminación y, n'ocasiones el mal tratu, del rei y los sos oficiales civiles-militares para colos profesionales, derivó en sulevaciones.

Mientres el reináu de Goryeo, unu de los programes d'entrenamientu más prestixosu incluyía la práutica de téuniques d'artes marciales a caballu. L'entrenamientu de tiru con arcu montáu a caballu, la llucha con espada y llanza o xavalina, la danza y la caza a caballu fueron consideraes habilidaes cimeres, y prauticar los guerreros de les clases altes y los oficiales civil-militares.

No que concernía a les téuniques de defensa personal individual, soo bak ki yera la más popular. King Myung-jong (1174) foi unu de los reis que más amó la práutica de soo bak ki. Mandó llevar a cabo concurso d'esti arte ente los guerreros de Joong-bang. Esti grupu formó parte de l'armada real. El ganador de los concursos recibía un puestu militar amás d'un premiu.

Mientres los últimos años d'esti reinu, el país siguió seriamente ximelgáu polos enfrentamientos ente lletraos funcionarios y guerreros, según ente confucianos y budistes. Ye de reseñar que nel sieglu X, la corte de Goryeo adoptó'l sistema chinu d'exámenes, que reclutaba a los funcionarios polos sos méritos académicos. Pero, mientres el funcionariado chinu taba abiertu a toles clases sociales, Corea acutó l'empléu públicu a les families de los altos dignatarios como yá habíamos indicáu.

Goryeo adoptó'l budismu como relixón oficial y mientres esta dómina construyeron templos y grandes talles de Buda, según pintures, pero nuevamente les lluches internes y l'escesivu poder que los monxos habíen consiguíu fixo que'l reinu entrara en decadencia agraváu poles incursiones mongoles. Amás, los chinos de la dinastía Ming estableciérense nel nordeste de la península de Corea.

Dinastía Joseon[editar | editar la fonte]

Nel añu 1394 el xeneral Lee Sung-kei, un maestru tirador d'élite en tiru con arcu que fuera comandante na frontera norte, invadió'l reinu de Koryo y estableció el so propiu reináu llamáu Llei Joseon. El confucianismu convertir nuna doctrina poderosa pa reorganizar l'estáu y la sociedá, y pa infundir una disciplina nueva a la vida intelectual del sieglu XIV cola nacencia de la dinastía Joseon.

El xeneral Lee, dándose cuenta del peligru de la fuercia militar del futuru, adoptó los conceutos Confucionistas de superioridá de los oficiales civiles sobre los militares, llealtá absoluta al rei de la nación, y reverencia al padre de familia.

Los primeros gobernantes reemplazaron el budismu pol confucionismo con oxetu de compensar la dominante influencia budista y apoderase de les grandes riqueces acumulaes nos monesterios budistes mientres el periodu de Koryo. En manes de la élite de la nueva dinastía, les teoríes neoconfucianas sobre l'estáu y la sociedá apurrieron la base ideolóxica pa llevar a cabu estenses reformes. La ética y los valores confucianos llegaron a apoderar la estructura y la conducta social mientres sieglos posteriores. Tuvo un prometedor empiezu y mientres el reináu del cuartu monarca, el rei Sejong desenvolvió l'actual alfabetu coreanu, conocíu como Hangeul.

A finales del sieglu XVI, Corea (Joseon) sufrió la primera invasión xaponesa al negase a sirvir de camín a los xaponeses escontra China. Joseon foi invadida polos xaponeses al mandu de Toyotomi Hideyoshi. Esta guerra duró siete años y el reinu quedó afaráu. Numberosos coreanos fueron obligaos a dir trabayar a Xapón yá que la guerra duró siete años. La derrota de Xapón forxóse gracies a les victories nel mar de Yi Sun Ensin, emplegando los míticos Kobukson, y al sofitu de los monxos budistes en tierra. El xeneral (señor de la guerra) Toyotomi finó mientres esta campaña rematando la guerra en 1598, dexando tres sigos una Corea esfarrapada.

Dende principios del sieglu XVII, un enclín al estudiu pragmáticu empezó a ganar terrén ente los funcionarios y doctores lliberales como una forma pa construyir un estáu modernu. Estos esmolecíense del desenvolvimientu agrícola ya industrial y de la distribución de la tierra. Sicasí, el gobiernu, formáu por aristócrates conservadores nun acoyó les sos propuestes.

A finales de la segunda metá de la dómina Joseon, l'alministración del gobiernu y les clases altes exercieron una arbitrariedá tan esforcia como persistente. Por esti motivu, el rei Yongjo (1724-1776), adoptó una política d'imparcialidá pa combatir esti problema y consiguió reforzar l'autoridá real, asegurando estabilidá política. El so socesor, el rei Chongjo (1776-1800) caltuvo la mesma política d'imparcialidá, creó una Biblioteca Real p'almacenar los escritos y archivos reales y empecipió delles reformes políticu y cultural.

Esta dómina foi testigu de la puxanza del shirak, o escueles pragmátiques ente funcionarios eruditos y lliberales. Destacaos eruditos escribieron testos progresistes qu'encamentaben meyores agrícoles ya industriales, amás de reformes drástiques na repartu de tierres. Desdichadamente, la mayoría de les suxerencies fueron inoraes.

En 1790, el rei ordenó al maestru Lee Duk-moo arrexuntar el Mooye Dobo Tongji (escoyeta de les téuniques de les artes marciales coreanes). Les téuniques de xavalina (chang), l'usu de la espada (kum) y el palu (bong sool), y les téuniques de manes y pies (Kwon bub), recoyer en cuatro libros.

Mientres el sieglu XIX, Corea siguió siendo un reinu ermitañu” (eremita), firmemente opuestu a les demandes occidentales pa establecer rellaciones diplomátiques y comerciales. Esta negativa llevó a los Estaos Xuníos a realizar una espedición militar na Corea, ensin ésitu. Corea caltuvo la so alianza con China, que lluchaba pola sobrevivencia contra la intromisión occidental. D'ende que China nun pudiera emprestar auxiliu a Corea. Xapón, qu'acababa d'alzase como una nueva potencia industrial, llegó a ocupar el vacíu de poder anexonándose Corea. En 1910 escastóse la Dinastía Joseon.

Mientres esta dinastía una muyer foi nomada médicu real.

Movimientu pa la independencia de Corea[editar | editar la fonte]

El gobernador xeneral xaponés en Seúl taba principalmente interesáu na esplotación económica del país. D'ende que promoviera la emigración de llabradores y pescadores xaponeses a Corea por aciu la entrega gratuita de tierres o la so venta a preciu simbólicu.

El gobiernu colonial xaponés esportó grandes cantidaes d'arroz de la producción coreana ente que los coreanos sufríen un seriu déficit alimenticiu. De la que los xaponeses espolletaben a cuenta de los recursos coreanos, el nivel de vida de Corea sufría un deterioru drásticu. Como resultancia, cientos de miles de llabradores coreanos abandonaron les sos granxes y emigraron a Manchuria o Xapón, namái p'atopase ellí con una vida más fácil.

L'autoridá colonial xaponesa fomentó'l “niponismo” ente los coreanos. Los intelectuales coreanos enfrentar a la política oficial d'asimilación xaponesa. Fixeron valir les sos diferencies y llucharon por alloñar se culturalmente de los sos colonizadores. En 1919, los coreanos empecipiaron una serie de protestes a escala nacional qu'habría de costar miles de vides. Esti movimientu independentista nun tuvo ésitu, pero apurrió a los coreanos firmes venceyos d'identidá y patriotismu que conducieron a establecer un Gobiernu Provisional en Shanghai y a entamar la llucha armada contra'l colonialismu xaponés en Manchuria.

Los coreanos recibieron con gran aliviu y prestu la derrota xaponesa a la fin de la Segunda Guerra Mundial. Sicasí, la so allegría habría de ser curtia. La lliberación nun traxo la independencia pola que tanto llucharen los coreanos, sinón l'empiezu de los conflictos ideolóxicos nun país estremáu

Guerra de Corea[editar | editar la fonte]

Dempués de la Segunda Guerra Mundial, Corea foi ocupada pola Xunión Soviética nel norte, y polos Estaos Xuníos nel sur. Les negociaciones taramelláronse. Les eleiciones que diben decidir el futuru políticu de toa Corea celebráronse namái nel sur. El nuevu gobiernu declaró la so independencia y los del norte fixeron lo mesmo. Taba montáu l'escenariu pa la Guerra de Corea.

El norte quedó al mandu” de Kim Il-sung, y nel Sur les primeres eleiciones celebráronse'l 10 de mayu de 1948.

El 25 de xunu de 1950 empecípiase la guerra que duró trés años. A la fin de la guerra'l país taba en ruines. Seúl yera una pila d'escombros y millones de persones escarecíen de llar.

Tabla Cronolóxica Mundial[editar | editar la fonte]

Tabla cronolóxica Mundial
Cronoloxía Corea China Xapón ----------------- e.C. Edá del bronce Periodu de Jomon ----------------- 2000 Dinastía Shang (1766-1122) Dinastía Zhou (1122-256)
1000 Edá del bronce Antigua Joseon Yera de primavera y otoño Fundación de Roma (753)
500 Edá del fierro Buyeo Yera de les guerres de los estaos (475-221) Dinastía Qin (221-206) Dinastía del antiguu Han (206 e.C. - d.C. 9) Edá del bronce Periodu de Yayoi Sócrates (469-399) Alexandro el Grande (356-323) Primer guerra Púnica (264-241) Segunda guerra Púnica (219-201)
200 Confederación de reinos de Samhan (Tres estaos Han)
100 Tres Reinos: Silla (57 e.C. - d.D. 935) Goguryeo (37 e.C. - d.C. 668)Baekje(18 e.C. - d.C. 660) Gaya (42-562) Nacencia de Cristu
d.C. 200 Dinastía Han posterior (26-221) Tres reinos (220-280) Edá del fierro
300 Dinastía Jin (265-420) Periodu Kofun Adopción del cristianismu como relixón oficial del impero romanu (392) División del imperiu romanu (395)
400 Dinastía septentrional y meridional (420-581) Establecimientu d'anglosaxones en Gran Bretaña (449)
500 Periodu Asuka (552-645) Mahoma (570-632)
600 Reinu de Silla unificada (676-935) Reinu de Balhae (698-926) Dinastía Sui (581-618) Dinastía Tang (618-906) Periodu Nara (645-794) Hegira (622) y l'empiezu de la era islámica.
700 Periodu Heian (794-1185)
800 Coronación sagrada de Carlomagno como emperador romanu (800)
900 Dinastía Goryeo (918-1392) Cinco Dinastíes (906-960) Dinastía Song (960-1279)
1000 Primer cruzada (1096-1099)
1100 Dinastía Yuan (1279-1368) Periodu Kamakura (1185-1392)
1200 Dinastía Ming (1368-1644) Dinastía Ming (1368-1644) Carta Magna (1215) Marco Polo (1254-1324)
1300 Dinastía Joseon (1392-1910) Periodu Muromachi (Ashikaga) (1392-1568) La guerra de los cien años (1338-1453)
1400 La imprenta de Gutenberg (1492) Descubrimientu d'América (1492)
1500 Periodu Azuchi-Momoyama (1568-1615) Reforma de la ilesia de Martín Lutero[ (1517)
1600 Dinastía Qing (1644-1911) Shogunato Tokugawa (1615-1867) La guerra de los 30 años (1618-1648)
1700 Independencia de los Estaos Xuníos (1776) Revolución francesa (1789-1793)
1800 Imperiu de Corea (1897-1910) Periodu Meiji (1868-1912) Guerra civil d'Estaos Xuníos (1861-1865)
1900 Dominiu xaponés (1910) Establecimientu de la República de Corea (1948) Guerra coreana (1950-1953) Establecimientu de la República China (1912) Establecimientu de la República Popular China (1949) Periodu Taishō (1912-1926) Periodu Showa (1926-1988)) Periodu Heisei (1989-) Primer Guerra Mundial (1914-1918) Segunda Guerra Mundial (1939-1945)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. The Rise of Civilization in East Asia : the Archaeology of Korea, páxs. 165
  2. 뿌리 깊은 한국사, 샘 이 깊은 이야기: 고조선, 삼국, páxs. 44-45

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]